شریعتمداری: مقایسه واردات موز و دارو احساسات مردم را جریحه‌دار می‌کند/دلار ۴۲۰۰ تومانی تصمیم یک‎شبه نبود

گروه اقتصادی الف،   3970502093 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر صنعت با بیان این که مقایسه واردات موز و دارو احساسات مردم را جریحه دار می کند گفت: بنا به تصمیم دولت برای کنترل بازار ارز تنها شرکت های نمایندگی مجاز به واردات خودرو هستند.

شریعتمداری: مقایسه واردات موز و دارو احساسات مردم را جریحه‌دار می‌کند/دلار ۴۲۰۰ تومانی تصمیم یک‎شبه نبود

به گزارش تسنیم، محمد شریعتمداری وزیر صنعت در گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه در سال 92 با پیروزی دکتر روحانی در انتخابات با آنکه هیچ سیاست خاصی در حوزه اقتصاد به اجرا درنیامد قیمت دلار کاهش یافت خاطرنشان کرد: دلیل کاهش این قیمت پمپاژ امید در جامعه بود و ایجاد قطعیت در سیاست خارجی کشور رفته رفته انتظارات عقلایی مردم را به سمت مثبت جهت داد.

وی افزود: در دوره جدید ریاست جمهوری امریکا با تحت تاثیر قرار دادن قرارداد برجام، رئیس جمهور آمریکا به دنبال ایجاد عدم قطعیت در بازارهای مالی کشور بود و به همین دلیل بازار ارز دچار نوسان و التهاب شد.

شریعتمداری ادامه داد: در آن دوره عده‌ای اسکناس دلار را از بازار جمع می‌کردند و در سلیمانیه عراق عرضه کرده و بازار فیوچرز دلار شکل گرفته بود در آن برهه یعنی ابتدای فروردین سال جاری دولت تصمیم به مداخله در بازار گرفت و یک نرخ واحد برای دلار تعیین شد در آن زمان همه اقتصاددانان از چپ گرفته تا راست تصمیم دولت را تایید کردند و  مصادیق آن نیز موجود است. به گفته وزیر صنعت در ابتدای این تصمیم اگر اعلام می‌شد نرخ دلار 4200 تومانی تنها برای برخی از کالاهاست هیچ اثری در بازار نداشت اما وقتی دولت اعلام کرد دلار 4200 تومانی شامل تمامی کالاها می‌شود روند افزایش نرخ ارز متوقف شد.

به گفته شریعتمداری هر تصمیمی در حوزه اقتصاد باید با توجه به ظرف زمان و مکان آن نقد و بررسی شود در آن زمان ماشین دلار با سرعت در حال برخورد به دیوار بود و با تصمیم دولت جلوی این برخورد گرفته شد. شریعتمداری با بیان اینکه تصمیم دلار 4200 تومانی 24 ساعته گرفته نشده گفت: با ایجاد عدم قطعیت سیاسی از سوی آمریکا و احتمال استفاده از اسنپ‌بک در برجام استراتژی دولت نیز همزمان طراحی شد تا بازار ارز کشور کنترل شود مسئولیت طراحی این ماشین با بانک مرکزی بود و پایه و اساس آن تامین حداقل ارز از سوی دولت و حضور پرقدرت ارز بخش خصوصی در بازار ثانویه بود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تامین ارز 4200 تومانی برای واردات موز گفت: تنها 3.6 میلیون دلار برای واردات موز در نظر گرفته شده که این کالا به مصرف 80 میلیون ایرانی می‌رسد و عمدتا طبقات پایین و متوسط جامعه از آن استفاده می‌کنند و در واقع 3.6 میلیون دلار سهم بسیار کمی از انبوه کالاهای تامین شده مورد نیاز مردم با ارز دولتی دارد.

شریعتمداری با بیان اینکه تامین داروی بیماران خاص روی چشم دولت جای دارد گفت: مقایسه تامین ارز موز و دارو تنها احساسات مردم را جریحه‌دار می‌کند و گرهی از اقتصاد باز نمی‌کند.

وی افزود: باید ارز مورد نیاز تمام بیماران تامین شود و بانک مرکزی تمهید لازم را برای این موضوع داشته است.

وی در پاسخ به سوالی با این مضمون که چرا در سال 96 با وجود ا طلاع از ممنوعیت واردات خودرو در تیرماه آن سال یک وارد کننده خاص را از روند ممنوعیت خودرو معاف کرده‌اید گفت: در دی‌ماه سال 95 به دنبال احساس تقاضای مازاد ارز واردات خودرو از سوی اشخاص ممنوع اعلام شد دو گروه امکان واردات خودرو داشتند دسته اول شرکتهایی که نماینده کمپانی خارجی بوده و دسته دوم اشخاص حقیقی و شرکتهای غیرنمایندگی با تصمیم دولت در آن زمان تنها وارد کنندگان خاص که نمایندگی کمپانی خارجی راداشتند در آن سال مجاز به واردات خودرو شدند.

شریعتمداری با اشاره به اینکه توقف ثبت سفارش در تیرماه سال گذشته توسط وزیر وقت صنعت ( نعمت زاده ) آنهم به صورت دست خط غیرقانونی روی داد، اظهار داشت: آقای نعمت زاده در قالب نامه‌ای در 24 تیرماه 96 به خسروتاج نوشته است" با توجه به تصمیم گیری کمیسیون زیر بنایی هیات وزیران، شیوه واردات خودرو به صورت سی بی یو در شرف نهایی شدن است که ممکن است طول بکشد و این ممکن است منشا مسائلی شود که برخی به اطلاعات دسترسی پیدا کنند، از امروز ثبت سفارش انواع خودروهای سورای  به طور موقت متوقف شود."

وی در پاسخ به این پرسش که وزیر می تواند به صورت دست نویس این دستور را صادر کند؟، گفت: نه عملا غیر قانونی است. توقف ثبت سفارش مجوز مراجع بالاتر را می خواهد. به اعتقاد من اگر تمهیداتی برای نحوه باز پس گرفتن این درآمدها به کارگرفته نشود قطعاً این امر منجر به سود جویی عده ای خاص خواهد شد.

وزیر صنعت تصریح کرد: حتی نعمت زاده در نامه اخیر خود این تصمیم خود را درست دانسته و گفته است این کار را باید می کردم و کار خوبی بود. وی افزود: باید هر فردی که خودرو وارد می‌کند دارای خدمات پس از فروش باشد  تصمیم  ممنوعیت  واردات خودرو از سوی اشخاص در سال 95 در دوران وزارت آقای نعمت‌زاده و با امضای معاون اول رئیس جمهور اتخاذ شده است.

شریعتمداری با بیان اینکه در آن برهه واردات توسط شرکتهای غیرنمایندگی ممنوع شد، گفت: از همانجا برخی فسادها شکل گرفت و تعداد زیادی از وارد کنندگان ضرر کردند و این التهابات منجر به وارد شدن خسارات به مردم نیز شد. وی در خصوص نامه منتشر شده در آن برهه که به امضای وزیر صنعت رسیده گفت: مجموعه وارد کنندگان براساس قانون و جهت تعدیل قیمت خودروها نامه مذکور تهیه شد ضمنا اگر رانتی به وجود می‌آید سازمان امور مالیاتی حقوق برحق دولت را استیفا می‌کند. وی با بیان اینکه منظور از رسانه ای کردن نامه هایی که مهر آنی دارد عدم تعامل بین دستکاههای دولتی نیست، گفت: تحفظ در عدم انتشار به معنای عدم شفافیت نیست  و در وزارت صنعت تا زمانی که بندیه حضور دارم فساد را تحمل نخواهم کرد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه زمانی که به وزارت صنعت امدم از حراست خواسنتم تا تخلفات ثبت سفارش را پیگیری کند، گفت: برای دریافت اطلاعات اولیه از فسادهای رخ داده حتی جایزه نیز تعیین کردیم تا روند مبارزه با فساد به سرعت انجام شود.

وی با اشاره به مباحثی که اخیرا بین وی با وزیر ارتباطات ایجاد شده بود، گفت: من با اقای اذری جهرمی رفیق هستم و بین ما دعوا ایجاد نمیشود. اما لیست تامین ارز با تخصیص ارز تفاوت دارد و اگر مقداری تحمل میکردند به ایشان می‌گفتم"جواد جان لیست تخصیص با لیست تامین ارز تفاوت دارد"

شریعتمداری ادامه داد، ممکن است لیست تامین ارز با لیست تخصیص ارز تفاوت داشته باشد و وزیر ارتباطات باید لیست تامین ارز واردات موبایل را منتشر می کرد. به گفته وزیر صنعت، در تاریخ 12 دی ماه سال 95 اولین بخشنامه ممنوعیت واردات صادر شد که مربوط به زمان اقای نعمت زاده است.

وی گفت: در سال 95 اجرای طرحی مبنی بر توقف واردات خودرو از طریق اشخاص با کم و کاستی های بسیاری مواجه بود و در این موضوع برخی از روی این نمد کلاهی دوختند. این موضوع که قصد دور شدن از انحصار را داشت به تشدید این موضوع دامن زد و در نتیجه ما شاهد ایجاد رانت و فساد شدیم.

شریعتمداری تاکید کرد، متاسفانه نقطه ضعف این موضوع، مشخص نبودن تکلیف دستگاه ها و واردکنندگان بود که به یک جمع کوچکی محدود شد.البته این تصمیم در دوره وزارت بنده نبود و با مصوبه هیئت دولت و معاون اول ابلاغ شد.

وی افزود، علی الاصول ادستور  وزیر قبلی صنعت برای توقف واردات همه خودروها در تاریخ 24 تیر ماه غیر قانونی بوده و توقف ثبت سفارش خودرو باید از سوی مراجع بالاتر از وزارت صنعت به این وزارت خلانه ابلاغ میشد.

شریعتمداری گفت: نامه نگاری برای استیفای حقوق دولت از کسانی که در این مدت ثروتهای نجومی بدست اورده اند با اقای کرباسیان انجام شده تا مالیات ستانی به موقع و صحیبح از این افراد انجام شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۵۰۰۱۳۱۰:۰۷:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲
امروز در برنامه حالا خورشید صحبت کرد و من از توضیح ایشان راجع به تخلف واردات خودرو قانع شدم البته نامبرده کار بدیعی هم کرد و لیست مگو را همانجا منتشر کرد که باز هم میشه گفت قدم مثبتیه
ناشناس۴۵۰۰۱۶۱۰:۰۹:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲
شما از کی نگران احساسات مردم بودی؟؟؟؟!!!! هنگام ثبت سفارش خودرو و .....در زیرمجموعه. خود ،چنین نگرانی نداشتی؟؟؟!!!!!
ناشناس۴۵۰۰۱۸۱۰:۱۱:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲
شما بیشتر نگران احساسات لیست ارزبگیرانید والا تا حال لیست کامل را ارائه داده بودید!!!!
علی۴۵۰۰۳۱۱۰:۱۷:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲
حاج آقا اقلا موز بطور میانگین بدست اکثر مردم می‌رسد و دارا و ندار بیش و کم می‌توانند آن را تهیه و میل نمایند. شما بهتر است واردات خودرو های میلیاردی تان را که فقط مختص ژن برتر ها است با دارو مقایسه کنید.
رضا۴۵۰۰۵۶۱۰:۲۷:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲
من در تعجب هستم از این حرف چونکه تنامی اقتصاددانان از همان روز اول که اقای جهانگیری این سیاست را اعلام کرد متوجه بودند که اشتباه است و اعلام کردن و حتی در بعضی جاها هم مسخره کردن دلار جهانگیری یادتان هست اشتباه صد در صد و باید عاملان این سیاست از کار برکنار شوند و اگر قصور عمدی بوده محاکمه شوند
ناشناس۴۵۰۰۵۸۱۰:۲۸:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲
راستی میشه سفارش کنی یه بی ام دبلیو 730LI با دلار 4200 تومن به من بدهند ؟!!!
ناشناس۴۵۰۱۹۷۱۱:۲۲:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲
وی در پاسخ به سوالی در خصوص تامین ارز 4200 تومانی برای واردات موز گفت: تنها 3.6 میلیون دلار برای واردات موز در نظر گرفته شده که این کالا به مصرف 80 میلیون ایرانی می‌رسد و عمدتا طبقات پایین و متوسط جامعه از آن استفاده می‌کنند و در واقع 3.6 میلیون دلار سهم بسیار کمی از انبوه کالاهای تامین شده مورد نیاز مردم با ارز دولتی دارد. یک شوخی با آقای وزیر مگر ثروتمندان میوه چی می خورند؟ و معلوم هست از قیمت موز مستضعفین هم خبر ندارید؟ این میوه ها برای طبقات پایین و متوسط جامعه دیگه جز آرزو ها قرار گرفت!
ناشناس۴۵۰۲۲۶۱۱:۳۹:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲
موز که وارد کننده اش که فامیل بوده
علی 671۴۵۰۲۳۳۱۱:۴۰:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲
قشنگ وعلنی دارد ماست مالی و توجیه شرعی می کند که همه معصومیم و اگر خطایی بود ه .دیگری انجام داده .تمام کار های مملکت همین جوری است که مردم فقیر و گرسنه و بدبخت شدند با این وزرا نالایق
کوروش۴۵۰۳۵۲۱۲:۳۶:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲
نمیدونم چرا آقای رشیدپور از وزیر سوال نکرد شما که این فساد را کشف کرده بودید و آگاه به التهاب بازار خودرو در آن مقطع بودید و ادعا میکنید که داشتید با اون مبارزه میکردید، چطور میشه که قانون افزایش دوبرابری تعرفه خودرو را تصویب میکنید و با این کار سود بیشتری به جیب این متخلف ها واریز میکنید؟! چطور میشه که طرح دو فوریتی مجلس برای اصلاح اون که جناب دکتر پارسایی نماینده محترم شیراز پیگیرش بود و در برنامه حالا خورشید با ایشون مصاحبه شد مسکوت میمونه و به بایگانی سپرده میشه؟!
ناشناس۴۵۰۴۴۰۱۳:۰۹:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲
اطلاعات غلط بمردم ندهید بیجهت به جو نارضایتی دامن نزنید بخش عظیم ار ارز تخصیص یافته مواد اولیه همان صنایعی استکه صادراتشان همچون خونی است در شریان اقتصاد کشور 20 ملیارد صادراب پتروشیمی بیش از یک ملیارد کاتالیزور نیاز دارد همینطور فولاد که به فرو آلیاژ نیاز دارد اینها گوشه ای از نیاز وارداتی ماست واردات و فروش داخلی اش حساب و کتاب دارد هیچ وارد کننده حرفه ای دست به تخلف نمیزند که خود کشی است چون حسابرسی اش کار یک دقیقه است .
ناشناس۴۵۰۵۳۲۱۳:۵۳:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۲
فرض کن تو مالیت گرفتی، خوب تو A تومان بدست می آوری، او هم ثروت نجومی منهای A تومان بدست می آورد، تکلیف مردم بدبخت چیست، هم آن ثروت نجومی و هم آن A تومان سرکار از جیب مردم بدبخت رفته!! امسال مردم از پارسال بدبخت تر شده اند و شما حاصل آن را در تقسیم دست آورد بین خودتان و ثروتمندان به معنای عدالت می بینید؟!!! بدنه حکومت دهه هاست در ما حصل رانت و فساد شریک است، به فرض نامش را مالیات بگذارید، برای من حقوق بگیری که 8 سال است فقط و فقط درآمدم کم شده و در نهایت حقوق 1000 دلاری دوران کارمند کارشناسی 8 سال پیش ام شده 700 دلار کارمند کارشناسی ارشد امثالم، 8 سال عمر و تجربه ام شده دود، به جهنم که شما مالیات می گیری! هنر می کنی! تو مالیاتت بیشتر، ثروتمند ثروتش بیشتر،
شاهرخ۴۵۰۶۱۸۱۴:۲۷:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲
خوشم میاد اصلا به روی خودش نمیاره..... حضور خودش با این همه بی کفایتی به مراتب بیشتر از موز و میوه جات احساسات مردم رو جریحه دار کرده
نعمت الله حوکارنامیوندی۴۵۰۷۱۲۱۵:۰۸:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲
تاریخ باید با امثال شما که خودرا مدعی و تیوریسین وعقل کل اصلاحات میداند فرصتی برای بروز ناکارامدی خودتان می داد.امیدوارم درحافظه مردم بماند.
ناشناس۴۵۰۷۷۶۱۵:۳۷:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲
البته این که گفته اند دلار 4200 تومن تصمیم یک شبه نبود یک روی دیگر هم دارد و آن این است که پس دولت از همان موقع که مشکلات ارزی شروع شده یک همچین گزینه ای را روی میز داشته است و چه بسا رانت اطلاعاتی که اطرافیان آقایان داشته اند (و احتمالا برای خرید ارز به بازار حمله کرده اند) در تشدید التهاب بازار ارز بی تاثیر نبوده و از طرف دیگر چه بسا دولت برای رسیدن به همین دلار 4200 تومان برنامه ریزی کرده باشد اما بعداً کنترل از دستش خارج شده و همین شده که می بینیم. الله علیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین