قیمت واقعی دلار 1000 تومان است / استدلال؟

یاسر سبحانی فرد * گروه اقتصادی الف،   3961128201 ۶۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دلار و به دنبال آن ارز در سالهای اخیر در برابر پول ملی ایران همواره رو به صعود بوده و ایرانیان به یاد ندارند که روندی نزولی را طی کرده باشد. در این راستا سوال مهمی که در ذهن بسیاری از ایرانیان نقش بسته این است که واقعا دلار در برابر ریال چقدر ارزش دارد و قیمت واقعی آن چقدر است؟ این نوشتار کوتاه سعی دارد به زبانی ساده و همه فهم به کنکاشی مختصر در این باب بپردازد.

قیمت واقعی دلار 1000 تومان است / استدلال؟

 آنهایی که می گویند دلار باید گران تر باشد

با نگاهی به مطالب و صحبتهای مختلف دیده می شود که برخی همواره بر این بارو هستند که دلار باید گران تر از زمانی باشد که ایشان در حال صحبت در مورد قیمت دلار هستند. وقتی شخصیت حقوقی و حقیقی ایشان را بنگریم می بینیم که ایشان از دلار گرانتر منتفع هستند.

اکثر صادر کنندگان و تولید کنندگان درون زا تمایل دارند تا نرخ ارز بالا باشد تا محصولات آنها در بازارهای جهانی دارای قیمت تمام شده کمتری باشد و بازار بهتری داشته باشند. البته دولت نیز از نرخ بالا و استدلال برای بالا بودن آن منتفع خواهد شد چرا که می تواند درآمد خوبی از تبدیل دلارهای خود به ریال در بازار داخلی برای خود دست و پا کند.

 

قدرت خرید دلار در ایران و آمریکا یکی نیست

به نظر می رسد راه مناسب برای تشخیص قیمت دلار استفاده از مفهوم قدرت خرید است. بدیهی است یک دلار در ایران و آمریکا به یک میزان ارزش ندارد. درست است که هر دو اسما یک دلار هستند ولی ارزش آنها یکی نیست. مثلا وقتی یک بطری آب در آمریکا یک دلار باشد این نشان می دهد که قدرت خرید یک دلار در این دو کشور برابر نیست چون همان بطری آب در ایران 500 تومان یعنی چیزی حدود 15 سنت است. در واقع اگر تنها کالای جهان آب می بود یک دلار در ایران برابر 500 تومان ارزش دارد.

 

وقتی دلار باید 1000 تومان باشد / روش محاسبه

مثال بطری آب نشان می دهد که ارزش دلار به میزان کالایی است که می توان با دلار خرید.برای محاسبه کافی است ببنیم با یک دلار در کشور آمریکا چقدر می توان کالا خرید و در عوض همان میزان کالا را در ایران با چند تومان می توان خرید. با این تبدیل به صورت واقعی مشخص می شود که یک دلار در آمریکا با چند تومان در ایران برابری می کند.

برای این تبدیل باید محصولات مختلف را با درصد میزانی که مورد نیاز مردم می باشد را انتخاب کرد ( سبد کالا ) و دید که :

  • در آمریکا با یک دلار چه میزان از این سبد کالا ( مثلا اگر نان 10 درصد هزینه های یک مصرف کننده را در بر می گیرد نان باید دارای ضریب 10 درصد در این سبد باشد ) را می توان خرید؟
  • همان مقدار از سبد کالا که در آمریکا می توان با یک دلار خرید را در بازار ایران خرید کنیم و ببنیم که با چند تومان می توان همان ها را خرید.

چنین محاسباتی را سازمانهای بین المللی انجام داده و بر اساس آن بسیاری از حسابهای ملی را هم به صورت اسمی و هم به صورت قدرت خرید نشان داده اند. به عنوان مثال در این راستا  آمارهای محاسبه شده صندوق بین المللی پول نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی ایران به ارزش اسمی دلار برابر 412 میلیارد دلار است که از این نظر ایران در رتبه 27 جهان ایستاده است. همین سازمان جهانی با محاسبه قدرت خرید میزان تولید ناخالص ایران را برابر یک تریلیون و 551 میلیارد دلار محاسبه می کند که از این نظر ایران در رتبه 17 ایستاده است.[1] [2] ( این محاسبات به دلیل پیچیدگی دارای خطاهایی نیز می تواند باشد )

این اختلاف نشان می دهد که اگر مبنای محاسبه قدرت خرید باشد تولید ناخالص حدودا 3 و 76 صدم برابر وقتی است که مبنا اسمی و عددی باشد. این یعنی اینکه دلار اگر به قمیت قدرت خرید بخواهد حساب شود برابر 3 و 76 صدم گران تر از قیمتی که می بینیم در حال محاسبه است .

تذکر : این محاسبات برای سال 2017 و زمانی است که دلار 3700 تومان بوده است. بدیهی است با قیمت جدید دلار که 5000 تومان باشد این اختلاف بیشتر و بیشتر شده و از نظر اسمی ایران سقوط بیشتری را خواهد دید ولی این واقعی نیست.

 

با این حساب برای محاسبه قیمت دلار به قیمت قدرت خرید باید عدد 3700 تومانی دلار در سال 2017 را تقسیم بر 3 و 76 صدم نمود تا قیمت واقعی دلار را بفهمیم. با این حساب قیمت دلار باید حدودا برابر 1000 تومان باشد.

 

جدول 1 : آمار صندوق بین المللی پول برای تولید ناخالص ایران به به صورت اسمی

 

جدول 2 : آمار صندوق بین المللی پول برای تولید ناخالص ایران به قدرت خرید

 

آیا فقط ایران اینگونه است؟ / چین متهم بزرگ جهان

نگاهی به دو نوع محاسبه تولید ناخالص داخلی نشان می دهد که ایران در این تفاوت تنها نیست و تقریبا همه کشورها مشمول این تفاوت هستند. متهم بزرگ همواره چین بوده و اقتصادهای بزرگ یکی از انتقاداتی که به چین دارند این است که قدرت پول خود را به صورت مصنوعی پایین نگه می دارد تا بتواند در تجارت موفق تر عمل کند. با این حال شدت این اختلاف در مورد چین از ایران کمتر است. چین با قدرت خرید قدرت اول اقتصادی جهان با 23 تریلیون دلار است در حالی که از نظر اسمی با 11 تریلیون دلار در رتبه دوم ایستاده است یعنی اختلافی کمی بیش از 2 برابر دارد. در حالی که ایران اختلاف 3 و 76 صدم برابری را ایجاد کرده است.با نگاه به این آمارها مشخص می شود که ایران در این زمینه تقریبا سرآمد است.البته هندوستان و روسیه هم دارای اختلافات زیادی در این زمینه هستند.

 

 

تبعات گران بودن اسمی دلار نسبت به قدرت خرید

دلیل این اختلاف می توان موارد زیر باشد:

  • سیاستهای عمدی دولت در مورد بودجه بندی
  • کمبود ارز کشور به دلیل  ضعف صادراتی و تجارت خارجی  کشور
  • تقاضای سفته بازی و کسب درآمد مردم از دلار ( به هم ریختن عرضه و تقاضای تومان و دلار در برابر هم ) به دلیل سودجویی های مردمی و یا عدم سودآوری سایر بخش های مولد کشور
  • تحریمها و عدم توانایی کشور در وارد کردن ارز مورد نیاز به کشور حتی پس از انجام معام  لات ارزی

 

 

در این اتفاق می تواند تبعات منفی یا مثبت و البته از دیدگاههای مختلفی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از :

  • ارزان شدن صادرات کالاهای درون زا و اثر مثبت بر روی صادارات کشور

 

  • گرانتر شدن کالاهای خارجی در داخل کشور و اثر منفی بر روی واردات از خارج

 

  • احساس کاذب فقیری در بین مردم کشور نسبت به سایر کشورها ( همان اعداد تولید ناخالص تقسیم بر جمعیت 80 میلیونی بشوند درآمد سرانه اسمی برابر 5 هزار و 150 دلار ودرآمد سرانه به قدرت خرید برابر 19 هزار دلار نشان داده خواهد شد). این موضوع ایرانی ها را همان 3 و 76 صدم برابر فقیر تر در ذهن خودشان و دیگر کشورها نشان می دهد

 

  • گرانتر شدن خروج از کشور ایرانی ها برای زندگی و حتی سفرهای گردشگری

 

  • بودجه بندی راحت تر دولت و کسب درآمد برای دولت و تامین قسمتی از کسری بودجه

 

و البته اثرات مختلف زیادی که خارج از حوصله است.

 

 *عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران/گروه مدیریت و مهندسی کسب و کار

  

[1] https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA_%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7_%D8%A8%D8%B1_%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87_%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF_%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%A7%D9%84%D8%B5_%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C_(%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1%DB%8C_%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA_%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF)

[2]https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA_%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7_%D8%A8%D8%B1_%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87_%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF_%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%A7%D9%84%D8%B5_%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۰۸۴۱۰۸:۲۲:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
نمی شه قدرت خرید رو صرفا بر اساس هزینه یک خانواده در نظر گرفت و درآمد خانواده رو اصلا توجهی نکرد اگر یک بطری آب معدنی در آمریکا 4 دلار و در ایران 15 سنت است، آیا درآمد یک شخص در آمریکا و ایران برابر هست؟ چنین مقایسه ای زمانی درسته که درآمد دو شخص برابر باشه، الان میانگین در آمد در ایران حدود 500 دلار و در امریکا 5000 دلار در هر ماه، با در نظر گرفتن درآمد، دیگه صرفا مقایسه قیمت خرید اجناس کاملا ابتدایی است
ناشناس۲۵۰۹۷۸۱۰:۵۶:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
گیریم حرف شما درست. محاسبات صندوق بین المللی پول رو توجه کنید که برای کل سبد کالایی محاسبه شده و رفرنسش رو هم ایشون نوشته اند. بحث رو خلط نکنید
تبریزی۲۵۱۵۰۶۱۸:۰۷:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
احساس کاذب فقیری در بین مردم کشور نسبت به سایر کشورها مرد حسابی ما حتی چوب بستنی و سوزن ته گردمون هم وارداتیه. احساس کاذب چیه؟ اصلا قیمت ها رو چک کردی؟ قیمت همه چی رفته بالا. همه چی.
ناشناس۲۵۱۶۹۵۲۱:۴۷:۲۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
واقعیت همین هست زمان آقای احمدی نژاد با 800 میلیارد دلار پول نفت قیمت واقعی دلار 200 تومان بود اما از 900 تومان سیر به فضا پیمود و حالا هم که اینگونه
ناشناس۲۵۰۹۸۱۱۰:۵۷:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
عزیزم در اقتصاد کلان و حسابهای ملی هزینه های کل با درامدهای کل دقیقا برابر هست
ناشناس۲۵۰۹۸۴۱۰:۵۸:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
واقعا انسان تعجب می کند از این افکار. من یک محاسبه برای شما دارم. با حساب شما یک کارمند لیسانس بانک در ایران که مثلا با مزایا 4 میلیون تومان درامد ماهانه دارد درامد ماهانه ان به دلار 4000 دلار می شود. یعنی بالاتر از کارمند بانگ ژاپن یا سویس. و یا یک مهندس ایران خودرو یا سایپا 5000 دلار دارمد ماهانه دارد یعنی بالاتر از بنز و تویوتا!!!!
ناشناس۲۵۱۵۰۲۱۸:۰۵:۱۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
یک مهندس با هفت هشت سال سابقه در اروپا سالی هفتاد هزار تا صد و ده هزار دلار درامد دارد .
ناشناس۲۵۱۷۶۹۲۳:۴۲:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
شما مثل اینکه نمی دانید یک کارمند بانک در ژاپن و سویس چقدر درآمد دارند و چقدر مالیات می دهند و چقدر زمان بیکار شدن حقوق بیکاری می گیرند بلی یک کارمند در ژاپن و سویس درآمد بیشتر از 4000 یا 5000 دلار در ماه دارند یعنی حتی اگر شما دلار را بقیمت واقعی 1000 تومان برگردانید و اگر حقوق کارمند بانک در ایران 4 میلیون تومان باشد که می شود 4000 دلار باز هم کمتر از یک کارمند در سویس درآمد دارد درآمد یک کارمند بانک در سویس CHF 94.800 در سال که حدود 102,149 USD هست که در ماه می شود حدودا 8512 دلار در ماه
ناشناس۲۵۳۲۴۹۱۳:۵۶:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱
مگر سایپا و ایران خودرو مهندس دارند؟!
ناشناس۲۵۰۹۹۳۱۱:۰۸:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
لطفا یک بار دیگه بخوانید. نویسنده با شما هم نظر است.
کریم خان رند۲۵۱۱۷۹۱۳:۱۴:۱۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
این چه استدلالیه؟!! خب حقوقشون هم که بیشتر باشه، باز هم فرقی نمی کنه. چون هزینه هاشون بیشتره. سری به وبسایت زیر بزنید: https://goo.gl/oGTMxt توی این وبسایت می تونید هزینه ها و کیفیت زندگی بین شهرهای مختلف جهان رو مقایسه کنید. برساس این وبسایت و با توجه به قیمت کالاهای مختلف (که می تونید لیستشون رو در این صفحه ببینید) شما با حقوق 5 میلیون تومان همان کیفیت زندگی (از نظر هزینه های زندگی) رو دارید که در نیویورک می تونید با 5000 دلار (تقریبا 25 میلیون تومان) داشته باشید. من سال ها خارج از ایران زندگی کردم و براساس تجربه شخصیم می گیم ما ایرانی ها خیلی بی دلیل احساس فقر و بد بختی داریم! در حالیکه به برکت پول مفت نفت به طور نسبی جزو طبقات متوسط به بالای شهروندان جهان هستیم. لازمه عزیزان کمی مطالعه کنند و صرفا وضعیت خودشون رو با پولدارای چهار کشور اروپایی آمریکایی که سیصد سال دنیا رو چاپیدن تا به اینجا رسیدن، مقایسه نکنن.
ناشناس۲۵۱۳۳۰۱۴:۵۶:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
البته شما باید به تفاوت مالیات و سایر پارامتر هاب دیگه هم توجه کنید
ناشناس۲۵۰۸۵۰۰۸:۲۹:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
کی میگه قیمت بطری آب در آمریکا ۴ دلار هست؟ قیمت یک بطری آب دو لیتری کمتر از ۵۰ سنت هست. چرا اینقدر از ناآگاهی مردم سو استفاده می کنید؟
ناشناس۲۵۰۹۶۲۱۰:۴۲:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
مرد مومن گفته مثلا با این حال تو تگزاس 4 دلاره یه بطری آب. 4 دلار هم نبود نویسند مثال زده برای محاسبه
آب معدني۲۵۱۱۱۸۱۲:۱۷:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
درسته، در استرالیا مثلا یه بطری اب معدنی از هفتاد سنت شروع میشه
ناشناس۲۵۱۳۶۸۱۵:۴۱:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
بله درست است . قیمت یک آپارتمان در بسیاری از شهر های اروپا و آمریکا حدود 600 دلار است که با دلار 5000 تومانی می شود 3 میلیون تومان و در آمد یک کارمند مثلا در کشور ایتالیا حدود 5000 یورو است یعنی یک اروپایی می تواند با حقوق یک ماه خود در شهری که زندگی می کند حدود 8 متر اپارتمان بخرد و یعنی با در آمد یک سال خود می تواند یک آپارتمان معمولی بخرد . قیمت خوراک و پوشاک در اروپا بسیار ارزانتر از ایران است. درایران حقوق ها کم و مخارج بالاتر از سطح اروپا است. خدمات رفاهی و آموزشی نیز در اکثر کشور های اروپایی رایگان است حتی سرویس مدارس رایگان است . فرزندان تا حدود دو سالگی تحت حمایت دولت هستند و هزینه های انان توسط دولتها پرداخت می شود . خدمات پزشکی و بهداشتی رایگان و توسط کارفرما پرداخت می شود . اما متاسفانه در ایران تمام اینها با هزینه های شخصی انجام می پذیرد . مردم ایران باید ماهی کمتر از 400 دلار حقوق بگیرند و در عوض باید آپارتمان متری 1400 دلاری خریداری کنند.
ناشناس۲۵۱۵۷۴۱۹:۲۴:۲۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
بسیار اشتباه! موفقیت اروپایی ها در خانه دار شدن به این دلیل است که چون اقتصادشان پایدار است و نرخ تورم زیر 4 درصد است بنابراین ایشان از منابع بانکی بلند مدت بهره می برند و توان پرداخت قسط را نیز دارند! به عبارتی اگر یک اروپایی قرار است حدود 45 سال کار کند تا بازنشسته شود (نه مانند اینجا 30 سال!) پس از چند سال کار و پرداخت مالیات می تواند با وامی 20 ساله خانه بخرد، یعنی از درآمد 20 سال آینده اش، این مشکل اصلی در ایران است، به دلیل نرخ بالای تورم، اولا وام ها 10 تا 15 ساله هستند، ثانیا به منظور حفظ ارزش پول، سود وام بالا و در نتیجه قسط آن نیز بالاست، به نحوی که قسط امروز شاید با حقوق 5 سال دیگر قابل پرداخت باشد، ولی با حقوق امروز از توان اکثریت خارج است! این آمار که در اروپا با حقوق یک سال می توانی خانه دار شوی صد در صد اشتباه است!
فبریز۲۵۲۰۶۴۱۲:۲۲:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
درآمد یک کارمند 5000 یورو؟؟؟!!!!! احتمالا قبل از مالیات منظور بوده و گرنه که قطعا غلطه. بنده الآن در یکی از دانشگاه های کشورهای اروپای غربی استاد دانشگاهم، انقدر حقوق نمی گیرم! از کجا میارید این رقما رو؟!!!
ناشناس۲۵۱۳۹۹۱۶:۰۵:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
و تو ایران هم ۱۵۰۰ تومنه و نه ۵۰۰ تومن
ناشناس۲۵۰۸۶۴۰۸:۴۳:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
ایراد های بزرگی به محاسبه میتوان گرفت که اصلا در چند خط نمیتوان جواب داد. فقط توصیه ای میکنم به نویسنده که ... کمی مطالعه کند و مشکل اساسی را در مفروضات خطوط اول خودش پید کند. کمی مطالعه کنید. اگر کسی با این استدلال تقاضای پذیرش در دوره دکتری بدهد احتمالا او را متهم به کم سوادی میکنند. باز هم توصیه میکنم . مطالعه کنید. مفروض اولیه تان بر پایه مفروضی فرضی گرفته شده.
مطالعه۲۵۳۰۷۲۱۰:۴۰:۱۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱
سلام دوست عزیز لطفا خودتون اول به توصیه خودتون عمل کنید. آخه محاسبات بانک جهانی چه ربطی به این بنده خدای عضو هیات علمی دارد. اتفاقا اگر شما با این نحو سخن گفتن بروید مصاحبه دکترا (البته اگر تاکنون کارشناسی ارشد داشته باشید) سریعاً رد می شوید. خوب بانک جهانی این آمارها را حساب کرده بعد جنابعالی دارید بهش ایراد میگیری؟ کمی مطالعه کنید...
ناشناس۲۵۰۸۷۳۰۸:۵۰:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
استدلالت از پایه غلطه. شما اصلا میدانی مالیات جز درآمد ناخالص ملی کشورها محسوب میشود یا خیر؟ شما اصلا با مفهموم اصلی قیمت تمام شده آشنایی؟ کارگر کارخانه آب پر کنی در آمریکا حقوقش با ایرانی در همان کارخانه یکی است؟ مالیات در بطری و مصرف مواد پلاستیکی و دفع زباله یکی است؟ قیمت حمل و نقل در دوکشور یکی است؟ خوب یکسان نیست ولی دلایل آن به نظام مالیاتی و قیمت سوخت و هزینه جاده و اداره جاده و راه آهن و ...باز میگردد. در عمل قیمت دو بطری آب در دو کشور یکی است ولی هزینه های تحمیلی به آن در آمریکا بیشتر است. به همین دلیل سرمایه گذار به چین میرود که ارزان است. اشتباه شما این است که هزینه های تحمیلی را جز تولید ناخالص ملی حساب نمیکنید. در حالیکه درآمدهای ادارات و دولتهای محلی هم جمع زده میشود.با یک دلار میتوانید کالاهایی را بخرید که در تمام دنیا منهای مالیاتها یکسان است. قیمت یک کیلو فولاد و پلاستیک در دنیا یکسان است و دلار همان قدرت خرید را دارد، تفاوت در گردش این دلار است که خطا ایجاد میکند.
ناشناس۲۵۰۸۸۵۰۹:۰۴:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
من چندان با این محاسبات متوجه نشدم. یک سوال ساده میپرسم: اگر یک ایرانی به آمریکا برود چند روز را میتواند با درآمد سرآنه سالانه ایرانیها بگذراند؟ و اگر یک آمریکایی به ایران بیاید با درآمد سرآنه یک سال یک آمریکایی چند روز میتواند در ایران زندگی کند؟
ناشناس۲۵۰۹۵۵۱۰:۳۸:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
سوال شما صحیح نیست نمیتوان درآمد در آمریکا را با خرج کردن در ایران مقایسه نمود
ناشناس۲۵۱۴۳۱۱۶:۴۰:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
اصل این مقاله در مورد همینه. اینکه ارزش ها اسمیه و نباید باشه. کل مطلب رو نگرفتین ظاهرا
ناشناس۲۵۰۸۹۴۰۹:۲۸:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
گزارش بسیار روشنگرانه ای بود تشکر از باز کردن افق جدید در درک مباحث اقتصادی و پولی
علی کریمی فرد۲۵۰۸۹۶۰۹:۳۲:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
چطور اگر یک بطری آب در آمریکا 4 دلار باشد، و در ایران 500 تومان، می توان نتیجه گرفت که اگر تنها کالای جهان آب بود یک دلار در ایران برابر 500 تومان ارزش داشت؟ درست این نیست که گفته شود 4 دلار، پانصد تومان ارزش داشت؟ اساس محاسبه در این نوشته برای خواننده ناروشن است. آیا هرچه را نویسنده بگوید چشم بسته باید باور کرد؟ این نکته درباره سایر نتیجه گیری های نوشته هم صادق است.
ناشناس۲۵۱۰۰۲۱۱:۱۲:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
ظاهرا یک بطری آب ۱ دلار بوده،‌اشتباه تایپی ۴ دلار کرده
ناشناس۲۵۱۳۵۶۱۵:۲۴:۳۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
در ضمن یک بطری آب یک و نیم لیتری در آمریکا یک دلار و هفتادو پنج سنت است
ناشناس۲۵۲۷۰۴۲۱:۳۵:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
یک پاکت سیگار ماربورو اکسترا فیلتر پلاس اصل نزدیک ۲ دلار هست (اگر بکسی خریداری کنید میشه ۱ دلار و هفتاد و پنج سنت) اونوقت یک بطر آب ۱ دلار و ...
ناشناس۲۵۰۹۰۱۰۹:۳۸:۵۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
در امریکا یک بسته حاوی ۲۴ بطر اب بین ۲ دلار تا ۳ دلار است. نمیدانم نویسنده محترم این قیمت را شاید از فرودگاه های اروپائی کپی کرده اند.
ناشناس۲۵۰۹۱۰۰۹:۴۵:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
کاهش ارزش پول ملی فقط به نفع دولت است چون میتواند پول نفت را به ضریب بیشتری به ریال تبدیل کند . بالا بودن نرخ دلار به جهت حمایت از تولید داخلی یک دورغ بزرگ است چون اگر اینچنین بود در هفت سال گذشته که قیمت دلار 4 برابر شده میبایست شاهد افزایش تولید و صادرات کالاهای داخلی باشیم که اصلا اینطور نیست . عمده کالاهای ساخت داخل از محصولات و مواد خام وارداتی استفاده میکنند که در نتیجه افزایش دلار باعث افزایش مستقیم هزینه تولید محصولات داخلی خواهد شد . در این میان به واسطه کاهش ارزش پول ملی ؛ قدرت خرید مردم روز به روز کم تر و عموم مردم فقیرتر خواهند شد . تا دیر نشده نسبت به احیای صنعت توریست و جهانگردی اقدام کنید تا دارمدی پایدارتر ، بیشتر و بدون تورم وارد کشور شود . راه نجات این کشور فقط و فقط صنعت توریسم و صنایع دستی و تولید محصولات کم اب مثل زعفران و پسته و گیاهان داروئی است .
ناشناس۲۵۳۳۱۰۱۵:۰۷:۵۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱
در تکمیل گفته شما ماشین الات ودستگا های فراوری وتبدیلی این مواد خام وارداتی وحتی مواد خام داخلی هم با نرخ ارز افزایشی بالا رفته وصادرات را تحت شعاع قرار میدهد.
ناشناس۲۵۰۹۱۸۰۹:۵۵:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
من از اقتصاد زیاد سر در نمیارم که نظر بدم اما دیدم به ویکی پدیا ارجاع دادید. هیچ وقت این کارو نکنید و مستقیم به منبع اصلی ارجاع بدید. متن ویکی پدیا رو منم میتونم تغییر بدم!
عمران۲۵۰۹۲۱۰۹:۵۷:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
خوب است که بالاخره یک متن اقتصادی بر مبنای عدد و رقم و استدلال ریاضی در مورد قیمت ارز دیدیم. بسیار جالب بود. نویسنده محترم باید خود را آماده کند برای کامنتهایی شبیه به اینکه برو آقا دلت خوشه، دلار ۱۰۰۰ تومان کجا بود، تو خواب و خیالی و غیره ... خوانندگان محترم، لطفا درست و کامل متن را بخوانید و قبل از اینکه کامنت اعتراضی بگذارید از عقل و منطق برای نقد متن استفاده کنید.
شاهرخ۲۵۰۹۲۲۰۹:۵۸:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
تحلیلتون درست ولی ظاهرا فراموش کردید اینجا ایران هست رییس دولت و رییس بانک مرکزی کلا یک کلام کل دولت حریف چندتا صراف نمی شن اونوقت تحلیل به چه کار میاد؟؟؟؟؟
ناشناس۲۵۰۹۲۴۰۹:۵۹:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
بطری اب ۴ دلار؟ ۱۲ تاش رو میدن ۲ دلار... حالا تو مغازه طرف ممکنه ۱ دلاریش رو هم بفروشه تکی
ناشناس۲۵۰۹۲۷۱۰:۰۳:۵۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
می دانم که ربطی به موضوع ندارد اما خواهش می کنم منتشر نمایید. تنها دارایی من در این دنیا یک آپارتمان 150 متری با عمر 27 سال (در تهران) است. سال گذشته مجموع عوارض نوسازی و خدمات پسماند مبلغ 220 هزارتومان بود. اما امروز قبض عوارض نوسازی و خدمات پسماند برای سال 96 به در خانه آورده شد که مبلغ آن 480 هزار تومان است. یعنی 220 درصد افزایش! آیا چنین افزایشی منطقی و صحیح است؟ آیا رییس جمهور هنوز هم اعتقاد دارد که نرخ تورم 8 درصد است؟!
ناشناس۲۵۰۹۲۹۱۰:۰۵:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
واقعیت اینه دلار نه 1000 تومانه نه 5000 تومانه بلکه در این شرایط با مدیریت صحیح منابع ارزی کشور و جذب سرمایه مناسب خارجی نرخ منطقی دلار در محدوده 2500 تا 2800 تومان میباشد
ناشناس۲۵۰۹۴۲۱۰:۲۴:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
کمی اطلاع از علم اقتصاد این را خواهد گفت که قیمت هیچ چیز را به صورت مصنوعی و به مدت طولانی ان هم با این فاصله زیاد نمیتوان نگاهداشت. دلیل ان هم به سادگی مثل قانون ظروف مرتبطه است. همینطور که الان که قیمت سوخت در ایران ارزانتر است و قاچاقچی ها سوخت را به خارج مرزها قاچاق میکنند. در ان موقع قاچاق پرسود میشد وارد کردن دلار قاچاق به ایران. چون میفرمایید قیمت واقعی هزار تومان است. پس هر دلار که وارد ایران شود پنج برابر گرانتر از واقعی است. که این هم هیچگونه منطق اقتصادی ندارد. و اما در همه دنیا تولید کننده و صادر کننده مورد احترام و حمایت هستند. شما با این پیشنهاد یک شبه کلیه صنایع و صادر کنندگان را اعم دولتی و خصوصی ورشکست خواهید کرد. زیرا باید این جواب ساده را به خودتان بدهید که تولید کننده و صادر کننده فاصله تورم امروز تا سال ۱۳۹۱ یعنی دلار را چگونه جبران کند.
ناشناس۲۵۰۹۶۷۱۰:۴۶:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
فکر کنم نویسنده یطری اب رو به عنوان مثال در نظر گرفته بود نه اینکه قیمت واقعی اب در امریکا 4 دلاره. به اصل مطلب فکر کنید که منظور چیه حالا گیرم مثالش اشتباه باشه . مساله بازی دولتها با مردمه سر نرخ دلار
ناشناس۲۵۰۹۷۰۱۰:۴۹:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
اصلا کاری به دلار نداشته باشین، یه معلم ایرانی با حقوق یک ماهش چند کیلو گوشت میتونه بخره و مشابهش یه معلم تو آمریکا چند کیلو گوشت میتونه بخره همین رو واسه سایر اقشار جامعه هم بررسی کنید. همینطور قدرت خرید مردم رو نسبت به سایر اقلام مثل ماشین و خونه هم بررسی کنید توی آمریکا و کانادا که مسلمون نیستن، طرف به محض این که یه کار پیدا کنه با وامهای با بهره سه چهار درصد میره ماشین و خونه میخره و در جوونیش از همه چیز لذت میبره، تو ایران طرف پدرش در میاد تا تو ۴۰-۵۰ سالگی با هزارتا وام با بهره ۳۰-۴۰ درصد میره یه خونه میخره و بجاش فکرو روحش همش نگران آینده و وام و .... الکی همه چیز رو گل و بلبل نشون ندین، حتما امثال شما در راس اقتصاد این مملکت هستن که اوضاع اقتصاد مردم اینجوریه.
پیمان۲۵۰۹۷۲۱۰:۴۹:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
من اگه کاره ای بودم هر سودجویی که میگفت دلار باید گرون بشه همونجا اعدام میکردم کشور الان شده بود گلستان.
حیدر۲۵۰۹۸۸۱۱:۰۶:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
خطای محاسباتی زیادی دراین مقاله هست.
ناشناس۲۵۱۰۶۳۱۱:۴۸:۲۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
تحلیلی کاملا اشتباه است. قیمت یک بطری آب -قیمت یک پرس غذا و قیمت یک متر مربع آپارتمان .قیمت یک ساعت پارک خودرو در پارکینگ-قیمت یک کیلو پرتقال وقیمت یک فنجان قهوه .......در نقاط مختلف ایران حتی در نقاط مختلف یک شهر و حتی در یک محله با هم متفاوت است دلیل این اختلاف معطوف به مکانی است که شما این کالارا می خرید .در واقع 500 تومان همان پانصد تومان است لیکن در مکان های مختلف ایران قدرت خرید متفاوتی دارد و علت آن ارزشهای دیگری است که مربوط به مکان خرج کردن آن 500 تومان است .خوردن یک فنجان قهوه در هتل 5 ستاره تهران 5 برابر قیمت خوردن همان قهوه در یک مکان تک ستاره یا بی ستاره است .قیمت بطری آب هم مشمول همین وضعیت است لذا همان مردمی که حاضرند یک قهوه را در هتل 5 ستاره 5 برابر گرانتر بخرند همان ها هم برای یک بطری آب در هند و پاکستان و ایران و عراق و اروپا و امریکا بنا به ارزش مکانی خرید کالا برای یک بطری آب قیمت های متفاوتی میدهند .یعنی یک مسافر تفریحی ایران حاظر نیست در عراق یک بطری آب را به 10 هزار تومان بخورد ولی حاظر است همان بطری آب را در امریکا بیش از 10 هزار تومان بنوشد.
فرشید اکبری۲۵۱۰۶۴۱۱:۴۸:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
با سلام و عرض ادب خدمت تمامی عزیزان و دوستان واقعا همینطوره که قیمت واقعی دلار و طلا توی ایران خیلی بالاتر از قیمت جهانی است وگرنه چطور صرف می کنه طلا به کشور قاچاق بشه؟ مگر اینکه قیمت طلا در ایران خیلی بیشتر از قیمت جهانیش باشه! تا طرف خطر قاچاقش رو به تن بخره. یا چطور صرف می کنه پراید، پژو، سمند و ... خوشگل ایرانی، توی کشور های اطراف تا به یک چهارم قیمتش فروخته بشه؟ چراکه کافیه صادر کننده عزیز؛ بدون هیچ دخل و تصرفی، پول فروش ماشین های نازنازی رو (به دلار) بریزه توی چمدون و بیاره تو ایران و دلارها رو به ریال تبدیل کنه! به همین خوشمزگی.
عباس۲۵۱۱۰۸۱۲:۱۲:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
این تحلیل ایرادات اساسی دارد. تعیین نرخ ارز بر اساس تئوری «برابری قدرت خرید یا ppp» که در بالا به آن اشاره کردید دارای ایرادات اساسی است. در اقتصاد قیمت براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. واردات کالا و خدمات، مسافرت به خارج و... مهمترین متغیرهای اثر گذار بر تقاضا برای ارز می باشد و صادرات(نفتی و غیرنفتی) و ... از مهمترین متغیرهای اثرگذار بر عرضه می باشد. این در حالی است که در روش «برابری قدرت خرید» به این عوامل بنیادی توجه نمی شود. هرگونه انتظار افزایش نرخ ارز (به دلیل تحریم،....) می تواند تقاضای ارز را افزایش و نرخ ارز را افزایش دهد و هرگونه انتظار کاهش نرخ ارز بر کاهش تقاضا تاثیر خواهد گذاشت.
محمد قاسمی۲۵۱۱۳۹۱۲:۳۲:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
ارزش دلار از سال 1944 که بانک جهانی تاسیس شد حدود 40 برابر کاهش داشته هر انس طلا در اون سال 35 دلار بود الان شده 1350 دلار
مهدي۲۵۱۱۷۶۱۳:۱۱:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
اگه تنها کالای موجود در جهان آب باشه و قیمت آب تو ایران 500 تومان باشه و قیمت در سایر نقاط دنیا مثلا 3000 باشه. بنظرت نباید شک کرد که چرا صادراتی صورت نمیگیره؟ منظورم اینکه اگه این جور که میگی باشه ایران هرچی آب داره صادر میکنه به قیمت 3000. به عبارت دیگه چون تقاضا برای آب زیر 3000 تومان همیشه هست همین باعث میشه قیمت آب بالا بره تا جایی که هم قیمت آب تو ایران و هم تو سایر نقاط یکی بشه. نه تنها آب بلکه هر کالایی را شما تو اقتصاد در نظر بگیری که تفاوت قیمتی داشته باشه، و این تفاوت قیمت واقعی باشه، در این صورت اون کالا صادر میشه یا وارد میشه تا جایی که قیمت در هر دو نقطه دنیا برابر شه.(توضیحات: فرض کردم که تعرفه واردات وصادرات وحمل ونقل صفره)
ناشناس۲۵۱۱۸۸۱۳:۲۲:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
هر بطری آب تقریبا ۳۰ سنت هست در اروپا با درامد حداقل ۳۰۰۰ یورو ۴ دلار را از کجا اوردید؟ قیما امریکا و اروپا تقریبا یکسان است این گزارش من دراوردی است؟
ناشناس۲۵۱۷۷۲۲۳:۴۷:۲۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
دوست عزیز قیمت کالاها بخصوص مواد غذایی در اروپا گرانتر از آمریکا هست و اصلا هم تقریبا یکسان نیست حتی در خود اروپا قیمت مواد غذایی و کالاها در آلمان ارزانتر از اطریش یا سوئد هست
ناشناس۲۵۱۱۸۹۱۳:۲۲:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
اخه ایران چه صادراتی داره که بخواد عمدا مثل چین ارزش پولش رو پایین نگهداره؟ ما نفت میفروشیم وباهاش کالا وارد میکنیم .
ناشناس۲۵۱۱۹۸۱۳:۲۸:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
نویسنده این مقاله خودش میدونه قیمت واقعی دلار بالای ۵۰۰۰ تومن این داستان سرایی ها کمکی به کاهش دلار نمیکنه
مهدی۲۵۱۷۹۳۰۰:۳۰:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
قیمت اسمی دلار که الان حدود ۵۰۰۰ تومان است با قیمت واقعی ان که حدود هزار تومان است دو مقوله کاملا جدا می باشد قیمت واقعی در داخل کشور مبنای هزینه زندگی است وقیمت اسمی برای کسانی که می خواهند به خارج سفر کنند واین عدد هزار تمان را ایشان نگفته بلکه بر اساس محاسبا صندوق بین المللی پول این عدد بدست می اید
محمد فقیهاد۲۵۱۲۷۶۱۴:۲۰:۱۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
اگر نسبت ریال به دلار نادرست باشد در نتیجه یا باید نسبت دلار به سایر ارزها مانند یورو و یوان نادرست باشد یا نسبت ریال به سایر ارزهای دیگر مانند یورو و فرانک و یوان نادرست باشد. بالاخره بحث نسبت شناور ارزهاست. تغییرات سیاستهای اقتصادی آماریکا بر ارزش دلار و طلا کاملا مشخص و قابل پیش بینی است. اما در اقتصادی مانند ایران چگونه چندین سال تورم داریم و همچنین دلار ثابت می ماند؟ آیا آمریکا نیز تورم یکسانی را تجربه کرده است یا قیمت ارز ما کلا غیرواقعی است؟ مقاله بسیار ضعیف است و با یک بطری آب یک اقتصاد و متغیرهای آن را تجزیه و تحلیل کرده است مثل اینکه از مقایسه یک دکمه در ایران و آمریکا یک مقاله راجع به کت و شلوار بنویسیم.
ناشناس۲۵۱۳۱۵۱۴:۴۷:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
حالا یکی پیدا شده که مخالف کاهش کاذب ارزش پول ملی ایرانه شما ملت ناراحتین ظاهرا!!!!! پس معلوم شد دولت خوب ما جماعت ایرانی را شناخته
ناشناس۲۵۱۳۳۹۱۵:۰۷:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
هرکی دلش خواست برای دلار قیمت تعیین می کنه من هم نرخ 50 ریال را برای دلار در نظر گرفتم
ناشناس۲۵۱۴۱۶۱۶:۲۶:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
با این ساختاری که هر زمستان دلار گران میشود میتوان آیندهدلار در ایران را محاسبه کرد باید منتظر دلار 50 هزار تومانی یا بالاتر باشیم مهمترین اختلاف زمان است این وسط به نظر میرسه هیچ دولتی توانایی کنترل موضوع را ندارد و دسترنج ایرانی ها مرتب از ارزش میافتد
ناشناس۲۵۱۴۵۸۱۷:۱۲:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
سپاس
آبادان۲۵۱۵۰۳۱۸:۰۵:۳۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
ژن خوب، بی کفایتی مسئولان، شعارگرایی، اختلاس ها کلان، عدم شفافیت و البته رانت های خاص برای آدم های خاص که مادر همه این بدبختی هاست ، دلیل گرانی دلار است !
ناشناس۲۵۱۵۸۶۱۹:۳۹:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
قیمت واقعی دلار 100000 ریال است که می شود 10000 تومان که به حول و قوه الهی به زودی به قیمت اصلی خود خواهد رسید استدلال؟چونکه من هیات علمی نیستم
شهروند خارج نشین۲۵۱۶۰۲۱۹:۵۱:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
خیلی از تحلیل های نویسنده با واقعیت ها منافات دارد چون: 32 بطر اب 500میلی لیتری ( هر بطر نیم لیتر ) در امریکا 3.99 دلار است. یک مرغ سرخ شده اماده مصرف 5.99 دلار است. یک پاند گوشت گاو ( تقریبا نیم کیلو ) 6.99 دلار یعنی یک کیلو تقریبا 14 دلار . ......وووووو حالا حساب کنید یک کارمند ساده با حقوق ماهیانه 2800 دلار چگونه زندگی میکند.
سعید۲۵۱۶۴۵۲۰:۴۴:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
برای محاسبه قدرت خرید ، بخشی از ارزش سبد کالا بر اساس قیمت اسمی دلار محاسبه شده سپس به مقایسه می پردازیم !!! این روش درست است؟ یا دور باطل؟
مهدی۲۵۱۷۸۷۰۰:۱۷:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
انهایی که اهل فن هستند می دونند محاسبات ایشان که بر اساس قدرت خرید انجام شده کاملا درست است اما اقتصاد ایران بگونه ایی است که نمی توان ارزش اسمی و واقعی دللر را یکسان کرد
ناشناس۲۵۱۸۰۵۰۰:۵۲:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
اصلا چرا هزار تومن! ... مملکت با دلار 5000 تومانی بالانس ارزی نداره شما میگی نرخ واقعی ارز هزار تومنه!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین