عضو کمیسیون آموزش: قانون حذف کنکور ۵ سال پیش لغو شد/ اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی رانت ایجاد می‌کند

گروه اجتماعی الف،   3970503048 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اعمال تاثیر قطعی ۳۰درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۸، گفت: اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی باعث ایجاد رانت می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش: قانون حذف کنکور ۵ سال پیش لغو شد/ اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی رانت ایجاد می‌کند

قاسم احمدی لاشکی در گفت‌وگو با خانه ملت با انتقاد از اعمال تاثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۸، گفت: براساس قانون سال 92 قانون مصوب سال 86 که مبنی بر حذف کنکور بود لغو شد بنابراین موضوعی با عنوان حذف کنکور مرجعیت ندارد.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس ماده 5 تبصره 4 قانون سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در پذیرش دانشجو، تأثیر سابقه تحصیلی سالانه و به صورت تدریجی و صعودی است و پس از پنج سال حداقل هشتاد و پنج درصد (۸۵%) ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود که در حال حاضر نیز این امر محقق شده و در حال اجرا است؛ پذیرش دانشجو در رشته‌های پرمتقاضی مانند پزشکی و دانشگاه‌های معتبر مانند شریف و تهران باید با برگزاری کنکور انجام گیرد.

وی بیان کرد: شورای سنجش و پذیرش که متشکل از وزرای علوم، آموزش و پرورش و بهداشت و دو نفر از روسای دانشگاه‌های دولتی به انتخاب وزارتین، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشگاه پیام نور، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان دبیر شورا و دو نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به عنوان ناظر از اعضای شورا هستند تصمیمات مربو ط به چگونگی اجرا قانون سنجش و پذیرش را اخذ می‌کنند.

سلامت امتحانات نهایی در کل ایران تضمین نشده است

احمدی با اشاره به نشست شورای سنجش و پذیرش برای تعیین و تکلیف میزان تاثیرگذاری سوابق تحصیلی در کنکور، خاطرنشان کرد: پیشنهاد آموزش و پرورش تاثیر قطعی 50 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۸ و سازمان سنجش، وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز 30 درصد مثبت بوده است که در نهایت با رای اعضا 30 درصد قطعی در نظر گرفته شد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آزمون‌های نهایی به صورت استاندارد برگزار نمی‌شود، عنوان کرد: قرنطینه سوالات و سلامت امتحانات در کل ایران تضمین نشده است؛ آیا تصحیح برگه‌های امتحانی در کل کشور با یک نظر و ایده انجام می‌گیرد؟ به دلیل تفاوت در تصحیح‌کننده برگه سوالات، قطعا بین نمره دانش‌آموزی که در کردستان است با نمره دانش‌آموز مازندرانی 0.25 یا 0.5 نمره تبعیض دارد بنابراین عدالت رعایت نمی‌شود.

احمدی با بیان اینکه طرح تاثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۸ اشکالات بسیاری دارد، اضافه کرد: در صورتی که آزمون‌ها و نحوه تصحیح برگه‌ها استاندارد باشد، امکانات در سراسر کشور به صورت یکسان توزیع شود و سوالات امتحان نهایی لو نرود، می‌توان ادعا کرد جایگزین مناسبی برای کنکور پیدا کرده‌ایم.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس با بیان اینکه درحال حاضر مردم به سازمان سنجش اعتماد دارند، ادامه داد: بایستی در ابتدا جایگزین مناسبی برای کنکور پیدا کرد سپس تاثیر قطعی سوابق تحصیلی را اعمال کرد.

اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی باعث ایجاد رانت می‌شود

وی با بیان اینکه اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی باعث ایجاد رانت می‌شود، گفت: براساس گزارش‌های ارائه شده توسط رئیس سازمان سنجش، ممکن است دانش‌آموزی که معدل برابر 19.16 دارد نتواند رشته پزشکی قبول شود و ناچار است مجدد در آزمون‌های ترمیمی شرکت کند تا بتواند معدل خود را افزایش دهد و در رشته‌های تاپ پذیرفته شود.

عده‌ای با سوءاستفاده در حال آماده کردن بسته‌هایی برای آزمون‌های ترمیم هستند

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عده‌ای با سوءاستفاده در حال آماده کردن بسته‌هایی برای آزمون‌های ترمیم هستند، اظهار کرد: اعمال تاثیر قطعی سوابق تحصیلی با این رویه باعث ایجاد رانت و اجحاف درحق دانش‌آموزان است و امید پذیرش در برخی رشته‌ها مانند پزشکی برای دانش‌آموزانی که معدل‌هایی مانند 17 و 18 دارند را از بین می‌برد./

دیدگاه کاربران

تبریزی۴۵۲۱۲۹۱۰:۳۴:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۳
آقا یک فکری هم به حال این کنکور دکترا بکنید. آخه چه طور ممکنه دانشگاه خارجی برای قبول بورسیه از شما 2 مقاله بخواد و دانشگاه در پیت داخلی برای پذیرش در دوره دکترا از شما 4 مقاله بخواد!!! این شرط مقاله رو حذف کنید. اینطوری دانشجوهای ضعیف می رن دو سه نفری همکاری می کنن یا با کپی پیست آثار بقیه و نوشتن مقالاتی که بار علمی ضعیفی دارن دکترا می خونن و بسی دانشجوی قوی با سوابق تحصیلی درخشان که به خاطر نداشتن این تعداد مقاله یا نداشتن پول هنگفت چاپ این مقالات از ادامه تحصیل باز می مونه! استادی که خودش موقع دکتری گرفتن یک مقاله چاپ شده هم نداشت به چه حقی از دانشجوی فوق لیسانس در شرایط تحریم و با دلار 9000 تومنی تقاضای چهار مقاله می کنه که دانشجو نه می دونه پولش رو از کجا جور کنه نه می دونه با این تحریم های بانکی چطور واریزش کنه به حساب ژورنال! خدا ظالمین و حق کشان و بازی کنندگان با سرنوشت جوانان این مملکت رو ریشه کن کنه در هر سمت و مقامی که می خوان باشن. انشالله.
زهرا۴۵۲۱۶۰۱۰:۴۴:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۳
سلام لطفا با مصوبه ظالمانه تاثیرقطعی امتحان نهایی در کنکور شدیدا مخالفت کنید چرا ک فرصت آموزشی یکسان را از ما میگیرد ایرادهای بسیاری بر این مصوبه وارداست از قبیل تصحیح سلیقه ای اوراق ، لو رفتن سوالات قبل از آزمون،تقلب،افزایش فساد و پرشدن جیب موسسات اموزشی،یکسان نبودن سطح سوالات درسال های مختلف،یکسان نبودن سطح اموزش در مناطق مختلف،تاثیر منفی رو نمره کل حتی برای معدل20،مخالفت حداقل 85درصدی دانش اموزان طبق گفته رییس سازمان سنجش و وزیر علوم و دلایل فراوان دیگر وشاید ازمهم ترین آنها ازبین رفتن استعدادها و نخبگانی چون رستگاررحمانی(رتبه1تجربی زبان و دستیاری بامعدل12) که اگر معدل تاثیرقطعی داشت قطعا جامعه از داشتن او محروم بود؛حال انکه رهبر فرزانه همواره بر شناسایی و حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر تاکید داشته ودارند امید است باردیگر عدالت علی را زنده نگه دارید و تاثیر قطعی معدل را مثبت کنید باتشکر.
محسن بروجنی۴۵۲۲۲۲۱۱:۱۶:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۳
سوالات نهایی ازسال 95تا حالا لومیرود با ی سرچ ساده خبرش درخبرگزاری ها میتوانید پیدا کنید الان موسسات بزرگ کنکور فروش بسته های ترمیم معدل را اغاز کرده اند
ناشناس۴۵۲۲۲۹۱۱:۱۷:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۳
چه با حذف کنکور چه بدون حذفش رانت همچنان یکه تازه با امسال ۳ سال متوالیه که در اغلب حوزه های آزمون کرج زمان تعیین شده برای پاسخگویی رعایت نمیشه در محلهای مختلف آزمون هربار حدود ۱۵ الی بیست دقیقه زمان آزمون را کمتر از مقدار مقرر اجرا کردند یا آزمون دیر شروع کردند یا برگه ها را زود جمع کردند یا هردو و با کمال تعجب شاهد بودیم طی اقدامی هماهنگ هیچ ناظری در محل آزمون مداخله نکرده چراکه اغلب ناظرین کارمندان سازمانها و مدارس هستند که فقط یکی دو روز برای اجرای آزمون عاریه گرفته شده اند ولذا دنبال دردسر نیستند وچون تقریبا تمام شرکت کنندگان نوجوان و کم سن و سال هستند نمیدونند چنین مواقعی در پایان و یا درخلال آزمون چکار باید انجام بدن تا حقشون ضایع نشه عملا این تراژدی هرسال داره تکرار میشه و سرنوشت عده زیادی پایمال این تخلفات ظالمانه میشه
احمد۴۵۲۳۷۵۱۲:۲۸:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۳
به نظرم در ازای حذف تدریجی سوابق تحصیلی ، سوابق پرورشی اضافه بشود . یعنی فعالیت های ورزشی ، فرهنگی و.... در مدارس هم به عنوان سوابق در نظر گرفته بشود . در این صورت کم کم فعالیت های مدارس هم به سمت پرورش پیش خواهد رفت .
رضا۴۵۲۴۱۸۱۲:۴۳:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۳
از سایت الف و اقای لاشکی ممنونیم. تاثیر قطعی معدل بسیار ناعادلانست. انشالله لغو میشه
حامی عدالت واقعی۴۵۲۵۲۲۱۳:۱۵:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۳
کاش کمی به فک تخلف گسترده درکنکور97امسال بودید که که با تشکیل کمپین های درباره معدل بعضی از افراد اعتراضات را فرونشانده وموضوع رامنحرف کردند
ناشناس۴۵۲۵۶۲۱۳:۲۶:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۳
اصلا كنكور به چه درد ميخورد همه اش سهميه است و افراد بي سهميه شانسي ندارند دوما بخش اعظم استخداميها اموزش و پر ورش است كه فقط از دانشگاه ضعيف فر هنگيان و از افراد ايزو له شده نيرو جذب ميكند شهر داريها و ادارات هم با رانت و با ديپلم از راه دور سر كار ميروند و در حين كار از علمي كار بردي ادارات مدرك مي گيرند و متاسفانه افراد مستعد بايد در گوشه و خانه نشين شوند و اين باعث عقب ماندگي و فساد ميشود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تبریزی۴۵۲۷۹۵۱۵:۰۶:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۳
"بخش اعظم استخداميها اموزش و پر ورش است كه فقط از دانشگاه ضعيف فر هنگيان و از افراد ايزو له شده نيرو جذب ميكند" محض اطلاع شما من و هم دوره ای هام همگی از یکی از دانشگاه های برتر سراسری جذب آموزش و پرورش شدیم. شما دفترچه انتخاب رشته رو ببین کنار رشته تحصیلی نوشته "تعهد دبیری" یا نه. دوم اینکه شما هم اگه صلاحیت حرفه ای و سواد داشته باشی می تونی بری تو آزمون استخدامی اموزش و پرورش شرکت کنی و جذب بشی. سوم اینکه خیلی از دانش اموزان زرنگ مدارس که الان می دونن بقیه رشته ها کاری براشون نیست می رن دانشگاه فرهنگیان تا شغلی داشته باشن. خودم هم با اینکه شاگرد اول مدرسه بودم به همین خاطر انتخاب اولم رشته دبیری بود. چهارم اینکه حتی خیلی از اونایی که به عقیده شما از دانشگاه "ضعیف" فرهنگیان مدرک می گیرن هم می رن فوق لیسانس و دکترا هم می گیرن. پس قضاوت شما در مورد معلمان کلا نا به جا و به دور از واقعیه.
ناشناس۴۵۳۱۲۰۱۸:۱۵:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۳
اقای توکلی خواهش میکنم به این مطلب زیاد بپردازین تاثیر قطعی ظلم به اکثر قریب به اتفاق داوطلبان اگه تاثیر مثبت باشه نه به اونایی که معدل بالا دارن ظلم میشه نه به معدل پایین ها
معلم۴۵۳۱۲۲۱۸:۱۵:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۳
بنده افرادی را در شهرری میشناسم برایتان با پول معدل دیپلم را در زمان امتحان و تغییر در زمان امحان بالا می برد هرچه پول بیشتر معدل بالاتر
ناشناس۴۵۴۱۷۳۱۵:۳۸:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۴
سلام دوستان .. من خیلی ناراحتم از این قانون تاثیر قطعی معدل .. خواهش میکنم زود تر لغو کنید اصلا نمی تونم درس بخونم
م۴۵۵۸۸۹۲۱:۲۲:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۵
سلام ممنون از پیگیریتون در مورد لغو این قانون ظالمانه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین