چرا شفافیت زمینه ساز اجرای عدالت است؟

سیامک داودی، گروه تعاملی الف،   3970512045 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا شفافیت زمینه ساز اجرای عدالت است؟

می خواهید ماهی های قرمز درون یک حوض خانگی را بشمارید اگر آب پر از لجن و تیره باشد کارتان بسی دشوار است اما اگر آب شفاف باشد براحتی خواهید توانست تعداد ماهی ها را بشمارید.

عدم وجود شفافیت سب ساز ارائه اطلاعات و آمارهای نادرست برای حل مشکل خواهد بود، چون به قول اطباء تشخیص صحیح مقدمه ای برای درمان درست است. یکی از مضرات بارز عدم شفافیت این است که افراد متضرر از عدم شفافیت چون نمی توانند برای احقاق حق ادله مناسب را به محکمه ارائه دهند اکثرا از طرح شکایت منصرف شوند و این دور تسلسل باطل به ضرر جامعه و نظم عمومی استمرار خواهد یافت بدیهی است شفافیت می تواند سبب ساز اجرای عدالت و بی عدالتی نیز می تواند یکی ثمرات عدم شفافیت باشد.

اما متاسفانه همواره کسانی هستند که از فضای تیره و تار بیشترین بهره را می برند و بقای منافعشان در استمرار این فضا باشد. به دو مثال زیر توجه فرمایید:

1- در فلان مرکز زمینه ارتقاء شغلی کارکنان شفاف و قانونمند نیست در این فضا مدیر مربوطه می تواند، حسب سلایق شخصی کارمندی را ارتقاء یا تنزل رتبه دهد. این مدیر بعضا در مقابل تهیه دستورالعمل مناسب برای ارتقاء کارکنانش مقاومت خواهد کرد یا در همین مرکز دریافتی کارکنان شفاف نبوده و معلوم نیست که چرا فلان مقدار اضافه کار در شرایط مشابه به آقای الف یا ب پرداخت شده ولی به آقای ج خیر؟

2- صورت های مالی فلان موسسه اعتباری و مجوزهای لازم برای تشکیل انواع موسسات مالی و اعتباری به صورت شفاف به مشتریان سپرده گذار ارائه نشده و در مسیر شناسایی شفاف چالش های موجود در این موسسات موانعی بوجود می آید نتیجه را دیدیم میلیاردها تومان از اموال مردم به ثمن بخس و بدون شفافیت به کسانی وام داده شد که به علت عدم پرداخت اقساط این وام ها آنچه که نباید اتفاق می افتاد عملی شد و قص علی هذا

اما چگونه می توان در جامعه حداکثر شفافیت را بوجود آورد؟ منطقی است درک کنیم که مواردی در کشور وجود دارد که جزو اسرار امنیتی، اقتصادی، نظامی یا ... است که شفافیت در اعلام آن به صلاح نیست خارج از این موارد که شاید زیر پنج درصد هم نباشد می توان به چند نمونه پیشنهادی ذیل جهت دستیابی حداکثری به عدالت توجه کرد بدیهی است که پیشنهادات فراوانی در این زمینه وجود دارد که شایسته است دوستان دیگری در نشر آن بکوشند.

الف- آنچه را که در دنیای ارتباطات کنونی از رسانه های بیگانه می خواهیم بشنویم آیا بهتر نیست در یکی از شبکه های ویژه صدا و سیما فرضا به نام شبکه " شفافیت و عدالت " پخش شود تا به شیوه حداکثری آحاد مردم مشکلات را شفاف بیان کنند و سهمی هر چند کوچک در شفاف سازی داشته باشند تا سایر افراد هم این موارد را ببینند و بشنوند در نتیجه مسئولان درد را شناخته و به سرعت درمان نمایند؟

ب- خبرنگاران، جراید، سایت ها و ... در بیان چالش های مختلف موجود در مملکت آموزش دیده و راهنمایی شوند تا در نشر اطلاعات جهت شفاف سازی امور بدون ترس از عواقب آن البته به دور از اغراض سیاسی یا ... تلاش مضاعف نمایند.

ج- قوانینی که مانع اجرایی شدن شفافیت و عدالت است سریعا با تدوین قوانین مناسب در مجلس نسخ شوند بعضی از قوانین خاص مقدم که بنا بر قولی قوانین عام موخر را تخصیص می زنند، اصرار به عدم نسخ صریح این قوانین توسط ذینفعان مربوطه می تواند به ضرر منافع عمومی باشد چون اگر به روح و علت تصویب قوانین موخر توجه شود در می یابیم مصلحت و نفع عمومی اکثرا در اجرای قوانین موخر است لذا عدم توجه به این مسئله می تواند احتمالا زمینه ساز بروز شبهه نوعی بی تقوایی در ارجح دادن بعضی از قوانین خاص مقدم بر قوانین عام موخر شود.

د- در بعضی از رشته های کاربردی مانند رشته حقوق افزایش هر چه بیشتر فارغ التحصیل یک فرصت جهت ترویج اجرای بهینه عدالت تلقی شود نه تهدید چون وجود هر فرد حقوقدان در یک خانواده سبب ساز ترویج شفاف قوانین موجود و در نطفه خفه شدن مشکلات حقوقی و بسط عدالت، حداقل در آن خانواده و نزدیکانش خواهد شد. همچنین بنا بر آموخته ها و روح دروس رشته حقوق اصلح است حقوقدانان کشور پیشمرگ و الگوی بارز جهت اجرای شفافیت برای نیل به عدالت حتی با احتمال در خطر افتادن منافع صنفیشان در کشور شوند. انشالله باری تعالی اکثریت حقوقدانان کشور را از زمره کسانی قرار دِهد که دنیایشان را با قبول افزایش حداکثری سریازان عدالت میفروشند نه خلاف آن.

در خاتمه نقل است از بزرگان که انسان برای نیل به سعادت سه راه دارد:
راه اول از اندیشه می‌گذرد، این والاترین راه است. راه دوم از دنباله روی می‌گذرد، این آسان‌ترین راه است و راه سوم از تجربه می‌گذرد، این تلخ‌ترین راه است پس می توان نتیجه گرفت اندیشه اعمال شفافیت، در میان مسئولان نوعی اندیشه نیک و خردمندانه جهت بسط عدالت است.

اندیشه خردمندانه به ما نوید می دهد که شفافیت نوعی اعمال خرد برای اجرای عدالت است زیرا خردمند آن نیست که چون در کاری می‌افتد بکوشد تا از آن کار بیرون آید، بلکه خردمند آنست که بکوشد در کاری نیفتد. شفافیت سبب می شود انواع چالش ها از ابتدا به شیوه خردمندانه شناسایی شده تا عدالت مانع استمرار انواع مختلف چالش ها شود.

دیدگاه کاربران

هوشیار۴۷۱۷۰۰۱۴:۱۵:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۲
شفافیت زمینه ساز عدالت هست ..
ناشناس۴۷۱۸۰۸۱۵:۲۸:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۲
تا سیه رو شود هر کع در ان غش باشد
راد۴۷۱۹۰۰۱۶:۲۹:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۲
البته اگر دولت محرمانه ها بگذارد
ناشناس۴۷۲۳۶۳۲۲:۳۲:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۲
تا موقعی که بعضی از نمایندگان مجلس سنگ اندازی کنند جلوی فساد را نمی توان گرفت برای نمونه این اقای نماینده مطهری: طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان» موجب بدبینی به مقامات می‌شود!!! نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح جمعی از نمایندگان در خصوص اعاده اموال نامشروع مسئولان این طرح را موجب بی‌اعتمادی مردم به نظام و بدبینی نسبت به مسئولان دانست.
میرزا۴۷۳۳۸۴۱۲:۱۵:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۳
شفافیت سبب پیدایش چهره های رانت خوار می شود و عدم شفافیت سبب تیره نشان دادن صورت افراد صادق خواهد بود
جلال۴۷۱۷۴۸۱۴:۵۸:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۲
عالی بود احسنت بر نویسنده مطلب ور طول انقلاب کمتر همچنین متن زیبایی دیده بودم
علی۴۷۱۷۶۶۱۵:۱۲:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱۲
آفرین عالی بود، همه نهادها باید شفاف شوند به خصوص کانون وکلا و حق الوکاله های نجومی که وکلا دریافت میکنند
کاوه رجبیان اصل۴۷۱۷۹۶۱۵:۲۳:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۱۲
قانون وکالت با ظرفیت ثابت نسخ ضمنی توسط سیاستهای کسب و کار شده داروخانه ها نیز منعی برای ازدیاد ندارند و .......اما لابی گری و تحمیل ظرفیت ثابت توسط کانون ها باعث نابودی هزاران حقوقدان شده است اما دنیا دنیای منافع است و کاری نمی شود کرد ذینفعان مانع شفافیتند به گونه ای که هر مسول کانون در مورد تعداد وکلا اماری شفاف نمی دهد تا دز کارشان دست زیاد نشود
ناصر۴۷۱۸۲۹۱۵:۳۹:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۲
درود بر سایت الف که همچنین متن های زیبایی را نشر می دهد نویسنده معلوم است چند رشته ای و اشراف جالبی بر علم حقوق و مدیریت یا اقتصاد دارد این نوشته ها اگر به گوش مسولان برسد و بران عمل شود چند دهه بعد کشورمان ابرقدرت خواهد شد چرا که یکی از علل نفاق در کشور عدم شفافیت است رانت خواری و ظلم به دیگران در اثر قوانین خاصی است که میان کارمندان مثلا نفت با اموزش و پرورش اختلاف طبقاتی بوجود اورده
ناشناس۴۷۱۸۳۰۱۵:۳۹:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۲
بسیار خوب. اگر نمی ترسید در گام نخست بگویید صنایع پتروشیمی ایران در اختیار چه کسانی است؟
بیگی29۴۷۱۸۳۵۱۵:۴۵:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۲
همه میدانند شفاف سازی،عدم فساد و دزدی و رانت و اختلاس بسیار خوب و پسندیده است و حد اقل خواسته تمام مردم غیر خودی اما آنچه به جایی نرسد فریاداست همانطورکه آنچه به جایی نرسد،شعار است.مسئولین هم حد اقل شعار ندهند اینطور مردم راحت ترند.
علیزاده۴۷۱۸۴۳۱۵:۴۹:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۲
من یک حقوقدان بی کارم زندگیم نابود شد چون کانون وکلا قانون خاص دارد و به قانون عام اشتغالزا گردن نمی نهد پدرم هم فرهنگی است کلی چون قوه قضاییه قانون خاص دارد کارمندش چند برابر پدرم حقوق می گیرد همچنین در استخدامها شفاف سازی نیست و بند پ حاکم است اگر به نصایح همچنین نویسنده توانایی عمل شود و اکثر سایتها مانند سایت الف در خصوص شفاف سازی بکوشند بسیاری از مشکلات مردم حل خواهد شد چرا ما باید مشکلات را از زبان بیگانگان بشنویم همه در یک کشتی نشسته ایم به نام ایران اگر همه مانند کانون های وکلا به فکر منافع صنفی با اضرار به غیر بیندیشند و بگویند در شغل آزاد وکالت ما کاری به اشتغال حداکثری حقوقدانان در شغل آزاد وکالت نداریم یا بعضی از کارمندها چندین برابر کارمندهای دیگر حقوق بگیرند یا پزشکان متخصص ده ها برابر پرستاران دریافتی داشته باشند این کشتی سوراخ و غرق خواهدشد
بیگی29۴۷۲۳۲۰۲۱:۴۹:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۲
شما مقایسه کنیددریافتی یک شاغل یا بازنشسته استخدام کشوری با هم ردیفش در مس،ذوب آهن ، نفت و خیلی جاهای دیگر،این تبعیض برای چیست؟مگر همه زیر مجموعه دولت نیستند؟
ناشناس۴۷۱۸۷۳۱۶:۰۹:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۱۲
اطلاعات همه افراد و شرکت های جامعه بر اساس کد ملی شناسایی و رتبه بندی شود. مشخص شود هر فرد چقدر دارایی دارد و در طول سال مقدار درآمد داشته است براساس آن مالیات وضع شود یا یارانه داده شود.
نیکو۴۷۱۹۷۳۱۷:۱۴:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۲
با ایجاد شفافیت عدالت خودنمایی میکند به امید ان روز
ناشناس۴۷۲۱۶۷۱۹:۱۱:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۲
عالی است. همه امیدها به دکتر توکلی عزیزمونه.
ناشناس۴۷۲۳۰۷۲۱:۳۶:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۲
چراغ ها رو روشن کنید!
امیر۴۷۲۳۱۵۲۱:۴۳:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱۲
حقوق تمام مدیران دولت در دسترس همگان باشد و اختلاف بین پزشکان متخصص با اعضای هیات علمی کم شود
ناشناس۴۷۲۷۱۳۰۸:۳۱:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱۳
فقط مدیران دولت؟ باز هم گزینشی اجرای عدالت را خواستار شدی؟ این درخواست از روی ترس است یا ناآگاهی؟
ناشناس۴۷۲۳۳۸۲۲:۰۵:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۲
شفافیت کامل بدون گزینش و مصلحت اندیشی
صمصام۴۷۲۷۳۶۰۸:۴۹:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۳
منطقی است درک کنیم که مواردی در کشور وجود دارد که جزو اسرار امنیتی، اقتصادی، نظامی یا ... است که شفافیت در اعلام آن به صلاح نیست خارج از این موارد که شاید زیر پنج درصد هم نباشد 95درصد یعنی همه ملت ایران زیر پنج درصد: یعنی2/8 میلیارد یوروی بابک زنجانی یعنی 123 میلیارد تومان فاضل خداد یعنی ویلای 10 هزار متری سرلشگر فیزور آبادی یعنی اختلاس صندوق فرهنگیان یعنی 100میلیاردتومان مدیر مالی اکتشافات شرکت نفت یعنی تمام ساده انگاریهای شما !! اتفاقا تمام بدبختی های این مملکت در دل همین "زیر 5 درصد" نهفته است چون جزو اسرار امنیتی و اقتصادی ونظامی است همه رانتخواران و اختلاسگران و دزدان بیت المال میتوانند داخل ان 5 درصد مخفی شوند !!
سيد علي۴۷۳۳۱۹۱۱:۵۴:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۳
سلام نظرات جالبي داريد اگر اجرايي بشه ، كه نميشه ! اينجا ميشه همون مدينه فاضله !!
نادر۴۷۳۳۷۴۱۲:۱۳:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۳
عدم شفافیت آفت بزرگی است مثلا وزیر ایکس که اندوخته چند صد میلیاردی دارد تا زمانی که در مورد اموالش شفاف سازی نکرده که چه کار تولیدی غیر رانتی انجام داده آیا می تواند فرد موثری برای حمایت از محرومان باشد؟ در نتیجه این می شود که مثلا اختلاف درآمد پزشکان متخصص با پزشکان عمومی تفاوت معنی دار پیدا می کند یا هزاران لیسانس حقوق بی کار می مانند چون اعضای تعیین ظرفیت خودشان وکیل آتی یا فعلیند در صورتیکه اگر ذینفع بودن این افراد شفاف سازی بشود اختیار تعیین ظرفیت به این افراد نمی بایست داده می شد چون افزایش وکیل به ضررشان است یا اینکه یک فرد شاغل مثلا در سازمان امور مالیاتی یا یک کارمند بانک که مسئول پرداخت وام است به خاطر عدم شفافیت می تواند صاحب موقعیت ممتازی شود و چندین برابر یک دکتری هیات علمی درآمد و سطح زندگی داشته باشد اگر کلیه مسائل امکان پذیر در کشور شفاف سازی شود احتمال برخورداری از رانت و ویژه خواری به حداقل رسیده ولی این مبارزه ای مستمر می طلبد که سایت الف خوشبختانه با درک این موضوع پیشقدم با چاپ همچنین نکاتی شده در کل شفافیت کابوس ویژه خواران و رانت خواران است
ناشناس۴۷۴۲۳۵۱۷:۳۴:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱۳
بهترین روش مالیات بر مصرف هست نه مالیات بر درآمد. همان شیوه ای که غربی ها در پیش گرفتن و البته به عدالت هم نزدیک تر هست.
ناشناس۴۷۴۹۴۳۰۰:۲۲:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۴
شفافیت کجایی که رانت خواری دادشتو کشت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین