احتمال تعويق ۲ ساله تحويل خودروهای پيش‌فروش‌شده

گروه اقتصادی الف،   3970506056 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

آمارها نشان مي‌دهد توليد و فروش خودرو در ايران‌خودرو در تير ۹۷ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۴۸ و ۶۳ درصد و در مقایسه با ميانگين سه‌ ماه اول ۹۷ حدود ۲۹ و  ۳۸ درصد کاهش يافته است. آن‌طور كه كارشناسان مي‌گويند، هنوز تحريم‌ها شروع نشده است، توليد به ميزان ۵۰ درصد از برنامه عقب افتاده است و آمارهاي ارائه‌شده از سوی ايران‌خودرو روي سايت كدال سازمان بورس هم اين نكته را تأييد مي‌كند.

احتمال تعويق ۲ ساله تحويل خودروهای پيش‌فروش‌شده

شرق نوشت: توليد كه كاهش يابد، تحويل خودرو به افرادي كه اقدام به پيش‌خريد آن كرده‌اند، هم به تعويق خواهد افتاد. پرويز بابايي، كارشناس اقتصادي، بر اين باور است كه با توجه به اينكه ايران‌خودرو بيش از ۴۹ هزار ميليارد ريال بدهي بانکي دارد و بيش از ۸۲ هزار ميليارد ريال پيش‌دريافت از مشتريان برای تحويل خودرو داشته، با بدهي جاري ۱۳۱ هزار ميليارد‌ريالي و روند کاهش توليد، امکان تحويل خودرو به مشتريان خود را تا دو سال آينده هم نخواهد داشت. همچنين شرکت سايپا هم بالغ بر ۵۶ هزار ميليارد ريال بدهي بانکي دارد و بيش از ۵۱ هزار ميليارد ريال پيش‌دريافت از مشتريان برای تحويل خودرو داشته است؛ بنابراين مشخص نيست اين شركت چه زماني بتواند خودروهاي پيش‌فروش‌شده خود را تحويل دهد.

خودروسازي كه يكي از صنايع بزرگ اشتغال‌زا بود، در دهه اخير هر روز شرايط بدتري را پيش‌روي خود مي‌بيند. كارشناسان از احتمال ورشكستگي اين صنعت در ايران سخن مي‌گويند. آمار و ارقام هم از حال ناخوش اين صنعت حكايت دارد. پرويز بابايي، کارشناس اقتصادي، در گفت‌وگو با شرق اعلام مي‌كند: زنگ خطر تحريم‌ها در صنعت خودرو به صدا درآمده است.

او مي‌گويد: بر‌اساس آمار توليد ماه تير ايران‌خودرو که در سايت کدال سازمان بورس انتشار يافته است، توليد خودرو در تير ۹۷ در اين شركت به 31‌هزار‌و 266 دستگاه رسيده است که در مقایسه با ميانگين توليد 43‌هزار‌و 820 دستگاه در سه ماه اول ۹۷، حدود ۲۹ درصد و در مقایسه با توليد 60‌هزار‌و 414 دستگاه در تير سال قبل، بيش از ۴۸ درصد افت داشته است.

به گفته اين كارشناس اقتصادي همچنين فروش خودرو در تير ۹۷ در ايران‌خودرو 25‌هزار‌و 893 دستگاه بوده است که در مقایسه با ميانگين فروش سه ماه اول ۹۷ که ۴۲ هزار دستگاه بود، افت ۳۸ درصدي داشته است. در‌حالي‌که در مقایسه با فروش تير ۹۶ با 70‌هزار‌و 679 دستگاه، عملا فروش ايران‌خودرو در مقایسه با تير سال قبل، ۶۳ درصد کاهش يافته است.

او اضافه مي‌كند: از لحاظ ريالي هم فروش ايران‌خودرو در تير ۹۷ به 10‌هزار‌و 852 ميليارد ريال رسيده است که در مقایسه با فروش 22‌هزار‌و 266 ميليارد‌ريالي تير ۹۶، حدود ۵۱ درصد افت را نشان مي‌دهد و کل فروش چهارماهه سال ۹۷ ايران‌خودرو به 56‌هزار‌و 51 ميليارد ريال رسيده است که در مقایسه با فروش 61‌هزار‌و 15 ميليارد‌ريالي چهار‌ماهه سال قبل حدود ۹ درصد افت داشته است.

بابايي ادامه مي‌دهد: هنوز آمار توليد و فروش سايپا و ديگر خودروسازان منتشر نشده است؛ ولي پيش‌بيني کاهش توليد دیگر خودروسازان چندان مشکل نيست و قطعا با کاهش توليد و فروش حداقل ۲۰‌درصدي در ساير خودروسازان و همچنين کاهش توليد قطعات در قطعه‌سازان و تشديد مشکلات و بي‌کاري و معوقات بانکي همچنين وصول‌نشدن مطالبات از خودروسازان روبه‌رو خواهيم شد.

دپوي خودروهاي ناقص در كارخانه‌هاي خودروسازي

آرش محبي‌نژاد، دبير انجمن تخصصي همگن قطعه‌سازان كشور، نيز با بابايي در امكان به‌تعويق‌افتادن تحويل خودروهاي پيش‌فروش‌شده هم‌نظر است.

او مي‌گويد: تعداد زيادي از قطعه‌سازان نمي‌توانند قطعات را سر موقع برسانند، در نتيجه خودروي ناقص توليد مي‌شود و اين خودروهاي ناقص در كارخانجات دپو مي‌شوند.

محبي‌نژاد درباره احتمال ايجاد تأخير در تحويل خودروهاي پيش‌فروش‌شده هم بيان مي‌كند: براي خودرو مشتري هست، اما به‌دليل كاهش توليد، خودروسازان نمي‌توانند به‌موقع محصولات خود را تحويل دهند، اما اينكه چه ميزان تأخير در تحويل رخ مي‌دهد؛ به سياست خودروسازان بستگي دارد. اينكه اولويت آنها تحويل خودروهاي پيش‌فروش‌شده باشد يا تحويل نقدي خودروهايي كه به‌روز توليد مي‌كنند، قطعا در زمان تحويل محصول تغيير ايجاد مي‌كند.

او مي‌گويد: درحال‌حاضر توليد خودرو 50 درصد از برنامه عقب است. طبق برنامه بايد روزي شش ‌هزار خودرو توليد كنيم، درحالي‌كه حدودا روزي سه هزار تا سه‌هزارو 300 خودرو توليد مي‌كنيم. اين وضعيت مربوط به زماني است كه هنوز به 15 مرداد يعني زمان تحريم‌ها نرسيده‌ايم. اگر به همين منوال ادامه دهيم و سياست‌گذاري متمركز و عالمانه‌اي صورت نگيرد، توليد خودرو ممكن است به 20 درصد برنامه برسد.

افزايش بي‌سابقه مطالبات معوق قطعه‌سازان

دبير انجمن تخصصي همگن قطعه‌سازان كشور با تأكيد بر لزوم سياست‌گذاري درست توسط وزارت صمت، با همكاري كميسيون صنايع مجلس براي تأمين منابع مالي قطعه‌سازان، از افزايش بي‌سابقه مطالبات معوق قطعه‌سازان خبر مي‌دهد.

او مي‌گويد: كل مطالبات قطعه‌سازان حدود 15 هزار ميليارد تومان است كه برآوردها نشان مي‌دهد پنج هزار ميليارد تومان آن مطالبات معوق است؛ درحالي‌كه بايد طبق قرارداد، قطعه‌سازان مطالبات خود را از شركت‌هاي خودروسازي 120 روزه دريافت كنند، پرداخت اين مطالبات عملا به 240 تا 250 روز رسيده است.

اگرچه گفته مي‌شود قطعه‌سازان نسبت به واردكنندگان خودرو ارز بيشتري دريافت مي‌كنند، اما محبي‌نژاد اين مسئله را رد مي‌كند و ادامه مي‌دهد: در كشور به‌طور ميانگين 55 درصد قطعات خودرو از طريق منابع داخلي تأمين مي‌شود و 45 درصد وارداتي است. سهم واردات به اين دليل به 45 درصد مي‌رسد كه قطعات برخي خودروها مثل سراتو، ال90 و خودروهاي چيني شامل برليانس و... وارداتي است. او اضافه مي‌كند: خودروهاي پرتيراژ تا بيش از 80 درصد داخلي‌سازي شده، اما برخي موادش مثل سنسورها و فولادهاي خاص وارداتي است و در داخل كشور توان توليد وجود ندارد.

دبير انجمن تخصصي همگن قطعه‌سازان كشور با انتقاد از قانون مصوب مجلس‌های نهم و دهم عنوان مي‌كند: براساس مصوبه مجلس، برخي مواد اوليه مورد نياز قطعه‌سازي‌ها مثل فولاد، مس و محصولات پتروشيمي در بورس عرضه مي‌شود، اما قيمت آن براساس دلار تعيين مي‌شود. در نتيجه با وجود آنكه قطعه ساخت داخل است، اما از تغيير نرخ دلار تأثير مي‌‌پذیرد.

او ادامه مي‌دهد: درحالی‌‌كه تمام نهاده‌هاي توليد افزايش قيمت دارند، اما شوراي رقابت اجازه افزايش قيمت خودرو را نمي‌دهد. اين روند به مسئله در صنعت خودرو منجر شده است. تا امروز 90 قطعه‌ساز تعطيل شده‌اند و حدود 70 هزار نفر در صنعت قطعه‌سازي بي‌كار شده‌اند. اگر به همين روند ادامه يابد، نرخ بيكاري افزايش مي‌يابد.

خودروي چيني مونتاژ ايران جايگزين تندر 90 پيش‌فروش‌شده

سپهر زنگنه، كارشناس خودرو نيز تأمين‌نشدن ارز براي قطعه‌سازان و صنعت خود را عاملي مي‌داند كه به ورشكستگي اين صنعت منجر مي‌‎شود.

به گفته اين كارشناس خودرو، شركت ايران‌خودرو اعلام كرده قادر به تحويل خودروي تندر 90 پيش‌فروش‌شده نيست و بهتر است افراد «دانگ‌فنگ اس30» را به‌جاي پيش‌خريد خود، تحويل بگيرند.

او از احتمال ورشكستگي صنعت خودروسازي و بي‌كارشدن جمع زيادي از كارگران سخن مي‌گويد، اما حفظ توليد به هر قيمت و تحويل محصول بي‌كيفيتي را كه ايمني كافي نداشته باشد و در وسط جاده خاموش مي‌شود، غيرمنطقي مي‌داند.

دیدگاه کاربران

تبریزی۴۵۶۳۹۰۱۰:۳۰:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۶
این یعنی چی؟ عزیز من من دنا رو به قیمت 43 میلیون ثبت نام کردم قرار بود شهریور ماه تحویل بدن الان کردن 47 میلیون. الان یعنی منظور اینه که دو سال دیگه به تعویق بندازن به قیمت 80 یا 100 میلیون تحویل بدن؟ مگه اینجا دیوانه خانه است یا ما دیوانه ایم؟ من رو روشن کنین.
بهرام۴۵۶۵۳۱۱۱:۳۰:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۶
وقتی داشتی اسم نویسی میکردی اندکی توجه به قرارداد متوجه می شدی که در زمان تحویل که معلوم نیست به هر قیمتی که بخواهند بشما می فروشند بهتر است پول خود را پس بگیری و به توصیه نه به خرید اتومبیل داخلی ) توجه کنی بیشترسود میکنی
تبریزی۴۵۶۷۸۲۱۳:۱۲:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۶
بهرام جان 7 سال به توصیه نه به خودروی داخلی عمل کردم که حالا دارم 35 میلیون ضرر می کنم. کاش عمل نکرده بودم و مثل بقیه مردم و دوستان و همکارانم همون موقع با قیمت خیلی خیلی کمتر ماشین می خریدم. شما بگو 35 میلیون تومان ضرر به خاطر این توصیه کمه؟ می خوای 2 سال دیگه نخرم این بار 100 میلیون ضرر کنم؟
ناشناس۴۵۷۰۳۵۱۵:۰۶:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۶
اشتباهت همینه عزیزم،صفر و یکی نگاه میکنی،نخیر شما وقتی اون موقع نرفتی خودرو بخری،نبایدم پولت رو به ریال نگه میداشتی،باید یا میرفتی سکه میخریدی یا طلای آبشده یا دلار یا یورو،اونوقت الان نه تنها یه ماشین بهتر میتونستی بخری،بلکه یه چیزیم میتونستی بذاری گوشه جیبت
تبریزی۴۵۷۴۹۲۱۸:۴۸:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۶
اشتباه شما هم این بود که موقعی که ما رو دعوت به کمپین نخریدن می کردی فراموش کردی بگی برو سکه و دلار بخر. ما که اقتصاددان نبودیم.
مجید۴۵۶۶۸۱۱۲:۳۳:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۶
مطمئن باشید تا چند ماه دیگه ایران خودرو با این روند پیش فروش که در نظر گرفته و نصف قیمت خورو را با 15% سود دریافت و تحویل آن را به سال بعد حواله میدهد ، شبیه کاسپین و پدیده و ثامن الحجج و ... پولها را که به دلار و سکه و ... تبدیل کرده اند برداشته و به خارج فرار خواهند کرد و آنوقت دیگه کسی نیست که پول مردم را پس بده .
تبریزی۴۵۶۴۰۱۱۰:۳۵:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۶
همین یک دقیقه پیش با نمایندگی ایران خودرو تماس گرفتم و تیتر خبر شما رو براش خوندم گفت خودروی شما رو انشالله شهریور تحویل می دن فوقش یک ماه دیرتر دیگه نه دو سال. البته اون چهار میلیونی رو که دنا رو گرون تر کردن گفت می گیرن.
ناشناس۴۵۶۴۲۰۱۰:۴۰:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۶
طرف بايد مغز خر خورده كه پول پرداخت كند بابت معامله كه نه قيمتش معلوم است نه تاريخ
ناشناس۴۵۷۵۳۹۱۹:۱۷:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۶
چه بیان شاعرانه ای ....
ناشناس۴۵۶۴۲۵۱۰:۴۴:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۶
به دلایل صرفا مدیریتی سالهاست که خودرو سازیهای بزرگ و دولتی ما ورشکسته اند، اما همانند برخی بانکهای ورشکسته، فقط حمایتهای وسیع به کارشون ادامه میدهند. نسبت تعداد کارکنان به تیراژ تولید خودروسازان ایرانی رو با خودروسازان چینی و کره ای مقایسه کنید.
ناشناس۴۵۶۴۵۰۱۰:۵۶:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۶
تحریم های بین المللی مرز بین شعار با واقعیات رو بخوبی نمایش میده!
ناشناس۴۵۶۵۲۳۱۱:۲۶:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۶
حرف حساب همیشه بی جوابه
ناشناس۴۵۶۴۷۸۱۱:۰۸:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۶
خودرو را که تحویل نمیدهند،قیمت انرا که مرتب بالا میبرند،به عنوان مثال تیر 96 پیش فروش پژو 2008 بود و با چه مصیبتی توانستم ثبت نام کنم با قیمت 97 میلیون تومان که 60 میلیون انرا پیش گرفتند یعنی 60 درصد قیمت را.نوبت تحویل هم اردیبهشت 97 بوده که تاکنون هیچ خبری هم نیست.نکته جالب اینکه سود 60 میلیون به صورت ماهانه 750 هزار تومان بوده که سود یکسال ان 9 میلیون میشده و الان دو ماه است که قیمت فروش را به 114 میلیون رسانده اند یعنی تو یکسال 9 میلیون سود حساب کرده و یکروزه 16 میلیون کشیده رو قیمت و یکی نیست بگه خرت به چند؟
ناشناس۴۵۶۶۲۴۱۲:۰۶:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۶
ضمنا با این شرایط اجازه صلح هم نمیدن.
ناشناس۴۵۶۵۰۳۱۱:۲۰:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۶
خدابه دادبرسه
رضا۴۵۶۵۱۷۱۱:۲۴:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۶
اگر این تعویق تحویل اتوموبیل واقعیت داشته باشد و فضا سازی برای گرفتن ارز و داستانهای دیگری نیست بهتر است هرچه زودتر خریداران را مطلع و برنامه و زمان تحویل خودرو و احتمالات قیمت انروز خودرو را تا دیر نشده به اطلاع انها برسند تا خریداران خودشان تصمیم بگیرند
علی۴۵۶۵۸۲۱۱:۴۸:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۶
شرکت رنو اعلام کرده از ایران میره و احتمالا تولید شش ماه دوم سال این شرکت به صفر میرسه. سال قبل رنددرایران حدود 160000 خودرو( شامل ال نود- ساندرو و....) تولید کرده الان ایران خودرو اعلام کرده بیایداچ سی کراس تحویل بگیرید پیش بینی میشه تولید خودرو ایران به نصف برسه. با توجه به تحریم های پیش رو کاهش تولید- افزایش قیمت خودرو و نایاب شدن خودروها رخ میده.
علی۴۵۶۷۰۹۱۲:۴۳:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۶
از مسئولین متشکریم
ناشناس۴۵۶۷۲۱۱۲:۴۸:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۶
بهترینش همون کرمان موتور هست . ماشیناس از 100 تا ماشین ایرانی بهتره ( به چشم دیدم و استفاده کردم ) از شهریور هم که داره جک j4 می ده بیرون .
ناشناس۴۵۷۴۱۴۱۸:۰۸:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۶
دلال كرمان خودرو
ناشناس۴۵۷۰۱۲۱۴:۵۹:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۶
وقتي شب و روز مديران خودروسازي سود يك شبه باشه و از فرصت 40 50 ساله براي برند شدن استفاده نكنند و فقط به فكر مونتاژ كاري باشند بايد فكر همچين روزهايي رو هم مي كردند!! بابا با چه زباني بايد گفت بزرگي و كسب عزت راه داره كه عقلاي دنيا تا حالا رفتن و نميشه از بيراهه و دلال بازي بهش رسيد!!
ناشناس۴۵۷۵۲۶۱۹:۰۵:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۶
تحریم اثر ندارد
yektanetتریبون

آخرین عناوین