حلقه مفقوده بازار خودرو که دلالان نمی‌خواهند بازگردد

حمید نجف، گروه اقتصادی الف،   4040726086 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
حلقه مفقوده بازار خودرو که دلالان نمی‌خواهند بازگردد

بازار خودرو در ایران سال‌هاست گرفتار یک چرخه معیوب است، تولیدکننده زیان می‌دهد، مصرف‌کننده ناراضی است و تنها دلالان سودهای کلان می‌برند. اما تجربه عرضه خودرو در بورس کالا طی سال‌های ۱۴۰۱ تا اوایل ۱۴۰۲ نشان داد که این چرخه باطل قابل شکست است.

در آن دوره، خودرو در بورس به‌صورت شفاف و از مسیر عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری شد. نتیجه چه بود؟ خودروسازان توانستند بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد اضافه به‌دست آورند پولی که پیش‌تر در جیب واسطه‌گران می‌رفت. خریداران نیز امکان خرید خودرو با قیمتی نزدیک‌تر به ارزش واقعی را یافتند؛ قیمتی که غالباً صدها میلیون تومان کمتر از بازار آزاد بود. در همان زمان، دلالی و قرعه‌کشی‌های رانتی کنار رفتند و تحویل‌ها نظم بیشتری گرفت.

از محاسن این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حذف قیمت‌گذاری دستوری که همواره به زیان صنعت و آشفتگی بازار انجامیده است

شفافیت معاملات؛ همه می‌دانستند چه کسی با چه قیمتی خودرو را خریده است

ایجاد رقابت میان خودروسازان برای عرضه بهتر و محصولات جذاب‌تر

کاهش دلالی؛ چون خرید بورس مستلزم کد بورسی و هویت واقعی شده بود

رضایت همزمان تولیدکننده و مصرف‌کننده؛ تولیدکننده ضرر نمی‌کرد و خریدار هم خودرو را با قیمتی منصفانه‌تر می‌خرید

اما با توقف عرضه در بورس کالا، دوباره همان ساز و کار معیوب بازگشت، بازار در دست دلالان افتاد، قیمت‌ها سر به فلک کشید و فاصله بین قیمت کارخانه و آزاد به شدت افزایش یافت. در واقع، سودی که باید به صنعت و مردم می‌رسید، بار دیگر به جیب واسطه‌ها بازگشت.

راه اصلاح روشن است، بازگرداندن خودرو به بورس کالا، به‌طور مرحله‌ای. مثلاً در گام نخست، ۵۰ درصد تولید کشور از مسیر بورس عرضه شود تا بازار شوکه نشود و امکان اصلاح مقررات فراهم گردد.

و اکنون خطاب مستقیم به سید محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت:
آقای وزیر! امروز دیگر زمان تأمل سپری شده است. چرا مسیری که می‌توانست به شفافیت، رضایت مردم و احیای صنعت منجر شود، نیمه‌کاره رها شده؟
 اگر واقعاً دغدغه تولید ملی و مصالح مردم را دارید، اکنون موظفید فورا عرضه خودرو در بورس کالا را فعال کنید، چون هر روز تأخیر، میلیاردها تومان رانت را به جیب دلالان سرازیر می‌کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۴۷۳۸۰۱۳:۰۳:۵۸ ۱۴۰۴/۷/۲۷
چندتا رانتخور را گردن بزنید حساب کار دست همه میاد ....
ناشناس۴۰۴۷۴۰۹۱۳:۵۱:۲۹ ۱۴۰۴/۷/۲۷
یکبار برای همیشه کمیته های مجازات مردمی مدیران شرکت های خودرو سازی را شل و پل و قلع و قمع و لت و پار نمایند تا اینقدر به مردم ظلم نکنند کار درست میشود.
1۴۰۴۷۴۱۳۱۴:۰۲:۳۳ ۱۴۰۴/۷/۲۷
به این سادگی نیست . خودروسازان باید متعهد شوند تیراژ عرضه خود را حداقل سه برابر کنند نه اینکه قطره چکانی وارد بورس کنند که خودشان عرضه کننده و خودشان دلال شوند.
ناشناس۴۰۴۷۴۲۶۱۴:۱۶:۱۴ ۱۴۰۴/۷/۲۷
ادعای رسایی: بنزین ۵۵۰۰ تومان خواهد شد، زیرا قرار است هزینه حمل سوخت تا جایگاه و حق‌العمل جایگاه‌داران، به قیمت آن اضافه شود
ناشناس۴۰۴۷۳۸۶۱۳:۱۴:۳۷ ۱۴۰۴/۷/۲۷
کیفیت و ایمنی خودروهای ساخت داخل افتضاح است. مردم چطور پول بابت این بنجل ها می پردازند؟
ناشناس۴۰۴۷۴۱۴۱۴:۰۳:۰۰ ۱۴۰۴/۷/۲۷
خودروهای چینی که در ایران مونتاژ می شوند هم بسیار بی کیفیت هستند
ناشناس۴۰۴۷۵۱۶۱۶:۴۴:۰۷ ۱۴۰۴/۷/۲۷
آقای پزشکیان در ایام انتخابات گفت تا کی مردم باید این خودروهای داخلی را با این کیفیت به این قیمت بخرند ولی وقتی رئیس جمهور شد دولتش افزایش قیمت خودرو را تصویب کرد. گویا آن حرف ها فقط برای رای آوردن بوده
ناشناس۴۰۴۷۶۰۳۱۸:۵۹:۳۱ ۱۴۰۴/۷/۲۷
همین امروز دوباره محصولات ایران خودرو افزایش قیمت داشته است
ناشناس۴۰۴۷۳۹۵۱۳:۲۸:۲۳ ۱۴۰۴/۷/۲۷
چه جالب!!!جلوی واردات و بگیریم بعد خودرو رو تو بورس عرضه کنیم و .....به این روش میگن جلوگیری از رانت خواری؟؟!!بهتر نیست مثل همه جای دنیا جلوی انحصار و بگیریم؟؟
ناشناس۴۰۴۷۳۹۶۱۳:۳۰:۰۲ ۱۴۰۴/۷/۲۷
اول بگویید چرا سیاستگذار قانون نوشتند که مواد اولیه داخلی را دلاری با خودرو ساز محاسبه کنند و بعد قیمت خروجی کارخانه آن سرکوب می شود و ریالی محاسبه شود و ضرر به خودرو ساز و کیفیت آن می‌زند و حتی باعث می‌شود بازار آزاد از قیمت دلاری مواد اولیه آن تبعیت می کند و نه ریالی آن به طوری که از نرخ دلاری هم بالاتر می‌رود
مستضعف۴۰۴۷۵۲۹۱۷:۰۷:۱۴ ۱۴۰۴/۷/۲۷
خودروساز یا عرضه نداره یا سلامت مالی و یا هر دو. وگرنه چرا 10 برابر قیمت دنیا است محصولش ؟ مگه اونها ریالی خرید میکنند؟
ناشناس۴۰۴۷۴۵۵۱۵:۰۲:۳۲ ۱۴۰۴/۷/۲۷
نیاز خودرو کشور می گویند 1600000 خودرو است خودروسازهای داخلی توان تولید یک میلیون خودرو را دارند و بقیه باید وارد شود. حال دولت با دادن رانت و سهمیه به افراد خاص مثل چند فرزندی ها، نصف این تولید خودروسازها را به اینها می دهد که اساسا خودرو نمی خواهند بخرند فقط می خرند تا گرانتر بفروشند یعنی دولت از جیب مردم حاتم بخشی می کند. در عوض چه کسانی این خودرو ها را می خرند آنها که نیاز دارند و با قیمتی بالاتر. بعد دولت واردات را می بندد تا قیمت ها راحت تر بالا رود.
ناشناس۴۰۴۷۶۸۶۲۰:۵۶:۲۶ ۱۴۰۴/۷/۲۷
بورس؟ چرا باید همه چیز بره سمت بورس چرا باید همه چیز لاتاری بگیره؟ مگه دستمزدها چقدر زیاد شده که خودرو انقدر رفته بالا؟
ناشناس۴۰۴۹۰۰۴۱۲:۴۰:۳۲ ۱۴۰۴/۷/۲۹
چرا خودرو سازها مثل سازمان حج ثبت نام نمیکنن تا مثلا بگن ۷۰ درصد پول رو رو سه روزه بیار مثلا در همین ثبت نام اخیر بگن تا نیازمند واقعی معلوم بشه اگر نشد نوبت گروه بعد و خانواده هایی که ماشین نگرفتن
yektanetتریبون

آخرین عناوین