نقدی بر شاذگویی‌های آخوندی/ چه کسی جلوی اتهام‌افکنی‌های فائزه هاشمی را می‌گیرد؟

گروه سیاسی الف،   4040806059 ۹۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال‌کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند‌ ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی «الف» با رصد اخبار، رویدادهای مهم و همچنین تحلیل‌های صورت‌گرفته، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

 نقدی بر شاذگویی‌های آخوندی/ چه کسی جلوی اتهام‌افکنی‌های فائزه هاشمی را می‌گیرد؟

توپخانه‌ای علیه منافع ملی

روزنامه خراسان نوشت:

در روزهایی که جهان در حال بازتعریف نظم قدرت است، نطق اخیر رئیس مجلس به‌وضوح بر یک اصل بنیادین تقدم منافع ملی بر مصالح جناحی تأکید داشت. با این‌حال، گروهی از کنشگران رسانه‌ای و سیاسی که گویی هنوز در مدار رقابت‌های انتخاباتی گذشته سیر می‌کنند و یا برای به قدرت رسیدن در عرصه سیاسی برنامه ریزی می کنند، این سخنان را وارونه تفسیر کرده‌اند. آنان دفاع از مواضع راهبردی ایران در برابر فشارهای آمریکا و اروپا را حمایت از کشور خاص جلوه داده‌اند. تحریفی که بیش از آنکه یک خطای تفسیری باشد، نوعی تلاش آگاهانه برای تضعیف گفتمان وفاق ملی است. در حالی‌که شورای امنیت سازمان ملل این روزها به ریاست مسکو در وضعیتی دوپاره و پرتنش قرار گرفته و چین و روسیه صریح‌تر از هر زمان دیگر در برابر سیاست‌های قهرآمیز آمریکا ایستاده‌اند، شگفت آن‌که بخشی از جریان اصلاح‌طلب در داخل، به‌جای درک این تحول راهبردی و استفاده از ظرفیت قدرت‌های شرق برای توازن‌بخشی به فشار غرب، همچنان در مسیر تخریب روابط تهران با شرکای شرقی حرکت می‌کنند. این رویکرد می‌تواند به تضعیف دیپلماسی متوازن و چندجانبه‌ای بینجامد که امروز یکی از ستون‌های اصلی امنیت ملی ایران به شمار می‌رود.

تحلیل دقیق نطق رئیس مجلس نشان می‌دهد او در شرایطی سخن گفت که تروئیکای اروپایی با هدایت مستقیم واشنگتن، بار دیگر مکانیسم ماشه را فعال کرده‌اند. اقدامی که نه‌تنها فاقد مشروعیت حقوقی است، بلکه در صورت بی‌تفاوتی شرکای شرقی ایران می‌توانست مسیر بازگشت تحریم‌های سازمان ملل را هموار کند. در چنین فضایی، موضع شفاف روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیت در رد این اقدام، عملاً یک سپر سیاسی برای ایران در برابر فشار ساختارهای بین‌المللی بود. درک اهمیت این رویداد برای امنیت ملی ایران، حداقل انتظار از هر تحلیلگر منصفی است. اما به‌جای تحلیل عقلانی این معادله ژئوپلیتیکی، برخی رسانه‌ها به تخریب روی آورده‌اند. گویی ترجیح می‌دهند حتی در مواجهه با تغییر توازن جهانی، همچنان در حصار ذهنی تقابل شرق و غرب بمانند.

این در حالی است که رئیس مجلس با صراحت گفت: «در این برهه‌  حساس، امر ملی را بر امر جناحی مقدم بداریم و صدای واحد ملت ایران در برابر فشارهای خارجی باشیم.» چنین پیامی نه تفرقه‌افکنانه، بلکه عمیقاً وحدت‌آفرین است.تناقض رفتاری این جریان‌ها آشکار است؛ همان‌هایی که روزگاری منتقد نوشتن مرگ بر اسرائیل بر موشک‌ها بودند و سکوت در برابر فشار غرب را عقلانیت می‌نامیدند، امروز نیز دفاع از مواضع ملی را برنمی‌تابند. از این منظر، حمله به نطق رئیس مجلس، از سر دغدغه‌مندی برای منافع ملی نیست.تجربه‌های اخیر نشان داده است که هر بار بخشی از نخبگان سیاسی به جای تحلیل واقع‌بینانه، به تحریف و برچسب‌زنی روی آورده‌اند، جامعه هزینه سنگینی پرداخته است. امروز نیز در بحبوحه جنگ روایت‌ها و تغییرات ژرف در نظم بین‌الملل، دامن‌زدن به دوقطبی‌های رسانه‌ای می‌تواند اراده ملی را برای عبور از این مقطع خطیر تضعیف کند. آنچه امروز نیاز داریم، بازگشت به عقلانیت سیاسی و وفاداری به منافع ملی است، نه بازتولید رقابت‌های کهنه‌ای که تنها دشمنان این کشور از آن سود می‌برند.

******

 نقدی بر شاذگویی‌های آخوندی

روزنامه قدس نوشت:

آقای «عباس آخوندی»! ایشان را آخرین ‌بار در قاموس وزیر راه و شهرسازی به خاطر می‌آوریم؛ و اینجا، نه بنای پیش ‌کشیدن کارنامه و گذشته‌ ایشان را داشته و نه علاقه‌ای به پرداختن به دسته‌بندی‌های سخیف سیاسی داریم! موضوع خیلی مهم‌تر از این حرف‌هاست؛ موضوع «ایران» است؛ «جمهوری اسلامی ایران». فارغ از نیات و اهداف نامبرده، ایشان در مصاحبه‌ای که با یکی از رسانه‌ها داشته‌، با اظهاراتی شاذ و سرشار از «مغالطه»، سعی در بازنمایی آنچه به‌زعم خود «شکست کشور در مناسبات و معادلات منطقه‌ای» می‌خواند داشته و به‌ عنوان مثال اظهار می‌کند: «ما اعلام کردیم که کشور «شیعه» هستیم و با این شرایط درصدد رهبری بر جهان اسلام هستیم که هدف غیر قابل وصلی بود و با واقعیت مغایرت داشت زیرا اکثریت جهان اسلام در رابطه با ما مشکل تاریخی داشتند...».

اگر چه در هیچ یک از اعلامات و اعلانات رسمی و قانونی کشور نیامده که «ما کشور شیعه هستیم» اما احتمالاً ایشان در این بخش، به اصل ۱۲ قانون اساسی و اعلام دین و مذهب رسمی کشور اشاره می‌کند اما از تصریح به دین اسلام حتی پیش از مذهب، نام بردن از سایر مذاهب اسلامی، سبقه‌ تاریخی و فرایند دموکراتیک حاکم بر تهیه‌ پیش‌نویس و تصویب قانون اساسی سخنی نمی‌گوید و فراتر از آن، گزاره‌ «عجیب و غریب» «مشکل تاریخی داشتن» اکثریت! جهان اسلام با ما نیز از آن ادعاهایی است که حکایت وثیقی از ناآگاهی ایشان در حوزه مطالعات تاریخی دارد! کدام اکثریت؟ کدام ما؟ کدام جهان اسلام؟ چه مشکل تاریخی منحصر به فرد و ویژه‌ای؟

ایشان به همین نیز بسنده نکرده و افزوده است: «کشورهای منطقه کاملاً به این نتیجه رسیدند که ایران فاقد دولت- ملت است و اصلاً دولت وجود ندارد که مذاکره کنند». احتمالاً منظور ایشان از کشورهای منطقه که به نتیجه رسیده‌اند ایران فاقد دولت- ملت است، «عربستان سعودی»، «امارات متحده‌ عربی»، «پاکستان»، «ترکمنستان» یا «قطر» است که «الحق و الانصاف» دولت- ملت‌های خوبی هم هستند! سخت نیست دریافت اصل مطلب از این جمله؛ همان کلیشه‌ همیشگی که دولت هیچ کاره است و تصمیم‌ها جای دیگری اتخاذ می‌شود و در عین حال نفر اول صف ثبت‌نام بودن برای تصدی مناصب اجرایی! این هم یک روش است به هر حال!

اما نکته و نقطه‌ دردناک قضیه، استفاده از مفهوم دولت- ملت که جناب آخوندی معتقد است ایران فاقد آن بوده و در ادامه حتی موجودیت دولت در کشور ما را هم نفی می‌کند.تلاش بسیاری صورت گرفته که مفهوم دولت- ملت را به اروپای پس از دوره فئودالی و کنگره‌ وستفالی نسبت داده و هر گونه تخطی از نسخه‌ اولیه (که حتی در نمونه‌های اورجینال اروپایی هم دستخوش تحول و تطور فراوان شده) را به مثابه‌ بی‌دولتی و عدم شکل‌گیری دولت- ملت یاد کنند اما این حربه، برای بنیان‌گذار مفهوم دولت در تاریخ سیاسی جهان، زیاد کاربردی به نظر نمی‌رسد. جامع‌ترین تعاریف مورد اتفاق، دولت- ملت به عنوان واحدی سیاسی که در آن دولت، یک نهاد متمرکز است و حاکم بر جمعیتی داخل یک قلمرو و ملت، جامعه‌ای مبتنی بر هویت مشترک! ذکر شده و ایشان بدون ارائه هیچ استدلالی، به شنیده‌های خود بسنده کرده و با تکیه بر پیچیدگی‌های بومی مناسبات داخلی تصمیم‌گیری و قدرت، ما را از جرگه‌ تمدن کذایی خود خارج می‌بیند!

 

******

رادیکالیسم کلنل منصوری!

روزنامه فرهیختگان نوشت:

 فضای متشنج در صحن مجلس امر غیرمنتظره‌ای نیست. اقتضای حضور یک جمع چندصدنفره که با هدف نقد و بررسی قوانین و عملکرد دستگاه‌های اجرایی جمع می‌شوند چنین چیزی است. در همین چهارچوب روز یکشنبه نیز به‌عنوان یکی از روز‌های پر سر و صدا در تاریخ مجلس دوازدهم به ثبت رسید. نقطه اوج این جلسه نیز جایی بود که رئیس مجلس با صراحت به اظهارات اخیر حسن روحانی و محمدجواد ظریف در انتقاد به رابطه راهبردی روسیه در مواجهه با ایران معترض شد و در این‌باره گفت: «دقیقاً در شرایطی که مسیر همکاری‌های راهبردی ما با کشور روسیه در حال پیشرفت است با مواضع خود به این مسیر لطمه زدند.» اگرچه به رویکرد حسن روحانی و محمدجواد ظریف در مواجهه با شرق چه در زمان مسئولیتشان و چه اکنون که سیاست را از بیرون مجرای دولت پیگیری می‌کنند انتقاد وارد است اما به هرحال برخی معتقدند که ظریف و روحانی نیز باید برای اظهارنظر آزاد باشند و به بهانه مواضع کشور‌های دیگر نباید استقلال نظر چهره‌های سیاسی داخلی نفی شود.

صحبت‌های رئیس مجلس نیز در عمل نافی اصل بدیهی آزادی در اظهارنظر نیست و صرفاً از جایگاه یک نماینده مجلس مطرح شد. البته می‌توان به اصل این موضع از جانب رئیس مجلس یا محتوای آن نیز ایراد داشت؛ اما آنچه باید به آن توجه داشت این است که گروهی در دفاع از آزادی اظهارنظر برای ظریف و روحانی همین حق را برای قالیباف به‌عنوان یک نماینده مجلس قائل نبوده و بعضا با اظهارات تندی حتی رئیس مجلس را با لیاخوف، کلنل روسی که مجلس را به توپ بست مقایسه کرده‌اند. در صدر این منتقدان رادیکال نیز آذرمنصوری نشسته است که از نظرش آزادی بیان متعلق به یک جریان سیاسی است و اگر صدایی در تضاد با علایق سیاسی این جریان بلند شد باید با تعابیر و تشبیهات رادیکال درصدد حذف مطلق آن برآمد. حال اگر این صدای مخالف از مجلسی بلند شود که اصلاح‌طلبان خود را از شرکت در انتخابات آن حذف کردند بهترین راه این است که آن مجلس به توپ بسته شود تا به تعبیر عامیانه دیگی که برای آذرمنصوری‌ها نمی‌جوشد آنچه نباید در آن بجوشد.

برخی اعتقاد  دارند که اگر انتقادی هم به مواضع ظریف و روحانی وجود دارد نباید از جایگاه ریاست مجلس مطرح شود؛ چرا که ممکن است به عنوان رجحان مواضع طرف‌های خارجی بر مقامات داخلی تلقی شده و تصویری غیرمستقل از کشور بسازد. اصل طرح چنین انتقادی محل ابهام نیست؛ اما موضوع جایی جالب می‌شود که برخی با این توجیه که باید برای آزادی بیان چهره‌های سیاسی احترام قائل بود از ظریف دفاع می‌کنند؛ اما به نحوی به طرف مقابل حمله می‌کنند که باعث می‌شود ادعایشان زیر سؤال برود. چگونه می‌شود از آزادی اظهارنظر برای مقامات سابق دفاع کرد؛ اما آزادی اظهارنظر رئیس مجلس به‌عنوان یک نماینده را تا حد تشبیه وی با لیاخوف زیر سؤال برد. کسانی که چنین رویکرد تهاجمی دارند اتفاقاً بیشتر به لیاخوف شباهت دارند.

لیاخوف زمانی که مجلس شورای ملی را بر خلاف مواضع روسیه دید آن را به توپ بست تا وجود یک نهاد ضدروسی به طور کامل نفی شود و برخی اصلاح‌طلبان رادیکال نیز که مجلس دوازدهم را دربردارنده سلیقه سیاسی خود نمی‌بینند هر روز به بهانه‌ای آن را زیر سؤال برده و در اظهاراتشان آن را به توپ می‌بندند. جالب اینجاست که این طیف زمانی که مجلس در دست خودشان است تا حد تحصن و تعطیلی مجلس نیز کار را جلو برده‌اند؛ اما زمانی که فضای مجلس را بر ضد خود ببینند حتی پیشنهاد انحلال آن را نیز مطرح می‌کنند.

******

چه کسی جلوی اتهام‌افکنی‌های فائزه هاشمی را می‌گیرد؟

در ادامه مواضع بسیار عجیب خانواده رفسنجانی در خصوص مرگ علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی، فائزه هاشمی در گفت و گویی اینترنتی ادعاهایی عجیبی را مطرح کرد که ضرورت دارد دادستانی به‌عنوان مدعی‌العموم وارد شود. فائزه هاشمی با تهمت‌افکنی و سم‌پاشی مدعی است که پدرش توسط نیروهای داخلی ترور شده است!  خوب است ایشان و هر کس که مدعی چنین مطلبی است یکبار برای همیشه ادله و مدارک خود را ارایه دهند تا مردم و دستگاه قضایی نسبت به این ادعا روشن شوند . بخش‌هایی از اظهارات فائزه هاشمی به شرح زیر است:

* پدرم را کشتند و ترور کردند. این ترور داخلی بود!

* پدرم جایگاه کمی در حکومت نداشت. وقتی این ترور رخ می‌دهد یعنی مجموعه‌ای با هم درگیر این قضیه‌اند!

* نه اسرائیل و نه روسیه و … در این ترور دخیل نبودند.

* بابا تبدیل به خار چشم شده بود و طرف مردم ایستاده بود. او سد و مانعی برای بسیاری از کارها بود و نباید او زنده می‌ماند تا بتوانند خیلی‌ از کارها را بتوانند انجام دهند و بعد هم مملکت را به اینجا رساندند.

* جایگاه بابا طوری بود که نمی‌توانستند هر برخوردی با او انجام دهند و مثلاً او را به زندان بیندازند. بنابراین باید حذف می‌شد!

* در انتخابات‌ها پدرم نقش مهمی ایفا می‌کرد. او را رد صلاحیت کردند اما رئیس‌جمهور تعیین کرد. در انتخابات مجلس و شورای‌ شهر هم همین طور. هر جا که در انتخابات وارد می‌شد، بازی را به هم می‌زد.

******

آقای رئیس جمهور! بازار رهاست

سایت جهان‌نیوز نوشت:

حس رهاشدگی بازار موضوعی است که متاسفانه مردم در هر بار خرید روزانه آن را حس می‌کنند و با گفتاردرمانی مسئولان دولتی هم از این حس ناخوشایند کاسته نمی‌شود. از سوی دیگر در حالی که حتی حامیان دولت هم به رئیس جمهور پیشنهاد ترمیم کابینه را می دهند، ظاهرا براساس ادعای کرباسچی، آقای پزشکیان گفته است که من با این افراد از ابتدا دست دادم و تا آخر می‌مانم!

این در حالی است که چندی پیش آذری جهرمی از نزدیکان پزشکیان در زمان انتخابات گفت: «دولت فهرست وزرایی را به مجلس فرستاد که شاید خودش هم ته دلش به کارایی‌شان مطمئن نبود». البته که متاسفانه مجلس هم در اشتباهی راهبردی به همه وزرای دولت که حداقل چهار نفر آنها اساسا شایسته وزارت نبودند، اعتماد کرد و امروز برای چهار نفر برنامه استیضاح دارد.

در حالی که قیمت تمام کالاها و خدمات هم گران شده و هم دچار گرانفروشی (یعنی فروش بالاتر از قیمت مصوب یا درج شده روی کالا) است؛ مسئولان، مدام از وفور کالاها خبر می‌دهند که گزاره درستی است، ‌اما نمی‌گویند که به دلیل قیمت‌های بسیار بالا، توان خرید مردم به شدت کاهش یافته است. به عنوان مثال از گرانی شدید نهاده‌ها و کالاهای نهائی کشاورزی و غذایی که عامل آن، تبدیل وزارت جهاد کشاورزی به تجارتخانه است، حرفی به میان نمی‌آورند.

البته در میان اخبار وفور کالا، معلوم شد که کمبود نهاده‌های دام و طیور، تولید گوشت، مرغ و لبنیات را با مشکلات مواجه کرده است. دلیل اصلی بی‌ثباتی بازارهای گوشت، مرغ و لبنیات؛ وابستگی بسیار به واردات نهاده‌های دامی است. تامین نهاده‌های دام و طیور در این دولت با مشکل مواجه شده و دامداران و مرغداران، مدام از کاهش تولید و افزایش نجومی قیمت‌ها در آینده نزدیک و نابودی واحدهای تولیدی می‌گویند.  قیمت مرغ در بازار آزاد کیلویی 160 هزار، هر شانه تخم مرغ 190 هزار تومان است و انواع لبنیات به قیمت دلبخواه عرضه می‌شود. همین مسئله، موجب شکل‌گیری پویش‌های تحریم محصولات برخی شرکت‌های لبنی شده است.

واقعیت این است؛ از روزی که غلامرضا نوری؛ سکان هدایت وزارت جهاد کشاورزی را در دست گرفته، کشور با مشکلات شدید پی‌در‌پی در تامین و قیمت کالاهای کشاورزی و غذایی رو‌به‌رو شده است. دلیل این مشکلات پی‌در‌پی نه در کم بارشی و تحریم که در ضعف مدیریت وزارت جهاد کشاورزی در برابر معاونان خود، دولت سایه اصلاح‌طلبان، عوامل با نفوذ سیاسی- اقتصادی بیرون از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، وزارت نیرو، سازمان امور استخدامی و سایر دستگاه‌های قوه مجریه است. این در حالی است که جهاد کشاورزی در دولت‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب، وزیران کارآمد و موفقی در دوران کم بارشی و تحریم و... داشته است؛ وزیران موفقی همچون محمدرضا اسکندری و محمود حجتی.

******

قالیباف زیر ضربه !!

روزنامه کیهان نوشت:

انتقاد رئیس‌ مجلس شورای اسلامی از برخی دولتمردان سابق که به تخریب روابط خارجی با کشورهایی مانند روسیه می‌پردازند، با عصبانیت و وارونه‌نویسی محافل غربگرا مواجه شد.  در این زمینه سایت انتخاب تیتر زد: «برآشفتگی قالیباف از انتقادات نسبت به روسیه». کانال امتداد وابسته به حزب اتحاد ملت نوشت: «وقتی رئیس مجلس، وکیل ‌مدافع کرملین می‌شود. محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس جلوه تازه‌ای از زانو زدن در مقابل کرملین را در سیاست ایران ترسیم کرد که کمتر سابقه داشته است». در این ماموریت گلّه‌ای تحریف، روزنامه هم‌میهن وابسته به کرباسچی تیتر زد: «دفاع از روسیه؟ حملات دیروز قالیباف و تندرو‌های مجلس به روحانی و ظریف». روزنامه شرق نیز نوشته است: «نزاع جناحی در صحن علنی/ برخی نمایندگان بار دیگر وقت بیت‌المال وقت و‌ شأن قانونگذاری را قربانی جدال‌های سیاسی کردند». روزنامه سازندگی وابسته به حزب کارگزاران در این‌باره تیتر زد: «جدال بر سر روسیه/ رئیس ‌مجلس علیه حسن روحانی سخن گفت و سخنان او در نقد روسیه را لطمه‌زننده به روابط ایران و روسیه خواند». یاسر‌ هاشمی رفسنجانی می‌نویسد: «وقتی رئیس‌ مجلس ایران با لحنی هشدارآمیز از «لطمه همکاری با روسیه» سخن می‌گوید، انگار انعکاس صدای ناهنجار تاریخ قاجاری است، که از لابه‌لای کلمات برمی‌خیزد تا به دلسوزان ملی هشدار دهد که مبادا باز املای سفارت، انشای سیاست شود». 

این فضاسازی عناصر غربگرا در حالی است خود آنها متهم اجنبی‌گرایی و دیکته‌نویسی در ماجرای برجام و دعوت به مذاکرات آمیخته با تسلیم در مقابل آمریکا و اروپا هستند و بنابراین سعی کرده‌اند ضمن فرافکنی، برای خیانت خود معادل‌سازی کنند. آنچه جماعت هوچی و عصبانی در ماجرای حمله به رئیس ‌مجلس پنهان کردند، ماجرای مکانیسم ماشه‌ای بود که تیم روحانی و ظریف براساس دیکته غرب در برجام تعبیه کردند و ابتدا منکر وجود آن در متن توافق شدند! اما بعدها که معلوم شد سازوکار ننگین ماشه هم در برجام و هم قطعنامه شورای امنیت آمده، ظریف یک نوبت مدعی شد این اقدام تبلیغاتی آمریکاست و نوبت بعدی ادعا کرد مکانیسم ماشه با اصرار روسیه در توافق قید شد! ظریف به همین بهانه، به روسیه حمله کرد و حال آن که منطقاً باید به خاطر فعال‌سازی مکانیسم ماشه در شورای امنیت، به طرف اروپایی حمله می‌کرد، نه روسیه که با آن مخالفت صریح می‌کرد.

شیطنت اخیر ظریف در حالی رخ می‌داد که روسیه و چین، برخلاف نقشه تروئیکای اروپایی و آمریکا، استفاده از مکانیسم ماشه را غیرقانونی، و ادعای بازگشت تحریم‌ها را نامعتبر می‌خواندند. باند ظریف و روحانی، به جای ابراز شرمندگی یا اعتراض به خباثت غرب در برجام، بنا را بر زدن روسیه (و قبلاً چین) گذاشتند، انگار که ماموریت نیابتی دارند روابط ایران با کشورهای همسو را تخریب کنند و همین رویکرد ضد منافع ملی، موجب شد رئیس ‌مجلس ضمن روشنگری کند و بگوید: «غیرقانونی خواندن اسنپ‌بک از سوی چین و روسیه، نمادی از همبستگی راهبردی است. براساس بند ۸ قطعنامه ۲۲۳۱، تمام محدودیت‌ها خاتمه یافته و با پذیرش حق غنی‌سازی، پرونده هسته‌ای ایران از دستورکار شورای امنیت خارج شده است... رئیس‌جمهور و وزیر خارجه‌ اسبق‌مان در شرایطی که مسیر همکاری‌های راهبردی با کشور روسیه در حال پیشرفت است، با مواضع خود به این مسیر لطمه زدند. باید امر ملی را بر امر جناحی، مقدم بداریم».

حتی اگر تصور کنیم قبول دیکته غرب درباره مکانیسم ماشه، از سر غفلت بوده، اما هجوم هماهنگ شبکه‌ای از سیاسیون و رسانه‌های زنجیره‌ای به کشورهای مخالف مکانیسم ماشه، به جای اعتراض به عهدشکنان برجام و فعال‌کنندگان ماشه، تردیدی باقی نمی‌گذارد که آنها خدمتگزار مطامع استعماری غرب هستند و نه دلسوز منافع ملی. فرار به جلوی شبکه آلوده به نفوذ در حالی است که تمام وعده‌های این طیف برای بزک‌کردن برجام و FATF وارونه درآمده و اکنون زمان محاکمه آنها به خاطر ایراد خسارت‌های سنگین به کشور است. آنها آخرین‌بار در مشورت به مجمع تشخیص مصلحت نظام ادعا کرده بودند در صورت تصویب دو لایحه الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و سی‌اف‌تی، ایران از لیست سیاه FATF خارج می‌شود. اما FATF اعلام کرد که با وجود تصویب دو لایحه مذکور همچنان ایران را در فهرست سیاه خود نگه می‌دارد.

******

  وضعیت ایجاب می‌کند که دولت بسیار قوی‌تر و نیرومندتر عمل کند

عملکرد ضعیف دولت مورد حمایت اصلاح طلبان حتی صدای حامیان آنها را به اعتراض بلند کرده است. در تازه ترین مورد حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران در گفت‌ و گو با خبرگزاری فارس تاکید کرده است که کشور نیازمند مدیریتی قاطع‌تر، جسورتر و فعال‌تر است. بخش‌هایی از اظهارات مرعشی به شرح زیر است:

* ما امروز خوشحالیم که در دولت حضور نداریم، چون در این شرایط هرکس در دولت باشد باید «کلاهش را محکم بچسبد که باد نبرد»!

* ما حامی دولت هستیم، ولی در عین حال توصیه‌مان این است که با توجه به شرایط خاصی که امروز ایران در آن قرار گرفته، دولت باید اقدامات جدی انجام دهد.

* وضعیت ایجاب می‌کند که دولت بسیار قوی‌تر و نیرومندتر عمل کند، اجازه ندهد فشار بر زندگی مردم بیشتر شود، و حتی‌الامکان گشایش ایجاد کند. این یعنی نیاز به یک «خانه‌تکانی» داریم؛ حالا چه در عرصه‌ی مدیریتی و چه در عرصه‌ی سیاست‌گذاری. در مجموع آقای پزشکیان مأموریت سختی دارد. او باید بتواند فشار بر مردم را کم کند تا جامعه بتواند در این مقطع حساس، از منافع کلان کشور دفاع کند.

* کار آقای پزشکیان بسیار سخت است. خسته نباشید می‌گویم، اما کشور امروز نیازمند مدیریتی قاطع‌تر، جسورتر و فعال‌تر است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۵۴۳۶۸۲۱:۲۰:۲۳ ۱۴۰۴/۸/۶
غربگراها دنبال رساندن اهداف مدینه فاضله در کشور هستند تا تجزیه کنند
ناشناس۴۰۵۴۴۰۰۲۱:۵۹:۰۱ ۱۴۰۴/۸/۶
کمیته های مجازات مردمی باید خودجوش تشکیل و براندازان را شل و پل و قلع و قمع نمایند
ناشناس۴۰۵۴۴۷۸۲۳:۴۱:۲۲ ۱۴۰۴/۸/۶
دقیقا باید آتش به اختیار بود
ناشناس۴۰۵۴۵۲۲۰۱:۳۲:۱۷ ۱۴۰۴/۸/۷
چرا در مقوله آتش به اختیار فقط خودتان را قادر میدانید و دیگران را بی دست و پا و بی دفاع؟؟!
ناشناس۴۰۵۴۸۷۹۱۳:۵۴:۵۴ ۱۴۰۴/۸/۷
چرا بی دفاع ؟ مگه صد نفر نریختن سر ارمان و سلاخیش کردن ؟
ناشناس۴۰۵۴۵۶۶۰۷:۲۹:۴۳ ۱۴۰۴/۸/۷
روحانی، ظریف، آخوندی درست می گویند.
ناشناس۴۰۵۴۵۸۳۰۸:۰۶:۰۶ ۱۴۰۴/۸/۷
به امثال شما میدان داده نخواهد شد
بازنشسته فرهنگی۴۰۵۴۵۹۵۰۸:۳۴:۲۸ ۱۴۰۴/۸/۷
اگر افکار شما عملی شود ، با این بهانه تسویه حسابها آغاز و تر و خشک با هم خواهند سوخت.
امیر حسین سلطان/تهران۴۰۵۴۶۳۹۰۹:۴۲:۴۳ ۱۴۰۴/۸/۷
الف با درج اینگونه کامنت ها هم شان و جایگاه خودش را کاهش می دهد و هم اینکه سایر مخاطبان خودش را دچار تردید می کند که آیا همراهی شان را با الف ادامه بدهند یا خیر؟! جماعتی اقلیت انگار مملکت ملک طلق خودشان است که اکثریت هموطنان نجیب و وطن‌دوست خودشان را این چنین مورد عتاب و خطاب و حتی تهدید و ارعاب در یک رسانه جمعی قرار می دهند. همکار گرامی و ارجمند بسیار مایه تأسف است که جماعتی بدون منطق و صرفا با احساسات آنی دشمن خارجی را فراموش می کنند و هموطنان نجیب و شریف و فرهیخته خودشان اعم از رئیس جمهور و مقامات سابق و حتی فعلی و سایر شهروندان غیر همسو با افکار و امیال خودشان را هدف انواع تهمت ها و ناسزا و بد و بیراه گفتن های شان قرار می دهند و با این اوصاف الف نیز با درج این تهدیدها معلوم نیست چه راهی را برای ایجاد تعامل و فراهم کردن فضای مناسب و آزاد برای تبادل افکار و آرا و ارائه نظرها و کامنت ها انتخاب نموده است؟! والله اعلم
علی۴۰۵۴۷۰۱۱۱:۱۹:۱۸ ۱۴۰۴/۸/۷
احسنت.
ناشناس۴۰۵۴۷۱۰۱۱:۲۴:۴۰ ۱۴۰۴/۸/۷
یکی از دفعاتی که با نظر شما موافقم: اینکه بعضی از اوقات کوچکترین انتقاد بنده به اصلاح طلبان را توهین تلقی می کند و ثبت نمی کند.
ناشناس۴۰۵۴۸۸۳۱۳:۵۶:۲۷ ۱۴۰۴/۸/۷
نظرات تو همیشه چاپ میشه .
ناشناس۴۰۵۴۴۱۲۲۲:۲۶:۳۰ ۱۴۰۴/۸/۶
در شرایطی که روسیه بعنوان رئیس دوره ای شورای امنیت اماده بود تا انقضای قطع نامه 2231 و کنسل شدن اجرای مکانیسم ماشه را اعلام کند و در شرایطی که علی لاریجانی به مسکو سفر کرده بود تا تبادلات نظامی ایران و روسیه را افزایش بدهد ظریف و روحانی گل به خودی زدند و از روس ها انتقاد کردند !
ناشناس۴۰۵۴۵۸۶۰۸:۱۱:۳۷ ۱۴۰۴/۸/۷
روسیه نخواسته که قطعنامه منقضی بشه بلکه قرار بود زمان بیشتری به دیپلماسی داده شود که موافقت نشد روسیه هیچ وقت از منقضی کردن قطعنامخ 2231 صحبت نکرده و فقط از تمدید یا معلق کردن بررسی های مرتبط با آن صحبت کرده
ناشناس۴۰۵۵۵۸۶۱۲:۴۰:۳۹ ۱۴۰۴/۸/۸
میگی چون روسیه رئیس دوره‌ای شورای امنیته پس میتونه هر قعطنامه‌ای رو خودش کنسل کنه و مکانیزم ماشه رو هم تعطیل کنه؟ یعنی دو ماه دیگه آمریکا بشه رئیس دوره‌ای اون هم میتونه خودش هر کاری بکنه؟
ناشناس۴۰۵۴۴۱۶۲۲:۳۲:۵۹ ۱۴۰۴/۸/۶
تندروهای غربگدا که در سال 88 به مدت 8 ماه مملکت را به اشوب کشیدند و گرای تحریم به دشمن دادند حالا مجلس را به توپ بستند.
ناشناس۴۰۵۴۷۰۵۱۱:۲۱:۴۷ ۱۴۰۴/۸/۷
منفی هات اون هم در سایت هم جهت با افکار شما، گویا است که نظر مردم چیه
ناشناس۴۰۵۴۸۲۱۱۳:۱۹:۵۵ ۱۴۰۴/۸/۷
منفی و مثبت در فضای مجازی فاقد ارزش هست ؟!!!!
ناشناس۴۰۵۴۹۵۹۱۵:۴۶:۴۲ ۱۴۰۴/۸/۷
پس نظر تو هم فاقد ارزش است!
ناشناس۴۰۵۴۴۵۱۲۳:۰۴:۰۲ ۱۴۰۴/۸/۶
چین و روسیه مانع اجرای اسنپ بک و بازگشت قطعنامه ها و تحریمهای سازمان ملل شدند غربگداها چرا در این مسیر سنگ اندازی می کنند ؟!
ناشناس۴۰۵۴۵۹۰۰۸:۱۵:۱۷ ۱۴۰۴/۸/۷
چین و روسیه در به تعویق انداختن آن تلاش کردند ولی موفق نشدند
ناشناس۴۰۵۴۵۹۷۰۸:۳۸:۴۵ ۱۴۰۴/۸/۷
همین‌ها در تصویب اون قطعنامه‌ها مشارکت داشتند و رای منفی ندادند!
نادر۴۰۵۶۱۱۱۰۸:۰۲:۲۹ ۱۴۰۴/۸/۹
اگر غرب یک جمله در موافقت سیاست ایران بگوید و عمل نکند غرب پرستان ذوق مرگ می‌شوند چند سوال ساده . ابتدا بگویم حال فعلی کشورها ملاک است بله روسیه در قدیم ظلم‌هایی به ایران کرد ولی در حال حاضر آمریکا مدام به ایران ظلم میکند. سوالات: چین و روسیه ایران را تحریم کرده اند یا امریکا؟ چین و روسیه به ایران حمله کرده‌اند یا امریکا؟ چین و روسیه مخالف هسته ای شدن ایران است یا امریکا؟ چین و روسیه با ما همکاری و تجارت دارند یا امریکا؟ چین و روسیه در شورای امنیت از ایران و فلسطین دفاع میکنند یا امریکا؟ چین و روسیه از اسرائیل دفاع میکنند یا امریکا؟ چین و روسیه در اطراف ما پایگاه دارند یا امریکا؟ چین و روسیه دنبال تجزیه کشورها است یا امریکا؟ چین و روسیه دنبال سلطه بر کشورها و منابع هستند یا امریکا؟ و دهها سوال دیگر
ناشناس۴۰۵۴۴۵۴۲۳:۰۸:۳۹ ۱۴۰۴/۸/۶
در شرایطی که دولت و مجلس تمام تلاش خود را می کنند تا توسط چین و روسیه مانع اجرای مکانیسم ماشه شوند تا مردم از اخرین تیر و ترکش های برجام اسیب نبینند شرم اور است که امثال روحانی و ظریف با دو قطبی سازی در روابط بین الملل به منافع ملی ضربه می زنند.
حسین۴۰۵۵۷۸۱۱۶:۴۶:۰۹ ۱۴۰۴/۸/۸
بهتره که مردم نماینده هاشون رو مجبور کنن تا دولت رو استیضاح کنه
ناشناس۴۰۵۴۳۷۱۲۱:۲۳:۳۵ ۱۴۰۴/۸/۶
معلوم نیست چرا یکدفعه انتقادات و گیردادن های شدید به دکتر روحانی و دولت ایشان آغاز شده است! برجام چه خوب و چه بد ماحصل تصمیم کلی نظام بود و هر سه قوه آنرا تایید کرده بودند و فقط دولت آن را اجرا کرد. قضیه بنزین هم که دقیقا تصمیم سران سه قوه در جلسه ایشان بود و باز هم دولت فقط آنرا اجرا کرد!!! حل شد؟؟؟
ناشناس۴۰۵۴۴۰۴۲۲:۱۲:۴۳ ۱۴۰۴/۸/۶
غربگدایان در زمان انعقاد برجام اون را فتح الفتوح و حاصل دستاورد دیپلماسی دولت روحانی میدانستند و به یکدیگر لقب امیرکبیر و مصدق می دادند حالا که گند برجام در اومده میگن تصمیم نظام بود !!!
امیر حسین سلطان/تهران۴۰۵۴۶۲۵۰۹:۱۵:۳۶ ۱۴۰۴/۸/۷
بله برجام تصمیم نظام بود و نبایستی کوچکترین تردیدی داشته باشید. اینجا مجال این نیست که بخواهیم مثلاً تعریفی برای نظام ارائه دهیم که وقتی گفته می شود تصمیم نظام یعنی چه؟ همانطور که موارد دیگر نیز تصمیم نظام تعیین کننده بوده و هست در مورد موضوع مشخصا برجام نیز تصمیم نظام بوده است. بله جناب آقایان دکتر روحانی و ظریف و همکاران شان دست اندرکار امر فوق بوده اند و در واقع پای کار بوده اند تا به انجام برسد اما این دلیل نمی شود که شما مقدمات و موخرات برجام را به فراموشی بسپارید و حالا به هر دلیلی که در برجام به آنچه می خواسته ایم(و یا حداقل انتظارش را داشته ایم) نرسیده ایم این چنین این آقایان را با زبان تحکم آمیز و بعضاً ناسزاگویی خطاب قرار دهیم که مثلاً چه بشود؟! شما کل موضوع هسته ای راتا قبل از برجام به کل نادیده گرفته اید و برجام را که در زمان خودش به منزله یک مسکن(تاکید اکید می کنم مسکن و مسکن قوی) به دادمان رسیده است هدف تمامی پرخاش ها و بد و بیراه گفتن ها و امثالهم قرار می دهید. بنده هیچ قرابتی با این آقایان نداشته و ندارم اما انصاف و وجدان هم به خدا خوب چیزی است. والله اعلم
حسن بک۴۰۵۴۶۳۰۰۹:۲۴:۵۶ ۱۴۰۴/۸/۷
اگر بخواهیم واقعی و فارغ ار هیاهو نگاه کنیم: 1- برجام چه بود؟ توافقی برای ابطال قطعنامه های هسته ای شورای امنیت در مقابل پذیرش محدودیت هایی از طرف ایران در برنامه هسته ای ( ازجمله درصد غنی سازی). 2-مکانیسم ماشه چیست؟ اجازه برگشت به قبل در صورت عدم تعهد ماجور هر طرف به تعهدات . 3- تا یک ماه پیش هم قطع نامه ها بایکوت بودند. یعنی اگر کسی دیگری جای ظریف بود توافقی می کرد که اگر ایران 60% غنی سازی کرد هم اتفاقی نیوفتد؟!!!!
ناشناس۴۰۵۴۷۱۶۱۱:۲۷:۳۲ ۱۴۰۴/۸/۷
ولی آقای روحانی ادعاهای دیگری می کرد مثل چنان رونق اقتصادی و رفع تحریم ها و با همین وعده ها هم رای آورد
ناشناس۴۰۵۴۸۲۳۱۳:۲۱:۱۵ ۱۴۰۴/۸/۷
برجام تصمیم نظام نیست درخواست دولت وقت بود.
ناشناس۴۰۵۴۹۳۲۱۵:۰۴:۳۵ ۱۴۰۴/۸/۷
بد نیست بی زحمت به تاریخ گذشته گشت و گذاری داشته باشید(وب گردی) تا مطمئن شوید و چنانچه باز هم به این نتیجه رسیدید لطفاً همینجا تشریف بیاورید و نظرتان را مرقوم نمایید تا ما هم از خطا و اشتباه بیرون بیاییم.
ناشناس۴۰۵۴۹۶۰۱۵:۴۹:۰۷ ۱۴۰۴/۸/۷
آیا مجلس تصویبش نکرد؟ و شورای نگهبان تایید نکرد؟
ناشناس۴۰۵۴۹۶۳۱۵:۵۰:۵۰ ۱۴۰۴/۸/۷
دولت درخواست کرد ، چرا مجلس تصویب و شورای نگهبان تایید کرد؟!
ناشناس۴۰۵۴۹۸۳۱۶:۲۸:۴۲ ۱۴۰۴/۸/۷
اولا در شورای امنیت ملی تصمیم گیری شده بوده و مجلس به آن صورت نمی‌توانست کاری کند دوم هم قدرت دولت در این چیزها بالا هست
ناشناس۴۰۵۴۴۰۵۲۲:۱۵:۳۴ ۱۴۰۴/۸/۶
چین و روسیه اسنپ بک را نپذیرفتند شرم اور است که روحانی و ظریف در مسیر انقضای قطعنامه 2231 و لغو مکانیسم ماشه و لغو بازگشت تحریمهای سازمان ملل کارشکنی و سنگ اندازی می کنند.
ناشناس۴۰۵۴۴۰۶۲۲:۱۶:۱۹ ۱۴۰۴/۸/۶
پرونده مهدی اخوندی به کجا رسید ؟!
ناشناس۴۰۵۴۷۵۸۱۲:۱۶:۳۸ ۱۴۰۴/۸/۷
پرونده سازی برای مخالفان قدیمی شده .
ناشناس۴۰۵۴۴۰۸۲۲:۲۰:۱۵ ۱۴۰۴/۸/۶
روحانی و ظریف در یک دهه گذشته به قدر کافی خرابکاری کردند دلار 110 هزار تومانی و سکه 110 میلیونی و برنج 400 هزار تومانی حاصل دیپلماسی التماسی اینهاست بانیان وضع موجود باید سکوت کنند.
ناشناس۴۰۵۴۴۱۳۲۲:۳۰:۳۱ ۱۴۰۴/۸/۶
معلوم نیست چرا روحانی و ظریف از لغو اجرای ماشه و لغو بازگشت قطعنامه های پیشین و تحریمهای سازمان ملل توسط چین و روسیه نگران شده اند ؟!!! ایا اینها دوست دارند که مکانیسم ماشه اجرا شود و تحریمها و قطعنامه های قبلی برگردد و مردم ایران در فشار و تنگنای بیشتر اقتصادی قرار بگیرند ؟!
ناشناس۴۰۵۴۶۷۷۱۰:۵۰:۰۳ ۱۴۰۴/۸/۷
تحریم‌ها و قطعنامه‌های قبلی(شورای امنیت سازمان ملل) چگونه متوقف شدند؟ اگر صادقی لطفا پاسخ بده.
ناشناس۴۰۵۴۷۱۸۱۱:۲۸:۴۷ ۱۴۰۴/۸/۷
کدوم لغو ؟! بازگشت تحریمها رو میگی لغو ؟؟ !
ناشناس۴۰۵۴۴۲۰۲۲:۳۵:۰۹ ۱۴۰۴/۸/۶
روحانی باید در مورد خروج بی هزینه ترامپ از برجام و تحریمهای دوبله و سوبله بعد از برجام و اسنپ بک و خساراتی که به مردمو کشور وارد کرد پاسخگو باشد و فرا فکنی نکند.
ناشناس۴۰۵۴۴۶۶۲۳:۲۲:۴۷ ۱۴۰۴/۸/۶
حل نشد رهبر بارها اعلام کرد که من به مذاکرات خوشبین نیستم اما اصرار به مذاکره دارند بروند مذاکره کنند در مجلس عده ای دلسوز مخالف بودند ولی بعضی برجام را در 20 دقیقه تصویب کردند و اجازه صحبت به آن ها ندادند آقایان برجامی انتقادات را انکار می کردند ولی بعد مشخص شد که حرف منتقدان درست بوده
ناشناس۴۰۵۴۷۱۵۱۱:۲۷:۰۱ ۱۴۰۴/۸/۷
برید و بیانات ایشون علیه کارشکنان در برابر تیم مذاکره کنندگان برجام و تمجید از اون تیم و تذکر به تهمت زنندگان به اونها رو بشنوید دوست عزیز.
ناشناس۴۰۵۴۴۸۴۲۳:۴۷:۵۱ ۱۴۰۴/۸/۶
معلوم نیست چرا اینها اینقدر علیه منافع ملی حرف می‌زنند یک روز علیه موشک یک روز هسته ای یک روز حجاب یک روز جمهوری اسلامی یه روز هم روسیه و روز بعد هم حتما چین حداقل علیه عاشق خود غرب هم حرف بزنند و حداقل که منافع ملی را در عمل با برجام واگذار کردید و بنزین را هم از عمد طوری گران کردید که کشور به هم بریزد و یا ارز 4200 درست کردی و اقتصاد را نابود کردی سکوت کنید وقتی محاکمه نکردن شما را
بازنشسته ۷۵ ساله۴۰۵۴۶۷۴۱۰:۴۶:۵۷ ۱۴۰۴/۸/۷
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرانی‌های شدیدی را به وجود آورد. از اینهم بگو! که با ادعای گرانی فقط ۴ قلم کالا ، قیمت بیشتر کالاها بیش از دو برابر گران شد. این بود وعده جلوگیری از رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی و سرازیر شدن آن به جیب مردم؟
ناشناس۴۰۵۴۷۳۴۱۱:۴۱:۴۰ ۱۴۰۴/۸/۷
درود بر شما
ناشناس۴۰۵۴۸۳۰۱۳:۲۶:۲۵ ۱۴۰۴/۸/۷
کف حقوق در سال 84 131 دلار در سال 92 140 دلار در سال 1400 100 دلار سال 1403 117 دلار و الان 98 دلار این یک از قدرت خرید دولت ها دوم این که ارز4200 برداشته نمیشد تورم شما سر به فلک می کشید اما کار اشتباه خلق ارز 28500 بود .
ناشناس۴۰۵۴۳۸۲۲۱:۳۱:۱۱ ۱۴۰۴/۸/۶
مماشات بیش از این جایز نیست
ناشناس۴۰۵۴۴۰۲۲۲:۰۹:۰۹ ۱۴۰۴/۸/۶
بله دفاع از یک کشور خارجی و کوبیدن ظریف درست نیست آقای قالیباف !!
ناشناس۴۰۵۴۴۶۸۲۳:۲۶:۵۴ ۱۴۰۴/۸/۶
کسی که بر خلاف منافع ملی صحبت می کند باید جوابش را داد آقایان نتوانسته اند با غرب به موفقیت برسند می خواهند با شرق هم نشود
ناشناس۴۰۵۴۶۷۲۱۰:۴۱:۲۷ ۱۴۰۴/۸/۷
منافع با اولویت اول ، سفره‌های کوچک شده مردم است که کسی هم به بهبود وضعیت معیشت توجه نمی‌کند.
ناشناس۴۰۵۴۴۷۲۲۳:۳۵:۴۲ ۱۴۰۴/۸/۶
ایرانی نماها که همان غربگراها هستند برای زدن دوستان ایران که در شرایط سخت در کنار ایران هستند می‌خواهند ایران را تحت فشار قرار بدهند تا به دشمن که همان غرب هست باج داده شود
ناشناس۴۰۵۴۳۹۸۲۱:۵۸:۵۷ ۱۴۰۴/۸/۶
روسیه بهترین زمین های ایران رو جدا کرد و ایران را به کشوری خشک تبدیل کرد،الان که پشیمون هست بیاد پس بده!همین باکو رو!!میشه؟؟؟آمریکا کجا رو گرفت؟؟؟؟
ناشناس۴۰۵۴۴۶۹۲۳:۲۸:۴۹ ۱۴۰۴/۸/۶
آمریکا هم با کمک به اسرائیل در جنگ اخیر و تحریم های دارویی تعدادی از کودکان ایرانی را کشته و همچنین با زدن هواپیمای مسافربری ما. آیا الان می تونه اونا رو زنده کنه؟
ناشناس۴۰۵۴۴۷۱۲۳:۳۰:۰۵ ۱۴۰۴/۸/۶
جالبه شما 100 سال 200 سال پیش روسیه رو یادتونه ولی الان آمریکا رو یادتون نیست که ما را تحریم کرده و حمله نظامی هم کرده
ناشناس۴۰۵۴۶۱۱۰۸:۵۱:۵۵ ۱۴۰۴/۸/۷
انتظار داری دشمن چکار کنه؟!
ناشناس۴۰۵۴۷۲۰۱۱:۲۹:۰۶ ۱۴۰۴/۸/۷
پس چرا بعضی نسبت به دشمن گفتند امضای او تضمین است؟؟؟
ناشناس۴۰۵۴۴۷۵۲۳:۳۹:۱۳ ۱۴۰۴/۸/۶
روسیه نبود حتی شوروی هم نبود حکومت تزار بود
ناشناس۴۰۵۴۵۰۹۰۰:۵۲:۵۶ ۱۴۰۴/۸/۷
تزار از دید شما حاکم مریخ بوده؟؟!!
ناشناس۴۰۵۴۵۴۱۰۵:۳۱:۱۸ ۱۴۰۴/۸/۷
غرب که آمریکا جزو آن است و اکنون رهبری می کند بحرین را از ایران گرفتند و به نوکران عرب دادند تا همیشه گاو شیرده باقی بمانند.
نادر۴۰۵۶۳۴۷۱۴:۴۳:۱۶ ۱۴۰۴/۸/۹
اگر غرب یک جمله در موافقت سیاست ایران بگوید و عمل نکند غرب پرستان ذوق مرگ می‌شوند چند سوال ساده . ابتدا بگویم حال فعلی کشورها ملاک است بله روسیه در قدیم ظلم‌هایی به ایران کرد ولی در حال حاضر آمریکا مدام به ایران ظلم میکند. سوالات: چین و روسیه ایران را تحریم کرده اند یا امریکا؟ چین و روسیه به ایران حمله کرده‌اند یا امریکا؟ چین و روسیه مخالف هسته ای شدن ایران است یا امریکا؟ چین و روسیه با ما همکاری و تجارت دارند یا امریکا؟ چین و روسیه در شورای امنیت از ایران و فلسطین دفاع میکنند یا امریکا؟ چین و روسیه از اسرائیل دفاع میکنند یا امریکا؟ چین و روسیه در اطراف ما پایگاه دارند یا امریکا؟ چین و روسیه دنبال تجزیه کشورها است یا امریکا؟ چین و روسیه دنبال سلطه بر کشورها و منابع هستند یا امریکا؟ و دهها سوال دیگر
ناشناس۴۰۵۴۳۹۹۲۱:۵۸:۵۸ ۱۴۰۴/۸/۶
در پاسخ خانم فائزه هاشمی باید گفت پدر ایشان باعث رای آوردن روحانی نشد بلکه روحانی با صحبت های خودش مبنی بر رفع تحریم ها و ... مردم را اغوا کرد و رای آورد
ناشناس۴۰۵۴۴۰۷۲۲:۱۷:۴۴ ۱۴۰۴/۸/۶
فائزه باید بداند حجت الاسلام هاشمی اگر عملکرد قابل قبولی داشت در انتخابات مجلس ششم و ریاست جمهوری سال 84 با دست رد مردم مواجه نمی شد.
ناشناس۴۰۵۴۵۹۴۰۸:۲۹:۰۶ ۱۴۰۴/۸/۷
با دلیل شما باید بگیم که مثلا آقای قالیباف بارها در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و آرای لازم را نیاورده پس ...! یا آقای رضایی یا ...
ناشناس۴۰۵۴۴۲۵۲۲:۴۰:۵۵ ۱۴۰۴/۸/۶
فائزه خودش قبلا گفته بودم اگر قرص هایم را نخورم به موجود خطرناکی تبدیل می شوم !
ناشناس۴۰۵۴۷۰۲۱۱:۲۰:۰۴ ۱۴۰۴/۸/۷
من سرچ کردم مطلقا چنین حرفی توسط خانم هاشمی گفته نشده
ناشناس۴۰۵۴۴۳۰۲۲:۴۴:۲۸ ۱۴۰۴/۸/۶
عباس اخوندی باید بدلیل ترک فعل در ساخت مسکن که سبب نجومی شدن قیمت مسکن و افزایش شدید اجاره بهاء شد محاکمه شود.
ناشناس۴۰۵۴۷۶۸۱۲:۲۰:۳۹ ۱۴۰۴/۸/۷
راست میگی اول پرونده زمین های نجومی و ازگل رو بررسی کن
ناشناس۴۰۵۴۴۳۱۲۲:۴۵:۵۴ ۱۴۰۴/۸/۶
عجیب است همه این افرادی که در تیتر خبر است بستگانی با پرونده های اختلاس بستگان دارند و باز هم از ملت دست نمی‌کشند و طلبکارند
ناشناس۴۰۵۴۴۴۳۲۲:۵۷:۳۶ ۱۴۰۴/۸/۶
عجب اوضاعی است هر دو جناح شمشیر را برای هم از رو بسته اند وهیچ خط قرمزی هم ندارند
ناشناس۴۰۵۴۴۵۶۲۳:۰۹:۳۳ ۱۴۰۴/۸/۶
حجت الاسلام هاشمی رو چرا باید ترورش کنند ؟!
ناشناس۴۰۵۴۴۷۰۲۳:۲۸:۵۹ ۱۴۰۴/۸/۶
درباره حرف‌های دختر هاشمی رفسنجانی، یک نکته برای من جالب بود و آن اینکه فرموده است هرکجا بابا در انتخابات وارد میشد، بازی را بهم میزد و سرنوشت انتخابات را تعیین میکرد و غیره. چرا جالب بود؟ چون یاد انتخابات مجلس ششم افتادم
ناشناس۴۰۵۴۴۷۳۲۳:۳۷:۲۳ ۱۴۰۴/۸/۶
چرا فیلم بازی می کنید؟
نجیب۴۰۵۴۴۷۷۲۳:۴۰:۲۶ ۱۴۰۴/۸/۶
چرا آخوندی و پسرش احضار و محاکمه نمی شوند؟
ناشناس۴۰۵۴۶۳۱۰۹:۲۸:۵۹ ۱۴۰۴/۸/۷
خودت چی فکر میکنی ؟! یک لحظه به ذهنت میاد شاید همه اتهامات دروغ باشه و دعوتی جناحی؟!
ناشناس۴۰۵۴۵۳۹۰۵:۲۰:۴۳ ۱۴۰۴/۸/۷
«ما کشور شیعه هستیم» اما احتمالاً ایشان در این بخش، به اصل ۱۲ قانون اساسی و اعلام دین و مذهب رسمی کشور اشاره می‌کند اما از تصریح به دین اسلام حتی پیش از مذهب، نام بردن از سایر مذاهب اسلامی، سبقه‌ تاریخی و فرایند دموکراتیک حاکم بر تهیه‌ پیش‌نویس و تصویب قانون اساسی سخنی نمی‌گوید.
ناشناس۴۰۵۴۵۴۷۰۶:۰۶:۲۶ ۱۴۰۴/۸/۷
جالب است که جناح گرایی باعث شده انواع نظرات تند و غیر مستند فقط به صرف اینکه علیه روحانی است منتشر شود .
ناشناس۴۰۵۴۶۳۵۰۹:۳۸:۵۶ ۱۴۰۴/۸/۷
ایرادات آقای روحانی واضح است فقط یکی را توضیح می دهم تشویق بی مهابا برای ورود مردم به بورس در حین هشدار کارشناسان که وقتی بورس جهان کاهشی است رشد بورس ایران هشدار است و آقای روحانی در پاسخ جواب بسیار علمی داد و گفت خب دارد بالا می رود دیگر!!!
حسین قلی خان۴۰۵۴۵۵۳۰۶:۵۸:۳۳ ۱۴۰۴/۸/۷
چرا شما همه مقالات رو از روزنامه ها و ‌سایتهای یک جناح خاص (دوستان کیهان) انتخاب می کنید
جمهور ملت۴۰۵۴۵۵۴۰۷:۰۴:۰۶ ۱۴۰۴/۸/۷
ترک فعل قوه قضاییه با وجود این همه اتهامات افراطیون و تفریطیون به همدیگر نظام را چه کسی باید اعلام کند ؟ آیا آخوندی با صدها سند معتبر را نباید بعد از متهم بودن به مجرم تبدیل کرد که حالا جای صدها جوان دکتری بیکار در وزارت علوم ، یک کرسی استادی را گرفته است ؟
ناشناس۴۰۵۴۷۷۳۱۲:۲۳:۱۳ ۱۴۰۴/۸/۷
برخی اصولگرایان همیشه دنبال سو استفاده جناحی از قوه قضاییه هستند
ناشناس۴۰۵۴۵۷۹۰۸:۰۲:۲۹ ۱۴۰۴/۸/۷
تنها کاری که از مسئولان بر می آید فشار بر مردم و تقویت سرمایه داران است و حتی برای تامین هزینه کالا برگ هم سه دهک را حذف میکنند . از نجومی های بالا کم کنید و زندگی ضعیفان را به بالای خط فقر برسانید
ناشناس۴۰۵۴۷۳۹۱۱:۴۹:۲۹ ۱۴۰۴/۸/۷
خوب دولت بازار را رها کرده وحتی بکوییم عمدا اين کار کرده دیگرقوا ونیروهای نظارتی وامنیتی چرا جلو اين گرانی مهار گسيخته وسرسام آور نمی گیرنند
ناشناس۴۰۵۴۸۰۵۱۲:۵۸:۲۴ ۱۴۰۴/۸/۷
اتهام افکنی های کیهان که معمولا با نیش و توهین همراهه رو چی؟
ناشناس۴۰۵۴۸۹۹۱۴:۱۹:۰۸ ۱۴۰۴/۸/۷
ما از دولت انتظار حل کوهی از مشکلات را داریم و آنموفع این دولت در رفع فیلترینگ گیر کرده و این نشان میدهد که هیچ دولتی در ایران نیست بلکه فقط دکور است و برای نمایش
ناشناس۴۰۵۵۷۶۰۱۵:۵۵:۴۱ ۱۴۰۴/۸/۸
به فیلتر چکار داری ماهوارتو تا تهش نگاه کن هر ۱۲۰ شبکه شو تا تهش ببین
رضا۴۰۵۵۴۴۸۰۹:۰۹:۲۰ ۱۴۰۴/۸/۸
لعنت بر خائن و منافق و وطن فروش
مریا۴۰۵۵۵۸۴۱۲:۳۹:۲۲ ۱۴۰۴/۸/۸
تندروهای غربگدا باید از ننگ برجام بمیرند
ناشناس۴۰۵۸۰۴۴۰۶:۵۴:۳۹ ۱۴۰۴/۸/۱۲
حالا اومدین مردند مشکل شما حل میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۴۰۵۵۷۰۰۱۴:۳۷:۳۵ ۱۴۰۴/۸/۸
این‌همه‌چین‌وروسیه‌میکنیدچه‌گلی‌به‌سرملت‌زدید
هانیه۴۰۵۵۷۴۹۱۵:۴۴:۴۷ ۱۴۰۴/۸/۸
هرچه میکشیم از این غرب زده ها میکشیم
علی۴۰۵۵۹۳۳۲۰:۲۵:۰۲ ۱۴۰۴/۸/۸
چرا در دولت روحانی بیشتر پروژه های تحقیقاتی ، دفاعی و هوا و فضای کشور تعطیل شده بود ؟
ناشناس۴۰۵۸۰۴۳۰۶:۵۳:۳۶ ۱۴۰۴/۸/۱۲
علی آقا شما با آمار و به اسم و مستند حرف بزن
ناشناس۴۰۵۶۱۴۸۰۹:۳۰:۱۵ ۱۴۰۴/۸/۹
دولت هست و ملت بزرگی هم به نام ایران است اما یک عده خاص که در پله بالا ایستاده اند فشار میاورند
ناشناس۴۰۵۸۰۴۲۰۶:۵۳:۰۸ ۱۴۰۴/۸/۱۲
مسبب بدبختی اقتصادی الان و ناترازی انرژی ما اون آدمهای ساده لوحی بودند که جلوی هدفمندسازی یارانه ها را گرفتند و امروز اینجور داره قاچاق میشه و هدر میره و این وضع انرژی ما هست.
yektanetتریبون

آخرین عناوین