جزئیات گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره «وضعیت حجاب در کشور»

گروه فرهنگی الف،   3970506159 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی، به بررسی عوامل مؤثر بر اجرایی شدن سیاست‌های حجاب و راهکارهای پیش رو پرداخته است.

جزئیات گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره «وضعیت حجاب در کشور»

به گزارش مهر، دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «عوامل مؤثر بر اجرایی شدن سیاست‌های حجاب و راهکارهای پیش‌رو» عوامل تشدیدکننده این وضعیت و روند سیاستگذاری در خصوص حجاب را بررسی کرده است.

در بخش اول گزارش، دو مولفه «نگرش مردم نسبت به موضوع حجاب» و «رفتار پوششی» آنها بررسی شده است. وضعیت نگرش جامعه به موضوع حجاب در ۵ محور اساسی شامل ارزشمندی حجاب، ضرورت حجاب برای زن مسلمان، حدود حجاب، پیامدهای حجاب و بی‌حجابی، مداخله دولت در موضوع حجاب ارزیابی شده است.

این گزارش می‌افزاید: درخصوص وضعیت حجاب در کشور سه موضوع کانونی و مهم شامل تغییر ارزشمندی حجاب از شرعی به عرفی، جمعیت بالای بدحجابان کم‌آسیب (محجبه‌های عرفی)، کانون‌های بحران بدحجابی، وجود دارد که هرگونه سیاستگذاری و تصمیم‌گیری باید با لحاظ کردن آنها انجام شود.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص تغییر ارزشمندی حجاب از شرعی به عرفی، عنوان می‌کند که حجاب شرعی برای ۳۵ درصد از افراد جامعه ارزشمند است و تقریباً ۵۵ درصد از زنان حجاب عرفی را ارزشمند دانسته‌اند. درواقع نوعی حس و بی‌رغبتی درخصوص حجاب شرعی در میان بخشی از افراد جامعه ایجاد شده است که موجب می‌شود آنها بین دو گزینه حجاب عرفی و شرعی، حجاب عرفی را انتخاب کند.

همچنین در بخش جمعیت بالای بدحجابان کم‌آسیب (محجبه‌های عرفی) نتایج تحقیقات متعدد نشان می‌دهد، بیش از ۸۵ درصد از جمعیت افراد بدحجاب در گروه بدحجابان کم آسیب قرار دارند که به لحاظ ذهنی خود را محجبه می‌دانند. این گروه که اصطلاحاً آنها را طیف خاکستری می‌نامند، به لحاظ ذهنی از یک طرف حجاب را برای زن مسلمان واجب دانسته و نسبت به پیامدهای منفی بدحجابی آگاهی دارند، اما ازسوی دیگر نسبت به ارزشمندی حجاب شرعی و همچنین مداخله دولت در کنترل حجاب موضع داشته و مقاومت ذهنی دارند و بخشی از آنها به لحاظ ذهنی استعداد ریزش به سمت بدحجابان هنجارشکن را دارا هستند.

تحقیقات در خصوص کانون‌های بحران بدحجابی نشان می‌دهد افراد تحصیلکردهِ جوانِ ساکن شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها که عمده مصرف فرهنگی آنها تماشای ماهواره و فیلم‌های سینمایی داخلی و خارجی است، بیشترین میزان آسیب و ناهنجاری را در موضوع حجاب دارند. بنابراین قشر اصلی و هسته کانونی بدحجابی در کشور که طراح اصلی حرکت‌های ضدحجاب، کنشگران و بازیگران اصلی این صحنه هستند، دارای ویژگی‌هایی هستند که اتخاذ یک سیاست بسیار هوشمندانه، منعطف و سیال را ضروری می‌سازد.

از همین‌رو به‌نظر می‌رسد درصورتی که قرار باشد اقدامی درخصوص حجاب انجام گیرد، این اقدام باید معطوف به نقطه کانونی آسیب‌زا به مسئله حجاب، یعنی کاهش ارزشمندی آن باشد که بار اصلی آن بر دوش نظام رسانه‌ای و مصرف فرهنگی افراد است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۵۷۵۳۲۱۹:۱۲:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۶
این ۵۵ درصد که گفتین در بقیه مسائل شرعی هم بیشتر تابع عرف و رسم و رسومات هستند
سهیل روشنگر۴۵۷۶۶۸۲۰:۲۹:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۶
ممنون که به جای سوال از رییس جمهور بایت ارز و سکه و مسکن و مایحتاج مردم الان گزارش حجابو دادین.
ناشناس۴۵۷۸۹۱۲۳:۵۴:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۶
یعنی واقعا مجلس تو این اوضاع کار مهمتر نداره؟؟؟
ناشناس۴۵۷۹۲۲۰۰:۱۲:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۷
اگر می خواهیم همه چیز سرجایش باشد باید به خانواده اهمیت داد. حجاب اثرش در خانواده سالم است. خانواده ای که افراد مهر و محبت را از آن دریافت می کنند...ولی اگر فقط بدنبال ایجاد حجاب با قوه قهریه باشیم اثرش معکوس است... در جمهوری اسلامی ایران باید یک برنامه مشخص در همه زمینه ها از اقتصادی، سلامت جسمی، روانی و فرهنگی وغیره بر مدار خانواده وجود داشته باشد حجاب هم جزئی از آن . ولی فعلاً نمود تاکید حکومت بیشتر بر روی حجاب بوده است. مثلا رسانه ملی خوب است یک شبکه مختص خانواده داشته باشد و از بهترین افراد جامعه شناس، روانشناس، اقتصاددان و غیره از دانشگاه و حوزه دعوت کند و مسائل آن را تبیین کند. بزرگان علمی و دینی و افراد موفق در زمینه خانواده معرفی بشوند از زندگی آن ها مستند تهیه بشود.. فیلم های حتی خارجی در مورد همکاری خانوادگی برای پیروزی در مشکلات نمایش داده شود .روابط زیبا و سالم بین همسران، فرزندان، وابستگان و غیره به صورت علمی تببین بشود. و غیره احساس خوشبختی در پول و قدرت نیست بلکه در روابط زیبای انسانی است که اوج آن در خانواده است. امروزه به علت مسائل جوامع صنعتی و دیجیتالی و نیز تلاطم ها اقتصادی و سیاسی بنیان زیبای خانواده در حال کم رنگ شدن است... همه ما روز های گذشته را به یاد داریم که بسیاری از مشکلات و سختی ها در سایه خانواده های گرم و چند لایه حل می شد و افراد با سادگی زندگی شاد تری داشتند...البته اشکالاتی هم بود...با یک برنامه درست می شود این اشکالات کم و نقاط مثبت آموزش داده شود... موضوع خانواده حتی در غرب هم بسیار مطالعه شده است و نکات زیادی را استخراج کرده اند که از آن هم می شود استفاده کرد. اهمیت خانواده اگر در تمام لایه های جامعه مشخص بشود بسیاری از آسیب های رسانه ای و تبلیغات سوء مد نیز کمرنگ می شود... اگر خانواده کمرنگ بشود فقط حجاب آسیب نمی بیند بلکه روابط انسانی، اجتماعی و حتی اقتصادی و در نهایت الگوی زندگی آسیب جدی می بیند...
ناشناس۴۵۸۱۲۰۰۸:۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۷
چند درصد مردم برنامه های تلویزیون را می بینند ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین