نام و حدود ایران

  3970203192 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اشاره: «نام و حدود ایران»عنوان اولین نشست از سلسله مجالس علمی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار بود که چهارشنبه 29 فروردین 1397 در کانون زبان فارسی برگزار شد. در این ارتباط، احمد جلالی، سفیر کشورمان در یونسکو، در یادداشت کوتاهی خطاب به آیت الله سید مصطفی محقق داماد، ریاست محترم شورای تولیت این بنیاد، با اشاره به اهمیت ملی پرداختن به این مبحث، پیشنهادهائی ارائه داده است.

نام و حدود ایران

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

 با عرض سلام و ادب: خداوند به جنابعالی و اصحاب بنیاد موقوفات افشار خیر دهاد با برگزاری نشست مبارک «نام و حدود ایران» در چهارشنبه اخیر (29/1/97) به یاد استاد خدوم و ایرانشناس فقید، دکتر منوچهر ستوده. پرداختن به این مبحث بسیار بجا و به موقع بود زیرا خصوصا این روزها در بعضی محافل مستقر و یا مستتر در بلاد غرب، خباثت های توطئه آمیز علیه ایران عزیز ما رنگ تازه ای به خود گرفته است، مثل سر هم کردن موهومات و جعلیاتی تا بدان پایه تهی مایه که گوئی قبل از اقدام دولت ایران در 1313، اطلاق نام ایران بر کشور کهن ما مطرح نبوده است! (1) و . . . .

 بحث و پژوهش علمی و تاریخی همواره خواستنی و دلپذیر است، اما در اینجا موضوع چیز دیگری است. ماهی گرفتن بیگانگان از آب گل آلود است. این روزها، کینه ورزانی خبیث، با استفاده از فضای جبهه گیری های سیاسی دور و نزدیک علیه ما، سر از مغاک نیرنگ برآورده  و به جنبش افتاده اند و این بار کلیت ایران و اعتبار تاریخی نام ایران را نیز هدف گرفته اند، و تاسف بارتر آنکه عده ای وطن فروش هم با این زمزمه های شوم هم آوازی و هم نفسی می کنند و . . .

 وان فسون دیو در دلهای کژ

می رود چون کفش کژ در پای کژ !  

 *****

 در این نشست در بنیاد افشار –  که رحمت خدا و احترام ما نثار بنیانگذارش باد –  بحثهای بسیار خوبی در باب موضوع مهم و جذاب «نام و حدود ایران» توسط جنابعالی و دیگر اساتید محترم، سید صادق سجادی، روزبه زرین کوب و علی بهرامیان مطرح شد، اما به علت تنگی مجال، به بعضی مطالب و شواهد مهم فقط به اشاره ای بسنده فرمودند و بگذشتند و مشتاقان بگذاشتند؛

 شیدا از آن شدم که نگارم چو ماه نو

ابرو نمود و جلوه گری کرد و رو ببست !

مطرب چه پرده ساخت که در پرده سماع

بر اهل وجد و حال در های و هو ببست !

 پیشنهاد و استدعای حقیر این است که در این مبحث بسیار مهم، اولا به یک نشست اکتفا نشود و سلسله ای از مجالس بدان اختصاص یابد، و ثانیا از اهل فضل و قلم که با آن بنیاد خدوم همکاری می فرمایند تقاضا شود تا نکاتی را که سخنرانان محترم بدان اشاره فرمودند با سیاق مناسب یکجا منظم و مدون کنند، و شکل کامل عباراتی را که از متون و منابع کهن مورد استناد واقع شد عینا بیاورند و به ذکر ظرف و فحوای کلام و آدرس و مشخصات ماخذ بیارایند تا سپس، با عنایت مجدد همان استادان ارجمند، تکمیل و تشریح شود و آنچه اشارت بود به جامه عبارت درآید، و نهایتا یک گزارش علمی گویا، و حتی الامکان خودکفا، از حاصل نشست فراهم آید تا بر مجالس لازم الاجلاس آینده صاحب نظران در این باب مدخلی بگشاید، و مشتاقان پژوهش در این وادی را راهی بنماید، و به کرشمه دانش دلی برباید؛

 با همه خلق نمودم خم ابرو که تو داری

ماه نو هر که ببیند به همه کس بنماید !

سعدیا دیدن زیبا نه حرامست ولیکن

نظری گر بربایی دلت از کف برباید !

 در این زمانه خطر خیز برای ایران، اگر حاصل مکتوب و منقح این سلسله مجالس نهایتا به صورتی که مناسب بدانند منتشر شود، نه فقط از جهت علمی، که از جهات مختلف ملی نیز خدمت بزرگی خواهد بود. و اجرکم علی التاریخ.

 *****

 در تقویم ما، روز سعدی هم در پیش است، پس با اغتنام فرصت، می خواهم شعر شیرین او را به وام بستانم، و در این حال و هوا، برای دفترِ فخیم و پر نقش و نگارِ «نام و حدود ایران»، با نگاهی دانشجویانه و صدائی خاطرخواهانه بخوانم:

 بگذار تا مقابل روی تو بگذریم

دزدیده در شمایل خوب تو بنگریم

ما را سری است با تو که گر خلق روزگار

دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم

گفتی ز خاک بیشترند اهل عشق من

از خاک بیشتر نه، که از خاک کمتریم !

 ارادتمند،

احمد جلالی، 31/1/1397، پاریس، یونسکو

 پی نوشت:

 (1) از باب یادآوری برای نسل جوان: در 1313 خورشیدی (1935 میلادی) دولت ایران از تمام دول بیگانه رسما خواست که از آن پس در مکاتبات رسمی به زبان های اروپایی نام مملکت ما را «ایران» بنویسند. تعبیر مرحوم سعید نفیسی، در یادداشتی که در دیماه همان سال در روزنامه اطلاعات منتشر کرد، این بود که ما می خواهیم خارجی ها مملکت ما را همچنان که ما خود همواره نامیده ایم «ایران» و منسوب آن را «ایرانی» بنامند، و توضیح داده است که چرا اروپائیان، تحت تاثیر مورخان یونانی و زبان لاتین، نام کشور ما را به زبان فرانسه «پرس» و به انگلیسی «پرشیا» و به آلمانی «پرزین» و به ایتالیایی «پرسیا» و به روسی «پرسی» می گفتند و در سایر زبان های اروپایی کلماتی نظیر این چهار کلمه معمول افتاده بود. نفیسی در ادامه مطلب نشان می دهد که قدیمی ترین نام مملکت ما همین کلمه «ایران» بوده است. پادشاهان ساسانی در سکه و کتیبه ها نام خود را پادشاه ایران (به کسر اول و سکون دوم) می نوشته اند و گاهی اران (به کسر اول) نیز می گفته اند، و از زمان شاپور اول ساسانی در سکه ها لفظ «انیران» (به فتح اول) هم دیده می شود که به معنی «بجز ایران» و «خارج از ایران» است و مراد از آن ممالک دیگری بوده است که ساسانیان گرفته بودند. در دوره ساسانی لفظ ایرانشهر (یعنی کشور و دیار ایران) نیز معمول بوده است و مثلا عراق را «دل ایرانشهر» می گفتند، و مراد از ایرانشهر تمام مملکت ساسانیان بوده است که حمدالله مستوفی در نزهت القلوب (تالیف 740 قمری) حدود آن را چنین معلوم می‌کند: از مشرق رود سند و کابل و ماوراءالنهر و خوارزم، از مغرب اران (ماوراء قفقاز) تا قلمرو روم و سوریه، از شمال ارمنستان و روسیه و دشت قپچاق و دربند و از جنوب صحرای نجد بر سر راه مکه و خلیج فارس. نفیسی نتیجه می گیرد که این نام ایران که اینک در میان ما و اروپائیان معمول است تلفظ امروزی همان کلمه‌ای است که در زمان ساسانیان و نیز در دوره بعد از اسلام متداول بوده است. فردوسی و شعرای دیگر قرن پنجم و ششم، کلمات ایران و ایرانشهر و ایران زمین را همواره به کار برده‌اند. شعرای غزنوی نیز پادشاهان این سلسله را خسروان این دیار دانسته‌اند، و جا دارد که ما هم واژه کهن ایرانشهر را زنده نگاه داریم و در گفتار و نوشتار خود بکار ببریم. (بخشهائی بود از نوشته یک ادیب دانشمند که 84 سال پیش در یک روزنامه برای اطلاع افکار عمومی انتشار داده که، به مناسبت ذکر آن حال و هوا، تلخیص کردم و در اینجا آوردم وگرنه بررسی های تاریخی و پژوهشی دیگر رجال تاریخ و فرهنک ما در این مبحث بسیار است و جا دارد همچنان از منظرهای متنوع ادامه یابد و به آراستگی منتشر شود).

دیدگاه کاربران

مرتضی۳۱۴۷۰۴۲۱:۴۲:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۳
سلام. الان با جمعی از دوستان دانشگاهی با هم این نوشته را خواندیم و بسیار لذت بردیم. امیدواریم با جدیت بیشتری به موضوعاتی که به تاریخ و فرهنگ و هویت ما ایرانیان مربوط است بپردازیم. تقویت دانش و بینش تاریخی در سطح ملی لازمه دفع دشمنی ها با مملکت ماست. پیشنهاد بنده و دوستان حاضر این است که سایت وزین شما بیشتر از این قبیل مقالات منتشر کند و بخصوص تلاش کند نسل جوان را به مطالب عمیق و تحقیقی سوق بدهد و در ضمن تلاش شود افراد با سواد و زحمت کشیده کشورمان هم بیشتر شناسانده شوند. در ضمن از اشاره به روز سعدی و استفاده بجا از ابیات سعدی در این نوشته هم خیلی حال کردیم. ما را سری است با تو که گر خلق روزگار دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم قدر مفاخر خودمان را بدانیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین