راه‌ مقابله با فساد در بازار خودرو

سیدامیر سیاح،   3970427044 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
راه‌ مقابله با فساد در بازار خودرو

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان دیروز اعلام کرد تا اطلاع ثانوی خودروسازان حق ندارند برنامه پیش فروش یا فروش مشارکتی بالاتر از ۳۰ روز داشته باشند و باید همه برنامه‌های فعلی پیش‌فروش خود را حذف کنند. 

این تصمیم دو اشکال بزرگ و مهم دارد. اولاً اینکه ناگهانی و غافلگیر کننده است و به فضای بازار اقتصادی کشور هیجان تزریق می‌کند چیزی که برای اقتصاد ایران درحال‌حاضر سم است.  اشکال دوم تصمیم اخیر دولت در این‌باره این است که خودرو‌سازان را از یکی از منابع منبع مهم تأمین مالی خود محروم می‌کند و همزمان یکی از مسیرهای هدایت نقدینگی مردم به سمت تولید را می‌بندد. روشن است که در ماه‌های گذشته بر بازار خودرو اختلالات قابل توجهی مشاهده شده و ظاهراً فسادهایی رخ داده اما راه‌حل این مشکل مقابله با این فساد تصمیمات غافلگیر‌کننده و هیجانی و تنبیه تولید‌کننده نیست.  

اگر در بازار خودرو زمینه فساد وجود دارد؛ راه‌حل هم وجود دارد، راه‌حل آن مقررات‌گذاری صحیح است. کاری که تیم اقتصادی دولت بر اساس آموزه‌های لیبرالیستی خود با آن بیگانه است یا آن را از اساس قبول ندارد.  در حالیکه حتی در آزادترین اقتصادهای دنیا هم با مقررات‌گذاری از شکست‌ها و ناهنجاری‌های بازار و سوءاستفاده از انحصار پیشگیری می‌کنند. یک مشکل بزرگ بازار فروش خودروسازان داخلی در‌حال‌حاضر هجوم تقاضا به قصد سوداگری و سفته‌بازی است به این معنی که شورای رقابت برای خودرو قیمت‌هایی تعیین کرده که تولید‌کننده‌ها نمی‌توانند تقاضای سفته‌بازی بازار را در این قیمت‌ها تعیین کنند.  

راه‌حل ساده برای مقابله با این مشکل، مهار کردن تقاضای اضافی در این بازار است. تقاضایی که به قصد مصرف و استفاده از خودرو نیست و با هدف سوداگری و کسب سود ‌از خرید خودرو در بازار وجود دارد. راه‌حل مشکل این است که خودرو‌سازان برای فروش خودروهای خود به قیمت تعیین‌شده دولتی یک شرط با خریداران بگذارند، این‌که اگر خریدار خودرو زودتر از یک‌سال دیگر خریدار خودروی خریداری‌شده را به فروش برساند ناچار باشد مبلغ قابل ملاحظه‌ای به خزانه دولت بپردازد. تعیین میزان این جریمه که به تقاضای سوداگری اصابت خواهد کرد بستگی به حاشیه‌ سود موجود بازار دارد. البته این مقررات نیاز به قانون دارد و با لایحه دو فوریتی در مجلس به راحتی قابل قانونی شدن و پیگیری است.

درست است که مشکلات موجود در اقتصاد ایران ریشه‌دار و متنوع است اما برای بسیاری از آن‌ها راه‌حل وجود دارد. کار مهم این است که متولی اقتصاد ایران را به راه‌حل‌های درست دلالت و تشویق کنیم.

دیدگاه کاربران

دلسوز۴۳۹۱۸۸۰۹:۵۶:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۲۷
واقعا از این نظر جنابعالی شگفت زده شدم.یعنی اگر فردی به هر دلیلی (فرضا تصادف،یا به جان آمدن از کیفیت نامطلوب خودرو و یا هر دلیل دیگر) بخواهد مال خریداری شده را بفروشد باید تاوان بدهد.این که میشود داستان "هم پیاز را خورد هم کتک را خورد هم پول را داد ". اگر خودرو سازان درهای انبارهای خود را به روی مردم باز کنند وهرکس هر زمان نیاز به خودرو داشت امکان تامین آن از کارخانه یا عامل مجاز در کمترین زمان ( مثالا 3 روز) مهیا باشد دیگر این مسائل وجود نخواهد داشت.لطفا شما دیگر برای جیب مردم کیسه جدید ندوزید.
ناشناس۴۳۹۱۸۹۰۹:۵۷:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۲۷
مخلص کلام سالهاست .خودرو سازان داخلی وقاچاقچیان ووارد کنندگان خودرو خون ملت ایران را به شیشه میگیرند. خودرو های بی کیفیت داخلی را چند برابر قیمت بالا میفروشند . از طرفی بارها از بیت المال به تولید کنندگان داخلی خودرو پول های میلیاردی تزریق شده است
محمد۴۳۹۲۰۰۱۰:۱۱:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۲۷
من یک سوال دارم که پاسخ درست آن می تواند مشکلات عمده کشور را در حوزه تورمی کاهش دهد. کسی که بعنوان بازنشسته و یا خانم خانه دار و یا ... مبلغی بعنوان سرمایه اندوخه دارد. فرضا 50 میلیون تومان. دوستان اقتصاد دان ما بفرماییند ایشان چه باید بکنند که اولا ارزش پولشان حفظ شود.یعنی سال گذشته 207 اتومات چهل و خورده ای بود و امسال هفتاد و خورده ای دوم اینکه باید این سرماید سودی بصورت دوره ای نصیب صاحب آن بکند. اگر جواب این را دادین آنوقت مشکل اقتصاد ما حل شده است.
ناشناس۴۳۹۲۵۸۱۰:۵۸:۰۰ ۱۳۹۷/۴/۲۷
آقای سیاح یکجانبه نگر سلام علیکم به نظرتون بنده که به اعتبار حرف دولتیان درخصوص ثبات اقتصادی و کاهش تورم به زیر 10درصدخونه خودم رو به امید افزایش 20 متری متراژ آن بدلیل اینکه صاحب سه فرزند هستم فروخته و با افزایش 100 درصدی قیمت خونه نسبت به اردیبهشت 96در منطقه 22 مواجه شده ام ( البته دولتیان میگویند36 درصد)چکار باید بکنم بعد از کلی کلنجار با خودم که به سمت دلالی نروم و با مشاهده کاهش شدید ارزش نقدینگی علی رغم میل باطنی مجبور به پیش خرید 3 دستگاه خودرو شده ام چکار باید بکنم ؟؟!! خیلی ها مثل بنده از سرناچاری و اعتماد بیش از حد به حرف دولتیان توی این باتلاق گرفتار شده اند فقط من موندم چرا همه کارشناسان و خبر نگاران به ماشین گیرداده و به بازارهای دیگه کاری ندارند چرا به عنوان خبرنگار پیگیری نمیکنید علت محاسبه قیمت سکه با نرخ قاچاق چه می باشدو جالبه نرخ قاچاق تعیین کننده و شاخص بازاربزرگ طلا و جواهرات می باشد که همه مردم با آن سرو کاردارند چرا سکه پیش فروشی 1400000 تومنی با 3000000 تومان فروخته میشه درحالیکه با نرخ 4200 که مدعی پوشش همه بازارها بوده اندسکه نهایتا 1600000 تومن قیمت داره به نظرم 36هزار میلیاردتومن ادعایی نوبخت که با فشار یک اماجمعه !!!!!!به سپرده گذاران پرداخت شده از جیب من و تو با افزایش نرخ ارز که منجر به افزایش قیمت کالاها شده برداشت کرده اند خوهشا یه کم کلان نگر باشید راه حل مبارزه با فساد دربازار خودرو!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! راه حل فساد دربازار مسکن و طلا و ارز را نیز ارائه دهید متشکرم
ناشناس۴۳۹۲۹۱۱۱:۱۴:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۲۷
چرا وقتی تولید کنندگان به مردم رحم نمی کنند صداتون در نمیاد اینهمه گرانی تولیدات داخلی برای چیست شیر از دامدار بیچاره 1000تومان خریداری میشود چرا باید بعد از گرفتن چربی آن کیلویی حدود 3000تومان به فروش برسد چرا مرگ بر امریکا ما بیشتر مقصریم
سید۴۳۹۲۹۷۱۱:۱۸:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۲۷
یک سوال دیگر در این چند سال که یارانه پرداخت کردند و شد 4 میلیون برای هر نفر در حال حاضر با نرخ امروز چیزی حدود 510 دلار میشود. شما بفرمایید که چگونه محاسبه کنیم که ارزش پول را اینقدر پایین آمد و آیا میخواهید ریال را حذف و دلار را جایگزین نماییم چرا که همه چیز با دلار محاسبه میشود
ناشناس۴۳۹۳۰۷۱۱:۲۴:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۲۷
با مشکل داشتن بازار خودرو به شدت موافقم، اما پیشنهاد ارائه شده عملی نیست. چرا که متاسفانه طبق قوانین ما خریدار و فروشنده میتوانند به صورا وکالتی خرید و فروش کنند و به این صورت شخص خودرو وکالتی میفروشه و انتقال سند رو برای بعد از دوره یکساله که در پیشنهاد مطرح شده میزاره، همین حالا هم خیلی از پرونده های قضایی ناشی از همین قانون خرید و فروش وکالتی است. به نظر من بهتره بخشی از بهای خودرو اقساطی و طولانی مدت بشه تا به دلیل وجود ضمانت و چک یا سفته، خریدار و فروشنده تمایلی به معامله وکالتی نداشته باشند.
علی۴۴۰۳۷۶۰۷:۳۷:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۲۸
آقای محترم بحث این است که هیچ شرکت خودروسازی به قیمت قطعی خودرو را به شما نمی فروشه. تو نمیدونی وقتی که تحویل می گیری قیمتش چنده؟ این مملکت صاحب نداره که اگه داشت درب این شرکت های خودروسازی را گل می گرفت که اینجوری با روح و روان مردم بازی نکنند. الان دوماه از زمان تحیل خودرو من گذشته ولی هنوز تحویل نداده اند و میگن نداریم. یگ خودروی دیگه انتخاب کن. توباشی چکار میکنی؟ آخه این چه وضعیه؟ این مملکته؟ دولته؟
کوروش۴۳۹۳۱۴۱۱:۲۶:۵۴ ۱۳۹۷/۴/۲۷
راه مبارزه با فساد در بازار خودرو کاملا" مشخص است و همانست که نزدیک به 20 سال در این مملکت فریاد زده میشود اما گوش شنوایی وجود ندارد یا شاید نمیخواهند که بشنوند. برقرای ارتباطات مناسب بین المللی، حذف تعرفه های سنگین واردات که به بهانه های واهی اعمال شده، کوتاه کردن دست رانت خوار و افراد صاحب نفوذ در مراکز حساس و مهم با تک نرخی شدن ارز، ایجاد فضای رقابتی برای تولیدکنندگان داخلی بلکه یه تکونی به خودشون بدن و خودروی با کیفیت تولید کنند. چهل سال حمایت از تولید داخل کافیه. اینا اگر خودرو ساز بودن تا الان شده بودند. وقتشه که بجای حمایت، تنبیه براشون در نظر گرفته بشه که قطعا" به نفع خودشون و مملکت خواهد بود.
ناشناس۴۳۹۳۷۴۱۲:۰۰:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۲۷
هیچ کجای دنیا خودرو کالای سرمایه ای نیست . در ایران به دلیل وجود شرایط خاص و با دلال بازی و انحصار خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده . با ایجاد سیستم مالیاتی میتوان این موضوع را کنترل کرد . اولا اخذ مالیات بر سود ناشی از خرید و فروش خودرو اینکار باعث جلوگیری از دلال بازی و سفته بازی در بازار میشود و فقط مصرف کننده واقعی به دنبال خرید و فروش میرود . و باعث میشود هر سال قیمت خودرو دست دوم با کاهش روبه رو باشد برخلاف روند فعلی . دوم اخد مالیات بر ثروت ناشی از خودرو به صورت سالانه . یعنی از صاحبان خودرو با قیمت بالاتر از 100 میلیون تومان در سال مالیات بر ثروت گرفته شود . با اینکار تقاضای این خودروها به شدت کاهش پیدا میکند و به تبع ان قیمت های ان به سمت واقعی شدن میرود و همچنین باعث کاهش شکاف طبقاتی خواهد شد و عین عدالت اقتصادی هم هست . از 100 تا 150 میلیون ... 2 درصد در سال از 150 تا 200 میلیون ... 3 درصد در سال از 200 تا 300 میلیون .....5 درصد درسال از 300 تا 400 میلیون ....... 7 درصد درسال از 400 تا 500 میلیون ....... 9 درصد درسال از 500 تا 700 میلیون ......11 درصد درسال از 700 تا 1 میلیارد .......... 13 درصد درسال از 1 تا 1.5 میلیارد .......15 درصد درسال از 1.5 تا 2 میلیارد ..........20 ردصد درسال از 2 میلیارد به بالا ........... 30 درصد در سال
ناشناس۴۳۹۳۷۵۱۲:۰۰:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۲۷
دید لیبرالی در تمامی جنبه هایش مثبت بنظر میرسد . امروز در کشور های اروپایی اتوموبیل را با قیمت تقریبا مفت و با التماس می فروشند چطور است اینجا بعد از شصت سال صنعت خود رو و با این قیمت های سرسام آور هنوز خریدار باید منت کشیده و تضمین هم بدهد . هیچکس در این کشور در شغلی که هست تبحر نداشته و جای دگران را غصب کرده .
ناشناس۴۳۹۶۰۴۱۴:۰۹:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۲۷
دقیقا مثل شما که نظر دادی و در جایگاهت نیستی!!!
ناشناس۴۳۹۳۷۶۱۲:۰۰:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۲۷
هیچ کجای دنیا خودرو کالای سرمایه ای نیست . در ایران به دلیل وجود شرایط خاص و با دلال بازی و انحصار خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده . با ایجاد سیستم مالیاتی میتوان این موضوع را کنترل کرد . اولا اخذ مالیات بر سود ناشی از خرید و فروش خودرو اینکار باعث جلوگیری از دلال بازی و سفته بازی در بازار میشود و فقط مصرف کننده واقعی به دنبال خرید و فروش میرود . و باعث میشود هر سال قیمت خودرو دست دوم با کاهش روبه رو باشد برخلاف روند فعلی . دوم اخد مالیات بر ثروت ناشی از خودرو به صورت سالانه . یعنی از صاحبان خودرو با قیمت بالاتر از 100 میلیون تومان در سال مالیات بر ثروت گرفته شود . با اینکار تقاضای این خودروها به شدت کاهش پیدا میکند و به تبع ان قیمت های ان به سمت واقعی شدن میرود و همچنین باعث کاهش شکاف طبقاتی خواهد شد و عین عدالت اقتصادی هم هست . از 100 تا 150 میلیون ... 2 درصد در سال از 150 تا 200 میلیون ... 3 درصد در سال از 200 تا 300 میلیون .....5 درصد درسال از 300 تا 400 میلیون ....... 7 درصد درسال از 400 تا 500 میلیون ....... 9 درصد درسال از 500 تا 700 میلیون ......11 درصد درسال از 700 تا 1 میلیارد .......... 13 درصد درسال از 1 تا 1.5 میلیارد .......15 درصد درسال از 1.5 تا 2 میلیارد ..........20 ردصد درسال از 2 میلیارد به بالا ........... 30 درصد در سال
محمد۴۳۹۴۰۸۱۲:۱۸:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۲۷
این چه اقتصاد لیبرالی که واردات توش جایی نداره خدا وکیلی هر کس این متن رو نوشته یا اصلا سواد اقتصادی نداره یا تودایران زندگی نمیکنه این را حل که شما فرمودین فقط باعث میشه وکالتی ماشین خرید فروش بشه واقعا از سایت الف این جور متنها بعیده
شاهرخ۴۳۹۴۴۵۱۲:۳۶:۰۰ ۱۳۹۷/۴/۲۷
خیلی ساده هست.... یه دولت داریم به عنوان مجری قانون و ناظر.... یه بازرگان داریم به عنوان ابزار دولت...... یه مصرف کننده داریم که همه چشم امیدش به قانون و دولت هست..... متاسفانه تو این مدت دیگه کر و کور هم فهمیدن جنگ بین دولت و بازرگان فقط برای جیب خودشون وسهمشون هست و مصرف کننده هیچ محلی از اعراب نداره....... به قول معروف قاضی که مدعیه زن طلاقه........
مجید۴۳۹۵۲۵۱۳:۱۵:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۲۷
تنها راهش این است که دولت هیچ کاری نکند هر کجا دولت دخالت کرد ، فساد زیاد شد ، رانت زیاد شد، قیمت بالا رفت ، کالا کم شد و ... دولت جان ما را در غم شرایط موجود لطفا تنها بگذار
ناشناس۴۳۹۷۶۳۱۵:۵۰:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۲۷
از نظر ایشون باید از خودرو ساز حمایت بشه ولو به قیمت غارت مردم و فروش به چند برابر قیمت خودروها به مردم بی نوای ایران و در عوض مردم جریمه بشن . بابا تو دیگه کی هستی ؟
ناشناس۴۳۹۷۹۰۱۶:۰۸:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۲۷
راه حل آزاد کردن ورود خودرو های خارجی بدون عوارض گمرکی وحشتناک است تا داخلی ها کیفیت رو ببرن بالا و قیمت تعدیل بشه اگر دولت حاضر به پذیرش نیست مردم محصول خودرو سازان رو تحریم نخرن
محمد سعیدی۴۳۹۹۰۲۱۷:۲۸:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۲۷
سلام مثل من مالباخته زیاد است که در سال 96 خودرو وارداتی برای مصرف خرید یم ولی با قوانین گمرک که روزانه عوض می شوند 100 میلیون تومان اضافه بر مبلغ قرار داد 96 پرداخت کرده ایم و در نهایت تا حالا خودرو دریافت نکردیم حالا شما به فکر فروش های سال 97 هستید؟
شمس۴۴۰۰۱۸۱۹:۱۶:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۲۷
دولت و خودرو سازان دستشان تو یه کاسه است خودرو ها را احتکار کردند تا گران بفروشند باور نداری تو هواپیما که نشستید موقعیکه هواپیما از فرودگاه مهرآباد بلند میشود پارکینگ و دپوی خودرو های ایران خودرو در پایین نمایان میشود بعد خودتان قضاوت کنید.
ناشناس۴۴۰۳۷۹۰۷:۴۰:۵۴ ۱۳۹۷/۴/۲۸
تورا خدا به داد ملت برسید!!! خودروی داخلی که دست خودتونه. هنوز تحریم شروع نشده، تولیدشون را قطع کردن، خودروهای پیش فروش شده را تحویل نمیدن، اصلا خودشون شدن عامل آشفته بازار داخلی. همش خودشون مقصرند. آمریکا و... بهانه است به خدا.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین