کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4030104062 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

علیرغم اینکه مصرف کولرهای گازی فقط مناسب مناطق گرمسیری است، این روزها در اکثر خانه ها کولرهای گازی رخ نمایی می کند و این در حالی است که این کولرها تا هشت برابر نسبت به کولرهای آبی مصرف انرژی دارند.

به گزارش ایسنا، عموم دستگاه‌های سرمایشی که در بخش خانگی در کشور استفاده می‌شود شامل کولرهای آبی و یا گازی است، در بین سیستم‌های سرمایشی غیرآبی دو نوع سیستم تراکمی و جذبی وجود دارد که در بخش خانگی عموماً از نوع تراکمی استفاده می‌شود. در شش سال گذشته تغییرات مختصری در راندمان کولرهای گازی ایجاد شده که راندمان کولرهای اینورتر می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد بهبود پیدا کند.

 متوسط بازده کولرهایی که اکنون در کشور استفاده می‌شود ۱۰ بی‌تی یو هروات است،  وقتی می‌گوییم یک کولر ۲۴ هزار بی‌تی یو در ساعت می‌تواند سرمایش تولید کند، معادل ۲.۴ کیلووات مصرف آن است که این مقدار تا نزدیک ۲. ۱ کیلو وات هم کاهش پیدا کرده است و در بهترین شرایط قرار دارد که اکنون در کشور هم استفاده می‌شود.

میزان مصرف یک کولر ۷۰۰۰ آبی از نظر هوادهی  به طور متوسط در ماه  در دور کند نزدیک به ۴۰۰ وات و در دور تند نزدیک به ۸۰۰ وات و حدود ۱۲۰ کیلووات ساعت در اقلیم‌هایی از جمله تهران، مشهد، شیراز، اصفهان  و مکان‌هایی با اقلیم خشک و نسبتاً معتدل‌تری نسبت به مناطق جنوبی است. بر این اساس مصرف برق در صورت استفاده از این سیستم‌ها بیش از ۱۰۰۰ کیلووات ساعت در ماه خواهد شد و این در حالیست که در اقلیم‌هایی از جمله تهران که خشک و نسبتاً معتدل هست کولرهای آبی از قدیم مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف برق به شدت پایینی نسبت به کولر گازی دارد.

طیف وسیعی از مردم در مناطق عادی از کولرهای آبی استفاده می‌کنند و این درحالی است که این سیستم می‌تواند سطح رفاه مردم را به طور نسبی فراهم کند، الگوهای مصرف در مناطق عادی بر اساس کولر آبی تدوین شده، به دلیل مصرف هشت برابری برق کولرهای گازی در طول یک ماه مبلغ قبض‌های برق با افزایش شدیدی روبرو می‌شود.

در صورت استفاده از کولرهای گازی، الگوی مصرف به ۲.۵ برابر افزایش می‌یابد و  به ۷۵۰ کیلو وات ساعت می‌رسد و این درحالی است که اگر کولرگازی حدود ۱۰ ساعت در طول شبانه روز روشن باشد از این میزان فراتر می‌رود و متوسط مصرف ماهانه مشترکان را افزایش می دهد و همچنین مصرف برق به شدت افزایش می‌یابد. در صورت تغییر الگوی مصرف و استفاده از کولر گازی  به جای کولرآبی در بعد وسیع، تأثیر بسیار مخربی بر تأمین برق پایدار کشور در ماه‌های گرم سال خواهد داشت.

فاصله مصرف برق در پیک تابستان و پیک زمستان  حدود ۳۱ هزار مگاوات بوده این میزان عدد بالایی است که اگربه آن توجه نشود، تأمین برق را در ماه‌های گرم با چالش مواجه می‌کند و علاوه بر این هزینه‌های تولید برق را به شدت افزایش می‌دهد. ضرورت دارد مشترکان در انتخاب منزل علاوه بر همه پارامترهای رفاهی و زیباشناختی به سیستم‌های مصرف برق سرمایشی توجه ویژه‌ای داشته باشند، چرا که این سیستم قابل تعویض نیست و در افزایش هزینه‌های برق تأثیر بسزایی دارد.

چه کنیم کولرهای گازی برق کمتری مصرف کنند؟

برای کاهش مصرف برق کولر گازی کافی است در هنگام خرید کولرهایی را انتخاب کنید که دارای برچسب انرژی با درجه A یا B باشد، زیرا مصرف برق کمتر و کارایی بیشتری نسبت به سایر کولرها دارند. از سوی دیگر کولرهای گازی باید متناسب با شرایط آب و هوایی مکان زندگی انتخاب شود، استفاده از کولرهای گازی مناطق معتدل در مناطق گرمسیری، ضمن افزایش مصرف انرژی، سرمادهی و عمر کولر بسیار کاهش می‌یابد.

درحالی که به گفته کارشناسان، سرویس کولرهای گازی پیش از شروع فصل گرما به کارکرد بهینه آن کمک خواهد کرد، قرار دادن سایه­‌بان برای کندانسور کولرهای گازی محیط خانه را خنک تر و مصرف انرژی را کمتر می‌کند، همچنین کاشتن یک یا چند اصله درخت در نزدیکی کولر گازی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

استفاده بی مورد یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند اجاق، سماور، لامپ های متعدد و ... باعث افزایش گرمای محیط و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می دهد. این درحالی است که کولرهای گازی معمولاً دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند. تنظیم دما بر روی دمای مناسب فصل گرما که بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است، که باعث می‎شود تا هنگام رسیدن دمای اتاق به درجه دمای تنظیم شده، کمپرسور کولر به طور خودکار خاموش شود و فقط فن دستگاه کار کند و بنابراین انرژی کمتری مصرف کند.

برای بهینه سازی مصرف برق لازم است توجه کنید کلید بادزن (فن) در کولرهای گازی به شما امکان می‎دهد هنگام شب، از دستگاه فقط برای تهویه استفاده کنید و هزینه برق دستگاه را به میزان زیادی کاهش دهید. همچنین برای جلوگیری از خروج سرما، اطراف پنجره‎ها و درها را با نوارهای درزگیر عایق‎بندی کنید.

در صورت امکان کولر گازی خود را در مسیر باد نصب کنید، زیرا این کار به علت کاهش فشار بر کولر باعث افزایش بازدهی آن و کاهش مصرف انرژی می شود. همچنین لازم است هنگام ترک ساختمان در طول روز، سیستم سرمایش را خاموش کنید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۳۳۲۳۴۲۰:۱۲:۳۱ ۱۴۰۳/۱/۵
لطفا منتشر کنید که کولر آبی آب زیادی نیاز دارد و این در حالی است که کشور با کمبود آب و خشکسالی شدید مواجه است.
ناشناس۳۴۳۳۲۴۶۲۰:۳۵:۱۸ ۱۴۰۳/۱/۵
دقیقا یه موقع گیر داده بودند که کولرهای آبی بدلیل مصرف آب زیاد باید جایگزین بشن!
ناشناس۳۴۳۳۵۳۷۱۰:۰۰:۱۲ ۱۴۰۳/۱/۶
برویم به سمت بادگیر!
ناشناس۳۴۳۳۴۱۰۰۱:۲۷:۴۶ ۱۴۰۳/۱/۶
مردم عادی انتخاب کننده آبی یا گازی نیستن بلکه این بساز بفروش ها هستن که بخاطر صرفه جویی در کانال کشی واحدها را مجبورا بسوی کولر گازی هل میدهند..شهرداری ها نباید مجوز عدم کانال کشی کولر را بدهند...
ناشناس۳۴۳۳۴۴۲۰۳:۲۷:۵۴ ۱۴۰۳/۱/۶
صنعت برق ما مشکل داره، مشکل از کولر گازی نیست و به نظر صنعت برق ما و مدیریت صنعت برق مشکل داره
ناشناس۳۴۳۳۴۶۵۰۶:۲۱:۴۹ ۱۴۰۳/۱/۶
ما نه تنها برق کافی نداریم، بدتر از آن آب کافی هم نداریم، بنابراین هر کولری استفاده کنیم بلای جان است. یکی بلای جان برق است دیگری بلای جان آب!. در شهرهایی مثل مشهد، آبی که شیره ی جان زمین است را می کشیم بالا و میریزیم توی کولرهای آبی تا کمی سرد شویم. مشکل این نیست که ما بین دو راه حل باید یکی را انتخاب کنیم، مشکل اینجاست که ما بین دو راهِ نابود شدن باید یکی را برگزینیم!
امیرحسین۳۴۳۳۴۹۱۰۸:۰۷:۱۹ ۱۴۰۳/۱/۶
لطفا بفرمایند چنددرصد ادارات برق درکشور از کولر های آبی استفاده می کنند
علی۳۴۳۳۴۹۸۰۸:۴۶:۳۱ ۱۴۰۳/۱/۶
صنعت برق ایران به دلیل تحریمئ به شدت آسیب پذیر شده است
ناشناس۳۴۳۳۵۰۰۰۸:۴۹:۱۶ ۱۴۰۳/۱/۶
سلام، قیمت ارزان و غیرواقعی برق بلای صنعت برق و اقتصاد کشور است نه کولرهای گازی. قیمت برق برای اقشار غیرنیارمند باید به حدی برسد که تولید برق برای دولت و بخش خصوصی سود سرمایه‌گذاری مکفی و جذاب داشته باشد. در سایر بخشها مانند بنزین و گازوئیل و سایر حاملهای انرژی و بخش عمده ای از خدمات عمومی مثل مترو هم همچنین است
ناشناس۳۴۳۳۵۱۴۰۹:۳۰:۳۹ ۱۴۰۳/۱/۶
وقتی که آب جیره بندی شود و در لوله ها آب نباشد آن موقع کولر آبی منقرض خواهد شد.
ناشناس۳۴۳۳۵۱۵۰۹:۳۲:۱۰ ۱۴۰۳/۱/۶
آلودگیها و ریزگردها از دریچه کولرهای آبی وارد خانه می شوند. کولر آبی منشا بیماریهای زیادی است.
ناشناس۳۴۳۳۵۲۱۰۹:۴۱:۰۲ ۱۴۰۳/۱/۶
مشکل اصلی عدم نوسازی نیروگاههاو راه اندازی منابع جدید است کل دنیا داره از برق استفاده می کنه حتما دو روز دیگه هم میگن برای ماشین های برقی برق نداریم باید سهمیه بندی بشود
ناشناس۳۴۳۳۵۲۲۰۹:۴۴:۲۹ ۱۴۰۳/۱/۶
کولر ابی به طور متوسط 500 لیتر در روز مصرف میکنه در حالیکه کشور ما با بحران وحشتناک اب روبرو هست. از طرفی ضریب تابش در کشور ما 1.5 تا دوبرابر المان هست که یکی از بزرگترین تولید کنندگان برق خورشیدیه و همینطور بیشتر گاز جهان را در اختیار داریم یعنی اینکه ما نباید مشکل برق داشته باشیم. پس کولر گازی دقیقا بهترین انتخاب هست. من خودم کولر ابی داشتم و به علت مصرف زیاد اب با کولر گازی تعویض کردم.
علیرضا۳۴۳۳۷۲۲۱۵:۱۱:۳۵ ۱۴۰۳/۱/۶
اگرکولرگازی بدهست چرامی فروشیدوتازه هم توی این کم آبی به صرفه تراست واینکه مثال کولرآبی رامی زنیدمصرف آب کولرآبی در24ساعت شبانه روز700لیترآب مصرف می کندتازه اینکه اگرکولرنشتی آب نداشته باشدیک کمی فکرکنیدمی بینیدکولرگازی به صرفه تراست
ناشناس۳۴۳۳۷۴۵۱۶:۱۶:۲۴ ۱۴۰۳/۱/۶
در شهر هایی که طوفان شن وخاک زیاده مثل سرخس.با کولر ابی فقط خاک داخل خانه میاد.این مسائل رو هم در نظر بگیرید.هفته ای یک یا دوبار باید کولر ابی تمیز شود .بازدهی کولر کم میشودو هم اب زیاد مصرف میشه .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین