جهان غرب و یک بازی عجیب با کشورهای در حال توسعه

  4030221055 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

«اگر جهان غرب سعی در تلقین این موضوع به دیگران دارد که کشورهایی نظیر ایران، چین و یا روسیه، بازیگرانی توسعه طلب و خواهان استعمار دیگران هستند و عقب ماندگی دیگر کشورها را رقم می زنند، براستی خودِ غربی ها از قِبل سال ها ارتباط خود با ملل در حال توسعه، چه پیشرفت هایی را برای آن ها به ارمغان آورده‌اند؟»

جهان غرب و یک بازی عجیب  با کشورهای در حال توسعه

به گزارش الف؛ پس از جنگ جهانی دوم، جهان غرب به نحوی عمیق و نهادین، نظام بین الملل کنونی جهان را بنیان گذاشت و از رهگذر آن سعی در کنترل دیگر کشورها و ملت های جهان داشته و دارد. در این راستا، از نگاه غرب، کشورها یا در اردوگاه آن قرار دارند و با آن همسو هستند و یا در مقابل آن قرار دارند و از همسویی با این اردوگاه خودداری می کنند. گزاره ای که قدرت های غربی با تمام قوا با آن برخورد می کنند و به هر شکل ممکن سعی می کنند تا کشورهای مستقل و یا آن هایی که در مقابل تفکرات جهان غرب قرار می گیرند را از پیش رو بردارند. با این همه، با گذشت زمان و هویدا شدن نشانه های افول هژمونی جهانی غرب، قدرت های غربی در عینِ دستپاچگی، رویه و رفتاری عجیب را در حوزه رفتارهای بین المللی خود به نمایش گذاشته اند. 

ماجرا از این قرار است که مثلا در رابطه با کشورهای آفریقایی، قدرت های غربی مدام به آن ها القا می کنند که باید از چین، ایران و یا روسیه بپرهیزند و بدانند که همکاری با آن ها هیچ دستاوردی الا آنچه استعمارشان ادعا می شود، به همراه نخواهد داشت! در این راستا، در سال های گذشته و حتی وضعیت کنونی شاهدیم که جریان‌های سیاسی و رسانه ای غربی سیلی از ادعاهای ایران هراسانه، چین هراسانه و روسیه هراسانه را در عرصه بین المللی مطرح کرده و می کنند و از این رهگذر سعی در ارائه تصویری سیاه و تاریک از این کشورها دارند. 

این در حالی است که این رویکرد و رفتار قدرت های غربی، حداقل با 2 علامت سوال جدی همراه است. اولا، اگر جهان غرب سعی در تلقین این موضوع به دیگران دارد که کشورهایی نظیر ایران، چین و یا روسیه، بازیگرانی توسعه‌طلب و خواهان استعمار دیگران هستند و عقب ماندگی دیگر کشورها را رقم می زنند، براستی خودِ جهان غرب از قِبل سال ها ارتباط خود با ملل در حال توسعه، چه پیشرفت هایی را برای آن ها به وجود آورده است؟ مثلا در قاره آفریقا، صدها سال حضور قدرت های غربی در این قاره، آیا توانسته پیشرفت را برایشان به همراه داشته باشد و زیرساخت های آن ها را توسعه بخشد و موجب شکوفایی ملل آفریقایی گردد؟ 

پاسخ به این پرسش کاملا روشن است: اگر چنین بود، اکنون شاهد به راه افتادن یک جریان ضدغربی قابل توجه و قدرتمند در قاره آفریقا نبودیم که در چهارچوب آن تقابل با قدرت های غربی و متحدان آن ها در قالب وقوع انقلاب ها و کودتاها و شورش های مختلف قابل مشاهده است. 

کافی است توجه داشته باشیم که ظرف 4 سال گذشته قاره آفریقا حداقل شاهد 8 کودتا و انقلاب بوده که تمامی آن ها ضدغربی بوده اند و البته که با استقبال گسترده ای نیز از سوی مردم این کشورها رو به رو شده اند. جهان غرب همواره خود را به مثابه مهد آزادی و دموکراسی در جهان معرفی کرده است. حال اینکه شاهدیم جریان های سیاسی و رسانه ای غربی از تمامی قدرت و ظرفیت های خود استفاده می کنند تا دیگر ملت ها به ویژه کشورهای در حال توسعه را در مسیری قرار دهند که مطلوب خودشان است و اگر چنین نکنند، اقدامات تنبیهی را علیه شان به کار می گیرند، آیا حقیقتا جلوه ای از دموکراسی حقیقی است؟ 

در حقیقت غرب چرا باید خود را در جایگاهی ببیند که برای دیگر کشورها تعیین کند که در زمینه روابط خارجی خود با چه کشورهایی ارتباط داشته باشند؟ بیراه نیست اگر با توجه به همین مولفه ها بگوییم که هژمونی ادعایی غرب در جهان کنونی، به تناقض های مضحک و دراماتیکی رسیده که بعید است غربی ها با توجه به افول اخلاقی و اعتبار خود در عرصه بین المللی، راهکار موثری را برای مخاطب قرار دادن آن پیش چشم داشته باشند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۸۵۸۷۵۰۰:۱۶:۲۶ ۱۴۰۳/۲/۲۳
کشور ما توانایی استثمار هیچ کشوری را ندارد. از این جهت هم ردیف کردن ایران با روسیه و چین کاملا بی معنی هست.
ناشناس۳۴۸۶۱۶۵۱۱:۰۶:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۲۳
ذات ایران اساسا با استثمار جور درنمی آید. چون که دارای تمدن است!! این نکته بسیار مهمی است!
ناشناس۳۴۸۶۴۱۲۱۵:۰۸:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۲۳
استعمارگران جهانی امریکا و انگلیس هستن.
ناشناس۳۴۸۵۸۸۴۰۰:۴۶:۵۲ ۱۴۰۳/۲/۲۳
هیچ از طریق رسانه هایشان اعلام می کنند، کشورها شما بدبخت هست و بقیه دنیا بهشت
ناشناس۳۴۸۵۹۵۶۰۶:۵۳:۲۳ ۱۴۰۳/۲/۲۳
حالا دقیقا از کجا مطمئن هستید که چین و روسیه دلسوز و خیرخواه مردم آفریقا هستند نه ملت خودشان؟ واقعیت این است که کشورهایی مثل چین و روسیه دقیقا در موقعیت کشورهای غربی قرن ۱۸ و ۱۹ هستند و مشغول طی همان مسیر تازه دارند محصولات صنعتی تولید می‌کند برای ساخت هواپیما تلاش می‌کنند و به فکر استعمار کشورهای دیگر به روش قرن ۱۸ غربی.
ناشناس۳۴۸۶۰۴۸۰۹:۱۹:۱۴ ۱۴۰۳/۲/۲۳
آنها انسانی تر از غرب هستند
حامد۳۴۸۶۱۴۱۱۰:۴۷:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۲۳
شما می‌توانید در مورد جنایات استالین و مائو در کشور خودشان اندکی مطالعه بفرمایید کتاب‌های خوبی به زبان فارسی هم هست حالا مردم آفریقا پیش‌کش
ناشناس۳۴۸۶۴۰۴۱۵:۰۰:۰۶ ۱۴۰۳/۲/۲۳
آمریکا و ناتو بیشتر از 1 ملیون شهروند عراقی ، سوریه ، افغانستان ، یمن ، لیبی و ..... رو در 20 سال اخیر کشته - کمی مطالعه کنید -
ناشناس۳۴۸۶۴۱۵۱۵:۱۱:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۲۳
جنایات امریکا و غرب در افغانستان و عراق و لیبی و سوریه و ویتنام و ژاپن و فلسطین و غیره نشان می دهد که رفتار غربی ها ضد بشری و غیر انسانی است.
ناشناس۳۴۸۶۴۵۳۱۵:۴۵:۲۲ ۱۴۰۳/۲/۲۳
از نسل کشی کامل سرخپوستان یا دنبال نابودی فلسطینیان بیشتر نیستند
علی۳۴۸۵۹۸۳۰۷:۵۵:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۲۳
نگارنده عزیز فقط در عالم سیاست آبی و قرمز و سفید مشکی سیر میکند ، روسیه باتولید ناخالص ملی اندکش وزنه ای در همکاری کردن یا نکردن نیست (اقتصادی) چین هم بزرگترین شرک تجاری امریکا است و اقتصاد چین و امریکا بدون یکدیگر زنده نخواهند ماند ، شاید سیاست را بتوان استادیومی و آبی قرمزی دید ولی اقتصاد غرب و شرق نمیفهمد و براساس نیاز و تقاضا کار می کند در نهایت مثل کشور ما که صبح تا شب به غرب دشنام می دهد و از واسطه چهارم و پنجم کالای غربی تامین میکند غرب خیلی بد است ولی ای سی یو ماشین های چینی هم متعلق به شرکت بوش است غرب خیلی بد است ولی بزرگترین کارخانه اپل در چین است ، برادر جان این واقعیت چین است
ناشناس۳۴۸۶۰۵۱۰۹:۲۲:۰۶ ۱۴۰۳/۲/۲۳
همکاری کردن کردن ربطی به این چیزها ندارد و غرب هم محتاج چین شده در ضمن روسیه جز 5 کشور اقتصاد بزرگ دنیا هست
علی۳۴۸۶۱۲۱۱۰:۲۴:۳۵ ۱۴۰۳/۲/۲۳
عزیز عرض کردم چین بزرگترین شریک تجاری امریکا هست نگفتم همکاری،یکی از بزرگترین کمپانی های دنیا اپل که از تولید ناخالص ملی خیلی کشور ها تولدیش بیشتره تولیداتش تو چینه ، در خصوص روسیه هم معنی اقتصاد بزرگ رو نمی فهمم ولی تولید ناخالص ملی روسیه رقم ۲.۲۴ تریلیون دلار است که در مقایسه با تولید ناخالص ۲۶ تریلیون دلاری امریکا و تولید ناخالص ملی ۱۸ تریلیون چین رقم تاثیر گذاری و وزن داری نیست بخاطر همین هست که اقتصاد امریکا و چین به یکدیگر وابسته هستن .
ناشناس۳۴۸۶۴۱۸۱۵:۱۳:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۲۳
چین و روسیه تحریم و تهدید و ترور نمی کنند اما غربی ها چنین می کنند و در امور داخلی دیگر کشورها مداخله می کنند.
ناشناس۳۴۸۶۱۳۵۱۰:۴۲:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۲۳
کی بهت گفته روسیه جز اقتصاد های بزرگ دنیاست المان ، ژاپن ، هند ، انگلیس فرانسه حتی هلند و کانادا کجان ؟؟
علی۳۴۸۵۹۸۶۰۸:۰۰:۴۸ ۱۴۰۳/۲/۲۳
بنظر میاد غرب بیشتر برای مردم عادی بد است چون نور چشمی ها با داشتن تمکن های مالی بالا به راحتی بار سفر را میبدن و عازم فرنگستون میشن و ما اینجا در حال جنگ اقتصادی هستیم و اون عزیزان هم در حال دور زدن تحریم ها برای ما
ناشناس۳۴۸۶۰۱۴۰۸:۴۰:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۲۳
اصلا هدف از این یادداشت چه بود؟
عبدالله۳۴۸۶۰۱۷۰۸:۴۸:۴۵ ۱۴۰۳/۲/۲۳
نگارنده محترم عامدانه یا سهواً فقط کشورهای آفریقایی را به عنوان همکار غرب یاد کرده در حالیکه نمونه بارز کشورهای توسعه یافته از طریق رابطه با غرب را می توان در شرق و جنوب شرق آسیا و حتی خلیج فارس دید.
ناشناس۳۴۸۶۲۰۳۱۱:۳۰:۳۶ ۱۴۰۳/۲/۲۳
همون کشورها هم که میگید بیشتر مردمش در سختی هستن ولی چون شرکت های بزرگ و معروفی دارن شما فکر می کنید وضع همه خوبه. یه تحقیق ساده در اینترنت در مورد وضعیت کار، خانه و ... در مورد ژاپن، کره جنوبی و ... همه چیز رو مشخص می کنه
ناشناس۳۴۸۶۴۲۰۱۵:۱۴:۵۲ ۱۴۰۳/۲/۲۳
البته کشورهای توسعه نیافته همکار غرب را هم میتوان در شرق اسیا و خلیج فارس دید.
ناشناس۳۴۸۶۱۱۶۱۰:۱۵:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۲۳
نیازی به توصیف نیست. کشورهایی که با غربی ها در ارتباط هستند اقتصادشان شکوفاست و مردم آن کشور ها در حال زندگی راحت هستند. خاطر همه هست که بعد از از هم پاشیدن بلوک شرق همه کشورهای اروپای شرقی به غرب پناه آوردند. مردم از آلمان شرقی فرار کردند و به آلمان غربی می رفتند. و اما هر کشوری که مردمش در بیچارگی بسر می برند به بلوک شرق وصل هستند. اول ایران دوم سوریه ونزوئلا بلاروس کره شمالی چرا مردم و نخبگان به سمت کشورهای روسیه و چین مهاجرت نمی کنند؟
ناشناس۳۴۸۶۷۵۸۲۰:۵۴:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۲۳
خود مردم آمریکا و غرب هم در سختی هستند چه برسه به کشورهایی که به آن ها وصل هستند الان که اینترنت هست با یه تحقیق ساده میشه فهمید
محمد۳۴۸۶۴۰۹۱۵:۰۵:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۲۳
ما هرادعای انقلابی هم که داشته باشیم ابتدا باید از نظر اقتصادی پیشرفت کنیم و بعد از رسیدن به یک حد معین از ثروت و قدرت شروع کنیم به چالش با کشورهای مختلف ، دقیقا همان کاری که چین انجام داد و بعد از چند دهه رشد اقتصادی همراه با سکوت سیاسی ، تازه شروع کرده اند به کنشگری در سطح بین الملل
ناشناس۳۴۸۶۵۴۱۱۶:۵۴:۵۵ ۱۴۰۳/۲/۲۳
چین غربگدا ندارد که مانع توسعه و پیشرفت اقتصادی شون بشوند.
ناشناس۳۴۸۹۱۷۶۱۳:۲۶:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۲۵
اگر غرب اینقدر بد است(که هست) چرا برخی آقازاده ها به آنجا تشریف میبرند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  2. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  3. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  4. مقتدی صدر: سکوت بس است، سفیر آمریکا را اخراج کنید!

  5. "محسن هاشمی" کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  6. کافه سگ‌ها پلمب شد

  7. قالیباف مجدد بر کرسی ریاست مجلس نشست

  8. حسین شریعتمداری: آن روز دیده بودم این فتنه‌ها که برخاست

  9. توضیحات مدیرعامل اسبق بهشت زهرا درباره کفن ۲.۵ میلیونی

  10. اوباش عامل درگیری در بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان دستگیر شدند

  11. معترضان در استانبول کنسولگری رژیم صهیونیستی را به آتش کشاندند

  12. هاشمی: در اخبار دیدم که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌ام

  13. خاندوزی: ایران به رشد اقتصادی پایدار رسیده است

  14. اعتراف مهم بایدن در مورد ایران

  15. گردشگر آلمانی از اهرام ثلاثه مصر بالا رفت

  16. انصاری: حسن خمینی تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات ندارد

  17. فعلا امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد/ فاصله بین نرخ های ارز باید به حداقل برسد

  18. هرگونه خدمت به اتباع خارجی مجاز، منوط به داشتن بیمه درمان و حوادث است

  19. نتانیاهو: حمله به اردوگاه آوارگان رفح «اشتباه غم‌انگیزی» بود

  20. آمریکا: به فشار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهیم

  21. بزرگراه بعثت و خیابان پاستور شرقی به نام شهید رییسی نامگذاری شد

  22. واکنش آمریکا به گزارش فصلی آژانس انرژی اتمی درباره ایران

پربحث‌های هفته

  1. بی‌بی‌سی: پهپاد ترکیه در شناسایی محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران اشتباه کرد

  2. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  3. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  4. پاسخی که شهید رئیسی به امانوئل مکرون داد

  5. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  6. ۶ نکته کلیدی درباره سقوط بالگرد رئیس جمهور/ یک کارشناس خبره صنعت هوایی توضیح می‌دهد

  7. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  8. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  9. همه چیز برای فروش !

  10. چرخش راهبردی یک کشور عربی در مقابل ایران

  11. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  12. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  13. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها باید پاسخگو باشد/ قدرت نظامی بالا باعث نتیجه‌دادن مذاکرات می‌شود

  15. اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران 

  16. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  17. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  18. او این چنین جاودانه شد

  19. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  20. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  21. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

  22. فرانکنشتاین خاورمیانه!

  23. جنایتکاری که حتی ظاهرسازی هم نمی کند!

  24. مقتدی صدر: سکوت بس است، سفیر آمریکا را اخراج کنید!

  25. "محسن هاشمی" کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

آخرین عناوین