روایت پزشکیان از مسائلی که ربطی به تحریم ندارد | ما مقصر هستیم و باید این روند را تغییر دهیم

  4040720076 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس‌جمهوری گفت: اینکه من در کلاس درست درس دهم و الگو و نمونه شوم، اینکه روش‌های جدید و مهارت‌ها را به بچه‌ها آموزش دهم، ربطی به تحریم ندارد، به علم و انگیزه و باور ما ربط دارد.

روایت پزشکیان از مسائلی که ربطی به تحریم ندارد | ما مقصر هستیم و باید این روند را تغییر دهیم

به گزارش همشهری‌آنلاین، مسعود پزشکیان در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی شهرستان شهریار با بیان اینکه با کمک مردم می‌توان مشکلات را حل کرد، افزود: چه کسی گفته مدارسی که ما می‌سازیم باید ضعیف‌تر باشد و باکیفیت پایین‌تر و با روش نامناسب مدیریت شود تا ما نتوانیم بهترین کلاس را هم از نظر فضا و هم تجهیزات و نوع آموزش داشته باشیم؟ چرا باید معلمی که به کلاس می‌آید همیشه یک‌جور درس دهد؟ نمی‌توان به او هم آموزش داد که بتواند به شیوه‌های جدید و بهتر مفاهیم را منتقل کند؟

وی خاطرنشان کرد: اگر در ذهن ما این موضوع باشد که دانش‌آموز بدون یادگیری و مهارت از کلاس بیرون رود، راه پیدا می‌کنم. چرا باید به این وضعیت رضایت دهیم؟ چرا بهتر از این نمی‌سازیم در حالی که می‌توانیم این کار را بکنیم؟ پاسخ این است که ذهن ما باید از قالبی که بسته است خارج شود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نقادی‌گری و ارزیابی علمی در سیره و سلوک پیامبران نیز وجود داشته است، تاکید کرد: انسان می‌تواند هرلحظه تغییرات در بی‌نهایت ایجاد کند. اگر این پرسش در ذهن معلم، مدیر مدرسه و مسئول و استاندار و وزیر و رئیس‌جمهوری شکل بگیرد که چرا مدارس ما اینگونه است، می‌گردیم و راه بهبود را پیدا می‌کنیم.

پزشکیان با تاکید بر اینکه ما نباید انسان‌ها را از یکدیگر جداسازی کنیم، یادآور شد: همه انسان‌ها توانمندی‌هایی دارند اما بستگی به زمینه‌ای دارد که در آن رشد می‌کنند. عده‌ای در خانواده و جغرافیایی زندگی می‌کنند که امکاناتی دارد و به آنان کمک می‌کند بالاتر بیایند اما این امکانات در اختیار دیگران نیست و نمی‌توانند بالا بیایند. چه کسی گفته او که بالاتر آمده بهتر از آنانی است که نتوانسته‌اند این کار را انجام دهند؟

وی با بیان اینکه عدالت در ارائه خدمت و تلاش افراد باید منجر به ارتقای جایگاه انسان‌ها شود، اظهار کرد: زمانی در مدرسه ۱۰ و ۱۱ نمره می‌گرفتم اما ذهنیتم عوض شد و می‌گفتم مگر می‌شود از ۲۰ کمتر گرفت؟ وقتی که روند قبلی را رد کردم و بر دانستن پافشاری کردم برای بهترین‌شدن و نمره کامل گرفتن، تلاش کردم. باید در ذهن بچه‌های خودمان را به مسیری که به سوی بهترین‌شدن و نقادبودن است هدایت کنیم.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: مدیران و مسئولان ما باید این باور را داشته باشند که نپذیرند بچه‌های ما باکیفیت کمتر آموزش ببینند. نمی‌توانم قبول کنم کلاس‌هایی که ما در آن بچه‌هایمان را آموزش می‌دهیم پایین‌تر از کلاس‌هایی باشد که آن طرف آب بچه‌ها را آموزش می‌دهند. اگر دولت پول ندارد، مردم که می‌توانند کمک کنند. هیچکس نمی‌خواهد فرزندش بد آموزش ببیند و ناتوان باشد. این ما هستیم که نمی‌توانیم آنان را درست تربیت کنیم و به جایی هدایتشان می‌کنیم که نمی‌توانند شغلی پیدا کنند. آنان مقصر نیستند ما مقصر هستیم و باید این روند را تغییر دهیم.

پزشکیان تصریح کرد: اینکه من در کلاس درست درس دهم و الگو و نمونه شوم، اینکه روش‌های جدید و مهارت‌ها را به بچه‌ها آموزش دهم، ربطی به تحریم ندارد، به علم و انگیزه و باور ما ربط دارد. ما خودمان یک قدم جلوتر برویم و می‌توانیم این کار را هم انجام دهیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۴۲۳۹۹۲۰:۴۳:۰۰ ۱۴۰۴/۷/۲۰
آقای رییس جمهور برخی از معضلاتی که در کشور داریم نظیر بحران آب ،فرونشست ،تامین انرژی ،اشتغالزایی ،امنیت غذایی ووو در کشورهای دیگر برایش راهکار اثبات شده داریم
ناشناس۴۰۴۲۴۱۰۲۰:۵۶:۴۱ ۱۴۰۴/۷/۲۰
آیا تحریم موجب بحرانها و تضعیف اقتصاد شده یا سو مدیریت دولت‌هایی که عمدتا منصوب به اصلاحات چی بودند ..
ناشناس۴۰۴۲۴۱۲۲۰:۵۸:۴۳ ۱۴۰۴/۷/۲۰
حسین راغفر: «عرض کردم که اختیارات دولت‌ها روز به روز محدودتر شده و امروز با یکی از محدودترین دولت‌ها در جمهوری اسلامی مواجه هستیم. دولت به معنای administration. به نظر من آقای پزشکیان قطعا نمی‌تواند چنین کاری کند. ضمنا او محدودیت‌های شخصی زیادی دارد. یعنی او اقتصاد نمی‌داند و علاوه بر آن نهادهای انحصاری، به شدت هم تحت محاصرۀ مافیاها و الیگارش‌های مختلف است که مرتب مغز پزشکیان و اطرافیانش را به کار می‌گیرند و راه حل‌هایی بسیار مخرب و غلط به پزشکیان می‌دهند. اقداماتی که الان دارد انجام می‌گیرد، عملا به بی‌اعتبار شدن بیشتر دولت و خود آقای پزشکیان منجر خواهد شد. قطعا پزشکیان نمی‌تواند کار مهمی انجام دهد. مگر اینکه بپذیرد مسیری که تا این‌جا طی کرده، مسیر غلطی است و باید تغییر کند. پزشکیان بعد از این شش هفت ماه گذشته باید ارزیابی کند که آیا وضع مردم بهتر شده یا بدتر شده؟ آیا اعتماد مردم به رئیس جمهور بیشتر شده یا کمتر شده؟ آیا مردم از وعده‌های که آقای پزشکیان دادند، منتفع شده‌اند یا اینکه وضعشان در اثر سیاست‌های دولت وی بدتر شده؟ اگر به این نتیجه رسید که وضع مردم بدتر شده، باید تا قبل از اینکه دیرتر شود، تغییر جهت بدهد. آقای پزشکیان در مناظره‌هایش گفت، خصوصی هم به خود بنده و بعضی از دوستان ما گفت که هر کسی را بگذارم سر کار، از او برنامه می‌خواهم و اگر تا پایان سال نتوانست برنامه‌اش را اجرا کند، او را عوض می‌کنم. اما آقای پزشکیان یا این حرفش را فراموش کرده، یا اینکه به هر دلیلی از چنین مسیری کاملا دور شده است. به هر صورت، تا الان سیاست‌هایی که دولت پزشکیان در حوزۀ اقتصاد اختیار کرده، به حال منافع و معیشت مردم بسیار مخرب بوده است
ناشناس۴۰۴۲۴۱۵۲۱:۰۰:۱۹ ۱۴۰۴/۷/۲۰
سو مدیریت و ترک فعل وزارت جهاد کشاورزی در اقلیمی نمودن در بخش تدوین سیاست ،نظغرت ،اموزش و تمهیدات الزاماتی برای کشاورزان کاملا مشخص و محرز است الان اقلیمی نمودن کشاورزی و نظارت عالیه حاکمیتی دولت همراه با آموزش و‌توجیه کشاورزان ضروریست متاسفانه همچنان شاهد کشت و صادرات محصولاتی نظیر هندوانه ،کاشتن برنج در مناطق کویری نظیر کرمان و سمنان و قم و تهران و اصفهان و یزد ..هستیم نظارت بر کشاورزی بدلیل مصرف 90درصد آب در این بخش و حساسیت آب بایستی بعنوان یک مسأله امنیتی و با دخالت نیروهای نظامی در جهت ساماندهی انجام شود در زمینه تصفیه پساب هم همچنان زیر 20درصد بازگشت و تصفیه آب داریم 40درص. آب آشامیدنی بعلت فرسودگی زیر ساخت و نشت در زمین هدر میرود از کشورهای دیگر نظیر آمریکا که در زمینه های انطباق با خشکسالی اقدامات علمی و عملی انجام دادند هم درس نمیگیریم باید در مجتمع های مسکونی و در شهرها از کشت چمن جلوگیری و به سمت چمن مصنوعی برویم در شهر توکیو زیر شهر مخازنی هست که سیلابها به آن هدایت و بعد تصفیه به سیستم مصرفی تزریق میگردد ...متاسفانه جهاد کشاورزی هم متولی واردات محصولات کشاورزی و هم ترویج کشاورزی باشد تضاد منافع بر این وظیفه حاکم میشود تولید یا واردات کدام برای برخی پر منفعت تر است
ناشناس۴۰۴۲۴۱۶۲۱:۰۱:۳۲ ۱۴۰۴/۷/۲۰
بخش مهمی از استراتژی اشتباه انرژی حاصل سو مدیریت دولتهای عمدتا اصلاحاتی چی بود ...
ناشناس۴۰۴۲۴۱۹۲۱:۰۵:۵۱ ۱۴۰۴/۷/۲۰
یکی از موارد اصلاحی که بایستی در نیروگاه ها انجام شود تجهیز توربین ها به سیستم خنک کننده هوا مازاد بر طراحی است که قابل نصب است زیرا هر چه دمای هوا بالاتر می رود میزان تولید برق توربین ها کاهش می یابد اینگونه بین ۷ تا ۲۰ درصد از کاهش تولید برق بواسطه افزایش دمای هوا جبران می‌شود
ناشناس۴۰۴۲۴۲۱۲۱:۰۹:۲۶ ۱۴۰۴/۷/۲۰
آقایان همه چیز را به تحریم فرافکنی نکنند مشکل عمده کشور ۸۵ درصد مرتبط با سو مدیریت است
ناشناس۴۰۴۲۴۲۴۲۱:۱۱:۵۲ ۱۴۰۴/۷/۲۰
ما نیاز به بکارگیری مدیران لایق نه لابی محور و جناح محور و نه دایم المدیر های امتحان پس داده داریم
ناشناس۴۰۴۲۴۲۶۲۱:۱۴:۳۱ ۱۴۰۴/۷/۲۰
تجربه هلند؛ صادرات کشاورزی بدون صادرات آب هلند، با وجود آن‌که از نظر وسعت جغرافیایی کوچک است و منابع آبی محدودی دارد، یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی در اروپا به‌شمار می‌رود. این دستاورد خیره‌کننده، حاصل برخورداری از منابع طبیعی فراوان نیست بلکه نتیجه سیاست‌گذاری هوشمندانه مبتنی بر بهره‌وری آب، نوآوری تکنولوژیک، و مدیریت دقیق تراز آب مجازی است. در هلند، سیاست‌گذاران به‌روشنی دریافته‌اند که در دنیای امروز، تنها داشتن زمین و آب، تضمین‌کننده موفقیت در کشاورزی نیست. بلکه ارزش اقتصادی هر میزان آب مصرفی باید در اولویت قرار گیرد. از این‌رو تمرکز این کشور بر تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا با مصرف آب پایین است، همچون گل‌ها، بذرها، سبزیجات گلخانه‌ای، و محصولات فرآوری‌شده. کشاورزی در هلند به‌طور گسترده در گلخانه‌های مدرن انجام می‌شود که با سیستم‌های کنترل‌شده آبیاری، بازیافت آب، سنسورهای هوشمند، و مدیریت دقیق مصرف انرژی همراه‌ هستند. این گلخانه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که مصرف آب را به کمترین میزان ممکن رسانده و هم‌زمان، بهره‌وری در واحد سطح زیر کشت را به‌شکل چشمگیری افزایش دهند. از نظر سیاست خارجی نیز، هلند در تجارت کشاورزی خود، صادرات محصولات پرمصرف از نظر آبی را محدود کرده و به‌جای آن، به صادرات فناوری، دانش فنی، و محصولات با بهره‌وری بالا پرداخته است. در واقع، هلند نه «آب» را صادر می‌کند و نه «خاک» خود را، بلکه «دانش» و «کارایی» را در قالب محصولات صادراتی به بازار جهانی عرضه می‌کند. تجربه کشور هلند نشان می‌دهد که حتی کشوری بدون منابع آبی فراوان نیز می‌تواند به قطب کشاورزی پایدار تبدیل شود، به‌شرط آن‌که درک عمیق، به‌روز و فناورانه‌ای از مفهوم آب مجازی، بهره‌وری منابع، و اولویت‌بندی اکولوژیکی در فرآیند سیاست‌گذاری داشته باشد.
ناشناس۴۰۴۲۴۲۷۲۱:۱۶:۱۸ ۱۴۰۴/۷/۲۰
کشاورزی ناپایدار در اصفهان و یزد نتیجه سیاست‌هایی است که بدون توجه به محدودیت‌های اقلیمی و توان اکولوژیک اجرا شده‌اند. در اصفهان، گسترش زمین‌های زراعی و باغی به فرونشست زمین و خشک شدن تالاب گاوخونی منجر شده و در یزد، افزایش باغات و کشت محصولات آب‌بر کسری آب زیرزمینی را تشدید کرده است. تنش بر سر انتقال آب، که با تخریب اخیر خط لوله به یزد به اوج رسید، عمق بحران و ناکارآمدی مدیریت منابع آبی را نشان می‌دهد. حرکت به سمت کشاورزی پایدار، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و تقویت همکاری بین‌استانی تنها راه برون‌رفت از این وضعیت است برای کاهش فشار بر منابع آبی، هر دو استان اصفهان و یزد باید به سمت کشاورزی پایدار حرکت کنند. سیاست‌های کشاورزی در هر دو استان بر گسترش سطح زیر کشت به‌جای پایداری متمرکز بوده است. در اصفهان، کشت شلتوک و یونجه بدون توجه به محدودیت‌های آبی ادامه یافته، و در یزد، افزایش باغات پسته و ذرت علوفه‌ای با اقلیم خشک ناسازگار است. مدیریت غیرعلمی منابع آبی، از جمله کاهش آبدهی قنات‌ها در یزد و فشار بر آبخوان‌ها در اصفهان، این بحران را تشدید کرده است.توسعه کشت گلخانه‌ای، که مصرف آب را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد، و استفاده از ارقام مقاوم به خشکی، مانند گندم کم‌آب‌بر، می‌تواند جایگزین محصولات آب‌بر شود. تجربه دانمارک در کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب کشاورزی با بهره‌گیری از سیستم‌های آبیاری هوشمند و کشت‌های کم‌آب‌بر (European Environment Agency, 2017) و هلند در بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی با استفاده از آبیاری تحت فشار و مدیریت دقیق منابع (European Environment Agency, 2023) می‌تواند الگویی برای این مناطق باشد.
ناشناس۴۰۴۲۴۲۸۲۱:۱۷:۱۸ ۱۴۰۴/۷/۲۰
برای مشکل کم آبی قابل توجه آقای پزشکیان,دو صد گفتار چو نیم کردار نیست : ایران با توجه به بحران بحران شدید آبی و فشار شدید بر منابع آب زیرزمینی و سطحی، برای تأمین امنیت غذایی نیازمند تحولات اساسی در سیاستهای کشاورزی، مدیریت منابع آب، و رویکردهای نوین است. راهکارهای کلیدی برای مقابله با این چالش عبارتند از ۱. بازنگری در الگوی کشت و زراعت - حذف کشت محصولات پرمصرف آب: توقف کشت برنج، گندم آبی، و هندوانه در مناطق خشک و جایگزینی آنها با گیاهان کم اب برمانند زعفران، زیره، گیاهان دارویی (آویشن، گل محمدی)، و حبوبات مقاوم به خشکی. - توسعه کشت گلخانه ای: استفاده از فناوریهای کنترل شده (مانند هیدروپونیک و آیروپونیک) که تا ۹۰٪ مصرف آب را کاهش میدهند - کشت محصولات سازگار با اقلیم: اولویت بندی گونه های بومی و مقاوم به شوری و خشکی (مانند کُنار، پسته، و انار). ۲. بهینه سازی مصرف آب در کشاورزی - اجباری سازی آبیاری نوین: گسترش سیستمهای قطره ای، زیرسطحی، و هوشمند با کمک سنسورهای رطوبت سنج و داده های ماهواره ای - اصلاح شبکه های آبیاری سنتی: نوسازی کانالهای انتقال آب برای جلوگیری از هدررفت - استفاده از آبهای غیرمتعارف: تصفیه و به کارگیری فاضلاب شهری و آبهای شور برای آبیاری ۳. مدیریت یکپارچه منابع آب - احیای قناتها و سفره های زیرزمینی: ممنوعیت حفر چاههای غیرمجاز و تقویت پروژه های تغذیه مصنوعی آبخوان ها - ذخیره سازی آب باران: ساخت سدهای کوچک، آب بندها، و مخازن زیرزمینی در مناطق خشک - تعیین سهمیه آب برای کشاورزی: تخصیص آب بر اساس ظرفیت اکولوژیکی هر منطقه و نظارت سختگیرانه ۴. توسعه صنایع تبدیلی و کاهش ضایعات - کاهش ضایعات غذایی: ایران سالانه ۳۵٪ از محصولات کشاورزی خود را از دست میدهد سرمایه گذاری در سردخانه ها، حمل ونقل مدرن، و بسته بندی مناسب ضروری است - صنایع فرآوری: تبدیل محصولات خام به فرآورده های باارزش (مثلاً تولید روغن از دانه های گیاهی یا خشکبار) برای افزایش درآمد و کاهش وابستگی به صادرات خام ۵. تنوعبخشی به منابع تأمین غذا - توسعه پرورش ماهی در سیستم های مداربسته (رشدوساز): استفاده از آبهای شور و پساب برای پرورش ماهی - کشت جلبک و پروتئین های جایگزین: جلبکهای دریایی و پروتئین های گیاهی/حشرات به عنوان منابع غذایی پایدار - واردات هدفمند: واردات محصولات پرمصرف آب (مانند گندم و جو) از کشورهای پرآب و تمرکز بر صادرات محصولات باارزش و کم اببر. ۶. سیاستهای حمایتی و حکمرانی - حمایت از کشاورزان خُرده پا: اعطای یارانه برای سیستم های آبیاری نوین، بیمه محصولات، و آموزش روشهای کشت پایدار. - اصلاح قیمت آب و انرژی: حذف یارانه های پنهان آب و برق چاهها برای جلوگیری از برداشت بی رویه - تقویت تعاونیهای کشاورزی: هماهنگی بین کشاورزان برای خرید نهاده ها، بازاریابی، و کاهش هزینه ها. ۷. فناوری و نوآوری - کشاورزی دقیق (Precision Agriculture): استفاده از پهپادها، IoT، و هوش مصنوعی برای نظارت بر خاک، آب، و رشد محصولات - تولید بذرهای مقاوم: همکاری با پژوهشگاه ها برای تولید بذرهای مقاوم به خشکی و شوری (مانند گندم دیم). - استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر**: نیروگاههای خورشیدی برای تأمین برق پمپهای آب و کاهش هزینه ها. ۸. همکاریهای منطقه ای و بین المللی - الگوبرداری از کشورهای پیشرو: اسرائیل (آبیاری قطره ای)، هلند (کشت گلخانه ای)، و سنگاپور (مدیریت آب و غذای پایدار) - همکاری با سازمان های جهانی: جلب حمایت فنی و مالی از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) و برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) ۹. آموزش و آگاهی رسانی - آموزش کشاورزان: برگزاری کارگاه های عملی برای انتقال دانش فنی در زمینه کشت پایدار و مدیریت آب - فرهنگسازی مصرف: کاهش اسراف غذایی در جامعه و ترویج الگوی مصرف متناسب با منابع ۱۰. امنیت غذایی بلندمدت - تدوین سند راهبردی امنیت غذایی: تعیین اولویت ها بر اساس بحران آب و تغییرات اقلیمی - توسعه پژوهش های کاربردی: ایجاد مراکز تحقیقاتی برای یافتن راه حلهای بومی و سازگار با اقلیم ایران نتیجه گیری: ایران برای تضمین امنیت غذایی در شرایط ورشکستگی آبی، باید ازکشاورزی سنتی پُرمصرف فاصله بگیرد و به سمت نظام کشاورزی هوشمند، پایدار، و مبتنی بر فناوری حرکت کند. این تحول نیازمند اراده سیاسی، مشارکت مردمی، و همکاری بین المللی است. بدون تغییر ساختاری، بحران آب نه تنها امنیت غذایی، بلکه ثبات اجتماعی و اقتصادی را نیز تهدید خواهد کرد.
ناشناس۴۰۴۲۴۲۹۲۱:۱۸:۳۱ ۱۴۰۴/۷/۲۰
ایالت کالیفرنیا در سالهای اخیر برای مقابله با خشکسالی های شدید و مکرر، مجموعه ای از اقدامات جامع را در حوزه های مختلف اجرا کرده است. برخی از این اقدامات عبارتند از: ۱. مدیریت منابع آب و صرفه جویی: - محدودیتهای اجباری مصرف آب: اعمال محدودیت بر مصارف غیرضروری مانند آبیاری چمن ها، شستشوی پیاده روها، و پرکردن استخرها. - جایگزینی چمن با گیاهان کم آبخواه (Xeriscaping): تشویق ساکنان و کسب وکارها به استفاده از گیاهان بومی و مقاوم به خشکی - طرحهای تشویقی: ارائه تخفیف یا کمک مالی برای نصب تجهیزات کم مصرف (مانند شیرهای هوشمند، سرویسهای بهداشتی کم آب). ۲. بهبود زیرساختها: - ذخیره سازی آب: آبخیزداری و نوسازی سدها و مخازن (مانند پروژه سد سایت هیل در شمال کالیفرنیا). - استفاده از آبهای بازیافتی: سرمایه گذاری در تصفیه خانه های پیشرفته برای استفاده مجدد از فاضلاب در آبیاری فضای سبز و کشاورزی. - نمکزدایی (Desalination): ساخت کارخانههایی مانند کارخانه کارلسبددر سن دیگو برای تبدیل آب دریا به آب شیرین ۳. مدیریت آبهای زیرزمینی: - قانون مدیریت پایدار آبهای زیرزمینی (SGMA) 2014: الزام به تدوین برنامه های محلی برای جلوگیری از برداشت بیرویه و احیای سفره های آب ۴.فناوری و نوآوری: - سیستمهای آبیاری دقیق (Drip Irrigation): ترویج روشهای آبیاری مدرن در کشاورزی - پایش ماهوارهای: استفاده از داده های ماهوارهای برای رصد ذخایر برف، رطوبت خاک، و مصرف آب - تشخیص نشت آب: نصب سنسورهای هوشمند در شبکه های آبرسانی. ۵. سیاستهای کشاورزی: - تغییر الگوی کشت: تشویق کشاورزان به کاشت محصولات کم آبخواه (مانند بادام و پسته جایگزین برنج) - پوشش خاک (Mulching): کاهش تبخیر آب از خاک -کشت هیدروپونیک و ایروپونیک طبقاتی ۶. اقدامات اضطراری و بلندمدت: - ذخیره آب باران و سیلاب: پروژه هایی مانند طرح Stormwater Capture در لس آنجلس برای جذب آب باران - بارورسازی ابرها: افزایش بارش برف در کوههای سیرا نوادا با استفاده از تزریق یدید نقره به ابرها - آموزش عمومی: کمپین های اطلاع رسانی مانند "Save Our Water" برای تغییر رفتار شهروندان ۷. همکاریهای منطقه ای و حقوقی: - توافق نامه های تخصیص آب: هماهنگی با ایالتهای همسایه برای مدیریت آب رودخانه کلرادو - مقررات اضطراری خشکسالی: اعلام وضعیت اضطراری و الزام شهرداریها به کاهش مصرف آب (تا ۱۵٪ در برخی سالها) ۸. حفاظت از محیطزیست: - احیای اکوسیستم ها: بهبود وضعیت رودخانه ها و تالابها برای حفظ گونه های در معرض خطر (مانند ماهی سالمون) چالشهای باقیمانده: با وجود این اقدامات، چالشهایی مانند تغییرات اقلیمی، افزایش جمعیت، و رقابت بین بخش کشاورزی، صنعت، و محیط زیست همچنان پابرجاست. کالیفرنیا به دنبال ترکیبی از راه حلهای فناورانه، سیاستی، و تغییر الگوهای مصرف برای تضمین امنیت آبی بلندمدت است.
ناشناس۴۰۴۲۴۳۱۲۱:۲۰:۲۰ ۱۴۰۴/۷/۲۰
کشاورزی عمودی چاره راه تامین امنیت غذایی کشور است ....مزارع عمودی در جهان در حال گسترش هستند چنانکه بر اساس گزارش جدید منتشرشده در «پی‌آرنیوزوایر» انتظار می‌رود اندازه‌ی بازار جهانی کشاورزی عمودی تا سال 2030 به 33.02 میلیارد دلار برسد. افزایش استفاده از حسگرهای اینترنت اشیا (IoT) برای تولید محصولات زراعی احتمالاً تقاضای بازار را در دوره‌ی پیش‌بینی افزایش می‌دهد و انتظار می‌رود بخش کنترل آب‌و‌هوا در دوره‌ی پیش‌بینی، رشد بالایی داشته باشد زیرا می‌توان رشد محصولات را با نظارت و تنظیم غلظت مواد معدنی،کنترل کرد. البته بخش ایروپونیک به دلیل تسهیل رشد سریع گیاهان، مورد توجه است و انتظار می‌رود بازار منطقه‌ای آمریکای شمالی به دلیل گسترش مزارع عمودی تجاری در مقیاس کوچک، شاهد رشد قابل توجهی در این دوره‌ی پیش‌بینی باشد. اتوماسیون رو به رشد در کشاورزی و افزایش استفاده از داده‌های بزرگ و تجزیه‌و‌تحلیل‌های آن‌ها، پیش‌بینی برای به حداکثر رساندن بازده این بازار را افزایش می‌دهد. استفاده‌ی کمتر از آب، نیاز کمتر به مواد شیمیایی کشاورزی و وابستگی کم به نیروی کار کشاورزی، استفاده از بازتابنده‌های فلزی و نور مصنوعی برای به حداکثر رساندن نور طبیعی خورشید، مصرف‌کنندگان را تشویق به استفاده از این سبزیجات کرده است. روشنایی مصنوعی مانند نور پرفشار سدیم و نور ال‌ای‌دی می‌تواند در دسترس بودن محصولات را (در طول یک فصل) افزایش دهد. سیستم‌های نورپردازیLED ، با حرارت کم، طیف رنگی دو باندی تولید می‌کنند.اولین مزرعه‌ی عمودی در صنعت مهمان‌نوازی با عنوان «های کیوب»(HyCube™) در سال 2018 توسط تیم ECG در مرکز جهانی اورلاندو ماریوت تاسیس شد. این مرکز، بزرگ‌ترین ماریوت جهانی با 200 هکتار فضا است. این شرکت در آوریل 2019، به کارِلا تغییر نام دارد و دومین مزرعه را در مقیاس بزرگ‌تر در اورلاندو در مارس 2020 و سومین مزرعه را در آتلانتا در سال 2021 تاسیس کرد و مزرعه دیگری در هوستون و هم‌اکنون در حال ساخت پنج مزرعه دیگر در شهرهای مختلف ایالات متحده است. همچنین این شرکت مزارعی در کویت، سنگاپور و مونیخ راه‌اندازی کرده است. سطوح بالاتر مواد مغذی، عاری از مواد شیمیایی و آفت‌کش‌ها و رشد محلی از ویژگی‌های اصلی این توسعه هستند. وقتی کاهو یا سبزه‌ها بدون مزاحمت از آفات، نوسانات دما یا آفت‌کش‌ها رشد می‌کنند، بهترین عملکرد خود را ارائه می‌کنند. طعم غنی و سبزیجات این مزارع در مقایسه با سبزیجات ارگانیک هم‌نوع، 50 درصد یا بیشتر، افزایش پروتئین، ویتامین و مواد معدنی دارد. آنها همچنین دارای ماده‌ی خشک بالاتری هستند و به این معنی است که شما آب کمتری می‌خرید
ناشناس۴۰۴۲۴۳۴۲۱:۲۳:۳۱ ۱۴۰۴/۷/۲۰
کاهش فشار بر اقشار آسیب پذیردر شرایط تحریم و افزایش نرخ ارز، نیازمند ترکیبی از سیاستهای حمایتی هدفمند، اصلاحات ساختاری و استفاده از ظرفیتهای داخلی است. در ادامه، راهکارهای کلیدی برای کاهش این فشار بررسی میشوند: ۱. سیاستهای حمایتی مستقیم و فوری - کمکهای نقدی هدفمند: - شناسایی دقیق خانوارهای کم درآمد با استفاده از پایگاه داده رفاه ملی و پرداخت یارانه نقدی ماهانه متناسب با تورم - مثال: برنامه "کوپن الکترونیک" برای خرید کالاهای اساسی (مانند برنج، روغن، دارو) با قیمت کنترل شده. - ثبات قیمت کالاهای اساسی: - ایجاد سهمیه بندی هوشمند برای کالاهایی مانند گوشت، مرغ و دارو با استفاده از کارتهای هوشمند. - تأمین ارز دولتی برای واردات کالاهای حیاتی و نظارت شدید بر توزیع آنها. ۲. تقویت تولید داخلی و امنیت غذایی - حمایت از کشاورزان خرد: - ارائه بذر، کود و تسهیلات کمبهره به کشاورزان برای افزایش تولید گندم، جو و محصولات استراتژیک. - توسعه کشت گلخانهای و کشاورزی عمودی و هیدروپونیک و اکواپونیک و آبیاری قطره ای برای کاهش وابستگی به آب و نهاده های وارداتی. - کاهش وابستگی به واردات: - حمایت از صنایع تبدیلی (مانند تولید روغن از دانه های داخلی) و ممنوعیت صادرات خام مواد اولیه کشاورزی. ۳. اصلاح نظام یارانهای و توزیع عادلانه - حذف یارانه پنهان برای ثروتمندان: - هدفمندسازی یارانه حاملهای انرژی (بنزین، گاز، برق) و اختصاص درآمد حاصل به حمایت از فقرا - افزایش تعرفه های آب و برق برای مصرف کنندگان پرمصرف (صنایع و ویلاها). - کنترل اجاره بها و مسکن اجتماعی: - ساخت مسکنهای ارزان قیمت با مشارکت بخش خصوصی و تعاونیها. - محدودیت افزایش سالانه اجاره بها متناسب با تورم رسمی. ۴. توسعه بیمه های اجتماعی و سلامت - پوشش بیمه سلامت همگانی: - تأمین هزینه های درمانی اقشار کم درآمد برای بیماریهای خاص و هزینه های سنگین. - توسعه شبکه کلینیکهای سیار در مناطق محروم. - بیمه بیکاری و حمایت از کارگران روزمزد: - ایجاد صندوق ویژه برای کارگران فصلی و مشاغل غیررسمی آسیب پذیر به بحرانها. ۵. مهار تورم و کنترل بازار - سیاستهای انقباضی پولی: - افزایش نرخ سود بانکی برای کاهش نقدینگی و جذب سرمایه های سرگردان. - انتشار اوراق قرضه دولتی با بازدهی جذاب برای کاهش فشار به بازار ارز. - مبارزه با احتکار و گرانفروشی: - تشکیل گروههای نظارتی مردمی با اختیارات قانونی برای گزارش تخلفات. - مجازات سنگین برای احتکارکنندگان و دلالان بازار سیاه. ۶. استفاده از ظرفیتهای محلی و جامعه مدنی - تشکیل صندوقهای قرض الحسنه محلی: - اعطای وامهای کوچک بدون بهره برای راه اندازی مشاغل خانگی (مانند خیاطی، پرورش طیور). - مشارکت مساجد و نهادهای مذهبی در توزیع کمکهای مردمی. - حمایت از سازمانهای مردم نهاد (NGOها): - استفاده از شبکه های خیریه برای توزیع غذا، پوشاک و وسایل آموزشی در مناطق محروم ۷. دیپلماسی اقتصادی و کاهش اثر تحریمها - مبادلات پایاپای با کشورهای همسایه: - تبادل نفت و گاز با کالاهای اساسی از طریق توافق با عراق، افغانستان یا پاکستان. - استفاده از رمزارزها یا سیستمهای پرداخت جایگزین (مانند ریال-روبل) برای دور زدن تحریمها. - فعالسازی دیاسپورای ایرانی : - جذب کمکهای مالی اتباع ایرانی خارج از کشور از طریق پلتفرمهای امن. ۸. آموزش و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر - آموزش مهارتهای فنی و حرفهای: - برگزاری دوره های رایگان جوشکاری، برنامه نویسی، یا کشاورزی مدرن برای افزایش اشتغال پذیری. - همکاری با استارت اپها برای استخدام نیرو از مناطق محروم. - حمایت از تحصیل کودکان: - توزیع تبلت و اینترنت رایگان برای دانش اموزان کم برخوردار. ۹. شفاف سازی و مبارزه با فساد - افشای و پایش مستمر داراییهای مسئولان و بستگان درجه یک آنها : - الزام مقامات به انتشار اظهارنامه مالی برای کاهش فساد و افزایش اعتماد عمومی. - تقویت نهادهای نظارتی: - تجهیز سازمان بازرسی کل کشور به ابزارهای نظارتی پیشرفته (مانند هوش مصنوعی). تجربه های موفق جهانی - برزیل: - برنامه "Bolsa Família" که با پرداخت کمک نقدی به مادران، کودکان را به مدرسه میفرستد. - هند: - سیستم شناسایی بیومتریک (Aadhaar) برای توزیع هدفمند یارانه ها. - اندونزی: - طرح "Kartu Prakerja" برای آموزش مهارتها و اشتغالزایی کاهش فشار بر اقشار آسیبپذیر در شرایط تحریم و نوسانات ارزی، نیازمند هماهنگی بین سیاستهای اقتصادی، اجتماعی و دیپلماتیک است. تمرکز بر تولید داخلی، حمایت هدفمند و شفافیت میتواند شکاف طبقاتی را کاهش دهد. موفقیت این برنامه ها در گروی مشارکت مردم، اجرای بدون تبعیض قوانین و کاهش تنشهای سیاسی است. در بلندمدت، تنها راه نجات، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و ساخت اقتصاد مقاومتی مبتنی بر عدالت اجتماعی است.
ناشناس۴۰۴۲۴۳۷۲۱:۲۵:۰۴ ۱۴۰۴/۷/۲۰
نیمی از جمعیت کشورمان در مناطقی زندگی می‌کنند که بخاطر پایین آمدن سطح آب های زیر زمینی ،فقدان بارش و برداشت غیر اصولی و غیر علمی و بیش از حد توان منابع آبی و سفره ها و آبخوان ها ی زیر زمینی این مخازن خدادادی ذخیره آب که طی میلیونها سال شکل گرفته اند در حال تخریب هستند و باید با راهکار مانع شد و یا به حداقل تخریب رساندو بموازات آن خطر فرونشست زمین حاصل و عواقب آن بسیار جدی است بعنوان نمونه فرونشست زمین در پایتخت ایران 90 برابر شاخص بحران آن در اتحادیه اروپا بوده و تهران، رکورددار فرونشست زمین در جهان است. #فرونشست ناشی از آن ،می‌تواند سبب شکستن خطوط راه آهن و حوادث ناشی ،جاده ها ،منازل مردم ،خطوط انتقال گاز، آب و برق شود و تخریب تاسیسات زیربنایی مهم مثل سدها، پل‌ها، نیروگاه‌ها شده و خواهد شد .خیابان‌ها، پل‌ها، بزرگراه‌ها و بناها ساختمانی صدمه زیر ساختی و بنیادین با نشست زمین خواهد دید و مستعد تخریب در قبال زلزله با ریشتر کم خواهد شد . #فرونشست زمین موجب اختلال و شکست خطوط آب‌رسانی و گاز شده و موجب انفجار و آتش‌سوزی در خطوط انتقال گاز و نفت و جایگاه‌های سوخت‌رسانی شده و خواهد شد . # از حیث امنیت اجتماعی تنش‌های جدی در مناطق دچار فرونشست ایجاد شده و مهاجرت گسترده رقم می‌خورد. #اگر مسعولان و کارگزاران می‌خواهند بحران فرونشست را حل کنند باید یک اطلس جامع از پهنه گسترده فرونشست زمین تهیه و اولویت‌بندی و رده‌بندی کنند کجا شرایط بحرانی است کجا شرایط فوق بحرانی است و کجا شرایط کمی بهتر است. #با تدوین برنامه های دانش محور با تمرکز بر راهکار متخصصان وارد عرصه شده و عواقب آن را کاهش داده و راهکار جهت جمعیت در معرض و انتقال ارایه دهند طرحهایی بالادستی نظیر آمایش سرزمینی را مد نظر قرار دادن و برنامه‌های توسعه را در تطابق با بحران آبی ایران قرار دهند. فعالیت‌های آبی را بر صرفه‌جویی متمرکز کنند. الگوی کشاورزی را بر مبنای کشت اقلیمی ،گلخانه ای طبقاتی و کم آب بر قراردهند و قبول کنند منابع آبی قابلیت خودکفایی کشور از نظر کشاورزی با شرایط فعلی را ندارد و به منابع فشار نیاورند سد سازی و مطالعات آن بایستی دانش محور باشد نه ارگان محور و الگوی مصرف آب در بخششهری ،کشاورزی و صنعت باید کاملا دانش محور و ضربتی اصلاح شود # بر اساس اولویت بندی و رده‌بندی سازه‌هایی که دچار آسیب شده‌اند را مقاوم‌سازی کنند. برداشت آب از دشت‌های ممنوع بحرانی به سرعت متوقف شود. # اگر لازم است چاه‌ها را به صورت دایم یا موقت کور کرده و سعی کنند با روش‌هایی جدید مثل تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها یا روش‌های قدیمی‌تر مثل ابخیزداری از نزولات جوی و بارش‌ها سفره‌های زیرزمینی را تا جایی که می‌شود احیا کنند و اجازه نفس کشیدن به سفره‌های آب زیر زمینی و آبخوان‌ها بدهند. # باید بپذیریم که اثرات تغییرات اقلیمی در ایران بسیار زیاد است. کشور ما از نظر تاریخی کشوری نیمه خشک و غیر مولد از لحاظ کشاورزی بوده و البته سیاست‌های آبی و نیازهای آبی باید بازتعریف شود و در مواردی که مطرح شد، اصلاح انجام داد
ناشناس۴۰۴۲۴۳۹۲۱:۲۶:۵۸ ۱۴۰۴/۷/۲۰
تگزاس، قطب انرژی آمریکا، با سرمایه‌گذاری‌های کلان و حمایت‌های دولتی، به مرکز توسعه انرژی هسته ای پیشرفته تبدیل می‌شود. این ایالت با پروژه‌هایی نظیر راکتورهای کوچک نمک مذاب و مدولار، در تلاش است تا نیازهای رو به رشد انرژی خود را به شیوه‌ای پایدار و ایمن تأمین کند. راکتورهای پیشرفته با مزایایی چون افزایش ایمنی، کارایی بالاتر و تولید ضایعات کمتر، نویدبخش آینده‌ای روشن برای انرژی هسته‌ای در تگزاس و جهان هستند. وزارت انرژی آمریکا در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای احیای بخش انرژی هسته‌ای و تسریع توسعه راکتورهای پیشرفته کوچک و مدولار (SMR) انجام داده است. افزایش نیاز به انرژی برای تأمین برق مراکز داده، مزارع استخراج بیت‌کوین، تأسیسات صنعتی، کارخانه‌های پتروشیمی و سیستم‌های آب‌شیرین‌کن باعث شده است که راهکارهای جدید و پایدارتری برای تولید برق مورد توجه قرار گیرد.  یکی از پیشگامان این حرکت جدید، شرکت Natura Resources مستقر در شهر کوچک ابیلن در غرب تگزاس است. این شرکت یکی از دو شرکتی است که موفق به دریافت مجوز از کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای آمریکا (NRC) برای ساخت یک راکتور هسته‌ای پیشرفته شده است. این راکتور کوچک نمک مذاب یک مگاواتی در دانشگاه مسیحی Abilene و در یک تاسیسات زیرزمینی پیشرفته احداث خواهد شد. شرکت کایروس پاور، دیگر پیشگام در این عرصه، در حال ساخت راکتور ۳۵ مگاواتی خود در اوک ریج، تنسی است؛ شهری که از دیرباز به‌عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی هسته‌ای آمریکا شناخته می‌شود. هدف هر دو شرکت این است که تا سال ۲۰۲۷ این پروژه‌ها را تکمیل کنند و فصل جدیدی از انرژی هسته‌ای ایمن و کارآمد را در تاریخ آمریکا رقم بزنند  علاوه بر پروژه دانشگاه Abilene، سایر شرکت‌های بزرگ نیز در حال سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند: شرکت داو کمیکال قصد دارد راکتورهای هسته‌ای ساخته‌شده توسط X-energy را در مجتمع صنعتی Seadrift در نزدیکی ساحل خلیج فارس مستقر کند. Natura Resources برنامه‌هایی برای تأمین انرژی تأسیسات میدان نفتی حوضه پرمین دارد. دانشگاه A&M تگزاس نیز اعلام کرده است که چهار شرکت از جمله Natura و Kairos راکتورهای پیشرفته‌ای را در یک مرکز آزمایشگاهی جدید در نزدیکی پردیس دانشگاهی خود خواهند ساخت. سناتور ایالتی چارلز پری، رئیس کمیته آب، کشاورزی و امور روستایی سنا، تأکید کرده است که تگزاس به انرژی پایدار و طولانی‌مدت نیاز دارد و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. افزایش ایمنی: استفاده از نمک مذاب و فلزات مایع به‌جای آب، خطر انفجار و نشت رادیواکتیو را کاهش می‌دهد. کارایی بالاتر: این راکتورها در دمای بالاتر و با فشار کمتر کار می‌کنند که بهره‌وری انرژی را افزایش می‌دهد. تولید ضایعات کمتر: طراحی مدرن این راکتورها باعث کاهش ضایعات رادیواکتیو و امکان بازیافت بهتر مواد هسته‌ای می‌شود. مدولار و قابل‌حمل: بسیاری از این راکتورها کوچک و قابل‌انتقال هستند و می‌توانند در مراکز صنعتی و زیرساخت‌های خاص مستقر شوند
yektanetتریبون

آخرین عناوین