نگاهی به فیلم تابستان داغ روایتی تلخ از زندگی در یک تابستان داغ

علی نبوی،   3960627067 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در سال‌های اخیر عموم آثار سینمایی کشور یا تلخ و ناامیدکننده شده‌اند و یا فیلم های طنزی بی‌محتوا و بدون قصه که شاید، تاکید می‌کنم شاید تنها یک‌بار دیدنشان کسی را بخنداند!

روایتی تلخ از زندگی در یک تابستان داغ

 متأسفانه باید اعتراف کرد که فیلم های تلخِ این روزهای سینمای ایران در مقابل آثار طنز و هجو، از قوت بیشتری در فیلم‌نامه، بازی‌ها و ساخت برخوردار هستند و یکی از علل درو شدن جوایز جشنواره‌ها توسط این فیلم‌ها همین موضوع است.

آنچه در سینمای حال حاضر کشور بسیار کم و نادر است، فیلم‌هایی سرگرم‌کننده، شاد و با محتواست. به‌مانند بسیاری از موضوعات در سینمای حال حاضر کشور، یا از این‌سوی بام می‌افتیم و یا از آن سو.

تابستان داغ فیلمی است که در ایام جشنواره طرفداران قابل‌توجهی در کاخ جشنواره داشت و در زمان اهدای جوایز این نکته کاملاً مشهود بود. این فیلم روایت تلخی از یک اتفاق تلخ است؛ اتفاقی که در واقعیت و زندگی روزمره، احتمال رخ دادن آن وجود دارد. در بسیاری موارد تلخ‌ترین و دردناک‌ترین حوادث، ناشی از یک اتفاق ساده هستند و برای رخداد آن نیاز به سناریویی از پیش تعیین‌شده نیست.

مرگ یک کودک خردسال بر اثر سهل‌انگاری و درگیری های ذهنی والدین، داستان تلخی است که تابستان داغ آن را روایت می‌کند و صفحه‌ی حوادث روزنامه‌ها سرشار از این موارد است.

فیلم تابستان داغ ریتم تندی دارد و بجای آنکه تعلیق در قصه به‌واسطه‌ی مجهول ماندن اتفاقات رخ دهد، پیرامون جلوه‌ها و اثرات متفاوت یک حادثه بر زندگی افراد شکل می‌گیرد. این ریتم تند در عین مقدمه‌چینی و معرفی شخصیت های داستان، مخاطب را در حال و هوایی نگه می‌دارد تا شوک دقیقه‌ی 45 فیلم کارساز باشد. این شوک را می‌شد در به سکوت فرو رفتن جمعیتی که تا دقایقی قبل صدای پچ‌پچ کردنشان به گوش می‌رسید به خوبی دید.

در فیلم ایرج زاد بازی خوب و روان بازیگران در کنار خط منطقی روایت قصه موجب شده تا این واقعه‌ی تلخ بسیار ملموس و باورپذیر از کار در بیاید و مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

در مدت‌زمانی محدود، به‌واسطه‌ی شخصیت‌پردازی مطلوب، شناخت خوبی برای مخاطب از شخصیت های قصه انجام می‌شود و کنش و واکنش های افراد باورپذیر می‌گردد. به‌عنوان مثال رفتارهای عصبی و جر و بحث های میان ایمان(علی مصفا) و سارا(مینا ساداتی)، زمینه‌ساز خوبی برای باورپذیری رفتارهای هیجانی آنها پس از مفقود شدن فرزندشان است. همچنین گفت‌وگوها و خوش و بش های مادرانه‌ی نسرین(پریناز ایزدیار) با هانیه (مانیا علیجانی) و یا مشاجره او با فرهاد(صابر ابر) واقع‌گرایانه و طبیعی به نگارش در آمده و تصنعی نیست.

نکته‌ای که در مورد شخصیت‌پردازی و اجرای خوب آن توسط بازیگران وجود دارد آن است، که با مجموعه‌ای از انسان‌ها سر و کارداریم که هر یک، جزوی از زنجیره‌ی شکل‌گیری این اتفاق تلخ هستند، اما هیچ‌کسی را نمی‌توان متهم و یا مقصر قطعی دانست. در ماجرای مرگ پرهام(پرهام محمدی)، اگرچه که سهل‌انگاری، بی‌مسئولیتی سارا آغاز گر ماجراست، اما از بد حادثه این سهل‌انگاری با فراموش‌کاری نسرین و به هم پیوستن جزییاتی دیگر کلیّتی ناگوار را می سازند. به‌مانند اتفاقات معمول در زندگی روزمره و جاری، همه‌چیز نسبی است و هر کس گوشه‌ای از اشکالات را به دوش می‌کشد.

همان طور که گفته شد داستان تابستان داغ ریتم تندی دارد و این موضوع باعث می‌شود تا پس از افتادن پرهام و ضربه‌ی شوکه کننده‌ی قصه، افت آن ریتم تند به نوعی خسته‌کننده و ملال‌آور شود. این اتفاق ازآن‌جهت رخ می‌دهد که فیلم آن‌چنان‌که باید زمینه‌سازی برای ایجاد فضایی معماگونه و گره‌های داستانی در قصه انجام نمی‌دهد. اگرچه که کش ندادن بی‌جهت قصه اتفاقی قابل‌تقدیر است؛ اما خالی شدن دست کارگردان برای نگاه‌داشتن مخاطب در سالن پس از مرگ پرهام کاملاً مشهود و ملموس است. اگر در قصه‌ی فیلم گره‌های داستانی بیشتری نظیر تلاش برای فهمیدن ماجرای واقعی وجود داشت، شاید 15 دقیقه‌ی پایانی فیلم چنان کند و بی‌رمق نبود.

نکته‌ی خوبی که در پایان فیلم رخ می‌دهد پیام فیلم پس از تجربه کردن یک حادثه‌ی  ناگوار است، یعنی دقیقاً همان ارزش‌هایی که متأسفانه در فیلم های سینمایی این روزها کمتر می‌بینیم. اگرچه که در فطرت هر انسانی صفات نیک وجود دارند، اما شخصیت‌های قصه در درون خود گذشت، بخشش و انسانیت را کشف و از انتقام و کینه‌ورزی دوری می‌کنند.

گذشت و بخشش، چه در مورد دیگران و چه آنکه فرد خاطی نسبت به خودش انجام دهد، موضوعی است که در جامعه‌ی عصبی کنونی حال حاضر کمتر می‌بینیم و بسیار به آن نیازمندیم. اتفاقات و حوادث رخ می‌دهند و در بروز آن عوامل متعددی دخیل هستند، اما تنها حل و فصل نمودن منطقی آنها چاره‌ی صحیح پشت سر گذاشتن یک بحران است.

وقتی که ایمان شیشه‌ی جلوی ماشین خود را تعویض می‌کند، گویی به نوعی دید خود را ترمیم و تصحیح می‌کند و برای یک شروع مجدد و تربیت صحیح فرزندی که همسرش در شکم دارد آماده می‌شود. از سوی دیگر خانواده‌ی نسرین و فرهاد هم کوله‌بار خود را جمع می‌کنند تا با فرهادی که خود را اصلاح‌کرده زندگی را  دوباره آغاز کنند و هانیه آینده‌ای روشن و روح و روانی سالم داشته باشد.

اگرچه که تابستان داغ فیلمی تلخ است، اما این تلخی به‌مانند برخی از فیلم های این ایام سینمای کشور، با سیاه نشان دادن جامعه و نابود کردن ارزش‌ها ایجاد نمی‌شود؛ بلکه روایتی باورپذیر از یک اتفاق تلخ است. همچنین در تابستان داغ فیلم در میان انبوه مشکلات و بد بختی های جامعه رها نمی‌شود و در نهایت با امید و اصلاح پایان میابد؛ یعنی چیزی که در فیلم های این ایام کمتر می‌بینیم و عموماً قصه‌ی فیلم‌ها با روایت بد بختی آغاز می‌شود و با فلاکت پایان می‌یابند.

  

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۵۵۵۱۱:۱۲:۴۹ ۱۳۹۶/۶/۲۷
حتما شما طرفدار امثال اخراجیها هستی! سینمای شاد و بی ارزش
عدالت۱۰۴۶۰۱۱۲:۲۷:۱۷ ۱۳۹۶/۶/۲۷
سینمای ایران کامل سقوط کرده، بجز چند فیلم خوب در سال نود درصد فیلمها ارزش یکبار دیدن هم ندارند، البته مقصر سینما نیست، مقصر سلیقه آن تماشاگرانی هست که برای فیلمهای نازل سر و دست میشکنند و باعث بوجود آمدن این وضعیت شده اند، سینماگران هم وقتی سلیقه ملت را میبینند، برای کسب درآمد بیشتر فیلمها نازل تولید میکنند، مشکل، مشکل فرهنگی مملکت است که متاسفانه در فضای مجازی و استادیومها هم میتوان آنرا به راحتی مشاهده کرد.
ناشناس۱۰۴۶۱۳۱۲:۴۶:۵۳ ۱۳۹۶/۶/۲۷
مگه در واقعيت إصلاح اتفاق ميفته كه انتظار داري تو فيلم منعكس بشه. وجدانا انصافا آمار خودكشي، طلاق، انواع جنايات نسبت به چهار سال پيش، هشت سال پيش كمتر شده. بيكاري كمتر شده.
ناشناس۱۰۵۲۵۸۱۲:۵۱:۴۱ ۱۳۹۶/۶/۲۸
فیلم را دیشب با خانواده دیدیم. با وجود تلخی موضوع اما ارزش دیدن را دارد.
کتی۱۰۵۶۴۲۲۱:۳۵:۰۱ ۱۳۹۶/۶/۲۸
من دیروز سینما این فیلم رو دیدم بنظرم واقعا قشنگ بود، و بعد از این همه فیلمی که این مدت دیدم، یه حرفی برای گفتن داشت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین