ابعاد یک ماجرای بسیار افتخارآمیز

محسن مهدیان،   3970501040 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
ابعاد یک ماجرای بسیار افتخارآمیز

سپنتا نیکنام به حکم مجمع تشخیص مصلحت نظام به شورای شهر یزد بازگشت. بعد از ماه‌ها کشمکش میان مجلس و شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت، منع حضور یک زرتشتی در شورای شهر یزد را خلاف مصلحت تشخیص دادند.

ابعاد ماجرا بسیار افتخارآمیز است. فرضیه تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام براساس تشخیص مصالح عمومی است. اما این‌بار تشخیص مصلحت ابعاد قابل تاملی به خود گرفته است. مساله سپنتا نیکنام، بیش از آنکه مساله فرد باشد مساله افکار عمومی است. مصلحت کشور بیش از آنکه روی ورود یک زرتشتی به شورای شهر قرار گیرد بر فهم و ادراک جامعه رفته است. 

شورای نگهبان بنا به حکم حضرت امام(ره) ورود اقلیت‌ها به شورای شهر را خلاف موازین شرع دانستند. اما مجمع این حکم را خلاف مصلحت تشخیص داد. حال سؤال اینجاست که چه چیز تغییر کرده است و چه اتفاقی افتاده که این حکم تغییر کرده است؟

یک وقت مصالح مردم و کشور در زندگی و معیشت و حفظ نظام ایجاب می‌کند که حکم حکومتی صادر شود. مثل اینکه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که دولت ایران در اختلاف خود با کشورها به یک دادگاه بین‌المللی رجوع کند که شورای نگهبان آنرا به خاطر مغایرت با احکام اولیه و قاعده نفی سبیل رد می‌کند. آنگاه حضرت امام در پاسخ رییس مجلس و برای دفاع از حقوق حقه مردم اعتراض می‌کنند که اگر اعضای شورای نگهبان می‌خواهند این‌طور جواب بدهند، بگویند ما جمهوری اسلامی را تعطیل کنیم. اما یک‌بار مساله متفاوت از موضوعات اقتصادی و معیشتی مردم است.

مساله حقوق اقلیت‌ها نیز صرفا نیست، چون اتفاق جدیدی نیافتاده که بخواهد حکم امام تغییر کند. پس اینجا چه موضوع جدیدی ایجاد شده است که مجمع تشخیص مصلحت حکم به مصلحت داده و حق اقلیت‌ها را در شورای شهر مشروع دانسته است؟ نکته افتخارآمیز ماجرا اینجاست؛ این‌بار حکم مصلحت روی اهمیت و ارزش افکار عمومی رفته است.

انتظار افکار عمومی این‌است که زرتشتی نیز می‌تواند در شورای شهر حاضر باشد، پس به حکم حرمت جامعه و مردم‌سالاری دینی، مصلحت ایجاب می‌کند که حکم اولیه تغییر کند. 

به‌عنوان مثال سؤال افکار عمومی بعد از تصمیم شورای نگهبان این بود که چطور می‌شود در مجلس شورای اسلامی اقلیت‌های مذهبی حضور داشته باشند و با یک رأی بتوانند یک وزیر را جابه‌جا کنند یا یک تصمیم کلیدی برای نظام اتخاذ کنند اما در شورای شهر و مسائل شهری و روستایی نتوانند مشارکت کنند؟ اینجا بود که پاسخی نداشتیم.  مصلحت روی افکار عمومی قرار گرفته است و این مساله از جهت اهمیت نظام برای فهم و مطالبه مردم بسیار اهمیت دارد. 

این دست احکام حکومتی در زمان معصوم نیز سابقه داشته است. حضرت امیر وقتی در کوفه مردم را از خواندن نماز مستحبی به جماعت نهی کرد، با اعتراض مردمی مواجه شد که فریاد می‌زدند واعمرا واعمرا ... و اینجا بود که به امام حسن(ع) دستور داد به مردم بگویند نماز مستحبی را می‌توانند به جماعت بخوانند.

اینجاست که جمله حضرت امام یادآور می‌شود که مصلحت نظام، امور مهمه‌ای است که گاهی غفلت از آن موجب شکست اسلام عزیز می‌گردد. اینجاست که اهمیت آن توصیه حضرت امام به طلاب روشن می‌شود که «‌باید برای مردم این قضیه ساده را روشن کنند که در اسلام، مصلحت نظام از مسائلی است که مقدم بر هر چیز است و همه باید ‌تابع آن باشیم.»

کاش قدر بدانیم.
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۴۷۰۱۵۱۰:۱۲:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱
بايد مسلمان بشه ولا غير
ناشناس۴۴۷۲۴۶۱۱:۳۷:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱
آپارتاید?
ناشناس۴۴۷۴۲۹۱۲:۳۶:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱
اما همه ما قبل از اسلام ایرانی هستیم
ناشناس۴۴۸۵۸۲۱۵:۵۵:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۱
مگر چه ارادی داره اگر ایشان با طرحی موافق باشند و دو نفر دیگر هم موافق باشند، رای اکثریت مسلمان تایید شده و اگر ایشان مخالف باشند و دو نفر دیگر هم مخالف باشند باز هم رای اکثریت مسلمان تایید شده
صادق۴۴۷۰۳۷۱۰:۱۷:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱
عجب توجیهی!
ناشناس۴۴۷۴۳۱۱۲:۳۶:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۱
ایرادش چیه
ناشناس۴۴۷۴۴۴۱۲:۴۰:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱
هر جور بنویسه تو ایراد می گیرد اگر دست هم توی عسل کنند و به تو بدهند بازهم ایراد میگری این خصلت ما ایرانی ها است
ناشناس۴۴۷۰۳۸۱۰:۱۷:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱
مشکالات اصلی مردم را به حاشیه نبرید با این حرکات
ناشناس۴۴۷۷۸۹۱۴:۲۲:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱
اینها ریشه ی مشکلات امروزن ک باید سالها پیش حل میشدند
ناشناس۴۴۹۰۴۷۱۸:۴۱:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱
ریشه مشکلات اقتصادی همین مسائله که باعث غیرخودی شدن بخش زیادی از مردم شده و باعث خروج فساد گسترده با محدود شدن اقتصاد برای خودیها شده. همینطور همین مسائل باعث فرار مغزها شدن. خیلی از تنشهای ما با دنیا هم به خاطر همین مسائله.
ناشناس۴۴۷۰۶۲۱۰:۲۹:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱
کمی فکر کنید. آیا منظور از اقلیت تنها اقلیت های مذهبی و قومی و سیاسی است یا نوع دیگری از اقلیت هم در کشور وجود دارد که شما جز در مواقعی که بخواهید به آنان توهین کنید نامی از آنان نمی برید؟
ناشناس۴۴۷۰۶۹۱۰:۳۲:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱
مشکل کشور حل شد واقعا متاسفم به اصلاح طلبان اعتمادکردم
ناشناس۴۴۷۲۶۰۱۱:۴۱:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱
چه ربطی به اصلاح‌طلبان داره؟ مشکل را اصولگرایان درست کردند که شکایت کردند و شورای نگهبان هم تأیید کرد. البته الان دیگه هیچکدام از جناح‌ها را قبول ندارم.
ناشناس۴۴۷۴۴۶۱۲:۴۱:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱
چی میگی اتفاقا بازی اصلاح طلبا بود
ناشناس۴۴۷۷۴۷۱۴:۱۰:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱
خواب بودی خیر باشه!!
ناشناس۴۴۷۴۳۲۱۲:۳۷:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱
این رو از برگه رای و دولت بپرس نه مجمع تشخیص....
ناشناس۴۴۷۴۳۹۱۲:۳۸:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱
اصلاح طلبان همیشه همینطوریند سال 81 و 80 رو به خاطر دارید
ناشناس۴۴۷۱۱۵۱۰:۵۰:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱
بعد یکسال و خورده ای کش دادن موضوع به این روشنی کجا جای افتخار دارد؟
ناشناس۴۴۷۳۱۵۱۲:۰۳:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱
یک حق بدیهی از ملت سلب می شود ، بعد یکسال با کلی صرف انرژی و ابروی کشور به ملت عودت داده می شود و ما افتخار می کنیم!!!!!!!
ناشناس۴۴۷۴۳۴۱۲:۳۸:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱
افتخار ندراه!!!!!!!!!! تو دیگه کی هستی
ناشناس۴۴۷۷۹۳۱۴:۲۳:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱
موقعی افتخار داشت که ایشون با رای مردم وارد شورا بشن نه با مصلحت اندیشی نظام
ناشناس۴۴۷۱۱۶۱۰:۵۱:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱
یک حق زایل شده ای به حق دار برگشته. چه چیز را قدر بدانیم. فراموش کرده اید قضیه مینو خالقی را که سخنگوی شورای نگهبان هفته پیش اعتراف کرد که اشتباه کر ده اند. کاش الف منتشر کنید و بخوانید و تنها به قاضی نروید. که راضی برگردید
ناشناس۴۴۷۱۴۳۱۱:۰۱:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱
"انتظار افکار عمومی این‌است که زرتشتی نیز می‌تواند در شورای شهر حاضر باشد، پس به حکم حرمت جامعه و مردم‌سالاری دینی، مصلحت ایجاب می‌کند که حکم اولیه تغییر کند. " کدوم حکم اولیه؟؟ سپنتا دوره قبل عضو شورا بوده ، بر اساس کدوم قانون؟ اون میشه حکم اولیه
ناشناس۴۴۷۱۵۸۱۱:۰۵:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱
اگر دید ما این باشد که هر انسان به عنوان اشرف مخلوقات، دارای ارزش منحصر به فردی است، به خود اجازه نمی دهیم که یک هموطن را به خاطر اعتقاد دینی اش از حقوق اجتماعی محروم کنیم.
ناشناس۴۴۸۵۰۱۱۵:۴۲:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱
با این مورد کاری ندارم حرفم کلی است: همه انسانها دارای ارزش منحصر به فرد هستند اما هر ارزشی متناسب با هر منصب و مسئولیتی نیست برخی امور ارزشهای خاص نیاز دارد.
علیرضا۴۴۷۱۷۳۱۱:۱۰:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱
هیاهوی بسیار برای هیچ
ناشناس۴۴۷۲۴۰۱۱:۳۴:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱
افتخار؟ حاجی بیدار شو قرن بیست‌و یکمه شهردار لندن مسلمونه
ناشناس۴۴۸۵۹۱۱۵:۵۶:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱
: ) آره شهردارشون مسلمونه فلذا هر روز تو یمن مسلمون ها رو قتل عام میکنن بزرگ شو دوست عزیز
سورنا۴۴۷۲۶۳۱۱:۴۲:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱
بله . اعاده حق قانونی یک شهروند چقدر افتخار دارد واقعا در این مملکت. قانونی که در دهه 70 توسط شورای نگهبان منطبق با شرع اعلام شده بود 25 سال بعد مخالف شرع اعلام می شود. و بعد مجبور می شوند از مسیر دیگری تناقض به وجود امده را حل کنند. چقد افتخار دارد این موضوع واقعا. ضمنا در چهل سال گذشته اولین بار است که می شنویم در اسلام افکار عمومی هم محلی از اعراب دارد.
ناشناس۴۴۷۲۸۴۱۱:۵۰:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱
اقلیتها هم حق و حقوقی دارند که باید رعایت بشه از دیوان عدالت هم متشکریم چون جلوی یک تبلیغات بزرگ و جنجالی دشمنان رو کرفتند همیشه باید کلان نگر باشیم تا خرد نگر درایت وتعقل کافی دیوان رو نشون دادند و هرکسی غیر این فکر میکنه با اعرض پوزش آدم خود خواهی باید باشه ...
ناشناس۴۴۷۳۱۰۱۲:۰۲:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۱
ریشه مشکل رو بررسی کن حق یه نفر رو دادن افتخار نیست
ناشناس۴۴۷۳۲۵۱۲:۰۵:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱
حالا که مشکلات اصلی کشور حل شد، ببینیم قیمت دلار به 4200 تومن که قول دادند بر می گرده یا نه؟
ناشناس۴۴۷۴۵۳۱۲:۴۲:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱
4200 ؟؟؟ با وعده 2000 از ما رای گرفتن
ناشناس۴۴۷۴۰۶۱۲:۲۹:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱
آقای مهدیان موضوعی خوبی را اشاره کردید مصلحت اندیشی
ناشناس۴۴۷۴۱۸۱۲:۳۲:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۱
رهبری قبل از ماجرای سپنتا گفته بود ولی شورای نگهبان گوش نکرد: حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری طی نامه‌ای به امام جمعه اهل سنت زاهدان، نوشتند: "نامه به استحضار ایشان رسید، معظم‌له از اظهار علاقمندی شما به نظام مقدس جمهوری اسلامی و جانبداری و حمایت و دفاع از کشور و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی قدردانی کردند و فرمودند: "همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند براساس معارف دینی و قانون اساسی هیچ‌گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند. ما هم به جد معتقدیم همه باید با هم در کنار هم و در صفوف فشرده و واحدی به سربلندی و عزت ایران اسلامی بیندیشند و در راه آن تلاش کنند و اجازه ندهند دشمنان این مرز و بوم و خناسان وابسته به این و آن در این صف واحد تفرقه افکنده و کارشکنی کنند."
ناشناس۴۴۷۴۲۶۱۲:۳۵:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱
اقای سپنتا قدر مجمع را بدانید
مرتضی@۴۴۷۴۴۳۱۲:۳۹:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱
افتخاراتمون این چیزا شده که الان وضعمون اینه
ناشناس۴۴۷۴۴۷۱۲:۴۱:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱
شهید زرتشتی و مسیحی هم داریم پس همه توی یک کشوریم
ناشناس۴۴۷۴۸۴۱۲:۴۹:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱
نویسنده تلویحاً و ناخواسته اعتراف کرده که خواستِ افکار عمومی بر خلاف نظرمسوولان است
ناشناس۴۴۷۵۵۳۱۳:۱۵:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱
حالا دلت خوش که برگشتی شورای شهر یزد فکر کردی خیلی زرنگی؟
ناشناس۴۴۸۰۵۱۱۴:۵۷:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱
چقدر بی ادب و بی منطق!!!!
ناشناس۴۴۸۰۷۶۱۴:۵۸:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱
این طرز سخن گفتن و طرز فکر شرم آور است!!!
ناشناس۴۴۷۶۷۱۱۳:۵۵:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱
مثالهایی که زدید درست نبود ، شورای نگهبان از اول اشتباه کرد وارد این ماجرا شد ، حال هم خوشبختانه این اشتباه رفع شد ، این ماجرا با تغییر مصلحت آمیز قوانین تفاوت دارد ، نماینده محترم مردم یزد از اول هم طبق قانون ثبت نام کرده بود ، قانون را افراد دیگری زیر پا گذاشتند به بهانه دین و مذهب او
ناشناس۴۴۸۷۰۹۱۶:۳۱:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱
با سلام یک نکته مهم این است که چگونه نظر یک شخص بسیار محترم که سالهاست در منصب تصمیم گیری قرار گرفته است باعث بروز این همه هزینه غیر ضرور شود؟ شیعه که تمام افتخارش به تفکر و اجتهاد است !! آیا با توجه به شرایط زمان امکان تغییر و تزریق خون جدید در نهادهای تصمیم گیری نیست؟!
ناشناس۴۴۸۷۳۵۱۶:۳۷:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱
اجداد همه ما زرتشتی بوده اند و این عزیزان، ایرانی هستند و هر کجای دنیا هم زندگی کنند وطن خود را ایران می دانند. اصلا انتخاب مردم بر اساس کارکرد افراد است و نه مذهب. ایرانیان زرتشتی، یهودی، مسیحی و مسلمان همه هموطن هستند و می بایستی از رای برابر برخوردار باشند. اتفاق بسیار ناخوشایندی بود که کام مردم ایران را تلخ کرد و نبایستی اتفاق می افتاد. اما همانطور که خود سپنتا هم گفتند، از الان به بعد حاشیه ها را کنار باید گذاشت و فقط برای آبادانی کشور عزیز کار کرد.
ی-آروند۴۴۸۹۲۲۱۷:۴۰:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱
اینکه نمایندگانی از اقلیتها باید در شورای شهر باشند خیلی هم منطقی و پسندیه است اما می توان شعب ای در شوراهای شهر و روستا تاسیس کرد که این افراد برای آنجا انتخاب بشوند و نماینده مذهب و گروه خود باشند و و فقط در امور خودشان اعم از رفاهیات و حقوق اجتماعی و اداری و امثالهم فعال بوده و جوابگوی موکلان خود باشند مثل همان که تقریبان در مجلس شورا اچرا می شود اما نباید گفت که این دوستان عضور شورای اسلامی شهر یا روستا هستند ظاهرا قانون گذاران به عمد یا اینکه زورشان میاد یک موضوع به این اهمیتی را قانونمند کنند و برایش جای قانونی و بند و تبصره تعیین کنند شاید می ترسند بعد نتوانند از این ممر در وقتش استفاده ابزاری کنند
ناشناس۴۴۹۷۲۲۰۷:۰۵:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲
متاسفانه شورای نگهبان هر روز از اختیاراتش استفاده میکند و حوزه نفوذ خود را افزایش میدهد هنوز افکار عمومی در مورد مینو خالقی اقناع شده و مجمع باید برای آن هم راه حلی بیابد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  15. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. وحدت ملی با وعده صادق

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

پربحث‌های هفته

  1. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  3. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. وحدت ملی با وعده صادق

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. اولین واکنش قوه قضائیه به ماجرای صدیقی و باغ ازگل/ انتقاد روزنامه اصولگرا از فرزین/ ارزیابی وزیر ارشاد از فضای گفت‌وگو در کشور

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. اسراییل چه باید بکند؟ 

  20. تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

  21. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  22. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  23. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  24. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین