ناگفته‌هایی از حقوق‌های نجومی مقامات؛ تشکیل تنها ۳۰ پرونده تخلف برای ۱۰ هزار متخلف حقوق‌های نجومی

گروه اقتصادی الف،   3970210047 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

موسی الرضا ثروتی مشاور تنقیح قوانین در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با بیان اینکه از تعداد ۱۰ هزار نفر از مقامات و مسئولین نجومی بگیر تنها نام ۴۰۰ نفر از آنها رسانه ای شد گفت: از این تعداد تنها برای ۲۰ تا ۳۰ نفر پرونده تشکیل شد .

ناگفته‌هایی از حقوق‌های نجومی مقامات؛ تشکیل تنها ۳۰ پرونده تخلف برای ۱۰ هزار متخلف حقوق‌های نجومی

وی با اشاره فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن حقوق های نجومی و ضرورت بازگشت آنها به بیت المال افزود: ایشان تاکید کردند که باید برخورد لازم صورت گیرد. همچنین آقای روحانی هم خودشان به این موضوع اذعان داشتند ولی برخورد شایسته و کافی صورت نگرفت.

مشاور تنقیح قوانین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزم اجرای ماده ۲۹ قانون ششم برنامه توسعه کشور مبنی بر شفافیت اموال و دارایی مقامات و مسئولین گفت: از زمان شروع به کار دولت یازدهم تقریباً حقوق مدیران دو تا سه برابر و تعرفه های پزشکی نیز تا چهار برابر افزایش پیدا کرد و این باعث شد تا یک بی عدالتی بوجود بیاید .

ثروتی با گلایه از غیرشفاف بودن عملکرد دولت در پرداخت های نجومی و مقایسه آن با کشورهای دیگر گفت:  در این زمینه کشورهای اروپایی از شفافیت خوبی برخوردارند و همه دریافتی های مقاماتشان اعم از رئیس جمهور، وزیر، نماینده و… دقیقاً روشن است اما در کشور ما اینگونه نیست و این ناشی از روحیه اشرافی گری و رفاه در مسئولین ما است.

نماینده سابق مجلس  شورای اسلامی با ذکر مثالی بر ناعادلانه بودن درآمد اقشار جامعه تاکید کرد: در حال حاضر حقوق ماهانه یک استاد تمام دانشگاه مثلاً شریف ، زیر ۱۵ میلیون تومان است اما یک پزشک متخصص جراح کارانه ای نزدیک به  ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان و یا حتی ۲۰۰ میلیون تومان می گیرد. در حقیقت این اقدام دولت در بالا بردن تعرفه ها و افزایش حقوق و کارانه های مقامات و مسئولین باعث شد تا انضباط سیستم اداری و حقوقی جامعه به هم بریزد.

وی افزود:  متعاقب این قضیه، مجلس شورای اسلامی در هنگام تصویب برنامه ششم توسعه در صحن مجلس، برای شفافیت حقوق و مزایای مقامات و مسئولین پیشنهاد داد تا سامانه ای راه اندازی شود ولی دولت متاسفانه  از این اقدام استنکاف می کند.

ثروتی با بیان اینکه طرح های خوبی در مجلس تصویب می شوند که متاسفانه در اجرا با مشکل مواجه می شوند، تصریح کرد: مجلس طرحی داده بود تا مشخص شود اموال مسئولین از کجا آمده است. طرح بسیار خوبی است. اما متاسفانه هنوز اجرایی نشده است. در برنامه ششم آمده است که حقوق بازنشستگان می بایست ۸۵ درصد حقوق کارمندان فعلی باشد اما این طرح پس از ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام، حذف شد.

مشاور تنقیح قوانین مجلس تاکید کرد: فساد می تواند تهدید بزرگی برای نظام باشد و باید هرچه سریعتر چاره ای برای آن اندیشید.

ثروتی در ادامه سخنانش با بیان اینکه شفاف نبودن عملکرد قوای سه گانه موجب از دست رفتن اعتماد مردم از مسئولین می شود بر لزوم شفافیت و پیگیری های مستمر  این قوا در رابطه با فساد و دیگر موضوعات تاکید کرد.

وی با اشاره به حجم معوقات بانکی و ضرورت تعیین تکلیف این معوقات در سالهای اخیر توسط قوه قضائیه گفت:  شاهد عقب افتادگی های زیادی در بازپرداخت تسهیلات اعطایی بانک ها توسط برخی از افراد هستیم. قوه قضائیه باید بررسی کند این تسهیلات بانکی چگونه دچار عقب افتادگی شدند؟

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: چگونه است که یک شخص هزار میلیارد تومان وام بدون ضمانت می گیرد اما شخص دیگر برای اخذ وام بایستی چند ضامن معرفی کند؟ چرا قوه قضائیه با آنها برخورد نمی کند؟

ثروتی افزود: این که چه کسی وام گرفته، چه کسی وام داده و چه کسی امضا کرده باید روشن شود. همچنین باید مشخص شود چگونه این وام ها مصوب و پرداخت شد.

وی از اجرا نشدن ۸۰ درصد قانون مدیریت خدمات کشوری انتقاد کرد و گفت: اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری مربوط به همه سازمانهاست اما سوالی که وجود دارد این است که چرا برخی کارمندان از این قانون مستثنی شدند؟  کدام قانون چنین اجازه ای داده است؟

مشاور تنقیح قوانین مجلس در زمینه اجرای ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس مبنی بر رسیدگی به تخلفات مقامات و مسئولین با درخواست نمایندگان گفت: بارها مشاهده شد که نمایندگان درخصوص برخی از تخلفات دولت خواستار اعمال ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس شدند و پرونده تخلفات به قوه قضائیه ارسال شد اما بعضاً از عملکرد قوه در این زمینه مطلع نشدیم.

ثروتی علت این امر را نیز اینگونه توضیح داد:  آنقدر مسائل بزرگتری در قوه قضائیه وجود دارد که این مسائل در برابر آن خیلی جزئی است.

وی از عملکرد مجلس در پیگیری وضعیت صندوق اعتباری موسسه میزان نیز انتقاد کرد و  گفت: اینجانب در مجلس نهم درباره  موضوع صندوق اعتباری موسسه میزان ، هشت ماه پیگیر اجرای ماده ۲۳۶ برای وزیر دادگستری، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بودم؛ اما در مجلس حتی اجازه ندادند این موضوع مطرح شود.

به گزارش داد وی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید دولت چه تعداد از قوانین را اجرا نکرده گفت:  متاسفانه این دولت خود را ملزم به اجرای بسیاری از قوانین نمی داند و این امر خود موجب شده است تا  این قوانین بر زمین بماند. برخی از قوانین همچون؛ قانون رفع موانع تولید و قانون بانکداری بر زمین مانده و این قوانین هرچه سریعتر باید اجرا شوند.

ثروتی با اشاره به گزارش های بدست آمده از مرکز پژوهش های مجلس و دیوان محاسبات کشور گفت: با مطالعه این گزارش ها  متوجه می شوید که تعداد تخلفات در حد چندهزار بوده است. الان هم معلوم است دولت در تفریغ بودجه ۶۰۰۰ تخلف داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۲۷۳۶۰۹:۲۷:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۱۰
تنقیح یعنی چه؟ چرا از کلماتی .. استفاده می شود که 99.9% مردم معنی آن را نمی دانند؟ چه اصراری به این کار است؟
پرستو۳۲۲۸۵۰۱۰:۴۳:۵۰ ۱۳۹۷/۲/۱۰
حق با شماست .به نظر می رسد تنقیح یعنی پاکیزه کردن.
هانیه۳۲۲۸۶۰۱۰:۴۶:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۱۰
کافی بود این رسوایی ها از نجومی تا برجام در دولت احمدی نژاد رخ میداد چه نمیکردند دستگاههای نظارتی و رسانه های
ناشناس۳۲۲۹۴۷۱۱:۳۶:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۱۰
جفتشون بی منطق حرف می زنند . کسانیکه از 5 میلیون حقوق بیشتر میگیرند و نه حقوق های نجومی لابد شغل و مخاطرات شغلی انها طوریست که حقشان همین هست. حقوق 5 میلیونی میدانید یعنی چند؟ کمتر از 1000 دلار . یه چیزی حدود 800 یورو . این یعنی کمترین در امد در بین کشورهای در حال توسعه این یعنی فقر بیشتر و این یعنی ما به دولت و مجلس اجازه داده ایم تا در امدهای نفتی را به جای اینکه با افزایش حقوق به ما بدهند صرف مخارج کشورهای دیگری بکنند . من میگویم حداقل حقوق باید 5 میلیون باشد یعنی کسانیکه حقوقشان کمتر است باید از در امد چند برابری بهره مند بشوند و انها که حقوق بیشتری نیز دارند متناسب با تورم 40 درصدی حقوقشان افزایش پیدا کند به طور مثال اگر من در سال گذشته 5 میلیون حقوق می گرفتم و دلار 3500 تومان بوده است یعنی من 1428 دلار حقوق می گرفتم و الان که دلار 5500 شده است حقوق من 909 دلار میشود یعنی ارزش دلاری حقوق من به دو سوم کاهش پیدا کرده است یعنی یک سوم ارزش حقوقی من از دست رفته است . بنا برای این یعنی کمک من به دولت به انداز ه ماهیانه بیش از 500 دلار برای صرف امور دیگر کشورها . بنا براین عادلانه نیست که حقوقهای زیر 10 میلیون تومان اضافه نگردد . بهتر است دولت کمی بفکر اینده نیز باشد نظام اگر با رای مردم هنوز مشروعیت دارد این کارها مردم را دلسر د خواهد کرد و مسلما افراد فقیر تر بیشتر و انگیزه برای حمایت از نظام کمتر خواهد بود.
کارشناس۳۲۲۷۷۰۰۹:۵۷:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۱۰
با توجه به منویات رهبری در عید فطر دو سال قبل چرا باید مدیر عامل نجومی بگیر بانک قرض الحسنه .. پس ار برکناری برود و ریس هیت مدیره بانک.. شود چرا مسولان .. توجهی نمی کنند
محمد جعفر افتخاری شیرازی۳۲۲۷۷۴۱۰:۰۱:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۱۰
از مسولان محترم نظارتی کشور درخواست می گردد بررسی فرمایند مدیران قبلی و فعلی بانک .. چگونه تنها در یک قلم از وام هایشان اقدام به دریافت وام های کلان بالای 400 میلیون تومان با سود 2 درصد کرده اند این در حالی است که بانک مذکور زیان سنگینی دارد و مدیران ان ضمن دریافت حقوق های کلان حتی با داشتن زیان پاداش ویژه تراز و انواع مناسبتی ها را دریافت نموده اند
ناشناس۳۲۲۷۸۰۱۰:۰۶:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۱۰
در مورد حقوق های نجومی این حقوق ها تازه ظاهر قضیه است و به دلیل نقص نظارت بسیاری از پرداختی ها به مدیران خارج از سیستم حقوق و دستمزد پرداخت می شود تا اثری بجا نگذارند برای این منافذفساد باید دنبال راهکار بود
کارشناس کاردان۳۲۲۸۰۰۱۰:۲۱:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۱۰
پرداخت حقوق در کشور حتی برای بخش خصوصی باید با ساز و کاری مدون باشد به این صورت که تمامی بودجه ای که به وزارتخانه ها تعلق می گیرد و درامدی که خود سازمان ها و شرکت ها دارند به یک حساب واحدی مانند حساب خزانه واریز و با نوشتن قوانین مدون حقوق و دستمزد از طریق انجا هزینه شود و نه اینکه هر سازمان و وزارتخانه و شرکتی بر حسب بودجه و در امد خود مثلا شرکت نفت نباید با بهزیستی و علوم پزشکی فرقی بکند مگر در موارد مدون قانون حقوق و دستمزدی که نوشته میشود و توسط مجلس تصویب و قانونی شود
ناشناس۳۲۲۸۰۶۱۰:۲۴:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۱۰
برخی مدیران پس از بازنشستگی صوری در اسفند ۱۳۹۶ و گرفتن پاداشهای چند صد میلیونی و میلیاردی دوباره به کار خود مشغول شدند این چه قانونی است مگر کشور قانون ندارد ،بخش دیگری از مدیران در وزارت نفت در بخش نفت و گاز بلافاصله بعد بازنشستگی به استخدام شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد خود که در زمان مدیریت دولتی خود کارفرما ی آنها بوده اند درآمده و با رانت ارتباط و اطلاعات و قدرت فساد را شکل داده و قراردادها هدفمند به برخی شرکتها بصورت مناقصه های محدود و فهرست کوتاهی هدفمند مناقصه گران واگذار میشود ،مگر این عین فساد نیست چه کسی پشت این موارد است چرا اجازه می‌دهید ارکان فساد اینگونه در ادارات شکل بگیرد...پس اگر قرار است این مدیران به استخدام مجدد شرکت‌های پیمانکاری عمدتا بدلیل رانت شان نه توانمندی مدیریتشان درآیند دیگر جوانان بیکار هم با بازنشستگی این افراد پتانسیل اشتغال و جذب در بخش خصوصی را از دست میدهند ...بجای برخورد پلیسی نگاه سیستماتیک به ارکان و فرآیند شکل گیری فساد بدانگونه که بخشی در بالا تشریح شد داشته باشید بایستی اشتغال بعد از بازنشستگی مدیران دولتی پس از بازنشستگی در شرکت‌های طرف قرارداد این مدیران (در زمان پیش از بازنشستگی)نظیر بسیاری از کشورها ممنوع گردد،با برخی مدیران بازنشسته هم با اعمال نفوذ رانت و لابی موجود در شرکتی یا اداره دولتی که از آن بازنشسته شده اند،بلافاصله بعد از بازنشستگی قرارداد های چند ده ساعتی مشاوره بسته شده و مضاف بر حقوق بازنشستگی مبلغ گزافی بعنوان جدید حق مشاوره گرفته و در اتاق قبلی پیش از بازنشستگی خود تحت نفوذ لابی قبلی حضور دارند ،این آیا ضایع نمودن حقوق کشور و فربه کردن بودجه دولی که با بحران کمبود منابع مالی مواجه است نیست
بنکی۳۲۲۸۰۸۱۰:۲۵:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۱۰
متاسفانه در کنار عدم نظارت بانک مرکزی مدیران بانک ها طی دو دهه اخیر با اعمال صوری نظیر دادن وام مجدد به بدهکاران کلان بانکی و انجام بنگاه داری به سود های غیر واقعی دست پیدا کرده و پاداش های کلانی از محل این سود های صوری گرفته اند برای بازگشت این پاداش های کلان هم باید اقدام قاطعانه ای به عمل اورد
ناشناس۳۲۲۹۴۱۱۱:۳۲:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۱۰
مدیران بانکی چو بگرفتند پاداش ز زیان خویش*بسی اتش زدند به دیده و دل سهامداران دلریش خویش
ناشناس۳۲۲۸۰۹۱۰:۲۵:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۱۰
چرانجومی بگیران بانک ..که دولتی هم هست محاکمه نمی شوند
ناشناس۳۲۲۸۴۳۱۰:۳۹:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۱۰
نجومی بگیران کلا به شعار اقتصادمقاوتی و تولید و اشتغال دهن کجی بزرگی کرده اند باید به دکترین ژن برتر و ذخایر انقلاب برای همیشه پایان داد
گل اقا۳۲۲۸۴۸۱۰:۴۲:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۱۰
بلایی که گریبان مدیران کشور و در حقیقت مردم را گرفته این است که مریدان به اصطلاح مدیر می گویند اگر ما اش را با جاش نبریم دیگران می برن پس ما اش را با جاش می بریم تا چیزی نماند که دیگران ببرند
ناشناس۳۲۳۰۳۴۱۲:۰۷:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۱۰
جالبه برام که پای این مطلب که درد بسیار بد و سم مهلک اقتصاد کشور ماست تعداد کامنت خیلی کم و بخصوص از سیل کامنتهاتی مثبت و منفی هم که پای بعضی اخبار بصورت منسجم و چند صدتایی میاد خبری نیست/.... ظاهرا خود ما مردم هم چندان تمایلی به این گونه ماجراها نداریم و با این انفعال فضا را برای دزدان بیت المال بازتر میکنیم.... از قدیم گفتن خلایق هر چه لایق.... ما لایق همینگونه مدیران هستیم و. آنها هم لایق ما ....
ناشناس۳۲۳۰۸۴۱۲:۳۲:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۱۰
آقایان نماینده مردم طرح مشروعیت سنجی اموال مسعولین و سیاسیون که اسفند ماه سال گذشته با آب و تاب قرار بود با دو فوریت پیگیری شود چه شد ،پاسخ بدهید به مردم بگویید این طرح چرا مسکوت ماند...نماینده باید پاسخگو و پیگیر حق مردم باشد
ناشناس۳۲۳۱۲۴۱۲:۵۴:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۱۰
تا زمانه که در کشور قانون یکنواخت وشفاف حاکم نباشد حقوق های نجومی واختلاس وووادامه خواهد داشت در مورخ 96/10/17قانون جدید بازنشستگی کشوری توسط هییت دولت تصویب شدکه کارمندان دولت با مدرک لیسانس در 30سال خدمت بازنشسته می شوند ولی کارمندان فوق لیسانس در 35سال خدمت بازنشسته می شوند وجناب آقای دکتر نوبخت می گوید در کشور بیش از سه میلیون نفر بیکار وجود دارد یعنی قانون یک بام ودو وتفاوت تبعیض وعدم یکنواختی قانون
ناشناس۳۲۳۲۱۵۱۳:۳۷:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۱۰
میشه با تحقیق و سند و مدرک بگید که این حقوق ها در چه زمانی و چه کسانی ان را به وجود اوردند و چه افرادی از ان بهره مند شده اند و چه مدیرانی در چه حوزه هایی توانستن این حقوق ها را بگیرند
ناشناس۳۲۳۲۴۸۱۳:۵۷:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۱۰
آقایان نماینده مردم طرح مشروعیت سنجی اموال مسعولین و سیاسیون که اسفند ماه سال گذشته با آب و تاب قرار بود با دو فوریت پیگیری شود چه شد ،پاسخ بدهید به مردم بگویید این طرح چرا مسکوت ماند...نماینده باید پاسخگو و پیگیر حق مردم باشد
مهرداد۳۲۴۸۹۷۱۲:۳۳:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۱۱
ازعلل این مشکل قوانینی است که توسط همین مدیران ارشد دولتی بصورت لایحه تهیه و توسط مجلس تصویب میشود. مدیران دولتی ارشد سیاسیونی هستند که همه نوع امکانات دولتی را برای خود و نزدیکان خود برخلاف منع انحصار منحصر کرده و بر خلاف رفع تبعیض ناروا هر نوع تبعیض ناروا در مورد مردم را روا میدارند لذا تا زمانی که قوانین استخدامی و مدیریت خدمات کشوری و گزینشی بودن استخدام تغییرات اساسی نیابند جامعه ما روی سعادت نخواهد دید چون مدیران ارشد مذکور مالک و صاحب همه چیز شده و خواهند شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    آخرین عناوین