علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  4030102103 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

مجریان بسیاری از تلویزیون به سمت مدیوم‌های دیگری رفته‌اند اما ظاهراً علی ضیاء بیشتر از همه دوست دارد جلب توجه کند. روزی با گفت‌وگوی خارج از عرف با بانوان بازیگر و روزی هم با رپرها به سمت عادی‌سازی ابتذال می‌رود.

 علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

به گزارش تسنیم، علی ضیاء به عنوان مجری شناخته شده تلویزیون از سال 1388 با اجرای برنامه‌ای در شبکه سه کار خودش را آغاز کرد. "ویتامین3"، "بعضیا" و بارها ویژه‌های تحویل سال را اجرا کرد تا نهایتاً با  "فرمول یک" به اوج خود رسید.

او تا 1400 در تلویزیون برنامه اجرا می‌کرد و در طول این سال‌ها برنامه‌های او با حواشی زیادی همراه می‌شد؛ از کنایه‌ها و طعنه‌های او به مسئولان تا شوخی‌های سطحی و دم‌دستی! اما همواره در میانِ صحبت‌هایش یک نکته‌ای نهفته بود «من فرزند تلویزیونم و هیچ‌وقت دوست نداشتم به هر قیمتی هر کاری را انجام دهم».

اما از زمانی که علی ضیاء با برنامه «با ضیاء» به یوتیوب آمده گفت‌وگوهایش با چند بازیگر زن از مستانه مهاجر تا پریوش نظریه و الهام پاوه‌نژاد به جز چند تیکه وایرالی، سرمنزل گفت‌وگوها به اتفاق محتوایی و عمیقی نمی‌رسد.

البته در بسیاری از ویژه برنامه‌هایی که علی ضیاء آنها را اجرا می‌کرد همواره به دنبال انداختن تیکه‌ها و به دست آوردن جملاتی از میهمانان برنامه بود که به نحوی در فضای‌مجازی دیده شود، دقیقاً مخالف مواردی که قبلاً روی آنتن زنده تلویزیون گفته بود که نمی‌خواهد به هر قیمتی دیده شود. ویدئویی که اخیراً در فضای مجازی و پلت‌فرم یوتیوب دست به دست می‌شود مُهر تأییدی براین مدعا که اتفاقاً ضیاء به دنبال دیده شدن است و از قاب تلویزیون برای رسیدن به این موضوع استفاده کرده است.

چون در پلتفرم یوتیوب و برنامه نوروزی ضیاء این موضوع خیلی برجسته‌تر و حتی مبتذل‌تر دیده می‌شود، ویدئویی از خواننده نوجوان رپ به نام «آشنا» در ویژه برنامه تحویل سال «با ضیاء» که به شدت سر و صدا به پا کرده واکنش‌های منفی درپی داشته است.

حالا فارغ از اینکه استفاده از اینگونه چهره‌ها در برنامه‌ای نوروزی و خانوادگی صحیح است یا خیر؛  روی نقد ما به برنامه تحویل سال «با ضیاء» صرفاً دعوت کردن و گفت‌وگو با رپر نوجوان نیست؛ بلکه همراهی و عادی‌سازی ابتذال توسط آقای مجری حرکتِ قابل تأمل و البته تعمدی است که به نوعی کانون خانواده یا همان مخاطبان برنامه را هدف گرفته آن هم زمانی که مخاطبان به واسطه جایگاهی که ضیاء در قاب برنامه‌های تلویزیونی داشته با اطمینان برنامه را دنبال می‌کردند.

اینجاست که دوباره کاملاً شفاف عملکرد «ضیاء» نشان می‌دهد پای حرف خود نیست و تنها به دیده شدن به هرقیمتی فکر می‌کند و با کمی ریزبینی در گذشته او می‌بینیم که اتفاقاً چنین رفتاری در وی نهادینه بوده و همواره به دنبالش رفته است.

 شاید مجری سابق تلویزیون با دیدنِ این یادداشت با خودش بگوید ساخت برنامه در فضای‌مجازی بلامانع است و برخی از مجریان کوچ‌کرده از قاب تلویزیون هم زمانی این کار را انجام داده‌اند!  مثل  رضا رشیدپور با برنامه «دید در شب» که در پلتفرم یوتیوب بوده!

نکته‌ای که در نگاه اول شاید منطقی به نظر برسد؛ اما نباید فراموش کنیم که رشیدپور و تعدادی دیگری از افراد که کاری مشابه انجام داده‌اند، توجه به چارچوب‌های عرفی و شرعی یا به طور کلی فرهنگی عمومی کشورمان را مدنظر داشتند و اتفاقاً رشیدپور برای برنامه اخیر خود در شبکه نمایش‌خانگی (ساعت صفر) به سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای‌مجازی مراجعه کرده و درخواست مجوز کرده که این رفتار از سمتِ او نشان‌دهنده پایبندی به اخلاقیات و احترام به اعتماد مخاطبانش بوده.

به‌هرحال لازم است ضیاء درنظر داشته باشد که رشیدپور و علیخانی هم که این روزها در تلویزیون نیستند و برنامه ندارند هر دو سابقه کار در شبکه نمایش‌خانگی و فضای‌مجازی را دارند اما اعتبار و سابقه کاری‌شان در تلویزیون را فدایِ دیده شدن به هر قیمتی حتی به عادی سازی ابتذال، نکردند و اصطلاحاً درآمدزایی نمی‌کنند.

هرچند همه می‌دانیم در این‌نوع برنامه‌ها پول همیشه مهم بوده و هست و نمی‌توان به هیچ‌وجه درآمدزایی را انکار کرد، اما به قیمتِ عادی‌سازی ابتذال؟! کسی که سال‌ها به واسطه آنتن تلویزیون جمهوری اسلامی به شهرت رسیده و امروز اسیر و اجیرِ فضای وایرالی شده به نوعی به اعتماد مخاطبانش خیانت کرده است و باید درنظر داشته باشد که نشانه گرفتن فرهنگ کشورمان نهایتاً به زیان حذف شدن خودش منجر می‌شود که اتفاقاً نمونه‌هایی در این زمینه وجود دارد.

با نگاهی به چینشِ برنامه موردنظر تحویل سال ضیاء و سؤالات و طراحی مصاحبه از میهمانان، هیچ‌چیزی جز تجاوز به حریم روابط انسانی در میانِ آنها پیدا نمی‌شود. نه از آگاهی‌بخشی خانواده‌ها نسبت به وضع موجود جامعه خبری است و نه اینکه سازندگان برنامه می‌توانند پشتِ این عبارت پنهان شوند که جامعه نیازمند اینگونه برنامه‌هاست چون نیاز به فهم نسل جدید وجود دارد.

ناگفته نماند که گاهاً در میان سابقه و کارنامه مجریان کوچ‌کرده و کنار گذاشته شده از تلویزیون و رسانه‌های رسمی می‌توان این‌گونه پلشتی‌ها را به عینه دید. روزی مجری‌ای که «جشن رمضان» در تلویزیون اجرا می‌کرد به دلیل رفتارهای خارج از عرف و نامتعارف کنار گذاشته می‌شود و به استیج‌های خاص، میهمانی‌های شبانه و اجرا در کافی‌شاپ‌ها روی می‌آورد که در دنیای آنها اجرای برنامه در کافی‌شاپ به نوعی مرگ دنیای حرفه‌ای آنهاست.

مجری‌ دیگری هم همچون علی ضیاء در میدانی قرار می‌گیرد که به بی‌اخلاقی در ارتباطات دختر و پسری رسمیت بدهد و با چنین مصاحبه‌های باسمه‌ای شاخص‌های هنری را هم به لجن می‌کشد و جز روی برگرداندن مخاطبان و کاهش محبوبیت آنها در سطح جامعه آورده‌ای برایش ندارد.

اما حالا بد نیست از خود این برنامه و اجرا کننده آن کمی فاصله بگیریم و به نکته مهمتری بپردازیم چون شاید اینجا لازم است مدیران مربوطه در رسانه‌های رسمی در ریل‌گذاری جدید معرفی چهره‌های مستعد و تازه‌واردها به این نکات توجه کنند و به هر کسی  اجازه بزرگ شدن در رسانه را ندهند که روزی بخواهند مقابل عقاید و باورهایی که سال‌ها در رسانه‌های رسمی فریادش زدند بایستند.

البته با نگاهی به این برنامه در فضای‌مجازی و تبلیغاتی هم که لا به لای آن وجود دارد، می‌توان به این نکته پی برد؛ تقابل با باورها، عادی‌سازی ابتذال و دور شدن از اصالت اجرا به قیمت درآوردن پول و همسو شدن با سرمایه‌گذاری است که فقط به درآمدِ خودشان در برنامه‌ای پرمخاطب می‌اندیشند که می‌طلبد اسپانسرها و آگهی‌دهنده‌ها این‌بار دقیق‌تر به مسئولیت اجتماعی خود کمی بیشتر بیاندیشند.

اسپانسرهایی که برایشان فرهنگ و ارتقای فرهنگ یا حقوق مخاطب ظاهراً اهمیتی ندارد و حتی بعضاً به برنامه‌ شبکه‌های معاند در ماهواره هم این تبلیغات را می‌دهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۳۰۹۵۹۱۹:۳۵:۱۰ ۱۴۰۳/۱/۲
وقتی تو تلویزیون دلقک بازی در میاورد و به خاطر فلانی و فلانی بخشیده میشد باید فکر اینجا رو میکردین
ناشناس۳۴۳۱۰۴۳۲۱:۴۵:۲۶ ۱۴۰۳/۱/۲
علی ضیا مگو زیاد
ناشناس۳۴۳۱۲۴۵۰۱:۲۸:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۳
کلا در فضای مجازی باید زرد و بعضا غیر شرعی رفتار کرد تا دیده شوند وگرنه سنگین بودن زیاد به چشم نمی آید و درآمد زایی خاصی ندارند و فرقی هم بین شبکه خانگی و صفحات مجازی و... هم ندارد
ناشناس۳۴۳۰۹۶۱۱۹:۳۵:۳۹ ۱۴۰۳/۱/۲
وقتی یک بچه رو بزرگ میکنن ، یک آدم معمولی رو مشهور میکنن ، اینجوری میشه
ناشناس۳۴۳۰۹۶۲۱۹:۳۵:۵۴ ۱۴۰۳/۱/۲
یا رب مباد که ..........
ناشناس۳۴۳۰۹۷۰۱۹:۵۵:۲۵ ۱۴۰۳/۱/۲
جالبه اگه کسی ازاین برنامه اطلاع هم نداره و مخاطب ایشون نیست شما براش مجانی تبلیغ میکنی واقعا که..
علی۳۴۳۰۹۸۴۲۰:۱۲:۵۴ ۱۴۰۳/۱/۲
چی باعث میشه فکر کنید من ۵۰۰ صفحه مقاله در مورد علی ضیا بخونم بعد رپ چرا بد هست هرچیزی ما سر در نیاریم ابتذال هست؟
عمران۳۴۳۰۹۹۷۲۰:۴۱:۲۶ ۱۴۰۳/۱/۲
خارج از عرف = خارج از عرفِ یک قشرِ خاص ؟
ناشناس۳۴۳۱۳۱۲۰۴:۵۸:۲۴ ۱۴۰۳/۱/۳
خارج عرف اکثریت شما نماینده عرف مردمی؟!!!
ناشناس۳۴۳۲۰۳۸۲۰:۴۶:۵۸ ۱۴۰۳/۱/۳
نظرات عمران اکثرا خارج از عرف ایران و مطابق دستورات چهار راه استانبوله
ناشناس۳۴۳۱۰۰۷۲۱:۰۳:۲۹ ۱۴۰۳/۱/۲
همون وقت هم که در تلویزیون بود معلوم بود که از کمترین قابلیت و صلاحیت و ظرفیت برخوردار نیست _____
ناشناس۳۴۳۱۰۱۱۲۱:۰۷:۴۴ ۱۴۰۳/۱/۲
کلا معیار حق و باطل نظر شماست؟
ناشناس۳۴۳۲۰۳۹۲۰:۴۷:۴۴ ۱۴۰۳/۱/۳
نه ، نظر عقلانیه . هر ادم عاقلی از کارهای ... این بدش میاد
ناشناس۳۴۳۱۰۲۶۲۱:۲۳:۳۵ ۱۴۰۳/۱/۲
چه کسی این مجریان رو از صدا و سیما هل داد تو فضای مجازی؟
ناشناس۳۴۳۱۱۷۴۰۰:۱۷:۳۸ ۱۴۰۳/۱/۳
برخی از خودشان
ناشناس۳۴۳۱۱۸۴۰۰:۲۱:۲۷ ۱۴۰۳/۱/۳
لیاقت حضور در سیما رو نداشت .. امنیت روحی و روانی جامعه رو به هم میریزن
ناشناس۳۴۳۱۶۲۰۱۳:۰۸:۲۰ ۱۴۰۳/۱/۳
چه کسی از اول اینها رو آورد و آنتن برنامه زنده داد دستشون ؟؟؟
ناشناس۳۴۳۱۱۲۹۲۳:۴۷:۳۸ ۱۴۰۳/۱/۲
ضیا خوشگل و خوش تیپ بود خیلی زیاد ، وگرنه اجراش معمولی بود
ناشناس۳۴۳۲۰۴۲۲۰:۵۰:۰۵ ۱۴۰۳/۱/۳
در سلیقه خودت تجدید نظر کن
ناشناس۳۴۳۱۲۳۰۰۱:۰۴:۳۹ ۱۴۰۳/۱/۳
عرف و سلیقه جامعه امروز را بشناسید در غیر اینصورت به زودی ارتباطتان را با نسل جدید از دست خواهید داد.
ناشناس۳۴۳۲۰۴۵۲۰:۵۱:۳۱ ۱۴۰۳/۱/۳
عرف و سلیقه شماها همون ..... هست که جاش تو جامعه عاقلها نیست
ناشناس۳۴۳۱۲۳۳۰۱:۰۸:۳۶ ۱۴۰۳/۱/۳
مخاطب داره که می سازه
ناشناس۳۴۳۱۴۴۵۱۰:۰۳:۴۶ ۱۴۰۳/۱/۳
ضیا کیه
ایرانی۳۴۳۱۷۰۰۱۴:۱۱:۴۱ ۱۴۰۳/۱/۳
وقتی یک پدر یکی از بچه هاشو از خونه بیرون کنه هزار تا اتفاق براش ممکنه بیوفته..... .تا دست به تغییر نزنید و به تفکرات دیگران احترام نگذارید درست نمیشه.
ناشناس۳۴۳۲۰۵۷۲۱:۰۱:۰۴ ۱۴۰۳/۱/۳
برخی اینها بچه این مملکت نیستن . بیشتر اسباب بازی جماعت سفارتخونه تشریف دارن
جواد۳۴۳۱۷۲۶۱۴:۴۰:۵۳ ۱۴۰۳/۱/۳
متاسفانه تعدادی از بانوان هم از این مدل روابط و گفت و گو ها خوششون میاد و پیش قدم میشن حتی براش
ناشناس۳۴۳۱۸۶۸۱۷:۱۲:۲۹ ۱۴۰۳/۱/۳
اولا من که اصلا نمیدونستم برنامه داره شما داریدتبلیغش رانی کنید دوما مقصرصداوسیماست که هرکسی را نباید بیاره ومعروف کنه باید درمعرفی آدمها به جنبه واعتقادطرف نگاه کنه وقرلردادوتعهدیرهم براش بزاره ویااجازه برنامه خارج ازرسانه را به دلیل معروف شدن ازتلویزیون بهش نده بایه قراردادمعتبرمیشه این کارها راکرد هرچندکه ضیا هیچوقت مشهورنبود مثله حسنی یا علیخانی وهرودفعع هم به یکی درتلویزیون توهین می‌کرد رسانه ملی پشتش درمی اومد وایشون هم ذات واقعی خودش رانشون واد..اتفاقا اینجورجاها آدمها رابایدبشناسی ذات واقعی شون را
ناشناس۳۴۳۲۰۶۱۲۱:۰۲:۳۹ ۱۴۰۳/۱/۳
دقیقا مشکل همینه که وقتی اون مسخره بازیا رو راه انداخت و به دیگران توهین کرد ، به جای اینکه اخراجش کنن بیشتر بهش میدون دادن . که اینجوری شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین