جزئیات دخل وخرج خانوار شهری درسال۹۶/درآمد-هزینه خانوار چقدر است؟

گروه اقتصادی الف،   3970516205 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری در سال گذشته ۳۷ میلیون تومان و متوسط هزینه سالانه نیز معادل ۳۳ میلیون تومان اعلام شد تا میانگین درآمد سالانه خانوار ۴میلیون بیش از هزینه باشد.

جزئیات دخل وخرج خانوار شهری درسال۹۶/درآمد-هزینه خانوار چقدر است؟

به گزارش مهر، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار با قدمتی ۵۰ ساله از مهمترین طرح های آماری مرکز آمار ایران است. هدف کلی این طرح، برآورد متوسط هزینه ها و درآمد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سطح کشور و استان ها است. در سال ۱۳۹۶ تعداد خانوارهای آمارگیری شده در این طرح ۱۸۷۰۱ خانوار نمونه در نقاط شهری و ۱۹۲۶۱ خانوار نمونه در نقاط روستایی کشور است.

نگاهی به اهم نتایج طرح در سال ۱۳۹۶ در مناطق شهری و روستایی نشان می دهد که:

- متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار شهری ۳۲۹.۵۲۵ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ۱۵.۷ درصد افزایش نشان می دهد. از هزینه کل سالانه خانوار شهری ۷۶.۷۵۰ هزار ریال با سهم ۲۳.۳ درصد مربوط به هزینه های خوراکی و دخانی و ۲۵۲.۷۷۵ هزار ریال با سهم ۷۶.۷ درصد مربوط به هزینه های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ۲۲.۱ درصد مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده های آن و در بین هزینه های غیر خوراکی بیشترین سهم با ۴۳.۰ درصد مربوط به مسکن بوده است.

- متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری ۳۶۶.۹۴۷ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ۱۵.۷ درصد افزایش داشته است. براین اساس در سال ۱۳۹۶ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری برابر با رشد هزینه کل سالانه است. منابع تأمین درآمد خانوارهای شهری نشان می دهد که ۳۴.۴ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۱۶.۱ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۴۹.۶ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.

- مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۶ نشان می دهد که خانوارهای استفاده کننده، اتومبیل شخصی از ۴۷.۶ به ۵۰.۶، یخچال فریزر از ۶۰.۵ به ۶۳.۲، جاروبرقی از ۹۰.۳ به ۹۱.۰، ماشین لباسشویی از ۸۴.۵ به ۸۶.۳، ماشین ظرفشویی از ۵.۸ به ۷.۳ و مایکروفر از ۱۰.۳ به ۱۲.۴ درصد افزایش یافته است.

- در سال ۱۳۹۶، عمده ترین نوع سوخت مصرفی ۹۳.۸ درصد از خانوارهای شهری برابر گرما، گاز طبیعی (شبکه عمومی) بوده است.

- متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار روستایی ۱۷۸.۷۶۰ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ۱۳.۹ درصد افزایش نشان می دهد. از هزینه کل سالانه خانوار روستایی ۶۶.۵۰۴ هزار ریال با سهم ۳۷.۲ درصد مربوط به هزینه های خوراکی و دخانی و ۱۱۲.۱۶۶ هزار ریال با سهم ۶۲.۸ درصد مربوط به هزینه های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ۲۵.۲ درصد مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده های آن و در بین هزینه های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ۲۹.۱ درصد مربوط به مسکن بوده است.

- متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار روستایی ۲۰۱.۸۴۲ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ۱۴.۱ درصد افزایش داشته است. منابع تأمین درآمد خانوارهای روستایی نشان می دهد که ۲۹.۴ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ۳۱.۷ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۳۸.۸ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.

- مقایسه درصد خانوارهای روستایی استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۶ نشان می دهد که خانوارهای استفاده کننده، اتومبیل شخصی از ۲۷.۰ به ۲۹.۶، یخچال فریزر از ۴۱.۶ به ۴۵.۲، جاروبرقی از ۶۴.۱ به ۶۴.۲، ماشین لباسشویی از ۵۲.۱ به ۵۳.۹، ماشین ظرفشویی از ۰.۲ به ۰.۳ و مایکروویو از ۱.۶ به ۱.۹ درصد افزایش رسیده است.

- در سال ۱۳۹۶ عمده ترین نوع سوخت مصرفی ۶۴.۴ درصد از خانوارهای روستایی برای گرما، گاز طبیعی (شبکه عمومی) و ۲۵.۱ درصد نفت سفید بوده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۸۱۳۵۹۲۲:۴۳:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۶
دلنوشته یک بدبخت: من معلم هستم و در سال 96 پنج روز در هفته و از ساعت 8 صبح تا 2.5 بعدازظهر در هنرستانهای کاردانش تدریس میکردم و روزهای پنج شنبه و جمعه هم صبحها به مسافرکشی مشغول بودم در تمام طول تابستان هم مشغول مسافرکشی بودم ولی زیاد خوب نبود چون ماشینم به خرج می افتاد و خیلی اذیتم میکرد و به صرفه نمیشد و تقریباً روزی 15000 تومان برایم باقی می ماند . با این شرایط، کل درآمد سالانه من به 23 میلیون نرسید. (با در نظر گرفتن حقوق اضافه کاری و سود مسافرکشی) در حالیکه در گزارش فوق، میانگین درآمد خانوارها در شهرها 33 میلیون تومان گزارش شده است. بعد از 10 سال کار کردن در این کشور و هم صحبت شدن با مسافرانم که اکثر جزء قشر ضعیف هستند به این نتیجه رسیده ام که خدا را شکر که افرادی مانند من موفق به ازدواج نشده اند زیرا مشکلاتشان بسیار بیشتر می شد و به قول معروف «یک نفر دیگر را هم بدبخت می کردند.» باید بگویم که معلمها و کارگرها در ایران واقعاً بدبخت هستند. البته من بسیار صرفه جو هستم و هر یک سال و نیم یکبار برای خودم کفش و لباس و شلوار میخرم و 7 سالی میشود که حتی یک مسافرت کوتاه هم نرفته ام. آخرین مسافرتم در سال 89 به شهر اصفهان بود که خیلی ناراحتم کرد. من خانه ای ندارم ولی یک پراید مدل 84 دوگانه سوز دارم. البته خدا را شاکر هستم که تن سالمی دارم (شاید هم نداشته باشم چون چند سالی میشود که حتی یک آزمایش چکاپ ساده انجام نداده ام آن هم به خاطر کاهش هزینه ها ) ولی نمیدانم که بقیه مردم چگونه میتوانند درآمد سالانه بالای 30 میلیونی کسب کنند؟ البته باز هم خدا را شکر.
ناشناس۴۸۱۵۲۱۰۱:۰۹:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۷
هم دردیم
ناشناس۴۸۱۵۸۸۰۵:۴۸:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۷
برادر عزیز سلام . درد و دل های شما از دل ما هم بر می آید . فکر می کنم اگر شما ازدواج می کردین خدا بهتون خیلی کمک می کرد و خیلی از لحاظ اقتصادی رشد می کردین چون رزق دست خداست . من در سن 21 سالگی ازدواج کردم و الحمدلله خیلی راضیم چون هم ماشین برام جور شد و هم خیلی امکانات دیگه . موفق باشی ایشالله
ناشناس۴۸۱۶۱۲۰۶:۵۶:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۷
بیمه طلایی که دارید حداقل از اون برای چکاب سلامتی استفاده کن خرجی که براتون نداره...
ایرانی۴۸۱۵۸۶۰۵:۴۵:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۷
سلام. احتمالا درآمد چندتا میلیاردر رو در این میانگین حساب کردن که این نتیجه رو داده والا کمتر کسی پیدا میشه که این درآمد رو داشته باشه و کمتر کسی پیدا میشه که درآمدش از هزینه هاش بیشتر باشه
محمدی۴۸۱۷۴۰۰۸:۵۶:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۷
آمارهای خیالی دولت خدمتگذار تمومی ندارد، تا کی می خواهید به این دروغ پردازی ها ادامه بدهید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین