رفورمیست‌ها و تأملی بر بازنمایی موضوع سپنتا نیکنام

محمدرضا حبیبی،   3970502062 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
رفورمیست‌ها و تأملی بر بازنمایی موضوع سپنتا نیکنام

گروه سیاسی الف - مجمع تشخیص مصلحت بالاخره به ماجرای سپنتا نیکنام پایان داد و زمینه برای حضور اقلیت‌های مذهبی در انتخابات آتی فراهم شد. غرض این سطور پاسخ به این سؤالات نیست که آیا این رأی به لحاظ فقهی صحیح بوده است یا خیر؟ آیا دوباره حقیقت فدای مصلحت شد یا مصلحت حاکم بر حقیقت؟ زیرا حقیقت این است که ما با اختاپوس رسانه‌ای مواجه هستیم که اساساً نه اصل سؤال و نه هر جواب شما و نه اصلی و فرعی بودن قضایا، حتی در شرایطی که کشور با معضلات اقتصادی مواجه و دغدغه‌های اقتصادی در صدر مطالبات قرار دار د برایش مسئله نیست.

این جریان که به‌شدت در فضای مجازی فعال است به تمام موضوعاتی که استعداد تبدیل‌شدن به خوراک تبلیغاتی - رسانه‌ای برای کشیدن پنجه و خراش بر جمهوری اسلامی داشته باشد به چشم فرصت می‌نگرد. فرقی ندارد قضیه خوزستان باشد یا خرمشهر و کازرون، برخورد زن مأمور پلیس با زن بی‌حجاب در پارکی در تهران و اسیدپاشی در اصفهان باشد یا ماجرای کشف حجاب برخی زنان (موسوم به دختران خیابان انقلاب) و تطهیر قاتلی به نام محمد ثلاث و یا حتی مورد اخیر سپنتا نیکنام و غیره.

اگر گفته‌اند که رسانه‌ها در دنیای مدرن برخلاف تصور غالب و همگانی بازتاب‌دهنده واقعیات نیستند بلکه سازنده واقعیت‌اند به این دلیل است که اساساً در دنیای مدرن رسانه‌ها رویدادها را بر اساس نظام بینشی که پشتوانه آن رسانه است روایت می‌کنند.

در این صورت در سطح کلان دیگر بحث بر سر این نیست که آیا روایت صدا و سیما از واقعیت درست است یا bbc یا حتی روزنامه کیهان و شرق و اعتماد، بلکه آنچه مهم است نسبتی است که این رسانه‌ها بین خود و انقلاب اسلامی و ساختارهای حقوقی برآمده از آن تعریف می‌کنند.

تنها در صورتی می‌توان مواضع یک جریان رسانه‌ای اعم از تائید، نفی و یا سکوت نسبت به یک رویداد رسانه‌ای را مورد قضاوت قرار داد که نسبت معرفتی آن به لحاظ قرب و بعدی که با انقلاب اسلامی دارد و یا تأثیری که در تضعیف و تحکیم آن دارد مورد ملاحظه و تعمق قرار گیرد و الا هیچ‌گاه جدال بر سر تک‌تک مصادیق عملکرد رسانه‌ای و اظهار موافقت و مخالفت عملاً نه ممکن است و نه مقدور.

در واقع قضاوت یک متن و رویداد رسانه‌ای تا سطح مبانی و عقبه ایدئولوژیک آن گفتمانی که قدرت سیاسی بر آن اتکا دارد پیش خواهد رفت و چنانچه این پیشینه ایدئولوژیکی که هر رسانه از آن تغذیه می‌کند واضح نشود نمی‌توان قضاوت صحیحی در مورد علت و چرایی تفاوت بین ضریب های متفاوتی که رسانه‌ها به یک موضوع واحد می‌دهند پی برد.

اینک به‌راحتی می‌توان به علت و چرایی همپوشانی و همسویی بسیار زیاد رسانه‌ای شبکه همکار غرب در خصوص برجسته شدن و انتخاب موضوع، نوع پرداخت رسانه‌ای به آن و نتایج مأخوذ و مشابه آن با شبکه‌های معاند خارجی پی برد.
در قضیه سپنتا خط نوک پیکان تخریبی این رسانه‌ها متوجه شورای نگهبان بود زیرا به‌خوبی به جایگاه، نقش و کارکرد شورای نگهبان در حفظ ماهیت انقلابی نظام و جلوگیری از ورود عناصر آلوده به ساختار قدرت برای به انحراف کشاندن آن واقف‌اند.

به همین دلیل است که در طول تمام سال‌های بعد از اصلاحات به‌صورت هم‌زمان آیت‌الله جنتی به دلیل سابقه طولانی وی در کسوت ریاست این نهاد و به‌عنوان نماد شورای نگهبان، در مقاطع مختلف و به دلایل متفاوت دستمایه تخریب، هجو، جوک سازی شبکه رسانه‌ای غرب‌گرا در داخل و رسانه‌ای خارجی واقع‌شده است.

به‌عنوان‌مثال نقد و داغ این روزها، و برای اثبات این گزاره کافی است به روایت رسانه‌ای روزنامه‌های اصلاح‌طلب در چینش عکس آیت‌الله جنتی با موضوع رأی مجمع تشخیص مصلحت نظام دقت کنید. عکسی که در کنار تیترهای رسانه‌های مزبور به‌خوبی می‌تواند پرده از نوع نگاه و نگرش جریان مزبور به جایگاه شورای نگهبان بردارد.

از منظر این خط رسانه‌ای، اساساً سپنتا به‌عنوان شخص موضوعیت ندارد بلکه طریقتی دارد و قطع‌نظر از شخص او، مادامی‌که بتواند محملی شود برای تضعیف گلوگاهی که از دید آن‌ها مانع جدی استحاله و رفورم جمهوری اسلامی، برای پیشبرد گفتمان رفورمیستی آن‌هاست حائز اهمیت واقع و ضریب رسانه‌ای می‌گیرد.

عدم صداقت این جریان آنجا ظاهر می‌شود که در فردای اعلام نظر منفی شورای نگهبان، غرب و شبکه رسانه‌ای همکار آن، این موضوع را مستمسکی برای هجمه و تردید به جمهوری اسلامی در خصوص اعتقاد به نقش و جایگاه مردم قرار دادند اما رأی مثبت مجمع تشخیص، نه‌تنها هیچ‌گاه دستمایه این اثبات و التزام قرار نمی‌گیرد بلکه برای پرهیز از سنگین شدن کفه مردم‌سالاری دینی به ضرر جمهوریت سکولار محمل هیچ تمجیدی از انقلاب و امام راحل برای بنیان‌گذاری و معماری چنین ساختاری نیز واقع نمی‌گردد.

اگر مشاهده می‌کنیم که امروز مجمع تشخیص، موضوع خط تخریب این جریان قرار نمی‌گیرد به این دلیل است که به‌زعم پندار غلط خویش خروجی نظر مجمع را مطلوب طبع خود می‌پندارند و حال‌آنکه در حقیقت و از منظر معتقدین به گفتمان انقلاب اسلامی، چه رأی سلبی شورای نگهبان و چه رأی مثبت مجمع هر دو به اعتبار اینکه برآمده از میراث ماندگار امام راحل و ساختارهای قانونی جمهوری اسلامی و مبتنی بر نظام بومی و فراروایت غرب هستند واجد ارج یکسانی هستند برخلاف رفورمیست هایی که با نگاه ابزاری و دیده نومن ببعض ونکفر ببعض به این نهادها می‌نگرند.

از این نظر رأی مجمع تشخیص مصلحت نظام قبل از اینکه رأی به سپنتا نیکنام باشد به جمهوری اسلامی و کارآمدی ساختارهای قانونی آن بود. راهی که عده‌ای در سال ۸۸ نخواستند آن را بپیمایند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۴۹۸۷۷۰۹:۰۱:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲
بسیاری از این موضوعات اجتماعی مثل سپنتا و یا حضور زنان در ورزشگاه و...به راحتی قابل حله و همه در فضای ارام ، دنبال حل موضوع هستند...اما طیف تندرو اصلاح طلب که در زمینه اقتصاد و کارامدی دستاوردی ندارد ، این موضوعات اجتماعی را سیاسی می کنند تا با همکاری شبکه های فارسی زبان همکار خود ، از دیگران هیولا بسازند و سبد رای خود را پر کنند... مثلا موضوع سپنتا حل شد ، اینا باز شروع کردن به بازنشر یک تصویر جعلی و کوبیدن جنتی تا همچنان این موضوع تیتر بماند.. یا مثلا زنان در ورزشگاه حاضر شدند، اتفاقی نیفتاد..این رسانه ها در حین تماشای بازی ،در کانال هاشون شایعه می کردند پلیس مانع شد ، یا فرداش تیتر زدند: مشتی بر دهان دلواپسان اشک تندروها در امد تا طرف مقابل را تحریک کنند تا علیه حضور زنان موضع بگیرد.. نان این طیف از اصلاح طلبان در ۲ قطبی است..علت مخالفتشان با فیلتر تلگرام هم همین است چون به کانال های خارجی حامی خود برای ایجاد بستر ۲ قطبی سازی نیاز مبرم دارد..
ناشناس۴۵۰۵۸۷۱۴:۱۳:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲
خسته نشدی از این تحلیل های تکراری بابا یه چیز جدید بگو‌دانشمند
ناشناس۴۴۹۸۷۹۰۹:۰۲:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲
متن فاقد هرگونه گفتمان منطقی است.
ناشناس۴۴۹۸۹۱۰۹:۰۷:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲
چرا اسمون ریسمون میکنید ؟ چرا مرد ومرودنه نمیگید شورای نگهبان اشتباه کرد! ایا اعتراف به اشتباه اینقدر سخته؟؟!!یکسال ونیم وقت گذاشته شد این همه هزینه شد وبرگشتیم سر پله اول.حالا می فهمیم چرا دائم در جامیزنیم وچرا مشکلاتمون حل نمیشه.امیدوارم منتشر کنید چون حاوی توهین وافترا نبودِ
ناشناس۴۴۹۸۹۶۰۹:۰۸:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲
تحلیل امروز از تحلیل دیروز بدتر است...... انتقاد از عملکرد فلان نهاد چیزی نیست که تحت تاثیر رسانه خارجی باشد. از بس که این عملکرد عیان است طی این سالها صدای دلسوزان داخل را هم درآورده..... به رسانه خارجی چکار داریم....خودمان را باید اصلاح کنیم و عیوبمان را رفع.
ناشناس۴۴۹۹۰۳۰۹:۱۰:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲
متن کاملا" مغرضانه است. در کلام اول: جمهوری اسلامی مدعیست حکومتیست جایگزین حکومت امام علی، کسی که فرمود وقتی در حکومت اسلام خلخال از پای زن یهودی برآورند، جای دارد که مرد مسلمان دق کند و بمیرد (نقل به مضمون). پس احقاق حق باید بزرگترین دغدغه حکومت باشد. فرموده اید: "زیرا حقیقت این است که ما با اختاپوس رسانه‌ای مواجه هستیم که اساساً نه اصل سؤال و نه هر جواب شما و نه اصلی و فرعی بودن قضایا، حتی در شرایطی که کشور با معضلات اقتصادی مواجه و دغدغه‌های اقتصادی در صدر مطالبات قرار دار د برایش مسئله نیست." اینکه دغدغه های اقتصادی مردم و جامعه فزونی دارد درست است، اما این دلیل نمیشود که سایر مطالبات و مشکلات سیستم بدون پیگیری بمانند. هر مشکلی در جای خود بایستی طرح و پیگیری شود. کجای دنیا مسائل و مشکلات را به ترتیب و بدون توازی پیگیری می کنند؟! در خصوص ماجرای سپنتا: عدم ورود وی به شورای یزد، نتیجه تصمیم شورای نگهبان نبود، چرا که شورای نگهبان نقشی در صلاحیت کاندیداهای شورای شهر ندارد، بلکه خواسته و نظر آقای جنتی بود. ضمن اینکه دوره قبل این شخص در شورا بوده! پس اگر نظر جدید آقای جنتی درست هم میبود، می بایستی ایشان به دلیل تاخیر خسران احتمالی در این تصمیم که باعث شده بوده تا یک زرتشتی یک دوره قبل در شورای شهر می بوده، عذر خواهی میکرد.
ناشناس۴۴۹۹۲۱۰۹:۱۷:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲
اسید پاشی در اصفهان کاملا حقیقت داشت و عدم پیگیری صحیح و موثر این قضیه نیز کاملا مشهود است ، این موارد رو فدای اغراض سیاسی نکنیم چرا که حق الناس است ، اگر وابستگان به شما مورد اسید پاشی قرار میگرفتند آیا به همین گونه یرخورد میکردید؟
ناشناس۴۴۹۹۳۷۰۹:۲۴:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲
از گفتمان «بزن و برقص» انتظار داری انصاف دربیاد؟
ناشناس۴۵۰۵۳۸۱۳:۵۵:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲
اینایی که منفی دادند یعنی معتقدند با بزن و برقص منطق در میاد؟
مودی۴۴۹۹۴۳۰۹:۳۰:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲
از نویسنده محترم این مقاله کوتاه متشکرم که به نکته مهم و ظریفی در خصوص رسانه ها اشاره کردند که از فرط بدیهی بودن عمدتا مورد غفلت قرار میگیرد. اینکه پشتوانه و عقبه فکری و فرهنگی و حتی مالی هر رسانه در نهایت به کجا میرسد و از چه آبشخوری تامین میشود. این یک نکته بسیار منطقی و بدیهی ست که نوع نگاه رسانه ها به سوژه ها قطعا و دقیقا و بدون شک برگرفته از آن پشتوانه و آبشخور فکری و فرهنگی و اقتصادی آن است . حتی اگر تیتر دو نشریه ی کاملا متفاوت و حتی متضاد به لحاظ فکری و فرهنگی در خصوص یک موضوع دقیقا یکسان باشد ولی قطعا هدف و جهت گیری ها تفاوت خود را دارند.
صمصام۴۴۹۹۷۵۰۹:۴۴:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲
جناب حبیبی لطفا مغلطه نفرمایید شما دارید اصل حقیقت رو در زیر این کلمات پنهان میکنید .این اصطلاح " اختاپوس رسانه ای" را هم دیگر به کار نبرید حقیقت عیان تر از ان چیزی است که تصور میشود به موضوعاتی که نام بردید یکبار خوب فکر کنید : قضیه خوزستان یا خرمشهر و کازرون، برخورد زن مأمور پلیس با زن بی‌حجاب در پارکی در تهران و اسیدپاشی در اصفهان باشد یا ماجرای کشف حجاب برخی زنان (موسوم به دختران خیابان انقلاب) و تطهیر قاتلی به نام محمد ثلاث و یا حتی مورد اخیر سپنتا نیکنام و غیره. بله همه این موضوعات خوراک تبلیغاتی هستند اما این خوراک را کدام شخص ونهاد اماده میکند ؟؟ چرا کتمان حقیقت میکنید ؟؟؟ شورای محترم نگهبان نزدیک به 9ماه به دلایلی کاملا غیر مستدل وبی اساس با جلوگیری از ورود یک عضو غیر مسلمان شورای شهر یک خوراک مناسب برای دستگاه رسانه ای ضد ایرانی فراهم کرد در صورتی که در این مسئله نه کمبود قانونی داشتیم و نه اساسا ورود غیر مسلمانان در امور تصمیم گیری عاملی برای تسلط بر مسلمانان است در حالی که اگر کمی درایت و تدبیر وجود داشت کشور به مدت 9 ماه و شخص اقای جنتی نیز مورد هجمه قرار نمیگرفت سایر موضوعات به همین صورت است نکته دیگر : وقتی نهادی دیگر به نام مجمع تشخیص مصلحت نظام وظیفه قانونی خود رادر باره موضوع آقای نیکنام درست انجام میدهد آیا باید مورد تخریب قرار بگیرد؟؟
ناشناس۴۴۹۹۹۶۰۹:۵۶:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲
نویسنده محترم دیگه نمی تونی با این بازی اصلاح طلب اصول گرا من یکی رو سر کار بذاری.من چه ساده بودم که فکر میکردم اصلاح طلبی چیزی غیر از اصولگرایی هست . من یکی که از هر اصلاحی ما امید هستم و از هرکسی که ندای اصلاح میده
ناشناس۴۵۰۰۰۹۱۰:۰۵:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲
یعنی شمااصولگراها واقعیت ها را اینجور وارونه می فهمید یا فقط ادای دین حزبی هست؟ مساله این هست که کشوری به نام ایران هست که شهروندانی غیر مسلمان دارن و اونا هم حقوق برابری با هر ایرانی دیگری دارند و شورای نگهبان که باید حافظ قانون اساسی باشد بر خلاف قانون اساسی خق این هموطنان را میخواست ضایع کند
ناشناس۴۵۰۰۱۵۱۰:۰۷:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲
چرا در کشور ما بجای اعتراف به اشتباه همیشه سعی میکنند اونو توجیه کنند؟
ناشناس۴۵۰۰۴۴۱۰:۲۲:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲
من دیگه به اصلاحات چیا اعتمادی ندارم چون مردم را فراموش کردند و فقط دنبال منافع خوشانند
ناشناس۴۵۰۰۴۶۱۰:۲۴:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲
يعنى به نظر جنابعالى مسايلى مانند حقوق أقليت ها ، اسيدپاشى در اصفهان ، حجاب خانم ها و از اين قبيل بايد به بهانه موضوعات جارى به فراموشى سپرده شود. چون ما مسائل مهم تر داريم ما چهل سال است هم با امريكا مسئله داريم هم مسائل اقتصادى داريم هم مسئله پول ملى و حالا كه محيط زيست و كم ابى هم اضافه شده است. نميتوانيم كه مسائل اجتماعى را بر خلاف نظر شما اهميتشان كمتر از مسائل اخيرالذكر نيست به حال خود رها كنيم.
ناشناس۴۵۰۰۸۳۱۰:۳۸:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲
اینم شده سلبریتی جدید وسط این اوضاع
ناشناس۴۵۰۱۱۸۱۰:۵۳:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲
اصل هر حکومت بر پایه انتخاب مردمه همانطور که حضرت علی علیه السلام 25سال خانه نشست ایا حضرت نمیتونستن قیام کنن قدرت داشتن و ولایت از طرف خدا و رسولش چرا نخواستن اقای نیک نام توسط مردم انتخاب شد با چه حقی به نظر مردم احترام نمیزارن رسانه ها موظب به روشنگری هستن همین خطوط قرمزها و ترس باعث شده این همه فساد تو مملکت که دم از عدالت علی میزنه ریشه بزنه هرچی در جای خود باید اطلاع رسانی بشه مردم ولی نعمت هستن مسولین نوکر مردم اقایون با نام ائمه اطهار بانک تاسیس میکنن اختلاس و دزدی بهتر نیست نام یزید و شمر بزارن رو بانکها اقاا سخنرانی و همایش درد مردم و دوا نمیکنه کار تلاش خدمت صادقانه مرگ یه بار شیون یه بار واسه همیشه ریشه فساد و رانت و اقازاده ها رو خشک کنید
ناشناس۴۵۰۱۹۸۱۱:۲۳:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲
"زیرا به‌خوبی به جایگاه، نقش و کارکرد شورای نگهبان در حفظ ماهیت انقلابی نظام و جلوگیری از ورود عناصر آلوده به ساختار قدرت برای به انحراف کشاندن آن واقف‌اند." اينرو بر چه معيار و متري ميگيد؟؟؟ آيا مردم مهم نيستند؟؟؟ آيا اگر شوراي نگهبان مخالف نظر مردم اعمال كرد جايي هست كه حق مردم را از شوراي نگهبان بگيرد؟؟
ناشناس۴۵۰۲۱۸۱۱:۳۳:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲
جناب نویسنده می فرمایند اخلاقیات و حقیقت نسبی است؟؟؟!!!! یعنی اگر کار خلافی در داخل کشور انجام شد و رسانه ای آن را منتشر کرد حتما دشمن است؟؟!!! جل الخالق!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین