گاومیش‌هایی که در آتش شایعه سوختند + عکس

گروه اجتماعی الف،   3970423039 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

در پی ماجرای آتش‌سوزی هورالعظیم عراق در شبکه‌های اجتماعی عکس‌های چند راس گاو میش منتشر شده که پوست بدن‌شان به‌شدت سوخته است.

روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: در توضیح این عکس‌ها هم نوشته شده دام‌های مردم هویزه بر اثر شدت گرمای ناشی از آتش‌سوزی در هورالعظیم سوخته است. پیگیری‌های اعتماد در این باره نشان می‌دهد که این خبر صحت ندارد. یکی از فعالان اجتماعی در هویزه به اعتماد خبر داد عکس‌های منتشر شده مربوط به گاومیش‌هایی است که قربانی یک دعوای طایفه‌ای در یکی از شهرهای اطراف هویزه شده‌اند. به گفته او اختلافات خانوادگی موجب شده تا یکی از طرفین دعوا اصطبل طرف مقابل را آتش بزند و به گاومیش‌ها آسیب برساند. «ناظم ثبوتی»، فرماندار هویزه هم با تکذیب آسیب دیدن گاومیش‌ها بر اثر شدت گرمای آتش هورالعظیم، گفت: «بعد از انتشار این عکس‌ها در فضای مجازی این موضوع را شخصا پیگیری کردم و بعد از بررسی‌های فراوان متوجه شدیم حدود ۵ ماه قبل در جریان یک نزاع خانوادگی در یکی از شهرهای مجاور هویزه، یکی از خانواده‌ها شبانه اصطبل طرف مقابل را آتش زده و بر اثر این اتفاق به گاومیش‌ها آسیب رسیده است.»

دود شدید ناشی از آتش‌سوزی نیزارهای تالاب هورالعظیم در کشور عراق نزدیک به ۱۰ روز است که زندگی را بر ساکنان هویزه در استان خوزستان سخت کرده است. انگار خوزستان باید دایما روی خط خبرهای بحران باشد. چند روز پیش از بروز این حادثه، پایین آمدن کیفیت آب در شهرهای آبادان و خرمشهر خبرساز شده بود. هر دو حادثه یک نقطه اشتراک داشتند؛ تولید و انتشار شایعاتی که فضای عمومی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد. در ماجرای شوری آب آبادان و خرمشهر شایعه صادرات آب ایران به کویت و عراق با انتشار برخی عکس‌های جعلی برای چند روز بر موضوع اصلی سایه انداخته بود تا جایی که موجب شد وزیر نیرو و شماری دیگر از مسوولان استان خوزستان در این باره توضیح دهند و اصل خبر را تکذیب کنند.

در چنین شرایطی فرماندار هویزه تاکید کرد که اگر چنین اتفاقی افتاده بود فرمانداری برای دریافت حمایت‌های دولتی موضوع را به مسوولان ارشد منعکس می‌کرد. او گفت: «همه کسانی که با پرورش گاومیش آشنایی دارند می‌دانند که مناطق گاومیش‌داری ما محدود است. چون گاومیش باید ۱۲ ماه سال در آب زندگی کند و بخش‌هایی از تالاب که دارای شرایط مناسب پرورش گاومیش باشد محدود است برای همین هم بررسی‌های ما زود به نتیجه رسید.» در همین حال سید نورالله موالی‌زاده، مدیر جهاد کشاورزی هویزه هم یکی دیگر از مقام‌های مسوول این شهرستان است که به انتشار برخی از شایعات در روزهای اخیر واکنش نشان داد. اشاره او به انتشار عکس‌هایی است که ادعا شده مربوط به تلف شدن گاومیش‌ها بر اثر آتش‌سوزی در هورالعظیم است. به گزارش فارس، موالی‌زاده در این باره گفت: «از سوی حراست جهاد کشاورزی تصاویری دریافت کردیم که در واقع مربوط به سقط گاومیش‌ها در اثر گرما و پایین آمدن آب رودخانه است. زمانی که آب رودخانه کاهش پیدا کند دمای بدن گاومیش بالاتر از دمای آب می‌شود و گاومیش گوساله خود را سقط می‌کند. » مدیرجهادکشاورزی هویزه همچنین درباره سوختن گاومیش‌ها گفت: «خبر سوختن گاومیش‌ها مورد تایید نیست و احتمالا به بخش هور در حاشیه بستان ربط داشته باشد.»

رایزنی با طرف عراقی برای مهار آتش

آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم همچنان ادامه دارد، هر چند که فعلا جهت وزش باد به سوی ایران نیست. احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با «مهر» گفته است بررسی تصاویر ماهواره‌ای در روز پنجشنبه گذشته از تداوم آتش‌سوزی‌ها حکایت دارد: «آتش‌سوزی کماکان در حوزه عراقی تالاب ادامه دارد ولی از مقدار آن نسبت به روزهای گذشته خیلی کمتر شده است. هرچند وزش باد به سمت ایران نبوده ولی شاید دوباره تغییر و دودهای ناشی از آتش‌سوزی را به ایران منتقل کند.» ادامه آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم که حدود ۱۳ هزار هکتار از مساحت تالاب در این کشور را در بر می‌گیرد موجب شد تا آتش در روزهای گذشته به بخش ایرانی تالاب هم سرایت کند. به گفته فرماندار هویزه این اتفاق موجب شده تا نزدیک به ۳۰۰ هکتار از مساحت تالاب آتش بگیرد اما به دلیل وجود آب در تالاب آتش گسترش نیافت و مهار شد.

در روزهایی که وزش باد به سمت ایران است دود ناشی از آتش‌سوزی هورالعظیم در بخش عراق موجب شده تا سلامت شهروندان شهرهای هویزه، حمیدیه، دشت آزادگان و... تهدید شود چنان که به گفته فرماندار هویزه به‌طور متوسط روزانه ۱۰ نفر به مراکز بهداشتی و درمانی این شهر مراجعه می‌کنند. ثبوتی از پیگیری‌های دیپلماتیک برای کمک به مدیریت بحران در عراق هم خبر داد. به گفته او علاوه بر پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان هم در جلسه با استاندار بصره که دو روز قبل برگزار شده از آمادگی ایران برای اعزام بالگردهای آتش‌نشان به منطقه خبر داده است؛ پیشنهادی که البته باید دولت عراق نظرش را درباره آن اعلام کند. فرماندار هویزه می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که آتش در بخش‌هایی از تالاب در کشور عراق رو به خاموشی گذاشته اما وسعت منطقه به گونه‌ای است که در بخش‌های دیگر هنوز آتش‌سوزی نیزارهای خشک شده هورالعظیم ادامه دارد. فعلا تا مهار آتش تمامی مراکز بهداشتی و درمانی هویزه در آماده‌باش به سر می‌برند. ناظم ثبوتی، فرماندار هویزه توضیح می‌دهد: «داروهای تنفسی مورد نیازمان تامین شده، تمام درمانگاه‌ها آماده پذیرش بیماران احتمالی هستند و در کنار اینها اتوبوس سیار پزشکی هم آماده به کار است.»

** در دو ماه گذشته شایعات بسیاری در مورد خوزستان خودشان را در قالب خبر درآوردند و در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌ها دست به دست چرخیدند؛ خبرهایی که در بسیاری موارد خشم و ناامیدی با خودشان به همراه آوردند اما کمی زمان و پرس‌وجو لازم بود تا مشخص شود این خبرها در حقیقت خبر نیستند.

شایعه‌ها مانند آتشی قصدخوزستان کردند و در این میان تنها اطلاع‌رسانی درست و بهنگام است که می‌تواند آبی بر آتش باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۳۲۵۸۹۰۸:۵۸:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۲۳
همه دارند تکذیب می کنند .....عزیزان دلیل و علت سوختن گاومیش ها مهم نیست .مهم این است که به عنوان یک انسان باید شرمنده این اتفاق باشیم و جلوی آسیب های مجدد را بگیریم
ناشناس۴۳۲۹۶۷۱۲:۳۳:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۲۳
یعنی چه دلیل سوختن مهم نیست.اگر علت مهم نیست پس چطور می خواهی در برطرف شدن علت اقدام کنید.مگر اینکه هدف دیگری داشته باشی؟
ناشناس۴۳۲۶۲۵۰۹:۲۳:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۲۳
زبان بسته های بیچاره دلم سوخت
ناشناس۴۳۲۶۳۲۰۹:۳۱:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۲۳
این ترکیه رو باید پدرشو در اورد اب ر و میبنده
ناشناس۴۳۲۶۵۴۰۹:۵۰:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۲۳
خوزستان مظلوم است
ناشناس۴۳۲۷۸۶۱۰:۵۵:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۲۳
اگر میتوان یک نفر رو بجرم شرب خمر در دوران کودکی، 15 سال بعد از وقوع جرم در ملاء عام شلاق زد، عامل این جنایت رو میشه تا ابد تحت تعقیب قرار داد... قدیمی بودن داستان چیزی از دردآور بودنش کم نمیکند
سلام۴۳۳۲۷۰۱۵:۱۰:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۲۳
اون آقا که رفته تحقیق کرده جواب بده ..اگه تو اصطبل سوختن چرا پاها و زیر شکم در یک خط صاف سوختگی نداره ..جناب کارشناس این حیوون تو آب بوده شعله اتش در آب فقط روی بدن رو سوزانده و قسمت های دیگه بدنش سالم مونده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین