مصائب و دغدغه‌های زندگی مجردی

گروه اجتماعی الف،   3970507068 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک آسیب شناس اجتماعی گفت: افرادی که زندگی مجردی دارند، مسئولیت گریز هستند.

مصائب و دغدغه‌های زندگی مجردی

مهدی محبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص افزایش تمایل به زندگی مجردی، اظهار کرد: دلایل روانشناختی و جامعه شناختی این معضل ترس از ازدواج و آینده، یعنی نبود امید به آینده و مشاهده نمونه‌هایی از ازدواج‌های ناموفق یا دیدن افرادی است که ازدواج کرده‌اند و در زندگی ناموفق هستند. این موجب ترسی در آن‌ها می‌شود که نبود امید به آینده آن‌ها را از تشکیل زندگی و ایجاد زندگی زناشویی باز می‌دارد.

وی افزود: مورد بعدی سختگیری والدین است. وقتی شکاف نسلی بین تفکرات و دیدگاه‌های والدین و جوانان ایجاد می‌شود. این شکاف باعث می‌شود دیدگاه‌ها و نیازهایی که یک جوان دارد و به خاطر آن‌ها می‌خواهد زندگی تشکیل دهد با نیازهایی که پدر و مادر احساس می‌کنند متفاوت باشد. بنابراین در این جا تعارضی ایجاد می‌شود که موجب حرکت نکردن جوانان به سمت تشکیل خانواده می‌شود و یکی از دلایلی است که انتخاب سبک زندگی مجردی را به دنبال دارد. 

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: زمانی که جوانان نتوانند زندگی مستقل تشکیل دهند به سمت زندگی مجردی حرکت می‌کنند. یکی دیگر از دلایل مهم راحت طلبی و مسئولیت گریزی است. جوانان امروز به خاطر وجود الگوهای نامناسب و رفاه بیش از حدی که خانواده‌ها برایشان فراهم کرده‌اند، از طریق رسانه‌های رسمی و گروه‌های همسال و همسان خود تحت تاثیر قرار گرفته و به باورهای راحت طلبی می‌رسند که منجر به گریز از مسئولیت می‌شود. این راحت طلبی و گریز از مسئولیت، آنها را به این راه می‌کشاند که هیچ تلاشی برای تشکیل زندگی مستقل نکنند.

محبی اضافه کرد: تنوع طلبی یکی دیگر از دلایل است. برخی تقید به یک زندگی مستقل ندارند. وقتی زن و مرد زندگی مستقلی تشکیل دهند باید به چهارچوب‌های آن زندگی مشترک پایبند باشند. این پایبندی برای آنها محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند. بعضی از افرادی که زندگی مجردی و سبک زندگی مجردی را انتخاب می‌کنند و حتی به سمت ازدواج سفید می‌روند ناشی از تنوع طلبی است. یعنی آنها دوست دارند تجربه‌های جدیدی در زندگی و از جمله تجربه‌های جدید جنسی داشته باشند. به همین دلیل به خاطر ارضای حس تنوع طلبی تن به ازدواج رسمی و دائمی نمی‌دهند چراکه علاقه‌مند هستند آزاد باشند و در فضای ذهنی و روحی خود این آزادی را حس کنند. 

وی اظهار کرد: ناآگاهی فردی و اجتماعی بحث بعدی است. بسیاری از افرادی که تن به ازدواج نمی‌دهند از روی نداشتن آگاهی لازم است. وقتی فردی آگاهی لازم داشته باشد و کارکردهای مثبت ازدواج را بشناسد، ترجیحا زندگی با ازدواج را انتخاب می‌کند. دستگاه‌های ذی‌ربط باید این آگاهی‌ها را به جوانان انتقال دهند. طبیعتا هر چه سطح آگاهی نسبت به مزایای زندگی متاهلی پایین‌تر باشد گرایش به سبک زندگی مجردی هم بیشتر خواهد بود.

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: دلیل دیگر اقتصاد و مهیا نبودن شرایط تشکیل خانواده است. جوانی که شغل و مسکن مناسب ندارد ترس از تشکیل خانواده دارد و باید به آن‌ها حق داد. چون شرایط تشکیل خانواده را ندارند و این منجر به انتخاب سبک زندگی مجردی می‌شود. دلیل دیگر کمرنگ شدن جایگاه معنویات در زندگی است. افرادی که از لحاظ مذهبی و اخلاقی مقیدتر هستند سریع تر اقدام به تشکیل خانواده می‌کنند. اگر هم شرایط تشکیل خانواده را نداشته باشند، نسبت به افراد عادی که از نظر مذهبی پایین تر هستند زودتر ازدواج می‌کنند. حضور معنویت در زندگی یکی از راه‌های عدم گرایش به زندگی مجردی است.

محبی در پاسخ به این سوال که اظهارات رییس اورژانس اجتماعی کشور که از فرار ۳۰۰۰ دختر در سال گذشته و ۵۰۰۰ دختر در سه سال گذشته خبر داده است، از کجا نشات می‌گیرد گفت: وضعیت روحی و روانی فرد و اختلال شخصیت اساس این آسیب است. بسیاری از خانواده‌ها از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی سطح بالایی ندارند و دختری که از نظر وضعیت روانی در حالت عادی باشد، هیچگاه از خانه فرار نمی‌کند. خیلی از افراد در خانه‌ای با وضعیت نابسامان به سر می‌برند ولی فرار نمی‌کنند.

وی افزود: از اختلال شخصیت که بگذریم، وارد فاز دلایل اجتماعی می‌شویم. یکی از آن ها شکاف طبقاتی است. فرد سالم در مواجهه با مشکلات اقتصادی کم تر تحت تاثیر قرا می‌گیرد و دچار آسیب می شود اما اگر وضع اقتصادی خانواده ای مناسب نباشد و نتواند نیاز های معیشتی دختر خانواده را برطرف کند، این مساله شاید یکی از محرک‌های فرار فرزند از خانه شود. اختلافات خانوادگی، خانواده‌های طلاق و دچار گسستگی، دعواهای والدین، تک والدی و طلاق عاطفی والدین می‌تواند از زمینه ساز فرار دختران شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۵۸۳۶۱۱۰:۳۷:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۷
من مجرد خبط کردم دارم متاهل میشم مصائب بیشتری دارم تحمل می کنم قیمت طلا و رهن خونه و ........
ناشناس۴۵۹۰۷۲۱۴:۳۹:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۷
تا دیر نشده زود برو پسش بده
ناشناس۴۶۰۲۰۶۲۳:۱۸:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۷
همیشه به خاطر گرایش ناخواسته ای که به همجنسانم داشتم از خداوند گله مند بودم که چرا من اینگونه ام و دیگران احساساتتشان با من متفاوت. شب ها گریه می کردم و از خدا می خواستم من را مثل بقیه کند ولی امروز می بینم گویا خداوند خیر و صلاح مرا می خواسته که مرا اینگونه آفریده. درست است تحمل این تنهایی و بی کسی برایم بی نهایت سخت است اما وقتی دوستان متاهلم را می بینم که در سختی های اقتصادی گرفتار شده اند واقعا نمی دانم که آیا باید خدا را به خاطر آنچه هستم شکرگزار باشم یا همچنان زبان به اعتراض بگشایم. امروز کسی نیست که درد دل هایم را با او در میان بگذارم و خودخوری می کنم ولی کسی هم نیست که مرا به جهت عدم توانایی در تامین نیازهای مالی خانواده سرزنش و ملامت کند. خدایا ما را آن ده که آن به.
ناشناس۴۵۸۳۷۱۱۰:۴۰:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۷
با این موج جدید گرانی باید فاتحه ازدواج را خواند.
یک مرد مجرد 34 ساله۴۵۸۳۸۰۱۰:۴۵:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۷
بهترین تصمیم زندگیم این بوده که ازدواج نکردم. دوستان متاهلم به غلط کردن افتادن با این اوضاع اقتصادی. خیلی خوشحالم که شب با آسودگی میخوابم. اینقدر خوشحالم که قابل وصف نیست
ناشناس۴۵۸۵۴۸۱۱:۵۳:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۷
خوش به سعادتت من متاهلم الان به چه کنم چرا افتادم
ناشناس۴۵۸۴۷۲۱۱:۲۴:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۷
فعلا باید مقاله از مصائب و مشکلات متاهلی بنویسید نه مجردی
حسام۴۵۸۴۸۵۱۱:۲۹:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۷
یه وقتا آدم واقعا به این فکر میوفته که مسئولین و شماها که این مقالات و مینویسید اصلا تو باغ نیستید نمیدونید چه خبره چی داره تو مملکت میگذره خیلی راحت انگار شرایط گل و بلبل برا خودتون تحلیل میکنید
ناشناس۴۵۸۶۵۲۱۲:۳۷:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۷
نه عزیز خرج زندگی بالا هست در امد ها کم !!! هیچ علاقه ای ندارم مثل پدر و مادرم فرزندی را در این مملکت بیچاره کنم
ناشناس۴۵۸۶۵۶۱۲:۳۸:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۷
نمک پاشی روی زخم جوانان
ناشناس۴۵۸۷۹۸۱۳:۱۷:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۷
سوالی که پیش میاد این که این تحلیلگران محترم تو این جامعه زندگی می کنند ؟
ناشناس۴۵۸۹۱۳۱۳:۵۰:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۷
نه این افراد در دایره ی افراد شکم سیر و متمول زندگی می کنند و فکر می کنند جوانان نمی دونن یا بلد نیستن ازدواج کنن و رسالت این افراد اینه که با قلم فرسایی اونها را به راه راست هدایت کنند حتما بعد چاپ شدن این مطلب احساس رهایی و سبکباری وجدان هم دارند !
ناشناس۴۵۹۰۲۹۱۴:۲۹:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۷
هر گرم طلا شده ۳۰۰ هزار تومن حالا طلا به درک من که دوماهه که پدر شدم رفتم واسه مصرف یکماه پوشک بچه خرید کردم شده ۳۵۰ هزار تومان حالا اجاره خونه و هزینه خورد و خوراک و دارو و هزارتا چیز دیگه بماند فقط میخوام بگم الان در این وضعیت واقعا مجردها پادشاهی زندگی میکنند کاش بجای این تیتر مصائب و سختی مینوشتید مزایای زندگی مجردی
محمود۴۵۹۱۵۸۱۵:۰۵:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۷
من 31 ساله هستم کارمندم و مجرد علاقه ای به ازدواج ندارم چند ماه پیش می تونستم خونه بخرم الان فکر نکنم خب وقتی فردای خودم مشخص نیست مسولیت اداره ی نهادی به نام خانواده رو چرا قبول کنم؟ چرا وارد راهی بشم که آخرش سقوطه؟ بذارید به درد خودمون بمیریم مرحمی نیستید،نمک نباشید بر تن زخمی مون
ناشناس۴۵۹۵۲۲۱۶:۵۸:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۷
نظرات این کارشناس خیلی تعجب آور است.کمتر شغلی هست که حداقل زندگی برای جوانان ایجاد کند چه برسد به معضل بیکاری. برای این شکل جدید از مشکلات و گرانی باید راهکارهای جدید پیدا کرد. شاید برای فرهنگ ما عجیب باشد اما مثلا چینی ها توی خونه ۵۰ متری چند خانواده با هم زندگی می کنند.
ناشناس۴۵۹۵۸۲۱۷:۲۲:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۷
به آقای کارشناس آسیبهای اجتماعی بفرمایید که ما از خیر ازدواج گذشتیم زیرا توان اداره مخارج خودمان را هم نداریم. چه برسد به زن و بچه! .............!!!!!!!!!!!!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین