۱۲ نقد به سیاست جدید ارزی

سید احسان خاندوزی * گروه اقتصادی الف،   3970515046 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

سیاست ارزی که 14 مردادماه از سوی دولت اعلام شد، گرچه نسبت به سیاست 20 فروردین ماه حاوی اصلاحات جدی و خوبی بود اما  همچنان کارکرد کوتاه مدت خواهد داشت زیرا ابعاد مهمی را نادیده گرفته است:

۱۲ نقد به سیاست جدید ارزی

سیاست جدید فاقد طراحی ابزار برای مهار تقاضای سفته بازی ارز است، در حالی که پیشنهادات اخیر اقتصاددانان حاوی موارد متعددی از این دست ابزارها بود. با تداوم این وضع سوداگری ارز و خروج مخفی ارز و طلا همچنان هیچ هزینه جدی ای نخواهد داشت. گروه های ذی نفع پیام اقتصاد سیاسی این سیاستها را حتی در شرایط نبرد اقتصادی به خوبی می فهمند و همچنان به کار خود ادامه می دهند. از سوی دیگر هیچ ابزار جایگزینی نیز برای سوق دادن فعالان سفته باز به سمتی که نیازمند مبادله ریالی باشد یا فشار بر بازار ارز نیاورد اندیشیده نشده است.

  1. سیاست اعلامی دیشب با بی تفاوتی از کنار دم جنباندن غول نقدینگی گذشته است، حال آنکه در تحلیل اقتصادی بخش مهمی از مساله ارزی، نه به تهدید رئیس جمهور آمریکا، بلکه به انبار باروت نقدینگی داخلی بازمی گشت. تغییر قاعده برای سپرده گذاران بزرگ و دریافت کنندگان سودهای موهومی و منضبط ساختن تراکنش های بزرگ و امثالهم باید بخشی از پازل سیاست بازار دارائی (مانند ارز) تلقی شود.                                                             
  2. پیمان سپاری ارزی برای صادرکنندگان (بدون تعیین نرخ و تعیین محل مصرف ارز) یکی دیگر از ضمانت اجراهای موفقیت سیاست ارزی جدید است که طبق بیان رئیس کل جدید بانک مرکزی، وزرای مربوطه تعهد داده اند که مراقبت بیشتری روی بازگشت ارز پتروشیمی ها و امثالهم بنمایند. به نظر نمی رسد در نظامات نوین حکمرانی اقتصادی، موکول شدن چنین بخش مهمی از سیاست به قول زبانی منطقی باشد.                                               
  3. سیاست جدید باید موضع خود را در خصوص نرخ فروش خوراک و نهاده ها به شرکتهای صادرکننده (بویژه فراورده های نفتی) و قیمت فروش داخل در بورس کالا مشخص نماید. در غیر اینصورت انگیزش لازم برای شرکت در بازی حفظ منافع ملی، فراهم نخواهد شد.                                                                                                                                                                                                                                                      
  4. بخشی از تقاضای معاملاتی نرخ ارز را می توان از طریق سازوکارهای جایگزین اسکناس ارز و جایگزین حواله و حتی جایگزین پیام رسانهای مالی، دنبال کرد. اساسا نقشه تجاری کشور در سالهای آینده را می توان به شکلی طرح ریزی نمود که فشار ارزی کمی بر کشور وارد کند. علیرغم تجارب جدید جهانی در این خصوص، سیاست دولت کاملا بی تفاوت از این بخش عبور کرده است.                                                                                               
  5. در خصوص واردات کالاهای ضروری متاسفانه هیچ سازوکار حرفه ای و دقیقی برای اصابت ارز ترجیحی به تولیدکننده یا مصرف کننده نهایی دیده نشده و با توجه به تجارب بسیار تلخ ماه های اخیر، این یکی از عجیب ترین غفلتها در سیاست دولت است که ظاهرا به اراده و قول زبانی اعضای کابینه محول شده است! (اگر با اين روش مي‌َشد كه تا حال محقق شده بود) چنانچه اجرای سیاستهای نوینی مانند فاکتورهای الکترونیکی میسر نیست، استفاده از تجاربی مانند حق العمل کاری دو یا سه شرکت تحت نظارت (مثل GCT) در واردات غذای اساسی (و تعبیه مشابهی در خصوص دارو) می تواند نظارت کل مسیر، شفافیت و حسابرسی بهتری را فراهم و رانت و فساد را حداقل نماید.                                                                                                                                                                                                                                                                                              
  6. با توجه به نقش مهم فهرست کالاهای ضروری برای برخورداری از ارز ترجیحی دولت (که ای کاش این فهرست کوتاه تر باشد)، لازم است سازوکار ورود و خروج کالاها به این فهرست و آمار روزانه واردات تمام شرکتها شفاف سازی شود و از تغییر پی در پی فهرست فوق (که محل نفوذ لابیستها خواهد بود) اجتناب گردد.                                                                                                                                                                                
  7. در سیاست جدید اعلامی، سهم ویژه ای برای حفظ ممنوعیت واردات کالاهای گروه چهار دیده نشده است (البته فهرست این کالاها می تواند دقیق تر و محدودتر باشد اما) به نظر نمی رسد در شرایط تنگنای ارزی و تحریمی، گریزی از برخی ممنوعیت ها وجود داشته باشد.                                                                                                                                                                                                                                                   
  8. با توجه به پذیرفتن یک بازار ارز بزرگتر از سامانه کنونی نیما، با نرخ توافقی، لازم است در خصوص سایر قیمتهای کلیدی اقتصاد (در تعامل با نرخ ارز توافقی مثلا 9 هزار تومان) سیاست دولت شفاف شود. به عبارت دیگر با نرخ ارز توافقی در بازار دوم، قاچاق سوخت و غیره مانند ماه های گذشته به آستانه های خطر خواهد رسید. سیاست دولت در سهمیه بندی یا قیمت سوخت چیست؟ در خصوص نرخ حقوق ورودی، آیا قرار است مشابه تجربه سال 1391 به دلیل جهش ارزی، نرخ حقوق ورودی کاهش یابد یا خیر؟

    9-  یکی از ابهامات در سیاست جدید آن است که تاثیر این سیاست بر بودجه عمومی دولت چه خواهد بود؟ بانک مرکزی چه میزان از ارزهای نفتی را به واردات کالاهای ضروری اختصاص می دهد و چه حجمی از ارزها را در بازار عرضه می کند؟ با رسمیت بخشیدن به نرخ ارز توافقی که قطعا بالاتر از نرخ دولتی است، درآمد نفتی، درآمد گمرکی و درآمدهای ناشی از فروش خوراک پتروشیمی ها و غیره چقدر افزایش خواهد یافت؟ هزینه ها بویژه بخش سرمایه گذاری و عمرانی چه وضعی خواهد یافت؟ با توجه به سودآوری بازار دارائی ها و بورس در سال 1397، دولت برای فروش اوراق خود در سال جاری باید چه نرخی پیشنهاد کند که اوراق توسط مردم و بانکها خریداری شوند؟ اگر نرخهای سود بالا برای اوراق دولت میسر نباشد، بر سر بدهی ها و اوراقی که امسال سررسید می شوند چه خواهد 

    10- بعد از چهار ماه محروم کردن اقتصاد از نقش آفرینی جدی بازیگران سنتی به نام صرافی ها (آنهم دقیقا در 90 روز فرصت شروع تحریمهای جدید!)، انتظار می رفت بازگرداندن نقش صرافی ها که جزو بخشهای مثبت سیاست ارزی اخیر بود، با قاعده گذاری مدرن و منضبط ساختن صرافی ها صورت گیرد. عدم ایجاد بازار مبادلات مدرن برای صرافی ها، همچنان فقدان اطلاعات از مبادلات صرافی و خروج سرمایه را به دنبال خواهد داشت.

    11- با توجه به جهیدن قیمت کالاها و مواد اولیه در اثر تحولات ارزی اخیر، اگر تولیدکنندگان برای تعطیل نکردن واحدهای تولیدی نیازمند سرمایه در گردش بسیار بیشتری باشند یا اگر مصرف کنندگان دهکهای پایین برای فرونغلطیدن در فقر محتاج کمک هدفمند دولت باشند، چه زمان باید این اعتماد را به مردم و تولیدکنندگان داخلی بازگرداند که چتر حمایت بر سر آنها خواهد آمد؟

    12 ونکته پایانی: از دولتی که تیم مشاوران اقتصاد کلان زبده ای در کنار دارد و آن تیم بررسی مفصلی بر تجربه رکود تورمی سالهای 93-1391 داشتند انتظار می رود، پیش از اینکه دیر شود از آن مطالعه و همچنین تجربه طرح پژوهشی قطور اقتصاد ایران، برای تهیه سیاست اقتصادی از منظر ماکرو بهره گیرد و تنها به افق کوتاه مدت و تنها یک متغیر، یعنی سیاست ارزی محدود نباشد.

    من و شما می دانیم از منظر کلان، اقتصاد ایران دو سال کاهش عرضه و نرخ رشد صفر یا منفی را در پیش خواهد داشت (در موج نخست رکود، متاثر از کاهش تولید نفت و اثر تحریم و جهش ارزی و در موج دوم رکود، متاثر از کاهش بودجه، افول تولید بخشهای غیرنفتی، تورم و کاهش تقاضای موثر). سیاست کشور برای ترمز گذاشتن بر رکود و تحریک تولید چیست؟ از آن مهمتر سیاست افسارزدن بر گردن نرخ تورم چیست؟ در حالی که دو ابزار بودجه و خلق پول بانکی در تحریک سرمایه گذاری توان کافی ندارند، برای طرف تقاضا چه سیاستی مد نظر دولت است؟ خواباندن تب بحران ارزی مهم است اما طبیب و سیاست گذار ارزی اگر بخواهد دم دمی مزاج نشود باید با نگاه به طرح میان مدت اقتصادش، نسخه بپیچد.

     

*استادیار دانشگاه علامه طباطبائی

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۷۸۰۷۵۰۹:۲۳:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱۵
خرید و فروش ارز ب صورت ازاد کاملا غلط است اگر هزاران کانتینر ارز هم وارد شود مردم میخرند ,این بسته هم جواب نمیدهد ک هیچ ,کار را هم بدتر میکند
ناشناس۴۷۹۱۴۷۱۶:۴۸:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۵
اگر خرید و فروش دلار ممنوع بشه مردم سکه و طلا میخرن! یعنی هر دخالت زورکی که دولت در بازار بکنه یک جای دیگه اثر منفی بدتری از خودش بجای میگذاره! باید گذاشت عرضه و تقاضا بازار ارز رو پیش ببره. مثلا اگر ارز خیلی کم بشه قیمتش خیلی زیاد میشه و اونوقت خروج ارز هم کم میشه چون مردم ارز کمتری خواهند داشت برای خروج. مشکل افراد نیازمند رو هم دولت باید فقط با یارانه مستقیم چه کالایی چه نقدی و چه سایر روشها حل کنه.
ناشناس۴۷۹۵۴۲۲۱:۱۰:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۵
مگه با پول شما خرید میکنن؟ ارزش پول ملی رو حفظ کنن مردم ارز نخرن
ناشناس۴۷۸۱۰۵۰۹:۴۸:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۱۵
تنها راه حل مهار نقدینگی مالیات است همه جای دنیا هم همینه مالیات سالانه بر حساب های بانکی مالیات سالانه بر ملک مالیات سالانه بر خانه های خالی و........
ناشناس۴۷۸۱۶۰۱۰:۲۰:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۱۵
بهترین کامنت!
علی۴۷۸۱۷۰۱۰:۲۵:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۵
درست است ولی این مالیات بایستی کمرشکن باشد مثلا نیاییم بگوییم خانه ای که مالک نفروخته تا گران شود در پایان سال ۶درصد اگر گذاشتیم۲۵تا۳۵درصد مفت هم شده میدهد مثلا یک خانه ی ۱میلیاردی را مجبور شود ۳۰۰میلیون مالیات بدهد کمرش میشکند درثانی برای ارز هم بهتر بود قوانین بازدارنده میگذاشتند مثلا آقای جهانگیری گفت۴۲۰۰ واگر غیر از آن بشود قاچاق محسوب میشود الان دیگر کلاهش پشم ندارد اونموقع می بایست با قوه ی قضاییه و اطلاعات همکاری میکردند اگر خبری از ارز گرانتر پیدار میشد سریعا اعدام میکردند ۱۰نفر را که اعدام کنی دلار میشود۳۰۰۰اگر ۱۰۰ نفر را اعدام کنی میشود ۱۲۰۰تومان
ناشناس۴۷۸۲۰۲۱۰:۳۸:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۱۵
اون وقت همه میرن و سکه میخرند و دلار.
ناشناس۴۷۸۲۵۸۱۱:۰۱:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۵
اونوقت همه طلا و دلار می خرن و توی خونه انبار می کنن
ناشناس۴۷۸۳۴۸۱۱:۳۵:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۱۵
مالیات بر ثروت برای این مواقع هست باید یک سیستم جامع مالیاتی شکل بگیره که حتی فروش و خرید ارز و طلا هم از اون بگذره حساب های بانکی مردم هم باید چک بشه که تراکنش های غیرعادی نباشه باید بشدت با پولشویی از خرد تا مخصوصا کلان و شبه دولتیش جلوگیری بشه عضو fatf بشید ! خلاص
رضا۴۷۹۰۹۵۱۶:۲۷:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۵
عضویت fatf به هیچ وجه شفافیت مالی به این معنایی که شما میگین رو تضمین نمیکنه. تو رو خدا و به خاطر اینکه بعدها فرزندان ما بهمون فحش ندن! یه کم مطالعه کنیم...
ناشناس۴۷۹۲۷۰۱۷:۵۸:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۱۵
سلام چه ربطی به fatf داشت؟ خودمون میتونیم این کارها را بکنیم. فقط باید بخوایم. مشکل بنظر از نخواستن هست نه نتوانستن.
ناشناس۴۷۸۲۷۰۱۱:۰۷:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۵
بله مالیات خوبه به شرطی که خرج کشور و مردم بشه نه اینکه سر از جاهای دیگه در بیاره.
ناشناس۴۷۸۳۴۵۱۱:۳۴:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۵
این اشتباه رو بکنید تا همه چیز ده برابر بشه
ناشناس۴۷۹۴۱۲۱۹:۳۱:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۵
موافق نظرت هستم
ناشناس۴۷۹۵۸۲۲۱:۴۷:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۱۵
همینطور مالیات سالیانه بر خودرو به طور مثال مالیات باید بر اساس نوع خودرو متغیر باشه مثلاً اگر برای پراید x برای 206 1/5x سانتافه 5x مازراتی 100x
ناشناس۴۷۹۶۶۰۲۲:۵۱:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۵
مسیر تولید توسط دولت مسدود شده است. کافی است برای مجوز یک واحد تولیدی به دستگاه های دولتی مراجعه کنی تا بدانی که این مسیر توسط دولت مسدود شده است. کافی است دولت دست از این مجوز بازی بردارد و اجازه بدهد مردم کار کنند. در این صورت نقدینگی به مسیر درست هدایت می شود.
ناشناس۴۷۹۹۳۲۰۷:۴۱:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۶
مالیات زمانی موثر است که منطقی باشد و همه بدهند(این همه موسسه کلان معاف از مالیات؟) و همه در جریان هزینه کرد مالیاتشان باشند.
ناشناس۴۷۸۱۲۱۱۰:۰۱:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۵
" از دولتی که تیم مشاوران اقتصاد کلان زبده ای در کنار دارد..." نکنه نیلی رو میگی ؟!!!! :-)
ناشناس۴۷۸۱۵۴۱۰:۱۷:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۵
... بذار ید بیاد بعد شروع کنید
ناشناس۴۷۸۱۵۹۱۰:۲۰:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱۵
یکی از مشکلاتی که باعث افزابش نرخ دلار شده است تقاضای بالای خرید دلار جهت سرمایه گذاری توسط مردم است. یعنی هرچند که تراز ارزی کشور مثبت است اما به جهت کمبود اسکناس قیمت ارز بی جهت افزایش می یابد و نهایتا همین قیمت است که در همه شئون اقتصادی ملاک نرخ ارز قرار میگیرد. با توجه به مشکل دولت به جهت تامین اسکناس دلار می توان به صورت واریز اعتباری دلار از طریق صرافی ها به حساب های اعتباری ارزی صورت گیرد البته با تدوین شیوه نامه های مربوطه.
ناشناس۴۷۸۱۶۷۱۰:۲۴:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۵
کلا باید عرضه و تقاضا باشد و کاری برای نقدینگی کرد و بانک مرکزی باید عاری از باند بازی شود و استقلال داشته باشد و این مجلس که بودجه را تایید کرده در طول سالیان دراز و بدون انکه بسنجد درامد کشور چه است باعث این وضع شده و هر بودجه ای که فقط منافع عده ای را تامین میکند را تصویب کرده و باعث وضع کنونی گشته و فوری باید بودجه هایی که به نهاد ها و سازمان ها اعم از دولتی غیر دولتی و مذهبی داده شده مورد بازبینی شود
ناشناس۴۷۸۱۷۱۱۰:۲۵:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۵
از صادر كننده ها براي بازگرداندن ارزبه همان مبلغ ارزي يا دوبرابران تعهد گرفته شود واردات كالاهاي لوكس ممنوع شود وقتي ارز حاصل از صادرات وارد كشور بشه قيمت كنترل ميشه اشكال سيستم قبلي نداشتن تعهد براي باز گرداندن ارز صادرات بود دولت هم بعد كسر ذخيره ارزي درامد حاصل از فروش نفت رو در بازار ازاد بفروشداعمال كنترل شديد روي ارز برگشتي به كشور قيمت را متعادل ميكند ديگه دولت نيازي نداره به يك عده اي پول بده تا براش دلار بفروشن خودش مستقيما اينكار رو بكنه بازار دلالي جمع بشه درست ميشه درد ما همينه خريداران ارز رو هم ميتونن كنترل كنن كساني كه براي واردات كالا ارز ميخرن قبلا مجوز هاي لازم را بگيرن وتعهدمالي براي واردات رو بدن بعد ارز بتونن بخرن
ناشناس۴۷۸۱۷۷۱۰:۲۸:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۵
اگر 1000میلیارد دلار هم امریکا به ایران بده تا زمانی که جلوی فساد داخلی وغارت بیت المال توسط ژن برتر گرفته نشه اوضاع بدتر هم میشه راهش اعدام انقلابی 1000نفر از دزدان سرشناس بیت الماله
ناشناس۴۷۸۱۸۸۱۰:۳۱:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۱۵
احسنت. برنامه ریزی کلان برای کنترل نقدینگی و حذف سرمایه های راکد ضرورت دارد
ناشناس۴۷۸۱۹۵۱۰:۳۴:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۵
خواهشا پیگیری کنید که حق دانشجویان برای گرفتن ارز به نرخ دولتی خورده نشه . این تعداد چند ده هزار نفری بخاطر رانت بازی دلالان وارد کننده خودرو لوکس و ..... از حق تحصیل با یارانه دولتی محروم نشوند . حداقل به افرادی که از دانشگاه های لیست ممتاز و خوب پذیرش گرفته اند با هزینه دولتی ارز بدهند . کسی که از تحصیلات تکمیلی تکنیکال مونیخ یا دی تی یو دانمارک یا دلفت هلند یا پلی تکنیک میلان برای مثال پذیرش گرفته لیاقت حمایت دولت رو داره . دانشجوها رو تنها نگذارید همانطور که در داخل کشور از دانشجوهای روزانه با پرداخت یارانه های دولتی حمایت بحق میشه ، از این بچه ها هم حمایت کنید. باور کنید هر چقدر از علم آموزی حمایت کنید بنفع کشور خواهد بود
ناشناس۴۷۸۹۲۸۱۵:۱۲:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۵
موافقم به شرطیکه معادل ارزی پول گرفته شده تضمین گرفته بشه که بعد از تحصیل به وطن بازمیگردند
ناشناس۴۷۸۹۸۴۱۵:۳۸:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۵
دلار دانشجویی هم جزو دلار خدمات است و همان نرخ دلار ثانویه است. دانشجو اگر قوی بود از دانشگاه خوب کشور پذیرش می گرفت!؟
ناشناس۴۷۸۲۰۵۱۰:۳۹:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۵
دلار بیست هزار تومانی، سلام !!!!!!
ناشناس۴۷۸۲۰۹۱۰:۴۱:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۵
دریافت مالیات های انباشته شده چندین ساله از بنیادها... و در نهایت تعطیلی این بنیادها راه چاره است...بقیه حرفها در حد شعار...است !!
حرف حق۴۷۸۲۱۱۱۰:۴۱:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۵
سود بانكي را زياد كنيد تنام نقدينگي روانه بانك ميشه البته بايد بانكها هم موظف به مشاركت در كارهاي زير بنائي كرد
ناشناس۴۷۸۳۹۲۱۱:۴۸:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۵
برادرم عامل وضعیت الان همین بانکها هستند
ناشناس۴۷۸۴۲۷۱۱:۵۸:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۱۵
همين كار رو كردند بعد يك شبه سود چهارساله رو با تورم نزخ دلار پس گرفتند
ناشناس۴۷۸۷۸۱۱۴:۰۴:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۱۵
سئوال : جذب نقدینگی در بانکها یعنی پشتوانه ای برای دادن وامهای مجدد به ....! البته اگر این وام ها نجومی هم باشد و وام ها رو بکشانند بسوی بازارهای دلخواه خودشان یعنی وام گیرنده با پول ملت! اقتصاد ملت رو سرگردان و نهایتا فلجش می کند! همانی که الان شده ! البته برخی بانکها خودشان این مسئولیت خطیر ! فلج! کردن اقتصاد رو بر عده دارند که اسمش رو گذاشته اند کار اقتصادی ! بله یا خیر ؟
ناشناس۴۷۸۲۲۸۱۰:۴۸:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۵
دو سه روز جواب میدهد . بعد دوباره بدتر هم خواهد شد. تا تحریم باشد همین وضع است.
ناشناس۴۷۸۲۷۳۱۱:۰۸:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۵
شما ۱۲ نقد نوشتید اما آیا پیشنهاد واضح و قابل اجرایی دارید؟ در میان نقدهای شما، نقد به نحوه ی مواجهه با سفته بازی را قبول دارم. متاسفانه در کشور ما، سفته بازی را نه مردم و نه حاکمیت نمی پذیرند. در حالی که حق هر انسانی است که برای کسب سود تلاش کند. در ایران می گویند دلالی/سفته بازی، در کشورهای توسعه یافته می گویند بیزینس/معامله. این نگاه منفی از مردم به حاکمیت و بالعکس سرایت کرده و می کند. تا حق سفته بازی را به رسمیت نشناسیم، همیشه یک جای کار خواهد لنگید.
ناشناس۴۷۸۲۸۴۱۱:۱۳:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۵
اگر ریال قرار باشد مثل این 40 سال به سقوط خود ادامه دهد هیچ راه حل پایداری برای بازار ارز و طلا و مسکن و... وجود ندارد زیرا مردم پول خود را به دلار وسکه و مسکن و... تبدیل می کنند تنها راه، حفظ ارزش پول ملی است
محمد۴۷۸۳۱۵۱۱:۲۳:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۵
مصادره اموال خریداران سکه و ارز به جرم اخلال در اقتصاد بالای 10سکه و بیشتر از1000دلار ارز ، در این کشور ممشات و گفتگو کار ساز نیست ، دیکتاتور و استبدادی برخورد کردن می طلبد.
ناشناس۴۷۸۴۲۶۱۱:۵۷:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱۵
دلار هيچ گاه به كمتر از ٨٠٠٠ سقوط نمي كنه چون نرخ واقعيش هست ولي انصافا دلالان بي رحم مردم از همه جا مانده رو سركيسه كردند، در يك روزسكه رو ٤٦٠٠ مي فروختند و ٣٦٠٠ مي خريدند، يورو را ١٣٧٠٠ مي فروختند و ١٢٣٠٠ مي خريدند. معامله هاي سرتا پا سود براي آنها و ضرر براي مردم. مردم بيچاره هم فقط مي خواستند سرمايه خود را حفظ كنند. وقتي ظرف سه ماه نيمي از سرمايه خود را از دست دادند چه تضميني بود باز بالاتر نرود؟ چه تضميني هست كه اكنون بالا نرود؟ مهمترين سياست اقتصادي دولت بايد ثبات ارتباط با دنيا باشد، ارتباط خوب با شرق و غرب و كشورهاي همسايه و عدم ورود به بحث هاي فرقه اي و وحدت شكن، عدم ورود به بازي هاي زشت عربستان و انسجام وحدت با افغانستان و تاجيكستان و آذربايجان كليد رهايي از معضل اقتصاد لجام گسيخته ايران است.
محسن۴۷۸۵۴۹۱۲:۴۰:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۵
ارزش پس انداز و حقوق بازنشستگی ما ، یک سوم شده خدا کنه کمتر نشه
ناشناس۴۷۸۷۳۵۱۳:۵۱:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱۵
سیستم یعنی اینکه مسیری ایجاد شود بدون خطا و اشتباه و حتی کاربر هم اگه بخواهد خطا برود تا خطا ایجاد بکند، نتواند. حالا خودتان بگوئید ما کدام سیستم مالی و ارزی را طراحی کرده ایم که اینگونه هست اینها همش حرفه و حدیث و اگه بشه چی میشه، هست
کهیار مریخ۴۷۸۷۶۳۱۳:۵۸:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۵
آقای خاندوزی عزیز سلام نوشته ی شما مشتی تعارف هدفمند است که به چاپ رسید... ضوابط نظام اقتصادی بسته و نظام اقتصادی باز هرکدام تعاریف خودشان را دارند و حرکت زیکزاکی در مسیر اقتصادی نا ممکن است و نتیجه ی غلط می دهد... بیچاره ای مثل مه آفرید خسروی بابت ارقامی که امروز پول خرد است بعنوان مخل سیستم اقتصادی اعدام شد و امروز چنان در باره ی دریافت های قانونمند و غیرقانونی (انواع رانت و اختلاس) حرف می زنند که گویا برخورداران این گونه درآمدها باید در حق نظام جمهوری اسلامی به مدارا عمل کنند و کمتر نامهربان باشند... پای بست یک چیز است و نقش ایوان چیز دیگر...
رضا. م۴۷۸۸۸۷۱۴:۴۶:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۵
دلالی ارز بایدبرچیده شود
ناشناس۴۷۸۹۴۰۱۵:۱۷:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۵
نویسنده به غول نقدینگی اشاره کرده ولی راه کاری برای آن ارائه نداده است. اشتباهات و سیاست های غلط پولی و مالی دولت را که منجر به وجود و حضور غول بنیان کن نقدینگی شده را نمی توان و نباید با فشار به مردم جبران کرد. کاهش نرخ سود بانکی یکی از برنامه های بسیار غلط و نا بهنگام بانک مرکزی بود که هنوز هم اراده ای برای اصلاح آن دیده نمی شود...
ولی۴۷۹۲۷۴۱۸:۰۱:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱۵
پس این اقا جز زشتی در این بسته ندید؟
ناشناس۴۷۹۲۹۴۱۸:۱۳:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱۵
نقد 13 : اینکه تکلیف سپرده گذاران بیچاره موسسات اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی که با فرمول بانک مرکزی به خاک سیاه نشسته اند را هم مشخص نکرد. بعد از یکسال منت گذاشته اند و می خواهند اصل پولمان را بدهند! در حالی که در این یک سال ارزش آن به یک سوم کاهش یافته است. از اقای همتی توقع داشتیم در این باره هم صحبت کند و بفرماید که حق و حقوق ما را چطوری می خواهد بدهد به نحوی که اعتماد رفته ما به بانک و بانک مرکزی برگردد؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین