حذف خاتمی برای بقا به سبک حجاریان

محمدرضا حبیبی،   3970430032 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
حذف خاتمی برای بقا به سبک حجاریان

حجاریان از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تدوین‌کنندگان راهبردهای نظری اصلاح‌طلبان به‌تازگی از تازه‌ترین  کلیدواژه خود با نام «هسته سخت اصلاحات» رونمایی کرده است که  به نظر می‌رسد مبنای راهبرد و تحرک آتی اصلاح‌طلبان را تشکیل می‌دهد به همین دلیل نباید از کنار آن به‌سادگی گذشت.

واکاوی و درک  چیستی این کلیدواژه و چرایی طرح آن در این برهه زمانی  را باید در  سرخوردگی طیف تندور اصلاح‌طلب به ساخت قدرت و نیز ترس آن‌ها از واریز ناکارآمدی‌های دولت روحانی به‌حساب اصلاح‌طلبان  ارزیابی کرد. این اظهارات زمانی شفاف‌تر می‌شود که بدانیم طیف همسو با حجاریان، طراح پروژه فشار از پایین چانه‌زنی از بالا و صاحب جمله معروف «اصلاحات خون می‌خواهد» اصولاً استمرار، پیشبرد اهداف و اصولاً زیست خود را مدیون  فضای رادیکال  و بحران هستند.

علی شکوری راد دبیر کل حزب اتحاد ملت: «ما با آسیب سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان مواجه هستیم. ایده آقای حجاریان نمی‌خواهد فقط  اصلاح‌طلبان را منسجم کند، بلکه می‌خواهد اعتماد مردم را به اصلاح‌طلبان بازگرداند و سرمایه اجتماعی را احیا کند. از این نظر ایده خوبی است امروز نقش هسته سخت اصلاحات را عملاً شخص آقای خاتمی به عهده دارد.»

اصلاح‌طلبان در تمام سال‌های گذشته سعی کرده‌اند با مصادره مطالبات اجتماعی و ارائه تفسیری یکدست و واحد، آراء رأی‌دهندگان را تماماً به‌حساب گفتمان رفورمیستی خویش واریز و آن را ابزاری برای پیشبرد گفتمان رفورمیستی خویش قرار دهند؛ درحالی‌که علت آراء یکسان نیست و با یک مبنای واحد با یکدیگر جمع نمی‌شوند.

درعین‌حال به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان راهکار جلوگیری از ریزش بیشتر پایگاه ثابت و گفتمانی خود را در ایده حجاریان جستجو می‌کنند. حلقه حجاریان به‌خوبی دریافته‌اند به دلیل گره خوردن زلف اصلاحات با شخص خاتمی از یک‌سو و مشی مواجهه کج دار و مریز خاتمی با حاکمیت هیچ‌گاه نخواهند توانست در موعد نیاز! انتظار التزام کامل به لوازم استراتژی فوق‌الذکر را از وی داشته باشند. 

در نظر این طیف از اصلاح‌طلبان پروژه مزبور همچنان واجد ظرفیت‌های بالقوه‌ای ست که به دلیل روحیه محافظه‌کارانه خاتمی تاکنون نتوانسته تمام ظرفیت‌های خود را  آزاد و به فعلیت برسد. ظرفیت‌های مدنظر این طیف تندرو در بطن خود حامل خشونت‌های پنهانی است که  بیشتر از اینکه ناظر به مقام کلام باشد معطوف به ساحت خشونت‌های  کف خیابانی است.  به همین دلیل باید طی فرایندی  به‌ظاهر دموکراتیک  اما باطناً کودتا محور، خاتمی به‌عنوان یک فرد را  به نفع  این «هسته سخت» حذف کرد تا در وقت حاجت و در صورت تشخیص حجاریان و دوستان بتوانند با رها شدن از قیدوبندی به نام «خاتمی» و با بسیج کردن پیاده‌نظام به ذات اصلاح‌طلبی سال 76  بازگشت و  فضا را  به سمت  رادیکالیسمی بی‌انتها  پیش بردند.

رادیکالیسمی که مرز آن با طرح‌های براندازی بسیار محو و کمرنگ است، زیرا در نظر این طیف تندرو تنها راه اجبار حاکمیت به پذیرش خواسته‌های این گروه است. این هسته سخت درواقع قرار است با اعتبار زدایی از نقش و جایگاه فردی خاتمی به‌عنوان رهبر اصلاحات این وظیفه را به طیفی متشکل از تندورهای اصلاح‌طلب محول کند که به تعبیر حجاریان برای اصلاحات هزینه داده‌اند.

علی شکوری راد می‌افزاید: «به‌عبارت‌دیگر هسته سخت اصلاحات متجلی در شخص آقای خاتمی است. نیروها هرچه به لحاظ معیار و نه‌فقط رابطه، به ایشان نزدیک‌تر باشند، نیروهای خالص اصلاح‌طلبی هستند. حرف آقای حجاریان این است که فرد باید در نهاد ادغام شود تا آن نهاد که پایایی بیشتری می‌تواند داشته باشد، تقویت شود»

در واقع این هسته در انتخابات‌ آتی نقشی مشابه شورای نگهبان برای تائید نهایی لیست‌های انتخاباتی را بازی خواهد کرد که ورود هر شخص یا گروهی به نام اصلاحات به ساختارهای قدرت منوط به التزام و تن دادن به اغراض رادیکالی این هسته بنماید.

اتخاذ چنین رویه‌ای هرچند در ذات خود نمایانگر این تناقض است که چگونه اصلاح‌طلبان سال‌ها خود را مخالف نظارت استصوابی معرفی می‌کردند، اینک در پی تأسیس ساختاری متصلب و محفلی برای حذف و کنترل جریانات غیرهمسو هستند، اما از سوی دیگر باید آن را به فال نیک گرفت چون طرح چنین گزاره‌هایی حتی اگر به مرحله عمل هم نرسد اما حداقل پرده از ذات دیکتاتوری پنهان و چندلایه‌ای که در بطن اندیشه‌های لیبرالی و حاملان آن نهان است، برمی‌دارد.

آیا این بار فریاد اعتراض‌آمیز خاتمی خطاب به همراهان نیمه‌راه مبنی بر اینکه «طلبکارم از گروه‌های سیاسی که با طرح مکرر پروژه عبور و مرور ترافیک را سنگین کردند» به‌جای ساختمان پاستور از ساختمان  بنیاد باران بر خواهد خاست؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۴۳۰۵۹۰۷:۲۲:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۳۰
مگر مشکل ایران جناح و حزب و گروه است مگر مشکل ایران فساد نیست فساد چه ربطی به جناح دارد
ناشناس۴۴۳۱۴۷۰۸:۵۷:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۳۰
فساد هم ریشه در همان نگاه ابزاری به مردم داره که دغدغه های اقتصادی مردم رو می ریزه پای مسائل زرد و سطحی مثل رفتن زنان به ورزشگاه و ربناو شجریان و کنسرت و ...هرچند البته که فساد داریم اما مهم اینه که در خیابان ها بین مردم دیوار نکشیده اند !!!!
علی۴۴۳۲۷۷۱۰:۲۰:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۳۰
مساله این است که متاسفانه هروقت اصلاح طلبان و کارگزاران قدرت گرفتند فساد و رانت و نارضایتی فراگیر شد
محمد قاسمی۴۴۳۴۶۶۱۲:۱۹:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۳۰
دوست عزیز من جنازه ی این کشور رو روی دوش اصلاحاتی ها نمیگذارم ولی کمی انصاف بخرج بدیم فساد بسیار قدرتمند شده فارغ از جناح و حزب. و صد متاسفانه در نهادهای موثر هم نفوذ داشته که نمی توانند فساد های محرز رو از بین ببرند. یکیش همین فساد موسسه های مالی اعتباری . بعدی واردات خودرو . و ... بجز چند نهاد غیر اجرایی باقی خراب کردند و از هر قشری هم داخلشون هست
ناشناس۴۴۳۵۰۳۱۲:۳۴:۳۰ ۱۳۹۷/۴/۳۰
بد نیست به کارنامه دولت مورد علاقه ات دولت احمدی نژاد بپردازی بهترین دوران اقتصادی کشور در دولت های سید محمد خاتمی بود.
محمد مرتضوی۴۴۳۵۰۹۱۲:۳۶:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۳۰
انتخاب بین اصولگرا و اصلاح طلب یک انتخاب بین بد و بدتر هستش که اصلاح طلبان بد و اصولگرایان بدتر
ناشناس۴۴۳۵۶۶۱۳:۰۸:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۳۰
من از هواداران اصلاح طلبم. می گویم بس است این دعواهای بچه گانه اصولگرا و اصلاح طلب. بخش بزرگی از مردم هیچ وابستگی فکری و عقیدتی به این دو جناح ندارند که هیچ اکنون از هر دو جناح نا امید و بیزارند. مشکلات کشور بسیار فراتر از بودن یا نبودن در این دو جناح سیاسی و دعواگر است
ناشناس۴۴۳۵۷۵۱۳:۱۳:۵۶ ۱۳۹۷/۴/۳۰
تلاش شما برای اینکه بگویید مشکلات فقط از اصلاح طلبان است راه بجای نمی برد. مردم فراموشکار و ناآگاه نیستند
ناشناس۴۴۴۴۴۵۲۲:۵۸:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۳۰
اتفاقا خیلی هم فراموشکارند
ناشناس۴۴۴۵۷۶۰۰:۵۴:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۳۱
تمام مدیران خودروسازی در زمان دولت خاتمی و هاشمی انتخاب شدند و وارد خودروسازی شدند و همین ها امروز با رانت خودرو وارد کشور می کنند و معروف به مافیای خودرو هستند . نقش خانم محیط زیست هم در سنگ اندازی در جلوی راه تولید اتومبیل الکتریکی فراموش نشود
ناشناس۴۴۴۸۵۱۰۹:۰۸:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۳۱
علی بد نگفت من اشتباه کردم یعنی الان باید بگویم اصلاح طلبان بدتر بودند نه بد
ناشناس۴۴۳۴۲۱۱۱:۵۱:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۳۰
خب کسی تنهایی که نمیتونه فساد انجام بده. بالاخره به یه همدستی, یه پشتیبانی, یه جناحی احتیاج هست. البته به نظر میاد جناح های سیاسی با اهداف درستی شکل میگیرن اما به محض اینکه مورد اقبال مردم واقع میشن سر و کله یه عده مفت خور هم پیدا میشه. در این بین بعضی از اعضای جناح هم آروم آروم مفت خوری رو به پیگیری خواسته های مردم ترجیح میدن. نتیجه هم میشه اوضاع امروز.
ناشناس۴۴۳۹۱۹۱۵:۵۸:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۳۰
اگر محمد خاتمي كانديد رياست جمهوري شود به او راي خواهم داد دوران ٨ ساله او كمترين ميزان فساد و بيشترين اعتبار بين المللي وجود داشت البته من كاري به اصلاحات و اصول گرا ندارم اقاي خاتمي اجترام مجلس و رهبري و قوانين را داشت و در دوران او اوضاع اقتصادي با ثبات وجود داشت
ناشناس۴۴۴۵۳۹۰۰:۰۸:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۳۱
تمام وزرای دولت روحانی همان وزرای زمان خاتمی هستند . الان این ها چه نفعی به مردم رساندند که حالا خاتمی بیاد . در واقع امدن خاتمی یعنی ادامه وضع موجود و ادامه دولت روحانی .فقط رئیس جمهور عوض شده و تمام مدیران همان مدیران هستند
ناشناس۴۴۴۲۴۷۱۹:۳۹:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۳۰
چرا هرکس رییس جمهور می شود در توجیه ناتوانیش مدام می گوید " عده ای هستند که نمی گذارند " عده ای هستند که نمی گذارند. این جمله از زمان اقای خاتمی مطرح شد و مکررا" توسط ایشان و دکتر احمدی نژاد عنوان می شد و بهانه اقای روحانی نیز همین است. سؤال اساسی از این اقایان این است که اگر عده ای هستند که نمی گذارند پس چرا در مقام تشریفاتی ریاست جمهوری باقی ماندید و استعفای خود را تقدیم ملت ایران نکردید. ایا وقتی عده ای هستند که نمی گذارند باقی ماندن در مقامی که ظاهریست و در عمل هیچ اختیاراتی ندارد نوعی ذلت و خواری برای رییس جمهور نیست. و ایا باقی ماندن در پست ریاست جمهوری با این شرایط خیانت به رای مردم و همسویی با همان عده ای نیست که نمی گذارند. وقتی می گویید عده ای هستند که نمی گذارند معنی ان این است که دولت پنهان ضد مردمی وجود دارد و قوای سه گانه قدرت ظاهری دارند و در پشت پرده افراد قدرتمندی تصمیمات را می گیرند که تفکرات ضد بشری و غیر انسانی دارند. وقتی می گویید عده ای هستند که نمی گذارند یعنی انتظار مردم برای مبارزه با فساد و بهبود اوضاع اقتصادی بیهوده است. وقتی می گویید عده ای هستند که نمی گذارند وشما هم بدون کوچکترین احساسی نسبت به سرنوشت ملت در پست بدون قدرت ریاست جمهوری باقی مانده اید و کنار نمی روید یعنی اینکه شما مانع از رونمایی و شناسایی این دولت پنهان توسط مردم می شوید و نقش سپر بلا را برای انها ایفا می کنید. وقتی می گویید عده ای هستند که نمی گذارند یعنی ................. پس یا بدون هیچ واهمه و ترسی انها را معرفی کنید و یا استعفا دهید تا دولت پنهان رخ بگشاید و مستقیما" برای حل مشکلات وارد عمل شود و دیگر بهانه ای نداشته باشند که بگویند عده ای هستند که نمی گذارند.
ناشناس۴۴۴۵۵۹۰۰:۳۷:۵۴ ۱۳۹۷/۴/۳۱
چیزی به اسم اصلاح طلبی وجود نداره اصلاح طلبان همان ژن های برتر هستند با ژست روشنفکری !
حاجی در بدر۴۴۳۰۷۸۰۷:۵۳:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۳۰
حجاریان و تئورسین های اصلاح طلبان دارن پنبه ریسی خوش خیالانه میکنند. شما خودتو نگران نکن. اصلاح طلبان با شعارهایی که دقیقا خواست اکثریت مطلق جامعه بود ملت را به پای صندوق رای میاوردند. اما ما جماعتی که گوش به فرمان اصلاح طلبان بودیم دیگر حضور نخواهیم داشت به دو دلیل : یک - فهمیدیم که اصلاح طلبان هم به مقدار کافی دروغگو هستند دو - اصلاحاتی که جامعه به دنبال آن است با چنین تغییراتی روی نخواهد داد. بنابراین اصولگرایان عزیز، برید با خیال راحت سر بر بالین بگذارید
مهران۴۴۳۱۸۴۰۹:۲۲:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۳۰
به عنوان یه اصلاح طلب سابق به شما دوست عزیز میگم تفاوتی بین اصلاح طلب و اصولگرا نیست بلکه توافت بین انقلابی و غیر انقلابی یا تفاوت بین خدمتگذار و خیانت کار یا تفاوت بین وطن پرست و غرب پرست هست
ناشناس۴۴۳۵۰۵۱۲:۳۵:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۳۰
البته تفاوت بین وطن پرست و عرب پرست را نگفتی
ناشناس۴۴۳۳۵۱۱۰:۵۷:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۳۰
برادر فعلا تنها روزنه ی موجود برای اصلاحات اساسی مورد نظر مردم همین اصلاح طلبان هستند آیا شما دوست دارید یکی دیگه مثل 12 سال قبل بیاد سر کار؟ کفش کهنه در بیابان نعمت است
محمد قاسمی۴۴۳۴۷۱۱۲:۲۱:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۳۰
عزیزم همه به اصلاح کشور متفق اند لیکن اونهایی که شما بهش دل بستید دستمال تمیز مورد نظر نیستند
ناشناس۴۴۳۸۴۴۱۵:۲۶:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۳۰
مگه غیر از این گفته خودش
نیما۴۴۳۵۷۸۱۳:۱۴:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۳۰
دوست عزیز یه سر بین مردم بزن متوجه میشی مردم شرایط دوران احمدی نژاد حتی شرایط دوسال اخرش رو نسبت به شرایط الان خیلی بهتر میدونند مخصوصا با این وضع که به اسم رفع تحریم یه صنعت مهم کشور یعنی هسته ای تقریبا نیمه تعطیل شد اما اوضاع مردم بدتر از زمانی شده که حداقل بر حق خودمون کاملا پافشاری میکردیم پس این لنگه کفش که میگی مثل کفش آتش میمونه
رضا۴۴۳۴۸۶۱۲:۲۶:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۳۰
کاش میتونستم هزار تا لایک بگذارم برای کامنتت
ناشناس۴۴۳۰۸۸۰۸:۰۳:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۳۰
اصلاح طلبان ثابت کردند که در مکتب اونها تنها چیزی که اهیمت داره خواسته های لیبرالی اون ها هست و هرکس که بتونه این پروژه رو جلو ببره ازش حمایت میکنند در غیر اینصورت با موج تخریب اصلاح طلبان مواجه خواهد شد . هرچند که در اصلاح طلبان افراد منصفی هم پیدا می شوند که صرفا اصلاح طلب اسمی هستند و از انقلابی ها انقلابی تر هستند . اما ذات اصلاح طلبی همون طور که نویسنده محترم گفته با تندروی و افراط آمیخته است . وجه اشتراک تمام کسانی که در نهایت به زوایه و مقابله و معارضه با نظام رسیدن همین هست که همشون در مفاهیم لیبرالیستی اشتراک داشتند منتها یا ملتفت به این موضوع بودند و یا اینکه ندونسته بارکش این جماعت شدند
مهندس جنت شهری۴۴۳۱۰۴۰۸:۱۳:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۳۰
زهی خیال باطل از انشقاق...تا دیروز که خاتمی را سر فتنه میگفتید ولی حالا میانه رو میگویید..چرا...
ناشناس۴۴۳۱۰۶۰۸:۱۶:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۳۰
من که زدگیم مشکلات اساسی داره و از 84 که اصلاح طلبها رفتن وضعیتمون بدتر شد و با اعتدال گراها و این اقای روحانی هم مساله حل نشد الان اصلاح طلبها هم در این شرایط بیان باز کاری نمیتونن بکنن کاملا یک بن بست شده و مساله اصلا اصولگرا یا اصلاح طلب نیست خود من در سال 90 مواجه شدم با دلار 4 هزاری و یهو دیدم از هزار پرید به 4 هزار الان هم مطمئنم باز بالاتر میره شرایط فلج کننده ای شده امیدوارم دوستان جدی بگیرند این بحران را و دست از باند بازی بردارن از دید من فرقی بین اصولگرا یا اعتدالگرا و اصلاح طلب نیست اقتصاد الان کاملا راکده
علی۴۴۳۱۲۴۰۸:۴۰:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۳۰
امان از دست تندروهایی مثل حجاریان و تاج‌زاده که حتی برای اصلاحات صحیح رو هم می بندند . یک نیست به اینا بگه بابا اگر جریاناصلاحات شما رو نخواد چیکار باید بکنه
ناشناس۴۴۳۱۹۸۰۹:۳۰:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۳۰
مردم حق حیات دارند... بازی ها برای خودتان بفکر مردم باشید
ناشناس۴۴۳۱۹۹۰۹:۳۰:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۳۰
من از شما دوستان اصولگرا و اصلاح طلب که ظاهرا باز دنبال درگیری با هم هستید سوال می کنم ایا زیبنده و شایسته جامعه ما است که اعلام شود در حال حاضر ریال بی ارزش ترین واحد پول دنیا است؟ واقعا ایا ما انقلاب کردیم که الان به این مرحله و به این وضعیت برسیم جناب اقای حبیبی؟ هدف از این بحثها چیه؟ این بحثها الان مدتها است ادامه داره نتیجه چه بوده؟
احمدرضا۴۴۳۲۲۷۰۹:۵۵:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۳۰
جانا سخن از زبان ما میگویی. ممنون از نویسنده محترم بابت مقاله خوبشون
ناشناس۴۴۳۲۸۵۱۰:۲۶:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۳۰
قبل از اینکه گرفتار فتنه‌ها شویم ارکان نظام باید اصلاحات لازم را انجام دهند راه دومی وجود ندارد
ناشناس۴۴۳۳۱۵۱۰:۴۱:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۳۰
شما تا همین چند روز پیش حتی اسم آقای خاتمی را نمی آوردید حالا ازشون در مقابل دوستان اصلاح طلبشون حمایت میکنید؟؟!!
ناشناس۴۴۳۳۵۹۱۱:۰۲:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۳۰
چه از اصلاح طلبی باقی مانده؟ یه سری به اصطلاح اصلاح طلب توانسته اند سهم اندکی در قدرت داشته باشند ولی اصلاحطلبان انقدر از حذف شدن از قدرت ترسیده اند که برای خوشایند قدرت از بسیاری از اصولگرایان هم محافظه کارتر شده اند. جناح اصولگرا هم خوشحال نباشد از ریزش پایگاه اصلاح طلبی چرا که جناح اصولگرا توان جذب ان ریزش را ندارد عده ای که به امید اصلاح پای صندق رای می امدن دیگر نمی ایند حجاریان در واقع می خواهد ان عده نا امید از اصلاح را دوباره متقاعد کند که تغییر را از طریق مدنی پیگیری کنند نه شورش و انقلاب. امیدوارم اهمیت اینکه مردم همچنان صندوق رای را کارامد برای اصلاح و تغییر بدانند دست کم گرفته نشود چرا که از نظر امنیتی بزرگترین تهدید ان است که مردم از اصلاح از طریق رای نا امید شوند.
ناشناس۴۴۳۳۷۵۱۱:۱۷:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۳۰
مردم دیگه به جناح فکر نمیکنند . دیگه خسته شدن . این بازی های راست و چپ شماها دیگه جواب نمیده . برای خودتون نگهش دارین .
ناشناس۴۴۳۴۶۹۱۲:۲۰:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۳۰
اقا وضعیت اقتصاد بحرانی است خواهشا فکری بکنید
سیدرضا۴۴۳۶۵۹۱۴:۰۰:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۳۰
با عرض سلام تندروها در دوطرف به کشور صدمه زده اند.چه داخلی چه خارجی،تنها راه برون رفت ازمشکلات فعلی مذاکره است چه با اروپا چه باآمریکاست است.
ناشناس۴۴۳۹۰۱۱۵:۴۸:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۳۰
جناب اقای محمدرضا حبیبی تحلیل ناپخته ای بود راستی یادتون هست چه کسی می خواست حجاریان راحذف کند گلوله ها راکه یادتان هست؟ از کدام ...یادتون هست . سایت وزین الف لطفا حذف نکنید
از سار کاشان۴۴۴۱۶۵۱۸:۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۳۰
کشور دو بال داشت بال اصول گرا و بال اصلاح طلب متاسفانه برخی با کارهای نادرستشان به دو بال لطمه زدند . ایکاش قدرت تحمل نظر مخالف ،بالایی می داشتیم آنوفت بیشتر کشور شکوفا می شد . سال ۸۸ ادعا شد اصلاح طلبان به زباله دان تاریخ پیوستند اما دیدیم حذف جریانات توهمی بیش نبود. بجای حذف به همکاری بیندیشیم .مردم توقع دارند با همکاری احزاب ،همراه با پاک دستی و شفافیت کامل، ریشه فساد خشکانده شود .
ناشناس۴۴۴۳۷۴۲۱:۲۰:۵۶ ۱۳۹۷/۴/۳۰
درایجاد فساد وباند بازی باصطلاح اصلاطلبان سهم بیشتری دارند. اصلاح طلبان بارامی ودرظاهر شنیدن حرف ملت حرکت میکنند ولی اصول گرایان تند وخشن برنامهای خودرا پیش میبرند وظاهر وباطنشان یکی میباشد .اما دربین مردم اگریک نظرسنجی شفاف عملی شود هردو گرو مقبولیت گذشته راندارند چون از این جناح بازی وبی عملگی خسته شدند
محمود۴۴۴۵۳۶۰۰:۰۶:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۳۱
مدت زیادی است است که مردم از خاتمی عبور کرده اند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  24. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

  25. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

آخرین عناوین