سه مساله مهمِ سیاست خارجی ایران در سال ۱۴۰۳

گروه جهان الف،   4030104013 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

سال ۱۴۰۳ سالی مهم و حساس برای سیاست خارجی کشورمان در حوزه های مختلف است. ایران در ابعاد منطقه ای و بین المللی با مسائل و دستورکارهای مختلفی مواجه است که بایستی از طریق اتخاذ بهترین سیاست‌ها به مواجهه با آن ها بپردازد.

سه مساله مهمِ سیاست خارجی ایران در سال ۱۴۰۳

به گزارش الف؛ همزمان با آغاز سال جدید خورشیدی(سال 1403)، بسیاری از ناظران و تحلیلگران جدای از ارائه تحلیل و تفسیرهای مختلف در مورد عملکرد دستگاه سیاست خارجی کشورمان در سال 1402، ارزیابی های مختلفی را در مورد روند تحولاتی آتی که کشورمان در سال 1403 در حوزه سیاست خارجی بایستی به نحوی جدی برای آن ها برنامه ریزی کند نیز ارائه می کنند. 

در این چهارچوب، به نظر می رسد که سیاست خارجی کشورمان در سال 1403، به طور خاص در مورد سه رویداد مهم، بایستی تدابیر و برنامه های خاصی را در دستورکار داشته باشد. 

اولا، در سال 1403، ما شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا خواهیم بود. انتخاباتی که به نظر می رسد دونالد ترامپ رئیس جمهور اسبق آمریکا از شانس بالایی جهت پیروزی در آن(با استناد به نتایج نظرسنجی‌های مختلف در آمریکا) برخوردار است. فردی که در صورت بازگشت مجدد به کاخ سفید، دوره تازه ای از سیاست های شدید ضدایرانی را علیه کشورمان عملیاتی و اجرا خواهد کرد. 

کما اینکه او در دوره اول ریاست جمهوری خود در فاصله میان سال های 2016 تا 2020 نیز کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه انداخت و در کنار آن، سطح تنش های منطقه ای و بین المللی علیه ایران را  هم به نحو قابل توجهی افزایش داد. حال در این شرایط، بازگشت ترامپ به کاخ سفید، به معنای احیای فشارهای وی علیه ایران نیز خواهد بود. موضوعی که کشورمان باید از همین حالا تدابیر لازم را جهت مواجهه موثر با آن در دستورکار قرار دهد. 

دوم اینکه از مهرماه سال 1402 و همزمان با آغاز جنگ غزه، بخش قابل توجهی از تلاش ها و اقدامات کشورمان در حوزه سیاست خارجی، معطوف به جنگ غزه بوده است. این جنگ، حامل تبعات و پیامدهای معناداری برای آینده معادلات سیاسی و امنیتی منطقه غرب آسیا است. 

از این رو، با توجه به احتمال بالای تشدید تنش زایی و جنگ افروزی صهیونیست ها علیه مردم غزه به ویژه در شهر رفح، به نظر می رسد که محور مقاومت در منطقه و البته کشورمان نیز باید تدابیر تازه ای را در مواجهه با رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن اتخاذ کنند و از شکل گیری معادلات مطلوب آن ها در سطح منطقه جلوگیری کنند. از این رو، جنگ غزه و اتحاذ تدابیر جدید در این رابطه نیز یکی از مسائل مهم سیاست خارجی ایران در سال 1403 است. 

و در نهایت سوم اینکه دستگاه سیاست خارجی کشورمان بایستی تلاش ها و اقدامات گسترده ای را جهت محقق کردن شعار سال 1403 که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد یعنی "جهش تولید با مشارکت مردم" نیز انجام دهد. 

حوزه کاری دستگاه سیاست خارجی در این رابطه بایستی معطوف به تسهیل مراودات تجاری و اقتصادی خارجی کشورمان و زمینه سازی برای صادرات آسان ترِ کالاهای تولیدی کشورمان به خارج از ایران باشد. در حقیقت، در حوزه صادرات کالاهای تولیدی ایران، وزارت خارجه و حوزه دیپلماسی اقتصادی کشورمان بایستی فعالانه وارد میدان شوند و برای ایران فرصت سازی و زمینه سازی های لازم را انجام دهند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۳۲۸۹۳۱۰:۳۴:۰۴ ۱۴۰۳/۱/۵
ترامپ اگر دوباره رئیس جمهور بشود هیچ غلطی نمی تواند بکند زیرا دیگه برجامی وجود ندارد که از اون خارج بشود.
ناشناس۳۴۳۲۹۱۳۱۱:۱۶:۱۱ ۱۴۰۳/۱/۵
منافع ملی همچون برجام واگذار نشود کافی هست
علی۳۴۳۲۹۵۲۱۲:۱۱:۳۸ ۱۴۰۳/۱/۵
نویسنده ی محترم روشن کردن برجام و رفع تحریم‌ها رو اولویت تشخیص ندادن و انتظار کاهش تنش با دول مختلف برای افزایش صادرات و افزایش تولید رو دارن؟؟ به نظر میرسه حتی از دولتمردان رئیسی خوشبین تر هستین
ناشناس۳۴۳۳۰۰۶۱۳:۲۲:۴۶ ۱۴۰۳/۱/۵
فقط باید با کل جهان مراوده داشته باشیم با همه دوست باشیم این اولین قدم برای تجارته وقتی محدودیتهای تجارت برداشته بشه تولید ثروت هم اتفاق میوفته و خود به خود کشور به سمت آبادانی پیش میره
ناشناس۳۴۳۳۰۴۳۱۴:۳۴:۵۳ ۱۴۰۳/۱/۵
و مهمترین مسئله سیاست خارجی بايد رفع تحریم‌ها باشد که اگر نشد شعار سال هم تحقق نخواهد یافت
معلم تاریخ۳۴۳۳۱۲۰۱۷:۳۱:۳۴ ۱۴۰۳/۱/۵
ایران از نظر قدرت نظامی در منطقه در حدی است که مورد تهدید نظامی نیست. بنا براین با توجه به شرایط موجود باید در سیلست خارجی تحدید نظر کند تا بتواند از طریق رفع تحریمها و سرمایه گذاری خا جی و داخلی اوضاع اقتصادی را بهبود بخشد. امید دشمنان نظام در گیر کردن ایران در حنک با حبهه اسراییل-امریکا است.تاریخ در اینمورد قضاوت خواهد کرد.
ناشناس۳۴۳۳۲۱۴۱۹:۳۵:۵۰ ۱۴۰۳/۱/۵
پس تنش زدایی چی میشه. بهبود روابط خارجی و ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین