وقتی "ستاد احیا" دریاچه ارومیه "قاتل دریاچه" می‌شود

گروه اجتماعی الف،   3970427090 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بنا بر اظهارات مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه دولت در سالیان اخیر بجای حق‌آبه ۳۸ درصدی فقط ۱۵ درصد از آن را روانه دریاچه شده و به این ترتیب بحران دریاچه حاد‌تر شده است.

تسنیم نوشت: مردم آذربایجان‌غربی هنوز یادشان نرفته که سال 92 در سفر انتخاباتی رئیس‌جمهور به ارومیه وی در ورزشگاه شهیدان آهندوست قول داد در صورت پیروزی نخستین دستور جلسه دولتش احیا دریاچه ارومیه باشد و تمام تلاشش را خواهد کرد تا این نگین فیروزه‌ای دوباره احیا شود.

البته رئیس جمهور ‌نخستین جلسه دولتش را به دریاچه ارومیه اختصاص داد اما در احیا دریاچه ارومیه کاملاً ناموفق بود و نتوانست در 6 سال اخیر به وعده‌هایش عمل کند.

بارها و بارها منتقدین دولت به ناکارآمدی آنچه که نامش ستاد احیا دریاچه ارومیه گذاشته شده و در یکی از دانشگاه‌های تهران و در زیر نظر معاونت‌های رئیس جمهور متمرکز شده و انجام وظیفه می‌کند اذعان کرده و انتقادات تندی نیز مطرح کرده‌اند.

مسدود سازی چاه‌های آب کشاورزان منجر به بهبود حال دریاچه نشد

منتقدین این ستاد را احیاکننده که نه، بلکه قاتل دریاچه ارومیه و کشاورزی منطقه می‌دانند و بارها نادر قاضی‌پور به عنوان اصلی‌ترین منتقد عملکرد دولت و ستاد احیا دریاچه ارومیه اعتراض‌های شدید خود و مردم منطقه را از تریبون‌های مختلف رسانه‌ای کرده‌اند.

مسدود سازی چاه‌های آب کشاورزان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در کنار اجرای مکتوم مانده طرح نکاشت در میاندوآب به انضمام خیانت در استمرار انتقال آب حوضه دریاچه ارومیه برای مصارف غیر شرب در استان‌های هم جوار به اضافه احداث خط دوم انتقال آب میاندوآب به آن سوی دریاچه ارومیه جزو سرخط مهم‌ترین اخباری است که در سال‌های اخیر مورد اعتراض نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی بوده است.

تثبیت ناموفق وضعیت دریاچه ارومیه

آنچه که اکنون از اوضاع دریاچه نگون بخت ارومیه پیش روی شهروندان است نشان می‌دهد در چند سال اخیر برنامه تثبیت دریاچه ارومیه موفق نبوده و از سوی دیگر خود مسئولان ستاد احیا دریاچه ارومیه نیز بر نارسایی‌ها و ناکارآمدی برخی راهکارهای 28 گانه تاکید و تصریح دارند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در یکی از آخرین اظهار‌نظرهای رسانه‌ای شده خود که در یکی از سلسله نشست‌های تخصصی نقد و بررسی عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه با موضوع چگونگی مدیریت تأمین منابع مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه انجام شده گفته است: از 25 شهریور سال 93 وزارت نیرو موظف شد تا بحث تعادل بخشی را به صورت برنامه ارائه کند و قرار بود طی این برنامه بتوانیم ظرف مدت 20 سال در حوزه آبریزها به تعادل برسیم.

روند برنامه‌ریزی ناکام در احیا دریاچه ارومیه

مسعود تجریشی در همان جلسه به این نکته نیز تصریح کرد که 2 تیر 94 هیئت وزیران تصویب کرد حق‌آبه زیستی برای تالاب‌ها از رودخانه‌های بالادست توسط وزارت نیرو تأمین شود که براساس این برنامه دو میلیارد و 578 میلیون متر مکعب نیاز زیست محیطی آب به دریاچه ارومیه باید اختصاص داده شود.

تجریشی با اشاره به رودخانه‌هایی که می‌توانند آب مورد نیاز دریاچه ارومیه را تأمین کنند، گفته بود: در حال حاضر 81 سد در حال بهره برداری در کشور داریم که 13 سد، ملی هستند و می‌توانند 95 درصد قدرت تنظیمی آب را داشته باشند همچنین 16 رودخانه مهم کشور می‌توانند دو میلیارد و 578 میلیون متر مکعب نیاز آبی دریاچه را تأمین کنند.

وی با بیان اینکه روی هشت رودخانه سدهای ملی داریم که می‌توانند حدود 77 درصد آب برای دریاچه ارومیه رهاسازی کنند، اظهار کرده بود: متاسفانه طی سال‌های مختلف هر بهره برداری که از سدهای جدید انجام داده‌ایم تراز سطح دریاچه ارومیه پایین‌تر آمده است.

بی‌مهری به حق آبه دریاچه ارومیه

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیا دریاچه ارومیه به حق‌خوری از حق‌آبه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران اشاره کرد و گفت: با فرض اینکه در چهار سال گذشته 5 هزار و 220 میلیون متر مکعب آب تجدید پذیر از سدها بهره برداری کرده‌ایم حق دریاچه ارومیه را نداده‌ایم، چون 38 درصد به عنوان حق آبه دریاچه ارومیه است که در سال‌های گذشته تنها 15 درصد آن به دریاچه اختصاص پیدا کرده است.

بر‌اساس اعلام وی در مدت زمان دو سال اخیر به کمک وزارت نیرو و با خرد جمعی توانستیم از سهم 38 درصدی دریاچه ارومیه از آب‌های تجدید پذیر فقط 25 درصد آن را به دریاچه اختصاص دهیم. ‌

وی در نشست موصوف گفته بود: حق‌آبه ارومیه طی این سال‌ها سهم مصارفی مانند کشاورزی، شرب و صنعت پرداخت شده است در حالی که طی سه سال اخیر سهم محیط زیست به ترتیب تنها 21، 30 و 45 درصد پرداخت شده اما در شورای عالی محیط زیست به وزارت نیرو تکلیف کرده است که ابتدا سهم شرب و سپس سهم محیط زیست را پرداخت کند.

بی تدبیری در رها نساختن آب سدها

تجریشی با انتقاد از نحوه مدیریت آب ذخیره شده در پشت سدها، گفته است: از مقدار دو میلیون و 823 متر مکعب آبی که از بهمن ماه تا فروردین ماه امسال به دریاچه ارومیه اختصاص داده شده بود تنها 1047 میلیون مکعب رهاسازی شده ‌و متأسفانه حدود 961 میلیون آب سدها سرریز کرده است که با مدیریت می‌توانستیم جلوی این سرریز آب را بگیریم همچنین طی خرداد 97 باید 328 میلیون متر مکعب آب به دریاچه رهاسازی می‌شد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

تجریشی در پاسخ به ادعای نمایندگان وزارت نیرو که مدعی شدند حق‌ابه پرداخت نشده دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته را یکجا داده‌ایم، گفته بود: در 3 سال گذشته آب مازادی که باقی‌مانده بوده رها‌سازی نشده و خداوند در این سه سال هر سه الگوی بارشی بسیارکم، نرمال و 45 درصد بیش از نرمال را به ما داده اما سوال این است که مدیریت در این سه سال چگونه عمل کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۳۹۷۷۶۱۵:۵۵:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۲۷
از دولتی که جز واردات و راند چیزی بلد نیست چه انتظاراتی دارید
ناشناس۴۳۹۸۰۳۱۶:۱۴:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۲۷
خداحافظ ارومیه باشکوه بدروید ای زندگی بخش . طبیعت انتقامت را از این بشر حریص خواهد گرفت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین