نسخه داخلی حرف‌های ترامپ - پمپئو

بیژن مقدم، گروه سیاسی الف،   3970515032 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

صبح نو در یادداشتی از بیژن مقدم روزنامه نگار به نقد اظهارات یکی نماینده پرداخته است . متن کامل یادداشت را در ادامه می خوانید.

نسخه داخلی حرف‌های ترامپ - پمپئو

پرده اول
حرف‌های امثال ترامپ، جان بولتون و پمپئو آنقدر آزاردهنده نیست که حرف‌های برخی داخلی‌ها هم انسان را نگران می‌کند، هم ناراحت.

گاهی نمی‌فهمیم کسانی که در داخل همان حرف‌های دشمن ملت را تکرار می‌کنند از روی آگاهی است یا واقعاً نمی‌فهمند!

اگر مقام، مسوولیت و سطح سواد آن‌ها را ملاک قرار دهیم باید بگوییم آگاهانه یک حرف غلط را زده‌اند که آن‌وقت باید درباره آن‌ها به‌گونه‌ای دیگر قضاوت کنیم. اگر به خود حرف نگاه کنیم خواهیم گفت: نه می‌فهمند و نه به تبعات و لوازم سخن خود آگاهی دارند.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا چندی پیش در سخنانی در اندیشکده (هریتیج) ۱۲‌شرط آمریکا برای توافق جدید (پس از خروج از برجام) را برشمرد. خلاصه این شروط در دو محور کلی قابل بیان است.

۱- ایران باید با صنعت هسته‌ای و موشکی خود خداحافظی کند.

2- ایران باید به حضور منطقه‌ای خود پایان داده و کمک به گروه‌های جهادی را متوقف کند.

پرده دوم

شرایط اقتصادی کشور ملتهب است. قیمت ارز و سکه هر روز بالاتر می‌رود. دولت ساکت است. رییس‌جمهوری سخن نمی‌گوید. بی‌تدبیری در سیاست‌های ارزی دولت آشکار شده، رسوایی رانت و فساد در دستگاه‌های دولتی رییس‌جمهوری را به «‌فساد هماهنگ» در دستگاه‌های دولتی رسانده است.

همه جریان‌های سیاسی از رییس‌جمهوری روحانی خواسته‌اند وزرای ناکارآمد و تیم اقتصادی مسوول شرایط موجود را تغییر دهد. واکنش دولت و رییس‌جمهوری به این درخواست فعلاً در حد استعفا (و نه برکناری) سیف رییس بانک مرکزی بوده است. چند وزیر در صف استیضاح قرار دارند که دست قدرتمند برخی نمایندگان وزیری را از ته صف استیضاح، به اول صف می‌کشاند تا احیاناً با یک قربانی، دیگران که اتفاقاً مسوولیت بیشتری دارند نجات پیدا کنند.

از سوی دیگر هیات‌رییسه مجلس بالاخره رضایت داد سوال از رییس‌جمهوری در مجلس مطرح شود.

سوالی که از نظر رییس‌جمهوری در چارچوب قانون اساسی نیست. بر اساس اخبار منتشره امضای هیچ یک از نمایندگان تهران که مردم با هزار امید و آرزو به آن‌ها رأی داده‌اند پای سؤال از روحانی نیست. یعنی آن‌ها از رییس‌جمهوری هیچ سوالی ندارند؟ یا فکر می‌کنند سوال در این شرایط درست نیست و به تضعیف رییس‌جمهوری می‌انجامد. شاید هم برخی فکر می‌کنند اصلاً به روحانی چه مربوط که باید پاسخ دهد. دیگران، دست‌های پشت پرده، صاحبان اصلی قدرت (که هیچ نشانی از آن‌ها ارائه نمی‌دهند) باید پاسخگو باشند. این نمایندگان زرنگ برای امضاء نکردن توجیهاتی بیش از این نیز دارند.

پرده سوم

«‌به نظر من تا زمانی که تکلیف مسائلی از جمله حضور منطقه‌ای ما مشخص نشود، نباید امیدی به اصلاح وضعیت اقتصادی کشور داشت.»( روزنامه فرهیختگان 13 مرداد 97)بله، این جمله آشنا به نظر می‌رسد و شبیه حرف‌های ترامپ و پمپئو است، اما از زبان آقای علی نوبخت، عضو فراکسیون امید و نماینده تهران در مجلس.

تا وقتی نمایندگانی از این دست در مجلس داریم؛ طبیعی است که امیدی به اصلاح نداشته باشیم. وقتی امثال آقای نوبخت به‌جای سؤال از رییس‌جمهوری معتقد است وضع بد اقتصادی کشور محصول ناکارآمدی قوه‌قضاییه است؛ باید هم شاهد سکوت کسانی باشیم که قرار بوده با حضور در مجلس مدافع حقوق مردم باشند.

برخی دیگر نیز ساده‌انگارانه آتش‌زدن پرچم کشورهای یاغی نظیر آمریکا و اسراییل را (که واکنش حداقلی مردم به جنایات این دو دولت است) دلیل مشکلات امروز می‌دانند.

آدرس‌های غلط مربوط به امروز و دیروز نیست، همیشه هستند عده‌ای که با فرافکنی مسائل اصلی را به فراموشی می‌سپارند تا مردم از حقایق دور بمانند.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۷۷۹۳۸۰۸:۱۵:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۵
لطفا مذاکره کنید .
ناشناس۴۷۸۱۰۲۰۹:۴۵:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۵
مذاکره کردیم...
ناشناس۴۷۸۱۷۴۱۰:۲۶:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۵
اسمش مذاکره است معنی اش باج دادن همیشگی
جویبار۴۷۸۲۴۴۱۰:۵۶:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۵
با کی مذاکره کنیم؟ با کسانی که به عهد و پیمان خود وفا نمیکنند؟ برجام یادتون رفته؟
فرناز۴۷۸۴۰۸۱۱:۵۲:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۵
چاره یک چیز است ولاغیر. اصل 59 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. مذاکره و ارتباط با آمریکا را به رای عمومی ملت بگذارید. امیدوارم منتشر کنید.
ناشناس۴۷۸۸۲۱۱۴:۲۳:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۵
مگه ترامپ برای تحریم ایران و یا خروج از برجام از مردم آمریکا نظر خواهی کرد ؟
ناشناس۴۷۹۰۶۶۱۶:۱۸:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۵
هیچ آدم عاقلی از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشه. حتی اگر ملت رای بدن که باید گزیده بشی!!!
ناشناس۴۷۸۵۶۰۱۲:۴۵:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۵
اگر مشکلات با مذاکره حل میشه پس چرا حل نشد؟
رشید۴۷۸۸۰۹۱۴:۱۸:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۵
مذاکره زمانی شکل میگیرد که منافع ملی ما ایجاب کند و تشخیص این امر هم در صلاحیت دستگاه دیپلماسی کشور است . اقای روحانی و ظریف هر دو مذاکره با امریکا را در شرایط فعلی به مصلحت کشور نمی دانند.
ناشناس۴۷۸۸۲۷۱۴:۲۶:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۵
مذاکره کردیم . گفتیم و خندیدیم . با جان کری قدم زدیم . شام خوردیم . اخرش توافق کردیم و بر جام رو امضا کردیم اما زدن زیرش . هر وقت برگشتن به برجام اونوقت میریم مذاکره میکنیم
ظریف۴۷۸۹۹۳۱۵:۴۳:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۵
ظریف 15 مرداد 97: برجام با تلاش بسیار به دست آمد و وزیر خارجه آمریکا برای اولین بار 18 روز خارج از کشورش حضور داشت و 9 ساعت بدون توقف مذاکره کردیم که این نیز در تاریخ بی‌سابقه بوده است. بعد از همه این‌ها، مذاکرات را باطل کردند و آیا با این آدم‌ می‌شود مذاکره کرد؟ یعنی این جز یک نمایش تبلیغاتی نیست، ایران همواره نشان داده طرفدار مذاکره است اما آمریکا باید نشان دهد ارزش مذاکره را دارد. مذاکره‌ای انجام شده که نتیجه آن قطعنامه شورای امنیت شده است
ناشناس۴۷۹۱۹۸۱۷:۰۹:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱۵
شما بیا در خصوص فروش خانه ات با من مذاکره کن البته قول بده با شیوه برجام مذاکره کنی
ناشناس۴۷۷۹۸۸۰۸:۴۱:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۵
اگر نمایندگان تهران اعتقاد دارند که سوال مطرح شده سیاسی است و دغدغه مردم نیست، خودشان سوالات واقعی مردم را تهیه کرده و از رئیس جمهور بپرسند. اگر این کار را نکنند معنی اش این است که یا مردم سوال ندارند یا اینکه این عزیزان خودشان هستند که دارند حرکت سیاسی و خطی می کنند.
ناشناس۴۷۸۰۱۳۰۸:۵۳:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۵
به ابن میگن استفاده سیاسی از مشکلات اقتصادی...چیز جدیدی هم نیست توی برجام هم همین بود...
farhad m۴۷۸۵۶۵۱۲:۴۶:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۵
بعضی پیام ها اونقدر دوپهلو است که آدمی رو به اشتباه می اندازه!مثل همین که اشتباهی مثبت دادم!!
محمد قاسمی۴۷۸۰۳۵۰۹:۰۲:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۱۵
حضور منطقه ای ایران کاملا قابل دفاعه ولی اگه الع منتشر کنه عملکرد قوه قضاییه به هیچ وجه طوری که خود اقای اژه ای هم گفت
علی۴۷۸۰۹۷۰۹:۳۸:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۵
آخر به روحانی چه ربطی دارد. افراد دیگری ماجراجویی می کنند بعد این وضعیت که پیش آمد همان افراد طلبکار می شوند که دولت چه کار می کند؟
ناشناس۴۷۹۰۷۵۱۶:۲۰:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱۵
میشه بفرمایید اساسا از نظر شما چی به آقای رییس جمهور ربط داره؟!!! اقتصاد؟ سیاست؟ اجتماع؟ یا چی؟!!!
ناشناس۴۷۸۱۲۲۱۰:۰۲:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱۵
پرده اول: بسیاری از مشکلات گذشته و حال ما ناشی از نوع نگاه ما به دنیاست، اینکه سیاست را سیاه و سفید میبینیم و نه خاکستری و هنر سیاستمند بودن. پرده دوم: علی رغم اینکه دولت کنونی مسئول وضعیت اقتصادی کنونی هست اما ریشه مشکلات اقتصادی امروز در دولتهای گذشته هم بوده و مجموعه ای از تصمیم گیرندگان در آن نقش دارند. پرده سوم: از قدیم گفتن یا زنگی زنگ یا رومی روم، نمیشه اعلام صریح دشمنی کرد و انتظار داشت بقیه تماشاچی باشند.
علی۴۷۸۱۳۵۱۰:۰۸:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۵
کشور های غربی هرگاه به تنهایی در این چهل سال با ایران مواجه شدن نتیجه مورد انتظار انها را نداشته. اما برجام ثابت کرد که با همکاری عناصر داخلی خیلی راحت می توان از ایران امتیاز گرفت. اتفاقات کنونی هم در راستای ایجاد فشار داخلی برای دادن امتیاز بیشتر است.
عدالت۴۷۸۲۰۰۱۰:۳۶:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۵
تا زمانی که فساد سیستمی وجود دارد، کل شرایط آنها را هم بپذیریم باز شرایط به مراتب بدتر خواهد شد، چاره، عزل و اعدام و توقیف اموال مفسدان به نفع مردم در هر رده و مقامی
ناشناس۴۷۸۴۷۶۱۲:۱۴:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۵
هر کس برای مردم هزینه درست کنید باید پاسخگو باشد چه با موشک چه با شعار
سید۴۷۸۷۸۵۱۴:۰۶:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۱۵
موشکهای روحانی حسن روحانی رییس جمهور :ما می شنویم که یک موشکی از خاک ایران حرکت کرد و مراکز تروریستی را هدف قرار داد، آنهایی که این موشک را پرتاب کردند و در این راه تلاش کردند، اما این موشک را چه کسی درست کرد. سازنده این موشک دولت است. وزارت دفاع جزئی از دولت است، پولش را چه کسی تامین کرد؟ بخش اقتصادی کشور آن را تامین می کند، کار بزرگی در دولت یازدهم انجام شد، وزیر دفاع اعلام کرد سلاح های راهبردی که در این دولت ساخته شده 80 درصد کل سلاح هایی است که در دولت های قبل ساخته شده است.سه‌شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶
ناشناس۴۷۹۲۴۷۱۷:۴۰:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۵
موشک زدن به داعش ربطی به شعار نویسی روی موشک نداره
ناشناس۴۷۸۴۸۳۱۲:۱۷:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۵
مطلبی نه چندان بلند ولی گویا.... گویای حقایقی تلخ در خصوص برخی نمایندگان......البته متأسفانه!!
ناشناس۴۷۸۶۳۰۱۳:۱۳:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۵
فرموده‌اید «برخی دیگر نیز ساده‌انگارانه آتش‌زدن پرچم کشورهای یاغی نظیر آمریکا و اسراییل را (که واکنش حداقلی مردم به جنایات این دو دولت است) دلیل مشکلات امروز می‌دانند.» بله. اما ریشه مشکل آن چیزی که شما فکر می‌کنید نیست. ریشه مشکل سطح تفکری است که یک مثلا دیپلمات یا نماینده مجلس بخواهد با پرچم آتش زدن دیپلماسی بورزد!
محمود۴۷۸۸۶۲۱۴:۳۹:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۵
براي يك مذاكره ساده اينقدر نبايد تابو درست كرد مذاكره اي كه در آن از سياست هاي كشور دفاع كرد كه اشكالي ندارد الان توپ در زمين ماست بايد مذاكره كرده و از حق خود دفاع كنيم
ناشناس۴۷۹۰۸۵۱۶:۲۳:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۵
کی میگه توپ توی زمین ماست؟!!! اتفاقا الان توپ توی زمین آمریکاست و باید توضیح بده که چرا نتیجه رسمی یک مذاکره چندجانبه سطح بالای بین المللی رو زیر پا گذاشته... نباید هارت و پورت قلدرها رو جدی گرفت بلکه حتی اگر لازم شد باید گوشمالیشون هم داد...
رضا۴۷۹۰۸۷۱۶:۲۵:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۵
خب آخه مذاکره هم بلد نیستین! اینقدر هم قیافه میگیرین!! مذاکره چند ساله شما ایران را چندین سال عقب انداخت!.... هروقت آمریکا به برجام برگشت، مذاکره قابل مذاکره هست!!. اگر بعضی از مسئولین اینقدر خار و خفیف و ساده لوح هستند عمده مردم ما اینطور نیستند.
ناشناس۴۷۸۹۹۵۱۵:۴۴:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۵
آتش زدن پرچم يعني توهين به يك ملت و كشور حالا شما بيا هي بگو ما با دولتش مشكل داريم مگه دنيا ازت قبول ميكنه؟ حالا پرچم اسراييل كه اصلا بعنوان كشور قبولش نداريم مشكلي نداره ولي پرچم آمريكا را نبايد آتش زد..
ناشناس۴۷۹۱۶۱۱۶:۵۲:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۱۵
همه مشکلات کار دشمن نه بیکاری هم کار دشمن ؟ دشمن اختلاس کرده ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین