پرونده قیمت بنزین در آینده باز است

گروه اقتصادی الف،   3970501027 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

پرونده بنزین همواره روی میز دولت باز است و تقریبا هر ماه یک‌بار گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد تصمیمی که دولت می‌خواهد درباره آینده سوخت در کشور اتخاذ کند، مطرح می‌شود. گزینه‌های احتمالی بین دونرخی کردن، سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت سوخت می‌چرخد و فعلا با الزام استفاده از کارت سوخت، احتمال سهمیه‌بندی از همه قوی‌تر است.

پرونده قیمت بنزین در آینده باز است

در بودجه سال 1397 دو تبصره ۱۴ و ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رنگ دیگری به احتمال افزایش قیمت بنزین در سال جاری داد و حتی سقف ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای مابه تفاوت افزایش قیمت حامل های انرژی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ تعیین شد.

از همان زمان زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین دهان به دهان شد و احتمالات حول و حوش این موضوع همچنان مطرح می‌شود. احتمالاتی که با الزام مجدد استفاده از کارت سوخت قوت گرفت و هرچند شایعات از احتمال دو نرخی شدن و حتی افزایش قیمت بنزین خبر می دهند اما هنوز هیچ مقام مسئولی به طور رسمی این شایعات را تایید نکرده است.

تنها موضوعی که محرز است این است که دولت قصد دارد استفاده از کارت سوخت را به طور جدی پیگیری کند و اینکه بر اساس لایحه بودجه اجازه دارد قیمت سوخت را افزایش دهد. این درحالی است که روند مصرف سوخت در کشور به شدت در حال افزایش است و هر ماه شاهد افزایش مصرف بنزین نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل هستیم.به طوریکه طبق اخرین آمار مصرف بنزین در خردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 11 درصد رشد داشته است.

در این راستا،حسن ضیاء کاشانی،مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی  در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار کرد: در حال حاضر نیاز داخلی کشور به بنزین با تکمیل فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس تامین می‌شود اما از سوی دیگر متاسفانه سالی ۱۰ درصد به رشد مصرف بنزین اضافه می‌شود که بخشی از آن هم مربوط به قاچاق است. زیرا با توجه به تضعیف استفاده از کارت سوخت، میزان قاچاق نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کرد است. یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف بنزین تولید و فروش خودروهای داخلی است که برخی از این خودروها سوخت بیشتری مصرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه LPG می‌تواند جایگزین بنزین شود، توضیح داد: در حال حاضر LPG در کشور تولید و صادر می‌شود و می‌تواند تا ۴۰ میلیون لیتر جایگزین بنزین شود. اگر از رانندگان تاکسی که پرمصرف ترین مشتریان سوخت هستند، سوال شود، مشخص می‌شود که آنها LPG را به CNG ترجیح می‌دهند. دنیا به سمت استفاده LPG به جای بنزین و CNG به جای نفت گاز در حرکت است اما ما با توجه به شرایطی که داشتیم CNG را جایگزین بنزین کردیم. به نظر من LPG می‌تواند نیاز کشور را تامین کند و با تحریم‌ها مقابله کند. نیاز به تکنولوژی خاصی هم ندارد و تنها نصب پیت در خودروها کافی است.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش در ادامه در مورد واقعی کردن قیمت بنزین اظهار کرد: زمانی که در شرکت پخش مسئولیت داشتم، از واقعی شدن قیمت‌های سوخت دفاع می‌کردم اما در حال حاضر متوجه می‌شوم با حقوقی که دریافت می‌کنم تنها می‌توانم تا شانزدهم ماه یک زندگی معمولی را اداره کنم. به طور کلی با این سقف پرداختی حقوق در داخل کشور هر گونه افزایش قیمت سوخت ظلم در حق مردم است.

کاشانی با تاکید بر اینکه کارت سوخت تنها ابزاری است که می‌تواند از قاچاق فرآورده جلوگیری کند، افزود: در زمانی که کارت سوخت در ایران ارائه شد، همه کارکردهای آن به کار گرفته نشد و به طور کلی طرح آن کاملا پیاده نشد. زمانی که مردم از کارت سوخت استفاده کردند، میزان مصرف ۲۵ میلیون لیتر در روز کاهش یافت در حالی که همه خودروها در سراسر کشور در حال تردد بودند و کمبود بنزینی در کشور وجود نداشت.

وی ادامه داد: قرار بود کارت سوخت جایگزین کارت خودرو شود و میزان سوخت متناسب با نوع و مدل خودرو تعیین شود که این طرح کامل اجرایی نشد من مطمئن هستم در حال حاضر ۱۵ میلیون لیتر بنزین در حال قاچاق است.

این درحالی است که عباس کاظمی مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش بر واقعی شدن قیمت سوخت تاکید کرد و ایسنا گفت: به نظر من تنها راه مدیریت مصرف سوخت در کشور واقعی کردن قیمت آن است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۴۶۷۸۳۰۷:۱۱:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱
تکلیف من که اتوموبیل شخصی ندارم چیه؟ کارت سوخت و سهمیه بنزینی هم ندارم ولی گرونی تاکسی ها و کرایه هارو باید بدم. مثل دفعه قبل که بنزین کارتی شد. فعلا با این قیمتها دیگه پراید داشتن رو هم برای خیلی ها کردید آرزو. من فکر میکنم کلا وقتی مسیولین تصمیمی میگیرند فکر نمیکنند!
ناشناس۴۴۶۸۲۵۰۸:۲۶:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱
پدر مردم را درآوردید با این مدیریت کردنتان...مردم باید هزینه سوءمدیریت شما را بدهند و هزینه سوءمدیریتان را روی قیمت بنزین می کشید و بعد هم می گویید باید گران شود و مردم را هم مجبور می کنید که پرداخت کنند. بنزین قاچاق می شود ما باید مابه التفاوت را بدهیم؟ ارزش پولمان را که یک سوم کردید، دست از سرمان بردارید! به این آقای دولت بگویید پنبه ها را گوشهایش بیرون آورد: آهای آقای دولت! دیگر تحمل بی ارزش شدن پولمان و افزایش قیمتها را نداریم. بهتر است از خیال پرکردن جیبهایت با بیشتر کردن مالیات های رنگ و وارنگ صرف نطر کنی. میدانی دیگر تاب و توان نداریم یعنی چه؟
ناشناس۴۴۶۸۵۳۰۸:۴۶:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱
كاملا مشخص است كه گزينه بعدي دولت براي درامدزايي و گراني،‌بنزين است. كه مسلما موجب ايجاد تورم شديد و مجدد در همه كالاها و خدمات خواهد شد!! بهانه آن هم اختلاف قيمت با كشورهاي همسايه، جلوگيري از قاچاق و... خواهد بود.
ناشناس۴۴۷۰۰۵۱۰:۰۸:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱
قیمت واقعی دلار یکهزار تومان هست و قیمتها باید بر این اساس تعیین شود نه اینکه با حقه بازی قیمت دلار را هر روز بالا ببرند و بخواهند قیمتها را با حقه و کلک افزایش بدهند
ناشناس۴۴۷۱۵۳۱۱:۰۴:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۱
قيمت بنزين فوب خليج فارس نود سنت امريكايى معادل دلار امروز نه هزار تومانى حدود هشت هزار تومان هر ليتر است و طبق مصوبه مجلس قبل قيمت هر ليتر در بازار هفتاد در صد قيمت فوب كه برابر با حدود شش هزار تومان است دولت بايد قانون كن مجلس تصويب كرد اجرا كند دليلى نداره مصرف بنزين كشور هشتاد ميليون نفرى با كشور چين يك ميليارد و پانصد ميليون نفر برابر است جاده ها شمال و جنوب پر از ماشين كه مردم براى تفريح بنزين ده هزار تومانى بقيمت هزار تومان ميسوزنن
ناشناس۴۴۷۶۰۷۱۳:۳۲:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱
بهانه خوبيست. اول دلار رو گردن كنن بعد متناسب با آن همه چيز را گران كنند. اين سناريو ديگه كهنه شده رفيق
حسام۴۴۷۷۱۲۱۴:۰۴:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱
اگر دولت دریافتی ما رو هم بین المللی کنه من یه نفر مشکل ندارم الان طبق همین نظر شما با دلار 9000 تومانی حداقل حقوق تو کشور ما چیزی در حد 150دلاره
ناشناس۴۴۷۸۲۵۱۴:۲۸:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱
مصرف ماشین ارو پا زیر 5 درصد و مال ما بالای 15 است کیفیت ماشین انها استاندار د مال ما پیکان 100 سال پیش دست مزد انها بالا مازیر خط فقر ما نفت داریم انها ندارن از ما میخرند کیفیت بنزینت ما مثل گازوییل ولی ما انها بالا باز هم بگم ولی این بار اگر گرون بشه فرق میکنه اوضاع
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین