نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

حسین علی زاده، گروه اقتصادی الف،   4030121052 ۶۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

نوسانات اخیر بازار ارز، هیجانی و فاقد دلایل اقتصادی است/ فرزین، رییس بانک مرکزی 
التهاب در بازار ارز دوام نخواهد داشت، چون علت اقتصادی ندارد/حسن پور بیگلری نماینده مجلس

به عنوان یک شهروند در این چند سال گذشته چندبار تا کنون این جمله و جمله های مشابه را از زبان مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس شنیده اید؟ آیا پس از این اظهارنظرها رشد قیمت دلار متوقف شد یا به اعدادی رسید که حتی در بدبینانه ترین تحلیل ها هم پیش بینی نشده بود؟ 

واقعیت این است که نه مردم و نه کارشناسان اقتصادی به این قبیل اظهار نظرها چندان باوری ندارند؛ مردم به دلیل رجوع ذهنی به حرف مسوولان در سال های قبل، و کارشناسان به دلیل اطلاع از برخی واقعیت هایی که در تحلیل های مسوولان اقتصادی از بیان آن ها خبری نیست. بگذریم از برخی تحلیل های کارشناسانه دیگر از ماجرای دلار که اساسا دلیل رشد مداوم آن را به اقدام آگاهانه و ارادی دولت ها برای جبران بدهی نظام بانکی به خصوص چند بانک خصوصی یا برخی فواید اقتصادی دیگر عنوان می کنند.

دلیل افزایش مدام دلار علیرغم پیچیدگی علم اقتصاد هر چه باشد یقینا  نمی‌تواند چنان ناشناخته و مرموز باشد که سال ها مردم یک کشور را چنین سردرگم و آسیب پذیر کند. تجربه مشابه کشورهایی مانند ترکیه یا روسیه در برخورد با مشکل دلار  گواهی بر این موضوع است. بنابراین به نظر می رسد ادامه وضعیت فعلی درباره دلار ، یعنی تکرار این سخن که «قیمت دلار به زودی کاهش می یابد»  نه تنها هیچ تاثیر مثبتی بر بازار ندارد بلکه روز بروز بر هزینه های سیاسی آن نیز می افزاید چون تنها تاکیدی است بر ناکارآمدی! 

ظاهرا دلیل این قبیل اظهار نظرها که همراه با اطمینان خاطر دادن به مردم در زمینه موجودی ذخایر ارزی است جلوگیری از التهاب این بازار و کاستن از تقاضای روزافزون سرمایه ای برای دلار است اما تجربه چند سال گدشته نشان می دهد هر قدر این اطمینان خاطر دادن ها بیشتر شده و هر میزان توزیع ارز که صورت گرفته باز هم این تقاضا فروکش نکرده که یقینا دلیل آن به واقعیت هایی باز می گردد که یا مسوولان از آن کاملا خبر دارند و در نسبت با آن واقعیات بازار ارز را به گونه ای مدیریت می کنند که مشکلات دولت ها در این وضعیت برطرف شود یا چندان هم توانا در مدیریت نیستند و دلیل افزایش مدام قیمت دلار نیز همین است. 
 
در هر حال بهتر است مسوولان ارشد اقتصادی کشور به جای وعده های بی سرانجام درباره کاهش قیمت دلار، راه دیگری را برای سخن گفتن با مردم بیایند یا دستکم از دادن وعده کاهش در آینده نزدیک خودداری کنند. به قول باباطاهر عریان: همی وعده کنی امروز و فردا / ندونوم مو که فردای تو کی بی !

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۵۳۷۲۲۱۰:۰۳:۱۵ ۱۴۰۳/۱/۲۵
دلار به ابزار سلطه امریکا تبدیل شده و باید از مبادلات تجاری کشور حذف بشود.
سعید۳۴۵۳۷۸۷۱۰:۵۳:۵۶ ۱۴۰۳/۱/۲۵
عزیزم ربطی به دلار نداره اصلا یوان اصلا یورو مشکل تامین ارز خارجیه چون شما صادرات معنی داری نداری نه از جنس کالا نه از جنس خدمات.
ناشناس۳۴۵۴۱۰۱۱۴:۱۹:۲۸ ۱۴۰۳/۱/۲۵
سال گذشته 60 میلیارد دلار صادرات نفت و 53 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و ارز حاصله به کشور اومد و بانک مرکزی در تامین ارز 28500 برای کالاهای اساسی و دارو و برای خرید سایر کالاها با نرخ مرکز مبادله هیچ مشکلی ندارد افزایش قیمت ارز بدلیل جو روانی بازار است.
ناشناس۳۴۵۴۴۳۶۱۶:۴۴:۲۳ ۱۴۰۳/۱/۲۵
جو روانی را هم عده ای برای کشور درست کرده است.
ناشناس۳۴۵۴۸۶۱۲۰:۰۷:۴۲ ۱۴۰۳/۱/۲۵
برخی از دوستان شکایت از سلطه دلار در دنیا دارند. یا میگن چرا امریکا می خواهد روسیه یا چین را ضعیف کند. واقعا این دوستان نوبر هستند. یعین انتطار دارند هر انسان یا نیرویی در دنیا از ماهیت غریزی خود دست بکشد تا انها موفق و پیروز بنظر بیایند. امریکا چند صد سال هست که به دلایل متعدد قدرت برتر اقتصادی و سیاسی و نظامی دنیا شده. بسیار طبیعی هست که بخواهد این موقعیت خود را حفظ کند. چه انتظاری دارید. مثلا انتظار دارید که مقامات ومدیران و ملت امریکا بگوید خوب. حالا که چین قوی شده ما اجازه می دهیم او بیاید جای ما را بگیرد؟
ناشناس۳۴۵۳۸۲۸۱۱:۳۹:۳۰ ۱۴۰۳/۱/۲۵
فرض کن ما نه از کسی دلار بگیریم و نه به کسی دلار بدهیم. خب مگر کسی از ما ریال قبول می کند؟ همین الان داخل کشور بعضی ها ریال قبول نمی کنند. پس فرقی نمی کند باید یک ارز بین المللی پرداخت کرد. فکر می کنید مثلا فروشنده عراقی حاضر شود که به جای دلار و یا یورو روبل روسیه را قبول کند؟ هرگز. تازه همه برابری پول ما رو با دلار می سنجند و ارزش گذاری می کنند
ناشناس۳۴۵۳۸۴۰۱۱:۴۹:۳۵ ۱۴۰۳/۱/۲۵
دلار گران نشده بلکه ریال بی ارزش شده
1۳۴۵۳۹۵۸۱۳:۱۵:۲۶ ۱۴۰۳/۱/۲۵
تنها راه حل ، افزایش تولید داخلی و مبارزه با قاچاق کالا است . نمونه موفق آن سراها و خانه های کالای ایرانی است ( البته هنوز کاملا ایرانی نشده). همین امسال بخش عمده لوازم خانگی کشور که قرار بود از طریق کالای قاچاق بازارچه های مرزی تامین شود از سراها و خانه های کالا تامین شد .
ارز۳۴۵۴۰۲۷۱۳:۴۲:۳۷ ۱۴۰۳/۱/۲۵
همه ارزها ها گران شده از دینار و افغانی تا یورو و دلار این ارزش پول ما هست که پایین اومده
صمصام۳۴۵۳۷۲۴۱۰:۰۵:۰۲ ۱۴۰۳/۱/۲۵
آقای فرزین رییس کل معظم بانک مرکزی در اظهار نظری اعجاب بر انگیز فرموده اند ما به دلار غیر رسمی و تلگرامی کاری نداریم و ان را به رسمیت نمیشناسیم یکی به این عزیز بفرمایید اتفاقا دلار تلگرامی است که شدیدا با شما کار دارد
ناشناس۳۴۵۳۷۲۹۱۰:۰۷:۰۴ ۱۴۰۳/۱/۲۵
وقتی نهاد نظارتی ، نهاد حکومتی ، نهاد امنیتی ، نهاد بازرسی ، نهاد قضایی ،نهاد اقتصادی ، نهاد ....... و همه نهاد ها توسط یک گروه اداره بشه ، نتیجه اش میشه وعده های دروغین ، اقتصاد فاسد ، اختلاس و گرانی و .... .
ناشناس۳۴۵۳۸۵۲۱۱:۵۵:۳۰ ۱۴۰۳/۱/۲۵
چه حرف بی ربطی. مگر در روسیه و چین و امریکا و انگلیس و فرانسه خارج از جریان حاکم کسی اجازه فعالیت سیاسی امنیتی اقتصادی فرهنگی دارد. اصلا مگر به جریانی که ارزش های اون نظام سیاسی را قبول ندارد اجازه عرض اندام میدن
ناشناس۳۴۵۳۹۹۵۱۳:۳۳:۴۸ ۱۴۰۳/۱/۲۵
آره دوست عزیز تو انتخابات کاندید میشه اگه مردم بهش رای دادن سیاستهایی که مطابق نظر کسانی هست که بهش رای دادن رو پیاده میکنه به همین سادگی.
ناشناس۳۴۵۴۲۱۴۱۵:۲۱:۴۸ ۱۴۰۳/۱/۲۵
نخیر دوست عزیز. نمونش همین جنگ غزه و اسرائیل. آیا سیاستمداری که علیه اسرائیل باشه میتونه اونجا بالا بیاد ؟
ناشناس۳۴۵۳۷۳۳۱۰:۰۹:۵۴ ۱۴۰۳/۱/۲۵
برای مسئولان عموما سرمایه های اجتماعی و افکار عمومی و اعتماد و اتکا مردم به سخنان آنان هیچ در نظر گرفته می شود! در هر دولتی این سخنان زده شده است ولی واقعیت را مردم با خرید اقلام گرانتر لمس کرده اند! اگر نرخ دلار بازار آزاد درست نیست چرا خود مسئولین برای محاسبه یارانه انرژی نرخ بازار آزاد را مد نظر قرار می دهند نه نرخ ارز ترجیحی و نیمایی! اگر نرخ بازار آزاد بی ارزش است چرا با بالا رفتن آن قیمت خودرو و حتی مسکن ملی افزایش می یابد! اگر نرخ بازار آزاد بی ارزش است چرا به مسافرین خارج از کشور بیش از 500 دلار ارز نمی دهند خوب بیشتر بدهید تا مردم مجبور به تامین ارز از بازار غیر رسمی نباشند! اگر نرخ بازار آزاد بی ارزش است و کلیه کالاها با ارز دولتی تامین می شود چرا دارو و تجهیزات پزشکی نرخ خدمات آزمایشگاهی و پزشکی افزایش دارد ! تا زمانی که مسئولان برای صداقت در سخنان خود و بی اعتمادی افکار عمومی به سخنان آنها توجهی نداشته باشند هیچ امری در کشور به درستی پیش نخواهد رفت
ناشناس۳۴۵۳۷۳۷۱۰:۱۳:۲۱ ۱۴۰۳/۱/۲۵
متاسفانه اعتماد به این حرفها برای من ضرر 30درصدی از ابتدای دی ماه تا کنون بوده است یعنی سرمایه 300 م بنده تا الان 30 درصد کاهش پیدا کرد، من آن زمان با این پول 6000 دلار می توانستم خرید کنم و الان 4600 دلار بیشتر به من نمیدهند ضرر 1400 دلاری مرا چه کسی جبران خواهد کرد؟
ناشناس۳۴۵۳۷۹۱۱۰:۵۶:۵۰ ۱۴۰۳/۱/۲۵
از سال 99 قدرت خرید دلاری بیشتر شده و از سال 1401 هم باز بیشتر هست شما زمانی را حساب می کنی که دلار بالا نرفته بوده و پایین نگه داشته شده بود
ناشناس۳۴۵۳۸۰۹۱۱:۲۰:۵۴ ۱۴۰۳/۱/۲۵
کی و چجوری قدرت خرید بالاتر رفته از کجا میگی ؟!
ناشناس۳۴۵۴۱۵۳۱۴:۴۸:۴۱ ۱۴۰۳/۱/۲۵
در جایی زندکی می کنیم که برای همین موردی که فرمودید با کف حقوق 5300 در فروردین 1402 و دلار 52 تومانی می شود 102 دلار و فروردین 1403 با کف حقوق 7180 و دلار 67 می شود 107 دلار
ناشناس۳۴۵۳۸۲۴۱۱:۳۱:۳۷ ۱۴۰۳/۱/۲۵
از عجایب این هست که بنزین گران نمی کنند اما به جای آن قیمت مترو و اتوبوس بالاتر از زیاد حد تورم افزایش می دهند! یعنی تشویق برای تک سرنشینی و افزایش هزینه دولت!
ناشناس۳۴۵۳۷۳۸۱۰:۱۳:۲۱ ۱۴۰۳/۱/۲۵
اگر بتوانند انجام دهندو دیگر وعده نمیدهند ومردم با این نوع وعده ها اشنا هستن
ناشناس۳۴۵۳۷۴۲۱۰:۱۶:۲۱ ۱۴۰۳/۱/۲۵
از زمان احمدی نژاد به بعد هر وقت رییس بانک مرکزی گفت نرخ ارز پایین می آید بالا رفت ! هر وقت گفتند که نرخ ارز بی منطق است با منطق ظرف سه ماه دو تا سه برابر شد! هر وقت گفتند که نرخ ارز کانالها بی اعتبار است ظرف سه ماه صرافی های دولتی همان نرخ را به عنوان نرخ دولتی اعلام و مسئولان منت گذاشتند ! هر نرخی را به شکل دستوری برای ارز تعیین کردند بعد از گذشت چند ماه خود مسئولان اعلام کردند که این نرخ باعث فساد شده و با کلی منت و توجیه نرخ ارز را به نرخ بازار رساندند !از ارز 1200 احمدی نژاد 4200 روحانی و 28500 رئیسی همه این حرفها زده شده است ولی گویا هر مدیری باید خود این روند را تجربه کند ! و.... چیزی که مهم است بی اعتمادی مردم به کلیه سخنان و وعده های مدیران است که گویا هیچ ارزشی برای مدیران ندارد
ناشناس۳۴۵۴۸۵۵۲۰:۰۴:۱۷ ۱۴۰۳/۱/۲۵
اتفاقا بدبختی از زمان آمدن احمدی نژاد اغاز شد با افزایش بانکهای خصوصی و این شود که نباید میشود.
ناشناس۳۴۵۳۷۴۹۱۰:۲۱:۵۷ ۱۴۰۳/۱/۲۵
مشکل از تورم هست که دلار هم بالا می برد و به جای بند کردن روی دلار مقاله های متعدد بزنید برای تورم که تا 3 تا 5 درصد نشود دلار هم بالا می‌رود همان طوری که لیر ترکیه در ایران بالا نمی رود در این چند سال چون تورم ترکیه بیشتر از ایران هست و ایشان هم برای کمتر خرج کردن و ارز پاشی می گوید که ملت کمتر وارد شوند و بیش از حد بالا نرود که مداخله ارزی کمتری لازم باشد
ناشناس۳۴۵۳۸۱۳۱۱:۲۲:۴۴ ۱۴۰۳/۱/۲۵
مشکل تورم است؟ بله مشکل تورم است و عمده آن به خاطر نبود سرمایه گذاری خارجی، نبود ارتباطات با دنیا ، کسری بودجه به خاطر عدم فروش نفت و... است!
ناشناس۳۴۵۳۹۹۴۱۳:۳۳:۰۲ ۱۴۰۳/۱/۲۵
عزیزم می شود بگویید چرا از سال 1347 تا الان تورم دو رقمی در ایران هست؟ اما اکثر کشورهای دنیا 10 سال اول آن تورم دورقمی داشتند و بعد تورم تک رقمی!!!!
ناشناس۳۴۵۴۱۲۹۱۴:۳۴:۲۹ ۱۴۰۳/۱/۲۵
اولا از سال 1347 تا الان هر سال تورم دو رقمی نبوده قبل از انقلاب و بعد از انقلاب هم تورم یک رقمی داشتیم قبل از انقلاب به خاطر بیماری هلندی بوده دهه 70 سیاست تعدیل اقتصادی و کسری بودجه به خاطر سازندگی در دوران اول خاتمی آزاد سازی نرخ ارز سبب تورم شد دوره دوم خاتمی و اول احمدی نژاد با افزایش سرمایه گذاری خارجی و افزایش درآمد کشور و تثبیت نرخ ارز تورم یک رقمی وجود داشت در دوره دوم احمدی نژاد و روحانی به دلل قطع ارتباط با دنیا و تحریم و افزایش نرخ ارز تورم داشتیم دوره اول رییسی هم که شاهد هستیم !
ناشناس۳۴۵۴۶۸۱۱۸:۲۹:۲۵ ۱۴۰۳/۱/۲۵
به جای حرف های سیاست زدگی اقتصاد ایران را بخوان یا حداقل بخش تورم از سال 1320 تا الان وگرنه در افغانستان و خیلی دنبال آن هستید که سرمایه گذاری خاصی نمی شود که تورم منفی و در نتیجه دلار می آید پایین و پول واحد افغانستان بالا می‌رود اما بیکاری و عدم درآمد کافی رقم می خورد
ناشناس۳۴۵۴۵۲۴۱۷:۱۶:۵۶ ۱۴۰۳/۱/۲۵
سال 1347 تورم 3.7 درصد سال 48 حدود1.7 درصد سال 1350 حدود 6.4 درصد سال 51 حدود 9.8 درصد بوده بعد از انقلاب هم سال 64 حدود 6.9 سال 69 حدود 9 درصد و سال 95 و 96 هم حدود 9 درصد بوده پس نشون میده که هرچیزی علتی دارد ! علت سالهای مختلف را باید جستجو کرد نه اینکه با آمار اشتباه بخواهیم حرفمان را اثبات کنیم !
علی۳۴۵۳۷۵۲۱۰:۲۴:۲۴ ۱۴۰۳/۱/۲۵
برادر جان خصوصیت اقتصادی که مورد تحریم قرار میگیرد همین است اقتصاد به سمت عدم شفافیت می رود و داخل سایه خیلی ها سود می کنن خصوصا آنهای که به منابع و امکانات خاص دسترسی دارند اولین قدم برای شفافیت اقتصادی و پاکسازی دور شدن از تحریم ها است .
ناشناس۳۴۵۳۷۸۵۱۰:۵۲:۵۹ ۱۴۰۳/۱/۲۵
ربطی به تحریم ندارد، تحریم در سال های اولیه باعث مشکل می‌شود ولی به مرور کاهش می باید
علی۳۴۵۳۹۱۱۱۲:۳۸:۱۸ ۱۴۰۳/۱/۲۵
بشدت ربط داره ، بنظرت این همه قطعات اتومبیل و گوشی مبایل و لوازم خانگی از کانال رسمی وارد میشن ؟ تحریم نبودیم واردات توسط کمپانی اصلی شفاف انجام می شد .
ناشناس۳۴۵۴۱۳۱۱۴:۳۵:۲۰ ۱۴۰۳/۱/۲۵
خود اقتصاد دانها میگویند خود دولت می گوید شما منکر میشوید !!!
علی۳۴۵۴۳۸۲۱۶:۲۶:۰۶ ۱۴۰۳/۱/۲۵
من مخلصم شما و دولت و .. هستم ولی برادر جان دولت که میگه تورم ۲۰ درصد هست قیمت ارز رسمی نرخ واقعی هست دولت انگار تو یه کشور دیگه زندگی میکنه اگه نظر این دوستان درست بود که دلار ۴۲۰۰۰ هزار تومنی ۶۶۰۰۰ تومان معامله نمی شد
ناشناس۳۴۵۴۰۷۴۱۴:۰۴:۴۵ ۱۴۰۳/۱/۲۵
تحریم حداکثر 10 درصد در افزایش قیمت های ورودی و در تورم 5 درصد کلی کشور تاثیر دارد و به مرور کاهش می یابد
علی۳۴۵۴۴۱۱۱۶:۳۵:۱۲ ۱۴۰۳/۱/۲۵
میشه توضیح بدید چطور در چرخه فروش منابع و خرید کالا وقتی بجای معاملات مستقیم و شفاف باید پرداخت چند لایه و غیر قابل ردگیری انجام بشه و کالا از منابعی غیر اصلی و غیر رسمی تامین شود ۱۰ درصد افزایش پیدا میکنه ؟ مراحل حمل هم که قطعا چند مرحله بیشتر می شود ؟
ناشناس۳۴۵۴۶۷۳۱۸:۲۵:۵۵ ۱۴۰۳/۱/۲۵
در مورد خود جابه جایی پول حداکثر 5 درصد کارمزد دارد و درحالت عادی 2 الی 3 درصد
ناشناس۳۴۵۳۷۵۳۱۰:۲۴:۴۶ ۱۴۰۳/۱/۲۵
افزایش قیمت دلار همچون سایر کالا ها و خدمات به علت تورم است
ناشناس۳۴۵۳۸۷۶۱۲:۱۷:۱۰ ۱۴۰۳/۱/۲۵
خیر صرفا تورم نیست عدم ارتباط با جهان قطع ارتباطات بانکی عدم سرمایه گذاری خارجی و کاهش درآمد ارزی کشور هم تاثیر دارد !
ناشناس۳۴۵۴۰۸۸۱۴:۱۱:۵۰ ۱۴۰۳/۱/۲۵
می شود بفرمایید چرا تورم روسیه 6 درصد هست یا کوبا تا دو سال قبل تورم 5 درصدی؟ وهر دو هم تحریم
ناشناس۳۴۵۴۵۳۲۱۷:۱۹:۲۴ ۱۴۰۳/۱/۲۵
هیچکدام به اندازه ایران تحریم نیستند! کوبا با آمریکا در نیفتاده ! روسیه و کوبا هم fatf را امضا و ارتباطات بانکی با دنیا دارد. ایران در لیست سیاه است ! تا کی میخواهید مقایسه اشتباه انجام دهید !
قسم۳۴۵۳۷۵۴۱۰:۲۵:۱۹ ۱۴۰۳/۱/۲۵
دلار پایین نمیاد تازه بالا میره دولت فعلی دقیقا نحوه کنترل بازارش مثل دولت قبل هست دو ساله میگه مرغ میاد پایین نیومده لاستیک ارزون میشه نشد دلار دوساله میگه ارزون میشه هیچ وقت نشد شما یکبار نشون بدین تو این دو سال یک روز تونستن بازار را کنترل کنن بعد میشه اعتماد کرد به حرفشون
ناشناس۳۴۵۳۷۶۰۱۰:۲۸:۵۶ ۱۴۰۳/۱/۲۵
با اینکه دلار چند نرخی و سرکوب شده هنوز هست اما حداقل نرخ بازار آزاد سرکوب نکرده که شوک اقتصادی بزرگ درست شود
صمصام۳۴۵۳۷۶۱۱۰:۲۹:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۲۵
من توقع ندارم که جلوی افزایش قیمت ارز رو بگیرند بلکه امیدوارم جوری بشه که مثل دوران 76 تا 84 سالی 12 درصد افزایش پیدا کنه جهت اطلاع دلار در سال 86 که 476 تومن بود در سال 84 به 904 تومن رسید یعنی در عرض 8 سال دو برابر هم نشد !
ناشناس۳۴۵۳۹۹۷۱۳:۳۴:۲۴ ۱۴۰۳/۱/۲۵
چون تورم متوسط آن سال ها 16 درصد بود
ناشناس۳۴۵۴۱۸۰۱۵:۰۵:۳۹ ۱۴۰۳/۱/۲۵
اون موقع تحریم نبودیم قطع نامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی و مشکلات اقتصادی برای کشور شد نتیجه فتنه و اشوب غربگرایان در سال 88 بود.
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۵۳۷۶۶۱۰:۳۴:۵۶ ۱۴۰۳/۱/۲۵
من اگر جای آقای رئیس کل بانک مرکزی فعلی و همچنین روسای کل این بانک در یکی دو دهه گذشته می بودم بلافاصله به محض افزایش قیمت ارز و به عبارت صحیح تر و واقعی تر کاهش ارزش پول ملی از سمت و مقام خود استعفا می کردم و از اینکه نتوانسته ام خودم و زیرمجموعه تحت مدیریتی ام در راستای ایفای وظیفه اصلی بانک مرکزی که حفظ ارزش پول ملی است ایفای نقش‌‌ نماییم از همگان عذرخواهی می کردم و برای لحظه ای هم دیگر در این پست باقی نماندم. والله اعلم
ناشناس۳۴۵۳۷۹۷۱۱:۰۰:۵۰ ۱۴۰۳/۱/۲۵
--- استعفا كنيم ؟ -- بله جناب مسئولان مربوطه امور ارزي و دلاري !
معلم اقتصاد سیاسی۳۴۵۵۱۷۵۲۳:۱۲:۵۸ ۱۴۰۳/۱/۲۵
افزایش قیمت دلار به سیاست دولت بستگی دارد نه رئیس بانک مرکزی!
ناشناس۳۴۵۳۷۶۸۱۰:۳۶:۵۱ ۱۴۰۳/۱/۲۵
الان تفاوت دلار 4200 جهانگیری با دلار 28000 تومنی فرزین در چی هست ؟ فقط دلار رو چهار برابر کردید !
ناشناس۳۴۵۴۰۰۲۱۳:۳۶:۰۸ ۱۴۰۳/۱/۲۵
ارز 4200 دلار را دوبرابر نرخ واقعی خودش کرد و اقتصاد قفل شد اما 28500 دلار را بیشتر از نرخ واقعی نکرد و اقتصاد قفل نشد
ناشناس۳۴۵۴۹۷۱۲۱:۰۴:۵۸ ۱۴۰۳/۱/۲۵
ارز ٤٢٠٠نرخ ارز روي ٢٢ثابت نگه داشته بود واقتصاد روان بود،فرداي ارز٢٨٥٠٠فنر ارز در رفت وفعلا ٦٧٠٠٠تومنه واقتصاد روفلج كرد
ناشناس۳۴۵۳۷۷۵۱۰:۳۹:۳۴ ۱۴۰۳/۱/۲۵
دلیل افزایش قیمت دلار کاملا برای مردم مشخص و مثل اینکه برای مسئولین قابل درک نیست اقتصاد جزیره ای و در تحریم به جای نخواهد رسید ! نمونش هم صنعت خودرو سازی کره جنوبی و ایران که با هم شروع کردن
ناشناس۳۴۵۳۷۸۹۱۰:۵۴:۴۸ ۱۴۰۳/۱/۲۵
« همي وعده كني امروز و فردا ندونُم مو كه فرداي تو كي بي » ! -- حبيب آقا ! مي بينم كه شما هم مثل جناب حسين علي زاده -- نويسنده مقاله -- حوصله تان از وعده و وعيد مسئولان در مورد نرخ ارزو دلار سر رفته و شعر بابا طاهر عريان را زير لب زمزمه مي كني ؟ ... بله ؟! ... البته حق هم داري ! زندگي كردن با مخارج دلاري و مداخل بازنشستگي واقعاً سخته !! ... از سخت هم سخت تره ! ... قبول كن حبيب آقا !! --- درسته ! ... قبول مي كنم ! معلومه كه خيلي هم قبول مي كنم ! البته نظرم به مطالب اين مقاله هست و فرمايشات جناب علي زاده صد در صد مورد تاييد من هم هست ! اما نظرم به مقوله ديگري هم هست ! --- كدام مقوله حبيب آقا ! حبيب آقا مي گويد : -- همان مقوله وعده دادن « متناسب سازي حقوق بازنشستگان » كه بارها و بارها وعده دادند اما در حكم جديد چشمان مان به جمالش منور نگرديد ! و آقا لطفي بازنشسته هم وقتي ديده كه در حكم سال نو جاي « متناسب سازي » خاليه ، رفته تحقيق و پُرس و جو و حالا كه معلوم كرده ، گويا مسئولين گفته اند كه اين مقوله « متناسب سازي حقوق ما بازنشستگان ، هنوز آخرين مراحل خود طي نكرده و بايد روند خودش را طي كند ! وقتي كه اين پروسه به مرحله آخر رسيد اجرا مي كنند ! ... حالا كي ؟ ديگه الله اعلم ! ... آقا لطفي را ميگي ؟ بنده خدا خيلي پكر شده بود ! ...حالا ملتفت شدي كه چرا شعر باباطاهر دل سوخته و عريان و نالان زمزمه مي كنم كه : « همي وعده كني امروز و فردا ندونم مو كه فرداي تو كي بي » بله ؟ --- واقعاً حق داري ! پس شِكوه و شكايت شما فقط از نوسانات دلاري نيست كه در مقاله اومده ! ... درسته ؟ حبيب آقا يك دفعه يكه مي خوره و مثل اسفندي كه روي آتش بريزند ، منقلب مي شود و مي گويد : -- گفتي دلار ؟ ... گفتي نوسانات دلاري ؟ ... آي آتيش بگيره اين دلار ... دودش بره آسمون هفتم اين دلار ... محو و نابود بشه اين دلار ... بره به اونجايي كه عرب ني انداخت ! مگه ميذاره آب خوش از گلو مان پايين بره ...هر چي ميكشيم از از اين دلار اَلوْ گرفته و آتيش گرفته مي كشيم ! حبيب آقا ، مثل اين كه يك دفعه چيزي به خاطرش مي آيد ، يك لحظه فكر مي كند و يك دفعه ملايم مي شود و مي گويد : -- بروم كه صد تا كار دارم ... سلام برسون ... ! ... از ديدارت مشعوف شدم اصغر آقا ! --- حبيب آقا ! مجدداً سال بسيار خوبي براي خود و اهل و عيال تان آرزو مي كنم ! -- كذالك !
ناشناس۳۴۵۳۸۷۰۱۲:۱۳:۴۹ ۱۴۰۳/۱/۲۵
وقتی رشد اقتصادی کشور معمولا بین صفر تا نهایتا پنج درصد است، چگونه بانک‌ها بیش از بیست درصد سود پرداخت می‌کنند؟
ناشناس۳۴۵۳۸۹۰۱۲:۲۳:۵۰ ۱۴۰۳/۱/۲۵
آقای فرزین، آقای جهانگیری هم روزی حرف شما را زد. مضحکه خاص و عام شد. یادتان می اید دلار جهانگیری جوک شده بود. دوباره دنبال تکرار همان موضوع هستید!!! کمی عاقلانه حرف بزنید.
ناشناس۳۴۵۳۹۲۰۱۲:۴۴:۳۱ ۱۴۰۳/۱/۲۵
اقتصاد علم است و دستور و وعده نیست...متاسفانه تا وقتی صدها مدل ارز پاشی در کشور داریم و همه تحت عنوان حمایت از مردم است همین آش و همین کاسه برای مردم و به نفع منتخبان بهره بردار از تحریم است..متاسفانه دولت کنونی و قبلی و قبل تر از آن همه سیستم مافیایی خودی را به راه انداختند که کسی جلو دارشان نیست ...
سعیدروشن کرمانشاهی۳۴۵۳۹۵۰۱۳:۰۸:۲۸ ۱۴۰۳/۱/۲۵
بی ارزش شدن ریال حاصل حاکمیت شعاری است
ناشناس۳۴۵۳۹۶۶۱۳:۱۸:۲۰ ۱۴۰۳/۱/۲۵
مشکل اصلی کشورمان، کسری بودجه دولت بعلاوه اختلاسهای سنگین مانند 3/7 میلیارد دلاری و آنهایی که هنوز رو نشده اند، باعث اصلی افزایش قیمت دلار میباشد. دولت زورش به ابر دزدان و غارتگران نمیرسد، بالاجبار تمام کاسه کوزه ها را سر مردم میشکند و از جیب مردم بی پناه تاوان دزدیها و کسری بودجه را میدهد. نحوه رفتار قوه قضاییه را در اختلاسهای 123 میلیاردی و بقیه و حتی 3/7 میلیارد دلاری و همین 1000 میلیارد تومانی ازگل گیت دیده ایم. اگر میخواهید که مشکلاتمان یکبار و برای همیشه حل شود، باید دست تمام نامحرمان به بیت المال را یکبار و برای همیشه قطع کنیم.
ناشناس۳۴۵۳۹۷۱۱۳:۲۰:۵۳ ۱۴۰۳/۱/۲۵
مگه دلار را از مناسبات جهان حذف نکردید . دلار حذف شد
ناشناس۳۴۵۴۰۷۵۱۴:۰۵:۱۱ ۱۴۰۳/۱/۲۵
مومن بودن به راستگویی و درستکاری است ،، مگر قرار نبود اقتصاد دانها را ردیف کنه و سفره مردم را به مذاکره ربط نده،،
معلم۳۴۵۴۲۴۸۱۵:۳۳:۰۶ ۱۴۰۳/۱/۲۵
دولت مجری سیاست های نظام است. این میدان است که سیاست را تعیین می کند نه دولت.
محمد۳۴۵۴۶۲۰۱۷:۵۵:۱۴ ۱۴۰۳/۱/۲۵
از آن بدتر ، زخم زبانی است که مسئولان به مردم می زنند. بنزین صد تومانی را هفت برابر کردندکه به قیمت فوب خلیج فارس برسد ، حالا بازهم می گویند بنزین ارزان است و در کشورهای همسایه بیست برابر ارزش دارد. آیا اینهمه کارشناس و دکتر و مهندس نمی فهمند که بنزین ارزان نیست بلکه پول ما بی ارزش است . متاسفانه دولت با ما کاسبی می کند و هر بار کسری بودجه می آورند قیمت دلار را افزایش می دهند، فقط هم این دولت نیست ، همه دولت ها این کار را انجام می دهند ، تا زمانی که دستگاه چاپ پول بانک مرکزی دست دولت باشد ، نیازی به کار کردن نمی بینند و هربار دلارهای نفتی را به ریال تبدیل میکنند و خلاص و هر زمانی هم که دلار نفتی کم آمد ، آب به ریال می بندند
ناشناس۳۴۵۴۸۴۱۱۹:۵۵:۵۲ ۱۴۰۳/۱/۲۵
دولت انقلابی خیلی خوب عمل کرده است. یادمون نرفته که امروز ریشه کن شدن کرونا نتیجه زحمات و واکسن های دولت انقلابی بوده.
رضا۳۴۵۴۹۸۵۲۱:۱۵:۱۳ ۱۴۰۳/۱/۲۵
افزایش قیمت دلار و تاثیر ان بر اقتصاد ایران و معیشت مردم نشان می دهد که باید بجای حرف زدن عمل کرد.
کاوه۳۴۵۵۱۳۴۲۲:۴۴:۴۹ ۱۴۰۳/۱/۲۵
اکثر کالاهای مصرفی وارداتی است و اتاق بازرگانی مسئول داد و ستد با کشورهای خارجی است وقتی مردم حاضر به استفاده از محصولات داخلی نیستند و یا محصولات داخلی کیفیت ندارند مردم کالاهایی با قیمت بازار آزاد می خرند از طرفی تنشهای ایجاد شده در منطقه خاورمیانه باعث شده مردم سراغ خریدن طلا و سکه و دلار و جایگزین کردن آن با ریال که در بانک دارند بروند و این دو عامل تعادل عرضه و تقاضا را در بازار بهم زده و باعث بالا رفتن قیمت بصورت لحظه ای شده است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. من عجله ندارم!

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  4. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  5. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  6. دور باطلی که تمامی ندارد!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  9. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  10. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  11. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  16. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

  17. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  18. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  19. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  20. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

آخرین عناوین