تضادی عجیب و پر ابهام!

گروه اجتماعی الف،   4030211109 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری پیرامون نحوه تعیین دستمزد کارگران، حاکی از تضاد موجود در رویکردها میان برخی اعضای دولت است که قدری عجیب به‌نظر می‌رسد.

تضادی عجیب و پر ابهام!

به گزارش الف، مسئله تعیین دستمزد کارگران با اظهار نظر اعضای دولت در حال تبدیل‌شدن به کلافی پیچیده است و هنوز مشخص نیست که موضوعی بسیار مهم و تعیین‌کننده در معیشت میلیون‌ها کارگر چه سرنوشتی را پیدا خواهد کرد.

دو موضع متفاوت و البته متضاد از سوی وزیر کار و رئیس‌جمهور، ابهامات پیرامونی موضوع تعیین دستمزد را بیشتر کرده و باید دید که در نهایت این مسئله مهم چه سرنوشتی را پیدا خواهد کرد.

وزیر کار در پی ایجاد تغییرات ساختاری

مناقشه روش تعیین دستمزد کارگران از جلسه شورای‌عالی کار آغاز شد؛ جایی که اختلافات موجود بین نمایندگان جامعه کارگری و دولت در خصوص ارقام مزدی سال جدید بالا گرفته و منجر به خروج نمایندگان کارگران از جلسه و عدم امضای مصوبه مزدی ۱۴۰۳ شد و حواشی به‌وجود آمده موجب پرده‌برداری وزیر کار از تصمیم این وزارت‌خانه برای تغییراتی در قانون کار شد. هر چند که این تغییرات صرفاً منوط به حواشی جلسات مزدی ۱۴۰۳ نبوده و پیش از این هم زمزمه‌هایی از تغییرات پیش‌رو شنیده می‌شد اما اختلافات نمایندگان کارگران و دولت و انتقادات سرازیر شده به وزارت کار و رویکرد وزیر، موجب اعلام زودتر از موعد این تصمیم شد.

وزیر کار پس از جلسه شورای‌عالی کار در ۲۸ اسفندماه سال‌گذشته و اعلام میزان افزایش دستمزد کارگران، بیان داشت:‌ «به این نتیجه رسیدیم که با ارسال لایحه‌ای به مجلس نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران را به مجلس واگذار کنیم که بهترین مرجع برای تصمیم‌گیری در این موضوع است.»

صولت مرتضوی در هفته‌های گذشته هم چندین‌بار بر این مسئله تاکید و از بررسی‌های کارشناسی پیرامون این لایه سخن گفته بود. او در ۳۰ فروردین‌ماه پیرامون این موضوع اظهار داشت:‌ «لایحه واگذاری تعیین دستمزد در حوزه کارشناسی وزارت‌خانه در حال بررسی است. پس از کارشناسی باید به دولت ارسال شود و در صورت تصویب در هیئت‌دولت به مجلس ارسال خواهد شد.»

این سخنان وزیر کار حاکی از آن است که عزم وزارت‌ تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی برای پیش‌بردن این مسئله جدی است و حتی موضوع سپردن تعیین دستمزد کارگران به مجلس در بهارستان هم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. 

اواخر فروردین‌ماه بود که ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح جزئیات جلسه صولت مرتضوی با اعضای این کمیسیون به توضیحاتی پیرامون لایحه مدنظر وزارت‌کار پرداخت و گفت:‌ «پیرو پیشنهاد وزیر کار مبنی بر واگذاری تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران به مجلس، ما وزیر را به کمیسیون دعوت کردیم تا درخصوص لایحه‌ای که قرار است در موضوع تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران به مجلس ارائه دهند، توضیح دهد. در اصل و براساس ماده ۴۱ قانون کار باید شورای عالی کار در این خصوص تصمیم بگیرد اما با لایحه‌ای که قرار است وزارت کار و دولت به مجلس ارائه دهند، مجلس هم در این بحث دخیل خواهد بود. با توجه به اینکه نمایندگانی از تمام گروه‌ها و جناح‌ها در مجلس حضور دارند و کمیسیون تخصصی اجتماعی می‌تواند با دعوت از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی تصمیم‌گیری در این مورد را تسهیل کند، ما از این پیشنهاد استقبال کردیم و معتقدیم این تصمیم عادلانه‌تر و منصفانه‌تر خواهد بود.»

وی خاطرنشان کرد: «ما منتظریم اگر این پیشنهاد وزیر کار در یک ماه پیش رو و در بازه زمانی مجلس یازدهم از طریق لایحه دوفوریتی دولت به مجلس ارائه شود، در همین مجلس این قانون را اصلاح کنیم تا در سال‌های بعد بتوانیم تصمیم منصفانه‌تر و کارشناسی و در شأن کارگران، درباره حقوق و دستمزد کارگران بگیریم.»

واکنش منفی جامعه کارگری 

از همان ابتدای امر و پس از موضع صولت مرتضوی در خصوص واگذاری تعیین دستمزد کارگران به مجلس، جامعه کارگری و در راس آنان نمایندگان آنان در شورای‌عالی کار با این امر مخالفت ورزیده و رویکرد وزارت‌کار را به مثابه نفی سه‌جانبه‌گرایی و چانه‌زنی قلمداد کردند. 

علیرضا میرغفاری، یکی از نمایندگانی است که به‌شکل فعالانه‌ای از همان ابتدای امر با این اقدام مخالفت ورزیده و آن را به مثابه بی‌صداتر کردن کارگران می‌دارند. وی معتقد است:‌ «مسئولیت تعیین دستمزد در قانون کار در چارچوب یک نظام چانه‌زنی سه‌جانبه است و مجلس ساختار چانه‌زنی ندارد. سپردن تعیین حقوق کارگران به مجلس، عملا به معنای بی‌صداترکردن و بی‌نظرتر کردن کارگران است. شورای‌عالی کار تنها جایی است که کارگران می‌‎توانند بر سر معیشت خود چانه‌زنی کنند، که به نظر می‌رسد وزیر کار می‌خواهد همین را هم نقض و مسئولیت تصمیم‌گیری در رابطه با حقوق و دستمزد را واگذار کند.»

میرغفاری با بیان ایردات ساختار شورای‌عالی کار می‌گوید:‌ «ایراد شورای‌عالی کار، به عنوان یک ساختار سه‌جانبه، این است که دولت به عنوان کارفرمای بزرگتر که قدرت بیشتری برای چانه‌زنی دارد، نهایتا در مورد دستمزد کارگران تعیین تکلیف می‌کند. اگر دولت در این ساختار سه‌جانبه نقش واسطه‌‎گری و تنظیم‌‎گری خود را به درستی انجام دهد و در مذاکرات مزدی و سایر مذاکرات شورای‌عالی کار، میانه‌گری کند به عدالت نزدیک می‌شویم. نیازی نیست برای دستمزد عادلانه کار را به مجلس شورای اسلامی که فاقدِ ساختار سه‌جانبه است واگذار کنیم.»

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار، خطرات این اقدام را برشمرده و معتقد است:‌ «اینکه عده‌ای می‌گویند مذاکرات را به مجلس می‌سپاریم و نظر گروه کارگری را هم جویا می‌شویم، با سه‌جانبه‌گرایی فاصله دارد. سه‌جانبه‌گرایی همانطور که قبلا گفتم به معنای مذاکره و گفتگو در یک موقعیت برابر با شرکای اجتماعی است. نباید نقش کارگران را در مذاکرات مزدی بیش از این تقلیل داد، طوری‌که آن‌ها در مورد حقوق کارگران فقط یک نظر ساده بدهند! به این کار چانه‌زنی نمی‌گویند و چه بسا در سال‌های بعد همین را هم از آن‌ها بگیرند. مسئله این است که باید برای قدرتمند کردن و واقعی‌تر کردن ساختار کنونی تلاش کنیم. باید قدمی رو به جلو داشته باشیم نه اینکه هر روز یک قدم از حقوق خود عقب‌تر برویم؛ در واقع نباید فرصت چانه‌زنی را واگذار کرد.»

حمایت رئیسی از ساز و کار فعلی تعیین دستمزد

در اثنای کش‌وقوس‌ها و مناقشات و بحث پیرامون ساز و کار تعیین دستمزد، روز گذشته رئیس‌جمهوری موضعی را اتخاذ کرد که در تضاد با رویکرد وزیر کار بوده و همین مسئله ابهامات و سوال‌هایی را به‌ میان آورده است.

سید ابراهیم رئیسی طی سخنانی در جشنواره کاری امتنان، گریزی به این مسئله زد و اظهار داشت: «به نظر من همین شیوه سه جانبه‌گرایی برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران شیوه مناسبی است و ما با این شیوه موافقیم.»

تضادی عجیب 

با سخنان رئیس‌جمهوری و موضع صریح وی، یک مسئله بیش از همه خودنمایی می‌کند و آن تضادی است که پیرامون نحوه تعیین دستمزد کارگران در دولت وجود دارد. وزیر کار از تدوین لایحه‌ای توسط وزارت‌خانه متبوعش برای دخیل‌کردن مجلس در این مسئله سخن می‌گوید و حتی به تصویب احتمالی آن در هیئت‌ دولت هم اشاره می‌کند اما رئیس دولت هم به‌شکل صریحی از ساز و کارهای کنونی دفاع کرده و همین موضع‌گیری‌های متفاوت، مشخص می‌کند که در دولت نگاه واحدی به این ماجرا وجود ندارد.

هر چند که بنا بر نظر فعالین حوزه کارگری و همچنین تجربه طی‌شده، سلب اختیار از شورای‌عالی کار قدرت چانه‌زنی اندکی که در حال حاضر وجود دارد را از بین خواهد برد اما فراتر از این مسئله و فرجام آن، تفاوت دیدگاه در دولت و حمایت رئیس‌جمهوری از مذاکرات سه‌جانبه مزدی بر خلاف وزیر کار قدری عجیب است؛ آن‌هم در حالی که ارتباط و همپوشانی دیرینه‌ای میان سید صولت مرتضوی و سید ابراهیم رئیسی از دیرباز تا کنون در مسائل مختلف وجود داشته است. این اظهارات می‌تواند به‌معنای سردرگمی راهبردی دولت در برخی حوزه‌ها باشد که با توجه به سه‌ساله‌شدن دولت سیزدهم و در یک‌سال باقی‌مانده تا انتهای آن، اثر مطلوبی بر تصمیمات قوه مجریه نخواهد داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۷۳۷۰۲۰۹:۱۵:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۱۲
صولت مرتضوی به نفع جامعه کارگری عمل نمی کند.
ناشناس۳۴۷۴۵۱۱۲۳:۱۸:۳۷ ۱۴۰۳/۲/۱۲
ایشون وزیر کارفرماهاست
ناشناس۳۴۷۳۷۰۹۰۹:۲۰:۵۲ ۱۴۰۳/۲/۱۲
دولت و وزرا نمی دانند چه می کنند تیم اقتصادی دولت با مدیریت خاندوزی و منظور موتور تورم را افزایش حقوق دانستند و با سرکوب آن در پی کاهش تورم رفتند که به هیچ وجه نتیجه نداده است ! ولی این افراد چون نمی توانند از تصمیم خود عقب نشینی نمایند به وزیر کار برای تداوم سرکوب دستمزد فشار می آورند ! سرکوب مزد کارگران این عواقب را در پی دارد : افتادن کشور در ورطه رکود تورمی چون قدرت خرید بیش از 50 درصد جامعه کم می شود و بازار با کمبود تقاضا مواجه می شود ولی قیمت به دلیل سایر دلایل ایجاد تورم افزایش دارد ! کاهش جمعیت به دلیل عدم ازدواج و نبود آینده و معیشت برای بیش از 50 درصد از کشور پیر شدن جمعیت کاهش کیفیت تولیدات چون عموم مردم توان پرداخت قیمت کالای با کیفیت را ندارند! کمبود کارگر در کارخانجات و مهاجرت کارگران به خارج یا جذب شدن در مشاغل غیر مولد مانند دلالی کاهش انگیزه و امید در کشور و مواجه شدن با بحران کاهش سرمایه اجتماعی گسترش مشاغل زیر زمینی و کاهش درآمد مالیاتی
ناشناس۳۴۷۳۷۳۰۰۹:۴۱:۳۷ ۱۴۰۳/۲/۱۲
اشتباه گفتی، کاهش کیفیت به خاطر دستمزد نیست بلکه اول به خاطر دستکاری در قیمت مواد اولیه هست تا دستمزد دوم هم قدرت خرید چند سال اخیر فرقی نکرده و تورم هم از افزایش دهنده به کاهشی رونده سوق داده شده و رکورد تورم اقتصادی زمانی هست شوک اقتصادی کلان رخ بدهد که الان وجود ندارد
ناشناس۳۴۷۳۷۹۱۱۰:۴۴:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۱۲
وقتی مردم توان خرید نداشته باشند تولید کننده مجبور است برای وفق دادن با بازار کالای خود را ارزان کند که بی کیفیت می شود! مطابق با شاخص های بانک مرکز ی وقتی تورم 45 درصد است و حقوق 20 درصد افزایش می یابد یعنی 25 درصد قدرت خرید کاهش دارد ! کاهش تورم به معنی کاهش قیمت نیست بلکه به معنی کاهش رشد قیمت است ! با حرف و تغییر واژگان و لغات نمی توانید مردم و کارگران را راضی کنید!! اگر مردم و کارگران راضی هستند چرا نماینده کارگران صورتجلسه شواری کار را امضا نمی کند و جلسه را ترک می کند !
ناشناس۳۴۷۳۷۹۳۱۰:۴۶:۳۳ ۱۴۰۳/۲/۱۲
اولا رکود تورمی به دلیل شوک اقتصادی رخ نمی دهد در بسیاری از اقتصادهای دنیا این قضیه بدون شوک رخ داده است ! دوما وقتی تورم بالای 50 درصد است و حقوق نصف آن ترمیم می شود یعنی قدرت خرید کاهش می یابد
ناشناس۳۴۷۳۸۶۳۱۱:۵۶:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۱۲
شما با قیمت گذاری کالا به شکل دستوری موافقید ولی با سرکوب دولتی دستمزد موافقید؟!!!!!!!! کاش کار کارگران را حداقل به اندازه کالا براتون ارزش داشت! اقتصاد دستوری برای اینست که بتوانند سرکوب مزدی را توجیه کنند!!!!!!!و کارگران بتوانند کالاهای بی کیفیتی مانند خودرو داخلی را به سختی و قسطی بخرند !
ناشناس۳۴۷۳۹۲۵۱۳:۰۰:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۱۲
افزایش حقوق با چاپ پول یعنی تورم!!
ناشناس۳۴۷۴۱۳۶۱۶:۱۳:۲۲ ۱۴۰۳/۲/۱۲
حقوق کارگران را بخش خصوصی می دهد که دولتی نیست و امکان چاپ پول ندارد!!!!!! در ضمن حقوق کارگران با یک سال تاخیر ترمیم می شود و در یک سال گذشته اغلب کارفرمایان قیمت کالا و خدمات خود را بیش از 45 درصد افزایش دادند با یکسال تاخیر ترمیم 45 درصدی دستمزد عین عدالت است که همه دولتها انجام می دهند چاپ پول به دلیل بریز بپاش دولتی و کسری بودجه است نه حقوق کارگر
ناشناس۳۴۷۴۱۴۵۱۶:۲۳:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۱۲
حقوق کارگرا را دولت نمی دهد بلکه کارفرمای بخش خصوصی می دهد حقوق کارمندان را دولت می دهد!
ناشناس۳۴۷۴۱۴۸۱۶:۲۴:۳۴ ۱۴۰۳/۲/۱۲
یک پیشنهاد نظر به اینکه حقوق کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد توسط دولت و با چاپ پول تامین می شود حقوق مدیران و کارشناسان این دو سازمان معظم به اندازه حقوق کارگران و بازنشستگان کاهش یابد تا چاپ پول صورت نگرفته و تورم صفر شود !
ناشناس۳۴۷۴۱۹۶۱۷:۰۴:۲۷ ۱۴۰۳/۲/۱۲
کارگر که 35 درصد افزایش یافته بیچاره پس کارمندان!!! هرجند کارمندان هم....!
ناشناس۳۴۷۳۸۵۹۱۱:۵۰:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۱۲
با مثال ها و عدد چندین بار برای شما از حفظ قدرت خرید حرف زدیم حتی در نحوه افرایش حقوق و افرایش تورم اینکه نمی خواهید قبول کنی مشکل از خودتان هست دوم هم رکود اقتصادی یعنی چه؟ یعنی تورم بالا باشد ولی رشد اقتصادی صفر یا منفی، می شود بفرمایید در این چند سال اخیر رشد اقتصادی صفر بوده؟!!!!!
ناشناس۳۴۷۴۱۳۸۱۶:۱۴:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۱۲
نفت را از رشد حذف و اعداد خود در محاسبه را به جای ارز ترجیحی با ارز بازاری حساب کنید ببینید رشدی داشتید!
ناشناس۳۴۷۴۱۹۱۱۷:۰۰:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۱۲
3 درصد برای غیر نفت هست
ناشناس۳۴۷۴۱۴۳۱۶:۲۲:۲۷ ۱۴۰۳/۲/۱۲
حرفهای شما مثال نمی خواد دیگه یک بچه هم می داند وقتی تورم 45 درصد است و نرخ ترمیم حقوق 20 درصد یعنی قدرت خرید کم می شود. کاهش قدرت خرید به بازار منتقل و باعث رکود می شود مگر اینکه بخش دیگری از جامعه که کارگر نیستند مصرفشان بالا بیاید ! با کم شدن تقاضای کارگران مشخص است که رکود حکمرفا می شود و آمار شما از رشد اقتصادی مربوط به بخش نفت است و بدون نفت قطعا در همه بخش ها با کمبود تقاضا مواجعه هستیم در واقعیت استراتژی سرکوب مزد برای کنترل تورم دو سال است که شکست خورده و تورم 45 درصدی نشان می دهد مشکل دولت کسری بودجه و ناترازی بانکهاست نه حقوق کارگران ! اتفاقا کم کردن حقوق کارگران باعث می شود دولت حمایت کند که همین موضوع سبب کسری بودجه و تورم می شود !
ناشناس۳۴۷۴۲۱۶۱۷:۲۶:۱۴ ۱۴۰۳/۲/۱۲
جناب ما کوچک شما بزرگ ولی برای بار چندمین بار، دلاری که خیلی دوست دارید با کف حقوق در سال 1401 می شد 84 دلار سال قبل 86 دلار متوسط یک متر خانه در تهران در سال 1401 با کف حقوق 14 ماهه می شد خرید سال قبل 15 ماهه مرغ دوسال قبل 59 کیلو سال قبل 62 کیلو بقیه همین سیکل هست یا کمتر یا بیشتر
صمصام۳۴۷۳۷۱۴۰۹:۲۴:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۱۲
جناب صولت مرتضوی برای شانه خالی کردن و از سر باز کردن موضوع تعیین مزد و انداختن این مسئولیت مهم وزارت خانه متبوعشان به گردن مجلس این تصمیم رو گرفته اند
ناشناس۳۴۷۳۷۱۹۰۹:۳۲:۴۳ ۱۴۰۳/۲/۱۲
جنگ زرگری بین خودشون و له شدن مردم و کارگران در واقع.
ناشناس۳۴۷۳۷۲۲۰۹:۳۶:۰۳ ۱۴۰۳/۲/۱۲
وقتی حقوق کارمندان توسط مجلس تایید یا رد می شود کارگران هم همین طور باشد
ناشناس۳۴۷۳۷۲۸۰۹:۳۹:۴۸ ۱۴۰۳/۲/۱۲
ظاهراً کسی نیست در دولت که هماهنگی ایجاد کنه حداقل در حد حرف
ناشناس۳۴۷۳۷۵۰۰۹:۵۴:۵۵ ۱۴۰۳/۲/۱۲
افزایش حقوق کارکنان و کارگران باید از یک قانون تبعیت نماید. افزایش حقوق کارگران که در بخشهای تولیدی و خدماتی کار می کنند تاثیر مستقیمی بر تورم دارد و اگر حقوق کارکنان کمتر افزایش پیدا کند متضرر می شوند.
ناشناس۳۴۷۳۷۹۸۱۰:۴۸:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۱۲
افزایش حقوق کارگران قانون دارد و باید مطابق با تورم کشور و سبد معیشت افزایش یابد ! حقوق کارگران وقتی در تورم تاثیر دارد که باعث افزایش تقاضا نسبت به عرضه شود ولی وقتی کمتر از تورم افزایش دهید این نسبت را برعکس و باعث رکود تورمی می شوید! تورم در ایران ناشی از ناترازی بانکها و کسری بودجه دولت است نه حقوق کارگران که ارتباطی با بودجه دولتی ندارند!
ناشناس۳۴۷۳۷۵۹۱۰:۰۳:۲۶ ۱۴۰۳/۲/۱۲
سالهاست زندگی تصمیم گیرندگان و مدیران اصلی در امور مختلف کشور، از زندگی مردم عادی جداست. طبیعی است رنج مردم را درک نکنند
محسن۳۴۷۳۷۶۰۱۰:۰۴:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۱۲
باز هم دم شما گرم که با وجود تلخ بودن، اما حقایق رو مطرح میکنید رسانه های دیگر حامی دولت که فقط تعریف و به به و چه چه میکنند و از اوضاع گل و بلبل میگویند !
ناشناس۳۴۷۳۷۷۲۱۰:۲۰:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۱۲
اقتصاد دستوری، دولت میخواد برای بخش خصوصی هم افزایش غیرمعمول تعیین کنه اونا زیر بار نمیرن و در عوض نیروهایشان رو تعدیل می کنند .
ناشناس۳۴۷۳۸۰۵۱۰:۵۱:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۱۲
در تورم 45 درصدی افزایش 20 درصدی غیر معمول است ! تولید کنندگان به طور متوسط سال گذشته 45 درصد افزایش نرخ داشتند حالا زورشان می آید از این 45 درصد افزایش بعد از یکسال به جبران خدمات کارگران بپردازند ! اتفاقا الان خیلی از کارخانجات با کمبود کارگر مواجه هستند و کارگران متوجه شدند کار کردن برای سرمایه داران ارزش ندارد و به دلالی و مشاغل غیر مولد روی آوردند !
ناشناس۳۴۷۳۸۹۳۱۲:۳۲:۴۲ ۱۴۰۳/۲/۱۲
این اقتصاد دستوری دروغ بزرگی بیش نیست اقتصاد ایران کاملا بر میل سرمایه داران و چپاولگرانی است که با این ادعاها دنبال سرپوش گذاشتن بر اصل ماجرای سرمایه داری اقتصاد هستن
ناشناس۳۴۷۳۷۷۶۱۰:۲۷:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۱۲
بدنه وزارت خانه های دولت را نگاه کنید؟ کسی را می توانید نشان دهید که شاخص باشد و جزو نخبگان کشور؟
ناشناس۳۴۷۳۸۰۲۱۰:۵۰:۲۶ ۱۴۰۳/۲/۱۲
دولت ريسي به جاي اينكه بره يقه کسانی رو كه صندوقهاي كارگري و بازنشستگي رو به ورشکستگی کشانده اند را بگيره !سفره کارگران و بازنشستگان را کوچکتر می کنه
باهر۳۴۷۳۹۲۷۱۳:۰۶:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۱۲
حداقل حقوق یک کارگر و کارمند که بتواند براحتی زندگی کند بایستی توسط مجلس تعیین گردد تا کسی نتواند به حقوق کارگر و کارمند تجاوز و اجحاف کند چون این باعث میشود که کارگر و کارمند هم همیشه ناراضی باشند و کار خود را با کمیت و کیفیت مطلوب و با ایمنی و با کاهش هزینه ها و سود اوری و تنوع بخشی و همکاری و پیشنهادات خوب انجام ندهند.
ناشناس۳۴۷۳۹۶۵۱۳:۳۹:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۱۲
عزیز دل برادر! سه ساله که افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولتی با پیشنهاد دولت ، تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان برابر کمتر از نصف تورم انجام گرفته. اجحاف از این بزرگتر؟! حالا مبخواهید کارگران هم پا سوز کارمندان شوند؟
ناشناس۳۴۷۳۹۶۹۱۳:۴۳:۲۲ ۱۴۰۳/۲/۱۲
اگر مشکل مهاجرت به ایران حل شود و مردم کمتر زاد و ولد کنند شاید به حل مشکل مسکن در دو دهه دیگر بتوان امیدوار شد
ناشناس۳۴۷۴۰۰۵۱۴:۲۶:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۱۲
وزیر کار دولت آقای رئیسی کم که نه خیلی زیاد نئولیبرالیست تشریف دارند و طرفدار طبقه اغنیا می باشند فرافکنی ایشان در رفع مسئولیت قابل تامل است
علی۳۴۷۴۵۰۳۲۳:۰۷:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۱۲
آخه به علت اینکه همه کاره و تصمیم گیرنده اصلی دولت سیزدهم، آقای مخبر هستند،
ناشناس۳۴۷۴۵۱۶۲۳:۲۳:۴۹ ۱۴۰۳/۲/۱۲
شما عمل رو ببین
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  6. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  7. فردا دیر است...

  8. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  9. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  10. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  11. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  12. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  14. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  15. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  16. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  17. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  18. مأمور خاطی بازداشت شد

  19. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  20. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  21. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  22. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  23. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

آخرین عناوین