دور باطلی که تمامی ندارد!

گروه اقتصادی الف،   4030210001 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

التهاب هفته‌های اخیر بازار ارز، دوباره پای مبحثی قدیمی را به میان محافل سیاسی و اقتصادی باز کرده که با وجود آزمون و خطای چندباره‌ای که در این زمینه صورت گرفته باز هم مورد توجه قرار گرفته است؛ امری که بی‌شباهت به دور باطلی ملال‌آور و ناتمام نیست!

دور باطلی که تمامی ندارد!

به گزارش الف، در سال جدید که ارز سقف‌های قیمتی جدیدی را خلق کرد، برخی کارشناسان، سیاست‌گذاران و نهادهای پژوهشی، نظام چند نرخی ارز در کشور و شکاف‌های قیمتی موجود را عاملی برای التهابات ذکر کرده و خواستار اصلاح وضعیت و حرکت تدریجی به‌سمت شناورسازی نرخ ارز شدند. اگرچه این امر مسبوق به سابقه است و در ادوار مختلفی تحت راهبردهایی چون اصلاحات ساختاری اقتصاد، نظام ارزی با جراحی‌های متعددی روبرو شده که به نتایج مطلوبی هم منتهی نشده اما همچنان این ایده در بدنه تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر اقتصاد ایران مدافعان خود را دارد. 

کمیسیون اقتصادی، خط مقدم تغییرات

مجلس شورای‌اسلامی و علی‌الخصوص کمیسیون اقتصادی، جزو پیش‌قراولان و مدافعین سرسخت تغییر ریل‌گذاری‌های ارزی بوده و همواره مخالفت خود را با ارز چند نرخی و حتی تخصیص ارز با قیمت پایین‌تر برای تامین نیازهای اساسی کشور ابراز کرده است. کمیسیون اقتصادی مجلس در ماجرای حذف ارز 4200 یکی از عوامل موثر در مجاب‌کردن دولت و حذف ارز ترجیحی بود و حتی پس از تلاطم‌های ارزی سال 1401 و حرکت دولت به‌سمت تخصیص ارز 28500 برای واردات کالاهای اساسی، اعضای این کمیسیون در برهه‌های مختلف مخالفت خود را با این امر ابراز کرده‌اند. 

در روزهای اخیر محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی دوباره گریزی به مسائل ارزی کشور زده و با انتقاد از راهبرد ارزی دولت اظهار داشته: « موضوع بحث سیاست‌های ارزی در سال‌های اخیر اصلی‌ترین موضوع اقتصاد کلان کشور بوده علی رغم اینکه به عنوان یک رویکرد کلان در اقتصاد محسوب می‌شود، اما به شدت بر زندگی مردم و معیشت آنان و بر حوزه فعالیت‌های جاری کشور اثر دارد. اعتقاد ما بر این است که سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم بعد از تغییر رئیس کل بانک مرکزی متناسب با آن چیزی که در اهداف قانونی بوده و در برنامه قانونی بوده، اجرایی نشده است.»

وی خاطر نشان کرد: «دولت مکلف است بر اساس قوانین موجود عمل کند. بنابراین نگرانی ما از عدم اجرای قانون است و معتقدیم مدیریت فعلی بازار ارز مبتنی بر این نگاه و بر اساس ضوابط قانونی نیست. این یکی از چالش‌های اساسی ما طی یکی دو سال اخیر بوده و به شدت اثر منفی بر این حوزه گذاشته است.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: «اگرچه به ظاهر نام از سیاست‌هایی می‌برند که تغییری در نرخ ارز و اقتصاد رقم نخورد، اما این اقدامات به شدت التهاب‌ها را بیشتر کرده است درحالی که اگر ما با روش قانونی جلو می‌رفتیم و بر اساس نرخ ارز شناور مدیریت شده، عمل می‌کردیم، که در قانون و احکام دائمی آمده است، حتماً نرخ ارز از این نرخی که الان در بازار غیر رسمی وجود دارد، بسیار کمتر بود و اساساً این نرخ به وجود نمی‌آمد.»

وی ادامه داد: «علاوه بر قوانین، تجارب مختلف در اختیار ماست و ما نباید تجربه‌هایی که در گذشته منجر به آثار منفی بر اقتصاد کشور و معیشت مردم شده است را تکرار کنیم و تکرار آن تجارب قابل قبول نیست .»

پورابراهیمی با تاکید بر این که اعتقاد ما آن است که این نرخ ارز غیررسمی که در حال حاضر در بازار جولان می‌دهد، قابل مدیریت است اظهارکرد: «اگر می‌بینیم وضعیت ما در حوزه قاچاق کالا تشدید شده، اما همچنین ارز ترجیحی می‌دهیم با این هدف که مردم با قیمت پایین گوشت و مرغ بخرند، ولی این اقلام ضروری با قیمت ۲ تا ۳ برابر قیمت ارز ترجیحی به دست مردم می‌رسد؛ منطقا باید به این جمع بندی برسیم که ادامه این مسیر به صلاح کشور نیست حتی لازم نیست مجلس ورود کند و با این شرایط دولت، خودش باید در سیاست‌های ارزی تجدیدنظر کند.»

اقتصاد ایران در آستانه یک شوک مجدد؟

در میانه انتقادات به سیاست ارزی دولت و بانک مرکزی، گزارش‌ و جهت‌گیری نهاد تصمیم‌سازی چون مرکز پژوهش‌های مجلس، حکایت از این دارد که چه‌بسا در آینده‌ای نه‌چندان دور تصمیم‌هایی از جنس حذف ارز 4200 گرفته شده و ارز 28500 هم حذف شود.

در این رابطه، مهدی دارابی، مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سیاست‌های تثبیتی بانک مرکزی در بحث ارز بیان کرده: «بانک مرکزی از سال‌های گذشته یک سیاست تثبیتی را در پیش گرفته است و یکی از مصادیق آن تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ و اعمال سقف نرخ ارز در مرکز مبادله است.به این دو سیاست، انتقاداتی را می‌توان وارد دانست. در خصوص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی گفته می‌شود که ما ۲۰ میلیارد دلار از این ارز به اقلام اساسی تخصیص دادیم. با توجه به عدم تحقق بودجه نفتی و درآمد‌های نفتی سازمان برنامه که در اواسط سال اعلام شد، ما باید کسری زیادی در تامین ارز ۲۸۵۰۰ تومانی داشته باشیم.»

وی ادامه داد: «این کسری از محل صندوق توسعه و ذخایر ارزی بانک مرکزی پوشش داده شده است. استفاده از ذخایر صندوق توسعه یعنی کاهش سرمایه‌گذاری در زیرساخت و کاهش ذخایر بانک مرکزی، هم به مفهوم کاهش قدرت بانک مرکزی در مقابل شوک‌های ارزی است.حدود ۲۰ درصد از منابع ارز ۲۸۵۰۰ تومانی از محل صندوق توسعه تامین شده است و به این ترتیب، منابع این صندوق به جای سرمایه‌گذاری، خرج بودجه جاری کشور شده است.»

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس توضیح داد: «در بودجه سال گذشته برای تامین ارز ۲۸۵۰۰ تومانی ۲۰ میلیارد دلار در نظر گرفته شده بود. پیش‌بینی شده بود که نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار آن از محل فروش نفت تامین شود که به گفته رئیس سازمان برنامه، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد این رقم محقق نشده است. به این ترتیب حدود هفت تا هشت میلیارد دلار ذخایر ارزی صندوق توسعه، برای تخصیص این ارز باید هزینه شده باشد.»

وی خاطرنشان کرد: «عملا ارز ۲۸۵۰۰ یک بستر جهش نرخ ارز رسمی را در آینده ایجاد می‌کند. سرنوشت این ارز هم مثل ارز ۴۲۰۰ تومانی محتوم به تعدیل است. هر جا که اقتصاد کشور به مضیقه‌ای بخورد، این تعدیل انجام می‌شود و شوک به اقتصاد وارد خواهد شد.»

دارابی درباره دلایل خلق ارز با نرخ جدید با وجود هزینه‌های پرداخت شده برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: «متاسفانه راهبرد ارزی ما در چند دهه، تثیبیت نرخ اسمی ارز بوده است. هرجا وفور ارز‌های نفتی را داشتیم، این تثبیت را با ارزپاشی محقق کردیم و هر جا که ارز کم آوردیم، با نرخ دستوری این کار انجام شده است. انگیزه سیاستگذار هم از این تصمیم مشخص است. هر بار یک هدف کوتاه مدتی داشته است که بتواند جلوی افزایش قیمت یکسری اقلام را بگیرد. همیشه این انگیزه کوتاه مدت وجود داشته، اما در بلند مدت قادر به ادامه این روند نیست و در نتیجه همواره با جهش نرخ رسمی ارز مواجه شده است».

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: «ارز ۲۸۵۰۰ هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود و هرچه زمان بگذرد، به مقطعی که یک شوک از جانب تعدیل ارز ۲۸۵۰۰ تومانی داشته باشیم، نزدیک می‌شویم.»

دور باطلی که تمامی ندارد

تجربه طی‌شده دهه‌های اخیر و سیاست‌هایی که در دولت‌های مختلف پیگیری‌ شده از دوگانگی در راهبرد، تصمیمات متشتت، تکراری و دور باطل کسل‌کننده‌ای حکایت دارد که همواره در بوته آزمون و خطا قرار گرفته و با وجود اثرات آشکار و ملموس آن، هر از گاهی دوباره به آن‌ها رجوع می‌شود. در شرایط تحریمی و تنگ‌شدن شریان‌های واردات ارز به کشور، اتخاذ سیاست واحد و جامع، آسیب‌پذیری اقتصاد ایران مقابل تکانه‌های سیاسی را کم خواهد کرد و از همین روست که این اختلال در رویکردهای ارزی باید سر و سامان یابد.اگرچه در اتخاذ راهبردهای اقتصادی و علی‌الخصوص تنظیم نظام ارزی، باید تجربه‌ طی‌شده در گذشته، نقشه راه سیاست‌گذاران قرار گیرد و از قدم‌برداشتن در مسیری که ناکارآمدی و تبعات سنگین آن آشکار شده پرهیز شود. اقتصاد ایران تجربه خوشایندی از شناورسازی نرخ ارز ندارد چون گذر زمان ثابت کرده که این امر به مثابه افسارگسیختگی ارز و خلق نرخ‌هایی سرسام‌آور خواهد بود که با توجه به وابستگی اقتصاد ایران به ارز و نقش کلیدی قیمت آن در تامین کالاها و نرخ تورم، نارضایتی‌های اجتماعی را پدید آورده و نظام سیاسی را درگیر بحران‌های بسیاری خواهد کرد. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۷۱۵۹۸۱۲:۳۸:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۱۰
اقتصاد یک علم است مثل سایر علوم . تا آنرا به رسمیت نشناسیم وضع بر همین منوال خواهد بود.
ناشناس۳۴۷۱۶۹۱۱۳:۵۶:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۱۰
و شایسته سالاری مخالف حکومت انحصاری است
ناشناس۳۴۷۲۱۳۷۲۱:۰۰:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۱۰
مشکل این است که اقتصاددانها نظر یکسانی ندارند
ناشناس۳۴۷۲۴۵۹۰۸:۳۳:۵۰ ۱۴۰۳/۲/۱۱
اولویت اقتصاد نیست. اگر بود بسیاری از مشکلات حل میشد.
ناشناس۳۴۷۱۶۰۳۱۲:۴۴:۲۶ ۱۴۰۳/۲/۱۰
بسیاری از دولتها برای جلوگیری از نوسانات ارزی در بانک داخل کشور خود حساب بلند مدت ارزی گشایش کرده و مردم را نیز تشویق به اینکار میکنند این یک روش محکم اقتصادی بوده و مانند ضربه گیر عمل میکند چرا که دولت و مردم در تامین و سود دلار و سایر ارزها با هم مشارکت دارند...
ناشناس۳۴۷۲۴۶۱۰۸:۳۴:۲۶ ۱۴۰۳/۲/۱۱
با کدام اعتبار؟
مجتبی یارمحمدی۳۴۷۱۶۰۹۱۲:۴۷:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۱۰
وقتی کسی برای عملکرد بد مدیران اونها رو بازخواست نمیکنه و هرگونه اعتراض مردمی هم در این باره انگ میخوره ، حالا حالا ها در روی همین پاشنه خواهد چرخید . این وسط میمونه وضع مردم ، مردم هم اگه بخواهند تو این موج کاهش ارزش پول ملی جا نمونن ، به خرید طلا و ارز و ملک رو میارن . که نتایج اسفناکش رو دارید ملاحضه میکنید .
ناشناس۳۴۷۱۷۵۴۱۴:۳۹:۵۸ ۱۴۰۳/۲/۱۰
ثبات اقتصادی یعنی باپول ملی کشور خودمان کار کنیم که متاسفانه اینچنین نیست . تا حالا شنیدید در اروپا یورو بفروشند و دلار بخرند و در خانه نگهداری کنند .
شهروز۳۴۷۲۰۱۶۱۸:۴۱:۳۵ ۱۴۰۳/۲/۱۰
اروپا که تورم شدید نداره.اگه تورم ایجاد بشه اونا هم یورو به دلار تبدیل میکنن
ناشناس۳۴۷۱۶۱۵۱۲:۵۲:۴۲ ۱۴۰۳/۲/۱۰
اولویت با اقتصاد نیست چون تصمیم گیرندگان هیچ مشکل اقتصادی ندارند و مشکلات روی دوش مردم است.
ناشناس۳۴۷۱۶۲۳۱۲:۵۹:۳۶ ۱۴۰۳/۲/۱۰
عزیزم مدیریت ارزی شناور یعنی عدم ارز پاشی برای پایین نگه داشتن دستوری آن چون وقتی تورم بالاتر ایران از نرم جهانی که اینجا کشور آمریکا برای دلار هست و بعد که فنر آن جمع شده یکجا رها نشود و تورم چند برابر درست کند همانند سال 90 و 96 یا 1041 و بعد بگویید چرا معادل تورم افزایش حقوق داده نمی شود و وقتی چند نرخی شود دیگر بماند.... هیچ فسادها را هم درست می‌کند بابت این اختلاف حداقل با 4 تا کارشناس اقتصادی که سیاسی کاری نمی کنند مشورت کن
ناشناس۳۴۷۱۶۹۰۱۳:۵۵:۲۷ ۱۴۰۳/۲/۱۰
در ضمن ارز 4200 ایجاد نمی شد دلار الان در نرخ 33 الی 35 هزار تومان می بود و نه 62 هزار تومان
ناشناس۳۴۷۱۸۹۸۱۶:۴۶:۳۵ ۱۴۰۳/۲/۱۰
پیش بینی راه نرفته دور از عقل است
ناشناس۳۴۷۱۶۲۷۱۳:۰۳:۳۵ ۱۴۰۳/۲/۱۰
از سال 82 تا الان بالای 280 میلیارد دلار ارز پاشی شده برای اینکه یک مدتی دوپینگ شود و قیمت دلار و مابقی ارزها بالا نرود اما آخرش چی شد؟ هم بالا رفت و هم هدر رفتن آن پول های کلان که یا رفته خارج یا سرمایه دارتر شدن عده ای کم در حالی فقط 10 الی 20 میلیارد دلار آن لازم بوده که اگر بیشتر از نرخ واقعی بالا رفت به بازار ورود کند
ناشناس۳۴۷۱۶۳۰۱۳:۰۵:۵۶ ۱۴۰۳/۲/۱۰
شما می دانی چرا در سال 92 با کف حقوق یک کارگر برای متوسط یک متر خانه در تهران 7 ماهه می شد خرید اما 1400 به 15 ماه؟!!!
ناشناس۳۴۷۱۶۳۳۱۳:۰۷:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۱۰
امیدی هست؟
ناشناس۳۴۷۱۶۳۶۱۳:۰۷:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۱۰
مگر تصمیم حذف ارز حمایتی باعث این همه گرانی نشد که باز بخواهند ارز ترجیحی را حذف کنند.
ناشناس۳۴۷۱۶۷۴۱۳:۴۰:۲۸ ۱۴۰۳/۲/۱۰
4200 برداشته نمی شد تورم 100 درصدی می شد
ناشناس۳۴۷۱۷۳۹۱۴:۲۳:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۱۰
علت تورم چاپ اسکناس برای کسری بودجه دولت است و ربطی به ارز حمایتی نداره
ناشناس۳۴۷۲۱۴۰۲۱:۰۴:۴۵ ۱۴۰۳/۲/۱۰
برای تامین ارز ۴۲۰۰ ناچار به چاپ پول شدند خب
احمدی۳۴۷۲۲۰۰۲۲:۰۶:۱۴ ۱۴۰۳/۲/۱۰
نه همیشه اینطور نیست. وقتی عرضه کم میشه، قیمت اون کالا بالا میره،در اینصورت چاپ پول هم درمانگر ، تورم نمیشه، تویوتا بخاطر چاپ پول، قیمتش نجومی شده؟ نه عرضه نمیشه ما نمیتوانیم همه کلاهای با حداقال کیفیت تولید کنیم. باید بدون دلار اونها رو بخریم، تنها راهمون، مبادلات غیر دلاری است. تازه اگر جواسیس بزارن، مثل قرارداد شهرداری تهران، که با افشای اون، خطر کنسلی داره
ناشناس۳۴۷۱۹۱۳۱۷:۰۳:۵۶ ۱۴۰۳/۲/۱۰
ارز میخکوب 4200 و 28500 که درست شود فشار بر بازار آزاد می آورد و انفجاری بالا می برد که ارز 4200 چون برای کل اقتصاد درست شد دلار که 7 هزارتومانی بیشتر ارزش نداشت را به 14 هزار تومان رساند در سال 97 و ارز 28500 که برای بخشی از اقتصاد در نظر گرفته شد به 50 هزار تومان در سال 1401 در حالی که باید زیر 47 هزار تومان بسته می شد و چاپ پول و نقدینگی بحث آن جدا هست
ناشناس۳۴۷۱۹۲۲۱۷:۰۹:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۱۰
و هرچقدر اختلاف بیشتر می شد با بازار آزاد تورم بیشتر درست می کرد
ناشناس۳۴۷۱۶۸۱۱۳:۴۵:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۱۰
مبنای پرداخت دستمزد رو دلار بزارید و بعد نرخش رو آزاد کنبد . ان وقت میبینید که ارز بالا مبره یا ثابت میمونه .
ناشناس۳۴۷۱۶۸۲۱۳:۴۶:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۱۰
نرخ دلار تا پایان سال ۱۴۰۳ به نرخ نیمایی ۴۴۰۰۰تومان نزدیک خواهد شد ..
ناشناس۳۴۷۱۹۰۱۱۶:۴۹:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۱۰
فردا که نیامدست فریاد مکن!
ناشناس۳۴۷۱۷۶۰۱۴:۴۶:۴۲ ۱۴۰۳/۲/۱۰
در ٨سال دولت حسن ارز٢٠هزا تومن گران شد.دركمتر از٣سال دولت ريسي دلار٤٠هرارتومان گران شد وبا اختلاف ركوردها شكسته شد
س۳۴۷۲۱۰۴۲۰:۰۴:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۱۰
با مقیاس غلط نظر دادید در دروه روحانی از 4200 تا 25000 می شود 6 برابر در این دوره تا کنون از 25000 تا 65000 می شود 2.6 برابر اگر مثل دوره روحانی بود باید 150000 می شد
ناشناس۳۴۷۲۹۸۸۱۵:۰۶:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۱۱
در سه سال اول دولت روحانی قیمت دلار از ۳۴۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان کاهش داشت. یعنی بیش از ۱۰ درصد کاهش در سه سال اول دولت رییسی دلار از ۲۵ هزارتومان به ۶۰ هزارتومان رسید. با همین سرعت پیش برود دولت رییسی در ۸ سال رکورد افزایش قیمت دلار در دولت روحانی را با اختلاف خواهد شکست.
ناشناس۳۴۷۲۱۴۵۲۱:۰۷:۵۰ ۱۴۰۳/۲/۱۰
درصد تغییرات شاخص مورد توجه اقتصاد است چون همان درصد در زندگی مردم اثر میگذارد. در ۸ سال دولت قبل دلار ۱۰ برابر شد در این سه سال دوبرابر شد
ناشناس۳۴۷۱۸۲۰۱۵:۴۰:۳۷ ۱۴۰۳/۲/۱۰
تا زمانی که شما مشکلتونو با دنیا حل نکنید باید شاهد همین راه حل ها باشیم!
س۳۴۷۲۱۰۷۲۰:۰۸:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۱۰
به تعبیر شما دنیا یعنی آمریکا و اروپا ! کشورهایی که ظالمانه پشت کشتار و جنایت و نسل کشی صهیونست ها هستند خواهید دید که این زورگویی و آقایی شان به زودی رخت بر می بندد
سعید۳۴۷۱۹۰۲۱۶:۴۹:۴۱ ۱۴۰۳/۲/۱۰
این ارز پاشی دولت برای پایین نگاه داشتن دلار. همش نصیب سرمایه داران میشه چرا که دلار پایین میاد البته (موقت) پول دارها هم این دلارها رو جمع میکنن به حال مردم تاثیری نداره حالا شاید چن صباحی مرغ کیلویی 10 هزار بیاد پایین
ناشناس۳۴۷۱۹۳۹۱۷:۲۹:۲۸ ۱۴۰۳/۲/۱۰
پول بدون پشتوانه چاپ نکنید. هزینه های بی اثر دولت را کم کنید
ناشناس۳۴۷۱۹۴۰۱۷:۳۰:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۱۰
سال ۱۴۰۱ نرخ ۲۸۵۰۰ نرخ آزاد بود حالا شده ارز ترجیحی
ناشناس۳۴۷۱۹۹۳۱۸:۱۸:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۱۰
همانطوری که مطرح شده اولویت با اقتصاد نیست .
شهروز۳۴۷۲۰۲۰۱۸:۴۳:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۱۰
هر جی باشه بسود مردم نیست..بازم یه عده خاص سود میبرن
ناشناس۳۴۷۲۰۷۷۱۹:۴۱:۵۱ ۱۴۰۳/۲/۱۰
چرا کار را دست افراد کاردان و متخصص نمیدهید تا این کار را نکنید اقتصاد درست نمیشود
ناشناس۳۴۷۲۰۹۵۲۰:۰۲:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۱۰
خیلی ها از این راه برای زود پولدار شدن این چرخه را دوست دارند که ادامه بدهند.
ناشناس۳۴۷۲۱۴۴۲۱:۰۷:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۱۰
هر چهار سال خود دولتها به خاطر تامین منابع مالی شان دلار را سه برابر میکردند که از جیب مردم پرداخت می شد و اثراتش برای مردم کمر شکن بوده است و این نتایجش است .
ناشناس۳۴۷۲۴۷۴۰۸:۵۳:۵۸ ۱۴۰۳/۲/۱۱
این دور باطل برای مردم نون نشده، برای یک عده آب شده. هر گروهی میاد این دور باطل لذیذ را میزنه!!!
علی۳۴۷۲۵۶۴۱۰:۵۳:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۱۱
امروز‌الف‌محترم یک خبر دارد که رشد اقتصادی داشتیم. نمی‌دونم کدوم را باور کنم. رشد اقتصادی یا خبر بالا. اقتصاد‌استاد میخواهد و با سیاست عجین است.
علیجانی۳۴۷۲۵۶۷۱۰:۵۶:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۱۱
1- من 25 سال است که صادر کننده هستم باید به ازای هر دلار به نرخ امروز 22 هزار تومان به دولت برای رفع تعهد ارزی بدهم و تصمیم گرفتم که صادرات را تعطیل کنم . 2- همکار من وارد کننده است به ازای هر دلار دولت بهش 22 هزار تومان میدهد یعنی بهش دلار 39 هزار تومانی میدهد و بعد ایشان ان را به نرخ بازار میفروشد . صادرات در سال 1402 16 میلیارد دلار کم شد لطفا این معما را حل کنید
ناشناس۳۴۷۲۶۸۸۱۲:۳۹:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۱۱
از یک طرف میگویند فروش نفت بیشتر و بیشتر میشود، از یک طرف میگویند درآمدهای نفتی محقق نشده است! از یک طرف گرانی و تورم بیداد میکند. از یک طرف دولتیها میگویند مثل گلوله کشور در حال پیشرفت است! هیچکس هم مسئولیت وضعیت اقتصادی کشور را به گردن نمیگیرد. مشکلات یا به دولتهای قبل ارجاع میشود یا به یکی دو نفر که به عنوان سلطان سکه و ارز دستگیر و اعدام میشوند اما شرایط بهبود نمی یابد. حیف از کاغذهایی که صرف آن 7000 هزار صفحه برنامه شد. حیف
ناشناس۳۴۷۳۳۴۰۲۰:۳۹:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۱۱
دولت از افزایش قیمت ارز سود میبرد مشکل این است
جواد۳۴۷۴۰۱۲۱۴:۳۴:۴۱ ۱۴۰۳/۲/۱۲
شما پور ابراهیمی که مدافع آزاد سازی قیمته است را ملاک قرار دادید که مردم دیگر به او رای ندادند و حالا روزهای آخر میخواهد کارش را انجام دهد. براساس چه مکانیسمی ایشون معتقد است شناورسازی ارز منجر به کاهش قیمت میشود . امثال ایشون همان پروفسورهایی هستند که رای به حذف ارز 4200 دادند و تورم سرسام آورشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  2. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  3. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  4. مأمور خاطی بازداشت شد

  5. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  6. تحریم‌های جدید استرالیا علیه ایران

  7. شباهت های عجیبِ قیمت و قدرت!

  8. مرده متحرک !

  9. حل يك ابرچالش نظام

  10. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  11. واکنش الناز شاکردوست به جنایات اسرائیل

  12. صدور "اعلان قرمز برای یاسین رامین" منتظر دستور قضایی

  13. جزئیات دستگیری صادق زیباکلام

  14. گروسی: روابط با ایران می‌تواند وارد مرحله جدیدی شود

  15. خاندوزی: نرخ رشد نقدینگی به ۲۴ درصد رسیده است

  16. آبروریزی اپوزیسیون در شبکه‌های فارسی زبان؛ این‌بار آنتن زنده اینترنشنال!

  17. واکنش آمریکا به توافق ایران و هند در چابهار

  18. واکنش فدراسیون فوتبال به پرونده رشوه و تبانی؛ اجازه مطرح کردن اسامی را نداریم

  19. رئیسی: افزایش کیفیت اینترنت و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی در دستور کار قرار گیرد

  20. ارجاع پرونده تخلفات چهار دستگاه به قوه قضائیه 

  21. تحقیق و تفحص از بانک مرکزی باید انجام شود

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  6. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  7. فردا دیر است...

  8. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  9. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  10. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  11. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  12. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  13. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  15. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  16. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  21. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  22. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  23. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  24. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  25. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

آخرین عناوین