فروش هر متر زمین کشت‌وصنعت مغان به قیمت «پفک»

گروه اقتصادی الف،   3970514117 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

زمین شرکت کشت و صنعت مغان از قرار هر متر مربعی ۲۸۰۰ تومان یعنی کمتر از قیمت دو بسته پفک نمکی ۱۰۰ گرمی بفروش رفته است!

فروش هر متر زمین کشت‌وصنعت مغان به قیمت «پفک»

به گزارش تسنیم، داستان پرحاشیه واگذاریهای دولت تمامی ندارد. چه در این دولت باشد که در دولتهای قبلی. چه مخابرات باشد چه کشت و صنعت مغان.

در این میان آنچه مشخص و روشن است عدم اطلاع رسانی درست و در پی آن ناآگاهی جامعه در خصوص سازوکار واگذاریها آن هم پس از گذشت بیش از 17 سال از آغاز رسمی اجرای سیاست خصوصی سازی در کشور است.

بر این اساس تازگی ها سازمان خصوصی سازی پس از 5 بار برگزاری مزایده و ناکامی در فروش شرکت کشت و صنعت مغان، سرانجام در چند روز گذشته موفق شد این شرکت را بفروشد. مزایده ای که این بار هم بدون حاشیه نبوده است.

در این زمینه به تازگی اکبر اعلمی، فرماندار سابق مغان و نماینده ادوار تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی نوشت: شرکت کشت و صنعت مغان با 63000هکتار وسعت، شامل باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه قند، کارخانه لبنیات، کارخانه فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر، یکی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور و از بزرگترین سرمایه‌ها و دلگرمی‌های اهالی شریف منطقه مغان محسوب و مردم این منطقه تعصب خاصی نسبت به آن دارند.

در ادامه خصوصی‌سازی‌هایی که برخلاف نص صریح اصل 44قانون اساسی در حال انجام است، این بار قرعه بنام این شرکت افتاده و مسئولان امر اعلام کرده‌اند که 100درصد سهام این شرکت در دوم مرداد ماه 1397از طریق مزایده به قیمت پایه 17هزار و 610میلیارد و 886میلیون و 938هزار ریال به بخش خصوصی فعال در صنعت کشاورزی و غذایی واگذار شده است.

این معامله با ابهامات قابل توجهی روبرست که در پی به چند مورد از آن‌ها اشاره شده است:

1- اگر اموال، ابنیه و ادوات و ماشین آلات فراوان و باغات پرمحصولی که این شرکت دارد (تنها 2600هکتار مجتمع باغبانی) را نادیده بگیریم و فرض کنیم که کل شرکت زمین بایر است، طبق این معامله، زمین این شرکت از قرار هر متر مربعی 2800تومان یعنی کمتر از قیمت دو بسته پفک نمکی 100گرمی بفروش رفته است!

2- تسامح سازمان خصوصی‌سازی نسبت به خریدار به این‌جا هم ختم نشده و مقرر گردیده که برنده مزایده، وجه معامله را به صورت اقساط نه ساله، فاصله شش ماهه اقساط و نرخ سود 10درصد (ظاهرا سه درصد کمتر از نرخ اعلام شده) با سازمان خصوصی‌سازی تسویه و از دو سال تنفس در پرداخت اولین قسط خود برخوردار شود!

3- این در حالیست که قبل از تورم لجام گسیخته کنونی که باکاهش شدید ارزش پول ملی کشور و افزایش صددرصدی املاک و ادوات و ابنیه نسبت به سال گذشته همراه می‌باشد، همین شرکت در سال 95و 96، بگفته استاندار وقت اردبیل، به ارزش دو هزار و 700میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود و خریدار می بایست 20درصد آن را در ابتدا به صورت نقدی پرداخت و سالانه نیز 540میلیارد تومان مابقی پول را به حساب دولت واریز می کرد!

4- با این‌که مزایده در دوم مرداد برگزار شده، بدلیل مهلت 20روزه واریز مبلغ پیشنهادی، هویت خریدار تا این لحظه محرمانه باقی مانده و همین امر مانع از طرح ابهامات دیگر می‌شود و لذا تا اعلام هویت کامل خریدار به همین حد بسنده می‌گردد. پرواضح است که نه تنها مردم منطقه، بلکه بنده به عنوان یک شهروند و کسی که زمانی در این منطقه مسئولیت اجرائی داشته و از اشراف لازم نسبت به کشت و صنعت مغان و علائق مردم منطقه برخوردار است، هشیارانه و با حساسیت ویژه‌ای، این معامله، ارزش آن و چرایی نازل بودن ارزش آن و تنزلش نسبت به قیمت سال گذشته، هویت دقیق شخص خریدار، سرمایه اولیه و توان مالی فعلی شرکتتش، روابط و مناسبات احتمالی‌اش با مسئولان اجرائی و سوابقش در امر کشاورزی و باغداری و دامداری، ماهیت حقوقی قرارداد منعقد شده، تعهدات و اختیارات و مجوزهای اعطا شده به او، سرنوشت کارکنان و شاغلین در شرکت کشت و صنعت مغان پس از انتقال شرکت و همچنین نحوه تسویه حساب خریدار با فروشنده را دقیقا رصد کرده و ضمن اطلاع رسانی در قبال هرگونه خطا و انحراف احتمالی واکنش نشان خواهیم داد. لذا از آقای رئیس کل محترم سازمان خصوصی‌سازی و همکارم در مجلس ششم انتظار می‌رود در این خصوص عنایت عبدالله پوری‌حسینی ویژه‌ای داشته باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۷۶۲۸۱۱۴:۲۳:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۴
یک دزدی آشکار ! لطفا فروشنده و خریدار رو در اسرع وقت همانجا به دار بکشید ! شاید اینطوری قوه قضائیه امید به مبارزه با فساد ها را به ملت برگردانه !
ناشناس۴۷۶۲۸۸۱۴:۲۵:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۴
قوه قضائیه و مجلس جلوی این کار را بگیرند . کشور به امان خدا رها شده
ناشناس۴۷۶۲۹۱۱۴:۲۷:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۴
بازم خصولتي سازي شده
شاهرخ۴۷۶۲۹۹۱۴:۲۹:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۴
ولله خیانت و زیان مدیران و صاحب منصبانه ناجوانمرد که چوب حراج به این شکل به اموال عمومی می زنند به مراتب بیشتر از دشمنی دشمنان قسم خورده نظام هست.....فقط در عجبم چرا یک قاضی ویا دادستان مثل اون قاضی که برای تلگرام و40میلیون ایرانی حکم داد به اراده و دفاع از حقوق 80 میلیون ایرانی حکم ابطال و اعلام جرم نمی کنه!!!!؟؟؟؟؟ کلا مدعی العموم دقیقا کجاست!!!!!؟؟؟؟؟؟
ناشناس۴۷۶۳۲۴۱۴:۳۷:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۴
آقاي دكتر توكلي عزيز همين مسئله كشت و صنعت مغان را توسط ديده بان يك بررسي و كنترل نموده و گزارش ان را به اطلاع ملت برسانيد ممنون از شما
مازنی۴۷۶۳۴۷۱۴:۴۴:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۴
بابا اینا همه اش کلاه شرعیه ، سازمان و شرکت درست میکنن به اسم خصوصی سازی و ثامن الحجج و نمیدونم چه و چه ... که پول و سرمایه ملت رو قشنگ بالا بکشن ... هیچ ردی هم از فروشنده وخریدار باقی نمیذارن ... بعدش سر فرصت فرار میکنن خارج و با پول ملت زندگی میکنن ، اگرهم ردی پیدا شد هیچ کسی پاسخ گو نیست ، کی بود کی بود من نبودم ... ببینید کی گفتم
ناشناس۴۷۶۳۵۰۱۴:۴۵:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۴
متاسفانه فساد در دولت روحانی بیشتر از دوران احمدی نزاد است . چرا کسی کاری نمی کنه
ناشناس۴۷۶۳۵۵۱۴:۴۷:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۴
ما مردم دستمان به جایی نمی رسد چرا سپاه جلوی این کارها نمی گیرد . بهتر است سپاه وارد شود و جلوی غارت کشور را بگیرد
ناشناس۴۷۶۳۹۸۱۵:۰۲:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۴
جه بخور بخور راه افتاده دولت روحانی روی احمدی نزاد را سفید کرد
رضا۴۷۶۴۵۹۱۵:۲۳:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۴
حداقل قیمت زمین کشاورزی هر هکتار صد میلیون تومان به بالا است باغ که خیلی بش از این است حداقل در امد یک هکتار زمین بالای 6 میلیون تومان و باغ از 15 میلیون به بالا است هر هکتار زمین ده هزار متر مربع است
ناشناس۴۷۶۴۶۲۱۵:۲۵:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۴
دولتی که با فریب مردم رای گرفت و شعار شفافیت داد...
ناشناس۴۷۶۴۹۱۱۵:۳۹:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۱۴
وقتی برخی از دوستان و نماینده ها شفافیت نمیخوان برا همین چیزاست
علی۴۷۶۵۸۳۱۶:۰۰:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۴
این هم از واگذاری به بخش خصوصی . خصوصی خریدن خصوصی می خورند یک لیوان آب هم روش. یک عده می شوند ارباب و بقیه می شوند رعیت و نوکر ارباب. قانون کشور را زیر پا میگذارند .قوهقضائیه وبازرسی کجاست
حامد۴۷۶۶۰۶۱۶:۰۹:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۴
خدایا تو بع فریاد این مردم برس
ناشناس۴۷۶۷۶۴۱۷:۰۵:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۱۴
باید این کشت وصنعت به قطعات کوچکتری تقسیم شود تا هم تعداد بیشتری صاحب زمین شوند وهم به قیمت گرانتری بفروشند.
ناشناس۴۷۷۲۲۷۲۰:۳۰:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۴
من قبل از انقلاب پیمانکار صنعتی این مجتمع بودم زیر نظر مهندسین مشاور امریکائی منطقه استثنائی در کل ایران بلحاض خاک مناسب و آب کافی قرار بود گاو داری با ظرفیت 12000 دوازده هزار گاو شیری در کنار کارخانه خوراک دام که تمام مواد اولیه اش در همان منطقه تولید میشد و کارخانه قند که آنهم از محصول چغندر همان محل که ساخته شده منظورم اینستکه اگر خریدار توان بهره برداری از این مجموعه را دارد باید شرط اول در واگذاری باشد مهم تخصص و سوابق و اطمینان از کارائی خریدار است اگر بفرض با قیمت بالا بفروش برسد و خریدار توان بهره برداری از پتانسیل منطقه را نداشته باشد همه متضرر اند مسلما اقساط بعد را نمیتواند بپردازد همین وضع موجود هم از هم خواهد پاشید .
ناشناس۴۷۷۲۴۲۲۰:۳۷:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۴
چه جالب هنوز دارند اموال ملت را چوب حراج میزنند و غارتگران اماده و حاضر هستند
ناشناس۴۷۷۵۰۸۲۳:۱۰:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۴
دمت گرم که پی گیری
رها۴۷۷۶۴۶۰۰:۲۷:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۵
آقای اعلمی عزیز صدای درد و رنج ما مردم مغان باشید.زمین مغان جزو حاصلخیزترین خاکهای دنیاست.خیلی ها می گویند در دنیا سه خاک بسیار حاصلخیز است که یکی از آنها دشت مغان است.ساز و کاری که برای دشت مغان چیده شده و آن را به اینجا رسانده از بیت المال این مملکت بوده و سزاوار نیست آن را با این قیمت خنده دار به فروش برسانند.سازمان خصوصی سازی!!!در برابر آیندگان و تاریخ چه جوابی دارد که زمینه ساز یک ذبح عظیم شده است.چرا صدای مردم شریف مغان را کسی نمی شنود. صدای درد و رنج ما باشید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین