درباره دیدار خاتمی با رهبر انقلاب

محسن مهدیان،   3970508042 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

اصل این خبر جدید نیست. پیشتر نیز اخباری مبنی بر تلاش آقای خاتمی برای دیدار با رهبرانقلاب منتشر شده بود. برخی نیز علاقه داشتند واسط این دیدار باشند. اما کنار هم قرار گرفتن این دو خبر از منابع مشابه و همزمان، بدون دستور و برنامه نیست.

طی چند روز گذشته چندخبر از جبهه اصلاحات با منابع مشابه، در میان رسانه ها دست به دست شده و توجه افکار عمومی را جلب کرده است. خبر اول رفع حصر بود که البته تکذیب شد و دومی مصاحبه آقای الیاس حضرتی دبیرکل اعتماد ملی است که مدعی تلاش آقای جهانگیری برای ملاقات خاتمی با رهبرانقلاب شده است.

اصل این خبر جدید نیست. پیشتر نیز اخباری مبنی بر تلاش آقای خاتمی برای دیدار با رهبرانقلاب منتشر شده بود. برخی نیز علاقه داشتند واسط این دیدار باشند. اما کنار هم قرار گرفتن این دو خبر از منابع مشابه و همزمان، بدون دستور و برنامه نیست.

سوال این است که جریان اصلاحات با طرح اخباری شبیه رفع حصر یا دیدار خاتمی با رهبری انقلاب چه هدفی را دنبال کند؟
مساله اینجاست که شرایط امروز جریان اصلاحات نسبت به گذشته ای کوتاه و حتا یک سال پیش بسیار تغییر کرده است و اصلاحات بیش از هر چیز نیاز به "مشروعیت تزریقی" دارد.

چرا؟ به ۳ دلیل کلیدی.

یکم. بحران پایگاه اجتماعی

پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات دچار "چندپارگی و تشویش ساختاری" شده است. همه "داشته و سرمایه اصلاحات" به این "پایگاه اجتماعی ناهمگون سیاسی" بود. نگارنده یک جلسه با خاتمی دیدار داشت. در این جلسه از آقای خاتمی سوال کردم "شما که با رفتار موسوی و کروبی مخالف بودید چرا اعلام نکردید؟ و پاسخ خاتمی را هیچ وقت فراموش نمی کنم: "پایگاه اجتماعی اصلاحات از رقاصه ها و بهائی ها تا آدم های متدین موسع است. نباید این پایگاه اجتماعی را از بین برد." او معتقد بود نظام باید قدردان من باشد که می توانم این پایگاه را نمایندگی کنم.

اما امروز ماجرا تغییر کرده است. مهمترین خاصیت شبکه های اجتماعی "خالص سازی" است. پرده ها افتاده است و بدنه اصلاحات و پایگاه اجتماعی این جریان در حال تفکیک و پاک سازی است. این روزها، کار نکرده خاتمی و یارانش را ضدانقلاب تمام کرده است و حساب خود را از اصلاح طلبان هم جدا کردند. شعار " اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا" نشانه است.

توئیتر و تلگرام و غیره فرصتی شد برای پاک سازی بدنه اصلاحات. امروز اصلاح طلبان مجبورند مواضع شان را صریح کنند. یا این سوی انقلاب یا آن سو. همین صراحت که در مواردی شبیه حوادث دی ماه شاهد آن بودیم باعث شده است پایگاه اجتماعی آن چندپاره شود و  آن قدرت سابق را از دست بدهند.

دوم بحران مشروعیت

پروژه "تکرار می کنم" به سرانجام خوشی نرسید؛ وضعیت امروز دولت عیان است و توضیح به نیاز ندارد. در تمام عرصه ها متوقف شده است. مهمترین دستاوردش که برجام بود نیز در بدترین شکل ممکن زمین خورده است.
آنسو تر مجلس؛ در تراز و ارزیابی هر مدیر باتجربه و کارشناس منصفی، ضعیف ترین کارنامه در طول تاریخ انقلاب را دریافت می کند. شورای شهر و شهردار تهران نیز به عنوان نماد دموکراسی پایتخت، گرفتار شکست پیاپی در تصمیم گیری و اثربخشی شدند و هر روز در نارضایتی مردم تهران بیشتر لطمه می بینند.

انسان های متدین و منصف و اخلاق مداری در درون جریان اصلاحات هستند که حتمن در چنین شرایطی وجدان شان را نمی توانند راضی کنند که چطور با "تکرار می کنم" های ناموجه، کشور و مردم را در آستانه "چالش سخت سیاسی" و "رخوت و رکود بی امان اقتصادی" قرار دادند. با این حال اصلاحات در معرض یک "بحران مشروعیت تاریخی" است.

سوم بحران ژنرال ها

سومین بحران جبهه اصلاحات مربوط به ژنرال های این جریان است. ژنرال های این جریان چند دسته شدند. گروهی ضدانقلاب و فراری. گروهی نیز افسردگی پیدا کردند و همزمان با کهولت سن از دور سیاست ورزی خارج شدند. دسته ای از چهره های سفید و جوان هم به دلیل اینکه تنها شاخص گزینش آنها عبور از فیلتر شورای نگهبان بود، دارای کمترین کارآمدی و اثربخشی بودند و از این جهت هیچ وقت محل مشورت و نقش آفرینی قرار نگرفتند. و اما دسته آخر که مدیران با سابقه این جریانند بیشترین سهم را در شکست این روزهای اصلاحات پیدا کردند. این دسته، مدیرانی هستند که در دولت فعلی با رانت سیاسی و اقتصادی قدرت پیدا کردند و مسیر "کارگزارنیزه شدن اصلاحات" را فراهم ساختند. ژنرال های امروز اصلاحات، صاحبان قدرتی هستند که برای حفظ منصب و مکنت، حامی سخت وضع موجودند و دارای بیشترین مقاومت نسبت به تغییر شرایط هستند. این بخش از ژنرال های اصلاحات همان ها هستند که در نامه صد جوانان اصلاحات به خاتمی، مهمترین عامل شکست اصلاحات معرفی شدند.

با این مقدمه نزدیکی خاتمی به حاکمیت، "آخرین تصمیم" و "واپسین مسیر" است. چاره ای ندارند جز نزدیکی به نظام و کسب مشروعیت تزریقی. در غیر اینصورت با حذف پایگاه اجتماعی شان که تنها سرمایه قدرت ساز این جریان بوده  و بروز ناکارآمدی های پیاپی سیاسی که موجب بی آبرویی اجتماعی شده است و کارگزارنیزه شدن ژنرال ها که به ضعف در تصمیم گیری و نوخواهی منتهی شده است، بزودی شاهد ازهم پاشیدگی سیاسی اصلاحات خواهیم بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۶۰۶۶۰۰۹:۳۲:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۸
خدا کنه همدلیها ایجاد بشه ودرسایه این همدلیها کشور این دوره بحرانی رو بگذرونه وبه آرامش برسه
ناشناس۴۶۱۶۲۳۱۵:۰۴:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۸
جناب معاون اول بجای رسیدگی به اوضاع مملکت و وضع بازار و اقتصاد و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خودشو با چیا سرگرم کرده
ناشناس۴۶۱۶۶۰۱۵:۱۹:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۸
چند پارگی اصلاحات و گذشتن مردم از آن معنی دیگری دارد
ناشناس۴۶۱۶۷۳۱۵:۲۲:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۸
دیگه حنای خاتمی هم رنگی نداره. تا دیدن هوا پسه مسئله حصر و خاتمی و.... را پیش میکشند تا مردم دلار ۱۰ هزاری را فراموش کنند.
ناشناس۴۶۲۰۷۷۱۷:۴۳:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۸
بايد از همه پتانسيلهاى نظام جهت حفظ انقلاب و نظام و كاهش فشار و مشكلات در كشور استفاده نمود و اتفاقا اقاى خاتمى داراى ظرفيت بسيار بالايى براى حفظ نظام و كاهش تنشهاى بين المللى به كشور دارا هستند ، جفا و اشتباه و خسران بزرگى است از عدم استفاده از ظرفيتهاى اين بزرگوار .
ناشناس۴۶۰۶۶۲۰۹:۳۳:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۸
اصلاحات دروغی بیش نبود
ناشناس۴۶۱۲۵۵۱۲:۵۵:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۸
احسنت، دعوای زرگری
ناشناس۴۶۰۶۸۶۰۹:۴۲:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۸
احسنت
ناشناس۴۶۰۷۲۶۰۹:۵۴:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۸
گفتمان اصلاح طلبی که اصول خاصی نداره و هیجانی و با بزن و برقص طرفدار جمع می کنه..برای راضی کردن این پایگاه اجتماعی ناهمگون ، مجبورند مواضع متناقض بگیرند..
ناشناس۴۶۰۸۲۹۱۰:۳۷:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۸
پس این طور که شما تحلیل می کنی ملت همه اهل بزن وبرقصن !!
ناشناس۴۶۰۹۸۰۱۱:۲۶:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۸
اگر هم چنین باشد پس انتظار نان داشتن از جماعت رقاص غلط است
ناشناس۴۶۱۹۰۳۱۶:۳۶:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۸
يكم برو امار رو نگاه كن بخش تحصيل كرده جامعه اكثرا به اصلاحات راي ميدند...
ناشناس۴۶۹۲۴۷۱۰:۳۰:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
شما از طرف خودت حرف بزن. بنده دانشگاهی و بیزار از اصلاح طلبانم.
ناشناس۴۶۲۴۰۱۲۰:۳۰:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۸
چقدر بحث کردن با شمانفرت انگیزه
ناشناس۴۶۱۵۶۱۱۴:۴۳:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۸
یا شما جزو ملت نیستی یا ملت رو نشناختی
علی کریمی۴۶۰۷۲۸۰۹:۵۵:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۸
جناب آقای محسن مهدیان نقل قول از خاتمی که فرصت پاسخگویی ندارند کار پسندیده ایی نیست.
ناشناس۴۶۰۷۹۸۱۰:۲۵:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۸
خاتمی ادای کسی رو در میارن که نمیتونه حرف بزنه تا فشار رو از روی خودش برداره وگرنه چهطور تونست پیام حمایت از روحانی رو بده
ناشناس۴۶۰۷۳۲۰۹:۵۵:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۸
توسعه بدون آزادی احزاب آیا ممکن است؟ دیر یا زود به این ختم می شود این آشفته بازار اصول گرا و اصلاح طلب
ناشناس۴۶۰۷۳۵۰۹:۵۷:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۸
به شخصه معتقدم در شرایط کنونی نظام و اصلاحات هر دو به یکدیگر احتیاج دارند
ناشناس۴۶۰۸۴۱۱۰:۴۳:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۸
اصلاحات نه پایگاه اجتماعی دار و مشروعیت ، دم انتخابات شده، مثل همیشه شایعه سازی میکنند تا جو درست بشه.
ناشناس۴۶۱۰۰۰۱۱:۳۱:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۸
لابد اصول گرایان پایگاه اجتماعی دارن؟؟؟
ناشناس۴۶۱۱۱۹۱۲:۱۴:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۸
متاسفم فکرکجاست
رضا۴۶۱۰۶۷۱۱:۵۲:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۸
همه كشور را رها كردند
حامد۴۶۰۷۴۲۱۰:۰۱:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۸
این ها همه شون یکی هستند برای ملت ی که گرسنه اند
امیر۴۶۲۳۷۴۲۰:۰۶:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۸
درووووووود حامد جان
ناشناس۴۶۰۷۵۶۱۰:۰۸:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۸
به نظرم جدیدا چندین تحلیل گر که به خوبی شرایط رو توصیف می کنند و نقش خوبی در شفاف سازی مسایل سیاسی و اقتصادی ایفا می کنند مثل شما اقای مهدیان و امیدوارم همچنان این دست تحلیل ها از جانب شما و افرادی مثل علی علیزاده و محمد مهاجری بیشتر منتشر بشه.
پیرمرد۴۶۰۸۳۴۱۰:۳۹:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۸
که چی بشه؟
ناشناس۴۶۰۸۹۴۱۱:۰۰:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۸
خواهش می کنم یک بار هم که شده منصفانه قضاوت کنید ، آنچه به عنوان بحران مشروعیت و پایگاه اجتماعی گفتید فقط گریبان گیر دولت و اصلاح طلبان نیست ، کیست که اوضاع اقتصادی امروز را فقط حاصل اقدامات دولت بداند ، مگر نه این است که پروژه تکرار می کنم در خدمت نظام بوده و باعث ایجاد شرو و نشاط انتخاباتی شد و جلوی قهر مردم با صندوق رای را گرفت ، رقابت سیاسی هیچ اشکالی ندارد اما اینکه در گوشه ای از کشتی بنشینیم و آن را سوراخ کنیم به این امید که مردم از دولت ناامید شوند و به شما روی آورند خطاست ، امروز اگر دولت تقصیری هم داشته باشد ، آن کوتاه آمدن از شعارهای اصلاح طلبانه و فرو افتادن در ورطه محافظه کاری است مخصوصا در دولت دوم که نتیجه اش را هم می بینیم ، هم دشمنی امریکا زیاد شده ، هم مردم ناامیدند و هم مخالفان دولت سرمست از شکست دولت هستند ، در آخر اینکه در روزگار فعلی آنچه مهم است سفره خالی مردم است نه اسم و رسم دولت ها
ناشناس۴۶۱۰۵۱۱۱:۴۹:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۸
مردم بیزارند از شما..
ناشناس۴۶۱۰۵۲۱۱:۴۹:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۸
نویسنده می‌خواد بگه اصلاحات وضع خوبی‌ نداره
ناشناس۴۶۱۴۲۳۱۳:۵۹:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۸
کلامسئولین نظام احتیاج به پالایش اساسی دارند. باید اصولگرا و اصلاح طلب ها همگی از ملت عذر خواهی کنند
ناشناس۴۶۱۰۷۳۱۱:۵۶:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۸
اشتباه نویسنده در این است که خیال می‌کند مردم از اصلاحات نا امید بشن
ناشناس۴۶۴۱۸۶۱۳:۲۸:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۹
مردم از همه آنها نا امید شده اند
ناشناس۴۶۱۰۸۲۱۲:۰۰:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۸
خاتمی یک مهره سوختست همین
ققنوس۴۶۱۰۹۳۱۲:۰۴:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۸
من میخواهم به این سوالم که همیشه ذهنم را مشغول میکند پاسخ داده شود و آن اینکه : اگر ما برجام را قبول نمیکردیم میخواستم چکار کنیم ؟ آیا میخواستیم بمب اتم درست کنیم ؟ و اگر جواب با توجه به فتوای رهبری منفی لست پس چکار میتوانستیم انجام دهیم که الان نمیتوانیم ؟ موضوع دیگری ذهنم مشغول میکند موش دوانی های تعدادی از افراد بادمجان دور بشقاب چین در به نتیجه رسیدن آشتی و گفتگوی جناح های سیاسی رقیب است من نمیدانم چرا عده ای ، از وحدت مردم هراس دارند و منافع خود را در تفرقه و دشمنی مردم و گروههایی سیاسی دنبال میکنند ؟
ناشناس۴۶۱۱۰۱۱۲:۰۸:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۸
هیچکدوم محبوبیتی ندارند و مردم خسته هستن.
آرش از روستا۴۶۱۱۰۶۱۲:۰۹:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۸
برای مردم گرسنه دارن نقشه میکشن...
آیدا۴۶۱۱۲۱۱۲:۱۵:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۸
این سیاسی بازیها ارزش نداره
ناشناس۴۶۱۲۱۵۱۲:۴۲:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۸
اصولگرایان واصلاح طلبان هیچ مشکلی ازملت دوانکردند.
طبس استان یزد۴۶۱۸۱۸۱۶:۰۶:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۸
تاریخ مشخص خواهد کرد
ناشناس۴۶۱۴۲۷۱۴:۰۰:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۸
آقای حضرتی قائم مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی هست دبیر کل حزب آقای کروبی می باشد
ناشناس۴۶۱۴۵۱۱۴:۰۷:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۸
برای مردم دیگه اقای خاتمی و موسوی اهمیت گذشته را ندارند
ناشناس۴۶۱۶۳۶۱۵:۱۱:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۸
ارمان دروغ زیاد می نویسه......................
ناشناس۴۶۱۶۷۵۱۵:۲۳:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۸
انجام این گونه دیدارها درصورتیکه منتج به گشایش نشود هیچ سودی ندارد
ناشناس۴۶۱۶۹۳۱۵:۲۷:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۸
مردم بد شاکی هستن
آرش۴۶۱۷۲۵۱۵:۳۶:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۸
بابا تا دیروز کلمه خاتمی ممنوع بود که، تا اوضاع خطرناک شد خاتمی اومد برای اشتی ملی؟
:-)۴۶۱۸۲۸۱۶:۰۹:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۸
متن هایتان را ساده تر و به زبان مردم نزدیک تر بنویسید تا تأثیرگذارتر باشه
ناشناس۴۶۱۸۷۶۱۶:۲۸:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۸
شما هنوز تو دعوای 88 موندی؟
احسان۴۶۲۰۳۴۱۷:۲۹:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۸
اقای مهدیان وسط دعوا نرخ تعیین نکنید..
ناشناس۴۶۲۱۳۱۱۸:۱۱:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۸
خواب تشریف دارید ولی به زودی بیدار می شوید
ناشناس۴۶۲۲۳۰۱۸:۵۷:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۸
چرا سایت الف دربخش رای دادن به نظرات ،گزینه "نمیپسندم" ندارد؟
ناشناس۴۶۲۳۷۶۲۰:۰۶:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۸
اثری نداره مردم قبول ندارن
ناشناس۴۶۲۴۹۵۲۱:۴۹:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۸
میشه بفرمایید چه مشکلی از مردم حل میشه؟ اصلا خاتمی نه بگویید موسوی! والله! فقط بلدید ملت را سرکار بگذارید.
حسین۴۶۲۹۳۵۰۲:۲۹:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۹
نظر رهبری هر چه باشد مطیع آنیم چون رهبری ثابت کرد که آینده نگری خوبی دارد و درک و فهم سیاسی والاتری از همه سیاسون داخلی...
ناشناس۴۶۳۰۲۹۰۶:۳۶:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۹
دلتون خوشه کجای کارید
ناشناس۴۶۴۱۶۹۱۳:۲۴:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۹
مردم هر دو جناح رو شناختن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین