روزنامه الاهرام مطرح کرد؛ آمریکا، ایران و سیاست لبه پرتگاه

گروه جهان الف،   3970504021 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه الاهرام در تحلیلی پیرامون جدال لفظی اخیر بین ایران و آمریکا نوشت: دولت ترامپ خطاب سیاسی خود را علیه نظام ایران شدیدتر کرد و این مساله را جزئی از استراتژی فراگیر ایالات متحده برای مهار خطر ایران دانست؛ علاوه بر اینکه به دنبال آن است تا با وارد آوردن فشارهای اقتصادی به مردم، نظام را از داخل هدف قرار دهد

آمریکا، ایران و سیاست لبه پرتگاه

به گزارش الف، تنش سیاسی و دیپلماتیک بین آمریکا و ایران در صحبتهای مسئولان بلند پایه دو کشور به شکل بی سابقه ای به اوج خود رسیده است. پس از تهدیدات ایران در مورد بستن تنگه هرمز و توقف صادرات نفت خلیج{فارس}، در پاسخ به سیاست آمریکا در مورد متوقف کردن صادرات نفت ایران، ترامپ تصریح کرد تهران با پیامدهای سختی مواجه خواهد شد و این امر نشان دهنده حالت متشنجی در روابط ایران و آمریکاست که باعث می شود احتمالات مقابله در سایه سیاست لبه پرتگاه که دو طرف در پیش گرفته اند، افزایش یابد.

الاهرام در ادامه می نویسد: البته باید گفت پشت این سیاست عواملی وجود دارد:

1-استراتژی آمریکا در اعمال شدیدترین فشارها علیه ایران پس از خروج از برجام، بازگشت تحریمهای سابق و اعمال تحریمهای تازه ای که عصب اصلی اقتصاد ایران را هدف قرار داده است؛ بویژه در زمینه دو انرژی نفت و گاز. این تحریم ها در نوامبر آینده اجرایی می شود و از نتایج آن، خروج شرکتهای اروپایی بزرگ از بازار ایران و کاهش واردات نفت ایران از سوی ژاپن،چین و هند است.

2-دولت ترامپ خطاب سیاسی خود را علیه نظام ایران شدیدتر کرد و این مساله را جزئی از استراتژی فراگیر ایالات متحده برای مهار خطر ایران دانست؛ علاوه بر اینکه به دنبال آن است تا با وارد آوردن فشارهای اقتصادی به مردم، نظام را از داخل هدف قرار دهد و در این میان مدعی است که حامی نیازهای ملت ایران است؛ همانطور که وزیر خارجه آمریکا این حمله رسانه ای را با وعده تاسیس یک شبکه تلویزیونی و روزنامه هایی به زبان فارسی، آغاز کرده است و دولت ترامپ برخلاف دولتهای سابق ایالات متحده بین خطاب سیاسی محکم و فشارهای عملی به ایران در ضمن استراتژی فراگیر خود برای توقف برنامه های هسته ای این کشور جمع کرده است و به زعم خود مهار ایران را در سوریه آغاز کرده است، از طریق باز گذاشتن دست اسرائیل برای هدف قرار دادن پایگاههای ایرانی.

3-با اینکه گزینه مقابله نظامی به دلیل اعتبارهای متعددی که مربوط به هزینه های هنگفت جنگ و تاثیرات وحشتناک منطقه ای و بین المللی، بعید به نظر می رسد؛ در صورتی که نظام ایران اقدام به بستن تنگه هرمز کرده و جریان یافتن نفت خلیج{فارس} را با مشکل رو به رو کند، سیاست لبه پرتگاه که دو طرف اتخاذ کرده اند، می تواند منجر به درگرفتن جنگی فراگیر شود؛ چرا که پناه بردن نظام ایران به این گزینه، بعنوان آخرین راه پاسخ به فشارهای اقتصادی آمریکا، ایالات متحده را بر آن می دارد تا به گزینه نظامی متوسل شود تا مانع بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران شود؛ به این اعتبار که این اقدام ایران را خط قرمزی بداند که نه تنها اقتصاد امریکا، بلکه اقتصاد جهانی را هدف قرار می دهد.

با توجه به محدودیت گزینه های ایران در برابر استراتژی آمریکا و تفاوت توازن قوای نظامی دو طرف، سیاست لبه پرتگاه می تواند دو نتیجه داشته باشد:اول، مذاکره و تفاهم مانند تجربه کره شمالی و امضای توافقی وسیع که شامل پرونده های هسته ای،موشک های بالستیک و نیز نقش منطقه ای ایران شود؛ که این گزینه در سایه اختلافات عمیق بین دو طرف بعید به نظر می رسد؛ چرا که طبیعتا نظام ایران از دستاوردهایی که برای آن هزینه کرده است، چشم پوشی نمی کند و دوم، گزینه ادامه این کش و قوس ها و اجتناب طرفین از ورود به مقابله نظامی است؛ همراه با استمرار استراتژی واشنگتن در اعمال شدیدترین فشارها از طریق تحریمها و محاسبات آن برای براندازی نظام ایران، با امید به بروز یک غلیان داخلی در این کشور؛ بویژه در صورتی که نظام ایران به سیاستهای خود در منطقه ادامه داده و حاضر به دادن باج به آمریکایی ها نشود.

نویسنده: د. أحمد سيد أحمد/ مترجم: مریم نصرالهی 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۵۳۵۸۵۰۸:۴۹:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۴
استراتژی ترامپ ، استراتژی کسینجر است..یعنی ارایه یک چهره غیر قابل پیش بینی از امریکا که اقدامات غیرمنتظره انجام می دهد تا دشمن احتیاط کند.. ..بدترین مواجهه با این استراتژی ، عقب نشینی است..
ناشناس۴۵۳۶۴۶۰۹:۴۶:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۴
موقع آزاد کردن گروگان‌ها عقب نشینی کردند. با قبول قطعنامه هم عقب‌نشینی کردند. باز هم همین اتفاق خواهد افتاد
ناشناس۴۵۳۶۹۵۱۰:۲۱:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۴
اون نیکسون بود عالیجناب!
ناشناس۴۵۳۸۱۲۱۱:۳۹:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۴
بله کسینجر نقش پلیس خوب را بازی میکرد و میرفت به کشور ها و میگفت نیکسون دیوانه است با من کنار بیایید تا نیکسون شما را تنبیه نکند پس ما فریب نخوریم الان
ناشناس۴۵۳۶۳۸۰۹:۴۲:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۴
مقاله واقع‌بینانه بود. زمان اوباما هم بدون اطلاع دولت یواشکی شروع به مذاکره کردند و وقتی روحانی انتخاب شد ادامه دادند و علنی شد. چه بسا الان هم در حال مذاکره هستند
ناشناس۴۵۳۶۶۳۰۹:۵۹:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۴
به نظر بنده اینکه فقط بگوییم تهدید را با تهدید پاسخ دهیم و یا اقدام به بستن تنگه هرمز کنیم جز اتحاد جهانی علیه کشورمان و از بین رفتن نیروی نظامی و زیرساخت های کشورمان جزی عایدمان نمی شود. بهترین گزینه ادامه اعتمادسازی با دنیا بخصوص اروپا می باشد. همان که ثابت کنیم ادعاهای امریکا و اسرائیل دروغی بیش نیست امریکا برای اتحاد جهانی که چند سال قبل علیه کشورمان تشکیل شد به مشکل می خورد. اینکه امریکا از نظر قدرت نظامی حرف اول را می زند شکی نیست مطمئنا نیز هرگز قصد حمله زمینی و تصرف کشورمان را هم ندارد چرا که زمینگیر میشود می ماند حمله های هوایی که اگر دنیا طرف ماباشد برای امریکا غیر ممکن خواهد شد در کنار این کار جلب اعتماد عمومی و دستگیری و محاکمه سریع اختلاسگران حتی آنهایی که دانه درشت هستند و جلب اعتماد مردم کمک زیادی به دملت خواهد کرد
ناشناس۴۵۴۲۴۶۱۶:۲۸:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۴
تا روسیه وجود دارد اروپا برای حفظ امنیتش به امریکا وابسته خواهد بود در نتیجه هیچ وقت پشت امریکا را خالی نخواهد کرد اگر روزی امریکا از اروپا برود روس ها اوکراین و ... رو ضمیمه خاک خود خواهند کرد و اروپا نیز به تنهایی حریف روس ها نمیشود.
ناشناس۴۵۳۸۷۲۱۲:۲۰:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۴
ترامپ مخالف سرسخت جهت گیری ایران به سمت اروپا وحتی آمریکاست . او سعی کرد با خروج از برجام و وارد کردن فشار بر گلوگاههای اقتصادی ایران عملا ایران را به سمت شرق متمایل کند و کرد ! شایدبا دیدن عملکرد ترامپ عده ای گمان کنند او یک ضد ایران وطن پرست است!! اما واقعیت چیز دیگریست ! او یک حامی ویاری کننده پوتین در رسیدن به اهداف اوست !! وظاهرا تا اینجای کار هم خوب پیش رفته !!! او می خواهد برجام نه آنگونه که آمریکا واروپا وحتی اکثریت مردم ایران مایلند تحقق یابد، بلکه آن شکلی که پوتین می طلبدپیش رود. پوتین هرگز وهرگز موفقیت در برجام را برای دولت روحانی نمی خواست ، پس مذاکرات دیگری لازم بود !
ناشناس۴۵۳۸۷۹۱۲:۲۸:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۴
اگر ما به خواسته های آمریکا مثل کاهش نفوذمون در منطقه یا کاهش قدرت دفاعیمون تن بدیم و توافقی بکنیم در این حالت ممکنه تنش کاهش پیدا کنه ولی در عوض ضعیفتر هم میشیم و آمریکا دلیلی نداره به تعهداتش عمل کنه و احتمالا بعد از یک مدت توافق جدید هم مثل برجام بهم میخوره و آمریکا امتیازات بیشتری میخواد. یعنی مثل برجام که قدرت هسته ای رو تا حدی کاهش دادیم و الان دیگه نمیتونیم از اون برای امتیاز گیری استفاده کنیم. الان هم هر قدرتی رو کاهش بدیم نه فقط امتیاز چندانی نمیگیریم بلکه امکان امتیاز گیری در مذاکرات بعدی رو هم از دست میدیم. مگر اونکه اون موضوع سریع قابل برگشت باشه. بنابراین برای حل مشکل تضاد با آمریکا نه تنها نباید قدرتمون رو کاهش بدیم بلکه باید افزایش هم بدیم اما همزمان سعی کنیم تنش رو کم کنیم. قدرت هم بحث قدرت نظامی است و هم نفوذ در منطقه و هم مهمتر از همه قدرت داخلی است. در زمینه قدرت داخلی بحث مبارزه با زمینه های فساد و نه فقط ظواهر فساد و همینطور تغییرات ساختاری برای کمک به تولید نقش مهمی داره. اما کاری که سریع میتونه جواب بده افزایش آزادیهای فردی و اجتماعی است و کاهش سختگیریها مثل حجاب و ممنوعیتهایی که میتونه باعث افزایش رضایت در بخش قابل توجهی از جامعه بشه و همبستگی ملی رو افزایش بده. همین مسائل تنش ساختاری ما با غرب رو هم کم میکنه بدون اینکه قدرت ما رو کم کنه.
ناشناس۴۵۴۵۴۷۲۰:۴۹:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۴
این دیدگاه شما هزار تا مثبت داره
ناشناس۴۵۴۲۲۲۱۶:۱۰:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۴
ملت زیر بار فشار افشایش لجان گسیخته قیمت ارز له شدند و به ته دره سقوط کردند. کسی به فکر مردم نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های دیروز

    پربحث‌های هفته

    1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    2. روسفیدی «هنیه»

    3. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

    4. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

    5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

    6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

    7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

    8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    9. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    10. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

    11. نتايج عمليات وعده صادق

    12. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

    13. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

    14. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    15. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

    16. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

    آخرین عناوین