راهکار پایان دادن به سفرهای خارجی غیرمتعارف نمایندگان مجلس/ چرا هیئت‌رئیسه مجلس شفاف سازی نمی‌کند؟

آرمین رادمند،   3970502281 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
راهکار پایان دادن به سفرهای خارجی غیرمتعارف نمایندگان مجلس/ چرا هیئت‌رئیسه مجلس شفاف سازی نمی‌کند؟

موضوع سفرهای خارجی نمایندگان مجلس یکی از مباحثی است که به علت شروع جام جهانی 2018 دوباره بر سر زبان‌ها افتاد و واکنش‌های زیادی در فضای مجازی به دنبال داشت. موضوع سفرهای خارجی نمایندگان، در بیانات رهبری نیز سابقه دارد به‌طوری‌که ایشان در پیامی که به مناسبت آغاز به کار مجلس هفتم در خردادماه 1383 می‌فرمایند: «پیوند حقیقی با مردم از طریق ساده‌زیستی [و] پرهیز از اسراف، هزینه کردن بیت‌المال در امور شخصی و غیرضروری، ترویج فرهنگ اشرافی‌گری و تجمّل و سفرهای پرهزینه و بیهوده‌ی خارجی از کیسه‌ی مردم».

سفرهای نمایندگان مجلس، به علل مختلفی مانند انجام مأموریت‌ها، شرکت در اجلاس‌های مختلف، کسب تجربه نمایندگان انجام می‌شود؛ اما این دلایل مخالف‌های خود را هم دارد. به‌طوری‌که عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در گفت‌وگو با آفتاب یزد این‌گونه گفت: «گاهی عده‌ای درباره نقد من می‌گویند که‌ سفرها جای تجربه اسـت که‌ در پاسخ به آن‌ها باید بگویم، نمایـنده در هنگام کاندیداتوری‌اش فریاد می‌زند که‌ تجربه دارد و می‌تواند مشکلات را حل کند. هیچ نمایـنده‌ای در شعارهـای انتخاباتی‌اش نگفته اسـت که‌ به من رأی دهید تا با رفتن به خارج از کشور تجربه کسب کنم».

البته آنچه واضح است، سفرهای خارجی نمایندگان اگر در حد ضرورت و دارای دلایل کافی باشد نه‌تنها بد نیست بلکه باعث نگاهی نو به بعضی از مسائل و حل خلاقانه آن می‌شود. آن چیزی که موردانتقاد قرار می‌گیرد سفرهای بی‌هدف و غیرضروری با هزینه‌های گزاف است. در این رابطه، مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ 30 خردادماه امسال فرمودند: «یک مسئله هم مسئله‌ی سفرهای خارجی است. سفرهای خارجی را هم هرچه ممکن است، دوستان و برادران و خواهران عزیز رعایت بکنند که واقعاً رفتن به سفرهای خارجی در حدّ ضرورت، در حدّ نیاز [باشد]؛ به‌صورت دست‌ودل‌بازی در این زمینه نباید حرکت کرد».

درحالی‌که کمیته نظارت بر سفرهای خارجی نمایندگان مجلس، وظیفه‌ی تائید سفرهای نمایندگان را بر عهده دارد، تعداد این سفرها بسیار بالاست و همین امر، انتقاد برخی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است. به‌عنوان‌مثال، عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده مردم آمل با انتقاد از سفرهای مکرر برخی از نمایندگان به خارج از کشور می‌گوید: «این سفرها معمولاً در قالب مأموریت کمیسیون‌های تخصصی و گروه‌های دوستی پارلمانی انجام می‌شود. این سفرها هزینه‌های زیادی دارد و باید پاسخ داده شود که هزینه بیت‌المال چرا به‌راحتی صرف این سفرها شده و چه دستاوردهایی داشته است. متأسفانه آنچه به نظر می‌رسد، عدم کاهش سفرهای خارجی غیرضروری و حتی افزایش آن بوده است».

عباس گودرزی نماینده مردم بیرجند در این رابطه به آفتاب یزد می‌گوید: «احساس می‌کنم بسیاری از سفرهـای نمایـندگان نه‌تنها بر اساس ضرورت نیست بلکه‌ هیچ دستاوردی هم برای مردم ندارد. افزایش ایـن سفرهـای خارجی طی چندماهه اخیر کاملاً مشهود اسـت تا جایی که‌ من احساس می‌کنم در مجلس ایـن موضوع به رقابت بین نمایـندگان تبدیل‌شده اسـت. درحالی‌که‌ گفته می‌شـود در جامعه نباید مسابقه اشرافی‌گری برگزار شود؛ چراکه‌ ایـن مسئله یک تهدید برای نظام اسـت. حالا ظاهراً در مجلس چنین اتفاقی افتاده و این‌یک آسیب برای مجلس اسـت».

بهترین راه نظارت بر سفرهای خارجی نمایندگان، نظارت عمومی از طریق شفاف کردن اطلاعات این سفرهاست، راهی که سال‌هاست در بسیاری از کشورهای جهان از آن، اجرایی شده است. به‌طور مثال، در سایت مجلس کانادا، هدف از سفر نماینده، مبدأ و مقصد سفر، هزینه رفت‌وآمد، کد بلیت خریداری‌شده، هزینه سکونت، حمایت‌کنندگان از سفر و ... در اختیار عموم قرار گرفته است و مردم کانادا می‌توانند با مراجعه به سایت مجلس کشورشان، نماینده موردنظر خود را زیر ذره‌بین قرار دهند. همچنین در سایت مجلس گواتمالا هم بازه زمانی سفر، مقصد سفر، جزئیات سفر و ... قابلیت بهره‌برداری توسط عموم را دارد؛ اما در ایران چنین اطلاعاتی حتی در اختیار نمایندگان مجلس قرار نگرفته است.

انتظار می‌رود هیئت‌رئیسه مجلس هر چه سریع‌تر با شفاف کردن اطلاعات سفرهای خارجی نمایندگان مجلس، شرایط لازم برای نظارت عمومی بر این سفرها را فراهم کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۵۱۸۴۳۰۸:۰۹:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۳
اگر در آمدشان متعارف باشد این کار را نمی کنند
دوست۴۵۱۹۱۰۰۸:۳۷:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۳
تحقیق وتفحص از خانه مردم باید شروع شود.بعد خواهید دید نماینده ها چه خدمتی برای خود کردن. شما ها که از خود اختیاری ندارید فقط زورتان به مردم می رسد. لطفا به دنبال راه کاری برای حذف رانت واختلاسهای صورت گرفته باشید لطفا.... ما مردم از شما ها هیچ خیری ندیدیم.... باز بگم ..... هر کاری دلتان می خواهد بکنید.
ناشناس۴۵۲۲۸۴۱۱:۴۲:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۳
در خیلی از وزارتخانه ها این ماموریت های غیر ضرور از جیب بیت المال درحال اجراست بخصوص وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت بهداشت و نفت و.... امریکا فقط برای مردم عادی خوب نیست ولی برای سفر و ماموریت خانواده های ویژه خواران خوب است !
ناشناس۴۵۲۸۵۲۱۵:۲۸:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۳
اگر می خواهید واقعا جلوی فساد گرفته بشه باید لیست دارایی تمام نمایندگان و مدیران دولتی و و اعضای خانواده شان و میزان حقوقشان و از کجا اورده اند را در یک سایت اینترنتی بصورت 24 ساعته در اختیار مردم قرار بگیره و مردم دارایی این ها رصد کنند انوقت می شود فهمید چه کسانی خائن هستند و چه کسانی صادق
ناشناس۴۵۳۱۲۹۱۸:۲۰:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۳
در شرایط جنگ اقتصادی لیست همه مامورین به خارج از کشور باید مورد بررسی قرار گیرد
فریده۴۵۳۲۷۳۲۰:۰۹:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۳
این سفر ها از زمان احمدی نژاد مد شد که با 165 نفر عازم آمریکا جهت شرکت در سازمان ملل متحد گردید ضمنا جالب است حضرات دائما از بیت المال و این چیزا صحبت میکنند.
ناشناس۴۵۳۷۹۰۱۱:۲۸:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۴
نمایندگان فقط از خدا بترسند برای رفاه وکم کردن عذاب مردم چه کردید چگونه میتوانید مردم را راضی کنید دوباره پای صندوق های رای بیایند
ناشناس۴۵۵۵۹۸۱۶:۳۸:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۵
شفاف کردن فرآیندها مردم را مطالبه گر می‌کند و نماینده را به وادی توجه می‌کشاند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین