دلالان در تب و تاب فروش شبانه دلار

گروه اقتصادی الف،   3970515040 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

قرار است که از فردا(سه‌شنبه) با بازگشایی رسمی عملیات کار صرافی، دلار وضعیت قیمتی متعادل‌تری را تجربه کند؛ اما دیشب دلالان مشغول فروش شبانه ارزهایی بودند که ۴ ماه بازار را بهم ریخته بود.

دلالان در تب و تاب فروش شبانه دلار

به گزارش مهر، شب گذشته بالاخره بعد از ماهها نابسامانی بازار ارز، دولت تصمیم گرفت تا در یک مصوبه نسبتا خوب، بار دیگر مکانیزم بازار آزاد را به رسمیت بشناسد و کار صرافی‌ها دوباره آغاز شود. آنگونه که دولت در مصوبه خود اعلام کرده است، چند نقش را برای کسب و کار آنها در دوره جدید فعالیت در نظر گرفته است و البته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که صرافی‌ها در این دوره‌ای که فعالیت نمی‌کردند ممکن است زیان‌هایی را متحمل شده باشند.

بر اساس مصوبه دولت، تمامی صرافی‌های مجاز می‌توانند در چارچوب انجام معاملات خرد نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی، به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی اقدام نمایند. بر این اساس، فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز صرفاً بابت مصارف خدماتی و مسافرتی مطابق مقررات ارزی بانک مرکزی با ثبت مدارک و مستندات لازم امکان پذیر خواهد بود.

این مصوبه همچنین، ورود اسکناس ارز به کشور را آزاد کرده است؛ به نحوی که ورود ارز به صورت اسکناس و طلا به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است و واردات طلا به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌گردد.

عبدالناصر همتی، دیشب در خصوص عملکرد صرافی‌ها در بسته جدید ارزی، اعلام کرد: یکی از مشکلات کنونی، عدم امکان تامین ارز از سوی مردم برای مصارف مسافری و پزشکی بود؛ بنابراین تصمیم دولت بر این شد که خرید و فروش ارز در صرافی‌ها مجاز باشد، همه صرافی‌ها خرید و فروش ارز را خواهند داشت و برای سفر خارجی و خدمات نیز تامین اسکناس خواهند کرد.

وی اظهار داشت: صرافی‌ها که مدتی است فعالیت‌ تعطیل بوده است، به دولت و مردم کمک کنند تا این بازار شفاف شود و نیازهای واقعی مردم را با نرخ ارزی که در بازار ثانویه شکل گرفته است، تامین کنیم.

بر این اساس از ساعات پایانی دیشب که دولت در تصمیم خود آغاز به کار صرافی‌ها را اعلام کرد، معاملات شبانه دلالان هم رونق گرفت تا این بار به جای اینکه تبانی برای فروش دلار به نرخ بالاتری داشته باشند، فروشنده شوند و قیمت را پایین آورند. همان هایی که نرخ دلار را بدون منطق تا ۱۱ هزار تومان هم بالا کشیدند، امروز فروشنده هر اسکناس دلار به نرخ ۹ هزار تومان هم هستند.

در آگهی‌های فروش دلار که در کانال‌های غیررسمی مبادلات دلاری از سوی دلالان اعلام می شود، معاملات حتی تا ساعت ۲ بامداد نیز ادامه داشت؛ به نحوی که برخی دلالان شبانه مشغول به معامله بودند. البته در این میان بودند افرادی هم که در حد هزار و دو هزار دلار خرید کرده بودند و می‌خواستند که آن را به بالاترین قیمتی که می‌توانند بفروشند مبادا اینکه قیمت پایین آید و آنها ضرر کنند.

در عین حال بودند افرادی هم که برای سوداگری‌های کوچک و خرد در حدود کمتر از هزار دلار، ارز خرید کرده بودند و اکنون مجبورند که آن را به قیمت پایینی بفروشند.

به هر حال اکنون بازار چشم انتظار گشایش کار صرافی‌ها است. کرکره آنها قرار است که از فردا صبح به صورت رسمی بالا رود و بازار ارز را به صورت شفاف و شناسنامه‌دار، هدایت کنند. حال باید دید که در ساعات پیش رو، چه اتفاقاتی برای بازار ارز و قیمت آن رقم خواهد خورد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۷۸۰۲۷۰۸:۵۹:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۵
اگر دولت دخالت نکند قیمت متعادل می شود. زمانی دولت باید ورود کند که جریان خاصی وارد بازار می شود و هر چه ارز در بازار هست را با هر قیمتی حاضر است بخرد. اینجا ست که باید دولت ورود کند و این عوامل را شناسایی و به افکار عمومی معرفی کند. البته این نتایج نباید به جمشید بسم اله ها ختم شود بلکه بایستی افراد پشت صحنه که قطعا به مراکز قدرت وصل هستند را دستگیر و محاکمه کنند. متاسفانه در این مشکل اخیر هم اسمی قابل توجه معرفی نشد.یعنی هنوز قدرت دارند
ناشناس۴۷۹۰۲۰۱۵:۵۹:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۵
وای وای چقدر ارزان شد! مردم را مسخره کردند
ناشناس۴۷۸۰۴۳۰۹:۰۶:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۵
حالا مشخص شد که آقای جهانگیری که خرید و فروش دلار را غیرقانونی و برابر با قاچاق مواد مخدر اعلام کرد، کار اشتباهی کرده و فقط باعث التهاب بازار شده. کمترین کار این هست ایشون و دولت به خاطر سیاست ارزی غلط مانند دلار 4200 تومن، فروش 7.5 میلیون سکه با تخفیف دو میلیون تومنی به 80 هزار نفر، قاچاق اعلام کردن خرید و فروش ارز و ... از مردم عذرخواهی کنند.
ناشناس۴۷۸۹۳۳۱۵:۱۴:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۵
دوست من بر فرض هم عذرخواهی کردند نتیجه این اقدام که سرریز کردن جیب از ما بهتران و تورمی وحشتناک و رکودی عمیق است چه میشود .
ناشناس۴۷۸۱۲۶۱۰:۰۴:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۵
به امید ثبات در بازار. به ارزان ترین نرخ ممکن. بیش از اینکه نرخ دلار مهم باشد ثبات در بازار مهم است. اگر ثبات نباشد کاهش نرخ دلار هم باعث ضرر است. ابتدا باید بازار ثابت شود و کم کم نقدینگی از دست مردم گرفته شده و صرف تولید شود و کم کم به صورت هدفمند میزان سود بانکی هم کم شود
ناشناس۴۷۸۳۴۶۱۱:۳۴:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۱۵
کدام تب و تاب..این فقط فرصت خرید است..دلار که باز بالا رفت..
علی۴۷۸۴۰۱۱۱:۵۰:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۵
ورود ارز به صورت اسکناس و طلا به داخل کشور آزاد است. یعنی چی؟ مگه صرافی تولید کننده هست که ارز بیاره؟ یا مگه مسافر کالای تولیدی خارج میکنه که ارز بیاره.
ناشناس۴۷۸۴۳۱۱۲:۰۰:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱۵
از اول هم برنامه همین بود دلار تا 12000 تومان بالا بره و بعد بیارن روی 9000 تومان نگه دارن
ناشناس۴۷۸۴۹۱۱۲:۱۹:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۱۵
اگر برای تامین ارز مسافرتی و پزشکی، دولت مشکلی نداشته باشدبه طور طبیعی قیمت پایین می آید؛ اما اگر در تامین اسکناس دلار مشکل داشته باشند، که ظاهراً مشکل وجود دارد، قیمت تغییری نکرده و سیر سعودی خواهد داشت.
ناشناس۴۷۸۵۳۰۱۲:۳۴:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۵
به امید خدا قیمت ها بیاد پایین و اون دسته از مردم عادی که با نادونی در این مواقع به بازارها هجوم میبرن ، دچار یک ضرر درست حسابی بشن تا دفعه بعدی بفهمن که نباید صرفا به فکر منافع خود بود و با موج های روانی همراه شد ...
محمد۴۷۹۵۵۴۲۱:۲۰:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۵
تا زماني كه تحريم ها ادامه يابد و تشديد گردد روز به روز دلار بالا و بالاتر خواهد رفت و هيچ ترفندي هم ره گشا نخواهد بود .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین