شاخص کشته‌های رانندگی در ایران ۷ برابر کشورهای اروپایی

  4031222138 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون راهداری سازمان راهداری گفت: شاخص کشته‌های رانندگی در ایران، دست‌کم هفت برابر کشورهای اروپایی است و معتقدیم بهره‌گیری از تکنیک‌های خودآگاهی می‌تواند تا ۳۰ درصد به کاهش تلفات کمک کند.

شاخص کشته‌های رانندگی در ایران ۷ برابر کشورهای اروپایی

به گزارش مهر، مهران قربانی معاون راهداری سازمان راهداری عصر امروز (چهارشنبه، ۲۲ اسفند) در نشست خبری با اشاره به راه‌افتادن پویش «نه به تصادف» با شعار «شیش دونگ برانیم» در سازمان راهداری افزود: ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد اگر این پویش به صورت ملی اجرا شود به طور قطع می‌تواند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در کاهش تلفات رانندگی مؤثر باشد.

وی بیان کرد: به طور قطع با مشارکت رسانه ملی و سایر رسانه‌ها می‌توانیم از عدد ۲۰ درصد عبور کنیم.

قربانی با اشاره به برخی گزارش‌های سازمان ملل متحد در این زمینه، خاطرنشان کرد: شاخص کشته‌های رانندگی در کشورهای اروپایی و پیشرفته به دو تا سه نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است، در حالی که در دهه ۸۰ میلادی این شاخص مشابه وضعیت امروز ایران بود که ۲۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

وی تاکید کرد: برای بهبود ایمنی باید روی مدیریت ایمنی راه، راه ایمن، خودروی ایمن، سیستم امداد و نجات قوی و مؤثر و کاربران ایمن‌تر کار کنیم.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: پویش‌های ایمنی به شرط بسیج عمومی مردم و مسئولان می‌تواند تحول ساز باشد.

معاون راهداری سازمان راهداری اضافه کرد: معتقدیم در یک دوره سه تا پنج ساله با آموزش تکنیک‌هایی نرم‌افزاری فارغ از وضعیت راه‌ها، خودروها و سیستم امداد و نجات، می‌توانیم ۳۰ درصد از تلفات جاده‌ای بکاهیم و همین تغییر نگرش می‌تواند نقطه شروعی بر کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۸۲۳۵۲۸۲۲:۳۳:۵۴ ۱۴۰۳/۱۲/۲۲
دلیلش را نمی دونید؟ ارابه ی مرگ می دونید چیه ؟
K1403۳۸۲۳۵۶۲۲۳:۲۱:۳۱ ۱۴۰۳/۱۲/۲۲
برای کاهش تلفات جادهای در ایران، راهکارهای زیر پیشنهاد میشود که باید به صورت جامع و هماهنگ اجرایی شوند: ۱. بهبود زیرساختهای جادهای - اصلاح نقاط حادثه خیز: شناسایی و بازسازی جادههای پرخطر (مانند پیچهای تند، جاده های باریک، یا مسیرهای فاقد روشنایی) - نصب تجهیزات ایمنی: افزایش چراغهای راهنمایی، تابلوهای هشداردهنده، خطکشی های شبرنگ، و گاردریلهای محافظ. - ایجاد مسیرهای ایمن برای عابران و موتورسواران: جداسازی مسیرهای ویژه برای کاهش تعارضات ترافیکی ۲. تقویت قوانین و نظارت - اجرای سختگیرانه قوانین: جریمه های سنگین برای تخلفات پرخطر (سرعت غیرمجاز، سبقت غیرایمن، استفاده نکردن از کمربند ایمنی و کلاه ایمنی موتورسواران). - استفاده از فناوری های نظارتی: نصب دوربینهای سرعت سنج و سیستمهای ثبت تخلف به صورت خودکار - ممنوعیت رانندگی تحت تأثیر مواد: افزایش آزمایشهای الکل و مواد مخدر برای رانندگان ۳. ارتقای فرهنگ ترافیکی - آموزش عمومی: برگزاری کمپینهای آگاهی رسانی درباره خطرات رانندگی پرخطر، اهمیت رعایت قوانین، و استفاده از تجهیزات ایمنی. - تغییر رفتار رانندگان: آموزش اجباری رانندگان حرفهای و غیرحرفه ای با تأکید بر رانندگی تدافعی - جلب مشارکت رسانهها: استفاده از برنامه های تلویزیونی، شبکه های اجتماعی، و پیام های آموزشی در رادیو. ۴. ارتقای استانداردهای خودروها - معاینه فنی منظم: الزام به انجام معاینه فنی دورهای برای خودروهای قدیمی و حذف خودروهای فرسوده. - توسعه خودروهای ایمن تر: تشویق تولید و واردات خودروهای مجهز به سیستمهای پیشرفته (مانند ABS، ایربگ، و هشدار خروج از خط) ۵. تقویت سیستم امداد و نجات - کاهش زمان پاسخگویی: استقرار پایگاههای اورژانس در جاده های پرتردد و آموزش امدادگران برای کمکرسانی سریع. - استفاده از فناوری: ایجاد سامانه های هشدار سریع تصادف (مانند eCall) برای ارتباط خودکار با اورژانس ۶. تحلیل داده و پژوهش - تدوین بانک اطلاعاتی تصادفات: ثبت دقیق علل تصادفات برای شناسایی الگوها و برنامه ریزی هدفمند. - همکاری با نهادهای بین المللی: استفاده از تجربیات موفق کشورهایی که تلفات جادهای را کاهش داده اند (مانند سوئد یا ژاپن). ۷. مشارکت نهادهای مختلف - هماهنگی بین سازمانی: همکاری وزارت راه، پلیس راهور، وزارت بهداشت، و سازمانهای مردم نهاد برای اجرای برنامه های مشترک. - تشویق بخش خصوصی: مشارکت شرکتهای بیمه و خودروسازان در طرحهای کاهش تلفات ۸. توجه به عوامل اقتصادی-اجتماعی - رفع محرومیتها: بهبود جادههای روستایی و مناطق محروم برای کاهش تصادفات ناشی از زیرساختهای ضعیف. - حمایت از قربانیان: تأمین بیمه های درمانی و حمایت حقوقی برای آسیب دیدگان تصادفات موفقیت در کاهش تلفات جادهای تنها با ترکیبی از آموزش، نظارت، و ارتقای زیرساختها ممکن خواهد بود
ناشناس۳۸۲۳۵۶۹۲۳:۲۹:۳۳ ۱۴۰۳/۱۲/۲۲
قابل توجه مسعولین دولت : تلفات و خسارات ناشی از تصادفات جاده ای در ایران، هزینه های سنگین اقتصادی، اجتماعی و انسانی به کشور تحمیل میکند. بر اساس گزارشهای بین المللی و داخلی، این هزینه ها شامل موارد زیر است: ا .هزینه های مستقیم اقتصادی - هزینه های پزشکی و درمانی: سالانه بیش از ۳۰۰ هزار مصدوم در تصادفات جادهای ایران گزارش میشود که هزینه های بستری، جراحی، توانبخشی و دارو را به سیستم سلامت کشور تحمیل میکند (برآوردها: سالانه حدود ۲۰-۳۰ هزار میلیارد تومان) - خسارت به خودروها و زیرساختها: هزینه تعمیر یا جایگزینی خودروهای آسیب دیده، تخریب جاده ها، و تجهیزات ترافیکی (سالانه حدود ۱۰-۱۵ هزار میلیارد تومان) - هزینه های امداد و قضایی: هزینه عملیات اورژانس، آتشنشانی، بررسیهای پلیس، و رسیدگی به پرونده های حقوقی ۲. هزینه های غیرمستقیم اقتصادی - از دست رفتن نیروی کار: مرگ سالانه حدود ۱۶-۱۸ هزار نفر (بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۱) و آسیب دیدگی دهها هزار نفر، منجر به کاهش بهره وری اقتصادی میشود. برآوردها نشان میدهد سالانه حدود ۳-۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران به دلیل تصادفات جادهای از بین میرود. - با فرض GDP ایران حدود ۴۰۰ میلیارد دلار، این رقم معادل ۱۲-۲۰ میلیارد دلار در سال است - هزینه های بلندمدت ناتوانی جسمی: بسیاری از مصدومان به علت نقص عضو یا معلولیت، به حمایتهای مالی دولتی و خانوادگی نیاز پیدا میکنند ۳. هزینه های اجتماعی و روانی - فشار بر خانوادهها: مرگ سرپرست خانوار یا فرزندان، مشکلات مالی و عاطفی جبران ناپذیری ایجاد میکند. - کاهش امید به زندگی: تصادفات جادهای یکی از اصلی ترین عوامل مرگ ومیر جوانان (۱۵-۳۵ سال) در ایران است. - آسیبهای روانی: استرس ناشی از تصادفات برای بازماندگان و شاهدان. ۴. داده ها از منابع رسمی - سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد ایران در بین کشورهای با درآمد متوسط، یکی از بالاترین نرخهای مرگ ومیر جادهای را دارد (حدود ۲۰ کشته به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر) - بر اساس گزارش بانک جهانی، هزینه تصادفات جادهای در کشورهای در حال توسعه معادل ۳-۵٪ از GDPایران است. - در ایران، تصادفات جادهای دومین عامل مرگ و میر پس از بیماریهای قلبی-عروقی است ۵. مقایسه با سایر بخشها - هزینه های تصادفات جادهای در ایران از مجموع بودجه سالانه برخی وزارتخانهها (مانند ورزش و جوانان یا محیط زیست) بیشتر است. - این هزینه ها حتی با درآمد حاصل از صادرات محصولاتی مانند پسته یا فرش برابری میکند راهکار کاهش هزینهها برای کاهش این بار مالی، اجرای راهکارهای پیشگیرانه (مانند بهبود جاده ها، آموزش رانندگان، و تقویت قوانین) نه تنها جان انسانها را نجات میدهد، بلکه سالانه دهها میلیارد دلار به اقتصاد کشور بازمیگرداند. به عنوان مثال، کشورهایی مانند سوئد با برنامه «بینایی صفر» (Vision Zero) توانسته اند تلفات جادهای را تا ۵۰٪ کاهش دهند و هزینه های مرتبط را به شدت کم کنند...قابل توجه تاترازی نماها ..
ناشناس۳۸۲۳۷۰۲۰۲:۳۵:۴۱ ۱۴۰۳/۱۲/۲۳
شاید ایمتی خودرو جان یک انسان رو نجات بده البته چند وقت پیش مدیران یکی از خودرو سازها میگفت کشته شدن طبیعی هستش
ناشناس۳۸۲۳۹۳۵۰۹:۲۳:۴۸ ۱۴۰۳/۱۲/۲۳
استاندارد خودروهای ایرانی بطور عام و بغیر از چند خودرو محدود یک هفتم استاندارد خودروهای اروپایی
ناشناس۳۸۲۴۱۵۱۱۲:۴۱:۲۹ ۱۴۰۳/۱۲/۲۳
شاخص امنیت خودرو و ساخص قیمت به نسبت درآمد را هم بررسی فرمایید!
ناشناس۳۸۲۴۲۴۷۱۴:۲۰:۰۴ ۱۴۰۳/۱۲/۲۳
حالا هی ماشین بی کیفیت تولید کنید .
آزاده۳۸۲۴۳۰۸۱۵:۴۳:۲۵ ۱۴۰۳/۱۲/۲۳
ماشین های نا ایمن و غیر استاندارد آموزش های رانندگی سطحی فرهنگ رانندگی پایین جاده های غیر استاندارد و فاقد ایمنی
ناشناس۳۸۲۴۴۱۹۱۸:۱۳:۵۸ ۱۴۰۳/۱۲/۲۳
تقصیر رانندگی بد است
ناشناس۳۸۲۴۵۴۹۲۲:۲۵:۱۰ ۱۴۰۳/۱۲/۲۳
درسته که ماشین های تولید شده ایران خودرو و سایپا و دیگر شرکتهای داخلی از لحاط امنیت و بدنه استاندارد ندارند ولی باید قبول کرد که بعضی از رانندگان ما راننده نیستند فقط پشت فرمون نشسته و پاش رو گازه بعضی ها هم که گوشی را رها نمی کنند . خدا می دونه من برا ماشین روبروم جراغ می زنم که نور بالا نیا نور پایین بزن اصلا نمی دونه چراغ زدن یعنی چه . خیلی ها اومدند ار این چراغ های سفید و چشم کور کن گداشتند نور بالا که می ایند شما اصلا روبروی خودت رو نمی بینی . چند شب پیش یکی از اینها پشت سر من چراغ زد از بس نورش زیاد بود که یه لحظه من فکر کردم بمب اتم بود چی بود این چه نوری بود . ناخدا گاه گفتم خدا لعنت کنه هر چی مردم ازاره .
yektanetتریبون

آخرین عناوین