تعداد زیادی از افراد در اجرای پرونده‌های کلان در بازداشت هستند؛ همه جور دستگاهی برای مبارزه فساد داریم؛ سامانه‌های پیشگیری جزیره‌ای عمل می‌کنند/افرادی که ارز گرفتند و تخلف کردند قابل ترحم نیستند/دولت هیچ خط قرمزی ندارد

گروه اقتصادی الف،   3970424043 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: همه جور دستگاهی برای مبارزه داریم، اما مدیرکل نظارت سازمان تعزیرات می‌گوید: سامانه‌های پیشگیری از تخلفات به صورت جزیره‌ای در دستگاه‌ها عمل می‌کنند تا زمانی که سامانه‌ها به هم لینک نباشد حتما تخلفات صورت می‌گیرد. امروز تعداد زیادی از افراد در اجرای پرونده های کلان در بازداشت هستند و باید به سمت دانه درشت‌ها برویم.

همه جور دستگاهی برای مبارزه فساد داریم؛ سامانه‌های پیشگیری جزیره‌ای عمل می‌کنند/افرادی که ارز گرفتند و تخلف کردند قابل ترحم نیستند/دولت هیچ خط قرمزی ندارد

به گزارش الف؛ عزت‌الله یوسفیان عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته در پاسخ به این سوال که در حال حاضر کارت بازرگانی به چه اشخاصی واگذار می‌شود، گفت: در حال حاضر کارت بازرگانی به اشخاص معمولی بدون ارتباطات خاص داده نمی‌شود، در واقع تخلف در این کارت‌ها صورت می‌گیرد و مشخص است که برخی کارکنان دولت نیز در آن دخیل هستند.

*اصل تخلفات به عدم شفافیت بر می‌گردد/عمر قانون سلامت اداری تمام شد

وی با بیان اینکه اصل تخلفات به عدم شفافیت بر می‌گردد، افزود: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر شفاف سازی اقدامات اقتصادی تاکید شده است، همچنین در ماده ۳۲ قانون سلامت اداری نیز تاکید شده که افراد قبل از مراجعه به گمرک تمام اطلاعات مربوط به فعالیت گمرکی‌شان در سیستم ثبت شود؛ متاسفانه عمر قانون سلامت اداری تمام شد، اما آیین نامه اجرایی آن بعد از ۳ سال و نیم هنوز نوشته نشده است. در اینجا نقص به خود مجلس باز می‌گردد، قانون باید جامع و مانع باشد و آیین نامه اجرایی نیاز نداشته باشد. اینکه قوانین به درستی اجرا نمی‌شود برای اینکه خیلی‌ها در آن ذینفع هستند.

یوسفیان ملا با بیان اینکه ما همه جور دستگاهی برای مبارزه داریم، تاکید کرد: امروز انتظار این است که مردم لمس کنند اتفاقاتی در حال وقوع است و پرونده‌های تخلف همچون واردات خودرو به فوریت بررسی شود. در اصل ۱۲۷ قانون اساسی کارگروه ویژه‌ای برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در نظر گرفته شده و افراد زیادی از دستگاه‌های مختلف مسئول رسیدگی به تخلفات شده اند، اما همه ما به وظایف خود آنطور که باید و شاید عمل نکرده ایم که موجب به وجود آمدن چنین شرایطی شده است.به طور مثال برای تعدیل بازار سکه اقدام به عرضه سکه شد که همین امر تبدیل به فساد شددر این شرایط ارجاع ریاست جمهور برای رسیدگی فوری به تخلفات امیدوار کننده است.

سید عبدالحمید اجتهادی مدیرکل پیشگیری و نظارت سازمان تعزیرات حکومتی در این برنامه با موضع الزامات و بایسته های مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه  در ستاد قانون مبارزه با قاچاق ارز و کالا مسئولیت رسیدگی به تخلفات بین دستگاه‌هایی مختلف تقسیم کار شده است، بیان کرد: این طور نیست که هر پرونده‌ای به سازمان تعزیرات بیاید سریعا رسیدگی شود، باید اظهار نظر کارشناسی باشد. مدت زمانی که در قانون برای رسیدگی به پرونده‌ها تعیین شده ۳۰ روز است، در سال ۹۷ عمده پرونده‌های ما در این زمان مورد بررسی قرار گرفت، اما پرونده‌های کلان، بررسی‌های بیشتر و استعلامات متعدد نیاز دارد که به همین دلیل روند رسیدگی‌ها طولانی می‌شود.

*در پرونده واردات خودرو جعل و جرم سازمان یافته اتفاق افتاده است/ بعضی کارکنان دولتی دخیل بودند

وی در خصوص پرونده واردات خودرو بیان کرد: در اواخر سال گذشته، سازمان توسعه تجارت، این پرونده را به تعزیرات حکومتی ارسال کرد و بلافاصله ابلاغ ویژه شد و جلسات متعددی در خصوص آن برگزار شد که روند رسیدگی ابتدا محرمانه بود. در این پرونده به این نتیجه رسیدیم این تخلف سازمان یافته بوده و قطعا جعل ثبت سفارش صورت گرفته است.این خودرو‌ها مجوز واردات به کشور نداشتند، اما حقوق گمرکی آن پرداخت شده و مشخص است چه شرکت‌هایی وارد کردند. در این پرونده جعل و همچنین جرم سازمان یافته نیز اتفاق افتاده و بعضی کارکنان دولتی در آن دخیل بودند و سرمنشا اصلی تقریبا مشخص شده است.

اجتهادی در خصوص پرونده موبایل، با بیان اینکه در این پرونده سازمان تعزیرات مرجع رسیدگی است، گفت: البته به دلیل شرایط خاص، همکاران ما مدیریت کرده‌اند و لیست را از دستگاه‌های مختلف گرفته و شرکت‌ها را مورد بازرسی قرار داده اند که برخی شرکت‌ها اعتراف به گران فروشی کردند. این پرونده برای تعیین میزان تخلف به سازمان حمایت ارائه شده است. با استفاده از طرح رجیستری مشخص شد چه مقدار موبایل وارد شده، اما پس از آن را نتوانستیم ردیابی کنیم.

*قانون مبارزه با قاچاق، مبارزه فیزیکی را لازم می‌داند

مدیرکل پیشگیری و نظارت سازمان تعزیرات حکومتی تاکید کرد: قانون مبارزه با قاچاق با لطافت خاص موضوع پیشگیری را مطرح کرده، اما باید به طور جدی تری انجام گیرد. روند رسیدگی باید با سرعت بیشتری صورت گیرد و دستگاه‌ها اطلاعات خود را در زمان کمتری به ما اعلام کنند. سامانه‌های پیشگیری از تخلفات به صورت جزیره‌ای در دستگاه‌ها عمل می‌کنند تا زمانی که سامانه‌ها به هم لینک نباشد حتما این تخلفات صورت می‌گیرد. قانون مبارزه با قاچاق، مبارزه فیزیکی را لازم می‌داند، اما اولویت آن، مبارزه نرم افزاری و پیشگیری از وقوع جرم است؛ شاید هنوز ابزار لازم برای تجمیع سامانه‌ها به وجود نیامده و یا اینکه در دستگاه‌های مختلف احساس می‌کنند این اطلاعات سازمانی خود را نباید به دیگر دستگاه‌ها ارائه کنند.

پالیز دار دبیر ستاد هماهنگی با مفاسد اقتصادی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه در جلسه آخر ستاد مقرر شد تمام دستگاه‌های اجرایی در ارائه اطلاعات همکاری لازم با مرجع قضائی داشته باشند، بیان کرد: بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی پیچیدگی خاص خودش را دارد و اثبات جرم و تخلف نیازمند ادله محکم دارد و این امر منجر به طولانی شدن روند رسیدگی می‌شود.

اجتهادی مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی کشور در ادامه با اشاره به اینکه قبل از سال ۹۲ و قبل از تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کمتر از ۲ درصد وصولی داشتیم گفت: وصولی شعب سازمان تعزیرات نسبت به سال ۹۵، ۵۶% است و در سه ماهه سال جاری حدود ۳۶ درصد نسبت به سه ماهه ابتدایی سال ۹۶ افزایش وصولی داشتیم. بیش از ۹۰ درصد پرونده هایی را که برایشان رای قطعی صادر و وارد اجرای احکام شعب سازمان تعزیرات حکومتی شده را اجرا کرده‌ایم؛ در پرونده های زیر ۱۰۰ میلیون تومان بیشتر وصولی جریمه است و در پرونده های کلان ما اقدام به شناسایی اموال می‌کنیم لذا در بحث فروش وثیقه ها و اموال مشکلاتی وجود دارد.

*تعداد زیادی از افراد در اجرای پرونده های کلان در بازداشت هستند/باید به سمت دانه درشت‌ها برویم

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: تعداد زیادی از افراد در اجرای پرونده های کلان در بازداشت هستند، اما سعی می کنیم بیشتر به شناسایی اموال بپردازیم، تعداد پرونده های بالای ۱۰۰ میلیون تومان سازمان تعزیرات حکومتی ۶ درصد رقم کل پرونده ها است.در سال ۹۶ کمتر از ۴ هزار پرونده داشتیم و در سه ماهه سال جاری نیز حدود ۷۶۲ فقره پرونده تشکیل شده است. ما باید به سمت دانه درشت‌ها برویم، درصد پرونده های مهم و ملی درسال ۹۶ نسبت به ۹۵، ۹۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه  سازمان تعزیرات تعهد می دهد تا با کسانی که ارز 4200 تومانی دریافت و خلاف کرده‌اند را مورد بررسی و پیگیری قرار دهدُ گفت: افرادی که تخلف کردند تحت هیچ شرایطی قابل ترحم نیستند و شدیدترین مجازات ها اعمال خواهد شد.

*شبکه نیما درمان درد سواستفاده از ارز بود، ولی خودش سواستفاده شد/دولت هیچ خط قرمزی در برخورد با سوء استفاده ندارد

یوسفیان ملا در ادامه این برنامه با اشاره به ارتباط بین کارکنان دولت و دولت اظهار کرد: کارکنان دولت به هیچ وجه نمی توانند با دولت معامله داشته باشند، دادن هرگونه اطلاعات از طریق دست اندرکاران بورس به خارج از آن مجازات دارد. ما درد را درمان نمی کنیم، شبکه نیما درمان درد سواستفاده از ارز بود که خودش سواستفاده شد.

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه همه دستگاه ها باید به وظیفه خود عمل کنند، بیان کرد: متاسفانه آفت طلبی به وجود آمده که از خود فساد بدتر است، لذا باید برخورد جدی با مفسدان صورت گیرد، این درحالی است که دستگاه ها باید و شاید به وظایف خود عمل نمی کنند. باید هر حرکت اقتصادی در کشور رویت شود و طبق ماده11 آیین نامه اجرایی قانون باید شعب ویژه برای جرائم ویژه و قاچاق اختصاص داده شود.

پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با فساد اقتصادی با اشاره به اینکه امروزه ردیابی موبایل به راحتی انجام می شود گفت: باید در بحث و تبادل اطلاعات هماهنگی های لازم بین سازمان ها به وجود بیاید ، نیازمند فرهنگ بین سازمانی هستیم. لایحه تعارض منافع در کمیسیون دولت در حال طراحی است، لذا به شدت با کسی که در جهت منافع شخصی اقدام به سوء استفاده و یا رانت کرده باشند برخورد می‌کنیم، لذا هیچ گونه خط قرمزی در برخورد با اینگونه موارد وجود ندارد. در مورد واردات خودرو به این نتیجه رسیده‌ایم که بحث هک شدن از جانبمان منتفی است، لذا عوامل شناسایی شده و به مرجع قضایی معرفی شده اند.

دیدگاه کاربران

مهدی حسنوند۴۳۴۲۶۴۰۹:۲۷:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۲۴
تدبیر که نباشد جان در عذاب است. تهیه نرم افزار ثبت و رصد تمام فعالیت های اقتصادی ۸۰ میلیون نفر بر اساس کد ملی در عصر ارتباطات کمتر از ۱۰ روز زمان میبرد. متاسفانه اکثر مدیران مملکت .. با کاربرد فناوری اطلاعات در ایجاد شفافیت اقتصادی نا آشنا هستند.
اکبری۴۳۵۰۹۶۱۶:۲۵:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۲۴
چرا دستگاه قضاییه اصلا متناسب با بحران اقتصادی و فسادزده کنونی عمل نمیکند؟
مسافر اتوبوس داغ۴۳۴۲۸۸۰۹:۴۴:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۲۴
چند روز پیش توی گرمای چهل درجه تهران داخل اتوبوس ،سر پا توی ترافیک گیر کرده بودیم که یک ماشین پورشه که پسر تقریبا 20ساله راننده اش بود و دختر جوانی در کنارش نشسته بود از جهت مخالف ما گذشت . ابتدا همه با چرخاندن سر بدرقه اش کردند و سپس بحث داغ در مورد آقازاده ها و نور چشمی ها و...شروع شد و همگی با حرارت در بحث مشارکت کردند هم در قسمت زنانه هم در قسمت مردانه ! و اکثر مسافران اتوبوس افرادی را در فامیل و دوست و آشنا می شناختند که با سواد کم و خانواده ی محروم .. با متصل شدن به پایگاههای قدرت و نهادهای .... به ثروت نجومی رسیده اند و از شهرستان و روستا به تهران و لندن و.... مهاجرت کرده اند درسته فساد اقتصاد کشور را پنچر کرده ولی ضرر مهلک تر از دست رفتن اعتماد مردمه شاید بعضی چیزها را بشه تکذیب کرد ولی آنچیز که مردم با چشم خود دیده اند را هر گز نمی توان منکر شد ترمیم کردن اعتماد مردم غیر ممکنه
ناشناس۴۳۴۳۲۸۱۰:۰۵:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۲۴
همه حقوق میگیرند و در اخر چشمشان را می بندند به روی گرانی چرا بخاطر فساد تا حالا دیدید یک کارمند بر اثر تخلف فوری اخراج شود جواب خیر اخراج کردن این جماعت سخت تر از اخراج وزیر هاست باور کنید
اشکان۴۳۴۳۵۹۱۰:۲۰:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۲۴
فساد از دستگاه سازمان برنامه و بودجه ... شروع شده.... سختی کار فرهنگیان راکسر کردن و حقوق 20درصد تا کمتر از 10درصد افزایش دادن.این پول که حق معلمان بوده را کی خورده؟اول او را محاکمه کنید
ناشناس۴۳۴۳۸۸۱۰:۳۱:۳۰ ۱۳۹۷/۴/۲۴
متاسفانه عزم و اراده ای وجود ندارد و افراد فاسد در همه جا نفوذ پیدا کردن .
صمصام۴۳۴۴۴۲۱۱:۰۳:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۲۴
فقط حرف حرف حرف
ناشناس۴۳۴۴۹۱۱۱:۲۹:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۲۴
عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: همه جور دستگاهی برای مبارزه داریم،چرا جواب نمی دهد ..
به افرید۴۳۴۵۳۷۱۱:۵۷:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۲۴
.. اصلا کسی دنبال گرفتن حق ما مستضعفین تو این مملکت هست؟ همه فقط حرف میزنن!!
ناشناس۴۳۴۵۶۸۱۲:۰۸:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۲۴
ظاهرا فقط دستگاهشو داریم !
علی۴۳۴۶۱۹۱۲:۲۶:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۲۴
نه تنها کسانی که ارز گرفتن و تخلف کردن بلکه هرکس تخلف کنه نباید حاشیه امنیت داشته باشه ماشاالله به قول دکتر هردم ازین باغ بری میرسد
ناشناس۴۳۴۶۲۴۱۲:۲۹:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۲۴
یک بار من اعتراض کردم که چرا برخورد نمیکنید. گفتند اگه برخورد کنیم دیگه کسی برامون نمیمونه...
ناشناس۴۳۴۶۹۵۱۳:۱۳:۲۱ ۱۳۹۷/۴/۲۴
خوب مثلا اون شخصی که برای واردات موز میلیونی دلار گرفته میشه باهاش برخورد ؟!
ناشناس۴۳۴۹۱۸۱۴:۵۵:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۲۴
مثلا اون که به بهانه ی طرح توسعه ی شرکت تولیدی رفته از بانک صنعت و معدن وام گرفته و با رشوه و سند سازی برده توی شهرستان و هتل و تالار پذیرایی ساخته و حالا با سر رسید اقساط وام ادعا می کنه به خاطر تورم و تحریم داره ورشکست می شه و تعدیل نیرو کرده ، برمی گرده شهرستان هتل داری می کنه بی خیال اون همه کارمند و کارگر می شه که از صفر زیر شونه های اون آقا را گرفتند و عمر و جوانی خودشان را گذاشتند و با حقوق بخور و نمیر ساختند که مثلا از قدیمی های یک شرکت تولیدی باشند و امنیت شغلی داشته باشن از این نمونه در این مملکت فراوانه اینطوره که اعتماد از بین رفته اون کارمندان و کارگران و حتی پرسنل تحصیل کرده دیگه بیست یا سی ساله نمی شن توی سن چهل سالگی کجا برن کار کنن ؟
ناشناس۴۳۴۹۴۲۱۵:۰۹:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۲۴
اینکه با این همه دستگاههای عریض و طویل به نتیجه مثبت نرسیدیم ، بدلیل ساختار معیوب و متناقص و بعضا فساد پرور سیاسی و اجتماعی در کشور هست
محمد۴۳۵۳۴۶۱۸:۳۷:۲۱ ۱۳۹۷/۴/۲۴
به خدا دیگه خسته شدیم از بس اسامی ح_ه ، ر_ز و امثالهم شنیدیم اگه واقعا راست می گوید و می خواهید اعتماد من و امثالهم جلب شود چندین نفر از این افراد را بیاورید و در مرکز شهر اعدام کنید و کلیه ثروت خود و فرزندانشان را هم مصادره کنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین