یک سال و نیم پس از پیروزی انقلاب دکتر باهنر: حجاب در اسلام به صورت ارشادی مطرح شده و به هیچ وجه تحمیل وجود ندارد

  4040718044 ۸۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

به آن‌هایی که در این مورد تحمیل یا اعمال زور می‌کنند توصیه می‌کنیم که دست از این کار برداردند.

دکتر باهنر: حجاب در اسلام به صورت ارشادی مطرح شده و به هیچ وجه تحمیل وجود ندارد
 

به گزارش خبرآنلاین، در پی واکنش‌های گسترده به سخنان تازه‌ محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره «توقف اجرای قانون حجاب اجباری»، بازخوانی گفت‌وگوی تاریخی برادر او، شهید دکتر محمدجواد باهنر (عضو شورای انقلاب و نماینده وقت مجلس شورای اسلامی)، در خرداد ۱۳۵۹ معنا و اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. دکتر باهنر در آن برهه، هم‌زمان با سخنرانی خود به مناسبت زادروز امام علی(ع) در ارومیه، در مصاحبه‌ای رادیویی و مطبوعاتی دیدگاهش را درباره مسئله حجاب در شرع اسلام این‌طور بیان کرد: سخنانی که امروز پس از چهار دهه، یادآور پیوستگی فکری دو برادر در مرز میان انقلاب و قانون است.

«این مسئله در اسلام به صورت ارشادی مطرح شده و به هیچ وجه تحمیل وجود ندارد و باید به مردم رعایت اصول اسلامی را آموخت و به آن‌هایی که در این مورد تحمیل یا اعمال زور می‌کنند توصیه می‌کنیم که دست از این کار برداردند. اگر ایجاد اختلال کردند باید به‌شدت از آن جلوگیری کرد.» (بامداد امروز، شنبه ۱۰ خرداد ۵۹)

 

دکتر باهنر: حجاب در اسلام به صورت ارشادی مطرح شده و به هیچ وجه تحمیل وجود ندارد

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۴۰۷۱۳۱۴:۱۶:۵۰ ۱۴۰۴/۷/۱۸
قابل توجه برخی
بهزاد۴۰۴۰۹۳۳۲۲:۵۰:۵۰ ۱۴۰۴/۷/۱۸
بله. حرف جدیدی نیست. قابل توجه آنها که با گشت ارشاد مخالفند .
ناشناس۴۰۴۲۶۱۷۰۶:۰۶:۱۷ ۱۴۰۴/۷/۲۱
من مخالف گشت ارشاد بوده و هستم و حرف باهنر هم همین است
مهران۴۰۴۰۹۶۲۲۳:۴۹:۰۴ ۱۴۰۴/۷/۱۸
صحبت های رهبری هم بزارید که رسما گفتن هم حرام شرعی هست هم حرام سیاسی و در جای دیگر هم گفتن حکومت اسلامی موظف به اجرای احکام اسلامی هست مخصوصا اونایی که بعد اجتماعی دارد قابل توجه شما و بقیه دوستان
ناشناس۴۰۴۱۶۷۲۲۲:۲۰:۵۷ ۱۴۰۴/۷/۱۹
در قرآن چی نوشته ؟ کجای سوره و آیه قرآن گفته حجاب اجباری است ؟
صمد۴۰۴۰۹۶۹۲۳:۵۵:۱۹ ۱۴۰۴/۷/۱۸
مگه الان تحمیلیه؟
امید۴۰۴۱۶۱۵۲۰:۴۱:۱۵ ۱۴۰۴/۷/۱۹
قانونیه
اشکان۴۰۴۱۰۹۶۰۸:۴۲:۰۶ ۱۴۰۴/۷/۱۹
آقایان و خانم ها توجه کنند ولی فقیه چی میگه به حرف ولی فقیه توجه کنید . تمام
اشکان۴۰۴۱۱۰۱۰۸:۵۴:۲۳ ۱۴۰۴/۷/۱۹
در تمام شئون هرچی ولی فقیه بگه و دقت کنید همین مدعیان در برجام چه کردند در کرسنت چه کردند که هی داره دارایی های ایران در کشورهای مختلف مصادره میشه حجاب رو انداختن جلو که حرف اصلی گم بشه
علی۴۰۴۰۷۱۶۱۴:۱۹:۴۶ ۱۴۰۴/۷/۱۸
این سخنان و اسناد را می دانستید؟ دقت کنید که با تند روی اصل نظام هم آسیب می بیند.
ناشناس۴۰۴۰۹۹۲۰۰:۴۶:۴۴ ۱۴۰۴/۷/۱۹
با کندروی هم همینطور
ناشناس۴۰۴۰۷۱۸۱۴:۲۱:۵۷ ۱۴۰۴/۷/۱۸
خب نماز هم اجبار ندارد . روزه هم همينطور . حج و غيره هم همينطور . همه مناسك ديني همينطور است . اما اگر کسی در انجام آنها کوتاهی کند ، دیگر نمیتواند ادعای دینداری و مسلمان بودن داشته باشد. خطاب قران به زنان مومن است ، یعنی زنهای غیورعفیف و پاکدامن کشورمان دوست ندارند که در زمره مومنین باشند ؟ البته که دوست دارند و در عمل هم اثبات کرده اند . احتمالا خوب تعلیم داده نشده و جهل به موضوع وجود دارد . البته نظر مرحوم شهید باهنر محترم است و به هر حال نظر است و از جنبه ای هم درست است ، اما حجاب در جامعه نمیواند بدون ضابطه و قانون باشد که موجب هرج و مرج و شیوع فساد وحشتناک خواهد شد .
ناشناس۴۰۴۰۹۰۰۲۱:۴۸:۴۲ ۱۴۰۴/۷/۱۸
هر کس حق دارد خودش انتخاب کند که چطور زندگی کند و شما حق قضاوت نداری محجبه بودن به معتی پاکدامنی نیست و بی حجابی به معنی بی عفتی نیست و تمام اسلام حجاب نیست
سینا۴۰۴۰۹۰۹۲۱:۵۸:۱۸ ۱۴۰۴/۷/۱۸
نظر شما کاملا درست است که میفرمایید پوشش باید ضابطه مند باشد. اما اینکه این ضابطه و قانون چیست و چطور تعیین میشود و در نهایت آیا رضایت و مصلحت عموم جامعه را تامین میکند، محل بحث است.
علی بیک۴۰۴۰۹۳۷۲۲:۵۷:۳۱ ۱۴۰۴/۷/۱۸
یعنی می‌فرمائید نماز و روزه و حج رو هم باید گشت ارشاد گذاشت براشون و قانون تصویب کرد در باب اجبارشان؟
علی۴۰۴۲۲۲۴۱۵:۳۷:۱۴ ۱۴۰۴/۷/۲۰
نماز و روزه و احکامی از این دست ، جنبه فردی دارد ولی اگر همین موارد هم به جامعه مربوط شود (مثل روزه خواری در ملا عام ) قانون و حکومت اسلام ورود می‌کند. حجاب یک موضع فردی فقط نیست..
محسن فکوری۴۰۴۰۹۸۸۰۰:۳۳:۵۹ ۱۴۰۴/۷/۱۹
بهتره نظر قران را هم بدانی نماز بر مسلمان واجب است ولی هیچ جای قران حجاب را واجب نگردانده شما یه کم نگاه کن ببین تورم بیداد میکنه اختلاس و رانت سر به فلک کشیده بعد امثال شما دنبال دوتار موی زنان هستید
ناشناس۴۰۴۱۰۵۸۰۷:۱۴:۲۱ ۱۴۰۴/۷/۱۹
بی حجاب های ایران وقتی بهشون بگی حجاب داشته باشن، میگن مسلمون نیستیم ولی برای استخدام همه شیعه اثنی عشری هستند!
شهاب۴۰۴۱۴۹۶۱۷:۴۵:۵۲ ۱۴۰۴/۷/۱۹
حالت خوبه چی داری میگی نماز وروزه ازواجبات مسلم دین اسلام هستش اگه نماز وروزه اجبار نداره چرا کسی که عمدا روزه نگیره بدون هیچ گونه عذر شرعی شصت روز باید به ازای هر یک روز روزه خوردن باید روزه بگیره یا شصت فقیر را باید طعام بدهد‌
امیر حسین سلطان/تهران۴۰۴۰۷۲۱۱۴:۲۷:۳۷ ۱۴۰۴/۷/۱۸
با سپاس از الف باید بگویم ایکاش این شهامت وجود داشت که هر چه زودتر آن نماینده محترم مجلس(آقای نقدعلی نماینده خمینی شهر) رسماً از مهندس محمدرضا باهنر عذرخواهی می کردند! حداقل خود بنده در ادامه پیگیری ها درباره موضوع همان چند روز قبل به دفتر ایشان در مجلس زنگ زدم و خواستار آگاهی ایشان از موضع و نظر مستند(بنا به آنچه در سایت های خبری آمده بود) خود آن شهید والامقام(دکتر محمدجواد باهنر) شدم تا این نماینده محترم و آنهم لااقل با توسل به خون شهید دکتر باهنر نخواهند برادرشان مهندس باهنر را با چنان ادبیاتی دور از نزاکت خطاب قرار دهند! والله اعلم
ناشناس۴۰۴۰۷۲۵۱۴:۳۵:۴۵ ۱۴۰۴/۷/۱۸
دمش گرم دو کلام حرف حساب
ناشناس۴۰۴۰۷۲۷۱۴:۳۹:۴۲ ۱۴۰۴/۷/۱۸
خوب! حالا برداشت درست از اسلام چیست؟ برداشت دکتر باهنر یا برداشت دکتر بهشتی که حجاب را لازم می داند؟!
ناشناس۴۰۴۰۷۳۳۱۴:۵۴:۳۰ ۱۴۰۴/۷/۱۸
یک زمانی شطرنج و بوکس آزاد شده حالا .‌‌‌‌‌...
محمد حسن گل محمدزاده۴۰۴۱۸۰۵۰۷:۴۵:۵۹ ۱۴۰۴/۷/۲۰
در تایید حرف شما زمانی ماهی اوزون برون و کوسه هم حرام بود
امید۴۰۴۰۷۳۶۱۴:۵۹:۳۲ ۱۴۰۴/۷/۱۸
ایشان احتمالا اصلاح طلب بوده
ناشناس۴۰۴۰۷۶۲۱۵:۵۳:۵۱ ۱۴۰۴/۷/۱۸
در اسلام احکام اجباری مجازات دارند. مثل دزدی، ربا، شراب خواری و... اما برای حجاب هیچ مجازاتی تعیین نشده
ناشناس۴۰۴۰۹۰۲۲۱:۴۹:۵۴ ۱۴۰۴/۷/۱۸
و خداوند در قران به باحجاب وعده بهشت نداده است !
ناشناس۴۰۴۰۷۷۲۱۶:۵۱:۱۳ ۱۴۰۴/۷/۱۸
طرف وسط جنگ تروریست ها این رو گفته
ناشناس۴۰۴۰۷۷۶۱۶:۵۸:۴۳ ۱۴۰۴/۷/۱۸
ایشون نظر خودش رو گفته
فرناز۴۰۴۰۹۳۴۲۲:۵۱:۲۷ ۱۴۰۴/۷/۱۸
یعنی اگر نظر شهید باهنر مطابق دیدگاه شما بود، باید مبنا قرار می‌گرفت ولی‌ الآن چون مخالف دیدگاه شماست، بايد بگيم نظر شخصی اون شهید است‌؟
ناشناس۴۰۴۰۷۷۷۱۷:۰۴:۳۹ ۱۴۰۴/۷/۱۸
حاج آقا خدا رحمتت کنه ولی مهریه چطور؟ کجا پیامبر اموال یک جوان را بخاطر مهریه مصادره کرده یا او را به زندان انداخته یا کاری بر سر او آورده که نتواند دوباره زندگی تشکیل دهد؟
ناشناس۴۰۴۰۷۸۱۱۷:۱۳:۵۱ ۱۴۰۴/۷/۱۸
عالی
حسین قلی خان۴۰۴۰۷۹۶۱۷:۳۷:۲۵ ۱۴۰۴/۷/۱۸
خوب حالا مخالفان سخنان محمد رضا با هنر که در چند روز اخیر جنجال می کردند چه جوابی دارند
ناشناس۴۰۴۰۹۴۲۲۳:۱۵:۰۶ ۱۴۰۴/۷/۱۸
عزیزم سلام جواب بسیار روشن است. ما نباید مسائل را با هم جابجا یا خلط کنیم. از نظر فردی ،دین تنها وقتی ارزش دارد که از روی اختیار آن را بپذیرد و عمل کند. گفته شهید باهنر نیز ناظر به همین مساله هست. اما وقتی وارد مسائل اجتماع می شویم دیگر اختیار مطرح نیست و قانون مطرح می شود که همه باید مطیع قانون باشند حال چه قبول داشته و چه قبول نداشته باشیم.
ناشناس۴۰۴۱۰۵۷۰۷:۱۱:۲۰ ۱۴۰۴/۷/۱۹
جوابمون اینه برای ما حکم قرآن تعیین کننده است !
ناشناس۴۰۴۰۸۲۲۱۸:۱۸:۲۴ ۱۴۰۴/۷/۱۸
یعنی باهنر از امام خمینی وپیامبر اسلام هم بهتر تشخیص میداده اسلام حجاب را ارشادی اعلام کرده اما اسلام وقران کریم حجاب بر زنان مسلمان واجب اعلام کرده ودرچنین آیه به آن اشاره نموده است‌
ناشناس۴۰۴۰۸۹۲۲۱:۲۹:۴۰ ۱۴۰۴/۷/۱۸
جناب! نمی‌گه حجاب واجب نیست می‌گه اجبار نیست.
علی۴۰۴۰۸۹۳۲۱:۳۱:۳۱ ۱۴۰۴/۷/۱۸
میشه اون ایه قران واون حدیث و ودرموردحجاب اجباری ..به ماهم بگی بدونیم..چون من خودم حافظ قران بودم...چنین ایه ای ندیدم
ناشناس۴۰۴۰۹۰۴۲۱:۵۴:۲۴ ۱۴۰۴/۷/۱۸
در قران فقط در سوره نور و احزاب موضوع حجاب مطرح شده و فقط به زنان مومن و همسران پیامبر توصیه شده و اصلا در قران و سیره پیامبر در مورد مجازات بی حجاب مطلبی نیست شما واجب بودن حجاب را از کجا آوردی ؟؟ خداوند می تونست مثل دزدی و رباخواری برای بی حجابی هم مجازات تعیین کنه ولی این کار را نکرده خدا می تونست به زنان با حجاب وعده بهشت و برای زنان بی حجاب وعده جهنم بدهد ولی این کار را نکرده معلوم نیست واجب بودن حجاب و مجازات بی حجاب را شماها و طالبان از کجا آوردین که هیچ کشور مسلمانی چنین برداشتی از دین نداشته ؟؟
فرناز۴۰۴۰۹۳۶۲۲:۵۲:۵۵ ۱۴۰۴/۷/۱۸
شخص رسول‌الله حجاب رو در مدينه اجباری کرده‌ بود؟
مهران۴۰۴۰۸۳۴۱۸:۳۵:۳۶ ۱۴۰۴/۷/۱۸
من سوال دارم در اسلام اگر کسی در ماه رمضان به صورت علنی روزه خواری کند حکم شلاق دارد آیا آب خوردن در ماه رمضان به صورت علنی مهمتر از نحوه پوشش افراد هست ؟ آیا وقتی چیزی در اسلام واجب هست و خداوند واجب کرده و همچنین بحث اجتماعی دارد ( یعنی اینکه مثل نماز شخصی نیست ) آیا حکومت اسلامی موظف به رعایتش هست یا نیست ؟ ایا در مورد شرب خمر چرا اسلام حکم شلاق داده ؟ در کل احکام اسلام دو گونه هستند یا کاملا شخصی هستند مثل نماز و روزه یا بعد اجتماعی دارند مثل روزه خواری یعنی افراد میتوانند روزه نگیرند ولی حق ندارند روزه خواری بکنند اینجا هم کسی اجبار نکرده کسی باحجاب شود بلکه اجبار به رعایت پوشش در سطح جامعه هست
رضا۴۰۴۰۸۳۹۱۸:۵۸:۱۳ ۱۴۰۴/۷/۱۸
امروز دیگر بی حجابی نیست برهنگی است بی حیایی است خوار شدن مؤمن است مگر میتوان خاموش شد؟
شیدا۴۰۴۰۹۱۲۲۱:۵۸:۴۰ ۱۴۰۴/۷/۱۸
وضعیت لباس‌های بعضی ها خیلی خرابه.با این که من اصلا محجبه نیستم‌ولی با بی بندو باری مخالفم
ناشناس۴۰۴۰۹۱۳۲۲:۰۰:۵۹ ۱۴۰۴/۷/۱۸
ربطی به مومن ندارد مومن می تواند روش و سبک زندگی خودش را داشته باشد شما وقتی می توانی اعتراض کنی که به شما اجازه انتخاب سبک زندگی مطابق اعتقادت داده نشود مثل تمام کشورهای مسلمان که از ظاهر افراد می توان اعتقاد او را تشخیص داد ولی اعتقاد دخالتی در سایر امور ندارد و به همین دلیل ریاکاری و دین فروشی رایج نیست
عباس۴۰۴۰۹۹۱۰۰:۴۰:۴۸ ۱۴۰۴/۷/۱۹
بنظر شما با زور و جریمه میتوان حجاب را به جوانان و نوجوانان تحمیل کرد؟!!!
ناشناس۴۰۴۰۸۴۲۱۹:۰۹:۲۷ ۱۴۰۴/۷/۱۸
دکتر باهنر انسان دانشمند و روشنفکر بود
محمد۴۰۴۰۸۶۰۲۰:۱۵:۱۸ ۱۴۰۴/۷/۱۸
قانون رو نمیشه زیر پا گذاشت
ناشناس۴۰۴۰۹۱۵۲۲:۰۲:۳۱ ۱۴۰۴/۷/۱۸
کف حجاب رضا خان هم قانون بود ! برده و کنیز داری هم زمانی قانون بوده قانون غلط را نباید تصویب کرد چون امکان اجرا ندارد
ناشناس۴۰۴۰۹۴۱۲۳:۱۳:۲۹ ۱۴۰۴/۷/۱۸
جرم بودن استفاده از ماهواره و فیلتر شکن و ... هم هنوز قانونه !
ناشناس۴۰۴۰۸۷۴۲۰:۳۱:۰۱ ۱۴۰۴/۷/۱۸
همون اسلام گفته زن خراب رو سنگسار کنه
ناشناس۴۰۴۰۹۱۷۲۲:۰۳:۵۸ ۱۴۰۴/۷/۱۸
همون اسلام تهمت زدن را حرام اعلام کرده همون اسلام برای اثبات جرم زنا شرایط سختی را در نظر گرفته شما چطور اجازه داری از روی ظاهر تهمت بزنی ؟؟
ناشناس۴۰۴۰۸۷۹۲۰:۴۴:۵۱ ۱۴۰۴/۷/۱۸
ایشان نگفتند تا چه حد از بدون پوششی، ارشادی است؟
شهریار۴۰۴۰۸۹۵۲۱:۳۴:۴۷ ۱۴۰۴/۷/۱۸
همه قرآن یا ارشادی است و یا انذاری . تبشیر و تنذیر . اما حکم الهی است ‌ اختیاری نیست .
حق۴۰۴۰۹۲۴۲۲:۳۱:۳۷ ۱۴۰۴/۷/۱۸
آنچه که در مجلس بعنوان قانون تصویب می‌شود یک قانون بشری و حکومتی است ربطی به شریعت ندارد اگر چه حاکمیت مدعی است آن را با شریعت تطبیق میدهد. حکم شریعت همانست که در قرآن و احادیث معتبر آمده و اینکه افرادی مدعی باشند که مصوباتشان حکم خداست مضحکترین سخن است. بنابراین حکم حجاب در قرآن ارشادی بیان شده است و برای عدم رعایت حجاب حدی برای آن در نظر گرفته نشده که اگر بنا باشد حدی تعیین گردد خداوند سزاوارتر است تا حد تعیین کند نه بشر. البته ارشادی بودن حجاب به این معنی است که رعایت کنندگان آن رستگارانند.
هموطن۴۰۴۰۹۲۶۲۲:۳۵:۵۷ ۱۴۰۴/۷/۱۸
این شهید بزرگوار نظر خودش رو گفته نه دین وقانون را ما توی قرآن چندین آیه صریح در باره حجاب داریم
حمید۴۰۴۰۹۲۸۲۲:۳۹:۴۴ ۱۴۰۴/۷/۱۸
همه چیز در اسلام ارشادی است و جنبه ی اجبار ندارد! لا اکراه فی الدین... آنچه رعایت آن واجب است قانون است و قانون کشور ما هم بنابر اصول اسلامی نوشته شده و لذا رعایت احکام شرعی که جنبه ی اجتماعی و عمومی دارد واجب می شود. همه ی جا دنیا برای حد پوشش قانون لازم الاجرایی وجود دارد. فقط حدش متفاوت است که به فرهنگ و اصول آن کشور بر می گردد.
لیلا۴۰۴۰۹۳۵۲۲:۵۱:۵۱ ۱۴۰۴/۷/۱۸
یعنی تا روز قیامت درباره ی حجاب بحث کنید وجنگ کنید، این درست نیست، اگر حکم واضح هست، پس چرا این همه بحث، مگر اینکه ابهام داشته باشه که داره، وقتی یک عده مومن نیستن، یا مسیحی ودیگر ادیان هستن، اجبار به حجاب کاسه داغتر از آش شدن واز خدا جلو زدنه، با حجابها نگران نباشید، مردهای مومن شما چشمهاشونو حفظ میکنن واین مشکل رو حل میکنه، والله اعلم
ناشناس۴۰۴۰۹۳۸۲۳:۰۴:۱۶ ۱۴۰۴/۷/۱۸
مخاطب ارشاد چه کسانی هستند؟!مشخص است افرادی هستند که به دین خدا اعتقاد دارند.کسی که اعتقاد به دین خدا ندارد حریم آن را رعایت نمی کند.بحث حجاب خاتمه یافته و شما باید راجع به قانون پوشش بحث کنید. جامعه نشان داده تا چه حد اعتقاد به اسلام و خدا و دین خدا دارد.به زور هم نمی توان انسان ها را به بهشت برد.شما باید در های جهنم را ببندید که نمی بندید.
محمد۴۰۴۰۹۴۰۲۳:۱۰:۵۸ ۱۴۰۴/۷/۱۸
خداوند متعال بر درجات این شهید بیافزاید...اولا این نظر ایشان بوده. و ایشان فقیه نبوده اند....ثانیا نماز، روزه،خمس ، ووووو هیچ کدام از احکام و فرائض دینی اجبار اجتماعی ندارد...ولی حجاب دارد...چون حجاب تبعات اجتماعی به دنبال دارد تمام فقها آن را واجب اعلام کرده اند..بی حجابی به دنبالش برهنگی است. چرا موضوع را از دید درست بررسی نمی کنیم.
علی۴۰۴۰۹۴۷۲۳:۲۲:۵۱ ۱۴۰۴/۷/۱۸
آیا کشاندن جامعه به فساد اخلاقی توسط بی حجابی اشکال ندارد و ارشادی باید باشد ، رد شدن از چراغ قرمز و نبستن کمربند نیز و شراب خوردن علنی نیز ، باید فقط ارشادی باشد و من دیگر رعایت نخواهم کرد؟!
جعفر۴۰۴۰۹۵۶۲۳:۴۰:۵۷ ۱۴۰۴/۷/۱۸
پیشنهاد می کنم از سخنان خود شهید باهنر، نسبت ایشون با امام رو پیدا کنید (مثلا شاگرد ...). بعد مبنای الزام به حجاب رو در نظر امام ببینید. بعد تحلیل کنید اگر شهید الان در این دنیا بود، در مورد این تیتر چه پاسخی می داد. بعضی خانم ها که متأسفانه حداقل حجاب رو کنار گذاشته اند، اول از همه خودشون ضربه می خورند. در کنار این، الان یه سری مردها هم هستند که با شلوارک تا بالای زانو میان توی خیابون. حال آدم بهم میخوره از این حجم عقده های روانی.
احمدیان۴۰۴۰۹۸۲۰۰:۱۷:۱۱ ۱۴۰۴/۷/۱۹
البته من متخصص دینی نیسم ولی فکر ونظری دارم دوستی بیان کردن روزه گرفتن اجبار نیست ولی روزه خواری مجازات دارد البته درسته روزه خواری در جمع روزه داران نوعی شاید دهن کجی واهانت به حکم روزه بوده در اینجا هم حدی از حجاب سمبل زن مومن هست وبهتره خودش مراعات کنه تا شناخته بشه ومورد اذیت قرار نگیره اما حدی از پوشیدگی مربوط به قواتین ونظم وعرف جامعه هست که عدم رعایت مترادف بی بندوباری هست پس میشه گفت اولی که مرز حجاب باشه مربوط به زنان مومنه وبه قصد تقرب انجام میشه ولی دومی مرز برهنگی که بخاطر نظامات اجتماعی صورت میگیره حالا بحث اینه ایا این دو با هم در همه مکانها وزمانها انطباق کامل دارند مثلا در اماکن متبرکه حدی از حجاب برقرار هست وهمه زوار بدون گفتگو اونرو رعایت میکنن چون این حد پذیرفته شده به هر صورت بنظرم جای تفکر ونقد واندیشه ورزی البته با مبانی دینی لازم میاد البته تجربه کشورهای دیگر اسلامی شاید مفید باشه ضمنا حوزه حجاب با سایر کارکردهای دولت وحکومت تداخل پیدا کرده بحث شیوه حکمرانی بحث تورم وبیکاری طیف وسیعی از مردم در برابر گزینش تعدادی افراد خاص واصلا کارامدی حکومت اینجا مهم بنظر میاد ونمیشه اونرو جدا در نظر گرفت .
بنده خدا۴۰۴۰۹۸۳۰۰:۲۰:۰۴ ۱۴۰۴/۷/۱۹
بنام خدا و سلام بر همه عزیزان آنچه شهید باهنر رحمة الله علیه گفته باید با قرآن محک زده شود اگر مطابق نباشد قابل قبول نیست . حتی ائمه گفتند احادیث ما را که بشما می رسد با قرآن محک بزنید . آنها که در جامعه اسلامی زندگی می کنند اعم از مؤمن و غیر مؤمن نباید کاری کنند که از مظاهر فساد باشد . آزادی زنان غیر مؤمن مشروط و مقید به حد فساد است . اگر بد حجابی و بی حجابی عده ای افسار گسیخته و فساد انگیز باشد باید جلوی آن را گرفت . چون باعث اختلالات روانی اکثریت جنس مخالف می شود. هر جامعه‌ ایمانی و غیر ایمانی دارای هنجارهایی است که باید رعایت شوند در غیر اینصورت سنگ بر روی سنگ بند نمی شود . کما اینکه می بینم عده ای به هیچ حدی راضی نیستند و بدحجابی تبدیل به بی‌حجابی شده و می شود . نمی توان پذیرفت چهره شهرهای هزاران شهید داده ایران تبدیل به لس آنجلس و سانفرانسیسکو شود . آیا غیر اینست ؟!!
ناشناس۴۰۴۰۹۸۵۰۰:۲۲:۱۴ ۱۴۰۴/۷/۱۹
اولا شهید باهنر فقیه جامع الشرایط نبوده و همچنین مرجع تقلید نبوده است ایشان درک و استنباط خود را از موضوع حجاب بیان کرده است ،،، مجتهد اعلم در آن زمان حضرت امام خمینی ( ره ) بوده است ،،، آیا حضرت امام حجاب را واجب شرعی نمی‌دانستند؟؟ بله کاملا واضح است که واجب می‌دانستند لذا ما احکام شرعی را باید از ولی فقیه جامع الشرایط سوال کنیم ،،، اصلا از کجا معلوم که دیدگاه شهید باهنر صد در صد درست باشه که ما به آن استناد کرده و برادرش را تبرئه کنیم ،،، عزیزان در جامعه اسلامی باید سلامت روان وجود داشته باشه جوانان ما باید در یک جامعه سالم و دینی زندگی کنند شما فکر کردید فقط روسري ها کنار رفت و تمام ، ، نه بلکه برهنگی بدنبال آن آمد و پشت سر هم پارتي های علنی و مختلط ،، غربي ها که برای ما نسخه بی حجابی می پیچند دلشون برای ما نسوخته بلکه آنها می‌دانند که چگونه می‌توان بر سر یک ملت مسلط شد یعنی همان تسلط فرهنگی و تقلید کور کورانه ،،، انگلیسی ها میگن ما برای تسلط بر یک جامعه و کشور نیاز به تغییر سبک زندگی آن جامعه داریم
نصرت۴۰۴۱۴۲۱۱۵:۱۲:۱۱ ۱۴۰۴/۷/۱۹
سلام‌ باتوجه به سخنان شهید باهنر اگر سندیت داشته باشد ۱- اسلام به مساله حجاب توجه داشته ۲- اسلام به جنبه ی ارشادی حجاب توجه داشته تا حجاب ترویج بشود و از بی حجابی جلوگیری بشود ۳- در زمان پیامبر (ص) زمان طلوع اسلام مردم بی حجاب نبودند که اسلام بیاید باحجابشان کند به اجبار ۴- یهود قبل از مسیح بود و مریم مقدس قدیسه بود و محجبه امروز پروژه برهنگی مطرح است
عباس۴۰۴۰۹۹۰۰۰:۳۸:۴۹ ۱۴۰۴/۷/۱۹
حجاب مو برای برخی دختران و زنان ماهیت خویش را کاملا از دست داده است.
ناشناس۴۰۴۰۹۹۹۰۱:۰۴:۳۸ ۱۴۰۴/۷/۱۹
حالا اینکه نظر شهید باهنر چه بوده است محترم ولی برای ما ملاک نظر امام و رهبری است. امام و رهبری صریحا قانون و الزام حجاب را تایید و تاکید کردند. تمام.
سادات۴۰۴۱۰۱۹۰۳:۲۱:۴۴ ۱۴۰۴/۷/۱۹
کاش خود دکتر باهنر زنده بود و به شما که در صدد رواج شبهه دینی هستید جواب دقیقی میداد .
احمد۴۰۴۱۰۳۱۰۵:۰۲:۰۱ ۱۴۰۴/۷/۱۹
در مورد اظهارات دکتر محمدرضا باهنر درباره حجاب در اسلام که آن را «ارشادی» و بدون تحمیل دانسته‌اند، باید گفت که این دیدگاه با برخی منابع فقهی و تاریخی در تضاد است. ۱. حجاب در قرآن و سنت در قرآن کریم، به‌ویژه در آیات سوره نور (آیه ۳۱) و سوره احزاب (آیه ۵۹)، به پوشش زنان اشاره شده است. این آیات به‌طور صریح به زنان دستور می‌دهند که بدن خود را بپوشانند و جز برای محارم خود، زینت‌هایشان را آشکار نکنند. این دستورات در منابع معتبر حدیثی مانند صحیح بخاری و مسلم نیز تأکید شده است. ۲. دیدگاه فقهی فقهای اسلامی در طول تاریخ درباره وجوب حجاب نظرات مختلفی داشته‌اند. برخی از آنان حجاب را واجب دانسته‌اند و برخی دیگر آن را مستحب یا حتی مباح شمرده‌اند. اما در اکثر فتاوی معتبر، حجاب به‌عنوان یک واجب شرعی برای زنان مسلمان مطرح شده است. ۳. تاریخ اسلام و حجاب در دوران پیامبر اسلام (ص)، پوشش زنان مسلمان به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفت. اگرچه در ابتدا، پوشش کامل برای زنان واجب نبود، اما با نزول آیات مربوط به حجاب و تأکید پیامبر (ص) بر آن، پوشش زنان به‌عنوان یک امر دینی و اجتماعی پذیرفته شد. ۴. نظر برخی علما برخی از علما و پژوهشگران معاصر، مانند سروش دباغ، بر این باورند که حجاب اجباری از سوی حکومت‌ها ممکن است با اصول اخلاقی و آزادی‌های فردی در تضاد باشد. ایشان معتقدند که حجاب باید از درون فرد ناشی شود و تحمیل آن از سوی حکومت‌ها ممکن است نتایج منفی به‌دنبال داشته باشد. نتیجه‌گیری با توجه به منابع دینی و فقهی، حجاب در اسلام به‌عنوان یک واجب شرعی برای زنان مسلمان مطرح شده است. بنابراین، اظهارات دکتر باهنر درباره «ارشادی» بودن حجاب و عدم تحمیل آن، با برخی منابع معتبر در تضاد است. البته باید توجه داشت که در طول تاریخ، نحوه اجرای این حکم و میزان سخت‌گیری در آن متفاوت بوده است.
نصیری۴۰۴۱۰۳۲۰۵:۰۹:۱۰ ۱۴۰۴/۷/۱۹
اولا این بحث باانتقاداقای نقدعلی ازمحمدرضا باهنر باعنوان از برادر شهیدت خجالت بکَش شروع شده باهمخوانی نظر دوبرادر باهم سزاست اقای نقدعلی عذرخواهی نماید ۲دراینگونه موارد امر ولی فقیه هم ازنظرشرع وهم از نظرقانون مطاع میباشدباید فصل الخطال باشد وبقیه در هرموقعیتی هستند بمنظور جلوگیری از اختلاف نظرها از ابراز عقیده خودداری کنند.
حمید۴۰۴۱۰۴۷۰۶:۳۹:۱۱ ۱۴۰۴/۷/۱۹
این مسئله در اسلام به صورت ارشادی مطرح شده و به هیچ وجه تحمیل وجود ندارد و باید به مردم رعایت اصول اسلامی را آموخت و به آن‌هایی که در این مورد تحمیل یا اعمال زور می‌کنند توصیه می‌کنیم که دست از این کار برداردند. اگر ایجاد اختلال کردند باید به‌شدت از آن جلوگیری کرد.
اکبر۴۰۴۱۰۶۲۰۷:۴۸:۱۸ ۱۴۰۴/۷/۱۹
بیان قرآن بالاتر است یا شهید باهنر در سه ایه در قرآن در مورد حجاب صحبت شده همه ما می‌دانیم بی حجابی بی عفتی به همراه دارد خانواده را نابود می‌کند. اگر ما مسلمان هستیم بد حجابی بی حجابی در وجود ما و زندگی مردان و زنان ما جایی ندارد یکی از ارکان مهم اسلام و مسلمان پوشش اوست .
ناشناس۴۰۴۱۱۰۴۰۹:۰۴:۲۸ ۱۴۰۴/۷/۱۹
در مدارس و در کتابها و در تریبون‌ها و در همه جا باید گفته شود حجاب واجب خداوند است و بی حجابی گناه است تشویق به حجاب را باید از همه شروع کرد همانطور که دزدی رشوه اختلاس عرقخوری گناه است باید گفته شود زندگی که با گناه توام باشد ، زندگی نخواهد بود
ناشناس۴۰۴۱۱۷۹۱۰:۲۵:۵۳ ۱۴۰۴/۷/۱۹
من با اجبار موافق نیستم. اما متاسفانه الان دارن از این آزادی نصفه نیمه هم سوء استفاده میکنن. بعضی ها مرزهای عفت رو کیلومترها جابه جا کردن. آخه طرف آزاد باشه که نیمه عریان بیاد تو جامعه بعد بگه دلم میخواد؟
محمد۴۰۴۱۲۱۶۱۱:۲۹:۴۴ ۱۴۰۴/۷/۱۹
عمده مردم تو همون سال ۶۰ حجاب را پذیرفتند.
ناشناس۴۰۴۱۳۰۷۱۲:۵۶:۴۸ ۱۴۰۴/۷/۱۹
حالا به قول شما تو سال ۶۰‌ به فرضرکه پذیرفتند چه ربطی به الان داره
ناشناس۴۰۴۱۲۶۰۱۲:۰۷:۵۰ ۱۴۰۴/۷/۱۹
هنوز در بین خود قشر روحانیت اختلاف نظر در مورد حجاب می‌باشد پس شماها که هنوز نتوانسته آید اختلاف درونی خودتان را حل کنید چگونه ادعا دارید .
ناشناس۴۰۴۱۳۶۳۱۴:۰۱:۲۹ ۱۴۰۴/۷/۱۹
قانون بابت هرموضوعی باید رعایت شود حتی در مورد حجاب.
نصرت نصرت۴۰۴۱۴۱۵۱۵:۰۶:۴۶ ۱۴۰۴/۷/۱۹
سلام پس اولا حجاب در اسلام تعریف شده است ۲- اسلام جنبه ارشادی برای ترویج حجاب را مطرح کرده است ۳- اسلام موافق کشف حجاب نیست
حیدری۴۰۴۱۴۹۸۱۷:۵۳:۵۸ ۱۴۰۴/۷/۱۹
اینکه شهید باهنر فرمودند بخاطر افراطیونی بوده که پونز تو پیشانی شل حجابها فرو میکردم اگر میخواهید منظور ایشان را متوجه شوید باید کل صحبتها را بشنوید در ضمن توصیه های قرآنی معنای وجوب داره در این آیات به آثار اجتماعی شده اگر یک معلم که خیلی قبولش دارید یه توصیه کنه قبول میکنید حالا به قول شما توصیه خدا را پشت گوش میاندازید
علی۴۰۴۱۵۴۶۱۸:۴۹:۳۲ ۱۴۰۴/۷/۱۹
مرحوم باهنرشهیدست وبس.اما حجاب وحیا وامربه معروف ونهی‌ازمنکر یک مهم کلام وحی میباشد.
H. K۴۰۴۱۵۷۲۱۹:۲۶:۵۴ ۱۴۰۴/۷/۱۹
حجاب و عدم حجاب هیچ کدام از آنها را جمع بندی کلی در یک نگاه نمی توان قضاوت کرد
۰۰۰۴۰۴۱۶۳۷۲۱:۲۳:۱۳ ۱۴۰۴/۷/۱۹
نظر ولی فقیه مهم است،بی حجابی همیشه نشان دادن زیبایی نیست،زشتی جسمی را هم نشان میدهدکه بی تفاوتی ایجاد میکند،تشکیل خانواده کم میشود، آیتمهای ملکه زیبایی مینمایددرصد بالایی زیبا نیستند،حجاب زشتی را هم میپوشاند
خدابخش۴۰۴۱۶۹۸۲۳:۰۹:۴۱ ۱۴۰۴/۷/۱۹
به عقیده حقیر آنهایی که حجاب اجباری رو مطرح کردن در اصل با پوشش مخالفن پوشش با حجاب فرق داره و در همه کشورهای دنیا حدود پوشش مشخصه بعد هم مقام معظم رهبری تاکید دارن که کشف حجاب در ملا عام انجام نشه و جلوگیری بشه وگرنه کسی با حریم شخصی کاری نداره
ایراندخت۴۰۴۱۷۰۲۲۳:۱۵:۲۳ ۱۴۰۴/۷/۱۹
به عقیده حقیر حکومت اساامی وظیفه دارد در مقابل نافرمانی در ملا عام بایستد مثلا کشف حجاب در ملا عام یا روزه خواری و سرو مشروب آنهم در ملا عام یا ارائه تئاتر و فیلمهای خلاف عفت عمومی از ایجاداینها حتما باید جلوگیری کرد
ناشناس۴۰۴۳۳۹۱۲۳:۲۱:۴۸ ۱۴۰۴/۷/۲۱
نطرشما برای خودتان محترم است اما از نظر من اعتباری ندارد
ناشناس۴۰۴۳۳۹۲۲۳:۲۲:۳۶ ۱۴۰۴/۷/۲۱
خدا رحمت کند مرد روشنفکری بود
yektanetتریبون

آخرین عناوین