درباره «گذشته ستایی» ما ایرانیان

محسن سلگی، گروه سیاسی الف،   4040720044 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
درباره «گذشته ستایی» ما ایرانیان

عشق در معنای عمیق خود، نوعی حافظه است. انسان در عشق، گذشته را در اکنون حمل می‌کند و به آینده پیوند می‌زند. حافظه در اینجا نه انبار خاطرات، بلکه جریان تداوم است. اما هنگامی که حافظه به جای پل، به دیوار بدل شود، عشق پژمرده می‌شود. همین نسبت در سطح جمعی نیز برقرار است. ملت، موجودی عاشق است که از حافظه‌ تاریخی تغذیه می‌کند. ملی‌گرایی نیز در اصل، سامان‌یافتنِ عشق به وطن در قالب حافظه‌ی جمعی است. با این حال، اگر این حافظه به بت تبدیل شود و از حرکت بازایستد، ملی‌گرایی از درون می‌میرد.

افلاطون در «فایدروس» از حافظه به‌مثابه نیروی یادآوری حقیقت ازلی سخن می‌گوید، در حالی که نیچه در «تأملات نابهنگام» هشدار می‌دهد که حافظه‌ی بیش از اندازه، انسان را از زندگی و خلاقیت بازمی‌دارد. در میان این دو قطب، باید جایگاهی یافت که حافظه نه فراموشی را نفی کند و نه نوآفرینی را سرکوب.

ملتی که حافظه ندارد، ریشه ندارد، اما ملتی که تنها در حافظه می‌زید، بال ندارد. حافظه‌ تاریخی باید ناظر باشد نه حاکم. در ایران باستان، پیوند میان یاد و پیشرفت در مفهوم «فَرّه» یا فروغ ایزدی متجلی است. فرّه از آنِ کسی است که از گذشته‌ی مقدس آگاه است، اما آن را در جهت نوسازی جهان به کار می‌گیرد. پادشاه یا ملتی که این فروغ را دارد، در واقع حافظه‌ تاریخ را به آفرینش بدل کرده است.

در دوران مدرن، اندیشه‌ورزانی چون بندیکت اندرسون، ملت را «اجتماعی خیالی» دانسته‌اند که با روایت و حافظه‌ مشترک ساخته می‌شود. اما در نگاه او، همان حافظه اگر از درون نوسازی نشود، به ایدئولوژی بسته‌ای تبدیل می‌شود که توان خلق آینده را از ملت می‌گیرد.

عشق به وطن، همانند عشق انسانی، اگر در حس تملک بماند، می‌پوسد. وطن نه شیء است و نه دارایی، بلکه راهی است که باید همواره پیمود. ملی‌گراییِ زنده در پیوند با حرکت و پیشرفت معنا می‌یابد.

در این معنا، عشق به وطن یعنی مشارکت در خلق آینده‌ای شایسته‌ آن، نه تنها ستایش گذشته‌ آن. همان‌گونه که در عرفان اسلامی، عاشق در پی وصال مطلق است اما در هر وصال، تازه آغاز می‌شود، ملت نیز باید در هر دستاورد، احساس آغاز کند، نه پایان.

در نگاه شیعی، «بقیة‌الله» نماد زنده‌ آینده‌ زاینده است. ظهور، بازگشت صرف به گذشته نیست، بلکه تحقق آینده‌ای است که در دل گذشته نهفته بوده است. این باور، نوعی فلسفه‌ی امید است؛ ایمان به اینکه زمان هنوز آبستن معناست و انسان در مسیر تاریخ، در حال زایش خویش است.

میان حافظه‌ رهایی‌بخش و حافظه‌ انتقام‌جو باید تمایز گذاشت. اولی گذشته را می‌فهمد تا آن را به آینده ترجمه کند، دومی گذشته را بازتولید می‌کند تا در آن بماند. حافظه‌ نخست، سازنده‌ی تمدن است، حافظه‌ دوم، مایه‌ی خشونت و انزوا. در سنت ایرانی، فرزانگان ما بارها از «فراموش نکردن» سخن گفته‌اند، اما هرگز آن را با «کینه» یکی نگرفته‌اند. فردوسی حافظه‌ ملی را زنده کرد، اما نه برای حسرت خوردن بر گذشته، بلکه برای برانگیختن روح پهلوانی در اکنون.

از منظر اندیشه‌ی مدرن، همین تمایز را ارنست رنان نیز در گفتار معروف خود درباره‌ی ملت مطرح کرد؛ او گفت ملت نه صرفاً حاصل نژاد یا سرزمین، بلکه حاصل «یادهای مشترک و فراموشی‌های مشترک» است. ملت برای بقا باید هم به یاد آورد و هم ببخشد.

عشق، حافظه‌ زنده‌ی فرد است و ملی‌گرایی، حافظه‌ زنده‌ی ملت. اما پیشرفت هنگامی رخ می‌دهد که حافظه، خلاقیت را در خود حمل کند. ملتی که تنها گذشته را می‌ستاید، محکوم به تکرار است؛ ملتی که از گذشته عبور می‌کند بی‌آنکه آن را فراموش کند، به آفرینش می‌رسد.

در پیوند عشق و حافظه، رازی نهفته است که از فرد تا تاریخ امتداد دارد. عشق بدون حافظه می‌میرد، حافظه بدون عشق می‌پوسد.

و در سطح تمدنی، پیشرفت یعنی همین تعادل دشوار میان یاد و نو، میان ریشه و افق، میان گذشته و آینده.

دیدگاه کاربران

علي هاشمي۴۰۴۳۶۷۱۰۹:۱۲:۴۷ ۱۴۰۴/۷/۲۲
كسي اين حرفها را از شما قبول نميكند. مردم انتخاب هاي ديگري دارند كه در معيارهاي شما قرار نميگيرد . خيلي ها اصلا ملي گرايي براي وحدت آفريني را مانع تفكر امت گرايي اسلامي مي دانند . كدام حرف شما را قبول كنيم.
ناشناس۴۰۴۳۷۲۶۰۹:۵۴:۴۳ ۱۴۰۴/۷/۲۲
یک حالت لجبازی ناخواسته که ریشه در فکر و ذهن بعضی مردم دارد جای تعجب است بیشتر هم از طرف قشر مرفه است مردم بعضیشون حالت مخالف خوانی دارند و تعجبی ندارد.
ناشناس۴۰۴۳۷۸۵۱۰:۴۳:۳۸ ۱۴۰۴/۷/۲۲
پیشینه ایران کوروش بزرگ است. کسی که اولین منشور حقوق بشر را نوشت. انی که به گذشته ملی خود پشت می کنند، تهی هستند.
ناشناس۴۰۴۴۲۶۷۱۹:۱۹:۲۵ ۱۴۰۴/۷/۲۲
کدام کوروش ،کدام شاه؟ تاریخ شاهان همیشه خون و خونریزی بوده ..‌ خوب خوبشون مثلا کریم خان زند ... ببین با مهربانی حکومت دست گرفته؟
ناشناس۴۰۴۴۲۷۹۱۹:۳۱:۱۸ ۱۴۰۴/۷/۲۲
کوروش برای دهها میلیون ترک ایرانی اصلا و ابدا جایگاه خاصی نداره.بنابراین نمیتونه نماد ملی گرایی ایرانی باشه.
ناشناس۴۰۴۳۷۸۹۱۰:۴۶:۱۳ ۱۴۰۴/۷/۲۲
در جنگ ۱۲ روزه این حس وطن دوستی ایرانیان و افتخار به تاریخ کهن آنان بود که عامل وحدت در مقابل اسراییل شد. آنانی که تیشه به ریشه تاریخ و پیشینه ایران می زنند، در زمین دشمن بازی می کنند.
ناشناس۴۰۴۳۶۸۶۰۹:۲۱:۰۴ ۱۴۰۴/۷/۲۲
در عظمت تاریخ ایران همین بس که در اسراییل بالاترین تملقی که از ترامپ شد تشبیه او به کوروش کبیر بود .
ناشناس۴۰۴۳۹۱۱۱۳:۱۵:۱۹ ۱۴۰۴/۷/۲۲
کشوری که سابقه تمدن 5 هزار ساله و کوروش بزرگ دارد نباید اجازه بدهد کشورهای 70 ساله (اسرائیل) یا 200 ساله (آمریکا) بر خلاف قوانین سازمان ملل برایش تعیین تکلیف کنند که غنی سازی نداشته باش و برد موشک کم کن و ...
ناشناس۴۰۴۴۱۷۲۱۷:۲۵:۴۲ ۱۴۰۴/۷/۲۲
ما اگر مدام شعار مرگ سر ندهیم شاهد این واکنش ها نخواهیم بود
ناشناس۴۰۴۳۶۸۷۰۹:۲۱:۳۵ ۱۴۰۴/۷/۲۲
درباره گذشته ستایی ما ایرانیان به یک شعر توجه کنید: سعدیا دی رفت و فردا همچنان معلوم نیست / در مـیــان ایــن و اون فرصــت شمـار امروز را
ناشناس۴۰۴۴۳۲۳۲۰:۲۷:۱۳ ۱۴۰۴/۷/۲۲
هیچ ربطی به تاریخ درخشان ایران باستان ندارد. استفاده ابزاری از شاعر پارسی و ایرانی نکنید.
ناشناس۴۰۴۳۶۸۹۰۹:۲۱:۴۹ ۱۴۰۴/۷/۲۲
البته انسان طبیعت این است که از گذشته های دور به خیر و خوشی یاد کند زیرا آن گذشته ها هرچند مصیبت باشند امروزه دیگر آن مصیبت ها و ناراحتی هایش احساس نمیشود و فقط ما با ظاهرش نوستالژی بازی درمیاوریم مثل تمام گذشته های شخصی امان
ناشناس۴۰۴۳۷۲۳۰۹:۵۲:۵۰ ۱۴۰۴/۷/۲۲
جالبه وقتی بحث مثلا حجاب میشه این حرفا یادتون میره و یهو یاد 2500 سال پیش میوفتید و طرح سنگ های تخت جمشید
ناشناس۴۰۴۳۸۰۶۱۱:۱۷:۴۵ ۱۴۰۴/۷/۲۲
این یعنی فرصت طلبی و نگاه ابزاری برای استفاده از هرچیزی در زمان و مکان خاص خود .
ناشناس۴۰۴۳۹۴۱۱۳:۳۴:۱۳ ۱۴۰۴/۷/۲۲
هیچ منافاتی ندارد همانطوری که نوروز است!!!
ناشناس۴۰۴۳۷۵۳۱۰:۱۰:۴۸ ۱۴۰۴/۷/۲۲
الانم که ملی گرایی را قبیح دونستی عزیز دل برادر شما اول تکلیف خودتو روشن کن بعد نسخه مبهم بپیچ
ناشناس۴۰۴۳۷۶۳۱۰:۲۵:۲۴ ۱۴۰۴/۷/۲۲
ما یک گذشته مشترک داریم که همین گذشته مشترک ما را ایرانی و هموطن کرده است و بخش بزرگی از هویت ماست بدون آن گذشته مشترک هموطن بودن ما معنایی ندارد و باید خدا را شکر کنیم که این گذشته مشترک قابل یادآوری است. دیگران برای خودشان گذشته دروغین میسازند ولی گذشته ما در برگ برگ تاریخ و در اسناد باستانی در سراسر این منطقه بزرگ قابل لمس و شهود است.
ناشناس۴۰۴۳۸۰۲۱۱:۱۳:۵۷ ۱۴۰۴/۷/۲۲
عاقبت ملی گرایی در اروپا شد دو تا جنگ جهانی اول و دوم که نتیجه اش بالای 100 میلیون کشته بعد از جنگ جهانی اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید با هم متحد شده و از ناسیونالیسم به اینترناسیونالیسم برسند و اتحادیه اروپا را تاسیس کردند بعد اومدند ملی گرایی را تو خاورمیانه جا انداختند که اوضاعش را داریم میبینم عرب ترک فارس افتادند به جون هم
ناشناس۴۰۴۳۸۶۶۱۲:۲۳:۵۵ ۱۴۰۴/۷/۲۲
ارنست رنان فیلسوف فرانسوی ،افتخارات گذشته و آرزوهای آینده را نشان ملیت می داند.
امین۴۰۴۴۲۵۰۱۸:۵۶:۱۷ ۱۴۰۴/۷/۲۲
چه بگی کوروش یا هر چیز دیگر مرغ و گوشت گرونه
رضا۴۰۴۴۲۵۹۱۹:۱۲:۳۱ ۱۴۰۴/۷/۲۲
الان برای ملت ما فقط گذشته مانده وبس.نه حال را داریم ونه اینده را.وشما وامثال شما هم نماینده دین وامت نیستید!در ضمن ایران با گذشته پر افتخارش باعث خدمات فراوان به دین اسلام پس از ورود به ایران شد.
ناشناس۴۰۴۴۲۹۹۱۹:۵۳:۴۲ ۱۴۰۴/۷/۲۲
تاریخ بزرگ وسابقه طولانی ایران باعث حسادت اطرافیان مابود برای حفظ امنیت درحاشیه جزیره العرب دایم درگیربودیم بعدازاسلام پیامبر اسلام و امیرالمومنین هم از ایرانیان تمجید کرده اند.
ناشناس۴۰۴۴۳۶۸۲۱:۲۳:۵۷ ۱۴۰۴/۷/۲۲
ما اول ایرانی دوم ایرانی سوم هم ایرانی هستیم گذشته آینده مارا میسازد
ناشناس۴۰۴۴۴۱۷۲۲:۳۸:۲۰ ۱۴۰۴/۷/۲۲
جناب نگارنده دولت های ایران قبل از اسلام و بعد از اسلام را مقایسه بفرمایید.
yektanetتریبون

آخرین عناوین