روحانی این روزها و پروژه آمریکا در ایران

مهدی محمدی،   3970503017 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنان اخیر آقای رئیس‌جمهور برای هر که در سال‌‌های گذشته از ادبیات سازش‌طلبانه او و دولتش رنج دیده و به همان میزان، برای هر آن که حتی اندکی در جریان توطئه بزرگی باشد که آمریکا برای ملت و کشور ایران پخت‌وپز کرده، سخت شنیدنی است.

روحانی این روزها  و پروژه آمریکا در ایران
 

روحانی این روزها، با همان حرارتی به ترامپ و دارودسته‌‌‌‌اش می‌تازد که زمانی منتقدان مشفق را به باد طعنه می‌گرفت و با همان میزانی از صلابت با آمریکایی‌ها سخن می‌گوید که روزگاری، دوستانش، سخنانی بسیار ملایم‌‌‌‌‌‌تر از آن را تنش‌زایی، مبارزه‌جویی و بحران‌آفرینی در سیاست خارجی می‌خواندند.

می‌دانم که اکنون وقت گله‌‌گذاری نیست. این نوشته هم در پی چنین کاری نیست. من پس از سخنرانی یک ماه قبل آقای روحانی هم نوشتم که اگر ترامپ، روحانی را واقع‌گرا کرده باشد و او بتواند با موفقیت یک نسخه مقاومتی از خویش عرضه کند، آخرین چیزی که باید نگران آن باشد تسویه‌حساب با زخم‌خوردگان تیغ طعن و طرد اعتدالیون در سال‌‌های گذشته است.

سبب، همه البته این نیست که روحانی اکنون در سیاست خارجی همانطور سخن می‌گوید که همواره از او انتظار می‌رفت و سخنانش با مبانی و موازین انقلاب اسلامی منطبق‌‌‌‌‌‌تر شده است؛ این علتی مهم است و برای کسانی که موجودیت انقلاب اسلامی را پیش پای هیچ سیاست‌بازی‌ای قربانی نمی‌کنند، وظیفه‌ای گریزناپذیر در حمایت از او ایجاد می‌کند، لیکن مساله، اکنون بسیار فراتر از اینهاست.

بسیاری از کسانی که بحق، به دولت اعتدال و رئیس آن بدگمان هستند، می‌گویند ساده‌دلی است حرف‌‌های روحانی به آسانی پذیرفته شود و فراموش کنیم او در این سال‌ها چه گفته و هر جا مجال پیدا کرده، چه‌ها کرده است. برخی حتی می‌گویند استقبال از سخنان اصولی روحانی کمک به تطهیر کسی است که می‌دانیم تفاوتی جدی در احوال او حاصل نشده و معلوم نیست چه زمانی دوباره به همان وضع و حال سابق باز خواهد گشت. از نگاه این دسته، آقای روحانی دوباره نقشه‌ای برای خام کردن دیگران کشیده و درست وقتی که باید پاسخگوی کارنامه خود و وضع و حال کشور باشد، نغمه‌ای نو ساز کرده تا با حداقل هزینه از این مرحله عبور کند؛ و عبور که کرد، دوباره ‌‌‌‌آش همان ‌‌‌‌آش است و کاسه همان کاسه.

این نوشته استدلال می‌کند که «مستقل از نیت حسن روحانی» باید از سخنان اخیر او استقبال کرد و تا زمانی که راه خود را عوض نکرده، نیت‌خوانی نکرد و در صف وحدت کشور خلل نیفکند.

اصل مسأله- چنانکه من بارها به زبان‌‌های مختلف گفته‌ام- این است که بیش از یک دهه است راهبرد آمریکا در مقابل ایران اسلامی یک راهبرد «افکار عمومی‌پایه» است. ارزیابی آمریکایی‌ها این است که تنها زمانی می‌توانند از نظام اسلامی امتیازهای بزرگ بگیرند و حتی آن را براندازند که توانسته باشند بخش‌‌های بزرگی از افکار عمومی را در مسائل اصلی و اساسی با آن دچار اختلاف کرده و علیه آن بسیج کنند. روش تحقق این استراتژی هم چنانکه یک بار با جزئیات- و البته با موفقیت- در موضوع هسته‌ای تجربه شده، این است که یک دوقطبی میان یک برنامه مرتبط با امنیت ملی (مثلا برنامه هسته‌‌‌ای، موشکی یا منطقه‌ای) و اقتصاد و معیشت مردم ایجاد کنند و کار را به جایی برسانند که جامعه تصور کند از میان این دو تنها می‌تواند یکی را انتخاب کند و برخورداری همزمان از هر دو ممکن نیست.

برای اینکه چنین دوقطبی‌‌ای خلق شود دو کار، ضروری است؛ نخست اعمال تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و ارسال این سیگنال به جامعه که تحریم‌ها علت اصلی تنگناهای اقتصادی آنهاست و این تحریم‌ها هم زمانی رفع خواهد شد که ایران در آن مسأله خاص استانداردهای غرب را بپذیرد و دوم آنکه یک جریان سیاسی- اجتماعی نام و نشان‌دار و صاحب تریبون که صدایش به مردم می‌رسد و هوادارانی درخور دارد، در مقام سخنگوی داخلی آمریکا عمل کرده و تایید کند آن برنامه خاص امنیت ملی ارزش این همه هزینه دادن را ندارد و اگر نظام کوتاه بیاید، تحریم‌ها رفع و مشکلات اقتصادی از میان برداشته خواهد شد.

این چیزی است که من آن را «دینامیسم خلق برجام» می‌نامم و یک بار با جزئیات در پرونده هسته‌ای ایران پیاده شده است. گذار از شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» به شعار «چرخ سانتریفیوژ بچرخد چرخ زندگی نمی‌چرخد»، در واقع توصیف‌کننده نحوه عمل این دینامیسم است. تا زمانی که درباره پرونده هسته‌ای ایران یکپارچگی موضع در داخل کشور وجود داشت، فشار خارجی قادر به اثرگذاری بر محاسبات راهبردی کشور نبود. مسأله دقیقا از روزی آغاز شد که یک جریان سیاسی در داخل کشور منطق حفظ برنامه غنی‌‌سازی را زیر سوال برد و مشخصا در انتخابات 92 سازش و امتیازدهی در این‌باره را به عنوان یک راه‌حل ـ و بلکه تنها راه‌حل ـ مشکلات اقتصادی معرفی کرد.

گره خوردن این فضاسازی با انتخابات 92، مسأله سازش یا مقاومت در پرونده هسته‌ای را به یک «مساله سیاست داخلی» تبدیل کرد و رای آوردن آقای روحانی به طور وسیع به این معنا تفسیر شد که جامعه ایرانی خواهان یک توافق در موضوع هسته‌ای است، در حالی که هیچ داده تجربی واقعی یا افکارسنجی معتبری این قضاوت را تایید نمی‌کرد. برجام همان‌طور که «وندی شرمن» زمانی گفت، نه محصول تحریم‌ها، بلکه محصول رای آوردن آقای روحانی در فضایی بود که یک دوقطبی میان برنامه هسته‌ای و اقتصاد شکل گرفته و عمومی شده بود.

آمریکایی‌ها پس از برجام پنهان نکردند که قصد دارند با استفاده از همین دینامیسم، مدل برجام را در سایر حوزه‌‌های مرتبط با قدرت و امنیت ملی ایران بازسازی کنند. اوباما یک بار گفت چیزی که ایران را درباره موضوع هسته‌ای پای میز مذاکره کشاند، درباره سایر مسائل هم چنین خواهد کرد، به شرط اینکه آمریکا به اندازه کافی صبور باشد.

اکنون آمریکایی‌ها حرف از فروپاشی و براندازی می‌زنند- و این سر جای خود بحثی است که داستان براندازی چرا یکباره به صدر ادبیات آمریکایی‌ها درباره ایران بازگشته- اما نیت اولیه و فوری آنها این است که یک منازعه داخلی در ایران بر سر این موضوع به راه بیفتد که برنامه موشکی و منطقه‌ای عامل اصلی مشکلات اقتصادی مردم است. فرض آنها این است که به محض اینکه این دوقطبی شکل بگیرد، جامعه ایرانی به 2 گروه هواداران سازش و  مدافعان مقاومت تقسیم خواهد شد و به شرط اینکه این نزاع به اندازه کافی عمیق شود و کش پیدا کند، نظام چاره‌ای جز این نخواهد داشت که بالاخره پای میز مذاکره نشسته یا حداقل چنانکه ترامپ دوست دارد پشت‌سر هم تکرار کند، از شدت برنامه موشکی و منطقه‌ای خود بکاهد.

برای اینکه چنین وضعیتی خلق شود، سازش در ایران نیاز به یک «سر» یا «قهرمان» دارد. کسی یا کسانی باید پیدا شوند که حاضر باشند نقش سخنگوی آمریکا و اسرائیل را در داخل کشور ایفا کرده و مشکلات اقتصادی را در حالی که خود خوب می‌دانند ریشه‌‌‌‌اش چیسـت، به برنامه‌‌های امنیت ملی نظام مرتبط کنند. بی‌پرده باید گفت آمریکایی‌ها منتظر بودند حسن روحانی و محمدجواد ظریف این نقش را ایفا کنند. پیش از خروج ترامپ از برجام و بویژه در ایام انتخابات از سوی آقای روحانی نشانه‌‌های واضحی صادر شده بود که آماده ایفای این نقش است و استعداد آن را دارد که بگوید برجام هسته‌ای شروع کار بوده و تا وقتی این مدل به همه حوزه‌‌های منازعه راهبردی ایران و آمریکا توسعه پیدا نکند و در نتیجه همه تحریم‌ها برداشته نشود، پروژه برجام کامل نشده است.

من عمیقا عقیده دارم یکی از اصلی‌‌‌‌‌ترین عللی که دولت آمریکا را متقاعد کرد می‌تواند با یک پروژه فشار کوتاه‌مدت همه‌جانبه برجام هسته‌ای را به یک برجام همه‌جانبه تبدیل کند، همین سیگنال‌‌های راهبردی گمراه‌کننده‌ای بود که از محیط داخلی ایران- بعضا در بالاترین سطوح دولت- دریافت کرد و آن را به این جمع‌‌‌بندی رساند که هم جامعه از مشکلات اقتصادی خسته است و هم هستند کسانی که آماده‌‌اند این مشکلات را به توسعه برنامه موشکی و حضور ایران در منطقه ربط داده و نزاعی چنان پرشور در داخل ایران به راه بیندازند که در نهایت نظام چاره‌ای جز تعدیل دیدگاه‌‌های خود در این حوزه‌ها نبیند.

اکنون سخنان حسن روحانی دارای ارزش راهبردی است به این دلیل که او حاضر نشد نقشی را که آمریکا در این مقطع بسیار حساس به ایفای آن از جانب او امید بسته بود، بازی کند و خود را به یک سوی منازعه‌ای در داخل ایران بدل کند که سوی دیگر آن «ماشین تولید قدرت نظامی و منطقه‌ای ایران» قرار دارد. نیت او هر چه باشد- که در این باره می‌توان بحث‌ها کرد- اینکه او به مردم آدرس غلط نمی‌دهد، مذاکره را به عنوان راه‌حل معرفی نمی‌کند و بلکه برعکس می‌گوید در مقطع فعلی مذاکره با آمریکا معنایی جز تسلیم ندارد، از برنامه موشکی و منطقه‌ای دفاع می‌کند، آمریکا را طرفی معرفی می‌کند که به جای مذاکره باید جلوی آن ایستاد و بلکه آن را زیر پا نهاد، به معنای شکست زیرساختی پروژه دوقطبی‌‌سازی آمریکا در ایران است. حتی اگر آقای روحانی چنانکه برخی عقیده دارند نقشه‌‌های پیچیده‌ای در سر داشته باشد، نقشی که فعلا در حال ایفای آن است به معنای تخریب استراتژی آمریکا در بسیج افکار عمومی ایران علیه امنیت ملی ایران است و این مهم‌تر از آن است که پیش پای منازعات سیاسی- ولو بحق و مهم- نادیده گرفته شود.

اگر آمریکا نتواند یک «رأس قدرتمند» برای پروژه سازش در ایران بیابد یا ایجاد کند، نخواهد توانست جامعه ایرانی را درباره مرتبط بودن مشکلات اقتصادی به حضور ایران در سوریه و یمن یا توسعه برنامه موشکی فریب بدهد و اگر نتواند چنین کاری کند، آن وقت است که ماجرا برعکس می‌شود. نه فقط فشار اجتماعی برای برجام‌‌های 2 و 3 و... شکل نمی‌گیرد، بلکه همان دیدگاه شبه‌ایدئولوژیکی هم که درباره برجام هسته‌ای شکل گرفته بود و آن را «آفتاب تابان» می‌دانست، بتدریج تعدیل و واقعی می‌شود و یک بار برای همیشه پروژه‌‌های دوقطبی‌ساز به عنوان اصلی‌‌‌‌‌ترین ابزار دست دشمن برای امتیازگیری راهبردی از ایران، تعیین تکلیف خواهد شد.

من طی این سال‌ها همواره سخت منتقد برجام و به طور کلی رفتار دولت آقای روحانی در حوزه‌‌های مرتبط با امنیت ملی بوده‌‌‌ام، لیکن اکنون حس می‌کنم محتاطانه می‌توان امیدوار بود راهی به سوی تصحیح تجربه تاریخی ملت ایران گشوده شده و به همان میزان که ملت از درخت سازش و مذاکره با آمریکا بار و بری ندید و میوه‌ای نچشید، در سوی مقابل خواهد دید دستاوردهای مقاومت در ناامید کردن دشمن و تغییر دادن راهبرد آن تا چه میزان بنیادین است. اگر آقای حسن روحانی تصمیم گرفته باشد نقشی در این مسیر تاریخی ایفا کند، به مرد بزرگی چون حاج قاسم سلیمانی باید حق داد که در این مسیر اعلام سربازی کند.

اگر این مسیر را درست برویم و در میانه راه دوباره کسی رهزنی نکند و سیاسی‌کاری جای مقاومت و صداقت را نگیرد، قطعا دشمن مجبور به عقب‌نشینی خواهد شد.

 

وطن امروز 

دیدگاه کاربران

ابوالقاسم۴۵۱۸۳۶۰۸:۰۳:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۳
انشالله که با مقاومت و وحدت می توانیم جلوی این جنگ تمام عیار اقتصادی مقاومت کنیم و پیروز میدان باشیم
ناشناس۴۵۲۶۶۷۱۴:۰۹:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۳
روحانی کی استعفا می دهد؟
ناشناس۴۵۱۸۵۰۰۸:۱۴:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۳
می دانید اشتباه شما کجاست؟ اشتباه شما ان است که گمان می کنید جریان های اجتماعی از بالا شکل می گیرد بعد مردم به یه جریان متمایل می شوند در حالیکه کاملا بر عکس است. مطالباتی شکل می گیرد بعد در بالا برای رسیدن به قدرت یا هر چیزی موج سواری کرده و مطالبات ان بخش را تکرار می کنند. گمان شما ان است که اگر جریانی سر نداشته باشد قد علم نخواهد در صورتیکه بر عکس هست اگر جریانی یا مطالباتی سر داشته باشد منسجم است و می توان با مذاکره با سر, بدنه را هم به راه اورد ولی اگر جریانی سر نداشته باشد کنترل ان به شدت مشکل خواهد بود. اینکه زمانی خاتمی یا روحانی جریانی را هدایت می کرد حسنش ان بود که در مواقع ضروری سر جریان می توانست بدنه را ارام کند مثل کاری که خاتمی سعی کرد در اعتراضات دی ماه انجام دهد. ولی به شکلی که اکنون دارد پیش می رود و برخی از مردم از سرها عبور کرده اند اگر اوضاع نا ارام شود کنترل ان بشدت مشکل خواهد شد. در انتها جناب اقای محمدی عزیز اگر سرمایه اجتماعی هر نظام و سیستمی از دست برود چه سر باشد چه نباشد کاری نمی توان کرد. امیدوارم هسته سخت قدرت و برادرانی چون محمدی روزی متوجه شوند که مطالبات همه مردم را به رسمیت بشناسند و هیچ گروه یا مطالبه ای را دستکم نگیرند.
ناشناس۴۵۲۲۷۸۱۱:۴۰:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۳
اصلا عده ای از مسئولین خواسته های مردم را در بعد اقتصادی و فرهنگی با توجه به عوض شدن نسل ها نادیده میگیرند آق مردم ایران مردم نجیبی هستند شما بجای حل مسئله دائم دارید صورت مسئله را پاک میکنید
ناشناس۴۵۲۵۴۲۱۳:۲۰:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۳
بسیار عالی! و امیدوارم دوستانی مثل آقای محمدی این همه با شدت و حدت، طرز تفکر و اندیشه خود را محق ندانند! عقلانی است که برای اندیشه های خود درصدی ولو اندک خطا قائل شویم
ناشناس۴۵۲۷۶۵۱۴:۴۹:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۳
در گذشته کسی میخواست در راه خدا قدم بردارد از جیب خودش میکرد نه از بیت المال که عده زیادی راضی نیستند
ناشناس۴۵۲۹۴۵۱۶:۰۷:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۳
به نام خدا باسلام به نظر من شما، با وجود آنکه می خواهید تئوری نویسنده را رد کنید آخرش با عنوان کردن این موضوع که « اشتباه شما ان است که گمان می کنید جریان های اجتماعی از بالا شکل می گیرد بعد مردم به یه جریان متمایل می شوند در حالیکه کاملا بر عکس است.» بعد اضانمودید« مطالباتی شکل می گیرد بعد در بالا برای رسیدن به قدرت یا هر چیزی موج سواری کرده و مطالبات ان بخش را تکرار می کنند. »،تقریبا،به همان نتیجه می رسید. حال، اگر یک کمی به گذشته برگردید ووقایع راآن طور پیش آمده ،درصورتیکه سن وسالتان وفق دهد، متوجه می شوید که این وضع،اتفاقا، دردهه هفتاد درنتیجه حکمرانی دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی ، پیش امد وآقای خاتمی رئیس جمهور شد ویکپارچگی موجود را به دوگانگی تبدیل نمود وسرآغاز جنگ وجدل آمریکائی ها در خصوص انرژی هسته ای هم دردور دوم دولت آقای خاتمی بود و...وبار دیگر درسال ها دهه نود باز در اثر ارشادات همان مرحوم، آقای روحانی بر سرکار آمد و درسالهای گذشته اقداماتی انجام داد که نه تنها مشکلی را حل نکرد،بلکه،وضع به مراتب بدتر از گذشته شد.به هرحال به نظرم نوشته آقای محمدی منطقی وواقعیات موجود تطبیق می کند.
ج۴۵۱۹۱۳۰۸:۴۰:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۳
اصلاح طلبان تندرو در توییت ها به روحانی حمله کردن که چرا امریکا را تهدید کردی؟!! این جماعت عاشق عمو سام هستند..
درود بر مقاومت و صداقت / امان از رهزنی و سیاسی‌کاری۴۵۲۷۷۶۱۴:۵۵:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۳
اگر این مسیر را درست برویم و در میانه راه دوباره کسی رهزنی نکند و سیاسی‌کاری جای مقاومت و صداقت را نگیرد، قطعا دشمن مجبور به عقب‌نشینی خواهد شد.
پیما۴۵۳۵۰۳۰۵:۱۷:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۴
نه چون 1 ساعت بعدش دلار و سکه گران شد.
ناشناس۴۵۳۵۶۳۰۸:۲۸:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۴
عمو پوتین بهتر است؟!
ناشناس۴۵۱۹۲۲۰۸:۵۰:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۳
چند نکته در خصوص موارد اشاره شده توسط نویسنده قابل تامیل است اولا منظور ایشان از جریان خاص همان اصلاح طلب ها هستند که به زعم ایشان دو گانه تحریم به سازش با امریکا را مطرح می کنند. اولا طرفداران اطلاح طلبان در اکثریت قرار دارند. نه تعداد قابل تامل. دوم چرا به جای عنوان موضع شفاف اصولگرایان و ارائه برنامه اقدام به نقشه خوانی عقیده اصلاح طلیان می کند. آنها به تعداد کافی تئورسین دارند که هیچ کدام صبحت های نویسنه را قبلا عنوان نکرده اند. سوما چرا همه چیز را صد و صفر می گیرید. تنش زدایی دولت روحانی باعث مقاومت اروپا و سایر کشورها در مقابل امریکا شده در حالی که احمدی نژاد مصوبات شورای امنیت را کاغذ پاره می خوند و باعث اتحاد جهانی علیه کشورمان شده بود. موضع گیری شفاف و عاقلانه با رعایت مقررات جهانی باعث انزوای تصمیمات امریکا شدهاست یادتان رفته دفعه قبل با یک اشاره امریکا همه به طرفداری از آنها ما را تحریم کردند اماحالا همه دنبال گرفتن حق خرید نفت ایران از امریکا هستند. واقعیت را باید پذیرفت که امریکا ابر قدرت است کوچکترین تغیرات در این کشور بورس های جهانی را جابجا می کند. سهامداران بزرگترین شرکت های بین المللی امریکائیها هستند. اینکه به کشورهای همسایه کمک کنیم خیلی خوب است اما به هزینه از دست رفتن کشورمان
ناشناس۴۵۲۴۸۱۱۳:۰۱:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۳
بد نیست یک کم عاقلانه به قضایا نگاه کنین . خیلی ساده لوحانه ست که فکر کنین اروپا به خاطر عملکرد دولت آقای روحانی ، داره مقابل امریکا می ایسته . این طرز تفکر بچگانه ست . اگر امروز اروپا ظاهرا با امریکا یک درگیری مختصر اقتصادی پیدا کرده ، بابت منافع خودش در برابر قلدربازیهای ترامپه . وگرنه اروپا از لحاظ تاریخی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و کلا همه چیز ، مطلقا برادر امریکاست و تحت هیچ شرایطی برادرش رو به دشمن باستانی خودش یعنی ایران نمیفروشه .
محسن تقوی۴۵۲۶۷۷۱۴:۱۴:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۳
اختلاف اروپا با آمریکا ناشی از رفتار متفاوت ترامپ در مقابل اروپا نسبت به روسای جمهور قبلی آمریکاست و هیچ ربطی به رفتارهای سازشکارانه روحانی در مقابل اروپا ندارد ، خودتان را فریب ندهید
ناشناس۴۵۲۸۴۸۱۵:۲۷:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۳
تفسیر شما اشتباه است. اکثریت مردم طرفدار افراد کارامد و قوی و سالم هستند . چرا احمدی نژاد با اینکه همه میدانستند اصولگرا است بهش رای دادن و بعد روحانی با اینکه اصلاح طلب بود رای آود گرچه دومی از نظر کارکرد هیچ شباهی به اولی نداشت ولی مردم فکر میکردند که این روحانی اهل کار است.
ناشناس۴۵۱۹۲۶۰۸:۵۳:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۳
چرا اشتباهات خود را گردن امریکا میاندازید بیکاری گرانی فساد گران شدن ارز بی ارزش شدن ریال بازار دلالی همه را امریکا کرده اقایان این حرف ها دیگر جواب نمیده چرا فکر میکنید مردم نادانند
باران۴۵۲۶۳۲۱۳:۵۵:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۳
اختلاس و رشوه و زمین خواری و کاخ نشینی و............هم هست.
ناشناس۴۵۱۹۲۸۰۸:۵۵:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۳
یاد بچگی خودم افتادم هر کار اشتباهی که میکردم مینداختم گردن دیگری و بهانه همیشگی بود
ناشناس۴۵۲۴۹۸۱۳:۰۵:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۳
الان گردن کی میندازی؟
محمد۴۵۱۹۶۲۰۹:۱۳:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۳
با این ترامپ باید با همین ادبیات صحبت کرد.
ناشناس۴۵۱۹۷۰۰۹:۱۶:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۳
تموم کنید آقا خسته شدیم ما به روحانی برای آن مواضعش رای دادیم نه این مواضعش
ناشناس۴۵۲۴۹۰۱۳:۰۲:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۳
خب همه بدبختیهای امروز هم به خاطر " آن " مواضعش می باشد !!!
ناشناس۴۵۱۹۸۹۰۹:۲۳:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۳
اینگونه سخن گفتن روحانی جز تنشِ بیشتر و بالا بردن نرخ ارز و طلا و خسارت به مردم هیچ دستاوردی نداره.
رسول۴۵۲۳۲۸۱۲:۰۵:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۳
حالا 5 سال چه گلی به سرمون زده؟
ناشناس۴۵۱۹۹۵۰۹:۲۹:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۳
مردم به روحانی رأی دادن که رئیسی انتخاب نشه. حالا اینم شده مثل رئیسی
ناشناس۴۵۲۴۹۶۱۳:۰۵:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۳
چرا فکر نمیکنی فرقی بین روحانی و رئیسی نیست ؟ امریکا میخواد ایران رو نابود کنه و اینها با هر تفکری ، آخرش مجبورن یا تسلیم بشن و یا بجنگن !
ناشناس۴۵۳۰۶۰۱۷:۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۳
خب از اول به اون رای میدادی
ناشناس۴۵۱۹۹۷۰۹:۲۹:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۳
سخن آخر اینکه 95 درصد این ملت درد کشیده باید تاوان این هوچیگری را بدهند
ناشناس۴۵۲۰۲۳۰۹:۴۵:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۳
شلوغ نکن آقا..... روزگاری طرف حسابش اوباما بود و امروز قلدری همچون ترامپ.....اینقدر سخت است دلیل تفاوت ادبیات روحانی؟؟؟!!!!!
ناشناس۴۵۲۰۹۳۱۰:۱۹:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۳
اینهمه گفتی و این رو نگفتی که اگر برجام با تمام امتیازهایی که دادیم نبود الان سرنوشت ما خیلی بدتر بود اصلا این برجام که شما منتقدش هستی چی داشت که ترامپ ازش خارج شد؟ جواب اینارو هم بده.
ناشناس۴۵۲۵۱۳۱۳:۱۲:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۳
دقیقا بدتر بود یعنی چجوری بود ؟ شماها فقط میگین اگر برجام نبود وضعیت بدتر بود ؟ میشه این وضعیت بدتر رو توضیح بدی ؟ یعنی مثلا چجوری بود ؟ دلار از الان گرونتر بود ؟ که نمیشد چون این سقف بهای دلار به ازای ریال در شرایط فعلیه . خونه از الان گرونتر بود ؟ دیگه چقدر آخه ، الانم هم کسی توان خرید نداره . ماشین از الان گرونتر بود ؟ دیگه بیشتر از چند برابر ، که الان شده
ناشناس۴۵۲۵۲۷۱۳:۱۶:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۳
نظرم نصفه اومد . داشتم میگفتم . وضعیت بدتر دیگه چجوری بود ؟ دلار ؟ خونه ؟ ماشین ؟ چی ؟ و از همه مهمتر ، مثلا تحریم بودیم ؟ مگه الان نیستیم ؟ یا تحریمها شدیدتر میشد ؟ مگه از این شدیدتر هم میشه ؟ خود امریکاییها میگن از این شدیدتر نمیشه ! و یا فکر میکنی اگر برجام نبود جنگ شده بود ؟ واقعا اینجوریه ؟ اگر امریکا میتونست به سادگی ایران رو شکست بده فکر میکنی خودش رو معطل نظرات امثال شما میکرد ؟ یا همون بلایی که سر بقیه آورد سر ایران هم میاورد ؟
روح الله۴۵۲۰۹۶۱۰:۲۰:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۳
احسنت تحليل منطقي و منصفانه اي بود لذت بردم
حسن۴۵۲۱۹۶۱۱:۰۷:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۳
امیدوارم قضاوتتون در مورد میزان انصاف نویسنده تابعی از میزان لذتی که بردین نباشه.
ناشناس۴۵۲۱۳۴۱۰:۳۵:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۳
دروغ وریا تا کی شما و اغلب مسئولان در بهترین نقاط تهران در ویلاهای ۱۰۰۰ متری در رفاه و فروانی زندگی میکنند نه شکم گرسنه دارند نه فرزند بیکار نه بدهکاری نه نگران اجاره خانه نه خجالت از زن و فرزند که نتوانند لقمه نانی برای انها فرهم کنند و اقازادهاشون در امریکا و اروپا تحصیل میکنند و اکثر مردم گرسنه که از فقر و گرانی در سخترین شرایط زندگی در فقر و بدبختی دست پا میزنند هرروز با گرانی بیکاری و گرسنگی دست و پنجه نرم میکنند اعتیاد فحشا وفقر بیداد میکند اگرباور ندارید یک روزاز کاخ هایتان که در محاصره محافظانتان است پا بیرون گذاشته و در بین مردم عادی بروید و ببینید مرم کوچه و بازار چه میگویند ولی همین اقایان در اروپا و امریکا ثروت اندوخته اند همین مردم را به مقاومت و استقامت فرا میخوانند اخر این همه ریا تا کی اگر از خدا نمیترسیدایا نمیترسید تاریخ چگونه شما را قضاوت خواهد کرد!!!
ناشناس۴۵۲۵۴۳۱۳:۲۰:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۳
درودبرشماهموطن عزیزکه حرف دل ماروهم بیان کردید،دست مریزاد
ناشناس۴۵۲۱۷۴۱۰:۵۷:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۳
"اصل مسأله- چنانکه من بارها به زبان‌‌های مختلف گفته‌ام- این است که بیش از یک دهه است راهبرد آمریکا در مقابل ایران اسلامی یک راهبرد «افکار عمومی‌پایه» است." درسته، موافقم. اما دلیل پیشبرد این روش چیه؟ آگاهی! آگاهی مردم بالا میره و به حقوق خودشون آگاه میشن و این نارضایتی ها رو بالا میبره. و گرنه آیا ما میتونیم از این راهبرد (افکار عمومی پایه) بر ضد خود آمریکاییها در داخل کشورشون استفاده کنیم؟ عمرا"!!!!!
ناشناس۴۵۲۵۳۷۱۳:۱۸:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۳
" آیا ما میتونیم از این راهبرد (افکار عمومی پایه) بر ضد خود آمریکاییها در داخل کشورشون استفاده کنیم؟ عمرا"!!! " دلیل اینکه نمیتونیم ، سلطه وحشتناک رسانه های اونها بر تمام مردم جهان و علی الخصوص مردم خودشونه . نه اونی که تو فکر میکنی
ناشناس۴۵۲۶۳۸۱۳:۵۸:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۳
بله! معلومه که خیلی هم آگاهی
علی کریمی۴۵۲۱۸۹۱۱:۰۲:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۳
جناب آقای مهدی محمدی به نظر می رسد جنابعالی آگاهانه از پرداختن به اتفاقاتی که در طول مذاکرات هسته ایی دولت روحانی با گروه 1+5 از طرف جریانی که شما طرفدار آن هستید به وقوع پیوست خوداری کرده اید و این تحلیل شما را به طور قابل مقایسه ایی بی اعتبار کرده است . برخی از این اتفاقات که بنده حضور ذهن دارم به قرار زیر است: 1 - نمایش توان موشکی کشور مسقر در تونل ها در رسانه ملی که کاملا با منافع ملی در تضاد بود. 2- انجام آزمایش موشک های حاوی شعار نابودی اسائیل به زبان عبری که هیچ توجیه منطقی در تقویت منافع ملی نداشت. 3- تعرض به سفارتخانه عربستان که در عرف بین الملل محکوم است. 4- تعرض به سفارنخانه انگستان که در عرف بین الملل محکوم است. 5 - در معرض اتهام قرار گرفتن دیپلمات های کشورمان به دست داشتن در اقدامات تروریستی در برخی کشور های اروپایی همزمان با سفر رئیس جمهور کشورمان به اطریش.
ناشناس۴۵۲۵۴۹۱۳:۲۲:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۳
آلبر کامو میگه : کسی که حقیقت را نمی بیند ، کودن ؛ و کسی که آن را مخفی می کند ، خائن است . چرا شماها سعی دارین مصداق حرف ایشون باشین ؟ اگر امریکا تا الان به ایران حمله نکرده و شما و امثال شما میتونین هنوز این چند خط رو بنویسین ، بابت وجود همون موشک هاست . وگرنه نه خون شما از مردهای سوریه ای رنگین تر بود و نه زنهای سوریه حجاب اجباری داشتن !!!
ناشناس۴۵۲۲۲۰۱۱:۱۵:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۳
آقای روحانی یک زمانی می گفت (نقل به مضمون) با گذاشتن قران توی خودرو، خودرو اسلامی نمیشه و با گفتن این نوع حرف ها موجی از تقابل در جامعه ایجاد می کرد و کلا جامعه را سرگرم می کرد حالا یه جور دیگر ملت را سرگرم می کند تا به نقد عملکرد وی نپردازند.
ناشناس۴۵۲۵۵۲۱۳:۲۲:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۳
کل قصه همینه ، اگر جماعت میفهمیدن
ناشناس۴۵۲۲۳۱۱۱:۱۸:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۳
"اصل مسأله- چنانکه من بارها به زبان‌‌های مختلف گفته‌ام- این است که بیش از یک دهه است راهبرد آمریکا در مقابل ایران اسلامی یک راهبرد «افکار عمومی‌پایه» است." درسته، موافقم. اما دلیل پیشبرد این روش چیه؟ آگاهی! آگاهی مردم بالا میره و به حقوق خودشون آگاه میشن و این نارضایتی ها رو بالا میبره. و گرنه آیا ما میتونیم از این راهبرد (افکار عمومی پایه) بر ضد خود آمریکاییها در داخل کشورشون استفاده کنیم؟ عمرا"!!!!!
ناصر۴۵۲۲۳۴۱۱:۲۱:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۳
به نظر من کافیه یک مدت مثلاً یک سال مردم ما صبور باشند و سه قوه ما واقعاً تصمیم داشته باشند فساد رو ریشه کن کنند و اختلاف طبقاتی در بین مردم ایران کم شود و آنقدر به فکر جلب رضایت اروپا و دیگر کشورها نباشیم و فقط بر اساس مصالح کشور عمل کنیم مثلاً همین کره شمالی مگر 400 همزار بشکه نفت وارد نمیکنه خب بیابیم ما نفتش رو تامین کنیم حداقل این کشور با آمریکا مشکل دارد و امثالی از این قبیل راستی الف جان هر چی تابحال نوشتمو که فیلتر میکنی؟
ناشناس۴۵۲۷۸۰۱۴:۵۷:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۳
فساد ریشه کن نخواهد شد، به طور مثال همین دونرخی بودن ارز منشا بسیاری فسادهاست. وجود اینگونه موارد در سیستم هر کشوری فساد ایجاد میکنه و راه حل نه نظارت و بگیر رو ببند، بلکه اقتصاد روان در جامعه جهانیه.
سیدرضا۴۵۲۲۷۶۱۱:۳۹:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۳
با عرض سلام یک تحلیل ساده این است. من درپروژ های عمرانی کشورفعال هستم وحدود500نفرهستیم که حدود5ماه حقوق نگرفتیم. آقایانی که می گویید مقاومت کنید آیاشده شماهم اینگونه زندگی کنی بعد این شعار رابدهید. ضمن اینکه مذاکره با آمریکا به معنای تسلیم شدن نیست این رابه اشتباه تکرارنکنید.
پیما۴۵۳۵۰۴۰۵:۲۱:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۴
من چی بگم که 10 ساله از خدمت سربازی اومدم اما تا امروز حتی 1000 تومن هم حقوق نگرفتم؟
حقیقت۴۵۲۴۷۹۱۳:۰۱:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۳
سلام آزموده را آزمودن خطاست و توبه گرگ مرگ،و بدانید که در پیشگاه خداوند همه کسانی که به این افراد دانسته اعتماد کرده اند با خود او و اطرافیانش در تمام جرمهایش شریک و چه جرمی بالاتر از تاثیر گذاشتن بر سرنوشت یک ملت با سیاستهای خبیث از نوع انگلیسی وَإِذَا لَقُواْ الَّذِينَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَكْمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُونَ
ناشناس۴۵۲۵۵۴۱۳:۲۴:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۳
من میدونم فروپاشی اقتصادی درحال وقوع است،
ناشناس۴۵۲۶۰۰۱۳:۴۳:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۳
بیچاره یه چوپانی بود که دیوارش خیلی کوتاه بود و یکبار دروغ گفت، شد چوپان دروغگو... حالا......
حمید۴۵۲۶۷۸۱۴:۱۴:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۳
شیخ حالا از خواب بیدار شده و فهمیده تا حالا حرفاش توهم بوده تو این چند سال بازم خدا را شکر اگه صادقانه باشه
ناشناس۴۵۲۸۶۲۱۵:۳۲:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۳
خطریکه مارا تحدید میکند ناو هواپیما بر و موشک گروز نیست این نارضایتی و خشم فروخفته مردم مستاصل در گذران زندگی معمولی خود است .
ناشناس۴۵۲۹۰۵۱۵:۴۸:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۳
بنظر میرسد نویسنده یا بسیار آگاهانه و در قالب مطالب بیان شده تلاش بر تطهیر اقای حسن روحانی داشته است یا از روی سادگی وعدم شناخت و تحت تاثیر سخنان و مواضع اخیر ایشان ، فریب این سخنان را خورده است امیدوارم سازمان های مردم نهاد ، پژوهش و تحقیقات گسترده ای را در زیر لایه های اجتماعی صورت دهند عمل انقلابی ودرست برکناری حسن روحانی ومحاکمه وی ، برادرش و بسیاری از فاسدان می باشدتا دوباره این باور در مردم شکل بگیرد که انقلاب و ارزشها در موضوع فساد و ارباب وکدخدا دانستن امریکاو ....با هیچ کس رودربایسیندارد
ناشناس۴۵۳۰۸۷۱۷:۴۷:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۳
خوب سر ملت شیره مالید فقط خدا کنه اون کلید رو تو سوراخ قفل نچرخونه .............
ناشناس۴۵۳۱۵۳۱۸:۴۱:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۳
مثل اینکه پدری به خاطر اینکه پسرش کیفش را روی زمین گذاشته و خاکی شده به شدت دعوا کند و کسی بگوید حالا خیلی هم کار بدی نکرده، ارام بگو شاید درست شود. بعد مدتی پسر مرد دیگر به پدرش ناسزاهای بسیار زشت بگوید و پدر اولی بگوید: گفتم که بهتر است سختگیر باشی. چه ربطی دارد باید برخورد متناسب با رفتار دیگران باشد. همیشه عصبانی بودن در برابر هر رفتاری بی خردی و بی معناست. یک ربات عصبانی که به هر حرفی جواب: " تو ساکت باش ببینم" بدهد خیلی سخت نیست
ناشناس۴۵۳۲۵۹۱۹:۵۳:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۳
علی کریمی۴۵۲۱۸۹۱۱:۰۲:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۳ جناب آقای مهدی محمدی به نظر می رسد جنابعالی آگاهانه از پرداختن به اتفاقاتی که در طول مذاکرات هسته ایی دولت روحانی با گروه 1+5 از طرف جریانی که شما طرفدار آن هستید به وقوع پیوست خوداری کرده اید و این تحلیل شما را به طور قابل مقایسه ایی بی اعتبار کرده است . برخی از این اتفاقات که بنده حضور ذهن دارم به قرار زیر است: 1 - نمایش توان موشکی کشور مسقر در تونل ها در رسانه ملی که کاملا با منافع ملی در تضاد بود. 2- انجام آزمایش موشک های حاوی شعار نابودی اسائیل به زبان عبری که هیچ توجیه منطقی در تقویت منافع ملی نداشت. در معرض اتهام قرار گرفتن دیپلمات های کشورمان به دست داشتن در اقدامات تروریستی در برخی کشور های اروپایی همزمان با سفر رئیس جمهور کشورمان به اطریش.
ناشناس۴۵۳۲۷۸۲۰:۱۲:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۳
انقلابی که منافعش با منافع مردم منطبق نیست بهتر هست که به زباله دان تاریخ فرستاده شود.
ناشناس۴۵۳۳۷۵۲۲:۵۹:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۳
هرچه مسئولین تهدیدبکنندارزوطلا بیشتربالامیره وابن نتبجه ای جرفروپاشی اقتصادی برای ابران نخواهدداشت
ناشناس۴۵۳۵۲۲۰۷:۱۱:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۴
غیر از تعامل راهی به چائی نخواهد برد
ناشناس۴۵۳۵۶۹۰۸:۳۲:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۴
الان روحانی خودش را به عنوان ناجی کشور به همه شناسانده.حاج قاسم هم پشت سرش نماز می خواند. چون خوردن جام زهر حتمی است
ناشناس۴۵۳۶۷۳۱۰:۰۲:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۴
بااين عوام فريبيها مسو لين يا كشورتجزيه و متلاشي ميشود يا ميشو يم پاكستان كه حقوق دزدان هم به رسميت شناخته شده ودر كنار مردم با خوشي زندگي ميكنند ؟؟/
yektanetتریبون

آخرین عناوین