تصمیم نپخته دولت و پیامدهای منفی و ادامه‌دار ارز ۴۲۰۰ تومانی/ مردم تا چه زمانی باید تاوان اجرای سیاست آزمون و خطا را بدهند

*دکتر جعفر قادری،   3970511112 ۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
تصمیم نپخته دولت و پیامدهای منفی و ادامه‌دار ارز ۴۲۰۰ تومانی/ مردم تا چه زمانی باید تاوان اجرای سیاست آزمون و خطا را بدهند

اعلام نظام ارز تک‌نرخی توسط دولت و اصرار بر تثبیت نرخ ارز در عدد 42000 ریال یکی از اشتباهات استراتژیکی بود که مرتکب شدند. این سیاست اشتباه که برای هیچ‌یک حتی طرفداران دو آتیشه دولت هم قابل‌قبول نبود باعث شد تا از همان ابتدای اعلام آن؛ نه‌تنها جدی گرفته نشود، بلکه مورد ریشخند و تمسخر عمومی قرار بگیرد.مردم بی‌دفاع در برابر این تصمیمات غیر کارشناسی از خود می‌پرسند مگر در این کشور قحطی کارشناس وجود دارد که دولتمردان مرتکب چنین خطاهای فاحشی می‌شوند؟ چرا باوجود این‌همه کارشناس و دانش‌آموخته اقتصاد دولت به خودش زحمت مشورت با این کارشناسان را نمی‌دهد؟ تا کی باید چوب سیاست‌های آزمون‌وخطا بر تن رنجور و زخم‌خورده مردم نواخته شود.

در شرایطی که دولت با کمبود منابع ارزی مواجه است و تقاضا برای ارز محدود به تقاضای معاملاتی و احتیاطی خلاصه نشده و بخش عمده‌ای از تقاضا برای ارز را تقاضای سفته‌بازی تشکیل می‌دهد و مردم از کنز و احتکار ارز به‌عنوان یک‌راه مطمئن برای حفظ قدرت خرید خود استفاده می‌کنند؛ ارتکاب به خطای فاحش تعیین نرخ ارز تک‌نرخی آن‌هم در عدد پایین 4200 تومان موضوعی نیست که به‌راحتی بتوان از کنار آن گذشت.

اصرار دولت بر حفظ این نرخ و توجیه اشتباه خود با تمسک به اشتباهات دیگر، وضعیتی را برای دولت ایجاد کرده است که هر چه سعی در توجیه این اشتباه خود می‌کند، بی‌اعتمادی بیشتر مردم را به دولت به دنبال دارد.

هم‌زمان با شروع نظام ارزی تک‌نرخی نه‌تنها شرکت‌های موجود برای ثبت سفارش به خط شدند، بلکه شرکت‌های کاغذی هم فعال‌شده و تقاضاهای زیادی برای تشکیل شرکت در رخوت ثبت سفارش در نوبت صدور مجوز قرار گرفت که ثبت سفارش معادل یک سال در طول سال سه ماه اول سال 97 نشان از غلط بودن تصمیم دولت داشت.

اختصاص ارز دولتی آن‌هم در شرایط کمبود ارزی به کالاهای غیرضرور و لوکس، درنتیجه حجم بالای تقاضا برای واردات؛ بدترین شکل تخصیص منابع کمیات کشور است که پیامد این تصمیم غلط بود.

الزام صادرکنندگان کالا در گروه‌های پتروشیمی، محصولات فولادی و مواد معدنی به عرضه ارز تحصیلی به قیمت 4200 تومان باعث شد تا این گروه از صادرکنندگان یا اقدام خود به صادرات نکرده و یا با لطایف‌الحیل از عرضه ارز تحصیلی در بازار طفره بروند.

در اثر این بی‌تدبیری‌ها حجم زیادی از ثروت‌های کشور برای خرید مسکن و کالاهای سرمایه‌ای راهی گرجستان و ترکیه و امارات و قبرس و... شود و یا با تبدیل این ثروت‌ها به سکه و ارز در پستوی منازل افراد نگهداری و بلااستفاده بماند؟

افزایش تقاضا برای ارز با نرخ 4200 تومان ازیک‌طرف و کاهش عرضه آن در این نرخ باعث شد تا بازار ارز با کمبود شدید ارز و افزایش نرخ در بازار آزاد مواجه شود؛ اگرچه شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و معدنی عدم عرضه ارز را انکار می‌کنند، ولی وقتی دولت تصمیم یک‌طرفه می‌گیرد و این تصمیم برای شرکت‌ها، فاقد منطق است، به‌عناوین‌مختلف سعی در طفره رفتن از انجام آن می‌کنند.

این تصمیم غیر کارشناسی اگرچه برای عده‌ای از واردکنندگان کالا و مواد اولیه ایجاد رانت کرد و این گروه از اشخاص کالاهای وارداتی را بدون کنترل و نظارت دولت به قیمت‌های آزاد به فروش رساندند؛ ولی بیشتر تولیدکنندگان عاجز از دریافت ارز مصوب ناچار به توقف در تولید و تن دادن بر رکورد ناخواسته در بازار شدند.

صادرکنندگانی که خود را مکلف به عرضه ارز در قیمت مصوب می‌دیدند، سعی کردند که صادرات را متوقف و یا کُند نمایند که کاهش صادرات ضمن اینکه کشور را از دسترسی به ارزهای بالقوه محروم کرد، بلکه منجر به افزایش موجودی انبارها و فشار برای توقف تولید شد.

پیامد کاهش تولید در شرایطی که تورم هست چیزی جز افزایش نرخ رشد قیمت‌ها (تورم) و رکود و افزایش هم‌زمان بیکاری به‌عنوان دو معضل مهم اقتصادی نیست.

تصمیم نپخته دولت در اعلام ارز تک‌نرخی و پیامدهای آن در افزایش نرخ ارز آزاد و نیز ایجاد رانت برای عده‌ای از اشخاص باعث تشدید بحران اعتماد مردم به مسوولان شد. این بی‌اعتمادی، مردم بی‌دفاع را در برابر افزایش نرخ تورم را برای حفظ قدرت خرید خود به سمت بازارهای ارز، سکه، مسکن و خودرو کشاند.

حجم بالای تقاضا ناشی از حجم زیاد نقدینگی و پاسخگو نبودن نرخ بازده در بازار پول، باعث خروج منابع از سیستم بانکی و فشار این منابع در سایر بازارها شد.

اقدام دولت در دسته‌بندی کالاها و بازارهای ارز، اگرچه می‌توانند بخشی از سیستم تک‌نرخی ارز را اصلاح نمایند، ولی به علت وجود اثر چرخ‌دنده‌ای در عدم امکان بازگشت قیمت‌ها به سمت پایین باعث می‌شود تا پیامدهای آن تصمیم غلط همچنان خودنمایی کند.تصمیم نپخته دولت در اعلام ارز تک‌نرخی و پیامدهای آن در افزایش نرخ ارز آزاد و نیز ایجاد رانت برای عده‌ای از اشخاص باعث تشدید بحران اعتماد مردم به مسوولان شد؛ این بی‌اعتمادی، مردم بی‌دفاع را در برابر افزایش نرخ تورم را برای حفظ قدرت خرید خود به سمت بازارهای ارز، سکه، مسکن و خودرو کشاند.

مردم بی‌دفاع در برابر این تصمیمات غیر کارشناسی از خود می‌پرسند مگر در این کشور قحطی کارشناس وجود دارد که دولتمردان مرتکب چنین خطاهای فاحشی می‌شوند؟ چرا باوجود این‌همه کارشناس و دانش‌آموخته اقتصاد دولت به خودش زحمت مشورت با این کارشناسان را نمی‌دهد؟ تا کی باید چوب سیاست‌های آزمون‌وخطا بر تن رنجور و زخم‌خورده مردم نواخته شود و در اثر این بی‌تدبیری‌ها حجم زیادی از ثروت‌های کشور برای خرید مسکن و کالاهای سرمایه‌ای راهی گرجستان و ترکیه و امارات و قبرس و... شود و یا با تبدیل این ثروت‌ها به سکه و ارز در پستوی منازل افراد نگهداری و بلااستفاده بماند؟

شایسته است مسئولین نظام قبل از اقدام به هر تصمیمی آن را با کارشناسان علمی و تجربی در بدنه نظام و خارج از دستگاه‌های اجرایی در میان گذاشته و با علم و اطلاع از همه پیامدهای تصمیمات اقدام به اجرای سیاست‌ها نمایند.

*عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز و نماینده سابق مردم در مجلس

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۶۹۳۶۸۱۱:۱۲:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۱
کسانیکه از مذاکره می ترسند حتما دلال و ..این کمبود ارز توسط خود دولت و پتروشیمی ها بود که میخواستند گرانش کنند ولی رویشان نمیشد و این بازی ها را در اوردند و تا مردم راضی شوند به دلار 8 هزاری به مرگ گرفتند تا به تب راضی شویم ولی پیامد ان فقر و مخالفت های مردمی در راه خواهد بود که ضربه های بدی خواهد زد
ناشناس۴۶۹۸۴۳۱۴:۱۸:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
مشکل اصلی این هست که مقامات دلار را انحصاری برای خود بر میدارند و پول نفت خود مردم را بوسیله دلال های خودشان به قیمت گزاف می فروختند و می فروشند در صورتی که حتی قیمت واقعی دلار زیر بیست هزار ریال هست
ناشناس۴۶۹۸۷۲۱۴:۳۱:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
این را یک بچه ابتدایی هم می دونست که باید برای فروش سکه سقف گذاشته میشده
ناشناس۴۶۹۸۸۰۱۴:۳۵:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ارز را مستقیما نباید به افراد یا شرکت ها داد بلکه باید به حساب ذینفعی که قرار است کالا تحویل دهد داد و بعد هم از مراکز معتبر تاییدیه اورده شود که کالای مورد نظر وارد شده و از طریق قانونی توزیع شده است کلا نظارت از ابتدا تا به اخر باشد
ناشناس۴۶۹۸۸۸۱۴:۳۷:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۱
با این مدیران و‌ تصمیمهای رانتی صدتا مذاکره هم کنیم مشکلی حل نمیشود
ناشناس۴۶۹۸۸۹۱۴:۳۷:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۱
فقط باید آمریکایی ها کاملا به برجام متعهدباشند و عمل کنند و لا غیر دنیا که مسخره آمریکا نیست
ناشناس۴۷۰۰۷۱۱۵:۴۰:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
دوست عزیز مگه میخوای بچه گول بزنی که میگی اگه از مذاکره نمیترسی برو مذاکره. پس برجام از زیر بته عمل اومد. اگر امروز بریم مذاکره یعنی داریم به ترامپ میگیم حق داشتی از برجام خارج شدی. و از اون بدتر فرض کنیم با ترامپ به توافق رسیدیم داریم به رییس جمهور بعدی آمریکا میگیم حق داری از توافق با ترامپ خارج بشی.
ناشناس۴۷۰۴۱۶۱۸:۵۴:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
دقیقا پتروشیمی ها از عمد ارز به بازار نمیدن در حالی که یا دولتی هستن یا شبه دولتی .
ناشناس۴۷۰۸۷۰۰۱:۰۴:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۲
من یقین دارم افزایش نرخ دلار کار خود دولت بوده که با این کارش هم یارانه ها و هم حقوق کارمندان را عملا به یک سوم مقدار قبلی کاهش داد
ناشناس۴۷۰۹۰۶۰۱:۴۲:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۱۲
با رصد حساب های بانکی پولی مدیران و وزیران و دولت و ژن های خوب می شود فهمید که کدام وزیر و مدیر و ژن خوب از رانت دلار استفاده کرده و سود برده . قوه قضائیه باید شروع به پیگیری کند
ناشناس۴۶۹۳۸۲۱۱:۱۸:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
کسانیکه از مذاکره می ترسند حتما دلال و ..
ناشناس۴۶۹۸۹۱۱۴:۳۸:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۱۱
خود دولت بیشترین سود را از افزایش قیمت دلار و سکه برد در امد دولت 3 برابر شده . ارزهای دولتی را هم به هم حزبی ها و دوستان دادند
ناشناس۴۷۰۸۵۰۰۰:۳۵:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۲
بالاخره باید دوستان منافعشان را از زحماتی که کشیدن می بردن.
ناشناس۴۷۰۱۵۰۱۶:۲۱:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
نیاز به مذاکره نداره اگر پست ریاست جمهوری حذف بشه مشکلات خودبخود حل خواهد شد
ناشناس۴۷۰۷۵۲۲۳:۲۸:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
درسته الان ریاست جمهوری به ... تبدیل شده حتی سوال هم نمیشود کرد که چرا رانت و فساد و بی عرضگی و رکود و بیکاری و... در دولتت فوران کرده است واقعا تاسف آور است
ناشناس۴۷۱۰۵۰۰۸:۴۸:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۲
100 درصد پست ها حذف بشه شاید درست بشه!
ناشناس۴۷۰۷۲۲۲۳:۰۸:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۱
تورم یک نوع مالیات عمومی است که توی جیب دولت می رود
ناشناس۴۶۹۳۹۳۱۱:۲۱:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
نظر به ارزش صادرات ۲۴‌‌میلیارد‌دلاری محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی و معدنی در سال ۱۳۹۶ که با توجه به افزایش صادرات و رشد قیمت‌های جهانی به بیش از ۳۰‌ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۷ بالغ خواهد شد، در صورت فروش ارز صادراتی این گروه‌های کالایی در بازار ثانویه ارز، بیش از هزار تریلیون ریال (صد ‌هزار‌میلیارد تومان) رانت ارزی برای تولیدکنندگان پتروشیمی، فلزات اساسی و معدنی در سال ۱۳۹۷ ایجاد خواهد شد که از هرگونه مالیات نیز معاف است و این یعنی بحران دیگری در نقدینگی کشور...
ناشناس۴۷۰۱۱۰۱۶:۰۱:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
پتروشيميها مانند هر بنگاه اقتصادی دیگری مالیات بر درآمد میپردازند. هرچه سود سالیانه بیشتری داشته باشند طبعا مالیات بیشتری نیز به آنها تعلق خواهد گرفت. برخلاف گفته شما، افزایش عرضه ارز از طریق پتروشيميها یا هر صادرکننده دیگری به معنای افزایش نقدینگی نیست چرا که این ارزها از واحد پول خودمان نيستند! نقدینگی به مجموع پول و شبه پول گفته میشه که در کشور ما به صورت ريال توسط بانک مرکزی و سیستم بانکی خلق میشه. در صورتی که این نقدینگی بی پشتوانه باشه منجر به سقوط ارزش ريال میشه، درآمد ارزی پتروشیمی ها اگر به شرط تأمین خوراک آزاد در بازار آزاد ارز عرضه بشه فاقد هرگونه رانتی هست و اتفاقا میتونه با تأمین نیاز ارزی واردکننده ها مانع از سقوط بیشتر ارزش ريال بشه.
ناشناس۴۶۹۸۴۱۱۴:۱۸:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
همین تصمیمهای اشتباه اقتصادی دولت وحضورافرادمولتی میلیاردر بعنوان مشاورومعاون اقتصادی ...باعث بدبخت شدن مابازنشستگان باحقوق ثابت شدکه چندین سال طول میکشه تااین وضعیت درست بشه خدالعنت کنه مسببین این وضعیت رو
ناشناس۴۶۹۸۷۵۱۴:۳۳:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
همه فرمایشات شما توجیه عملکرد دولت بود همه داستان این بود نقدینگی موجود در جامعه باید از بین می رفت که با ظرافت کامل انجام گردید فقط قیمت یکی دو قلم کالا باید دو سه برابر شود که بزودی می شود.
ناشناس۴۶۹۸۸۳۱۴:۳۵:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ارز 4200 اگر نباشید قیمت مواد خوراکی و دارو 4 برابر خواهد شد . ارز 4200 فقط برای دارو و غذا
ناشناس۴۶۹۸۹۷۱۴:۴۰:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
چه کسانی بودند که تا چند ماه پیش فشار می اورد‌که ارز تک نرخی گردد چون در غیر این صورت فسادآور است؟
ناشناس۴۶۹۹۱۳۱۴:۴۴:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
امریکا با این تحریم ها کم کم خودش رو از بین میره ولی قبلش اقتصاد ما رو هم نبود میکنه ! باید باهاش سازش کرد تا راه حلی پیدا بشه ! / سیاست یعنی این
ايراني۴۶۹۹۱۶۱۴:۴۵:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
تصميم دولت نه خام بود نه ناپخته بلكه سوخته شده بود
ناشناس۴۶۹۹۳۰۱۴:۵۰:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
راه حل سریع ارامش بازار اگر گوشی باشد : 1- آرام کردن فضا سیاسی کشور 2- سامانه نیما جمع و خرید و فروش دلار ازاد شود . افزایش حجم دلار در باز قیمت ها را کاهش خواهد داد 3- بانک مرکزی از قیمت گذاری دستوری ارز دست بردارد
ناشناس۴۶۹۹۵۲۱۴:۵۷:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
پیام ترامپ : دلار 10 هزار تومن چطوری ایرانی با بیکاری و فقر ؟
ناشناس۴۶۹۹۶۱۱۵:۰۰:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
هر سال با توجه به تورم سالیانه قیمت همه چیز بالا می رود .ولی چرا قیمت دلار در این 5 سال بالا نرفت ؟ اقای روحانی 4 سال اول دوران ریاستش قیمت دلار را به صورت مصنوعی و با پول نفت 3700 تثبیت کرد در صورتی که با توجه به تورم سالیانه باید هر سال قیمت دلار هم بالا برود قیمت واقعی دلار با توجه به میزان تورم در سال 96 حدود 5700 بود ولی برای اینکه به رای مردم در انتخابات نیاز داشت قیمت دلار را 3700 ثابت نگه داشت . الان هم دیگر به رای مردم نیاز ندارد و برای همین دولت دارد قیمت دلار را به نرخ واقعی ان که 7 الی 8 هزارتومان است می رساند .و الان هم هرکاری کنید قیمت دلار زیر 7 تومان نمی اید . منتهی خیانت دولت به مردم این است که باید هر سال ارام قیمت را بالا می برد تا به مردم و شرکت ها فشار وارد نشود ولی اینکار را نکرد .این جملات بالا متن مصاحبه یکی از هم حزبی های اقای روحانی است .
ناشناس۴۷۱۰۷۸۰۹:۱۵:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۲
دلار کالا یا سرمایه نیست که بالا بره . یک تفکر غلط رو یک عده دلال و منفعت طلب کردن تو این مملکت که اگر نرخ دلار بالا بره تولید داخلی و صادرات زیاد میشه درصورتی که این مطلب از پایه دروغه . وقتی ارزش پول ملی کم بشه قدرت خرید مردم کم میشه و نقدینگی و سرمایه در گردش تولید کننده به شدت کاهش پیدا میکنه . خوب وقتی کسی نتونه جنس بخره تولید کننده هم ورشکست میشه . اتفاقا باید قدرت خرید مردم رو بالا برد و با تعرفه گذاری و مبارزه با قاچاق و دادن وام کم بهره از تولید داخلی حمایت کرد . البته پیش شرط همه اینا مبارزه با فساد و دزدی و اختلاس های سازمانی هست و اینکه با قوانین نوین مالیاتی جلوی دلالی و احتکار گرفته بشه .
ناشناس۴۶۹۹۷۰۱۵:۰۲:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
حتی کره شمالی هم فهمید باید با قدرت اقتصادی امریکا کنار بیاد
میثم۴۶۹۹۷۴۱۵:۰۳:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
چه چیزی مردم را به سمت بازارهای ارز، سکه، مسکن و خودرو کشاند؟ یک کلام تحریم ها
ناشناس۴۷۰۴۸۷۱۹:۴۱:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
اگر مردم از سیاستهای مسئولان راضی بودند و از اونها حمایت میکردند اینجور هجوم نمی آوردند.
ناشناس۴۷۰۰۰۸۱۵:۱۳:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ارز باید فقط با قیمت بازار آزاد فروخته بشه. البته برای یک مدتی میشه برای کالاهای اساسی ارز دولتی داد و به تدریج اون رو حذف کرد تا شوک وارد نشه. اینکه دولت به ارز یارانه میده یعنی به همه مردم از جمله افراد ثروتمند و بی نیاز هم داره یارانه میده. تازه معمولا افراد ثروتمند یارانه غیرمستقیم بیشتری میگیرند چون بیشتر مصرف میکنند. دولت باید ارز رو به قیمت آزاد بفروشه و بجای اینکه سود ارز نصیب جیب یک عده رانتخور بشه این سود توی جیب دولت بره و از اون به افراد نیازمند کمک مستقیم بکنه و همینطور در فعالیتهای عمرانی زیربنایی مثل صنعت ریلی سرمایه گذاری کنه.
ناشناس۴۷۰۰۲۰۱۵:۱۷:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
یک جوری وانمود می شود که این تصمیمات فقط اشتباه بوده انگار سابقه ای نبوده...نه این تصمیمات برای پولدارتر شدن یک عده و فقیرتر شدن اکثریت مردم است و بخوبی می دانند چه می کنند.
ناشناس۴۷۰۰۳۷۱۵:۲۳:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۱
اسلاحتلبا در یک قدمی نابودی کشورن
ناشناس۴۷۰۶۱۱۲۱:۳۴:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
عزیز بانمک، هنوز نفهمیدی جناح مهم نیست! فرق نمی کنه کی باشه همشون دارند اقتصاد کشور را نابود می کنند!
ناشناس۴۷۰۰۶۱۱۵:۳۴:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
دولت اجازه ترانزیت مواد از افغانستان به ایران و از ایران به اروپا بدون سر و صدا اجرا کند درامد ان از درامد کل نفت ایران بیشتر است و تحریم نفتی هم دیگر کار ساز نمی شود . غرب امده ایران را از پا دربیاره ما هم باید به این شیوه متوسل بشیم . لطفا نظر من را منتشر کنید
ناشناس۴۷۰۱۶۷۱۶:۳۸:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
من رفتم سوپری چند تا خوراکی خریدم دو برابر قیمتی میشد که انتظار داشتم. مثلا به این کالاها ارز دولتی داده شده. اونجا گفتم حقمون رو از رانتخواران پس میگیریم.
ناشناس۴۷۰۱۸۴۱۶:۵۸:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۱۱
تا کی باید اسلاحتلبا رو تحمل کنیم
مصطفي۴۷۰۴۹۱۱۹:۴۴:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
طا صال ١٤٠٠
رضا۴۷۰۱۸۵۱۶:۵۸:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
سوال 1: چند تصميم پخته را فقط نام ببريد (20 نمره ). موفق باشيد
ناشناس۴۷۱۵۶۲۱۳:۱۴:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۲
بعد از کلی ذوق مرگی و فحش نثار منتقدین و وصل زمین و زمان به هم آقا اجازه : آفتاب عالم تاب برجام
ناشناس۴۷۰۲۲۷۱۷:۲۰:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
اگر اين دولت دانش اقتصاد ندارد چرا خودش اقرار به ناتواني نمي كند واستعفاء نمي دهد
ناشناس۴۷۰۷۹۷۲۳:۵۵:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
مگر این اقایون دولت......این صندلی را به راحتی ترک می کنند با هزار زحمت به این پست دست یافتند و هرکاری هم می کنند تا توی پستشان باقی بمانند . موقعی که بوسیله این صندلی می توانند از رانت و ... استفاده کنند چرا باید استعفا دهند ؟
سعید۴۷۱۷۸۱۱۵:۱۸:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۱۲
استعفا بده ...بیاد لابد؟؟؟؟
ناشناس۴۷۰۲۸۵۱۷:۵۲:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
این دولت ما مردم را بدبخت کرد به طوری که دین خودمان را هم داریم از دست میدهیم واقعا معلوم نبست مسئولین دارن چکار میکنند .
ناشناس۴۷۲۶۹۵۰۸:۱۹:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۱۳
طبق سنت الهی : خداوند افرادی را بر گروهی مسلط می کند که شایسته آنهاست ..
مصطفي۴۷۰۴۴۲۱۹:۱۲:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
سعي و خطا يعني چه؟؟؟!!!! اتفاقا برنامه ها كاملا هوشمند طراحي ميشه فقط به نفع جيب خودشون ، نه بنفع مردم ، نه بنفع ملت خدا.......
جواد۴۷۰۶۷۵۲۲:۱۴:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
..ماشین خاموش اقتصاد در سراشیبی ترمز بریده و ..
ناشناس۴۷۰۸۰۳۰۰:۰۲:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۲
جالبه در این صفحه خبری از مثبت و منفی فله ای نیست چرا ؟ در صفحاتی که مربوط به نقد و بی کفایتی دولت است و نظرات ضد دولت است خبری از مثبت و منفی فله ای نیست . در صفحاتی که مربوط به ترامپ و مذاکره است مثبت ها 200 تایی !!! سایبری های طرفدار مذاکره مشغول هستند و فکر می کنند مردم حالیشون نیست
ناشناس۴۷۰۸۵۱۰۰:۳۵:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۲
دولت دانش اقتصادی دارد اما آن را در جهت.....جیب خودش بکار میبرد. ما را گول زدند. آن وقت که صحبت از ۴ درصدی های زالو صفت میشد با هیاهو بحث را عوض کردند.... ملت ایران یادتون هست...
ناشناس۴۷۰۹۹۹۰۷:۲۷:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۲
اقاي نوبخت بارها اعلام كرد ما براي زمان خروج امريكا از برجام وپيامد هاي چندين برنامه داريم كه اوضاع اقتصادي كمترين مشكل را پيداكند ولي در عمل مشخص شد هيچ برنامه مشخصي نداستند واوضاع كشور بدست دلالان أرز وسكه پيشرفت ودولت هيچ كاري نتوانست بكند الان بايد روحاني استيحضاح وتيم اقتصادي دولت محاكمه شوند البته اگر قواي ديگر ...ودر امور كشور اختلاف شديد دارند
ناشناس۴۷۱۵۱۱۱۲:۴۹:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱۲
ملت ایران ...تاوان نادانی وبی سوادی مدیران انحصاری را میدهند. اقتصاد علم است . مدیری که نمی تواند تولید با کیفیت و ارزان نماید باید از مدیریت عزل شود . دادن ارز کشور به مشتی دزد و رانت خوار که با مقامات دولتی زد وبند دارند. همچنان این چرخیه معیوب را تکرار می کند. باید اقتصاد واقعی را پذیرفت و مطابق تورم واقعی حقوق ها و نرخ ها را افزایش داد تا کسی بماند که با علم و دانش کار می کند. در این صورت البته رشوه ها ادارات از بین می رود و صد البته دیگر نیازی به نظارت و بازرسی هم نیست . مشروط بر این که انحصار در کار نباشد
حرف حق۴۷۱۵۳۰۱۲:۵۸:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱۲
اينجانب به همراه خانواده و اقازادگانم قصد مهاجرت به كانادارا دارم لطفا به مدت يكسال پستي و مقامي اقتصادي به بنده عطا فرمائيد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین