چرا خودروهای داخلی ۱۰ تا ۵۰ میلیون گران شدند؟ / دلالان اصلی بازار خودرو چه کسانی هستند؟

گروه اقتصادی الف،   3970510028 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

خودروهای داخلی طی چند هفته اخیر از ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان در بازار افزایش قیمت داشتند، این موضوع باعث نگرانی شدید مردم شده است.

چرا خودروهای داخلی ۱۰ تا ۵۰ میلیون گران شدند؟ / دلالان اصلی بازار خودرو چه کسانی هستند؟
نوسانات بازار ارز وسکه در ماه های گذشته تبدیل به تیتر بسیاری از خبرهای روز شده است اما در این میان افزایش 10 تا 50 میلیونی قیمت خودروهای تولید داخل با شیب صعودی موجب حیرت بسیاری از فعالان این حوزه و مردم شده است. همراه با این افزایش قیمت، خرید و فروش خودروهای تولید داخل نیز تا حد زیادی کاهش یافته است و بسیاری از خودروهای ساخت داخل مدتهاست به بازار عرضه نشده اند و به همین دلیل میزان تقاضای بازار به دلیل کاهش عرضه افزایش یافته است. در کنار این مسایل، سطح تبادلات در بازار خودرو بسیار کاهش یافته چرا که هم خریدار و هم فروشنده در این حالت، گمان می کنند در صورت انجام معامله، ضرر خواهند کرد. 

عرضه خودرو به دلیل کاهش حدود بیست درصدی در مجموع تولیدات نیز علت دیگری برای ایجاد شرایط فعلی است. در این شرایط برخی ادعا می کنند که خودروسازان داخلی به طور عمد عرضه خودرو را به بازار به صورت قطره چکانی درآورده اند و برخی دیگر می گویند:گناهکار اصلی خود مردم هستند که می خواهند با سرمایه گذاری در بازار خودرو،سود به جیب بزنند.اما آنچه که مسلم است در این میان حضور کمرنگ نهادهای نظارتی همچون سازمان حمایت از مصرف کنندگان نمود زیادی داشته و به نظر می رسد این سازمان در خواب عمیق فرو رفته است و به هیچ کدام از تنش ها و تخلفات بازار خودرو واکنشی نشان نمی دهد.

در ادامه این گزارش به بررسی و واکاوی دلایل گرانی های افسار گسیخته در بازار خودرو پرداخته ایم که در ادامه می آید؛

شرکت های خودروساز دلال اصلی بازار خودرو هستند

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌وگویی جوان اظهار کرد: علت اصلی گرانی خودرو در سه ماه گذشته این بوده که شرکت‌های خودرو سازی ،ماشین‌های خود را به مردم و بازار نمی‌دهند و اگر بدهند در اختیار نمایندگی‌ها به صورت کار‌تکس و دانه‌ای قرار می‌دهند.

وی با اشاره به افزایش 70 تا 75 درصدی اختلاف قمیت کارخانه تا بازار در چند ماه گذشته گفت: پژو پارس LX از 17 فروردین تا کنون 32 میلیون، پژو 405 LX حدود 20 میلیون، پژو 206 تیپ 2 ، 20 میلیون، تندر پلاس اتوماتیک 42 میلیون و 207 اتومات 45 میلیون گران‌تر شده است.

موتمنی یادآور شد: اتحادیه نمایشگاه‌دارن خودرو چند روز پیش موارد افزایش قیمت و تخلفات را به سازمان حمایت اطلاع داد اما متاسفانه این سازمان در مقابل این موضوع از خود واکنشی نشان نداده و سکوت کرده‌اند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه اکنون تنها نمایندگی‌ها هستند که از التهاب بازار خودرو سود می‌برند، ابراز کرد: مدت‌ها است که از شرکت‌های خودروسازی خواسته‌ایم برای کوتاه کردن دست دلالان فروش به صورت کارتکس را قطع کرده و خودروها را پلاک شده و با تعیین دوره سه ساله برای به نام زدن ، به مشتری بازار بدهند.

وی ادامه داد: متاسفانه خودرو سازان به این درخواست  پاسخ نداند و به نظر می‌رسد عده‌ای برای سود بیشتر علاقه‌مندند که وضعیت فروش خودروی داخلی به همین صورت بماند.

موتمنی تاکید کرد: هر کالایی که عرضه آن در بازار محدود شود نا خود آگاه کالای با ارزش شده و بازار سیاه در حوزه آن تشکیل می‌شود و عده‌ای برای سود بیشتر برای خرید آن کالا هجوم می‌آورند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در خاتمه یاد آور شد: شرکت‌های خودرویی با استفاده از حربه صلح‌نامه، به دلال بازی خودرو در کشور دامن می‌زنند.

پول های سرگردان،بازار خودرو را به گرانی کشاند

در ادامه احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان با رد تزریق قطره‌چکانی خودرو توسط خودرو سازان،اظهار کرد: دلیل اصلی افزایش قیمت خودروی داخلی در بازار ، پول های سرگردانی است که مردم نمی‌دانند در کجا سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: از زمانی که بانک‌ها سود سپرده‌های خود را کاهش دادند پول‌های سرگردان هر لحظه به سمت بازارهایی همچون سکه ، ارز و یا خودرو هجوم می‌آورند و از آنجایی که مردم فکر می‌کنند قیمت خودرو با قیمت ارز مرتبط است، ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در این بازار اندوخته کرده و در واقع به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای می‌نگرند.

نعمت بخش یادآور شد : بر اساس قوانین اقتصاد،قیمت هر کالا بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و این موضوع که  خودروسازان در دو ماه ابتدایی سال 97 نسبت به سال 96 ، 37 درصد افزایش تولید داشته اند،نشان دهنده این موضوع است که خودرو سازان عرضه بازار را به درستی تامین کرده‌اند.

دبیر انجمن خودرو سازان در تشریح راهکارهایی برای کاهش تقاضای کاذب خودرو در بازار داخلی گفت: بهترین راهکار برای کاهش قیمت و تقاضا در بازار تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار است؛ اتفاقی که در دهه 70 نیز رخ داد و موفقیت آمیز بود.

وی افزود: در دهه 70 نیز اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه زیاد شد و شورای اقتصادی تصویب کرد که قیمت خودرو در حاشیه خود بازار تعیین شود.

نعمت بخش در خصوص ماجرای ثبت‌نام خودروی مزدا 3 توسط گروه بهمن،گفت: اگر اجازه می‌دادند که گروه بهمن قیمت خودروهای خود را بر اساس واقعیت بازار تعیین کند نه تنها تقاضا پایین می‌آمد بلکه قیمت‌ها نیز کمتر می‌شد.

دبیر انجمن خودرو سازان در خصوص مزایای تعیین قیمت توسط حاشیه بازار،گفت: در صورتی که این روش عملی شود ، به جای اینکه دلالان سود ببرند، سود اصلی نصیب کارخانه می‌شود و از این جهت هم تولید توسعه پیدا کرده و هم درآمدهای مالیاتی از حوزه خودر‌وسازان افزایش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که چطور کارخانه‌های خودر‌وساز که ارز 4200 تومانی دریافت کرده‌اند،اجازه دارند خودروی خود را با قیمت حاشیه بازار بفروشند،اذعان کرد: در این شرایط سازمان حمایت از مصرف کنند‌گان می‌تواند در صورتی که کارخانه سود کلانی به دست آورده، میزان اضافی آن را به خزانه دولت واریز کند.

نعمت بخش با تاکید بر این موضوع که خودرو سازان از گرانی خودرو سود آنچنانی نبرده‌اند،اظهار کرد: ممکن است تعدادی خودرو در پارکینگ‌های خودرو سازی د‌پو شده باشد اما دلیل این موضوع نبود قطعات برای تکمیل این خودروها و ناقص بودن آنها است.

دبیر انجمن خودرو سازان با بیان اینکه اکنون 50 هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌های خودرو‌سازان وجود دارد،گفت: بی تدبیری سیاست گذارن ارزی موجب اتفاقات اخیر در بازار خودرو شد و خودرو سازان تمایلی به تزریق قطره‌چکانی خودرو ندارند.

عرضه پایین،تقاضا را تحریک کرد

ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: نمی‌توان در ماجرای گرانی خودروهای داخلی تنها خودروسازان را مقصر دانست بلکه اشتیاق مردم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز بی تاثیر نبوده است.

وی افزود: عامل روانی در بازار وجود دارد که وقتی عرضه پایین است، تقاضا زیاد شده و در این میان همیشه افراد سواستفاده‌گر نیز از شرایط به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند.

روغنی گلپایگانی تاکید کرد: مردم به دنبال سرمایه‌گذاری نقدینگی خود در بازار هستند و فکر می‌کنند بازار خودرو جای مناسبی برای این موضوع بوده و از این راه می‌توانند سود بیشتری کسب کنند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران پیش بینی کرد: شرایط کنونی بازار خودرو در آینده بهتر نمی‌شود زیرا خودرو سازان چند ماه است که به دنبال افزایش قیمت هستند و دولت و شورای رقابت جلوی این کار آنها را می‌گیرند.

وی تصریح کرد: به نظرم کنترل‌های دولت در بازار خودرو موفق نبوده است و شرایط به شکلی نیست که سازمان حمایت از مصرف کنندگان بتواند به وظایف خود عمل کند.

روغنی گلپایگانی در خاتمه بیان کرد: نظارت و گرفت و گیر بازار در همه شرایط جواب نمی‌دهد و اقتصاد راه خود را می‌رود البته این بدان معنا نیست که دستگاه‌های نظارتی وظایف خود را فراموش کنند.

*باشگاه خبرنگاران

دیدگاه کاربران

الف ر۴۶۶۳۷۲۰۸:۲۹:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
دولت میتواند با عرضه این خود روهای دپو شده بخش بزرگی از نقدینگی دست مردم را خارج بکنه ازهمین راه میتواند تورم لجام گسیخته را مهار کند ظاهرا کسانی تو دولتند یا نمیخواهند با دولت همکاری کنند یا واقعا بعلت بیسوادی اینکار را نمیکنند
ناشناس۴۶۶۴۸۹۰۹:۲۲:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
وضع خرابتر از این حرفها است که با این پیشنهادات حل بشه بالا رفتن نرخ ارز کشور رو در انسداد کامل فرو برده اگر وضعیت طوری نشه که دلار به زیر 3 هزار برسه رکود ادامه خواهد یافت نرخ ارز مهمترین شاخص برای اقتصاد ما است من نرخ 4 تومن رو هم برای اقتصادمون زیاد می دونم کسی معامله نمیکنه با این اعداد رکود بیشتر میشه هر چه ارزش پول کمتر بشه قدرت خرید مردم اسیب بیشتری میبینه و دیگه چیزی دستش نخواهد بود که باهاش بیاد بازار معامله کنه و بازار رو حداقل 10 سال میبره توی رکود عمیق
ناشناس۴۶۶۸۲۴۱۱:۱۴:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
هرگز دولت به فکر کاهش نرخ دلار نیست چرا که دولت بزرگترین و اصلی ترین عرضه کننده دلار است و از محل افزایش نرخ آن سود می کند حالا اگه در این میان ارزش پول ملی کم شود و فشار به مردم که درآمد ثابتی دارند که چیزی نیست. مردم رو به تب دلار 12 هزار تومانی می گیرند تا به لرز 8 یا 9 تومانی خوشحال شوند. بابا دمتون گرم. فساد دولتی کشور رو برداشته. دیگه دزدی تو روز روشن و قاچاق از مبادی رسمی انجام می شود.
ناشناس۴۶۷۶۶۹۱۴:۴۲:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
به خاطر اینه که مملکت شیر تو شیره
ناشناس۴۶۸۵۸۱۲۱:۰۶:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
در سایت ایرانخودرو حتی خودروی ملی!!! دنا فروش نقدی نداره چرا؟؟؟
ناشناس۴۶۶۳۹۷۰۸:۴۱:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مشکل اصلی در لفظ جمله شماست یعنی " تولید داخل" در حالی که این خودروها اساسا فقط مونتاژ داخل هستند و اکثر قطعات آنها وارداتی و چینی هستند و حالا که ارز گران شده طبیعتا قیمت آنها نیز گران می شود
عبدالله۴۶۷۶۲۵۱۴:۲۹:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
دقیقاً به نکته‌ی مهمی اشاره کردید. کسانی که در بازار خودرو فعال هستند می‌دانند که شرکت‌های خودروسازی با واردات بی‌رویه‌ی قطعات خودرو از چین و هند و ... عملاً قطعه‌سازان داخلی را نابود کرده‌اند. دو شرکت ع...م و ک...ز با وارد کردن بسیاری از قطعات بی‌کیفیت و فروش آن به اسم قطعات ایرانی نه تنها زمینه‌ی ورشکستگی قطعه‌سازان داخلی را فراهم کرده‌اند بلکه موجب خروج بی‌حساب ارز از کشور شدند. حساب کنید اگر ارزبری هر خودرو فقط ۲۰۰۰ دلار باشد، چه میزان ارز در سال از کشور خارج می‌شود؟ به یاد بیاورید که سال ۹۱ که جهش بزرگ در قیمت ارز رخ داد خودروسازان قیمت‌ها را حدوداً سه برابر کردند، آن هم در حالی که بسیاری از خودروها به زعم ایشان تا ۹۰٪ بومی‌سازی شده بود! در آن زمان بحث‌هایی طولانی در مورد علت واردات بی‌رویه‌ی قطعات از کشورهای خارجی به راه افتاد ولی هیچ یک به نتیجه‌ای نرسید. نظیر آن شرایط امروز در حال تکرار شدن است و هیچ مسئول یا نهادی از خودروسازان نمی‌پرسد چرا قیمت خودروهایی مانند ۴۰۵ (که به گفته خودروسازان تقریباً به‌طور کامل بومی‌سازی شده است) در چند هفته دو برابر شده است؟ آقای توکلی اگر قصد ورود به فساد عظیم در خودروسازی را دارند ابتدا باید نوع ارتباط عجیب و مشکوک دو شرکت ع...م و ک...ز را با خودروسازان وطنی را بررسی کنند تا به سرنخ‌های فساد گسترده و نهادینه‌ در صنعت خودروسازی‌ کشور پی برند.
ناشناس۴۶۶۴۰۱۰۸:۴۱:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اين سايت توسعهتجارت در صبح امروز هنوز اخبار قوانين صادراتي به درستي مديريت نمي شود بهتر نيست شفافيت را از خودشان شروع كنند
ناشناس۴۶۶۴۲۸۰۸:۴۶:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
الف جان سوالایی هایی مطرح می کنی که دیگه خیلی قدیمی شده و همه میدونن
ناشناس۴۶۶۴۳۸۰۸:۵۱:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
دلال اصلی بازار خودرو مدیران کارخانه های خودرو ساز هستند
ناشناس۴۶۶۴۵۱۰۸:۵۶:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مشکل اصلی در لفظ جمله شماست یعنی " تولید داخل" در حالی که این خودروها اساسا فقط مونتاژ داخل هستند و اکثر قطعات آنها وارداتی و چینی هستند و حالا که ارز گران شده طبیعتا قیمت آنها نیز گران می شود
ناشناس۴۶۶۴۷۴۰۹:۱۰:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
بزارین مرم زندگی کنن تعرفه گمرکی رو صفر کنید خودرو داخلی رو بازم گرون کنید بعد ببینید با این دلار ده هزار تومن بازم کسی از ایران خودرو سایپا و شرکتهای خودرو چینی ماشین میخره به بهانه همایت از تولید چهل سال است پشت کارگران این دو کارحانه قیم شدین ولی مابه تفاوت مصرف بنزین این ماشینا با ماشینهای خارجی کل کارگران این دو کارخانه رو بدون کار کردن و استراحت در منزل با دو برابر این حقوقی که میگیرن بازنشست میکه حالا بگردین دنبال پرتغال فروش
ناشناس۴۶۶۴۸۶۰۹:۱۹:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
وقتی مواد اولیه گرون شده. وقتی ارز دولتی بهشون برای واردات تجهیزات غیر ساخت داخل نمیدن ... چرا نباید گرون بشه ؟!
ناشناس۴۶۶۴۸۷۰۹:۱۹:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
یکی لطفا بهم بگه ایرانخودرو که سال گذشته 60درصد قیمت ماشین رو پیش گرفته و بعد از گذشت 13 ماه از ثبت نام و 4 ماه تاخیر در تحویل ایا میتونه قانونا 17 میلیون دیگه بکشه رو قیمت ماشین یا نه؟چون اگه به موقع به تعهدش عمل میکرد که این افزایش قیمت منتفی بود.اینجا نقش قانونگذار و نهادهای حکومتی چیه؟چرا 13 ماه پیش که 60 درصد رو گرفتی تامین قطعه نکردی؟چرا تو این مملکت زور کسی به اینها نمیرسه؟اینا به کی و کجا وصلند که به کسی جوابگو نیستند؟
ناشناس۴۶۹۲۵۶۱۰:۳۲:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
حمایت از مصرف کنندگان باید خودرو ساز رو ملزم کنه علاوه بر پرداخت جریمه ی تاخیر، تکمیل وجه حواله رو بر اساس زمانی که خودرو ساز متعهد بود خودرو رو تحویل بده صادر کنه. اینطوری خودرو ساز تحویل رو به تاخیر نمی اندازه تا فرصت پیدا کنه قیمت رو بالا ببره
ناشناس۴۶۶۴۹۲۰۹:۲۴:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
کشور جالبی داریم یک زمان دولت وام 4 درصد می دهد تا ماشین های انبار شده و بی مشتری خودروسازان فروش شده و انها از ورشکستگی نجات پیدا کنند و زمانی تفاوت قیمت بازار ازاد با کارخانه، برای همین به اصطلاح خودروها 150 تا 100 میلیون تومان است.
ناشناس۴۶۶۵۳۴۰۹:۴۹:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
واردات اتوموبیل از صفر کیلومتر تا پنج سال ساخت رو آزاد بکنید با گمرکی صفر درصد با سقف قیمت صد هزار دلار اونوقت ببینید چه اتفاقات مثبتی در اقتصاد و شرایط اجتماعی ایران اتفاق میافته
ناشناس۴۶۶۸۵۱۱۱:۲۲:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
باشه بابا آزاد نکنید بگذارید ملت همین لگنها رو به چند برابر قیمت بخرن ..
ناشناس۴۶۶۵۷۳۱۰:۰۲:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
چرا شير گران شد چرا مرغ و تخم مرغ گران شد چرا عوارض و ماليات هر ساله افزايش ميابد چرا دلار دولتى هر روز گران ميشود و صدها چرا ها ديگر كه بى جواب است
ناشناس۴۶۷۰۷۷۱۲:۰۵:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
برای اینکه با هر گرونی ، تعدادی ژن خوب میتونن پست و مقام بگیرن و پولدار بشن و برن اروپا لباس برند بخرن و اقامت بگیرن و بدزدن و ببرن . کلا باید از این زاویه به همه چیز نگاه کنی ...و لاغیر .
ناشناس۴۶۸۶۶۴۲۲:۰۴:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
جواب روشن است: چون دولت دارد طبق قانون هدفمندی، قسمتها را آزاد میکند! به زودی قیمت بنزین و نان هم آزاد میشود و دیگر مردم باید کاسه گدایی به دست بگیرند چون امکان افزایش دستمزدها به اندازه گرانی کالاها وجود ندارد.
ناشناس۴۶۶۵۸۷۱۰:۰۸:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
تمام این بازار سیاه توسط مدیران و دلال هایشان اداره میشود چون شاهد ان بوده ام خیلی ساده میشه اینها را به جرم تخلف اخراج کرد ولی نمیکنند چون همه با هم شریک هستند
ناشناس۴۶۶۵۹۳۱۰:۰۹:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
همه چیز لق تق است
ناشناس۴۶۶۶۰۰۱۰:۱۲:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
سال دیگه حداقل 100 میلیون به همین قیمتها اضافه میشه بدو برو همین الان بخر نگو نگفتی !
ناشناس۴۶۶۷۷۴۱۰:۵۸:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
معلومه که دلالی...
ناشناس۴۶۷۱۵۷۱۲:۲۵:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
خير واقع بين هستند نه دلال اند دوما دلال بودن هم عار نيست
علی۴۶۶۶۴۳۱۰:۲۷:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مدیران میانی که ازاین طریق کسب ثروت میکنند عمرا نمیگذارند قیمت پایین بیاید وهمه با نمایشگاه داران خودشون وصلن راهشم به نظر من اعدام ومصادره اموال است لباس شخصی بفرستن در نمایشگاه اگر بیشتر از سود معقول نسبت به قیمت کارخانه گرفت مثلا بجای ۲ میلیون ۲۰ تومن بیشتر قیمت گفت همانجا بگذارن پای دیوار تیر مستقیم بزنند بعدشم تمام اموال خودش خانوادش و اونهایی که سوری انتقال داده رو مصادره کنند ۱۰تا بنگاهی که این بلا سرشون بیاد یک هفته ای قیمت چنان پایین میاد که نگو من حاضرم اجرا کنم این کارو اومیدوارم یه روزی بتوانم و قدرتش رو داشته باشم
ناشناس۴۶۷۲۰۹۱۲:۳۲:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اینطوری که همه نمایندگیها و نمایشگاه دارها و حتی دلالهای سر پایی را باید بزنند بکشند! خود مدیران کارخانه ها را هم باید بگذارند بیخ دیوار! کدام کارخانه فقط 2 میلیون روی قیمت تمام شده میکشه؟
سعید۴۶۹۲۳۷۱۰:۲۷:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
خب بکشند ....مفسد رو باید کشت...یه مشت دلال چه ارزشی دارن؟؟
ناشناس۴۶۶۷۲۶۱۰:۴۹:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
الان چی گرونه نشده؟! ملت عزیز ایران یادتون میاد؟
ناشناس۴۶۶۷۷۹۱۰:۵۹:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
چون ورود خودرو خارجی را برای حمایت از این صنعت منفعل و خارج از رده ممنوع کرده است. وقتی تولید کننده داخلی ظرفیت حمایت ندارد با حمایت کورکورانه بازار را دست میگیرد وتاخت وتاز میکند
ناشناس۴۶۶۹۱۱۱۱:۳۲:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
ما هميشه ركورد ميزنيم و در هر كاري اول هستيم قبل از تحريم خودمان خودمان را تحريم مي كنيم
ناشناس۴۶۶۹۲۳۱۱:۳۵:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
١٠ تا پنجاه ميليون گران شدند ؟!! ... تعجبي نداره !! آخه اسمش خودرو است ، قيمتش هم خود رو ست ، ... كاري به كسي نداره !! قيمت ش خودش ميره جلو !! ...براي خودش آزاده ، عينهو دانشگاه آزاد !! ... حالا بازهم پدر دانشگاه آزاد بيامرزه كه بدون رودربايستي و صاف و پوست كنده ميگه ماآزاديم !! در حد و حدود شهريه آزاديم !! به نظرم شركت هاي خودرو سازي هم پيرو دانشگاه آزاد شده اند !! ... اما برادر پيش خودمون باشه ، منحصر به خودروها نيست ، امروز لبنيات هم شده خودرو !! لوازم خانگي هم شده خودرو !! لباس و كفش هم شده خودرو ، ...قيمت ها خودشون ميرن جلو ، حالا ديگه تا كجا مي خوان خودرو باشند ديگه الله اعلم !! عرض كردم كه منحصر به اتومبيل نيست برادر !! قبول بفرما !!
ناشناس۴۶۷۲۶۲۱۲:۴۳:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
من بی سواد هم میدانم وقتی تولید و عرضه یک محصول در داخل کشور کاهش پیدا کنه دولت باید شرایط واردات ان را هموار وتسهیل کنه تا بازار تنظیم شود.
ناشناس۴۶۷۳۶۴۱۳:۱۰:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
فساد مسئولین مدیران رانت و چپاول
خسروی۴۶۷۳۷۳۱۳:۱۲:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
آقای دکترتوکلی شما بعنوان یک اقتصاد دان نظر بدهید و پاسخ سوال حقیر که حداقل که از نادانان حوضه اقتصاد و تجارت بین المللی و بانکی نیستم رو لطفا بدهید ...چرا اجازه واردات خودرو بدون انتقال ارز رو نمی دهید ؟ چرا برای یکبار تکلیف واردات خودرو را مشخص نمی کنید؟چرا به مردم عادی با شرط پرداخت مالیات در مبادی ورودی اجازه وارد کردن خودرو را نمی دهید؟چرا دولت نظام مقدس جمهوری اسلامی در این رهگذر فقط نقش ناظر را که نقش اصلی آن هست را بازی نمی کند؟ ایا فکر میکنید که اگر بدون انتقال ارز خودرو وارد کشور نشود دارنده ارز در خارج از ایران خود را موظف به پرداخت ارز به دولت میداند ؟ و بازار ارز کنترل میشود؟یا کیفیت خودروهای داخلی به سطح مناسب میرسد؟ایا شما در این 40 ساله نشانه عملی از این گزارش در کشور دارید ؟شما که مسول بخش پزوهش های مجلس جمهوری اسلامی هستید آیا در مورد خودرو و دلایل عدم ورود آن ونقش عدم ورود و حتی گماردن تعرفه های سنگین و نقش ان در رونق بازار و کیفیت خودروی داخلی تحقیقی و بر پایه فکت های درست و واقعی کرده اید ؟ مگر الان که خودروهای با کیفیت و بقولی لوکس ( البته از نظر دولت و متخصصین در مجلس !!!!)در مثلا منطقه اقتصادی بندر انزلی صورت میگیرد بازار فروش بی کیفیت و مرگبار داخلی در گیلان کم گشته است ؟ چرا اجازه نمی دهید مردم بتوانند با پرداخت حقوق و عوارض خودرو حداقل از مبادی داخلی مثل گیلان خودرو خریداری کنند؟مردمی که می توانند گردش پول خود را صرف رفاه خود کنند وقتی تمامی مسیرهای مصرف سرمایه شان را بسته ببیند روی به خرید ارز و سکه می اورند این قطعی است ..چرا اجازه نمی دهید بخش بزرگی از انرژی فزاینده نقدینگی از طریق خرید خودرو توسط عموم مردم و شکستن انحصار رانت خواران تخلیه شود و رونق در روان سازی رکود تورمی موجود ایجاد گردد؟ آیا غیر از این است که فساد سازماندهی شده حاصل از رانت دولتی مانع از آسایش و امنیت مردم گشته است؟لطفا پاسخ دهید بنده با اطلاعات الکن اقتصادی خود حاضر به پاسخگویی به حضرتعالی هستم ......شما چطور جناب دکتر؟
ناشناس۴۶۷۴۶۷۱۳:۴۲:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
یک نام سه کلمه ای : ( مافیای صنعت خودرو ) همین دقت بفرمایید ((صنعت خودرو )) نه بازار خودرو
ناشناس۴۶۷۵۳۷۱۴:۰۲:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
واقعا صحبت های اقایان روحانی و جهانگیری در مناظره های انتخاباتی وقتی یادم میاد خندم میگیره دقیقا همان فجایع اقتصادی که به دولت قبل نسبت میدادند خودشان مو به مو دارند اجرا می کنند
ناشناس۴۶۷۷۲۰۱۴:۵۳:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
بلاخره آب که سر بالا بره ماشین ساز های ما هم همراه میشن
ناشناس۴۶۷۸۴۴۱۵:۲۹:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
خودروی داخلی ؟؟؟ همه قطعات چینی هستن
ایرانی۴۶۷۸۸۵۱۵:۴۳:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
حالا که خودروسازان در این موقعیت حساس با آبروی دولتمردان بازی کردند دستور واردات خودرو صادر شود تا هرچه را به ناحق خورده اند پس بدهند ودست از فرصت طلبی بردارند
بهرامیان۴۶۸۳۳۲۱۹:۱۶:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
چون مجوز گرانی را وزیر صنعت انهم بصورت چراغ خاموش صادر کرده.
ناشناس۴۶۸۳۸۹۱۹:۵۱:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
بی کفایتی دولت
ناشناس۴۶۸۸۱۹۲۳:۵۸:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اون همه سال حمایت بی نتیجه از این خودروسازان بی کیفیت،...
ناشناس۴۶۹۴۵۹۱۱:۵۴:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ورود خودرو بدون خروج ارز وبدون تعرفه را ازاد کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین