دلار تک‌نرخی شد؛ ۴۲۰۰ تومان/غافلگیری امپراطور در روز بیستم!

گروه اقتصادی الف،   3970121009 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

در شرایطی که بازار ارز در ۲۰ روز ابتدایی سال‌جاری جولانگاه قیمت‌ها و نرخ‌های بالا و متفاوت دلار شده بود و این ارز بر بازار حکمرانی می‌کرد، به یکباره دولت با تصمیم اعلام یکسان‌سازی نرخ ارز، بازار و تمام مخاطبان ارزی را غافلگیر کرد. بازار ارز ایران در ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ از نرخ‌های متفاوت این ارز آمریکایی پاک خواهد شد.

ایسنا در ادامه نوشت: در شرایطی که بازار ارز روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشت و رکوردهای بالایی به ثبت رساند و مخاطبان ارزی نرخ ۶۰۰۰ تومان و بالاتر را تجربه کردند، اعلام معاون اول رئیس‌جمهوری نشان از سقوط یکباره دلار تا ۲۰۰۰ تومان دارد. آنطور که جهانگیری اعلام کرد براساس تصمیمی که دولت اتخاذ کرده است از امروز (سه‌شنبه) ۲۱ فروردین‌ماه ۱۳۹۷ دلار در بازار ایران تک‌نرخی می‌شود و تمامی متقاضیان و مصرف‌کنندگان، این ارز را باید با نرخ ۴۲۰۰ تومان دریافت کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد که دیگر هیچ نرخی برای دلار غیر از ۴۲۰۰ تومان به رسمیت شناخته نمی‌شود و قاچاق محسوب خواهد شد.

بر این اساس تمامی فعالان اقتصادی و تمامی گروه‌هایی که پیش از این از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کردند و تمامی کسانی که از بازار آزاد ارز مورد نیاز خود را تامین می‌کردند، در مجموع دلار را به طور یکسان با نرخ ۴۲۰۰ از طریق صرافی‌ها و بانک‌ها و در مجموع کانال‌های توزیع‌کننده ارز دریافت خواهند کرد.

این در حالی است که تاکنون بازار ارز به طور رسمی دارای دو نرخ بود؛ نرخی که در مرکز مبادلات ارزی هر روز از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شد و برای دلار تا بیش از ۳۷۰۰ تومان پیش رفته بود و در سوی دیگر بازار آزاد ارز قرار دارد که صرافی‌ها عرضه‌کنندگان اصلی به مردم بودند و این نرخ برای ۲۰ روز اول سال جاری از ۵۰۰۰ تومان عبور کرد و حتی تا امروز به ۶۱۵۰ رسید. در این شرایط اختلاف بین دلار آزاد و مبادله‌ای در آخرین قیمت‌گذاری‌ها به حدود ۲۴۰۰ تومان رسید که این شکاف عامل ایجاد رانت بزرگی در بازار ارز شده بود و طی سال‌های گذشته همواره چندنرخی بودن ارز مورد انتقاد کارشناسان و مسئولان قرار داشت.

تاریخچه یکسان‌سازی نرخ ارز در بازار ایران نشان می‌دهد که در دهه ۱۳۷۰ بانک مرکزی دست به یکسان‌سازی نرخ ارز زد که در آن زمان دلار به حدود ۱۷۵ تومان رسیده بود. اما یکسان‌سازی موفقی نبود و در ادامه مجددا چندنرخی شد تا اینکه در اوایل دهه ۱۳۸۰ بار دیگر یکسان‌سازی نرخ ارز با نرخ ۸۰۰ تومان اجرایی شد که برای مدتی دوام داشت ولی با توجه به مهیا نبودن زمینه‌های لازم دوباره بساط ارز چندنرخی در بازار ارزی پهن شد. این در شرایطی است که در اوایل دهه ۱۳۹۰ بار دیگر بازار ارز ایران سه نرخ رسمی داشت؛ ارز مبادله‌ای، ارز بازار آزاد و دلار ۱۲۲۶ که محمود بهمنی - رئیس کل یانک مرکزی دولت دهم - آن را به بازار ارز آورد ولی در ادامه این نرخ حذف شد و عملا بازار دونرخی ادامه داد.

در چند سال اخیر دولت یازدهم و در ادامه دوازدهم بارها بر هدف یکسان‌سازی نرخ ارز تاکید کرد و البته رئیس کل بانک مرکزی معتقد بود که با اجرایی شدن برجام و ایجاد شرایط لازم از جمله گسترش روابط بانکی و توسعه روابط کارگزاری بانک‌ها، بانک مرکزی به اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز دست خواهد زد.

گرچه وعده سیف برای شش ماه پس از اجرایی‌شدن برجام بود اما به هر حال مهیا نشدن آنچه که ضرورت یکسان‌سازی نرخ ارز بود، این وعده را تا به امروز با خود آورد تا اینکه در نهایت ارز تک‌نرخی شد و با این شرایط روز دوشنبه ۲۰ فروردین‌ماه، روز پایانی ارز چندنرخی در اقتصاد ایران اعلام شد.

دیدگاه کاربران

پیما۲۹۸۰۲۱۰۳:۱۴:۲۱ ۱۳۹۷/۱/۲۱
این شد یه چیزی. به شرطی که قوه قضاییه و نیروی انتظامی هم همکاری قوی داشته باشن. گرچه دلار بالای 4000 تومن هنوز هم بسیار گران و ظالمانه است. نباید بیشتر از 3800 باشه.
farhad۲۹۸۰۶۰۰۷:۰۷:۵۶ ۱۳۹۷/۱/۲۱
این بابا مثل اینکه فراموش کرده که ثبت سفارش کالا در ورارت بازرگانی با ارز دلار ممنوع هست. یعنی تصمیمشون در مورد دلار 4200 تومان مساوی کشک ..
ناشناس۲۹۸۰۶۷۰۷:۳۲:۳۲ ۱۳۹۷/۱/۲۱
حالا این امپراطور ‌ این وسط کی هست که غافلگیر شده است .
سید۲۹۸۰۷۱۰۷:۵۳:۴۱ ۱۳۹۷/۱/۲۱
قربون اون شکلت. معاون محبوب وقتی ورود کالا با ثبت سفارش (و نه قاچاق )با دلار ممنوع است تک نرخی شدن به چه کار وارد کننده میخوره. علی برکت الله.
ناشناس۲۹۸۰۷۲۰۷:۵۳:۵۳ ۱۳۹۷/۱/۲۱
همه دلار ها رو فروختین ؟ پول یا مفتی به چنگ زدین ، تا التهاب بعدی بدرود
ناشناس۲۹۸۰۸۵۰۸:۲۱:۲۸ ۱۳۹۷/۱/۲۱
باید قیمت ارز تک نرخی رو 4500 تومان اعلام می کردن نه 4200.با این وضع این نرخ دوام نخواهد داشت.
ناشناس۲۹۸۱۰۵۰۸:۴۳:۵۰ ۱۳۹۷/۱/۲۱
تا چشم سودجویان کور شود و در چنین فرصت های بادآورده پولهای بادآورده خود را وارد چنین معرکه ای نکنند . به عقیده بنده دولت با پیش فروش سکه با قیمتی بالاتر از چهار ماه پیش که تحویل آنها به 6 یا 12 ماه آینده موکول شده، توانسته این پولهای بادآورده را بلوکه کند. "گرچه در این گذر مردم عادی نیز که اندک پس اندازی داشته اند گرفتار خواهند شد" اما در چند ماه آینده با وارد شدن این حجم کلان از سکه و ارز به بازار و افت شدید قیمتها، قطعا همه خریداران سکه و ارز در ابعاد کلان متضرر شده و خواهند شد . تا باشد که این سوداگران در چنین مواقعی هوس صید ماهی مفت از آب گلالود را ننمایند !
افشین۲۹۸۱۲۲۰۹:۰۰:۱۳ ۱۳۹۷/۱/۲۱
مگه دولت در مبارزه با قاچاق، مواد مخدر، رانت، فساد اداری و مالی، موسسات مالی، ریشه کنی فقر و بیکاری موفق بوده و تونسته به نتایج ملموسی برسه که حالا فکر می کنن دلار هم با دستور و بگیر و ببند مهار میشه؟
فاریابی۲۹۸۱۲۵۰۹:۰۳:۱۱ ۱۳۹۷/۱/۲۱
سلام در تقسیم بندی انواع سیستمهای افتصادی چیزی به نام اقتصاد دستوری یافت تمیشود . برهمین اساس در دوره های گذشته نیز موفق نبوده . اقتصاد قانون خود و زمینه های علمی و عرفی خاص خود را دارد . اگر با دستور اقتصاد ی اوضاع اقتصادی سروسامان می گیرد . پس برای بخش تولید . توزیع هم دستوری صادر شود . و بعنوان جدید ترین نوع سیستم اقتصادی ارائه دهید .
ناشناس۲۹۸۱۲۷۰۹:۰۷:۳۳ ۱۳۹۷/۱/۲۱
عمرا بتونند کنترل کنند! دوباره شعار...
ناشناس۲۹۸۱۶۳۰۹:۴۹:۰۳ ۱۳۹۷/۱/۲۱
اینم فایده نداره بابا.چیزی ک رفت بالا نمیاد پایین..اقتصاد ایران اینو ثابت کرده! خصوصن اینکه مسئولین عزیز ما حوصله زحمت کشیدنم ندارن!
ناشناس۲۹۸۲۰۲۱۰:۲۰:۳۱ ۱۳۹۷/۱/۲۱
صرافیها با عدم شفافیت در کارکرد خود بزرگترین ضربه اقتصادی را به کشور وارد می کنند.
ناشناس۲۹۸۲۸۶۱۱:۱۰:۱۲ ۱۳۹۷/۱/۲۱
دلار 1000 تومانی با 420 درصد گرانتر می فروشند عجب اقتصاد داغونی دارد ایران
ناشناس۲۹۸۲۸۷۱۱:۱۰:۳۷ ۱۳۹۷/۱/۲۱
اگر قرار بود که با دستور درست بشه که با یک بخشنامه دلار هزار تومن می شد! آخه این چه حرفیه که خرید و فروش بالاتر از 4200 تومن معادل خرید و فروش مواد مخدر است؟!
ناشناس۲۹۸۳۰۸۱۱:۳۰:۰۳ ۱۳۹۷/۱/۲۱
سکه چی؟ متناسب ارزون شد؟
ناشناس۲۹۸۳۱۱۱۱:۳۳:۵۴ ۱۳۹۷/۱/۲۱
دمتون گرم ممنون
ناشناس۲۹۸۳۲۷۱۱:۵۰:۵۰ ۱۳۹۷/۱/۲۱
معنای این فرمان این است که دیگر به همه دلار نمی دهند و فقط برای موارد خاص در نتیجه دو بازار دلار خواهیم داشت ضمنا نرخ برابری ارزها مهم است الان پوند و یورو و لیر ترکیه کاهش داشته اند؟ سکه کاهش قیمت داشته؟ مردم جیگر نیستند
ناشناس۲۹۸۳۴۵۱۱:۵۷:۲۵ ۱۳۹۷/۱/۲۱
امروز همه فروشنده هستند کسی دلار نمی خره دست دولت درد نکنه دلالان التماس میکند که دلارشون ۴۲۱۰ تومان بفروشن ولی مشتری ندارن قیمت مغازه در چهارراه استانبول نصف شد
آرش۲۹۸۳۵۸۱۲:۰۶:۰۴ ۱۳۹۷/۱/۲۱
به جایه فیلتر تلگرام و ... باید یه فکری به حال فیلتر دلار باشید .
باورکن۲۹۸۳۶۹۱۲:۱۱:۳۸ ۱۳۹۷/۱/۲۱
امروز سه شنبه از صبح برای خرید 1000دلار اکثر صرافی ها را رفتم اصلا" فروشنده نیستند اما دلال ها قیمت 5600 تومان را خیلی راحت ونترس پیشنهاد میدهند. جناب اسحاق خوان کجاست دلار 4200 تومانی لطفا" راهنمایی کنید و دروغ به ملت نگید.
ناشناس۲۹۸۴۴۶۱۳:۱۶:۴۶ ۱۳۹۷/۱/۲۱
التهاب ارز و طلا به علت بی تدبیری بانک مرکزی رخ داد. دقیقا صبح روز شنبه 18/1/1397 بانک مرکزی با ابلاغ دستوری به بانک ها، نرخ پیش فروش سکه را افزایش داد. این در حالی است که قیمت جهانی طلا با کاهش مواجه شده بود و به همین دلیل مشخص بود که بانک مرکزی در صدد افزایش نرخ ارز است. دستور افزایش نرخ رسمی بانکی باعث گردید که تعادل حاکم بر بازار به هم بخورد و فعالان اقتصادی به تحرک وادار شدند که کنترل از دست بانک مرکزی خارج شد. آنها عمدا اجازه دادند که دلار تا 6000 تومان افزایش یابد که بتوانند نرخ 4200 تومانی را به عنوان یک موفقیت جلوه دهند. باعث تاسف است.
ناشناس۲۹۸۴۵۹۱۳:۲۱:۴۶ ۱۳۹۷/۱/۲۱
بازی با مردم گل خورده زیادی دارد...
ناشناس۲۹۸۵۶۲۱۴:۱۶:۳۲ ۱۳۹۷/۱/۲۱
کجا هست این دلار4200تومنی؟ از صبح تاحالا هیچ صرافی نرخ ارز رو اعلام نمیکنه و نمیفروشه
امپراطور۲۹۸۸۹۸۱۹:۱۵:۱۵ ۱۳۹۷/۱/۲۱
خیلی غافل گیر شدم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  5. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  7. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  8. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  9. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  12. دور باطلی که تمامی ندارد!

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

آخرین عناوین