آمریکا بر واردات فلزات از کانادا و اتحادیه اروپا تعرفه اعمال کرد/ واکنش تند اروپا

گروه جهان الف،   3970310190 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر بازرگانی آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که از این پس بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا تعرفه اعمال می‌شود.

آمریکا بر واردات فلزات از کانادا و اتحادیه اروپا تعرفه اعمال کرد/ واکنش تند اروپا

به گزارش الف به نقل از رسانه ها، آمریکا روز پنج‌شنبه در اقدامی که انتظار می‌رود واکنش تند متحدان واشنگتن را در پی داشته باشد، اعلام کرد که از این پس بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا تعرفه اعمال می‌شود.

این خبر را «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا در یک نشست خبری در واشنگتن اعلام کرد. این در حالی است که اتحادیه اروپا در ماه‌های گذشته تلاش کرده بود از آمریکا معافیت دائم تعرفه‌ای دریافت کند، اما راس گفت: اتحادیه اروپا هم باید مانند چین این تعرفه‌ها را بپذیرد و آن‌ها را بپردازد.

آمریکا پیش از این برای کشور‌های اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک معافیت تعرفه‌ای در نظر گرفته بود، اما به گفته راس این معافیت‌ها دیگر تمدید نمی‌شود و از امشب بر فولاد وارداتی از این کشور‌ها ۲۵درصد و بر آلومینیوم وارداتی ۱۰ درصد تعرفه اعمال می‌شود.

مقام‌های اتحادیه اروپا پیش از این با تاکید بر اینکه آمریکا با اعمال تعرفه بر واردات فلزات از اروپا قواعد تجارت آزاد را زیر پا می‌گذارد، تاکید کرده بودند که تا زمانی که برای کشور‌های اروپایی معافیت دائم از این تعرفه‌ها صادر نشود، حاضر به مذاکره تجاری با آمریکا نخواهند بود و ممکن است به سازمان تجارت جهانی نیز شکایت کنند.

اتحادیه اروپا همچنین تهدید کرده که ممکن است این اقدام آمریکا را با اعمال تعرفه بر کالا‌های وارداتی از آمریکا مانند موتورسیکلت، شلوار جین و مشروبات الکلی، پاسخ دهد.

پایگاه «اکسیوس» نوشته است که اقدام دولت آمریکا می‌تواند مانند یک «گلوله برف» عمل کرده و به مرور ابعاد بزرگ‌تری به خود بگیرد. به عنوان نمونه، اقدام تلافی‌جویانه اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی، می‌تواند دیگر اعضا را هم به اعمال تعرفه بر اقلام وارداتی از آمریکا وادارد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا همچنین از احتمال اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر خودرو‌های وارداتی از اتحادیه اروپا خبر داده است.

علاوه بر اتحادیه اروپا، اعمال تعرفه واردات فلزات از مکزیک و کانادا مذاکرات آمریکا با این دو کشور درباره پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) را نیز در معرض خطر قرار دهد.

فارغ از مسائل اقتصادی، بروز یک جنگ تجاری میان آمریکا و متحدان نزدیکش می‌تواند شکاف فراآتلانتیک شکل گرفته میان آمریکا و اتحادیه اروپا را بیش از پیش افزایش دهد.

سیاست‌های حمایت‌گرایانه اقتصادی، خروج از توافقنامه آب و هوایی پاریس، خروج از پیمان‌های تجارت آزاد با شرق آسیا و اتحادیه اروپا، ابراز بدبینی نسبت به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و همچنین خروج از توافق هسته‌ای با ایران، از جمله اقدامات ترامپ هستند که اختلاف میان واشنگتن و متحدان غربی‌اش را به سطح بی‌سابقه‌ای رسانده است.

.
واکنش تند اروپایی‌ها به تصمیم تعرفه‌ای آمریکا

کشور‌های اروپایی روز پنجشنبه به تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال تعرفه بر واردات فلزات از اتحادیه اروپا واکنش نشان دادند.

«ژان کلود یانکر»، رئیس کمیسیون اروپا با بیان اینکه از این تصمیم نگران است گفت: «امروز روز بدی برای تجارت جهانی است و ما در روز‌های آینده تدابیری را برای مقابله با آن معرفی خواهیم کرد.»

یانکر اضافه کرد: «اتحادیه اروپا معتقد است این تعرفه‌های یکجانبه توجیه‌پذیر نیستند و با قواعد سازمان تجارت جهانی مغایرت دارند. نام این اقدام به کلام ساده و روشن، حمایت‌گرایی است.»

یونکر در بخش دیگری از این بیانیه امریکا را به شکایت در سازمان تجارت جهانی و افزایش تعرفه بر برخی محصولات وارداتی از امریکا تهدید کرد. در این بیانیه آمده است: «آمریکا چاره‌ای جز شکایت به سازمان تجارت جهانی و اعمال تعرفه‌های اضافی بر برخی از محصولات وارداتی از آمریکا باقی نگذاشته است.»

«سسیلیا مالمستروم» کمیسر اتحادیه اروپا در امور تجاری هم با اشاره به مذاکرات آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برای توافق بر سر این تعرفه‌ها گفت: «در طول مذاکرات، آمریکا تلاش کرد از تهدید اعمال محدودیت‌های وارداتی، به عنوان اهرمی برای امتیازگیری از اتحادیه اروپا استفاده کند. شیوه کار کردن ما اینطور نیست و قطعا این نحوه رفتار مناسبی بین شرکای دیرینه، دوستان و متحدان، نیست.»

مکزیک در تلافی تصمیم آمریکا، اعلام کرد بر واردات فهرستی از اقلام از آمریکا از جمله انگور، گوشت خوک و ورق فولاد تعرفه اعمال می‌کند.

سفیر اتریش در اتحادیه اروپا گفت: «این احساس به شدت در اروپا شکل گرفته که ما شریک خود در آن سوی اقیانوس اطلس را از دست داده ایم و تمرکز بر توانمندی‌های خود، به یک ضرورت برای ما بدل شده است.»

دیدگاه کاربران

غلام۳۶۸۵۹۸۰۵:۱۴:۲۶ ۱۳۹۷/۳/۱۱
جهان دارد سه قطبی میشود. امریکا- اروبا- اسیا ، اما در هر کروه کدام کشورها حاکم و کدام کشورها همراه هستند؟ در این بین کدام کشورها مستقل خواهند ماند و هر از کاهی بین کروههای سه کانه دست بدست خواهند شد؟ کدام کشورها افسر و کدام کشورها سرباز خواهند بود؟ اساتید جامعه شناس و اقتصاددان باید تحلیل جامعی از اینده اینکونه تصمیمات داشته باشند و سیاستمداران و دیبلمات ها را راهنمایی کنند. وکرنه ما سرباز خواهیم بود.
ناشناس۳۶۸۶۱۰۰۶:۴۰:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۱۱
آمریکا در حال دشمن سازی برای خود و دوست سازی برای ایران است. نتیجه کار تند روی و لجبازی جز این نیست.
احسان۳۶۸۷۴۲۱۰:۴۸:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۱۱
بعدش ما فکر میکردیم این آقا فقط عربستان رو داره میدوشه. نه خیر! همه دنیا رو داره می دوشه! ازچین تا اتحادیه اروپا تا کانادا واسترالیا وکره شمالی وجنوبی وژاپن وو..................
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    18. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    19. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    20. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    21. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    25. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    آخرین عناوین