تصمیم جدید ارزی؛ دلار ۴۲۰۰ تومانی فقط برای کالاهای اساسی و دارو

گروه اقتصادی الف،   3970506033 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت در تصمیم جدیدی قرار را بر این گذاشته تا دلار ۴۲۰۰ تومانی را تنها برای کالاهای اساسی و دارو اختصاص داده و واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای را به بازار ثانویه موکول کند.

تصمیم جدید ارزی؛ دلار ۴۲۰۰ تومانی فقط برای کالاهای اساسی و دارو
 

به گزارش مهر، حدود ۱۱۰ روز از تصمیم دولت مبنی بر یکسان‌سازی نرخ ارز آن هم به شیوه‌ای غلط می‌گذرد. در روزهای ابتدایی کار، اگرچه به دلیل شرایط خاص کشور، بسیاری از صاحب‌نظران و تحلیلگران اقتصادی، بر این باور بودند که دولت تصمیم صحیحی را اتخاذ کرده است، اما سایه سنگین بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های جانبی آنقدر سنگین بود که اصل کار را زیر سوال برد.

دولت تصمیم گرفت که همه نیازهای ارزی کشور را با اعلام پرافتخار رئیس سازمان برنامه و بودجه، با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین کند و هر نیاز درشت و ریزی را که لازم باشد برای وارداتش، ارز دریافت کند، با همان منابع ذی‌قیمت دولتی تامین اعتبار نماید، غافل از اینکه در این میان، چه رانت‌ها که شکل نگرفت و چه انحراف‌هایی که در پرداخت‌ها، منابع ارزی کشور را به تاراج نبرد. تا جایی که انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی که به منظور شفافیت از سوی دولت صورت گرفت؛ دردهای پنهانی را نهان کرد که باز هم اقتصاد رانتی و فساد سیستم‌های دولتی، آن را رقم زده بودند.

اکنون دولت چند وقتی هست که به دلیل وخامت اوضاع ارزی و احساس دیرهنگام ضرورت حفظ منابع ارزی کشور در شرایط کنونی، بر مدار دور زدن از جاده تصمیمات غلط ارزی قرار گرفته و تلاش دارد تا منابع ارزی کشور را به نحو بهتری مدیریت کند؛ کاری که از مدتها قبل بسیاری از کارشناسان، آن را هشدار می‌دادند و خواستار اصلاح تصمیمات  دولتی شده بودند، اما تفکرات غلط در هیات دولت، اجازه توجه به این هشدارها را نمی‌داد؛ تا بلکه خاطر برخی اعضای دولت از اصلاح اشتباهات، مکدر نشود.

حال خبرها از درون دولت حکایت از آن دارد که تصمیم گرفته شده تا دلار دولتی دیگر به مواد اولیه و واسطه‌ای تولید، اختصاص نیابد و این بخش هم از شمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی مستثنی شده و به بازار ثانویه هدایت شود. آنگونه که منابع دولتی و بانک مرکزی می‌گویند، قرار بر این است که دلار ۴۲۰۰ تومانی، تنها به واردات دارو و کالاهای اساسی اختصاص یابد و مابقی نیازها، با نرخ بازار ثانویه که محلی برای تعامل صادرکنندگان و واردکنندگان است، تامین شود.

بر اساس این تصمیمات، قرار بر این است که دولت ارز حاصل از صادرات مواد پتروشیمی و محصولات معدنی را نیز به بازار ثانویه منتقل کرده و دیگر قرار بر این نباشد که تامین ارز واردات کالاها با ارز حاصل از صادرات این دو گروه نیز، با دلار ۴۲۰۰ تومانی صورت گیرد.

یک مقام مسئول در نظام بانکی با تائید این خبر گفت: پتروشیمی‌ها از این پس دیگر الزامی به عرضه ارز حاصل از صادرات خود به دولت به نرخ ۴۲۰۰ تومانی نداشته و تنها با ارایه ارز با نرخ توافقی در بازار ثانویه، رفع تعهد ارزی خواهند کرد.

وی افزود: دولت دیگر مکلف نخواهد بود که دلار دولتی را به بخش تولید بدهد و تنها برای واردات کالاهای اساسی و دارو، دلار موسوم به ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده می‌شود که البته اکنون نرخ آن از مرز ۴۳۰۰ تومان هم گذشته است.

به گفته این مقام مسئول در نظام بانکی، صادرکنندگان پتروشیمی و مواد معدنی نیز می‌توانند ارز خود را با نرخ توافقی در بازار ثانویه عرضه کنند؛ درحالیکه تا پیش از این پتروشیمی‌ها نیز مجبور بودند که ارز خود را با نرخ دولتی به دولت بدهند ولی قرار است که این محدودیت هم برداشته شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۵۶۲۷۱۰۹:۱۱:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۶
رانت ها داده شد دیدند دیگر نمی توانند به از ما بهترون ارز ۴۲۰۰بدهند این کاررا کردند وگرنه این تصمیم باید زودتر گرفته میشد
تبریزی۴۵۶۴۱۸۱۰:۴۰:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۶
آخه من موندم یعنی مثلا یخچال، تلویزیون (کلا لوازم خانه)، مبلمان، کامپیوتر، موبایل، وسایل دیجیتال، خودرو، وسایل ساخت و ساز مسکن و ... اینا همه در دنیای امروز کالاهای ضرروری ان! با چه معیاری کالاهای اساسی و غیراساسی رو انتخاب می کنن؟ مثلا کالای اساسی فقط به دارو و گندم و جو و ... می گن؟! مگه اینجا شاخ آفریقاست؟!
ناشناس۴۵۶۵۰۵۱۱:۲۰:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۶
احسنت
امیر۴۵۶۶۳۸۱۲:۱۵:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۶
بفرمایید آیا پتروشیمی ها خوراک ورودی ، انرژی مصرفی ، هزینه کارگری، هزینه حمل وبرق واب و........... راباارز آزاد پرداخت می‌کنند که حالا می‌توانند محصول خودراباارزازاد ارایه کنند؟
ناشناس۴۵۶۲۷۵۰۹:۱۳:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۶
اولا دلار ۴۲۰۰ تومانی تا امروز ۴۳۹۵ تومان است درضمن دلار ۳۸۰۰ که برای دارو و نیازهای اساسی بود چه شد یا به عبارت بهتر ارز کالاهای اساسی ۲۰در صد افزایش یافت
ناشناس۴۵۶۳۰۵۰۹:۳۷:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۶
این یعنی آوار گرانی ها. سلام چاوز
ناشناس۴۵۶۳۰۷۰۹:۳۹:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۶
کسی نیست جلوی این دزدهای سرگردنه را بگیرد؟
شاهرخ۴۵۶۳۱۳۰۹:۴۲:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۶
اگه دولت همون اول بجای بی حساب کتاب دادن 50میلیارد دلار ارز سه ماهه اول که همش رفت ویا برنگشت ویا اگه برگشت چندین برابر به مردم فروخته شد بجاش سازکار نظارتی خودش رو با گرفتن وثیقه ویا حضور تعزیرات نقش نظارتی خودش رو اعمال می کرد شاهد این لجام گسیختگی و این همه فشار به مردم نبودیم...... ولله بالله دولت بخاطر خیانتی که با پرداخت50میلیارد دلار به کارتل ها کرد باید اشد مجازات بشه!!!!!!!!!!!!!!!!! مگه میشه باور کرد دولت و بانک مرکزیش تا این حد بی فکر در تخصیص ارز باشن!!!؟؟؟ 10میلیون وام ازدواج میخوای بگیری پدرت رو در میارن اونوقت میلیارد میلیارد دلار دادن و رفت و کک کسی گزیده نشد.......
ناشناس۴۵۶۴۰۴۱۰:۳۶:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۶
حالا اینکه با حرفات موافقم یا نه بماند فقط این عدد 50 میلیارد رو از کجا اوردی!!؟؟
کاوه دادخواه۴۵۶۳۲۵۰۹:۵۴:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۶
صدای پای کمبود ارز می آید!!!!
ناشناس۴۵۶۵۶۴۱۱:۴۲:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۶
عرض زیاد دارن ولی ارز کمه...
ناشناس۴۵۶۳۲۸۰۹:۵۵:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۶
به عبارت دیگر اگر این اتفاق مبارک رخ دهد یه تورم تپل در پیش داریم!!!
علی۴۵۶۴۹۶۱۱:۱۷:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۶
نه عزیز ، تورم کماکان تک رقمیه، باور نمیکنی از دولت بپرس!
ناشناس۴۵۶۳۲۹۰۹:۵۶:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۶
دولت صرفا باید به کالاهای اساسی ارز 4200 بدهد و می تواند با رصد بازار ازاد ارز و تعیین میانگین روزانه قیمت ازاد ارز ،به سایر وارد کنندگان که کالاهای واسطه ای و یا مواد اولیه و تجهیزات وارد می کنند ارز با قیمت مثلا 50 یا 100 تومان زیر قیمت بازار بدهد تا بازار ارز مدیریت و کنترل شود و رانت و فساد هم از بین برود
رضا۴۵۶۳۳۴۰۹:۵۸:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۶
برادر اگر چنین امری حادث شود کل تولید کشور منهدم خواهد شد چون برخلاف نظریات عوامی تنها بخشی از کالاهای مصرفی خاص مانند خودرو و موبایل بوده اند که قابلیت فروش با ارز ازاد انهم به قیمت کاهش شدید حجم فروش را داشته اند وگرنه کدام تولید کننده ای که محصولش را با قیمت تعزیراتی یا قیمت بی کشش و رقابتی می فروشد می تواند مواد اولیه را با نرخ ازاد تهیه کند و متعاقب ان کدام وارد کننده ای می تواند مواد اولیه را به چنین تولید کننده ای با نرخ ازاد بفروشد؟مگر نشنیده اید که 75 درصد ارز ارائه شده در بازار دوم مشتری پیدا نکرده و روی دست صادر کننده باد کرده است ؟این یعنی اینکه تولید با این نرخ ارز با توجه به قدرت خرید مردم توجیه اقتصادی ندارداگر این اتفاق روی دهد اولا سرمایه در گردش تولید کنندگان نابود خواهد شد و ثانیا به واسطه افزایش شدید قیمت محصولات و قدرت خرید کم مردم حجم تولید و فروش شدیدا کاهش می یابد و باید فاتحه تولید را خواند در طرف مقابل اگر از قبل ارز ارزان تر مزیتی عاید تولید کننده شود در مقابل بلاهایی که ادارات مالیات،کمرک،بیمه،تعزیرات،ندادن یارانه تولید،قطع مکرر برق و ... به سر او می اورند هیچ است.به عنوان مثال بنده هم تولید کننده هستم و هم وارد کننده مواد اولیه و همکنون مواد وارداتی را با دلار 5000 تا 5500 تومانی می فروشم که شامل مقدار زیادی از هزینه های جاری دفتی مالیات و غیره هم می باشد.صادقانه بگویم بدم نمی امد که محصولات خود را گران تر هم بفروشم اما وضعیت اقتصادی ابدا اجازه ان را نمی دهد پس این توهم که هرکه دلار 4200 قدیم و 4400 جدید را گرفته می تواند محصولش را با نرخ 8000 تومان بفروشد از پایه باطل است.
ناشناس۴۵۶۳۶۳۱۰:۱۷:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۶
مهم گرانی بحث فرعی نکنید / هدف پایین نگه داشتن قیمت ها بوده حالا همه چیز رسما ده برابر میشه
ناشناس۴۵۶۳۶۹۱۰:۲۰:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۶
این همان راهیست که دولت محمود احمدی نژاد رفت . دلار از حدود 1000 تومان به بکباره به بیش از 3000 تومان رسید و دولت برای کاهش فشار دلار را با نرخ مبادله ای 2450 تومان فروخت . و بقیه را به سمت بازار آزاد راهنمایی کرد . حالا دولت حسن روحانی نیز به همان ره رسیده است و متاسفانه جا پای همان راه گذاشت با این تفاوت که در دولت محمود خان قضیه خوب جمع شد اما در این دولت علیرغم تذکرات بسیاری از کارشناسان روحانی گوشش بدهکا نبود و راه سیف راپیش گرفت نتیجه اش افزایش بیش از 3 برابری قیمت دلار و تعین نرخ 4200 تومان برای ارز مبادله ای است . بازاری تحت عنوان بازار ثانویه هم درست کردن که همان بازار آزاد است . نرخ ارز را آزاد بگذارید نهایتا باید کاهش پیدا کند یعنی تعیین نرخ 9500 تومان برای دلار غیر واقعی و توهمی است . بازار ثانوی را تعطیل و بگذارید بازار آزاد راهش را برود قیمت روی حدود 7000 تومان خواهد امد
رضا۴۵۶۶۴۴۱۲:۱۷:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۶
برادر الان تنها متقاضی ارز گران کسانی هستند که یا به فکر خروج سرمایه هستند یا قاچاق کالاهای ممنوعه و چون این نرخ دوم ارز هم بدون شرط واگزار نمی شود و تنها برای واردات کالا است بازهم نرخ ارز ازاد با فاصله زیاد باقی خواهد ماند و باز هم پتروشیمی ها ارز خود را به نرخ 7500 تومان عرضه نخواهند کرد و ترجیح می دهند که ارز قاچاق و خروج سرمایه را تامین کنند مگر اینکه س.در مورد کالاهای اساسی هم با توجه به اختلاف 100 درصدی نرخ ارز انها با بازار ازاد همه به کشورهای همسایه قاچاق می شوند و این طرح هم شکست می خورد و به واسطه کمبود کالا در بازار قیمت ها افزایش می یابد چاره کار فقط یک چیز است نرخ واحد ارز از دارو و غذا گرفته تا خروج سرمایه و قاچاق حال هر رقمی که باشد.از مردم هم باید از طریق دادن کوپن غذا و بیمه درمانی حمایت کنید.
ناشناس۴۵۶۴۳۲۱۰:۴۹:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۶
کمبود ارز دارید
ناشناس۴۵۶۶۴۵۱۲:۱۸:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۶
كمبود ارز برا مردم. وگرنه بچه های خودشون تو‌کانادا و امریکا دلار ۳۸۰۰ میگیرن
خسرو سلجوقي۴۵۷۳۱۴۱۷:۱۴:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۶
ادامه فروش ارز دولتي براي كالاي اساسي و غير اساسي در هر حال فساد و رانت در پي دارد و بايد يك بار اين دندان لق را بكشيم و ارز آزاد شود و دولت كه منابع ارزي دارد و با فروش آزاد آن و توزيع بين مستضعفان عدالت را رعايت كند والا اين فساد تداوم دارد و بايد شاهد فروش و قاچاق دارو و هر آنچه دولتي و كالاي اساسي عنوان مي شود باشيم دست برداريد از اين لجبازي و تكرار بي سوادي در تصميم گيري و به نام مردم و به كام رانتخوار اقدام كردن!
ناشناس۴۵۷۴۲۹۱۸:۱۵:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۶
یک مدت به واردکنندگان خاص رانت دادند حالا به صادرکنندگان خاص رانت می دهند. کلا سفره پهن است.
ناشناس۴۵۷۴۹۱۱۸:۴۷:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۶
منظور دلار 4400 تومنيه ديگه؟!
ناشناس۴۵۷۸۴۴۲۳:۰۲:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۶
نرخ واقعی دلار باید زیر 1500 تومان باشه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین