توضیحات بطحایی درباره تأثیر قطعی ۳۰ درصدی کنکور برای داوطلبان سال آینده

گروه اجتماعی الف،   3970507097 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر آموزش و پرورش درباره تأثیر قطعی ۳۰ درصدی کنکور برای داوطلبان سال آینده، تصریح کرد: به عنوان کسی که مسئولیت شرعی و قانونی نسبت به مسائل تعلیم و تربیت دارم تا زمانی که اطمینان پیدا نکنم آزمون نهایی و سوالات آن جایگزین مناسبی برای جلسات کنکور است از توسعه تأثیر قطعی جلوگیری می‌کنیم اما این تأثیر ۳۰ درصدی در شورای سنجش پذیرش دانشجو به عنوان قانون مطرح شده است و برای کنکور ۹۸ الزام اجرایی پیدا می‌کند.

توضیحات بطحایی درباره تأثیر قطعی ۳۰ درصدی کنکور برای داوطلبان سال آینده

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی حالا خورشید درباره ابهاماتی که برای طراحی سوالات آزمون ورودی مدارس تیزهوشان متوسطه اول وجود داشت،‌ اظهار کرد: آزمون برگزار شده تنها آزمون جمعی استاندارد برای سنجش هوش دانش آموزان بوده است که البته چند سوال تشریحی را هم به این مجموعه سوالات اضافه کردیم تا سایر هوش‌های دانش آموزان را بسنجیم.

وی ادامه داد: این نظر که برخی اعلام کردند سوالات آزمون در کتاب‌های کمک آموزشی و موسسات آموزشی وجود داشته است، صحیح نیست چرا که این سوالات، ‌سوالاتی استاندارد و بخشی از آن هم تست ریون بوده اما هیچ کس از اینکه چه سوالاتی در آزمون درنظر گرفته می‌شود مطلع نبوده است.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین مولفه‌ها در آزمون هوش استاندارد بودن آن است، تصریح کرد: در شرایط فعلی سه یا چهار نوع آزمون استاندارد برای سنجش هوش داریم و در آزمون برگزار شده حتی بنده به عنوان وزیر آ‌موزش و پرورش به جهت رعایت  امنیت سوالات تا لحظه آخر از اینکه دانش آموزان چه سوالاتی را پاسخگو خواهند بود، اطلاع نداشتم.

وی در پاسخ به این سوال که وجود سه یا چهار نوع آزمون استاندارد موسسات آموزشی را نسبت به آموزش این سوالات به دانش آموزان سال‌های آتی ترغیب می کند تا در آزمون‌های آینده موفق شوند تأثیری دارد با خیر، گفت: چنانچه بخواهیم سال آ‌ینده هم این روش آزمون را به کار بگیریم چنین شائبه‌ای وجود دارد اما هنوز معلوم نکردیم سال آینده برای پذیرش دانش آ‌موزان چه ساز و کاری را به کار خواهیم گرفت.

ضریب امنیت در امتحانات نهایی را به بالاترین حد ممکن رساندیم

وزیر آموزش و پرورش درباره فرآیند برگزاری امتحان نهایی دانش آموزان بیان کرد: در سال جاری فرآیند 40-50 ساله امتحانات نهایی به نحوی اصلاح شد که امکان لو رفتن سوالات به حدود صفر رسید و به جز امتحان اول که ساز و کار جدید را استفاده نکرده بودیم در سایر امتحانات امکان سوء استفاده و لو رفتن و به صفر رسید.

بطحایی ادامه داد: امتحانات نهایی به نحوی اصلاح شدند که تأثیر عامل انسانی در فرآیند آزمون و تصحیح و نمره گذاری هم به صفر برسد.

وی درباره تأثیر قطعی 30 درصدی کنکور برای داوطلبان سال آینده، تصریح کرد: به عنوان کسی که مسئولیت شرعی و قانونی نسبت به مسائل تعلیم و تربیت دارم تا زمانی که اطمینان پیدا نکنم آزمون نهایی و سوالات آن جایگزین مناسبی برای جلسات کنکور است از توسعه تأثیر قطعی جلوگیری می‌کنیم اما این تأثیر 30 درصدی در شورای سنجش پذیرش دانشجو به عنوان قانون مطرح شده است و برای کنکور 98 الزام اجرایی پیدا می‌کند اما در توسعه سهم آزمون تا زمانی که امتحانات از درجه روایی مناسبی برخوردار نباشد، گسترش سهم را نخواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تغییر نظام آموزشی و آمدن پایه دوازدهم به چرخه تعلیم و تربیت سهم این پایه تحصیلی در کنکور را به 30 درصد رسانده است،‌ گفت: سال‌های گذشته 25 درصد سهم سوم دبیرستان و 5 درصد سهم دوره پیش دانشگاهی بود اما امسال پایه دوازدهم به تنهایی سهم 30 درصدی دارد.

بطحایی با تأکید بر اینکه امتحانات نهایی ضریب تمییز بالایی ندارد و در حال رفع این نقیصه هستیم، گفت:  اگر محدودیت‌های معلم ساخته را در فرآیند امتحانات نهایی رفع کنیم این ارزشیابی امتحانات نهایی به مراتب از آزمون سراسری شرایط بهتری را برای دانش آموزان و داوطلبان ورود به دانشگاه رقم خواهد زد.

وی تصریح کرد: اکنون نه من بلکه همه افرادی که در زمینه علوم تربیتی اندکی تجربه داشته باشند تأثیر سوالات امتحانات نهایی را بر کنکور اولی می دانندچرا که داوطلب به جای آن که در جلسه امتحانی دو یا سه ساعته و تحت فشار عصبی برای تحصیل در رشته مورد نظر خود تلاش می کند به تدریج و در طول سال‌های تحصیل می‌توانند به رشته تحصیلی مورد نظر خود بنا بر توانمندی‌هایش دست پیدا کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۵۸۷۳۵۱۳:۰۲:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۷
سوالات که فروش می روند با این اوصاف هر کی بیشتر پول بده به دانشگاه نزدیکتر میشه
ناشناس۴۵۹۱۸۰۱۵:۱۳:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۷
چرا همش نظام جدید ؟؟؟؟؟؟ ما نطام قدیم ها ادم نیستیم ؟؟؟؟؟ تا کی تبعیض به خدا قسم سوالات ما لو میرفت بدجور حتی منی که معدلم 20 هست هم ضرر میکنم فقط شما مسیولین که به فکر اینده مون نیستید رو به خدا میسپارم .......... حقمون رو فقط اون بالا سری باید بگیره ......... با کمال تشکر از خبر گذری الف
رسول۴۵۹۳۰۳۱۵:۴۹:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۷
اقا بس کنید لطفا معلم درجه چند تو یک روستا که هیچ کلاس اموزشی و تقویتی نداره با معلم درجه یک یه بالاشهری هیچ فرقی نداره؟ عادلانه ترین راه فعلا کنکوره
ناشناس۴۵۹۴۳۳۱۶:۲۶:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۷
بهترین کنکور بدون معدل فکر نمی کنم مردم از اینکه مسئولی سرکاربرود وتغییری ایجاد نکند گلایه ای داشته باشند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین