اعتراضات مردم عراق و توطئه علیه ایران

گروه جهان الف،   3970425205 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

با توجه به گسترش اعتراضات، احتمال اینکه توطئه ای در کار باشد تا ایران به عنوان مقصر مشکلات به مردم عراق معرفی شود وجود دارد. احتمالاً طراحان چنین سناریویی بدنبال این می باشند تا نقش نیروها و گروه های سیاسی طرفدار ایران در تشکیل دولت آینده کاهش یابد و یا از بین برود.

اعتراضات مردم عراق و توطئه علیه ایران

به گزارش الف، تظاهرات و آشوب های مرکز و جنوب کشور عراق کم و بیش هنوز ادامه دارد. اعترضات به بغداد پایتخت عراق نیز کشیده شده که در بخش هایی با خشونت و درگیری همراه بوده است. آشوب های عراق بدلیل نارضایتی مردم از اوضاع نابسامان اقتصادی، بیکاری، قطعی آب و برق و فساد گسترده اقتصادی در بین مقامات سیاسی می باشد.

البته وضعیت بد مردم مختص به حال حاضر نمی باشد. شاید همین قدر کافی باشد که گفته شود اوضاع و شرایط تا آن میزان بغرنج و ناراضی کننده بوده که ائتلاف سائرون بر اساس همین شعارها توانست در انتخابات پارلمانی عراق جایگاه اول را بدست آورد. در روزهای اخیر، مقتدی صدر از پیروزی انقلاب گرسنگان گفته بود و به دولت مرکزی هشدار  داده بود که هیچ گونه برخوردی را با معترضان نخواهد پذیرفت.

گفته می شود در 9 روزی که از تظاهرات در عراق می گذرد 90 نفر بازداشت، 11 غیر نظامی کشته و 270 غیرنظامی مجروح شده اند.

در این بین جریانات و گروه های سیاسی تلاش دارند تا به هر نحو ممکن مردم را آرام و آنها را به خانه هایشان بازگردانند. دولت مرکزی نیز به مردم بصره که مرکز اعتراضات بوده وعده داده که مشکلات آنها را در اولویت قرار می دهد و به آنها رسیدگی خواهند کرد. برخی از اقدامات دولت در واکنش به اعتراضات اخیر را می توان در اختصاص بودجه سه و نیم تریلیون دیناری به استان بصره، افزایش سهمیه آب استان های جنوبی، وعده رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، تامین خدمات بهداشتی و ... اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

در نجف و شهرهای عراق چه خبر است؟/ حمله به فرودگاه نجف + تصاویر

طرحی جدید برای ایجاد بحران در عراق

به طور کلی بعد از اعلام نتایج انتخابات عراق که در آن هیچ کدام از جریانات و گروه های سیاسی موفق نشدند حد نصاب لازم را برای تشکیل کابینه بدست آورند این برداشت بوجود آمد که احتمال دوران جدیدی از بی ثباتی بوجود خواهد آمد. به خصوص این که با وجود شکست داعش و بازپس گیری سرزمین ها اما هنوز تفکر تکفیری به طور کامل از بین نرفته و بسیار بعید است در کوتاه مدت رگه و ریشه های آن از بین برود. بنابراین این احتمال که داعشی ها از اوضاع نابسامان عراق در برهه فعلی سوء استفاده کنند وجود دارد هر چند که دیگر نتوانند دولت خودخوانده تشکیل دهند. البته در این بین نباید از سوءاستفاده بعثی ها از اعتراضات مردم عراق نیز غافل شد.

در واکنش به این اعتراضات، آیت الله سیستانی ضمن حمایت از معترضان، آنها را به آرامش فراخوانده است. شایعاتی نیز بین مردم جنوب عراق منتشر شده و به نظر می رسد جریانی درصدد است تا به هر نحو ممکن نام ایران را وارد درگیری های سیاسی اخیر کند و قطعی آب و به برق را به اقدامات همسایه های عراق گره بزند.بستن گذرگاه مرزی کویت و عراق توسط معترضان را نیز باید در این راستا تحلیل کرد.

به همین دلیل است که برخی به این امر معتقد می باشند احتمال اینکه توطئه ای در کار باشد تا ایران به عنوان مقصر مشکلات به مردم عراق معرفی شود وجود دارد. احتمالاً طراحان چنین سناریویی بدنبال این می باشند تا نقش نیروها و گروه های سیاسی طرفدار ایران در تشکیل دولت آینده کاهش یابد و یا از بین برود. به همین دلیل بوده که برخی به نقش پنهانی عربستان و آمریکا در راه اندازی و تشدید اعتراضات اشاره کرده اند.  

با تمامی این تفاسیر به نظر می رسد تا زمانی که دولتی باثبات، مقتدر و کارآمد در عراق تشکیل نشود نباید انتظار رفع مشکلات و رضایت مردم را انتظار داشت اما با توجه به اختلافات جدی که بین گروه ها و جریانات سیاسی وجود داد چشم انداز هر گونه مصالحه و دست یابی به توافق سیاسی چندان روشن نمی باشد، حتی اگر دولتی نیز تشکیل شود بعید است که بتواند در صحنه عمل موفق باشد.

دیدگاه کاربران

هادی۴۳۷۳۶۳۰۸:۲۲:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۲۶
نتیجه سالها سرمایه گذاری در عراق. نتیجه میلیارد ها دلار خرج کردن در عراق. نتیجه دهها کشته در عراق. نتیجه مبارزه ایران با داعش در عراق و دفاع از مردم عراق. آخرش هم عراقی ها طرفدار عربستان هستن و مخالف ایران
علی۴۳۷۷۰۱۱۱:۵۶:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۲۶
در پاسخ به مغلطه های شما عرض می کنم: اولا سرمایه گذاری میلیاردی رو از کجا در آوردین؟ ثانیا ما کشته ندادیم شهید دادیم. ثالثا جنگ با داعش سود حداقل یک بعدش برای خود ایران بود رابعا همانطوری که در ایران عده ای طرفدار عربستان و آمریکا و صهیونیست ها هستن در عراق و جاهای دیگه هم هستن و دلیل نمیشه که همه مردم از این گروه هستند. خامسا مردم عراق هم مثل مردم ایران و سایر کشورهای دیگه نسبت اوضاع سخت اعتراض می کنند ولی نکته ای که دوست ما ازش غافل بود به انحراف کشیدن این اعتراضات هست که هم اخیرا در ایران اتفاق افتاد، هم در عراق و مربوط به اکثریت مردم نیست
ناشناس۴۳۷۷۶۵۱۲:۲۶:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۲۶
شما این توجیهات را از کجا آوردی چرا فکر می کنید مردم ایران نا اگاه هستند ؟ شما فکر می کنید همفکران شما چند درصد مردم ایران هستند که با این تندی سفسطه می کنید ؟
روح الله۴۳۸۱۳۴۱۵:۴۰:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۲۶
شما چرا فکر می کنید حرف اکثریت مردم ایران را می زنید؟ با چند هزار نفر از این جمعیت میلیونی در ارتباط هستی که هر تحلیل مخالف نظر خود را سفسطه و اقلیت می پنداری؟ حرف هایی که به آن انتقاد داری کاملا مستند و منطقی است و استدلال شما بی پایه و تنها منبع آن هم رسانه ی فاخر بی بی سی و البته اکثریت صف نانوایی محله خودتان می باشد. :)
ناشناس۴۳۸۵۲۰۲۰:۰۳:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۲۶
تعجب اینه که موافق و مخالف را هم بعضی قبول ندارند
ناشناس۴۳۸۵۸۹۲۰:۵۶:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۲۶
شما تو تاکسی، بقالی، دانشگاه، خیابون، بیابون و هرجا که دوست داری با مردم حرف بزن. مذهبی و غیر مذهبی تا ببینی نظر مردم چیه. آره برادر. برو بپرس
ناشناس۴۳۷۹۸۱۱۴:۱۶:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۲۶
تعداد منفیهای نظرتونو ببینید متوجه میشید چقدر اکثریت با نظرتون موافقن
روح الله۴۳۸۱۱۷۱۵:۳۲:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۲۶
عجب نتیجه گیری علمی و منطقی انجام دادی، اون هم بر اساس اظهار نظر یک جامعه آماری حداکثر هزار نفری که مثبت یا منفی دادند!!!!!!! آیا تعداد مثبت یا منفی بودن اظهار نظر ها در یک سایت خبری می تواند شاخصی برای منطقی یا غیر منطقی بودن یک تحلیل باشد؟ اگر با دنیای دیجیتال آشنا باشید متوجه می شوید که تمامی این منفی ها حتی می تواند توسط یک نفر مدیریت شود. با همین استدلال هم اعتراضات عده ای از مردم به فساد برخی مدیران در عراق را تفسیر به رای می نمایید. مگر قرار است اگر ما به خاطر امنیت خودمان در عراق و سوریه با دشمنمان می جنگیم و از خانه و سرزمین آنها به عنوان میدان جنگ خودمان استفاده می کنیم، حتما باید اکثریت مطلق مردم عراق طرفدار ایران باشند؟ تا بحال به این موضوع فکر کردید که اگر ایران در عراق و سوریه با داعش نمی جنگید و آنها براحتی می توانستند این دو کشور را بگیرند و به ایران برسند، ممکن بود حکومت های این دو کشور سقوط کند ولی احتمالا خسارات کمتری به مردم این کشورها تحمیل می شد؟ آیا تصاویر شهرهای آزاد شده عراق و سوریه را دیده اید که بخاطر مقاومت های تحت حمایت ایران، چگونه تخریب شده؟ التماس تفکر و انصاف
ناشناس۴۳۸۲۹۴۱۷:۰۹:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۲۶
روح االه جان برو یه کم تاکسی و اتوبوس و مترو سوار شو که نظریات مردم را بشنوی و بهت ثابت بشه کی اقلیته برو یه کم خبر گزاری های مختلف و حتی تحلیل های همین سایت الف و سایر سایتها و خبرگزاری های وطنی را بخون اگه زبان انگلیسی بلدی به خبر گزاری های مطرح دنیا هم یه سر بزن تا ببینی در دنیا چه خبره زیادی پای اخبار صدا و سیما نشستن نتیجه اش می شه متنی که نوشتی !
ناشناس۴۳۸۷۳۵۲۳:۱۰:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۲۶
توی تاکسی و مترو 90 درصد مردم ابدا این چیزا براشون مهم نیست و بعضا اصلا از این چیزا خبر ندارند .استدلال شمام خیلی آبکی هستند همین بود که سال 88 با همین استدلال هایی که اهل فن به وضوح چرند بودنش رو میدونند مدعی تقلب شدید.تظاهرات 3 میلیونی توی خیابون هایی با حداکثر ظرفیت 600 هزار نفر و خطی بودن ارا و قانون بنفورد رو دلیلی بر تقلب میدونستید که ابلهانه بودنش برای آمار دان ها واضحه ولی شما به همون ها استناد میکردید یا میگفتید تمامی اطرافیان ما طرفدار موسوی هستند پس موسوی برنده است!! در آبکی بودن و اریب بودن این استدلال همین بس که توی یک کلیسا در شهر تهران احتمالا اکثر افراد حاضر مسیحی هستند ولی نتیجه گرفتن مسیحی بودن تمامی افراد جامعه از این استدلال به وضوح غلطه.
روح الله۴۳۹۷۱۶۱۵:۱۴:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۲۷
اولا هيچ پاسخ منطقي به تحليل بنده نداديد ثانيا من هم تاکسي و مترو سوار مي شوم و حرف مردم را مي شنوم و اخبار خبرگزاري هاي داخلي و خارجي را هم ملاحظه مي کنم، منتهي با تفکر و بدون احساسات تحليل مي کنم و تصميم مي گيرم. ثالثا اگر صندوق راي را قبول نداشتيم که وضعيتمان اينگونه نبود و انقدر عدم ثبات در مديران اجرايي وجود نداشت و مردم نمي توانستند بخاطر ربناي شجريان و جلوگيري از ديوار کشيدن پياده روها رئيس جمهور انتخاب کنند!!! رابعا اين نکته مهم رو فراموش نکن که حتي اگر بر فرض محال اکثريت مردم ايران مانند شما و منفي دهندگان به نظرات بنده هم بودند، باز هم دليلي بر منطقي و بر حق بودن حرف شما نيست زيرا تاريخ اثبات مي کند که همين اکثريتهاي احساسي مردم حضرت علي را هم خانه نشين کرد. توصيه مي کنم قرآن و کتب تاريخي را بيشتر بخوانيد تا ببينيد عاقبت همفکران شما چيست. التماس تفکر
روح الله۴۳۹۷۱۷۱۵:۱۵:۵۶ ۱۳۹۷/۴/۲۷
زيادي نشستن پاي اخبار بي بي سي نتيجش افکار و تحليل هاي شماست
دایی۴۳۸۴۰۳۱۸:۰۶:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۲۶
روح الله جان اخوی بیخیال شماها صندوق رای رو هم قبول ندارید چه برسه به مثبت و منفی مردم بارها حرفشونو به شماها با صندوق رای زدن اخرشم قبول ندارید
ناشناس۴۳۸۶۳۰۲۱:۵۱:۴۷ ۱۳۹۷/۴/۲۶
اونی که صندوق رو قبول نداشت مدعی دموکراسی بود و سال ۸۸شورش کرد
ناشناس۴۳۹۵۲۶۱۳:۱۵:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۲۷
روح اله رو بی خیال شوید این جماعت از هنر خوب گوش دادن و منطقی پاسخ دادن بی بهره است
روح الله۴۳۹۷۲۲۱۵:۲۱:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۲۷
دايي جان شما هم ظاهرا خيلي بي بي سي رو قبول داري اولا تحليل آراي مردم به اين سادگي که مي فرماييد نيست ثانيا اگر صندوق راي را قبول نداشتيم که مردم نمي توانستند بخاطر پخش ربناي شجريان و جلوگيري از ديوار کشيدن در پياده روها رئيس جمهور انتخاب کنند. چقدر بايد هزينه آموزش امثال شما از سرمايه هاي اين کشور پرداخت شود و يک اشتباه را بارها تکرار کنيد؟
ناشناس۴۳۸۰۰۱۱۴:۲۳:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۲۶
دادش در پاسخ به شما نیز عرض کنم همون 1000 میلیارد غرامت جنگ تحمیلی رو شما سرمایه گذاری حساب کن. بقیش پیش کش.
ناشناس۴۳۸۴۸۳۱۹:۱۴:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۲۶
موضوع این هست ...مشکل مقامات ایران ندانستن سیاست و حقوق جهانی هست ..
روح الله۴۳۸۱۲۴۱۵:۳۵:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۲۶
احسنت بسیار منطقی پاسخ دادید متاسفم واسه اونایی که سرشون رو در برف فرو کردن و فقط منفی میدن.
ناشناس۴۳۷۷۷۷۱۲:۳۵:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۲۶
نفرین امام حسین پشت سر مردم عراق هست و اونجا درست نخواهد شد
ناشناس۴۳۸۶۶۹۲۲:۲۵:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۲۶
در قرن بیست و یکم که قرن انفجار اطلاعات است ، با این استدلال ها راه به جایی نخواهیم برد
ناشناس۴۳۸۱۴۰۱۵:۴۳:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۲۶
شاید بدبختی اقتصادی عراق به مقامات ایران مربوط نباشد اما وضعیت مردم ایران مستقیم به مقامات ایران مربوط می شود
روح الله۴۳۸۱۵۳۱۵:۴۹:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۲۶
واقعا اگر کسی حداقل بصیرت سیاسی داشته باشد متوجه می شود که ایران برای تامین امنیت خودش در عراق و سوریه می جنگد و خیلی واضح است که هزینه های این جنگ نیابتی به مراتب از جنگ مستقیم در مرزهای ایران کمتر است. من موندم، چرا مردم امریکا این موضوع را درک می کنند که حکومتشان با توجیه تامین امنیت کشورشان در اغلب کشورهای دنیا هزینه های سنگین نظامی می پردازد اما برخی از هموطنان ساده ما این تحلیل حداقلی را ندارند و حرف های بی بی سی و نتانیاهو را تکرار می کنند. چرا همیشه باید چرخ را مجددا اختراع بفرمایید؟ مردم این کشور چقدر باید هزینه ی آموختن امثال شما را بپردازند؟ التماس تفکر
سالاریان۴۳۸۲۸۵۱۷:۰۰:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۲۶
آقاجون هی فلسفه نباف برای خودت ، آمریکا تو جنگ عراق و افغانستان شرکت داشت و به قول ترامپ 7 هزار میلیارد خرج کرد و چیزی بدست نیاورد و خوب می دونید که بعد از جرج بوش پسر چه بحران اقتصادی وحشتناکی برای آمریکا پیش آمد و اوباما که سال 2008 سر کار آمد سالها با این بحران اقتصادی دست به گریبان بود . همش می گن که ما برای امنیت خودمان در جاهای دیگر می جنگیم و هی پول رو الکی تو این طرف و اون طرف دور می ریزیم و اصرار هم داریم که کار درستی می کنیم می دانید که نتیجه طرز تفکر امثال شما ( جنگ نیابتی ) و عدم پرداختن به اولویت ها ( داخلی ) باعث این همه بدبختی مملکت شده که بیکاری ، تورم ، و گرانی و فرار مغزها و هزاران مشکل دیگر الان روبروی ماست . به قول خودت التماس تفکر
ناشناس۴۳۸۴۸۵۱۹:۲۰:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۲۶
آمریکا همسایه هم مرز عراق نیست عزیز دلم
ناشناس۴۳۸۵۱۹۲۰:۰۳:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۲۶
همه بد بختی کشور زیر سر همین ها هست که بودجه مملکت رو در سوریه و عراق خرج کردن
ناشناس۴۳۸۷۴۴۲۳:۲۰:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۲۶
تو یکی چی میگی واسه خودت؟؟ اگه زنده نباشی بیکاری و تورم رو میخوای چیکار؟؟ شدی زیباکلام با اون داستان سرایی هاش درباره کمک های مردمی؟؟امنیت قطعا اولویت داره به تمامی اونا در ضمن اگه عراق سقوط میکرد بلاشک به سمت ایران و ترکیه میرفتند اون موقع هم جانتون فدای ایران بود یا نه مثل همیشه لات مجازی بودید؟؟در ضمن اینو یبار برای همیشه براتون روشن کنم هزینه های ایران توی کشور های دیگه از بودجه دفاعیش هست که 3 درصد تولید ناخالص داخلیش هست و توی منطقه عمان 16 درصد و عربستان 10 درصد و اسراییل 6 درصده که به وضوح مبلغ پایینی هست توی منطقه هم هیچ کشوری بودجه دفاعیش زیر 3 درصد gdp نیست.این توهم هزینه بالای ایران توی کشور های دیگه هم رسانه های غربی کردند تو کلتون شما هم مثل طوطی بیسواد و کم هوش تکرار میکنید بدون یک ذره منبع موثق
روح الله۴۳۹۷۳۳۱۵:۳۱:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۲۷
بصيرت سياسي يعني همين که بتواني تشخيص دهي اولا جنگ نيابتي در برابر حمله دشمن بهترين و کم هزينه ترين راه دفاع است که اگر انجامش ندهي قطعا اوضاع بدتر و هزينه هايت بيشتر مي شود. ثانيا پيش نياز حل تمامي آن مسائل اقتصادي که فرموديد حتما ايجاد و حفظ امنيت کشور است پس اگر امنيت نباشد اصلا نمي توانيد مشکلات اقتصادي را حل کنيد. پس اولويتي بالاتر از تامين امنيت کشور وجود ندارد. لطفا انقدر بي بي سي رو تماشا نکنيد.
ناشناس۴۳۸۴۶۹۱۹:۰۵:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۲۶
نمیدانم چرا اینقدر به این کلمه بصیرت حساسیت پیدا کردم هر جا میگن بصیرت ...
ناشناس۴۳۸۴۶۱۱۹:۰۰:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۲۶
آنهم مردم شیعه نجف
ناشناس۴۳۸۵۸۶۲۰:۵۴:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۲۶
اقا این درگیری ها در نقاط مختلف جهان دیگه جواب نمیده و نمیشه به خصومت با جهان خصومت داشت...
ناشناس۴۳۹۵۱۷۱۳:۱۲:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۲۷
اگر نبرد با داعش نبود خواهران ومادران و... من وشما باید در .. به داعش خدمت می کردندویا مثل ایزدی ها به فروش می رفتند...
ناشناس۴۳۷۳۷۸۰۸:۳۴:۵۴ ۱۳۹۷/۴/۲۶
تمام حرف نویسنده اینه که اگر ما بخواهیم همچنان در عراق نفوذ داشته باشیم مردم ایران باید اجازه بدهند ما به عراقی ها آب و برق بدهیم حتی اگر خودمان نیاز داشته باشیم
مثبت نگر۴۳۷۴۰۵۰۸:۵۴:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۲۶
عراقیها واقعا قدر نشناسند
ناشناس۴۳۷۴۲۴۰۹:۱۲:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۲۶
ب امید روزی ک جنگ و آشوب از خاورمیانه رخت بندد،شاید این تظاهرات ها مقدمه ای برای آن باشد مردم خاورمیانه تغییر کردند
ناشناس۴۳۹۳۹۰۱۲:۰۸:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۲۷
آرزویی است که بعد از 50 نسل دیگر من و تو ببار نمی نشیند.
ناشناس۴۳۷۴۳۹۰۹:۲۳:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۲۶
به ایرانی ها میگن مشکل قطعی ها، انتقال آب و برق به عراقه! به عراقی ها میگن، انتقال آب به ایران! و بخشی از این دو ملت بسیار ساده لوح و زودباور هستن...
نجیب۴۳۸۰۷۸۱۵:۱۳:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۲۶
احسنت. صحبت شما کاملا درسته. استراتژی غرب در قبال مسلمانان ثابت است. اختلاف انداختن بین مسلمان ها و فرسایش آن ها و سرمایه هایشان و حکومت کردن بر آن ها.
ناشناس۴۳۷۴۵۹۰۹:۳۵:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۲۶
همون صدام براشون خوب بود
ناشناس۴۳۷۵۹۴۱۱:۰۰:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۲۶
اولا ایران باید کشور عراق را به حال خود رها کند این کشور ظرفیتهای دوستی نداره 2- باید خسارت 1000 میلیاردی رو مطالبه کنه از جنگ 3- عراقی ها از بحران داعش گذشتند و الان دنیال پول و وعده های نزدیک عربستان هستند 4- کشورشون از هم پیمانی با امریکا احساس امنیت می کنه و از شیعه ها مقصر تر کسی رو نمی خواهند بشناسند 5- ما باید دنبال کشور خودمون و اخذ قدرت درن زا باشیم
سید۴۳۷۶۲۳۱۱:۱۳:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۲۶
عراقی ها آخرش میروند با عربستان قرارداد میبندند
ناشناس۴۳۸۵۰۰۱۹:۳۹:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۲۶
درسته.اگر از یک کشور عربی انتظار دارند در نهایت بین ایران و اعراب دیگه، ایران رو انتخاب کنه، کلا تاریخ نخوندن‌
ناشناس۴۳۷۷۲۲۱۲:۰۵:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۲۶
چرا تو حرف زدن همیشه همه را باهم جمع می کنیم مردم عراق یعنی چند گروه بیا بیرون اخلال درست کنند میشن همه مردم عراق. خسارت جنگ هم در عوضش هوابیما مسافر بری و جنگنده از عراق برداشتیم همه هوابیماهارا بس بده بعد خسارت جنگ را طلب کن
ناشناس۴۳۸۴۷۵۱۹:۰۷:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۲۶
از کی تا بحال قیمت صدتا هواپیمای فرسوده که تعدادیشم پس دادیم میشه هزار دلار
ناشناس۴۳۸۵۸۰۲۰:۴۸:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۲۶
اخوي؟كل لگن هايي كه درجنگ امريكا وعراق به ايران فرار كردن ١میلیارد دلارهم نمیشه!!!چطوری ١٠٠٠میلیارد بدهی عراق ... رو با چندتا هواپیما تهاترکردی؟حالت خوبه؟
ناشناس۴۳۸۶۰۴۲۱:۱۰:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۲۶
هواپیما برداشتیم!!!!!!!!!!!!!!!!! برادر شما ظاهرا ریاضیت خیلی ضعیفه!!!! خسارت محاسبه شده برای جنگ 1000 میلیارد دلاره. در حالی که عراق حدود بیست هواپیمای مسافری و نظامی به ایران فرستاد. هواپیماهای مستعمل و دسته دوم. هر کدوم مسافری ها رو خیلی خوب حساب کنی بیست میلیون دلار. که تازه هواپیماهای مسافربری عراقی حتی یک ساعت هم تو ایران پرواز نکردن. حالا دلیلش رو نمی دونم اما فکر کنم اجازه بین المللی نداشتیم باهشون پرواز کنیم چون عراق اجازه ش رو نداد. بعد هم که دیگه از رده خارج شدن
ناشناس۴۳۸۸۱۱۰۰:۱۵:۴۷ ۱۳۹۷/۴/۲۷
پَرت نگو
ناشناس۴۳۷۸۸۱۱۳:۱۴:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۲۶
ایران و عراق هر دو کشور، سرشار از ثروت خدا دادی هستند افسوس برخی مدیران و مسئولان بی تخصص بر کرسی ها نشسته اند باور کنید مدیران هم باید تخصص داشته باشند و هم تعهد
ناشناس۴۳۷۸۸۵۱۳:۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۲۶
چرا شما خودتون رو گل بی خار میدونید و معتقدید هرکس علیه تصمیمات شما موضع گیری کرد آشوبگر و خرابکاره؟!؟واقع نگر باشید
ناشناس۴۳۸۰۵۵۱۴:۵۸:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۲۶
چقد مطالبات و مشکلات دو کشور شبیه هم هست
ناشناس۴۳۸۶۴۹۲۲:۱۳:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۲۶
مشخصه چون هردو جا از یک منبع تغذینه میشن سعودی و سازمان سیا بی خودی نبود که پمپئو وزیر امور خارجه شد به هر قیمتی میخواهند که امنیت اسراییل کودک کش تامین شود
ناشناس۴۳۸۰۶۷۱۵:۰۶:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۲۶
سالهاست که توطئه نفرت مسلمانان خاورمیانه از یکدیگر پرقدرت به پیش می رود
ناشناس۴۳۸۳۵۱۱۷:۴۳:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۲۶
بازم آمریکا؟ یعنی بی عرضگی مسئولین عراقی و عدم ثبات کشور تاثیری نداره؟
حمید۴۳۸۹۵۵۰۵:۳۳:۱۹ ۱۳۹۷/۴/۲۷
میشه بفرماین این بی ثباتی ارمغان کدوم جنگ هست؟؟؟!!!
ناشناس۴۳۸۴۷۹۱۹:۱۰:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۲۶
حالا که دیگه آب و برق نمی خوایم بهشون بدیم این کار ها را می کنند
بامشاد۴۳۸۵۶۶۲۰:۳۶:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۲۶
اصلا مسئله داخلی عراق به ما چه ارتباطی داره.؟ مگه عراقی ها تو مسائل مملکت ما دخالت دارند؟
ناشناس۴۳۸۵۷۸۲۰:۴۵:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۲۶
نه تنها عراقيها بلكه سوریه و ... به ايران بدهكارن
ناشناس۴۳۸۷۵۳۲۳:۲۷:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۲۶
یکی از معلم های ادبیات شهرمون(گرگان) میگفتن ، حکایت ایران و عراق و افغانستان، حکایت رستم و سهرابِ، که نباید همدیگرو بشناسن و با هم یکی بشن، اگر یکی بشن برای افراسیاب بد میشه!
ناشناس۴۳۸۷۵۴۲۳:۲۸:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۲۶
بد نیست مبلغ غرامت جنگ عراق علیه ایران یاد آوری شود
علیرضا۴۳۹۱۷۸۰۹:۴۶:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۲۷
به نظر من باز هم در عراق مقصر آمریکا و اسرائیل و عربستان است ..
سعید۴۳۹۵۳۹۱۳:۲۱:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۲۷
شمار لایک هایی که برخلاف مصالح عمومی ودر جهت خواست اسرائیل و بی بی سی وامثالهم مهندسی می شود در نهایت به سود جریان انقلاب نیست. امیدوارم سایت الف در مقابل این لایک های دروغین که احتمالا توسط یک یا دونفر مهندسی می شود فکری بکند. با لایک های بالای مهندسی شده...
ناشناس۴۴۰۴۹۰۰۹:۴۱:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۲۸
مهندسي كدومه؟ولله اينا ادمهاي همين سرزمينن منفي ميزنن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین