مذاکره، نه تسلیم !

بیژن ایرانی، گروه سیاسی الف،   4040901116 ۱۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
 مذاکره، نه تسلیم !

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان به تازگی در جریان یک گفتگو، پرده از محتوای نامه چند ماه قبل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به مقام معظم رهبری برداشته است. وی گفته که ترامپ در نامه خود دو گزینه را پیش روی ایران گذاشته است: یا مذاکره مستقیم و نابودی توان غنی‌سازی و موشکی ایران یا جنگ و خونریزی!

افشای این موضوع از زبان وزیر امور خارجه کشورمان، با بازتاب های مختلفی همراه شده است. 

این افشاگری بار دیگر نشان داد که چرا اساسا این تصور که از رهگذر مذاکره با آمریکا، می توان سطح مشکلات برای کشورمان را کاهش داد، یک موضوع غلط است. این مساله بارها و بارها از سوی رهبر انقلاب مورد اشاره قرار گرفته و ایشان تاکید کرده اند که محرک اصلی تقویت قدرت ملی ایران چیزی جز اتکا به ظرفیت های داخلی کشور نیست. آمریکا و کلیت مجموعه غرب، هیچگاه در پی حل و فصل منطقی مشکلات خود با ایران نیستند و درست به همین دلیل، همانطور که پیشتر مقام معظم رهبری گفته اند، مشکل ایران با آمریکا، ذاتی است. این دسته از بازیگران، بارها و بارها نشان داده اند که از طریق مذاکره با ایران، به دنبال ضربه‌زدن به کشورمان هستند. آن ها هیچ نیت مثبتی ندارند و دشمنی در فضای مذاکره با ایران را به یک اصل ثابت برای خود تبدیل کرده اند. از این رو، دل بستن به مذکره با آمریکا برای حل مشکلات کشور، یک سراب بزرگ است. 

در عین حال، این حقیقت که منظور اصلی آمریکایی ها از مذاکره با ایران چیست نیز بار دیگر پیش چشم همگان قرار گرفت. در یک مذاکره منطقی و عقلانی، دو طرف مذاکره با احترام به حقوق و منافع یکدیگر وارد فضای مذاکره می شوند و سعی در حل مشکلات دارند. اما ترامپ صرفا به دنبال دیکته کردن است و تسلیم محض تهران را می خواهد. اینکه ایران این مساله را بپذیرد، نه منطقی و نه عقلانی است. هیچ ملت بزرگی خود را تسلیم زیاده‌خواهی های فردی نظیر ترامپ و یا دولت آمریکا نمی کند. ادراک این مساله به ویژه از سوی افکار عمومی کشورمان، یک موضوع مهم است که همگان باید به آن توجه داشته باشند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۷۴۰۷۷۱۵:۱۶:۳۰ ۱۴۰۴/۹/۳
در عالم سیاست، مذاکره غیر مستقیم با واسطه بین دو دولت معنی و مفهومی ندارد.
ناشناس۴۰۷۴۱۸۵۱۸:۵۳:۳۲ ۱۴۰۴/۹/۳
حالت نه گفتگو و نه جنگ زیاد طول نخواهد کشید. اگر به ما آمریکا و اسرائیل و این بار با کمک اروپا حمله کنند، مجبور خواهیم شد که پاسخ دهیم و این یعنی یک جنگ تمام عیار.
ناشناس۴۰۷۴۲۴۱۱۹:۵۶:۵۴ ۱۴۰۴/۹/۳
در جنگ 12 روزه اسرائیل از طرف امریکا و ناتو حمایت مالی و تسلیحاتی و نظامی می شد اما مجبور به پذیرش شکست و التماس برای اتش بس شد.
ناشناس۴۰۷۴۲۴۵۱۹:۵۹:۱۲ ۱۴۰۴/۹/۳
خود ترامپ اعتراف کرد که مذاکرات برای فریب ایران و زمینه ساز جنگ بود دوباره نباید فریب بخوریم.
ناشناس۴۰۷۴۳۳۵۲۳:۲۸:۰۷ ۱۴۰۴/۹/۳
یعنی اگه مذاکره نبود ، جنگ نمیشد؟
ایران عزیز۴۰۷۴۴۰۲۰۷:۳۷:۰۸ ۱۴۰۴/۹/۴
پس چرا خود حاکمیت پیغام می‌فرسته برای مذاکره ،،،قطعا نظر خود حاکمیت بوده دولت بدون اجازه حاکمیت کاری نمیکنه، ،،
ناشناس۴۰۷۴۱۸۹۱۸:۵۸:۰۴ ۱۴۰۴/۹/۳
آیا می توانید یک گفتگو غیر مستقیم بین دو کشور در کل جهان به غیر از ایران و آمریکا را نام ببرید؟
ناشناس۴۰۷۴۲۴۷۲۰:۰۱:۲۸ ۱۴۰۴/۹/۳
ایا تاکنون در جهان به این بزرگی کشوری بجز ایران در مورد حق مسلم غنی سازی خود مذاکره کرده است ؟! خیر
امیر حسین سلطان/تهران۴۰۷۴۳۳۹۲۳:۳۸:۰۴ ۱۴۰۴/۹/۳
به خدا دیگر بس است! بیش از بیست سال است حق مسلم حق مسلم می کنیم که چه شود؟! حق مسلم فقط به داشتن انرژی هسته ای و غنی سازی آن نیست بلکه قبل از آن داشتن آرامش و آسایش و زندگی آبرومندانه حق مسلم همه است حق مسلم به چه قیمت و با چه هزینه ای برای غنی سازی هسته ای قابل دستیابی است؟! نگاهی به وضعیت اقتصادی و معیشتی و سطح حقوق و دریافتی ها و در مقابل آنها هزینه ها و مخارج یک زندگی معمولی کفایت می کند که اگر بناست از حق مسلم ها حرفی به میان آید حق مسلم داشتن زندگی شرافتمندانه برای اقشار آسیب پذیر جامعه تعریف و تعیین شود و همینطور حق مسلم برای امور دیگر ...! والله اعلم
ناشناس۴۰۷۴۴۳۰۰۸:۳۸:۵۲ ۱۴۰۴/۹/۴
اگر انرژی هسته ای و موشکی و ... هم بدهیم آمریکا تحریم ها را بر نمی دارد کسی که بعد از این همه سال آمریکا را نشناسد نمی دانم باید به او چه گفت
امیر حسین سلطان/تهران۴۰۷۴۴۹۹۱۰:۲۰:۴۵ ۱۴۰۴/۹/۴
ابتدا یک سوزن به خودمان بزنیم و سپس یک جوالدوز به دیگران! هموطن گرامی بهتر است اول خودمان و رفتار و رویکردهای خودمان را بشناسیم و سپس انتظار شناخت دیگران را از یکدیگر داشته باشیم. بعد از پایان جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران ما دو دوره هشت ساله تقریبا متفاوت و متمایز را پشت سر گذاشتیم دوران موسوم به سازندگی و بعد از آن دوران اصلاحات یعنی در فاصله سالهای ۱۳۶۸ الی ۱۳۸۴ اگرچه اواخر دولت دوم اصلاحات موضوع هسته ای ایران سر زبان ها افتاد اما الحق و الانصاف طی دوران قبل از آن کشور نسبتا در آرامش و در فضایی متفاوت با دوران بعد را‌ تجربه کرده است. من نمی دانم این آمریکا را که باید بشناسیم مگر در آن دوران قبل از بالا گرفتن موضوع هسته ای ایران وجود نداشته است؟! متاسفانه در دوران مشخصا سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید عمل کنیم و نهایتا به امروز رسیده ایم.آمریکا نمره قبولی نمی گیرد این را صد در صد قبول دارم اما ما چی؟! نمره قبولی ما چقدر است؟! رویکردها و سیاست های ما تماما نمره بیست می گرفته اند؟! باز تکرار می کنم لطفاً اول یک سوزن به خود بزنیم و بعد یک جوالدوز به دیگران! موفق و موید باشید. والله اعلم
ناشناس۴۰۷۴۵۳۶۱۰:۵۸:۲۴ ۱۴۰۴/۹/۴
خب از 190 کشور دنیا فقط 10 کشور غنی سازی دارند !
ناشناس۴۰۷۵۰۷۵۲۰:۱۰:۴۴ ۱۴۰۴/۹/۴
چون آمریکادرحد مذاکره مستقیم باایران نیست .مشکا شماهااین وسط چیست؟
ناشناس۴۰۷۴۱۹۹۱۹:۱۰:۱۰ ۱۴۰۴/۹/۳
هیچ کشوری در دنیا در مورد مولفه های قدرت خود یعنی توانمندی های اتمی و موشکی و نظامی و غیره مذاکره نمی کند ایران نباید تافته جدا بافته باشد.
مهران۴۰۷۴۲۵۷۲۰:۲۰:۳۴ ۱۴۰۴/۹/۳
تو برجام که مذاکره مستقیم کردیم چی شد ؟ مثل آب خوردن آمریکا زد زیرش اینجا هم وقتی که رسماً خود ترامپ میگه باید تسلیم بشید چه مذاکره ای ؟
ناشناس۴۰۷۴۶۳۹۱۲:۴۰:۱۹ ۱۴۰۴/۹/۴
آمریکا تنها نبود. خیلی‌ها از داخل ایران برای زدن برجام به کمک ترامپ رفتند.
ناشناس۴۰۷۴۳۷۵۰۲:۰۵:۱۵ ۱۴۰۴/۹/۴
بله درحال حاضر این حرف کاملا درسته اما ما زمان وفرصت داشتیم که مستقیم واز موضع برابر مذاکره واز حقوقمان دفاع کنیم که این فرصت از بین رفت
ناشناس۴۰۷۴۴۴۸۰۹:۱۸:۰۸ ۱۴۰۴/۹/۴
دفاع نمی کنید واگذار می کنید
ناشناس۴۰۷۴۶۰۳۱۲:۱۴:۰۵ ۱۴۰۴/۹/۴
شما با این دید ، برای زدن برجام ، به کمک ترامپ برای خروج از برجام شتافتید.
ناشناس۴۰۷۴۸۷۸۱۶:۳۲:۱۹ ۱۴۰۴/۹/۴
تا یکسال که در برجام ماندید!!! واگذاری یعنی پلمپ بتن ریزی و خارج کردن از کشور!
اشکان۴۰۷۴۸۰۷۱۵:۰۶:۰۵ ۱۴۰۴/۹/۴
عراقچی و پزشکیان دقیقا راه روحانی و ظریف رو دارن میرن .
حسین۴۰۷۴۸۹۲۱۶:۴۵:۰۰ ۱۴۰۴/۹/۴
ابن در تمام دنیا عرف است معمولا تا اصلاح روش زورگویی و قلدر مابانه ان جنایتکار جز ابن راهی نیست حالا بنظرتان این همه زلنسکی مستقیم رفت و خفت بار شد خوب است یک انسان عادی هم این موارد رعایت مبکنه چه رسد به سران دولت.
ناشناس۴۰۷۴۹۸۳۱۸:۱۵:۴۷ ۱۴۰۴/۹/۴
اینکه کار سختی نیست نیاز به فکر کردن نداره تاریخ و بخونید متوجه میشید که سرکشورهای دیگه چه بلایی اوردن و زور گفتن و ما باید قدر رهبری و بدونیم نعمت بزرگی هستن اون کشورها فقط زور میگن در جهت منافع خودشون مثل جنگ دوازده روزه اگه قوی نبودیم معلوم نبود الان چی میشد البته قوی بودن ایران با توکل به خدا اول بوده و تلاش اینکه نباید غرور داشته باشیم که اول لطف خدا و اهل بیت و امام زمان هست
ناشناس۴۰۷۴۰۷۹۱۵:۱۹:۵۴ ۱۴۰۴/۹/۳
چرا ایران با تاریخ چند هزار ساله برای گفتگو با آمریکا از واسطه گری کشورهای کم هویتی مانند قطر یا عمان استفاده می کند؟ آیا این کار پذیرفتنی است؟
ناشناس۴۰۷۴۲۰۱۱۹:۱۲:۳۸ ۱۴۰۴/۹/۳
کشورهای کوچکی مثل قطر و عمان اصلا نباید در امور داخلی ایران مداخله بکنند.
ایرانی۴۰۷۴۳۹۰۰۷:۰۰:۲۹ ۱۴۰۴/۹/۴
جواب سوال شما در اینجا نمیگنجه توصیه میکنم چند مقاله در مورد خروج از جهان تک محور و ورود به دنیا چند قطبی مطالعه بفرمایید
ناشناس۴۰۷۴۰۸۱۱۵:۲۱:۵۲ ۱۴۰۴/۹/۳
بنظرم ایران باید در زمان دور اول ریاست جمهوری ترامپ و یا دوران ریاست جمهوری بایدن با آمریکا به طور مستقیم گفتگو می کرد.
امیر حسین سلطان/تهران۴۰۷۴۱۹۶۱۹:۰۶:۲۱ ۱۴۰۴/۹/۳
کاملا با نظر شما موافقم و تردیدی ندارم در آن صورت احتمال رسیدن به توافقی آبرومندانه و شرافتمندانه و عزتمندانه به مراتب بیش از هرگونه احتمال رسیدن به توافق در آینده می بود اما افسوس که زمان ها و فرصت های زیادی را از دست داده ایم! از دست دادن نیروهای موثر نظامی و غیرنظامی بعلاوه سایر شهروندان عزیز در حملات اسرائیل و آمریکا به ایران و ادامه خسارات مادی طی این سالها هرگز قابل اغماض نبوده و نیست و متاسفانه روند مذاکرات احتمالی آینده را شدیداً تحت الشعاع خودش قرار داده است و می دهد .. «تعز من تشاء و تذل من تشاء»
ناشناس۴۰۷۴۳۳۰۲۳:۱۸:۵۷ ۱۴۰۴/۹/۳
لطفا تاریخ را بدانید تا این حرف ها را نزنید در زمان آقای رفسنجانی ایران با آمریکا بر سر وساطت برای آزادسازی گروگان های آمریکا در لبنان به توافق رسید ولی آمریکا بعد که کارش راه افتاد دبه کرد در زمان آقای خاتمی ایران با آمریکا برای ضربه به طالبان همکاری اطلاعاتی کرد ولی بعد آمریکا ایران را محور شرارت خواند برجام هم که یادتان هست با وجود گزارش های متعدد آژانس در تایید عملکرد ایران آمریکا خارج شد قبلش هم اوباما هیچ تحریمی را برنداشت جریان مصدق هم می دانید جریان لیبی را هم می دانید که همان آمریکا و انگلیس که به لیبی تعهد دادند اگر هسته ایش را بدهد در صورت حمله دیگران از آن حمایت نظامی می کنند خودشان به آن حمله کردند دست از آرزو و خیال که این خبیث ها تحریم ها را بر می دارند بر دارید
امیر حسین سلطان/تهران۴۰۷۴۳۸۵۰۶:۰۱:۱۱ ۱۴۰۴/۹/۴
با سلام و سپاس از جنابعالی؛ اما قبلاً هم یک بار نوشته بودم چه خوش سروده است سعدی شیرازی علیه الرحمه دوباره آن را می نویسم: به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل وگر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم
ناشناس۴۰۷۴۴۳۲۰۸:۴۳:۵۱ ۱۴۰۴/۹/۴
دوست دارید در جهان انسان هایی ساده لوح قلمداد شویم که بعد از صد بار خیانت طرف مقابل باز می رود با او مذاکره می کند؟
امیر حسین سلطان/تهران۴۰۷۴۵۱۰۱۰:۳۷:۱۱ ۱۴۰۴/۹/۴
دوست گرامی نمی دانم الان شما کجا هستید اما هر کجا هستید امیدوارم از هوای پاک برخوردار باشید! ما که در تهران در این روزها نمی توانیم حتی درست نفس بکشیم و این است کیفیت هوای شهرمان! بحث ساده لوحی را کنار بگذارید لطفاً! این سیاست است که امروزه حرف اول را می زند ایکاش ما را تمام دنیا(بلااستثنا دوست و دشمن) صد در صد ساده لوح تصور می کردند اما ملت ما و شما لااقل می توانستند هوای پاک را تنفس کنند! برای اینکه فرضا ساده لوح تصور مان نکنند بفرمایید میبایست چقدر هزینه بدهیم؟! آیا وجدانا تا به حال کم هزینه داده ایم؟! چقدر دیگر باید هزینه بدهیم تا از این وضعیت نامناسب و ناتراز خلاصی پیدا کنیم؟! ضمنا همیشه هم ساده لوحی خصلت و خصوصیت بدی نیست بلکه آنچه صد در صد مذموم است پدرسوختگی و شیادی و دغلکاری و امثالهم است و نه ساده بودن و ساده لوحی! بگذارید ما را ساده لوح تصور کنند باکی نیست! لذا صد در صد با عقیده شما مخالفم. (با پوزش) موفق باشید. والله اعلم
ناشناس۴۰۷۴۵۶۶۱۱:۳۰:۵۳ ۱۴۰۴/۹/۴
آیا با مذاکرات هوای ایران پاک می شود؟؟؟ ساده لوحی در مقابل جنایتکار نتیجه بسیار فاجعه آمیزی خواهد داشت بسیار بدتر از وضعیتی که از آن ناراضی هستید
امیر حسین سلطان/تهران۴۰۷۴۷۰۳۱۳:۳۱:۰۷ ۱۴۰۴/۹/۴
بله قربان هوای پاک در ایران را خواهیم داشت. البته با برنامه ریزی و تخصیص بودجه کافی برای هزینه کردن در زیرساخت ها و موارد بسیار مهم حیاتی اما جان کلام بنده هزینه های بسیار هنگفتی است که حداقل دو دهه اخیر برای موضوع هسته ای ایران پرداخته ایم در این یکی دو دهه اخیر است که معمولا هر ساله با معضل آلودگی هوا در بیشتر کلان شهرها روبرو هستیم و قبل از آن تعطیلی های این وقت سال و زمستان عمدتا مربوط به سرمای هوا و یخبندان معابر بود که مدارس را به تعطیلی می کشید و خبری از آلودگی هوا و پدیده وارونگی و همچنین صرفه جویی برای گاز و برق و امثال هم مطرح نبودند. طبیعی است وقتی وقت و انرژی و زمان و هزینه ها صرف موضوع هسته ای شوند با توجه به تداوم تحریم ها و کاهش درآمدهای ارزی دولت مثل سابق بر این پاره ای امور از توجه و احیا و بازسازی تجهیزات و تاسیسات و غیره باز می مانند و نتیجه تلنبار شدن مشکلات و معضلاتی عدیده طی سالهای اخیر است. بنده شخصا هیچ دشمنی و یا پدرکشتگی با علم هسته ای و هسته ای شدن ایران عزیز نداشته و ندارم اما وقتی ماحصل این هسته ای شدن را پرداخت این همه هزینه اعم از مادی و معنوی می بینم برای رهایی از این وضعیت بغرنج و فرساینده از خیر آن می گذرم و حتی شده است که بعضی اوقات حال خواندن یا شنیدن مطلبی را درباره آن نیز ندارم. دوران قبل از سال ۱۳۹۲ را که به یاد می آورم و آن همه تبلیغات یکسویه را و سرنوشت محتوم آن که حالا نصیب مان شده است قابل فراموشی نبوده و نیست و از اینرو نمی توانم به ادامه این وضعیت و هدر رفتن منابع حیاتی مثل آب و هوا و حامل های انرژی(مانند گاز) و غیره رضایت بدهم. این را هم باید بگویم متاسفانه شما صراحت و صداقت و روراست بودن را با سادگی و ساده لوحی اشتباه گرفته اید. مثلاً شخصیتی سیاستمدار بسان جناب آقای روحانی ساده لوح نیستند که نظرشان را صریح و آشکار بیان می کنند. البته من نمی خواستم در پاسخ قبلی ام به این اشتباه تان اشاره ای داشته باشم اما برای اینکه ذهنیت تان اینقدرها هم راجع به ساده لوحی(همان پیشفرض خودتان) منفی نباشد در اینجا حالا ناگزیر به گفتن این نکته هم شدم. والله اعلم
زآرع۴۰۷۵۲۷۶۰۰:۵۴:۱۸ ۱۴۰۴/۹/۵
آخه بندخداها اینهمه نگین فرصت رفت یاموقع بایدن چون بایدن مترسگ بودوایران میدونست بعدش ترامپ ...نادان میادوتمام
ناشناس۴۰۷۴۲۰۰۱۹:۱۱:۲۱ ۱۴۰۴/۹/۳
3 سال با دولت بایدن مذاکره کردیم اما بی نتیجه بود زیرا دولتهای امریکا هیچ اراده ای برای لغو تحریمها ندارند.
ناشناس۴۰۷۴۲۳۱۱۹:۵۱:۲۳ ۱۴۰۴/۹/۳
فراموش کردی که ما با ایده عالمان دهر مانند شریعتمداری به بهانه زمستان سخت ، در پای امضای توافقنامه زیرش زدیم؟
ناشناس۴۰۷۴۳۱۱۲۲:۴۱:۵۱ ۱۴۰۴/۹/۳
توافق کردیم اما امریکا زیرش زد و 7 میلیارد دلار پولهای ایران در قطر را ازاد نکرد.
ناشناس۴۰۷۴۴۴۱۰۹:۰۴:۵۱ ۱۴۰۴/۹/۴
احسنت . هر چی میکشیم از همین دسته تندروی پر مدعاست . اللهم عجل لولیک الفرج
ناشناس۴۰۷۴۲۹۳۲۱:۵۰:۲۰ ۱۴۰۴/۹/۳
خوب آقاین منتظر زمستان سخت اروپا بودند مذاکرات را کش دادن همه چیز بهم خورد
ناشناس۴۰۷۴۳۱۳۲۲:۴۲:۵۳ ۱۴۰۴/۹/۳
با امریکا مذاکره می کردیم به اروپا ربطی نداشت.
ناشناس۴۰۷۴۸۸۸۱۶:۴۱:۰۸ ۱۴۰۴/۹/۴
ایران 3 تا تضمین میخواست از بایدن تا امضا شود (با اینکه خودش باز خیانت بود)
ناشناس۴۰۷۴۰۸۲۱۵:۲۳:۲۴ ۱۴۰۴/۹/۳
گذشت زمان به نفع ایران نیست. جند سال قبل کارتهای بیشتری برای گفتگو و گرفتن امتیاز داشتیم.
ناشناس۴۰۷۴۱۹۸۱۹:۰۸:۳۲ ۱۴۰۴/۹/۳
گذشت زمان به نفع ایران است در 4 سال گذشته تحریمهای نفتی خنثی شده و سیاست فشار حداکثری امریکا شکست خورده است.
ناشناس۴۰۷۴۳۱۰۲۲:۳۷:۳۲ ۱۴۰۴/۹/۳
اگر شما هم وضع معیشت مردم را می دانستید و بین مردم ایران می بدید این حرف را نمی زدید تحريم ها خنثی که نشده هیچ بلکه نفس‌ گیر و کمرشکن شده
ناشناس۴۰۷۴۴۳۳۰۸:۴۶:۲۶ ۱۴۰۴/۹/۴
بیشتر مشکلات تقصیر دلالان، گردن کلفت ها و ... است که باید مطالبه برخورد بسیار شدید با این ها را کرد مثلا بانک آینده چند سال به کشور ضرر زد تا جمع شد؟
ناشناس۴۰۷۴۴۴۴۰۹:۰۹:۰۴ ۱۴۰۴/۹/۴
اثر تحریم ها باید چه چجوری باشه ؟
ناشناس۴۰۷۴۴۶۱۰۹:۲۷:۴۴ ۱۴۰۴/۹/۴
معیشت کمترین دلیل مربوط به تحریم هست خصوصا در دوره غربگرا ها که مدیریت را به دست می گیرند و از عمد تخریب می کنند
ناشناس۴۰۷۴۰۸۳۱۵:۲۵:۵۲ ۱۴۰۴/۹/۳
سیاست نگاه به شرق چیزی جز خسران و ضرر برای ما نبوده و نخواهد بود.
ناشناس۴۰۷۴۱۸۲۱۸:۵۱:۳۷ ۱۴۰۴/۹/۳
دوباره که امدی قرار شد مثال بزنی که هنوز نزدی که!!!
ناشناس۴۰۷۴۲۳۷۱۹:۵۳:۳۴ ۱۴۰۴/۹/۳
تاریخ ۲۰۰ سال اخیر را مرور کن.
ناشناس۴۰۷۴۳۲۳۲۲:۵۰:۴۸ ۱۴۰۴/۹/۳
تاریخ 200 ساله امریکا نشان میدهد که این کشور هر سال یک جنگ داشته است کسی از شر اینها در امان نیست.
ناشناس۴۰۷۴۴۵۶۰۹:۲۳:۳۳ ۱۴۰۴/۹/۴
ما 200 ساله نمی‌گوییم در تاریخ 47 ساله جمهوری اسلامی می‌گوییم را مثال بزن که در ایران شرق گدایی رخ داده و در ایران فضولی می کنند البته به جز برجام که همه را دخالت دادید سراغی نداریم که منشا آن هم از غرب بود از سال 81 و بعد دیگران هم اضافه شدن
ناشناس۴۰۷۴۶۶۰۱۲:۵۵:۳۴ ۱۴۰۴/۹/۴
در عمل از تاریخ قبل از انقلاب مانند دوره مصدق میگید. حالا از چند روز پیش میگم! در آتش سوزی جنگل‌های هیرکانی از دو کشور روسیه و ترکیه کمک خواستیم. ترکیه که اینهمه بهش فحش میدید اومد ولی روسیه نیومد!
ناشناس۴۰۷۴۸۷۶۱۶:۳۰:۵۰ ۱۴۰۴/۹/۴
فقط ترکیه درخواست شد! 6 ماه قبل روسیه!!!
ناشناس۴۰۷۴۱۹۷۱۹:۰۷:۰۴ ۱۴۰۴/۹/۳
22 سال مذاکره کردیم اما تحریم ها و تهدیدات روز به روز بیشتر و ارزش پول ملی کمتر شد در نهایت هم جنگ شد سیاست مذاکره با غرب بجز ضرر و خسران برای مردم چیزی در پی ندارد.
ناشناس۴۰۷۴۳۳۱۲۳:۲۱:۱۳ ۱۴۰۴/۹/۳
کدام نگاه به شرق؟؟؟ وقتی آمریکا تحریم ها را بر نمی دارد توقع داری با هیچ جا تعامل نکنیم؟؟؟
ناشناس۴۰۷۴۰۹۱۱۵:۴۰:۲۸ ۱۴۰۴/۹/۳
احتمالا به خاطر آلودگی شدید هوا عمرمون به مذاکره قد نمی ده
ناشناس۴۰۷۴۲۰۳۱۹:۱۵:۰۹ ۱۴۰۴/۹/۳
دولت روحانی بدلیل برجام از ساخت نیروگاههای اتمی اجتناب می کرد مازوت سوزی نیروگاه ها دلیل اصلی الودگی هواست.
امیر حسین سلطان/تهران۴۰۷۴۰۹۴۱۵:۴۳:۲۶ ۱۴۰۴/۹/۳
جناب بیژن ایرانی بزرگوار هیچکس طالب تسلیم شدن ایران در مقابل قدرت های جابر و زورمدار نبوده و نیست اما اینکه لزوما انعطاف و نرمش در مقابل همین قدرت های متجاوز و دیکتاتور را حمل بر تسلیم محض نماییم نیز چندان از منطق قوی برخوردار نبوده و نیست....
ناشناس۴۰۷۴۱۹۵۱۹:۰۴:۵۷ ۱۴۰۴/۹/۳
هدف دشمن از مذاکره خلع سلاح موشکی و تضعیف و تجزیه کشور است ساده اندیش نباشیم.
ناشناس۴۰۷۴۲۱۴۱۹:۲۲:۲۰ ۱۴۰۴/۹/۳
چقدر نرمش کنیم.؟
بی نام۴۰۷۴۸۵۵۱۶:۱۳:۴۱ ۱۴۰۴/۹/۴
نرمش خوبه.،
ناشناس۴۰۷۴۱۰۳۱۵:۵۲:۲۶ ۱۴۰۴/۹/۳
مذاکره با قاتل سلیمانی؟هیهات!
ناشناس۴۰۷۴۲۴۴۱۹:۵۹:۰۷ ۱۴۰۴/۹/۳
این منطق را چرا برای مذاکره با عراق بکار نبردی؟!
ناشناس۴۰۷۴۳۴۳۲۳:۴۰:۱۱ ۱۴۰۴/۹/۳
چقدر سطحی، اساس آن برای پایان دادن به جنگ بود آن آمریکای شما دنبال چی است در ایران و ول هم نمی‌کند ؟
ناشناس۴۰۷۴۶۶۳۱۲:۵۸:۴۶ ۱۴۰۴/۹/۴
انگار شعار جنگ جنگ تا پیروزی را فراموش کردی! حالا توسطحی هستی یا من؟
ناشناس۴۰۷۵۵۰۵۱۱:۱۴:۰۲ ۱۴۰۴/۹/۵
تاریخ را درست بخون!!!
ناشناس۴۰۷۴۱۱۳۱۶:۰۳:۱۹ ۱۴۰۴/۹/۳
هم مذاکره خیانتی شد و هم حمله!!!
ناشناس۴۰۷۴۱۳۶۱۶:۳۵:۰۷ ۱۴۰۴/۹/۳
راه حل کلی بس هست راه حل عملی و اجرایی بدهید چگونه از ظرفیت داخلی استفاده شود و چرا حداقل دولت های مورد تایید شما قبلا از ظرفیت داخلی استفاده نکردند ؟
ناشناس۴۰۷۴۱۸۴۱۸:۵۲:۳۵ ۱۴۰۴/۹/۳
20 سال مذاکراتی شد که دشمن درامور داخلی کشور دخالت داده شد در حالی انقلاب اسلامی علیه این چیزها به وجود آمده
ناشناس۴۰۷۴۲۳۸۱۹:۵۴:۰۳ ۱۴۰۴/۹/۳
وقتی که روحانی می گفت خطر جنگ رو از سر ایران رفع کرد جناح مقابل بهش خندیدن اگه به گفته روحانی با ترامپ دوره اول مذاکره می شد کار به جنگ نمی رسید
ناشناس۴۰۷۴۳۱۶۲۲:۴۶:۰۲ ۱۴۰۴/۹/۳
ترامپ از برجام خارج شد و تحریمها را تشدید کرد تا به برجام موشکی و پهپادی برسد اگر با ترامپ مذاکره و توافق می کردیم الان موشک نداشتیم و غزه شده بودیم.
ناشناس۴۰۷۴۶۶۷۱۳:۰۱:۰۹ ۱۴۰۴/۹/۴
برای خروج ترامپ از برجام شما با زمینه‌سازی کمکش کردید.
ناشناس۴۰۷۴۳۲۰۲۲:۴۷:۳۰ ۱۴۰۴/۹/۳
برجام مانع قدرت گرفتن اتمی ایران و سبب جنگ شد.
زارع۴۰۷۵۲۸۶۰۱:۲۴:۳۵ ۱۴۰۴/۹/۵
مابرجامو بایدمیرفتیم چون اون موقع قدرته الانو نداشتیم چین وروسیه هم مثل الان نبودن باهامون وجنگ میشدوخیلی آسیب وخیلی خیلی عقب میفتادم
ناشناس۴۰۷۴۳۲۲۲۲:۴۸:۵۸ ۱۴۰۴/۹/۳
لغو قرارداد خرید جنگنده های چینی در دولت روحانی نشان داد که برجامیون تهدید اصلی برای امنیت ملی کشور هستند.
ناشناس۴۰۷۴۳۳۲۲۳:۲۳:۳۶ ۱۴۰۴/۹/۳
اتفاقا وقوع جنگ در زمان دولت پزشکیان و در زمان مذاکره ثابت کرد که حرف های روحانی اشتباه بوده
ناشناس۴۰۷۴۴۵۵۰۹:۲۳:۱۸ ۱۴۰۴/۹/۴
اشتباه اصلی اینه که تو دوره پزشکیان مذاکره نبود اولتیماتوم بود یا غنی سازی صفر یا جنگ
ناشناس۴۰۷۴۴۷۲۰۹:۳۷:۵۹ ۱۴۰۴/۹/۴
اشتباه این بود که وعده صادق سرموقع انجام نشد و در به در دنبال مذاکره رفتن!
حمید۴۰۷۴۲۴۸۲۰:۰۲:۱۰ ۱۴۰۴/۹/۳
ایران مشکلی با اصل مذاکره ندارد. ولی مذاکره ای که منطقی و شرافتمندانه باشد و نه اینکه بخواهیم همه چیز را بدهیم و توان نظامی خود را تحویل دهیم. مگه لیبی را ندیدید باهاش توافق کردند و تضمین دادند و بعدش چه بلایی سرش آوردند. بعضی ها اینگار غرب و آمریکا را نشناخته اند. بعضی ها چطور جرات ریسک بر سر سرزمین آبا اجدادی خود را دارند.ایران بعد از ۲۰۰ سال تمامیت ارزی رو حفظ کرده.مگه نمی‌بینید تحولات دنیا بخصوص خاورمیانه را. نترسید مگه چند سال میخواهید عمر کنید. بگذارید شرافتتان برای آیندگان قابل احترام باشد. و از ما به خوبی و شرافت یاد کنند
عمران۴۰۷۴۴۹۷۱۰:۱۶:۱۳ ۱۴۰۴/۹/۴
آقا جان، الان چین، عربستان، قطر، ترکیه و کشورهای مشابه که وضعیت متعادلی در سیاست خارجی خودشان دارند اینجوری بین تسلیم یا جنگ مجبور به انتخاب شده اند؟ چرا باید ایران متفاوت باشد؟ چرا این همه کشورهای جهان هستند که میتوانند هم ایفای نقش کنند، دفاع و قدرت نظامی خودشان را داشته باشند تحریم هم نباشند؟ چرا کشور ما باید بین دو حالت افراط و تفریط گیر کرده باشد؟
ناشناس۴۰۷۴۵۰۶۱۰:۳۴:۵۶ ۱۴۰۴/۹/۴
از آمریکا سوال کن!!
ناشناس۴۰۷۴۵۷۱۱۱:۳۵:۲۷ ۱۴۰۴/۹/۴
عربستان که رسما توسط آمریکا گاو شیرده نامیده شد قطر و ... هم همین طور هستند. اما چین فرق دارد چین قدرتمند است ما هم باید قدرتمند شویم تا آمریکا نتواند حرف زور به ما بزند
عمران۴۰۷۵۰۴۴۱۹:۴۰:۱۲ ۱۴۰۴/۹/۴
چین با «مرگ بر آمریکا» گفتن و قطع رابطه ی سیاسی و درگیری های غیرمستقیم و مستقیم قوی شد؟ چین از همان ابتدا مدام با آمریکا رابطه داشت چه سیاسی اقتصادی تجاری و غیره.
ناشناس۴۰۷۵۰۲۶۱۹:۰۱:۲۱ ۱۴۰۴/۹/۴
اینو باید از خود شما پرسید چرا همه کشورها حتی اسرائیل کودک کش باید هسته ای داشته باشن ایرانی که هرگز شروع کننده هیچ جنگی نبوده نباید داشته باشه امریکار الکی زوم شده رو ایران دنبال تجزیه کشوره ولی واقعا چرا یه سریا متوجه نیستن جای تعجبه اگر صدرد۲د توافق کنیم تمام هسته ای رو‌تحویل آمریکا بدیم بازهم از رفع تحریم‌ها خبری نیست عاقل باشید
عمران۴۰۷۵۳۰۵۰۲:۳۰:۰۶ ۱۴۰۴/۹/۵
خوب چرا زوم کرده روی ایران؟ چه فرقی بین ایران با بقیه کشورها هست که به بقیه ی کشورها کاری ندارند اما روی ایران انقدر هزینه میکنند که جلوی پیشرفت نظامی و غیره را بگیرند؟ چرا از تمام دنیا یکدفعه با ایران لج کرده اند؟ مریض هستند؟
ناشناس۴۰۷۴۲۵۵۲۰:۱۹:۳۴ ۱۴۰۴/۹/۳
اصلا کسی هست برای ما توضیح دهد چرا کشوری مثل ما با 22000 سال قدمت و تمدن استثنایی باید با یک مشت تبهکار حرفه ای کراواتی هم دم شود؟؟؟!!!
ناشناس۴۰۷۴۲۵۶۲۰:۱۹:۴۷ ۱۴۰۴/۹/۳
خوب پیشنهادت چیه آیا وضع مملکت خوبه و بزودی مشکل حل میشه
ناشناس۴۰۷۴۳۷۶۰۲:۰۶:۵۷ ۱۴۰۴/۹/۴
من فکر میکنم دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم .
محسن۴۰۷۴۳۸۲۰۵:۱۲:۰۳ ۱۴۰۴/۹/۴
برو قوی شو اگر راحت جان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است نظام سلطه ودر راس آن امریکای جنایتکار در حالیکه ادعای حقوق بشر دارنداساسا دیگر کشور ها را جهان سومی ومحکوم به خدمت به خود می دانندوهیچ استقلالی را برای آنهاقائل نیستند تاریخ ملی کردن نفت در ایران وکودتای ۲۸ مرداد نمونه شاخصی از وقاحت آنهاست.
حسن از تبریز۴۰۷۴۳۹۹۰۷:۲۰:۰۲ ۱۴۰۴/۹/۴
باسلام واحترام مردم عزیزایران ایراد از آنجا ناشی می شود که ما رابطه داشتن با دیگران و کشورها را به دوستی و احترام معنی می کنیم واین اشتباه است.
علی۴۰۷۴۴۳۱۰۸:۳۹:۵۹ ۱۴۰۴/۹/۴
اقا از ان پی تی خارج شوید .
مرتضی پرهیزگار۴۰۷۴۴۴۰۰۹:۰۰:۴۲ ۱۴۰۴/۹/۴
ایران الان علیرغم عدم استفاده از موشک های جدید خود، توان بازدارندگی خودش رو به رخ کشیده، رشد فزاینده ای در بروز کردن تجهیزات داشته و لزومی برای ترس یا تبعیت از غرب نداره، لذا لازمه مسئولین امر به جد و با قدرت با دشمن برخورد داشته باشتد. جا داره حکومت کسانیکه کوچکترین وابستگی حتی در بستگان درجه دو هم دارند از سیستم و مناصب کلیدی اخراج کنند تا مردم بخاطر وادادگی این افراد صدمه نخورند.
ناشناس۴۰۷۴۸۷۳۱۶:۲۸:۳۸ ۱۴۰۴/۹/۴
برادرجان اونی که جنایتکار کودک کش هست 300 تاکلاهک هسته ای داره یک حامی داره از خودش جنایتکارتر با هزاران کلاهک هسته ای، هنوز نتوانسته بازدارندگی ایجاد کنه شما چطور مدعی بازدارندگی هستید؟
علی۴۰۷۴۴۴۲۰۹:۰۵:۲۰ ۱۴۰۴/۹/۴
چرا وزیر متوجه نیست مذاکره یک ابزاری است برای آمریکا و اسراییل تا شما را فریب دهند مثل دفعات قبل شما با تکرار این اشتباه خسارت زیادی به منافع ملت زدید دست بردارید بروید دنبال وظیفه خودتان وزارت خارجه کلا کار خود را ول کرده فقط مذاکره چقدر ضرب زدن به کشور مجلس هم که انگار نداریم اگه رهبری نبودند تا بحال صدها بار این افراد نا لایق کشور به نابودی برده بودند دست بردار هم نیستند
ایرانی۴۰۷۴۴۵۴۰۹:۲۳:۰۰ ۱۴۰۴/۹/۴
به هیچ وجه هیچ مذاکره ای با امریکای وحشی و دروغگو و زور گو نداریم مومن از یک سوراخ چند بار گزیده نمی شه هیچ ادم عاقلی خودش رو خلع سلاح نمی کنه که دومیش ما باشیم وسلام.
ناشناس۴۰۷۴۵۵۶۱۱:۱۴:۳۰ ۱۴۰۴/۹/۴
مقام معظم رهبری بارها و بارها هرگونه مذاکره با آمریکا را ممنوع و خیانت دانسته چرا یک عده هنوز دنبال مذاکره به هر قیمتی شدن هدف حل مشکل مردم نیست هدف آنها حل مشکل خودشان هست غربگداها دوست دارند حکومت و مال اندوزی کنند .
ناشناس۴۰۷۴۶۷۲۱۳:۰۷:۳۳ ۱۴۰۴/۹/۴
مقام رهبری ساخت بمب اتم را خلاف شرع می‌دانند ولی شما دنبال ساخت آن هستید. این خصلت شماست که هر وقت به نفعتون بود از مقام رهبری مایه می‌گذارید و هر وقت خلاف ایده جناحیتان بود ، نادیده میگیرید.
کاظمی۴۰۷۴۵۶۱۱۱:۲۳:۳۲ ۱۴۰۴/۹/۴
باید مشکلات بادنیا حل کنیم ، برخی خبر از وضعت معشیت مردم ندارند سیاستها باید تغیر کند
ناشناس۴۰۷۴۵۷۳۱۱:۳۸:۳۶ ۱۴۰۴/۹/۴
آمریکا به غیر از تجزیه ایران به چیزی راضی نیست و این در طرح خاورمیانه بزرگ آن ها هست
ناشناس۴۰۷۴۶۹۹۱۳:۲۸:۵۹ ۱۴۰۴/۹/۴
مقاومت مردانه و با شرف همراه با مذاکره با اقتدار
ناشناس۴۰۷۴۷۱۶۱۳:۴۳:۰۴ ۱۴۰۴/۹/۴
ما از امام حسین آموخته ایم تسلیم یزیدی چون ترامپ نمی شویم و نخواهیم شد.
یزدی۴۰۷۴۷۵۹۱۴:۰۵:۳۳ ۱۴۰۴/۹/۴
جهان متوجه مظلومیت ایران شده شما مذاکره راشدیدا رد کنیدوقت تلف کن وکشوررا بی تکلیف کردند ولی حرف جنگ را فرماندهان تبلیغ کنند نه وزیرامورخارجه هرچی بااینها کمترصحبت شود بهتراست
خسرو۴۰۷۴۷۶۱۱۴:۰۷:۰۲ ۱۴۰۴/۹/۴
درحال حاضر ترامپ برای برنامه هسته ای عربستان مجبور شده تا برنامه هسته ای ایرانرا با قنای پایین بپذیرد و درغیراینصورت عربستان نمیتواند باارامش سیاسی و کاربردی برنامه هسته ای خود به جلو حرکت کند واین ناممکن هست
محمدرضا بارانی۴۰۷۴۸۳۳۱۵:۴۱:۵۳ ۱۴۰۴/۹/۴
بیش از ده بار در موضوعات مختلف با امریکا مذاکره شده است فقط دریک مورد را نام‌ببرید که امریکا به تعهد خود عمل کرده باشد ، اساسا در روابط بین الملل قدرت مشت زنی است که حرف می زند نه چانه زنی
علی۴۰۷۵۰۱۲۱۸:۳۶:۵۳ ۱۴۰۴/۹/۴
هیچ کس نمیخواهد عزت خودشو. کشورشو ببخشه یاواگذار کنه اما سئوال من اینه چرا تحریم گرونی بیکاری فقط برای ما طیف مردم فقیر وبیچاره است ؟
ناشناس۴۰۷۵۲۲۹۲۳:۱۵:۴۷ ۱۴۰۴/۹/۴
دمت گرم
معین۴۰۷۵۰۱۴۱۸:۴۰:۵۳ ۱۴۰۴/۹/۴
درود .اینها همه الکی هستند آمریکا تو دنیا میخواد تغییراتی بده فقط برای نجات خودش تا ضعیف و نابود نشه .یکی از بزرگترین ضعفهای ایرانی ها که اسراییلو آمریکا بهش پی بردند زن پرستی یه ایرانیهاست مردمو از داخل درگیر این موضوع کردند و از راههای دیگه فشار خارجی میارند البته اختلاس و برنامه غلط هم باعث درگیری داخلی است .
سیدکاظم۴۰۷۵۰۶۸۲۰:۰۴:۳۱ ۱۴۰۴/۹/۴
باسلام، اساساًامریکاهیچوقت به قول وقرارش پایبندنبوده ونیست پس مذاکره باامریکای هیچ مشکلی راحل نمی کنه وتحریم هاهمچنان باقی خواهندماند،تنهاراه قوی شدن است وبس،رهبری بارهابه این موضوع اشاره کردندکه مذاکره باامریکا ازاساس اشتباه است،
محمد جعفر یوسف زاده۴۰۷۵۰۸۱۲۰:۱۸:۱۶ ۱۴۰۴/۹/۴
گرمی زمستان به نفع ما نبود اما بنفع روسیه بود و اوکراین در دفاع زمستانی بیشتر تاب می آورد
علی۴۰۷۵۱۸۶۲۲:۱۰:۱۸ ۱۴۰۴/۹/۴
درود بر رهبر عزیزم و مرگ بر ترامپ
ناصر۴۰۷۵۲۵۴۲۳:۵۲:۱۱ ۱۴۰۴/۹/۴
ای کاش به جای مذاکره ،به توانمندی های خودمان تکیه کنیم
محفوظ۴۰۷۵۲۶۷۰۰:۲۸:۵۰ ۱۴۰۴/۹/۵
مذاکره با زنا کاران و متجاوزان به دختر بچه ها نمی خواهیم پرونده این فرد فاسد که رئیس جمهور آمریکاست بر ملا شده زناکاران به هیچ حق و حقوقی احترام نمی گذارند و به هیچ توافقی پایبند نیستند باید زناکاران خودشان راتسلیم کنند نه اینکه ایران به زناکاران و موجودات فاسد امتیاز بدهد
ناشناس۴۰۷۵۲۸۳۰۱:۰۵:۰۸ ۱۴۰۴/۹/۵
اینکه می فرمایند مذاکره با آمریکا چه مستقیم وچه غیرمستقیم اصلا بیهوده واهی است در همه دولتهای آمریکا هدف یکی است فقط سلطه گریست . زیرا مشکل ما با آمریکا ذاتی است و رژیم جعلی هم در قلب منطقه تاسیس شده در واقع خود آمریکاست تنها راه موجود فقط قوی شدن است آن هم با تمام توان ودر داخل نباید چند قطبی ایجاد کرد بخصوص سیاسیون فقط در فکر کشور باشند .
محسن۴۰۷۵۳۰۱۰۲:۲۴:۱۰ ۱۴۰۴/۹/۵
میان میگن تحریم ، والله من تو این جامعه دارم زندگی میکنم ، تو ۸۰ درصدی که میان میگن نداریم ، ما فلان هستیم چی شده چی شده ، بله دارید ماشین یک میلیاردی بخری برای پسرت و دخترت ،داری،هر هفته حیوان ذبح کنی ،بله تو یه خونه ۶ تا ماشین هست ،داری برنج بخری کیلیویی ۵۰۰ تومان ، و همینجور ، بخدا قسم که ۱۰۰‌درصد اینایی که میان میگن نداریم دروغ هست طرف سرایدار مدرسه هست ۸ خونه داره داده اجاره ، رفته میگه برای چه یارانه ام رو میخواهید حذف کنید ماهی ۶۰۰ میلون درآمد داره ها ، یا بنده خدا بازنشسته هست واهی ۳۵ میلیون حقوق و ‌چهارتا ماشین زیر پاش هست و یه ریالش رو به کسی نمیدهد،منظورم کمک کسی نمیکنه ، اینا میان میگن ما نداریم حالا کارگر ساختمان کار فصلی می‌کنه اجا نشین هست هزار بدبختی داره ، چی یکبار نگفته ندارم میگه خدا رو شکر نون حلالی میرسه میگذره خدایا شکرت ،
ناشناس۴۰۷۵۵۳۶۱۱:۴۵:۳۱ ۱۴۰۴/۹/۵
بذار مذاکره کنن بعد بگو تسلیم ، مذاکره نکرده قضاوت میکنید ، اینترنشنال مخالف مذاکره ، اسراییل هم مخالف
yektanetتریبون

آخرین عناوین