بی‌تدبیری در بازسازی و ناامیدی از آینده در سرپل‌ذهاب

گروه اجتماعی الف،   3970425031 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

مسئولان مهاجرت زلزله‌زدگان سرپل‌ذهاب را تکذیب کردند اما مردم محلی با تایید مهاجرت برخی از زلزله‌زدگان، بی‌تدبیری در بازسازی و ناامیدی از آینده را زمینه‌ساز مهاجرت زلزله‌زدگان سرپل‌ذهاب بیان می‌کنند.

بی‌تدبیری در بازسازی و ناامیدی از آینده در سرپل‌ذهاب

به گزارش تسنیم از سرپل‌ذهاب، در جریان زلزله 21 آبان ماه سال گذشته در استان کرمانشاه عده‌ای جان خود را از دست دادند و بسیاری بعد از گذشت چند ماه هنوز با مشکلات بعد از آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به امید آباد شدن کاشانه و شهر خود شب و روز را به هم می‌دوزند.

در این میان تعداد زیادی از مردم که علاوه بر عزیزان سرمایه‌‌های خود را از دست داده بودند به موضوع مهاجرت از مناطق زلزله‌زده به عنوان یک گزینه جدی نگاه کردند زیرا از بین رفتن شغل‌ها، روند کند ساخت و ساز و افزایش دمای هوا در تابستان زمینه‌ساز مهاجرت بود.

سردار سعید قاسمی که این روزها با کمک خیرین در مناطق روستایی زلزله‌زدگان خانه می‌سازد چندی پیش گفت: در مورد مهاجرت زیاد ساکنان این مناطق در فصل تابستان به سایر شهرستا‌های استان کرمانشاه هشدار می‌دهم و روند بازسازی منازل مسکونی برای مردم مناطق زلزله‌زده با توجه به شرایط موجود و وضعیت در نظر گرفته شده از سوی دولتمردان، با مشکلاتی مواجه شده است.

مهاجرت 30درصد از مردم سرپل‌ذهاب

داستان مهاجرت مردم سرپل‌ذهاب از طریق یکی از اعضای شورای شهر سرپل‌ذهاب آغاز شد که با اشاره به توقف ساخت‌وساز خانه‌های تخریب شده به دلیل نبود پول گفت که 30 درصد از مردم سرپل‌ذهاب به کرمانشاه و شهرها اطراف مهاجرت کرده‌اند.

سیدمجتبی جاسمی افزود که این امر سبب شده که شهروندان سرپل‌ذهاب خانه‌‎های خود را نصف قیمت بفروشند و به کرمانشاه مهاجرت کنند و این در حالی است که در گذشته نیز اهالی سرپل‌ذهاب به دلیل جنگ به کرمانشاه مهاجرت کرده و در آنجا ماندگار شده بودند.

عضو شورای شهر سرپل‌ذهاب با بیان اینکه مشکل اساسی مردم زلزله‌زده این است که وام 40 میلیون تومانی که وعده داده شده برای ساخت و ساز کافی نیست، گفت که به هر خانه تخریبی حدود 40 میلیون تومان وام به صورت قسطی تعلق می‌گیرد در صورتی که فوندانسیون حدود 20 میلیون تومان هزینه می‌برد.

مسئول بعدی یکی از نمایندگان استان همسایه، کردستان بود که بی‌توجهی مسئولان نسبت به مردم مناطق زلزله‌زده سرپل‌ذهاب و انسداد مرزها را به عنوان عاملی در جهت مهاجرت جمعیت زیادی از استان کرمانشاه به سایر شهرها به ویژه تهران بیان کرد.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس، درباره علل مهاجرت 30 درصد از مردم سرپل‌ذهاب به کرمانشاه گفت که وقتی نسبت به وضعیت مردم این منطقه بی‌توجهی می‌شود، به‌طور قطع ناچار به مهاجرت هستند، هرچند دولتی‌ها در روزهای اول بعد از وقوع زلزله اخیر در سرپل‌ذهاب برای امدادرسانی در این منطقه حضور پیدا کردند، اما بعد از مدتی مردم زلزله‌زده با کم‌توجهی و بی‌مهری مسئولان این بخش مواجه شدند به طوری که در شرایط کنونی ناچار به مهاجرت شده‌اند.

محسن بیگلری با اشاره به اینکه وزارت بهداشت برای ممانعت از شیوع بیماری‌ها در سرپل‌ذهاب به‌طور ویژه برنامه‌ریزی کند افزود: هنوز هیچ سرپناه دائمی برای مردم این منطقه ایجاد نشده است و حتی با دریافت وام هم قادر به ساخت خانه‌های خود نیستند و باید مبلغی را به آن اضافه کنند و این در حالی است که هیچ کسی حاضر نیست مبلغی را به آنها قرض بدهد زیرا بیشتر آنها شغل خود را نیز از دست داده‌اند.

تایید و تکذیب مهاجرت توسط معاون استاندار

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه نیز به‌عنوان نخستین مسئول استانی 22 اردیبهشت ماه در کمیته راهبردی شهری در کرمانشاه، موضوع مهاجرت مردم زلزله‌زده را مطرح کرد و گفت که کلانشهر شدن کرمانشاه به‌ دلیل مهاجرت مردم زلزله‌زده سرپل‌ذهاب پیگیری می‌شود.

مهرداد سالاری با اشاره به اینکه موضوع کلانشهر‌شدن کرمانشاه در وزارت کشور پیگیری می‌شود عنوان کرد: در زلزله آبان ‌ماه سال گذشته بخشی از مردم زلزله‌زده سرپل‌ذهاب به شهر کرمانشاه مهاجرت کردند و به‌ دلیل این مهاجرت جمعیت ساکن شهر افزایش یافت.

این در حالی است که چندی بعد معاون عمرانی استاندار کرمانشاه در نهم خرداد ماه در جلسه ستاد بازسازی سرپل‌ذهاب مهاجرت گسترده از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه را تکذیب و عنوان کرد: مهاجرت گسترده از مناطق زلزله‌زده کذب محض است و اکثریت مردم در حال عملیات بازسازی و پیگیری امور بازسازی هستند.

مهرداد سالاری گفت: متاسفانه اخباری مبنی بر اینکه جمعیتی از مناطق زلزله زده مهاجرت کرده‌اند در رسانه‌ها منتشر شده است و برای رصد این موضوع بنیاد مسکن، شهرداری و فرمانداری و بخشداران وارد عمل شدند و نه تنها این موضوع صحت ندارد بلکه مستاجرانی که اهل سرپل‌ذهاب بودند و در روستاها و شهرهای دیگر زندگی کردند به زادگاه شهر و روستای خود در سرپل‌ذهاب برگشتند تا بتوانند صاحب منزل شوند و اکثریت مردم در حال عملیات بازسازی و پیگیری امور بازسازی هستند.

وی با اشاره به اینکه در مناطق آسیب‌دیده زلزله تبدیل به فرصت شده است بیان کرد: ما توانستیم از خدمات و تسهیلات دولتی کمک بگیریم و جمعیت بیشتر از قبل زلزله در حال بازسازی و سکونت هستند و این امر نیز به فال نیک می‌گیریم تا کسانی که در واقع بدون سرپناه بودند صاحب منزل شوند.

فرماندار سرپل‌ذهاب نیز مهاجرت مردم سرپل‌ذهاب به کرمانشاه را تکذیب کرد و اظهار داشت: مهاجرت مردم سرپل‌ذهاب به کرمانشاه و سایر شهرستان‌ها صحت ندارد و ساخت و ساز در این شهرستان ادامه دارد.

محبت جمالی‌نیا عنوان کرد: افزایش مصرف آب و حامل‌های انرژی گواهی بر این موضوع است که نه‌‌تنها مردم سرپل‌ذهاب مهاجرت نکرده‌اند بلکه تعداد بسیاری نیز از سایر نقاط استان و کشور برای کار به این شهرستان مهاجرت کرده‌اند.

مهاجرت زلزله‌زدگان در گفت‌وگو با افراد محلی

با وجود تایید و تکذیب مهاجرت مردم زلزله‌زده سرپل‌ذهاب توسط مسئولان اما مردم محلی نظر دیگری دارند و بسیاری از افراد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم موضوع مهاجرت را تایید کرده و گفتند ناامیدی از صاحبخانه شدن سبب مهاجرت برخی از زلزله‌زدگان شده است.

با گشت و گذاری در شهر سرپل‌ذهاب و گفت‌وگو با مردم محلی بسیاری از آنها گفتند که مهاجرت از مناطق زلزله‌زده انجام شده است و نبود خانه برای مستاجران، گرد و غبار و روند کند بازسازی منازل بسیاری را مجبور به اجاره خانه در قصرشیرین، اسلام‌آباد غرب و کرمانشاه کرده است.

به طور قطع عادی شدن شرایط در مناطق زلزله‌زده و فراهم کردن امکانات رفاهی، تفریحی و بهداشتی و ایجاد اشتغال در این مناطق جز اینکه از کمترین حقوق شهروندی محسوب می‌شود مانع از مهاجرت مردم این دیار به سایر نقاط کشور و استان می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۳۵۹۱۲۱۰:۲۷:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۲۵
دولت مردم بیچار رو به حال خودشون رها کرده کجای دنیا دولتی چنین بی لیاقت وجود داره؟
ناشناس۴۳۶۰۰۹۱۱:۲۴:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۲۵
از ذلزله بم تا به امروز وزارت مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از این ذلزله ها جه اموخته اند و چه برنامه و تدبیری برای انها اندیشیده اند . واقعیت در این است که این بنیاد عریض و طویل هزینه به منفعت ان برای مردم و مسکن انها چه بوده است . نحوه هزینه کرد وجوهات مردم خیر در ان چه گونه بوده . چندتا از ساختمانهایی که انها ساخته اند در زلزله ها تخریب شده و مسولیت انها به مال باختگان و بدهی انها به بانک ها چه جوری است . این سیستم رویای "اسکلت پیچ و مهره ای " که میبایستی در سطح مملکت اجرا شود کارایی دارد . تعداد پرسنل و فضای دفتری این شبه وزارت خانه با موسسه خیریه تناسب دارد . و... و چگونه و بر اساس چه بررسی وتحقیقاتی وزیر مسکن و شهر سازی قرار داد ساخت مسکن اجتماعی را با انها بسته و...
ناشناس۴۳۶۰۵۷۱۱:۴۵:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۲۵
یاد آقای جهانگیری و کفشهاشون به خیر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین