خانه‌دار‌ها نوسان‌گیر دلار شدند!

گروه اقتصادی الف،   3970508164

امروز، روز امنیتی بازار غیررسمی ارز بود. فعالان بازار می‌گویند آن قدر نرخ ۱۰ هزار تومانی دلار اثر روانی بر مخاطبان بازار به ویژه خانه‌دار‌ها گذاشته که هیجان و تقاضا برای خرید را چند برابر کرده و بازار اکنون جولانگاه خانه‌دار‌ها شده است و کمتر می‌توان تقاضای واقعی در آن پیدا کرد.

خانه‌دار‌ها نوسان‌گیر دلار شدند!

به گزارش ایسنا، بار دیگر ماجرای همیشگی بازار ارز تکرار شد. دلار گران شده و وقتی هیجان به اوج می‌رسد، بازار شاهد حضور نیرو‌های امنیتی می‌شود، چند دلال دستگیر می‌شوند، کمی ریزش قیمت رخ می‌دهد و بار دیگر همه چیز به جای اول باز می‌گردد. سرکشی به بازار ارز و عبور از میدان فردوسی تا چهار راه استانبول در روزی که گفته می‌شد بازار امنیتی و پر از نیرو‌های پلیس است، از این حکایت داشت که در هنگام ظهر در حد سه تا چهار مامور حضور داشتند؛ هر چند که حاضران در بازار ارز می‌گفتند از صبح نیرو‌های پلیس آمدند و چند دلال را دستگیر کرده و بردند و اکنون خبر خاصی نیست و جریان بازار ادامه دارد. این در حالی است که امروز صبح در سبزه میدان (بازار بزرگ طلا) نیز علیرغم عادی بودن شرایط بازار و کسبه، نیرو‌های پلیس در آن‌جا حاضر بوده و جو امنیتی در آن منطقه ایجاد شده بود.

آخرین بررسی‌های میدانی از منطقه فردوسی از این حکایت داشت که دلار که در روز گذشته تا ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان نیز معامله شده بود، برای امروز هم که در ابتدای صبح کمی ریزشی و به زیر ۱۱ هزار تومان رسیده بود، بار دیگر رشد قیمت داشته است و در زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶)، صرافی‌ها و دلالان، دلار را با نرخی حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان و همچنین یورو را تا بیش از ۱۳ هزار تومان معامله می‌کردند.

قیمت پرت هم می‌دهیم، می‌خرند!

اما گفتگو با دلالان و صرافان با بیان نکاتی درباره جریان بازار ارز همراه بود که جالب توجه است. آن‌ها می‌گویند این روز‌ها دیگر تقاضا برای خرید ارز بیش از گذشته کاذب و غیرمنطقی شده است؛ به طوری که خانه‌دار‌ها عمده خرید را انجام داده و جالب اینجاست که به هر قیمتی هم راضی به خرید می‌شوند؛ به طوری که اگر قیمت امروز دلار ۱۱ هزار و ۲۰۰تومان است، ما به آن‌ها بگوییم ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان باز هم تقاضای خرید می‌کنند؛ در حالی که پیش از این خانه‌دار‌ها برای خرید ارز اینقدر هول نبوده و در مقابل قیمت‌های غیرمنطقی ایستادگی می‌کردند.

جالب اینجاست که خانم‌های خانه‌دار و با سن بالا هم برای خرید به میادین خرید و فروش غیر رسمی ارز می‌آیند و درخواست خرید می‌کنند. حتی امروز که نیرو‌های پلیس در بازار حضور دارند، هیچ هراسی برای یافتن دلالان ارز نداشته و به هر طریقی که شده می‌خواهند ارز بخرند. به نظر می‌رسد اکنون میدان فردوسی و خیابان‌های اطراف آن جایی برای گردش ارز‌های خانگی شده است؛ به طوری‌که عده‌ای در زمان گرانی دلار، آن را فروخته و بلافاصله عده‌ای دیگر می‌خرند. به گفته فعالان بازار غیررسمی ارز، مردم انگار بازار ارز را با بورس اشتباه گرفته و به دنبال نوسان‌گیری در آن هستند. باید گفت: این روز‌ها مردم عادی و خانه‌دار در خرید و فروش ارز حرفه‌ای شده و مانند دلالان زبده عمل می‌کنند، اما برخی هم واقعا ناآگاهند و بی منطق و با هر قیمتی خرید می‌کنند.

فعالان بازار معتقدند که یکی از دلایل اصلی افزایش تقاضای دلار در چند روز گذشته، رشد قیمت آن بوده است؛ به ویژه از روز گذشته که قیمت دلار به ۱۰ هزار تومان رسید، به طور عجیبی تقاضا را افزایش داد. دلار ۱۰ هزار تومانی اثر روانی بدی بر بازار و مردم گذاشت؛ به‌طوری که ناخواسته مردم را وادار به خرید آن کره است. اکنون این انتظار در بین آن‌ها به وجود آمده که به زودی قیمت دلار بیش از این افزایش داشته و رکورد خواهد زد؛ بنابراین ترجیح می‌دهند هر چقدر پول دارند حتی به اندازه یک حقوق ماهانه خود دلار بخرند.

با دستگیری چند دلال پز می‌دهند

اما در مورد اینکه حضور نیرو‌های امنیتی در بازار تا چه اندازه موجب ایجاد آرامش و تعدیل قیمت‌ها می‌شود، واکنش فعالان بازار متفاوت است. برخی از آن‌ها با خنده می‌گویند نمی‌دانیم این سناریوی تکراری و بی نتیجه چه زمانی تمام خواهد شد؟ تا کی قرار است هر وقت قیمت‌ها بالا می‌رود، چند پلیس به بازار آمده و ساعتی در خیابان بمانند و در نهایت چند دلال عادی و خرد را دستگیر کرده و ببرند؟! آنگاه مسئولان مربوطه هم بیایند در رسانه‌ها پز دهند که دلالان و متهمان ارزی را دستگیر کرده‌ایم؛ در حالی که ما اینجا می‌دانیم تمام دلالان خرد بازار را هم یکجا جمع کنند، روی هم ۱۰ هزار دلار هم ندارند؛ پس چرا به آن‌ها متهمان ارزی می‌گوییم؟ آیا تا به حال شده این متهمانی که از آن‌ها نام می‌برند را معرفی یا حرف‌های آن‌ها را منتشر کنند؟

فعالان بازار بر این تاکید دارند تا زمانی که مشکلات به طور ریشه‌ای حل نشود، هیچ اتفاقی در بازار ارز نخواهد افتاد و قیمت‌ها در نوسان است. دلالان خرد می‌گویند ما همان‌هایی هستیم که از سال‌ها پیش در بازار حضور داریم و اگر تخلف خاصی انجام داده بودیم به طور حتم ما را شناسایی و گرفته بودند، اما مشخص است که جریان بازار ارز از جای دیگری آب می‌خورد و هسته آن را نباید در بین چند دلال ساده و صراف عادی جست و جو کرد. آنان در عین حال تاکید دارند تا وقتی که بازار شفاف نشده و این‌گونه معاملات زیرزمینی باشد، توقع سامان یافتن نباید داشت.

قابل تامل است که در همین فضای امنیتی که در بازار ایجاد شده، خرید و فروش ارز به طور کاملا عادی ادامه دارد و حتی دلالان در کنار نیرو‌های امنیتی به خرید و فروش مشغولند.

از فروردین ماه سال جاری که سیاست جدید ارزی دولت به مرحله اجرا در آمد، دیگر بازار ارز به رسمیت شناخته نشد و معاملات آن قاچاق اعلام شده است. در این حالت بانک مرکزی هیچ مسئولیتی در بازار ارز نداشته و کنترل و مسئولیت آن بر عهده دستگاه‌های دیگر است؛ اما به نظر می‌رسد هیچ کنترل مشخص و با برنامه‌ای بر این بازار حکمفرما نیست و هر اتفاقی در آن ممکن است رخ دهد و هر قیمتی ثبت شود. در حالی این بازار رها شده که هر قیمتی در آن بلافاصله بر بازار کالا و خدمات اثر گذاشته و سودجویی عده‌ای موجب زیان بخش قابل توجهی از مردم می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین